جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ترک فحش

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ترک ناسزا گوئی




    با سلام.

    من وقتی در کنار دوستانم هستم انها به طور مداوم به یکدیگر فحش می دهند و و قتی من می گویم ای چه کاری است میگویندمگه چیه؟))

    متاسفانه من هم به این سخن ها دهان خودم را الوده کرده ام. راه های ترک فحش چیست؟
    ویرایش توسط علی ذاکری : ۱۳۸۷/۰۹/۲۱ در ساعت ۱۳:۲۳

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۶
    نوشته
    2,483
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    22
    آپلود
    0
    گالری
    51



    باسلام و خوش آمدگویی خدمت شما کاربر گرامی

    تا جواب قطعی مدیر انجمن مربوطه! فعلا برای گرفتن جواب فی الجمله بر روی لینک ذیل کلیک نمایید:

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=7430



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سكوت در ياي تفكر است كسي كه نعمتهاي خدا را بشناسه وعاشق زيبايي ومهرباني و علم واراستگي باشه از خود كلمه فحش هم بدش مياد كينه ها بستر فحش هستند عشق به انسانيت و خدا پرستي وتفكر در نعمتهاي خداوند جز عشق وسلام ومهرباني وراستي به چيز ديگري نمي انديشدوهمه گناهان را چون كفي بر روي دريا ي فطرت پاك انساني به دور مي اندازد . استغفار ذكر عاشقانه وعارفانه ي صلوات و خودشناسي وضو غسل هاي مستحبي و ريبايي فرصتي براي رذايل اخلاقي نمي گذارد .كاري كنيم كه يا براي خودمان فايده داشته باشد ويا ديگران .
    ویرایش توسط محمد حسين بخشي : ۱۳۸۷/۰۹/۲۱ در ساعت ۰۰:۱۸


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ترک فحشبنام تو اي قرار هستيترک فحش



    سلام و عرض ادب و احترام



    فحش در لغت و اصطلاح


    از لحاظ لغوی فحش به معنی شرارت، قباحت، زشتی، كراهت، كار بد، پلیدی، كار زشت، دشنام و ناسزا آمده است.1
    و از لحاظ اصطلاحی یعنی به زبان آوردن كلمات زشت و ركیك كه موجب تحقیر و آزار و اذیت یا از بین رفتن آبروی انسانی بشود.2


    بددهنی و هرزه گویی، و بیان كلمات ركیك، یكی از خصایص زشت افراد فاسد، عاجز، ناتوان و بی منطق است
    . افراد سفیه بی خرد، در برخورد با مردم چون از منطق و كلام درستی برخوردار نیستند و از دادن جواب صحیح عاجز هستند، بی پروا دهان را باز می كنند و زبان خویش را حركت می دهند و با الفاظ ركیك، فحاشی می كنند. افراد جاهل و نادانی كه با كوچكترین بهانه خشمگین شده، به دور از شرم و حیا، فحش و دشنام می دهند. و آبروی دیگران را مورد هجوم قرار داده و از بین می برند.
    اعضای یك خانواده، و افراد یك محله، و مردم یك جامعه از گزند زبان فحاشان در آسایش و آرامش نیستند
    . زیرا به سبب كوچكترین برخوردی، مورد هجوم دشنامهای ایشان قرار می گیرند و اذیت و آزار می شوند. و به وسیلة الفاظ ركیك، حرمت و احترامشان در هم شكسته شده، به حریم شخصیت ایشان تجاوز می شود و آبرویشان از بین می رود. و این یك نوع تجاوز و ستمگری به شخصیت و حقوق افرادی است كه باید عزّت، آبرو و امنیت ایشان حفظ گردد.
    كسانی كه پردة شرم و حیا می درند و بی پروا فحّاشی می كنند و آبروی انسانها را مورد تجاوز قرار می دهند باید بدانند با داشتن چنین اخلاق و صفت پلیدی، باطن و سیرتشان شیطانی است


    ترک فحش


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ترک فحشبنام تو اي قرار هستي ترک فحش


    نگاه قرآن به صفت ناپسند فحش و بد دهني :

    فحش در آیات قرآن

    در این قسمت به بعضی از آیات قرآن كه در مورد فحش سخن گفته است، اشاره می كنیم و آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

    ـ « وَ اجتَنِبوا قَولَ الزّورِ ».
    و از گفتار باطل اجتناب ورزید ».

    با توجّه به تفسیر این آیه هر سخن باطل و بیهوده مصداق قول زور است كه در اصل به معنی سخن دروغ و باطل و خارج از حد اعتدال می باشد. مفهوم این آیه بدین صورت است كه به انسان امر می كند كه از هرگونه گفتار باطل و بیهوده و به هر نوع و كیفیت كه هست باید دوری كرد. در بعضی از تفاسیر قول زور تفسیر به خوانندگی حرام ( غنا ) و شهادت به باطل شده است كه باز هم با مفهوم آیه مغایرتی ندارد چون خوانندگی حرام هم خود مصداق سخن بیهوده است و شهادت به باطل نیز اینچنین است و در بیشتر اوقات باعث ریختن آبروی افراد می شود

    در حدیثی از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله داریم كه آن حضرت می فرمایند كه: « شهادت به باطل همطراز شرك به خدا است ».
    پس با توجّه به مفهوم این آیه باید از هرگونه سخن باطل مخصوصاً سخنی كه موجب شرك به خدا و هتك عرض مؤمن می شود، پرهیز نمود.

    ـ « وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسناً ».
    و با مردم نیكو سخن بگوئید ».

    این آیه حاوی 9 دستور اخلاقی است كه یكی از مهمترین دستوراتی كه در این آیه به انسانها داده شده است سخن گفتن با دیگران با زبان نیك و سخنان نیك است. در این آیه خداوند صریحاً به مسلمانان دستور داده است كه با مردم با سخنان نیكو سخن گویند. و متقابلاً از مفهوم آیه چنین برمی آید كه از سخنان زشت و بیهوده و از اینكه با مردم با تند خویی و سخنان ركیك صحبت كنند پرهیز نمایند. و این خود اهمیت دادن قرآن به حفظ آبروی دیگران را می رساند و اینكه انسانها حتی در سخن گفتن نیز مواظب باشند سخنی بگویند كه متعرّض آبروی دیگران نشوند.

    در این آیه امر به حسن معاشرت با مردم نیز شده است و اینكه انسان باید با همة مردم اعم از اینكه مؤمن یا كافر باشند با خوشرویی و اخلاقی نیك و زبان و سخنانی نیكو سخن گویند و معاشرت نمایند.

    ـ « یَصعَدُ الكَلِمُ الطَّیِّبُ ».
    سخنان پاكیزه به سوی خداوند بالا می رود ».

    كلمة طیّب سخنی است كه با نفس شنونده و گوینده سازگار باشد به طوری كه از شنیدن آن انبساط و لذّتی در او پیدا شود و نیز كمالاتی را كه نداشت دارا گردد. و این همه وقتی است كه كلام معنای حقّی را افاده كند معنایی كه متضمن سعادت و رستگاری نفس باشد. و صعود كردن كلمة طیّب به سوی خدای تعالی عبارت است از تقرّب آن به سوی خدا.
    پس قطعاً كلمه ای كه بیهوده باشد و از سر هوای نفس یا خشم و ... باشد و بدتر از همه موجب هتك آبروی انسانی شود نه خود آن به سوی خدا تقرّب پیدا می كند و نه گویندة آن، بلكه برای این گوینده عذاب عظیمی است همانطور كه در آیات قرآن به آن اشاره شده است.

    بعضی مفسران در مورد كلمة طیّب اینچنین گفته اند كه خودش به سوی خدا اوج می گیرد. و حقیقت ایمان چیزی جز این نیست و فرد باایمان و باتقوا و خدا ترس هیچ وقت سخنی به زبان نمی آورد كه متعرّض آبروی دیگران شود. و همیشه سخنان پاك و طیّب سر زبانش است.

    ـ « وَ لاتَنابَزُوا بِالاَلقابِ ».
    و همدیگر را به لقب های زشت مخوانید ».

    بسیاری از افراد بی بند و بار در گذشته و حال اصرار داشته و دارند كه بر دیگران القاب زشتی بگذارند و از این طریق آنها را تحقیر كنند، شخصیتشان را بكوبند، آبرویشان را مورد تعرّض قرار دهند و یا احیاناً از آنها انتقام بگیرند و یا اگر كسی در سابق كار بدی داشته سپس توبه كرده و كاملاً پاك شده باز هم لقبی كه بازگو كنندة وضع سابق باشد بر او بگذارند.
    اسلام صریحاً انسانها را از این عمل زشت كه خود مصداق سخن زشت و بیهوده است نهی می كند و هر اسم و لقبی را كه كوچكترین مفهوم نامطلوبی دارد و باعث ریختن آبروی مسلمانی و لكّه دار شدن شخصیت او و مایة تحقیر او شود ممنوع شمرده است.

    ـ « وَ قُل لِّعِبادی یَقُولُوا الَّتی هِِیَ اَحسَنُ ».
    و به بندگان من بگو سخنی را كه بهتر است بگویند ».

    در این آیه خداوند می فرماید كه به بندگان من بگو سخنی را بگویند كه بهترین باشد. بهترین از نظر محتوی، بهترین از نظر طرز بیان و بهترین از جهت توأم بودن با فضایل اخلاقی و روشهای انسانی. و هرگز حرف زشت نگویند. چرا كه اگر قول احسن را ترك گویند و به خشونت در كلام و مخاصمه برخیزند و سخنان بیهوده و زشت بر زبان بیاورند شیطان در میان آنها فساد و فتنه می كند3 و چه فساد و فتنه ای بالاتر از این كه آبروی انسانهای مؤمن بی جهت ریخته شود و حیثیت آنها لكّه دار گردد.
    در این آیه می فرماید مواظب وسوسه های شیطان باشند و از این كه سخنی را به زبان بیاورند كه موجب هتك عرض مؤمنی شود، خودداری كنند.


    ترک فحش


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ترک فحشبنام تو اي قرار هستي ترک فحش




    بررسي احادیث و روایات معصومين عليهم السلام در مذمت بد دهني و فحاشي



    ـ الامام الصادقعلیه السلام :
    « اِحفَظ لِسانَك عَن خَبیثِ الكلامِ ».
    امام صادق علیه السلام :
    « زبان خود را از بیان كلمات زشت و ركیك محافظت كن ».

    ـ الامام علی علیه السلام :
    « الفُحشُ وَ التَّفَحُّشُ لَیسا مِن الإسلامِ ».
    امام علی علیه السلام :
    « دشنام دادن و بد دهنی یا دشنام شنیدن از اسلام بدوراست ».

    ـ الامام باقرعلیه السلام :
    «‌ اِنَّ اللهَ یَبغِضُ الفاحِشَ المُتَفَحُّشَ ».
    امام باقرعلیه السلام :
    « خداوند شخص ناسزاگوی بد دهن یا دشنام شنو را دشمن دارد ».

    ـ رسول الله صلی الله علیه و آله :
    « ایّاكُم وَ الفُحشَ ؛ فَاِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لایُحِبُّ الفاحِشَ المُتَفَحِّشَ ».
    پیامبر خداصلی الله علیه و آله :
    « از دشنامگویی بپرهیزید، زیرا خدای عزوجلّ ناسزاگوی بد دهن را دوست ندارد ».

    ـ رسول الله صلی الله علیه و آله :‌
    « الجَنَّهُ حَرامٌ عَلی كُلِّ فاحِشٍ ان یَدخُلَها ».
    پیامبر خداصلی الله علیه و آله :‌
    « حرام است برشخص ناسزا گو كه وارد بهشت شود »‌.

    ـ رسول الله صلی الله علیه و آله :‌
    «‌ ما كَانَ الفُحشُ فی شیءٍ قَطُّ اِلّا شانَهُ، وَ لا كانَ الحَیاءُ فی شیءٍ قَطُّ الّا زانَهُ ».
    پیامبر خداصلی الله علیه و آله :
    « زشت گویی و زشت كرداری هرگز در چیزی نبود مگر اینكه آن را عیبناك گردانید و شرم و حیا هرگز در چیزی نبود مگر اینكه آن را آراست ».

    ـ الامام علی علیه السلام :‌
    « اَسفَهُ السُّفَهاءِ المُتَبجِّحُ بِفُحشِ الكَلامِ ».
    امام علی علیه السلام :
    « نابخردترین نابخردان، كسی است كه به دشنامگویی افتخار كند ».

    ـ الامام علی علیه السلام :
    « مَن افحَشَ شفا حُسّادَهُ ».
    امام علی علیه السلام :
    « كسی كه دشنام دهد دل حسودانش را خنك گرداند ».

    ان شاء الله در فرصتي ديگر احاديث بيشتري در اين زمينه براي شما خواهم نوشت. اما برداشت من اينه كه اكثر اعمال و رفتار و گفتار اشتباه ما ناشي از ضعف ايمان و عدم شناخت كافي نسبت به اثرات سوء آنها در زندگي دنيوي و نيز اخروي ماست و چنانچه آگاهي كافي داشتيم هرگز اين رفتار و گفتار و يا اعمال ناپسند ازما سر نمي زد . تفكر در قرآن ؛ درك درست از احكام الهي ؛ آشنائي با سيره عملي نبي مكرم اسلام ضلوات الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام و مطالعه زندگي بزرگان عالم علم و اخلاق كمك بسيار شاياني در تحكيم پايه هاي اعتقادي و ايماني؛ اصلاح عمل كرد ه هاي اشبتاه ما ؛ رفع نواقض اخلاقي و بهره مند شدن از فضائل اخلاقي و تكميل شخصيت والاي انسانيمان خواهد كرد.


    ترک فحش

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۸۷/۰۹/۲۱ در ساعت ۰۳:۱۴


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ترک فحش


    فحش دادن عادت بسیار زشت و بدی است که پیامد های بسیار بدی را به دنبال دارد.

    پیامد های ناشی از فحش دادن عبارتند از:قهر،دعوا،دشمنی،کینه و...

    ترک این عادت کمی سخت است مخصوصا برای افراد عصبی اما شدنی است.

    راه های ترک:

    1:با افراد ناباب ادامه ی دوستی ندهید و رابطه ی خود را با آنان قطع کنید.

    2:موضوعاتی که موجب بر انگیختن خشمتان میشود را کنار بگذارید.

    3:دنبال دعوا با کسی نباشید.

    4:مشکلات خود را دریابید و با خانواده ی خود مطرح کنید.

    5:هر روز که فحاشی نمی کنید به خود جایزه،امتیاز یا هر چیزی بدهید.

    ترک فحش


    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی
    باسلام:

    ناسزا گفتن و دشنام دادن از رفتارهای بسیار زشت و زننده‌ای است که آدمیان کم و بیش به آن مبتلایند. این بیماری، مایه نابودی پیوندهای عاطفی انسان شده، دشمنی و کینه را پدید می‌آورد.

    فحش را از جهت انگیزه گوینده به دو قسم تقسیم می‌کنند:

    1- فحش با انگیزه: آزار(قصد جدی)
    گاه ناسزا برای رنجاندن و آزردن خاطر دیگری گفته می‌شود. دشنام دهنده در این حالت با جدیت ناسزا گفته، حرمت شکنی می‌کند.

    2- فحش با انگیزه شوخی:
    هرزه‌گویی و فحش چه بسا برای شوخی باشد. ناسزاگویی در چنین حالی، بدون انگیزه رنجاندن است.

    گاهی هم این صفت ناپسند، عادت شده، بدون انگیزه خاصی انجام می‌گیرد. فرد بیمار در این حال برای رساندن مقاصد معمول خویش سخنان زشت را به‌کار می‌گیرد.
    فحش و ناسزا در سخنان بسیاری از پیشوایان معصوم علیهم السلام به‌شدت نکوهش شده‌ است پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند:
    «ناسزا گفتن و هرزه‌گویی در هیچ موردی از اسلام نیست.»[1]

    ازحضرت باقر علیه‌السلام روایت شده است:
    «همانا خداوند فحش دهنده هرزه‌گو را دشمن می‌دارد.»[2]

    پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند:
    «ورود دربهشت بر هر زشت‌گویی حرام است.»[3]

    از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم به همسرش فرمود:
    «ای عایشه! اگر فحش در این عالم شکل می‌گرفت و [تو آن را می‌دیدی]، به‌شکل زشت و بدی تبدیل می‌شد.»[4]

    از اندیشه و درنگ در این روایت‌ها، این نتیجه به‌دست می‌آید که فحش از دید شرع رفتاری بسیار ناپسند، بلکه ممنوع است.

    تعبیرهایی چون نبودن در اسلام، وارد نشدن در بهشت، و...همه و همه شدت زشتی این رفتار را نشان می‌دهدتا آن‌جا که امام صادق علیه‌السلام به فحش دهنده وعید آتش داده؛ آن‌جا که می‌فرماید:
    «بدزبانی از جفاکاری است و جفاکاری در آتش است.»[5]

    پی‌نوشت:
    [1].مجموعه ورام، ج1، ص110
    [2].کافی، ج2، ص324
    [3].مجموعه ورام، ج1، ص110
    [4].کافی، ج2، ص325، ح12
    [5].همان



  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ناسزاگویی در یکی از عوامل زیر ریشه دارد:

    1- خشم و عصبانیت:
    فحش اغلب از شعله‌ور شدن خشم سرچشمه می‌گیرد. فرد خشمگین به‌دلیل ناتوانی در مهار کردن خشم خود به رفتار زشتی چون فحش دچار می‌شودو با تکرار و استمرار آن این رفتار به‌شکل عادت در می‌آید.

    2-شوخی: گاه ناسزاگویی فقط برای مزاح و شوخی با فرد و خنداندن دیگران صورت می‌گیرد که این خود در نیروی شهوت ریشه دارد.

    3-عادت: تربیت نادرست در شیوه سخن گفتن، سخنان ناهنجار و نازیبا را برای انسان عادی می‌سازد. فرد مبتلا به فحش در چنین حالتی، بدون سرکشی دو نیروی خشم و شهوت، دشنام می‌دهد.زیرا ناسزاگویی برای او، مانند سخنان دیگرش به شکل عادت در آمده است.


    راه‌های درمان فحش:

    اندیشه و درنگ در پیامدهای زشت فحش، راه علمی درمان این بیماری است که با یادآوری مداوم آن، احساس نفرت از این رفتار، شدت می‌گیردو در نتیجه به ریشه کن شدن آن می‌انجامد.

    هم چنین باید کوشید تا ریشه‌های این رفتار نابود و غضب و شهوت سرکش رام و فرمانبردار شود، که مهارکردن این دو نیرو مایه رهایی انسان از همه آفت‌های زبان است.

    کوشش در به‌کار گرفتن سخنان نیک و استفاده از گفتار خوش راهی عملی برای درمان بیماری فحش است. عادت کردن به گفتار نیکو ملکه زشت و ناپسند ناسزاگویی را از روان آدمی خارج می‌سازد.[1]

    پی‌نوشت:
    [1].اخلاق الاهی، آیت الله مجتبی تهرانی، ج4، ص274


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۷/۲۳ در ساعت ۱۷:۲۲


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود