جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شجر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان 1387
    نوشته
    449
    مورد تشکر
    391 در 228 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شجر




    سلام
    معنی شجر چیست و چرا در جنت از اب نام برده شده ولی از شجر نام برده نشده است ؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر 1386
    نوشته
    909
    مورد تشکر
    1,337 در 599 پست
    حضور
    1 روز 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    سلام
    معنی شجر چیست و چرا در جنت از اب نام برده شده ولی از شجر نام برده نشده است ؟
    واژه شجر و معاني آن
    در قرآن كريم، در اغلب موارد، از درخت با واژه « شجر» ياد شده است و شجر را علماي لغت‌شناسي ‏اين گونه معنا كرده‌اند :« هر چه از روئيدني‌ها كه تنه دارد »1، و آنچه را كه از زمين مي‌رويد ولي تنه ندارد، « ‏نجم، عشب و حشيش » 2 مي‌نامند . بايد دانست كه در قرآن، لفظ « شجر و تنازع » نيز به كار رفته است، ‏همچنان كه درآيه 65 سور مباركه نساء مي‌خوانيم :‌« فال وربك لايؤمنون جق يحكموك فيما شجر بينهم ثم ‏‏... ولي چنين نيست، به پروردگارت سوگند كه ايمان نياورده‌اند مگر آن كه تو را در آنچه ميانشان اختلاف ‏است داور كنند »، كه البته در اين مورد هم از نظر ريشه لغوي با شجر به معناي درخت قريب المعني بوده و ‏مناسبت دارد؛ چرا كه « منازعه را از آن جهت تشاجر ( مشاجره ) گويند كه سخن دو خصم يا خصوم مثل ‏برگه و شاخه درخت، درهم مي‌آميزد».3 افزون بر اين كه كلمه « شجر » ـ يا اشكال گوناگون آن ـ مجموعاً ‏‏27 مرتبه در آيات قرآن بكار رفته، كلمات و عبارات ديگري نيز درباره درخت مورد استفاده قرار گرفته‌اند كه هر ‏يك بيان كننده يكي از صفات و ويژگي‌هاي آن مي‌باشند و ما در اين نوشتار جسته و گريخته بدانها اشاراتي ‏خواهيم كرد. ‏


    موارد استفاده از درخت در قرآن
    با دقت در آن دسته از آياتي كه از « درخت » ياد كرده است، در مي‌يابيم كه از آن تحت يكي از عناوين ‏نه گانه زير سخن به ميان آمده : 1. درخت و تسبيح خداوند، ‌2. درخت و سجده در برابر خداوند، 3. درخت ‏نشانه‌اي بر قدرت خداوند، 4.استفاده از درخت براي تمثيل، 5. نقش درخت در زندگي انبياء، 6. درختان ‏بهشتي، 7. درختان دوزخي، 8. درختان دنيوي و 9. نقش درخت در زندگي انسانها و حيوانات

    درختان بهشتي
    از نگرش اسلامي، حيات آدمي منحصر در جهان مادي نيست، بلكه اين عالم به منزله منزلگاه موقتي ‏است كه اقامت انسان در آن پايان مي‌يابد و در قرارگاه ابدي خود، آنان كه در حيات دنيوي خويش اهل صلاح ‏و سداد بوده‌اند، در جايگاهي فرود مي‌آيند كه ازآن به « جنت » يا «‌ بهشت » تعبير مي‌شود، كه باغي ‏است بسيار جميل با منظره‌هاي چشم‌نواز. همان گونه كه يكي از ويژگي‌هاي باغ در اين عالم وجود درخت ‏در آن است، بهشت نيز كه خودباغي سراسر حسن و جمال است. در آياتي از قرآن كريم به ويژگي‌هايي از ‏آنها اشاره شده كه ذيلاً آنها را بر مي‌شمريم : ‏
    الف ـ سوره دهر،‌ آيه 14 :‌‌ « و دانية عليهم ظلالها و ذللت قطوفها تذليلاً » درختان بهشتي داراي سايه‌هاي ‏فراوان هستند ـ كه نتيجه انبوهي درختان است ـ و شاخه‌هاشان نيز آنچنان پائين و در دسترس مي‌باشند ‏كه ميوه‌هاي آنها به سهولت قابل چيدن و استفاده است . ‏
    ب ـ سوره الرحمن، آيات 46 تا 48 :‌« ولمن خاف مقام ربه جنتان . فباي الاء ربكما تكذبان . ذواتا افنان . و ‏براي كسي كه از مقام پرودرگارش بترسد دو باغ بهشت است پس كدامين نعمتهاي پروردگارتان را انكار ‏مي‌‌كنيد ؟ آن دو باغ بهشتي داراي انواع نعمتها و درختان پرطراوت است ». از اين آيه شريفه ـ با توجه به ‏معناي « افنان » كه به معني شاخه‌هاي تازه و پربرگي مي‌يابيم كه از ديگر ويژگي‌هاي درختان بهشتي ، ‏طراوت و تازگي هميشگي آنها مي‌باشد . ‏
    ج ـ در برخي از آيات قرآن كريم به نوع درختان بهشتي و اين كه چه ميوه و محصولي دارند نيز اشاره شده ‏است . مثلاً در آيه 68 سوره الرحمن به درختان انار و خرما، در آيه 23 سوره واقعه به درخت سدر و در آيه ‏‏29 سوره واقعه به درخت موز بهشتي اشاره شده است . معروفترين درخت بهشتي همانا « درخت طوبي ‏‏» است و در قرآن كريم تنها يك بار و آن هم در آيه 26 سوره مباركه رعد، لفظ طوبي به كار برده شده كه ‏البته مراد اين آيه نيز درخت طوبي نمي‌باشد، ولي در روايات اسلامي آمده: « طوبي درختي است در ‏بهشت، ‌تنه آن در منزل رسول خدا (ص) بوده و در منزل هر مؤمن شاخه‌اي از آن هست»

    پي‌نوشت‌ها ‏
    ‏1ـ سيدعلي‌اكبر قرشي‌، قاموس قرآن، ج4
    2ـ محمد مقيمي، قرآن بر فراز آسمانها
    منبع :
    گلستان قرآن،‌سال ششم، 24 و 25 شماره 170


    يارب نظر تو برنگردد!

    گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست

    تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
    راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان 1387
    نوشته
    449
    مورد تشکر
    391 در 228 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    در ایات 46 ، 48و68 سوره الرحمن ، ایات 28و29 واقعه اشاره به میوه شده نه درخت و طوبی بکار رفته در ایه 29 سوره رعد مفوم درخت نمیدهد .
    ولی در عوض در ایات زیر
    الله نور السماوات والأرض مثل نوره کمشکاة فیها مصباح المصباح فی زجاجة الزجاجة کأنها کوکب دری یوقد من شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیة ولا غربیة یکاد زیتها یضیء ولو لم تمسسه نار نور على نور یهدی الله لنوره من یشاء ویضرب الله الأمثال للناس والله بکل شیء علیم(النور-35)
    فلما أتاها نودی من شاطئ الواد الأیمن فی البقعة المبارکة من الشجرة أن یا موسى إنی أنا الله رب العالمین(القصص-30)
    ألم تر کیف ضرب الله مثلا کلمة طیبة کشجرة طیبة أصلها ثابت وفرعها فی السماء (ابراهیم – 24)
    وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یسْجُدَانِ(الرحمن- 6)

    شحر به معنی دیگری امده معنی شجر در این ایات چیست

  5. تشكر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1386
    نوشته
    851
    مورد تشکر
    3,599 در 813 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    سلام
    در ایات 46 ، 48و68 سوره الرحمن ، ایات 28و29 واقعه اشاره به میوه شده نه درخت و طوبی بکار رفته در ایه 29 سوره رعد مفوم درخت نمیدهد .
    ولی در عوض در ایات زیر
    الله نور السماوات والأرض مثل نوره کمشکاة فیها مصباح المصباح فی زجاجة الزجاجة کأنها کوکب دری یوقد من شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیة ولا غربیة یکاد زیتها یضیء ولو لم تمسسه نار نور على نور یهدی الله لنوره من یشاء ویضرب الله الأمثال للناس والله بکل شیء علیم(النور-35)
    فلما أتاها نودی من شاطئ الواد الأیمن فی البقعة المبارکة من الشجرة أن یا موسى إنی أنا الله رب العالمین(القصص-30)
    ألم تر کیف ضرب الله مثلا کلمة طیبة کشجرة طیبة أصلها ثابت وفرعها فی السماء (ابراهیم – 24)
    وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یسْجُدَانِ(الرحمن- 6)

    شحر به معنی دیگری امده معنی شجر در این ایات چیست
    با سلام
    دوست عزیز؛ درمورد این آیاتی که آورده اید باید عرض کنم که: در سوره نور /35 منظور درخت زیتون است.در سوره قصص مراد درختی است که با حضرت موسی به اذن الهی سخن گفت .ودر سوره ابراهیم کلمه طیبه به درخت پاک تشبیه شده.ودر سوره الرحمن /6 مراد همین درخت ساقه دار است که بر خداوند سر تعظیم فرورد می آورند....در نتیجه درخت در قرآن اشاره شده است .از طرفی در وصف بهشت «جنات تجری من تحتها الانهار» که آمده جنات یعنی باغی که پراست از درختان وشاخه های درختان که داخل آن دیده نمی شود.این هم مؤید اشاره قرآن به درخت است .که در بهشت از زیر این درختان نهرهایی جاری است.
    موفق باشید
    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان 1387
    نوشته
    449
    مورد تشکر
    391 در 228 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شجر




    باسلام

    هو الذی أنزل من السماء ماء لکم منه شراب ومنه شجر فیه تسیمون

    ضمن تشکر
    در این ایه منظور از شجره چیست ؟

    فوسوس إلیه الشیطان قال یا آدم هل أدلک على شجرة الخلد وملک لا یبلى(طه-120)
    واین چه درختی است که این چنین قدرتی دارد ؟

    إنها شجرة تخرج فی أصل الجحیم(الصافات-64)
    و این چگونه درختی است ؟

    وأنبتنا علیه شجرة من یقطین(الصافات-146)
    و این چه درختی است که کدو میدهد ؟

    لقد رضی الله عن المؤمنین إذ یبایعونک تحت الشجرة فعلم ما فی قلوبهم فأنزل السکینة علیهم وأثابهم فتحا قریبا(الفتح-18)
    و این درخت کجاست ؟

    والنجم والشجر یسجدان(الرحمن-6)
    و در اینجا نجم و شجر چه معنی میدهد ؟
    ویرایش توسط بهلول2 : 1387/10/06 در ساعت 09:32

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود