-
۱۳۸۷/۰۹/۲۷, ۱۴:۴۸ #1
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 49
- مورد تشکر
- 40 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سوال و جواب قرانی
سلام دوستان
با اجازتون تو این تاپیک سوالاتی رو مطرح میکنم که جواب بدید( به جوابا نیاز دارم چون هر کاری کردم نتونستم جواب مناسبی پیدا کنم)
ممنون میشم اگه جواباتون مختصر و مفید باشه واسه امتحان نیاز دارم
سوالا زیادن چند تا چند تا اینجا میزارم
این اولیش
هژمونی فرهنگی-کارسازترین عامل مدیریت روانی در جامعه- به چه معنی است و چگونه به ایه 14 سوره بقره ربط پیدا میکند؟
پروسه تربیت پلکانی است الله،رب،رحمن،رحیم،مالک ایاک نعبدچگونگی استفاده پلکانی بودن پروسه تربیت را از آیات مختلف سوره حمد بیان کنید؟
این جوابی که زیرش پیدا کردم درسته؟
ضرورت میانه روی و اعتدال در تمامی امور ، حتی در نیکی و احساناز کلمه ی <<مما رزقناهم>> در ابتدای سوره ی بقره چه پیام هایی استفاده میشود؟توضیح دهید؟
توضیحش چیه؟
قران منحرفان را به کسانی تشبیح میکند که برقی پیش روی انها میجهد گامی برمیدارند و سپس می ایستند؟این مثال و برداشت های مبتنی بر ان را توضیح دهید؟
چگونه ایه 21 سوره بقره عام نگری را برای مربی گری ضروری میداند؟
:معانی مختلف معجزه بودن قران را شرح و توضیح فرمایید؟
ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۱/۱۱/۱۸ در ساعت ۱۱:۵۶ دلیل: تصحیح متن
-
۱۳۸۷/۰۹/۲۹, ۱۹:۵۷ #2
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 49
- مورد تشکر
- 40 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با توجه به ایه 129 سوره بقره
چرا باید بین مربی و متربی ( شاگرد) سنخیت وجود داشته باشد؟
معنی تاویل و بطن در قران چیست؟ توضیح دهید؟
:چگونه ایه 21 سوره بقره عام نگری را برای مربی گری ضروری میداند؟
طبق آیه 86 بقره برخورد مسلحانه از چه مساله ای ناشی میشود؟توضیح دهید؟
-
۱۳۸۷/۰۹/۲۹, ۲۲:۵۴ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
با سلام
در پاسخ به این سوال باید عرض کنم که: هژموني به وضعيتي اشاره دارد كه در آن، ائتلافي موقت از برخي گروههاي اجتماعي مي تواند "اقتدار اجتماعي تامي" را بر سر گروههاي فرودست اعمال كند. اعمال اين اقتدار صرفاً از طريق تحميل مستقيم افكار عمومي نيست، بلكه از طريق تأمين رضايت و شكل دادن به آن است تا آنكه قدرت طبقات مسلط هم مشروع وهم طبيعي جلوه كند
ورابطه آن با آیه 14 بقره که بحث خصوصیت افراد منافق رامطرح می کند تا حدودی روشن است.چرا که در این آیه بیان می دارد که منافق هم برای اینکه وضعیت خودش را محافظت کند آنچه را در درون بدان معتقد است را درظاهر به گونه ای دیگر نشان می دهد تا بتواند به طور موقت در شرایط پیش آمده جایگاه خودش را در بین همه گروهها حفظ کند
در « ممارزقناهم ینفقون» به این نکته اشاره دارد که :ای متقین، علاوه بر ارتباط دائم با پروردگار رابطه نزديك و مستمرى با خلق خدا داشته باشید، و به همين دليل سومين ويژگى متقین را قرآن چنين بيان مىكند:" و از تمام مواهبى كه به آنها روزى دادهايم انفاق مىكنند" (وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ).قابل توجه اينكه قرآن نمىگويد: من اموالهم ينفقون (از اموالشان انفاق مىكنند) بلكه مىگويد" مِمَّا رَزَقْناهُمْ" (از آنچه به آنها روزى داديم) و به اين ترتيب مساله" انفاق" را آن چنان تعميم مىدهد كه تمام مواهب مادى و معنوى را در بر مىگيرد.بنا بر اين مردم پرهيزگار آنها هستند كه نه تنها از اموال خود، بلكه از علم و عقل و دانش و نيروهاى جسمانى و مقام و موقعيت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمايههاى خويش به آنها كه نياز دارند مىبخشند، بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشند.
نكته ديگر اينكه: انفاق يك قانون عمومى در جهان آفرينش و مخصوصا در سازمان بدن هر موجود زنده است، قلب انسان تنها براى خود كار نمىكند، بلكه از آنچه دارد به تمام سلولها انفاق مىكند، مغز و ريه و ساير دستگاههاى بدن انسان، همه از نتيجه كار خود دائما انفاق مىكنند، و اصولا زندگى دسته جمعى بدون انفاق مفهومى ندارد».
ارتباط با انسانها در حقيقت نتيجه ارتباط و پيوند با خدا است، انسانى كه به خدا پيوسته و به حكم جمله" مما رزقناهم" همه روزيها و مواهب را از خدا مىداند، نه از ناحيه خودش، عطاى خداوند بزرگى مىداند كه چند روزى اين امانت را نزد او گذاشته، نه تنها از انفاق و بخشش در راه او ناراحت نمىشود، بلكه خوشحال است، چرا كه مال خدا را به بندگان او داده، اما نتائج و بركات مادى و معنويش را براى خود خريده است، اين طرز تفكر، روح انسان را از بخل و حسد پاك مىكند، و جهان" تنازع بقا" را به" دنياى تعاون" تبديل مىسازد دنيايى كه هر كس در آن خود را مديون مىداند كه از مواهبى كه دارد در اختيار همه نيازمندان بگذارد
موفق باشید
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۹/۲۹, ۲۲:۵۷ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
در ابتداباید معنا و حقیقت اعجاز و معجزه و شرایط آن ذکر شود تا ببینیم آیا این شرایط در قرآن موجود است.
حقیقت اعجاز این است که مدّعی نبوت، عمل خارق العادهای را انجام دهد و دیگران را برای انجام همانند آن دعوت کند اما از آوردن مانند آن عاجز و ناتوان باشند.(1)
قیود و شرایط مذکور در قرآن مجید دیده می شود، یعنی پیامبر اسلام با معجزه قرآن ادعای نبوت کرد و مردم را به هماوردی (تحدّی) فرا خواند تا جایی که حاضر شد کافران تنها یک سوره بیاورند و از تمام جهانیان برای ساختن سوره کمک بگیرند.(2) چهارده قرن است که این ندا در گوش جهانیان طنین انداز است، ولی کسی نتوانسته است در صحنه مبارزه گام بگذارد یا موفق شود.
اعجاز قرآن منحصر در اعجاز لفظی نیست، بلکه جنبههای متعددی را شامل می شود.
برخی از وجوه اعجاز قرآن
1- اعجاز طریقی: یعنی قرآن که معارف والا و معانی بلند و سخنان حکیمانه و دانشهای مختلف در آن جمع شده، توسط شخصی آورده شده که حتی خواندن و نوشتن را نمی دانست.
بر این اساس قران مجید روی کلمه «امّی» در مورد پیامبر(ص) تکیه کرده و خطاب به پیامبر می فرماید: "پیش از این کتابی نمی خواندی و چیزی با دست خود نمی نوشتی تا مایه تردید و شک گمراهان گردد".(3)
2- اعجاز بیانی: شیوه سخن گفتن قرآن طوری است که با آن چه بشر تا کنون شنیده و گفته، تفاوت زیاد دارد. هیچ کلامی در زیبایی ظاهر و شیرینی بیان به پای قرآن نمیرسد. آنچه علمای ادب از آن به فصاحت و بلاغت تعبیر می کنند، در بالاترین مقیاس در قرآن وجود دارد. قرآن دارای سبک خاصی است که نظیر آن یافت نمی شود. از این رو "ولید بن مغیره" که از بزرگترین ادیبان زمان جاهلیت بود، در مورد قرآن گفت: "از محمد سخنی شنیدم که نه شباهت به گفتار انسانها دارد و نه پریان. گفتار او شیرینی خاصی دارد". اما او برای خنثی کردن تأثیر قرآن گفت: بگویید پیامبر ساحر است.(4)
نظماهنگ الفاظ و صراحت و قاطعیت، متانت و عفّت بیان معانی، همه نشان دهنده زیبایی و هنر قرآن مجید است.
یک آیه از قرآن، ابن مقفع، ادیب معروف را به زانو در آورد و آن آیه "یا ارض ابلعی ماءک..."(5) می باشد، زیرا در عین اختصار ماجرای طوفان نوح را با تعبیرات کوتاه و بسیار پر معنی شرح می دهد. به گفته بعضی از محقّقان 23 نکته از صنایع ادبی در همین آیه جمع است.(6)
یکی از صاحب نظران می گوید: یک حرف از قرآن در جایگاهش معجزه است، زیرا آن حرف، کلمهای را که در آن واقع شده نگاه می دارد و آن کلمه آیه را و آن آیه آیات بسیار را و همین راز اعجاز جاودانی قرآن است.(7)
3- اعجاز معنایی: قرآن از نظر محتوا و معنا نیز معجزه است، چون به شکل بسیار زیبایی مسائل اعتقادی را مطرح کرده و خداوند را به زیباترین وجه توصیف کرده است.
همچنین آیاتی از قرآن همخوان با قواعد علمی امروز است، مانند جاذبه عمومی، آفرینش جهان، حرکت زمین، حرکت منظومه شمسی، زندگی در کرات دیگر، زوجیت گیاهان، زوجیت عمومی و علل نزول باران.(8) این حقایق در گذشته برای بشر ناشناخته بوده و برخی از موارد همچنان مجهول است.
موریس بوکای در کتاب "مقایسهای میان تورات، انجیل و قرآن و علم" پس از تطبیق آیات قرآن با دستاوردهای علمی می گوید: "چگونه می توان از تطبیق قرآن با جدیدترین فرآوردههای علمی بشر در شگفت فرو نرفت و آن را اعجاز به حساب نیاورد؟!"
جالب آن که در مفاد آیات قرآن کوچکترین اختلافی وجود ندارد و این یکی دیگر از نشانههای اعجاز قرآن در بخش اعجاز معنایی است. قرآن مجید به این حقیقت اشاره کرده: "آیا درباره قرآن نمیاندیشند که اگر از سوی غیر خدا بود، اختلافات فراوانی در آن می یافتید".(9)
گونههای دیگر اعجاز:
1- اعجاز در پیشگوییهای تاریخی مانند غلبة روم بر ایران،
2- اعجاز در بیان رخدادهای تاریخی پیشین.
3- جامع بودن دانشهای مختلف. قرآن کتاب حقوقی یا اخلاقی و یا کلامی و اعتقادی نیست، نیز تاریخی و بلاغی نمیباشد و در رشتة خاص علمی نیست اما در عین حال، همه این دانشها را در خود جمع کرده است.
برای مطالعه بیشتر به کتابهای ذیر مراجعه کنید:
کتاب تفسیر نوین، محمد تقی شریعتی.
قرآن و آخرین پیامبر، ناصر مکارم شیرازی.
برهان رسالت، جعفر سبحانی.
وحی و نبوت، شهید مطهری.
تفسیر المیزان، ج 1، علامه طباطبایی.
پی نوشتها:
1. جعفر سبحانی، الهیات و معارف اسلامی، ص 262.
2. بقره (2) آیه 23.
3. عنکبوت (29) آیه 48.
4. مجمع البیان، ج 9، ص 387.
5. هود (11) آیه 44.
6. مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج 8، ص 122.
7. محمد تقی شریعتی، تفسیر نوین، قسمت مقدمه، ص 52.
8. مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج 8، ص 190 - 180.
9. نساء (4) آیه 82.
http://www.pasokhgoo.ir/fa/node/1342
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۹/۲۹, ۲۳:۱۹ #5
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
با سلاماین تشبیه در آیه 20 سوره مبارکه بقره آمده است.واین آیه تشبیهی از منافقان را بیان می کند.که منافقان درست به چنين مسافرى مىمانند كه به پناهگاه مطمئن ايمان، پناه نبرده اند تا از شر صاعقه هاى مرگبار مجازات الهى نجات يابند.جهاد مسلحانه مسلمين در برابر دشمنان همانند خروش رعد و صاعقه بر سر آنها فرود مى آمد، گاهگاه فرصتهايى، براى پيدا كردن راه حق نصيبشان مى شد و انديشه هاشان بيدار مى گشت، ولى افسوس كه اين بيدارى همچون برق آسمان ديرى نمىپائيد تا مى خواستند چند گامى بردارند خاموش مى شد و تاريكى غفلت و سپس توقف و سرگردانى جاى آن را مى گرفت. پيشرفت سريع اسلام همچون برق آسمانى چشم آنها را خيره كرده بود، و آيات قرآن كه پرده از رازهاى نهانيشان بر مى داشت همچون صاعقه ها آنها را هدف قرار مى داد...
موفق باشید
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۹/۲۹, ۲۳:۲۱ #6
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
با سلام
در آیه 21 بقره خطاب" يا أَيُّهَا النَّاسُ" (اى مردم) آمده است كه در قرآن حدود بيست بارهم تكرار شده و يك خطاب جامع و عمومى است ونشان مى دهد كه قرآن مخصوص نژاد و قبيله و طايفه و قشر خاصى نيست، بلكه همگان را در اين دعوت عام شركت مىدهد، همه را دعوت به پرستش خداى يگانه، و مبارزه با هر گونه شرك و انحراف از خط توحيد مىكند.و این عمومی نگری خداوند که مربی همه ما انسانهاست این درس را به همه مربیان می دهد که خود را مربی همه شاگردان بدانید نه مربی یک عده خاص وپیامتان را به همه اعلان کن نه به افراد خاص.
موفق باشید
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۵, ۱۸:۴۲ #7
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 49
- مورد تشکر
- 40 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
ممنون بابت پاسخ های خوبتون
درسوره بفره آیه30 ملائکه از کجا می دانستند که انسان موجودی خونریز است
bahal2bahal.iranblog.com
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۵, ۱۸:۵۳ #8
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 49
- مورد تشکر
- 40 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
چگونگی اثبات خدا از راه عقل؟
یه جواب جامع میخوام ممنون
bahal2bahal.iranblog.com
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۵, ۱۸:۵۹ #9
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 49
- مورد تشکر
- 40 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
چگونه قوم بنی اسراییل بعد از 40 روز نبودن پیامبرشان گوساله پرست شدند؟
bahal2bahal.iranblog.com
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۵, ۱۹:۱۱ #10
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 49
- مورد تشکر
- 40 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با توجه به عملکرد پیامبر اسلام (ص) در قبال موضوع علم و فضل و تفاوت آنها ، چگونه می توانیم تفاوت این دو را از داستان مربوطه درک کنیم ؟روزی پیامبر اسلام (ص) وارد مسجد شدند و مشاهده کردند که دو گروه از مسلمانان مشغول بحث و گفتگو هستند. گروهی در مورد مسائل علمی بحث می کردند و گروهی در زمینه شجره پیامبران گذشته صحبت می کردند (فضل) و پیامبر در کنار گروه اول (علم) نشستند.
bahal2bahal.iranblog.com
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری