جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علم غیب امام معصوم ؟...

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    علم غیب امام معصوم ؟...




    اصلی ترین شاخصه مذهب تشیع پذیرش مفهوم امامت و پیروی از امام معصوم علیه السلام است.
    متکلمین شیعه برای امام علیه السلام اوصاف و ویژگی هایی را برشمرده اند و هریک از این اوصاف را بر دلایل عقلی و نقلی استوار نموده اند.
    مهمترین این اوصاف از منظر کلام شیعی نصب از ناحیه خداوند که به وسیله پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به مردم ابلاغ می شود، عصمت و علم غیب می باشد.
    مفهوم واژه “غیب” در لغت عربی روشن شود. واژه نامه های معتبر زبان عربی این لفظ را به معنی “آنچه پوشیده و پنهان است” توضیح داده اند (1).
    1- قرآن مجید و مساله علم غیب
    بر اساس آیات قرآن علم غیب مطلق در انحصار خداوند است . بنابر این باید ملاحظه نمود که آیا خداوند دارا بودن علم غیب را از همگان نفی فرموده است یا می توان به مواردی دست یافت که افراد خاصی واجد این موهبت الهی شده باشند؟
    در این مسیر می توان آیات متعددی را به عنوان دلیل بر اینکه برخی از بندگان از ناحیه خداوند بر آنچه از دیگران پوشیده است اطلاع می یابند، ذکر نمود، از جمله:
    عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه احدا الا لمن ارتضي من رسول فانه يسلك من بين يديه و من خلفه رصدا(2).
    دانای غیب اوست و هیچ کس را بر اسرار غیبش آگاه نمی سازد، مگر رسولانی که آنان را برگزیده .
    ذلك من انباء الغيب نوحيه اليك وما كنت لديهم اذ اجمعوا امرهم وهم يمكرون (3). این از خبرهای غیب است که به تو وحی می فرستیم .
    وعنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو وبعلم ما في البر والبحر وماتسقط من ورقة الا يعلمها ولا حبة في ظلمات الارض ولا رطب ولايابس الا في كتاب مبين. (4)
    آنچه از امثال این آیات به دست می آید این مطلب است که:
    اولا : علم به مطلق غیب مخصوص خداست.
    ثانیا:خداوند به هر یک از رسولان که بخواهد علوم غیبی می دهد که می توان به عنوان یکی از مصادیق بارز این افراد رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم را نام برد. پس از نظر قرآن نه تنها واجد بودن علم غیب رد نگردیده است بلکه قرآن مجید خود افرادی را به عنوان کسانی که از طرف خداوند و به عنایت او چنین علمی را دارا شده اند مطرح می نماید.
    پي نوشت:
    1- صحاح اللغة، القاموس المحیط
    2- سوره جن، آیه 26 و 27
    3- سوره یوسف، آیه 102
    4- سوره انعام آيه 59
    ادامه دارد...........
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2- روایات و مساله علم غیب معصوم
    توجه به روایاتی که از امامن از جمله حضرت صادق علیه السلام به دستمان رسیده موضع شفاف ایشان را در اثبات این گونه از علم بیان می دارد. به عنوان نمونه می توان به این دست از روایات تصریح نمود:
    از امام صادق ةعلیه السلام) ان الامام اذا شاء ان یعلم علم (1)
    هر گاه امام اراده کند که مطلبی را بداند، خداوند دانش آن را در اختیار او می گذارد .اذا اراد الامام ان یعلم شیئا اعلمه الله ذلک .(2)
    با توجه به اینکه در متن عربی این دست از روایات کلمه “شیء” به کار رفته است، به طور یقین می توان ادعا کرد که تمام اموری که دانش آن نزد خداوند است ( به جز موارد مورد استثناء ) به اذن او به امام معصوم علیه السلام تعلیم می گردد.
    3- منبع علم امام
    علاوه بر این در تعداد زیادی از روایات از خزانه علمی برای خداوند نام برده شده و کلیدداران آن ائمه علیهم السلام معرفی شده اند (3). بر اساس این روایات از آن جهت که خداوند دانای مطلق است، دسترسی به علوم او تنها در انحصار ائمه علیهم السلام است و از آن جهت که علوم الهی نامحدود است، اتصال به این منبع نامحدود به اذن الهی علومی نامحدود ( به جز مواردی که بر اساس برخی روایات استثناء شده است ) در دسترس امامان معصوم علیهم السلام قرار می دهد.
    و به ارث بردن علوم رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام (4) و الهام و شنیدن از مامورین الهی (5).
    امام صادق علیه السلام در موارد متعددی با تصریح به آیات قرآن بالاترین مراتب دانش را برای امام اثبات فرموده اند، از جمله می توان به این مورد اشاره نمود:وعنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو وبعلم ما في البر والبحر وماتسقط من ورقة الا يعلمها ولا حبة في ظلمات الارض ولا رطب ولايابس الا في كتاب مبين. (6)
    هیچ تر و خشکی وجود ندارد مگر اینکه در کتابی آشکار ثبت است و سپس فرمودند: و این در علم ائمه است و آنان این مطالب را می دانند (7).
    نکته ای که تذکر آن درپایان این نوشته کوتاه مهم به نظر می رسد این است که در مواردی شرایط زمان و محدودیت هایی که از طرف حکومت وقت اعمال می شده است، به امام صادق علیه السلام اجازه بیان تمام مطلب را نمی داده است و این دست از روایات زمانی بیان می شده اند که مراقبین و مامورین حکومت در مجلس امام علیه السلام حضور نداشته اند. بنا براین می توان به سهولت روایاتی را که در آن ایشان هر نوع دانش غیبی را انکار کرده اند تحلیل نمود. البته تحلیل کامل این موارد بر اساس موازین روایی انجام می شود. برای نمونه به این روایت توجه بفرمائید:
    یکی از بزرگان روات و شاگردان امام صادق علیه السلام فردی به نام ابوبصیر است. وی نقل می کند که روزی بر امام صادق علیه السلام وارد شدم و عرض کردم من سوالاتی دارم، آیا اینجا کسی ( نا مطمئن ) هست که کلام مرا بشنود؟ وی می گوید پس از این گفته من امام صادق علیه السلام حائلی میان اتاق خود و سایر اتاق ها ایجاد کردند و فرمودند: آنچه می خواهی سوال کن. سپس ابوبصیر در مورد دانش امام علیه السلام و کیفیت آن سوالاتی را مطرح می نماید ...(8) واين حاكي از علكم حضوري امام معصوم است.
    در نتیجه :
    1-بنابر آیات قرآن دسترسی افراد بشر به علم غیب با اجازه خداوند متعال ذکر گردیده .
    2- و بر اساس روایات این نوع از علوم در اختیار ائمه طاهرین علیهم السلام قرار گرفته است و در آئینه روایات معتبر شیعی مطلبی مسلم و قطعی به شمار رفته است.
    پي نوشت:
    1- کافی، ج1، ص 258، ح 1
    2- کافی، ج1، ص 258، ح 3
    3-کافی، ج1، ص 192، ح1
    4- کافی، ج1، ص 264، ح 2
    5- امالی طوسی، ص 408، ح 916
    6- سوره انعام، آیه 59
    7 -بحارالانوار، ج 26، ص 116، ح 22
    8- کافی، ج 1، ص 238، ح 1
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    با دقت در آيات مختلف قرآن به خوبى روشن مى شود كه دو دسته آيه در زمينه علم غيب وجود دارد

    نخست آياتى كه علم غيب را مخصوص ‍ خدا معرفى كرده و از غير او نفى مى نمايد، مانند آيه 59 انعام

    وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ

    كليدهاى غيب نزد خدا است كه جز او كسى آنها را نمى داند.(انعام/59)

    قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ

    بگو هيچيك از كسانى كه در آسمانها و زمين هستند غيب را نمى دانند، جز خدا.(نمل/65)

    و مانند آنچه درباره پيامبر در آيه 50 سوره انعام آمده است


    قُل لاَّ أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ

    بگو من به شما نمى گويم خزائن خداوند نزد من است ، و من غيب را نمى دانم.

    و در آيه 188 اعراف مى خوانيم

    ..... وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ ...

    اگر من غيب را مى دانستم خير فراوانى براى خود فراهم مى نمودم.

    و بالاخره در آيه 20 يونس مى خوانيم ،

    فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلّهِ

    بگو غيب مخصوص خدا است

    و امثال اين آيات .

    گروه دوم آياتى است كه به روشنى نشان مى دهد كه اولياى الهى اجمالا از غيب آگاهى داشتند .
    چنانكه در آيه 179 آل عمران مى خوانيم

    مَا كَانَ اللّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاء

    چنان نبود كه خدا شما را از علم غيب آگاه كند ولى خداوند از ميان رسولان خود هر كس را بخواهد برمى گزيند. (و قسمتى از اسرار غيب را در اختيار او مى گذارد)

    و در معجزات حضرت مسيح مى خوانيم كه فرمود:

    وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ

    من شما را از آنچه مى خوريد، يا در خانه هاى خود ذخيره مى كنيد خبر مى دهم . (آل عمران - 49)

    آيات 26 و 27 سوره جن نيز با توجه به استثنائى كه در آن آمده نشان مى دهد كه خداوند قسمتى از علم غيب را در اختيار رسولان برگزيده اش قرار مى دهد (زيرا استثناء از نفى هميشه اثبات است )


    عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ

    داناى نهان است و كسى را بر غيب خود آگاه نمى‏كند جز پيامبرى را كه از او خشنود باشد


    از همه اينها گذشته روايات زيادى داريم كه نشان مى دهد پيامبر و امامان معصوم اجمالا آگاهى از غيب داشتند، و گاه از آن خبر مى دادند.

    ( تفسیر نمونه/ج25،صص142-143)



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    به نظرتون امامان ما از قوانين فيزيكي و كوانتوم و شيميايي و ... آگاه بودند؟
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    629
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    24
    آپلود
    0
    گالری
    105



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام
    به نظرتون امامان ما از قوانين فيزيكي و كوانتوم و شيميايي و ... آگاه بودند؟
    به نظر من بله
    به قول پیامبر که میگفت من شهر علمم و علی درب آن
    پس از همه چیز با خبر بودن


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام
    به نظرتون امامان ما از قوانين فيزيكي و كوانتوم و شيميايي و ... آگاه بودند؟
    ما فیزیک کوانتوم وقوانین شیمیایی نمی خواهیم. دانش علوم در حد دبستان و راهنمایی را انتظار داریم!


    ذیل آیه 86 سوره کهف:
    " سپس امیرالمومنین ع فرمود:
    چون ذوالقرنین با خورشید به چشمه تیره و گل آلود رسید دید که خورشید در آن فرو می رود و در کنار خورشید هفتاد هزار فرشته دید که با زنجیرهای آهنین و چنگالها، خورشید را به درون آب می کشیدند و بعد هم هنگام طلوع، آن را در سمت راست زمین با زنجیر می کشیدند..."
    تفسیر روایی البرهان/ علامه سید هاشم بحرانی/ترجمه دکتر رضا ناظمیان و دیگران/ جلد ششم/ ص 97/ انتشارات کتاب صبح/ 1389
    ویرایش توسط azadeh2009 : ۱۳۸۹/۰۹/۲۶ در ساعت ۲۱:۲۴
    " ما اینجاییم چون: از سر اتفاقی نادر گروهی از ماهی هایی که باله های عجیب داشتند توانستند باله های خود را به پا تبدیل کنند و ساکن خشکی شوند. چون همه جای زمین در عصر یخبندان یخ نبست. چون دویست و پنجاه هزار سال قبل گونه ای کوچک و ضعیف در آفریقا پدید آمد که تاکنون به هر زحمت و جان کندنی بوده است توانسته است زنده بماند و منقرض نشود. ممکن است ما با شور و اشتیاق تمام بدنبال پاسخ " متعالی تری" باشیم، ولی چنین پاسخی واقعاً وجود ندارد."
    استفن جی گولد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام
    به نظرتون امامان ما از قوانين فيزيكي و كوانتوم و شيميايي و ... آگاه بودند؟

    با سلام خدمت شما

    بر اساس آنچه در روايات آمده است , پيامبر و ائمه به امور گذشته و آينده (تا قيامت ) آگاهند. گفته هاي ائمه و اخباري كه در مورد آينده و گذشته داده اند, شاهد اين مدعا است .

    مطالعه در زندگی ائمه‏ نیز این حقیقت را روشن میسازد که آنان علاوه بر علومی که مربوط به هدایت مردم است به علوم مختلفی آشنا بوده و آنها را نیکو میدانستند تاریخ نمونه ‏های درخشانی از آنها را ضبط نموده است مثلاً درباره‏ ی طب روایات فراوانی از ائمه ‏ نقل شده و مخصوصاً از حضرت صادق«علیه السلام» و حضرت رضا«علیه السلام» دو کتاب طب الصادق و طب‏ الرضا روایاتی که از این دو امام بزرگوار درباره‏ ی طب رسیده است موجود است.
    یکی از شاگردان امام صادق«علیه السلام» جابر بن حیان است که مطالب فراوانی درباره ‏ی جبر و شیمی از مکتب علمی استاد بزرگوار خویش استفاده نمود و هم اکنون رساله‏ هایی از وی در رشته ‏های مذکور در برخی از کتابخانه ‏های دنیا موجود است. از این رو میتوان گفت امامان به هم ه‏ی علوم آشنا بودند.

    تذکر :
    امام رهبر و راهنمای انسانها است بنابراین آنچه در راهنمایی و هدایت مردم کوچک‏ترین دخالتی از نظر سعادت آنان دارد لازم است بداند و عالم باشد.

    علم غیب امام  معصوم ؟...

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,076
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15



    علم امام + امام عالم به همه ی امور و علوم است + بنابراین زمان ظهور را هم میداند
    متاسفانه موضوع بسیار بسیار مهم و عجیبی که این روزها اصلا به ان توجه نشد این است که برخی گفته اند که خود امام زمان عج هم زمان ظهورشان را نمی دانند پناه بر خدا می برم از این سخن ... بنده خودم با چشم و گوش خودم دیدم و شندیم که یکی از کارشناسان برنامه ی به سوی ظهور که جمعه ها از شبکه ی 2 سیما ساعت 1:30 پخش می شود و همچنین مجری برنامه ی عطر عاشقی که این برنامه جمعه ها از شبکه ی 5 پخش می شود گفتند که خود امام زمان هم زمان ظهور را نمی داند ... ! وقتی اینگونه حرفهای زشت از بزرگترین رسانه ی کشور یعنی رسانه ی ملی زده می شود خدا می داند که در کجاها که زده نشده !؟
    با ناراحتی زیاد از این موضوع بر ان شدم تا احادیثی را از کتاب اصول کافی که دارم جمع اوری کنم تا جوابیه ی مستند و محکم و معتبر به این اتهام بی دلیل و مدرک این گونه افراد به امام زمان سلام الله علیه بدهم باشد که از این به بعد حواسشان را جمع کنند که چه می گویند و استغفار کنند و جبران کنند و در برنامه ی جدیدشان این مطلبشان را اصلاح کنند ان شا الله این مطلب را به انها با ایمیلی می فرستم شما شیعیان و منتظران هم میتوانید برای حمایت از معارف حقه ی ال الله این کار را انجام دهید .
    امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه :
    وَ الْإِمَامُ عَالِمٌ لَا يَجْهَلُ


    امام عالمى است كه نادانى ندارد
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 283 رواية: 1


    عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ نَحْنُ الرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ وَ نَحْنُ نَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ
    امام صادق عليهالسلام فرمود: مائيم راسخون در علم و ما تأويل قرآن را مىدانيم.
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 308 روايه: 1



    عَنْ مُحَمّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ بَلْ هُوَ آياتٌ بَيّناتٌ فِي صُدُورِ الّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ قَالَ هُمُ الْأَئِمّةُ ع خَاصّةً
    محمدبن فضيل گويد: از آنحضرت راجع بقول خداى عزوجل (48 سوره 29) پرسيدم، فرمود: ايشان تنها ائمه عليهم السلام مىباشند.
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 311 روايه: 5


    قَالَ عَلِيّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَا يَنْقِمُ النّاسُ مِنّا فَنَحْنُ وَ اللّهِ شَجَرَةُ النّبُوّةِ وَ بَيْتُ الرّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ
    على بن الحسين عليهماالسلام فرمود: مردم چه خردهگيرى بر ما دارند؟ بخدا كه ما درخت نبوت و خانه رحمت و كانون علم و آمد و شدگاه فرشتگانيم.
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 320 روايه: 1


    قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللّهِ ع يَا خَيْثَمَةُ نَحْنُ شَجَرَةُ النّبُوّةِ وَ بَيْتُ الرّحْمَةِ وَ مَفَاتِيحُ الْحِكْمَةِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ مَوْضِعُ الرّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ وَ مَوْضِعُ سِرّ اللّهِ وَ نَحْنُ وَدِيعَةُ اللّهِ فِي عِبَادِهِ وَ نَحْنُ حَرَمُ اللّهِ الْأَكْبَرُ وَ نَحْنُ ذِمّةُ اللّهِ وَ نَحْنُ عَهْدُ اللّهِ فَمَنْ وَفَى بِعَهْدِنَا فَقَدْ وَفَى بِعَهْدِ اللّهِ وَ مَنْ خَفَرَهَا فَقَدْ خَفَرَ ذِمّةَ اللّهِ وَ عَهْدَهُ


    خيثمة گويد: امام صادق عليهالسلام بمن فرمود: اى خيثمه، ما درخت نبوت و خانه رحمت و كليد حكمت و كانون دانش و محل رسالت و آمد و شدگاه فرشتگان و محل راز خدائيم، ما هستيم امانت خدا در ميان بندگانش و ما هستيم حرم بزرگ خدا (پس رعايت و احترام ما از كعبه بيشتر است) ما هستيم امان خدا، ما هستيم پيمان خدا، هر كه بپيمان ما وفا كند بپيمان خدا وفا كرده و هر كه با ما پيمان شكنى كند پيمان و عهد خدا را شكسته است.


    اصول كافى جلد 1 صفحه: 321 روايه: 3




    امام صادق ع :
    إِنّ اللّهَ لَا يَجْعَلُ حُجّةً فِي أَرْضِهِ يُسْأَلُ عَنْ شَيْءٍ فَيَقُولُ لَا أَدْرِي
    خدا حجتى در زمينش نمىگذارد كه چيزى از او بپرسند و او بگويد نميدانم.
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 329 روايه:




    أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنّ مِنْ عِلْمِ مَا أُوتِينَا تَفْسِيرَ الْقُرْآنِ وَ أَحْكَامَهُ وَ عِلْمَ تَغْيِيرِ الزّمَانِ وَ حَدَثَانِهِ


    امام باقر عليهالسلام مىفرمود: از جمله علومىكه بما داده شده، علم تفسير و احكام قرآن و علم تغيير زمان و حوادث آنست


    أَبَا عَبْدِ اللّهِ ع يَقُولُ وَ اللّهِ إِنّي لَأَعْلَمُ كِتَابَ اللّهِ مِنْ أَوّلِهِ إِلَى آخِرِهِ كَأَنّهُ فِي كَفّي فِيهِ خَبَرُ السّمَاءِ وَ خَبَرُ الْأَرْضِ وَ خَبَرُ مَا كَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ كَائِنٌ قَالَ اللّهُ عَزّ وَ جَلّ فِيهِ تِبْيَانُ كُلّ شَيْءٍ
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 333 رواية 4




    امام صادق عليهالسلام مىفرمود: بخدا كه من كتاب خدا را از آغاز تا پايانش مىدانم، (چنانكه گوئى در كف دست منست) در قرآنست خبر آسمان و خبر زمين و خبر گذشته و خبر آينده، خداى عزوجل فرمايد : بيان هر چيز در آنست




    عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنّي أَسْأَلُكَ عَنْ مَسْأَلَةٍ هَاهُنَا أَحَدٌ يَسْمَعُ كَلَامِي قَالَ فَرَفَعَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ ع سِتْراً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ بَيْتٍ آخَرَ فَاطّلَعَ فِيهِ ثُمّ قَالَ يَا أَبَا مُحَمّدٍ سَلْ عَمّا بَدَا لَكَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنّ شِيعَتَكَ يَتَحَدّثُونَ أَنّ رَسُولَ اللّهِ ص عَلّمَ عَلِيّاً ع بَاباً يُفْتَحُ لَهُ مِنْهُ أَلْفُ بَابٍ قَالَ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمّدٍ عَلّمَ رَسُولُ اللّهِ ص عَلِيّاً ع أَلْفَ بَابٍ يُفْتَحُ مِنْ كُلّ بَابٍ أَلْفُ بَابٍ قَالَ قُلْتُ هَذَا وَ اللّهِ الْعِلْمُ قَالَ فَنَكَتَ سَاعَةً فِي الْأَرْضِ ثُمّ قَالَ إِنّهُ لَعِلْمٌ وَ مَا هُوَ بِذَاكَ قَالَ ثُمّ قَالَ يَا أَبَا مُحَمّدٍ وَ إِنّ عِنْدَنَا الْجَامِعَةَ وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا الْجَامِعَةُ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا الْجَامِعَةُ قَالَ صَحِيفَةٌ طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً بِذِرَاعِ رَسُولِ اللّهِ ص وَ إِمْلَائِهِ مِنْ فَلْقِ فِيهِ وَ خَطّ عَلِيٍّ بِيَمِينِهِ فِيهَا كُلّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ كُلّ شَيْءٍ يَحْتَاجُ النّاسُ إِلَيْهِ حَتّى الْأَرْشُ فِي الْخَدْشِ وَ ضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَيّ فَقَالَ تَأْذَنُ لِي يَا أَبَا مُحَمّدٍ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنّمَا أَنَا لَكَ فَاصْنَعْ مَا شِئْتَ قَالَ فَغَمَزَنِي بِيَدِهِ وَ قَالَ حَتّى أَرْشُ هَذَا كَأَنّهُ مُغْضَبٌ قَالَ قُلْتُ هَذَا وَ اللّهِ الْعِلْمُ قَالَ إِنّهُ لَعِلْمٌ وَ لَيْسَ بِذَاكَ ثُمّ سَكَتَ سَاعَةً ثُمّ قَالَ وَ إِنّ عِنْدَنَا الْجَفْرَ وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا الْجَفْرُ قَالَ قُلْتُ وَ مَا الْجَفْرُ قَالَ وِعَاءٌ مِنْ أَدَمٍ فِيهِ عِلْمُ النّبِيّينَ وَ الْوَصِيّينَ وَ عِلْمُ الْعُلَمَاءِ الّذِينَ مَضَوْا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ قَالَ قُلْتُ إِنّ هَذَا هُوَ الْعِلْمُ قَالَ إِنّهُ لَعِلْمٌ وَ لَيْسَ بِذَاكَ ثُمّ سَكَتَ سَاعَةً ثُمّ قَالَ وَ إِنّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ ع وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ ع قَالَ قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ ع قَالَ مُصْحَفٌ فِيهِ مِثْلُ قُرْآنِكُمْ هَذَا ثَلَاثَ مَرّاتٍ وَ اللّهِ مَا فِيهِ مِنْ قُرْآنِكُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ قَالَ قُلْتُ هَذَا وَ اللّهِ الْعِلْمُ قَالَ إِنّهُ لَعِلْمٌ وَ مَا هُوَ بِذَاكَ ثُمّ سَكَتَ سَاعَةً ثُمّ قَالَ إِنّ عِنْدَنَا عِلْمَ مَا كَانَ وَ عِلْمَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى أَنْ تَقُومَ السّاعَةُ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَذَا وَ اللّهِ هُوَ الْعِلْمُ قَالَ إِنّهُ لَعِلْمٌ وَ لَيْسَ بِذَاكَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَيّ شَيْءٍ الْعِلْمُ قَالَ مَا يَحْدُثُ بِاللّيْلِ وَ النّهَارِ الْأَمْرُ مِنْ بَعْدِ الْأَمْرِ وَ الشّيْءُ بَعْدَ الشّيْءِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
    اصول كافى جلد : 1 صفحه: 344 رواية 1*:
    ابوبصير گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم و عرض كردم: قربانت گردم، از شما پرسشى دارم، آيا در اينجا كسى (نامحرم) هست كه سخن مرا بشنود؟ امام صادق عليه السلام پردهاى را كه در ميان آنجا و اطاق ديگر بود، بالا زد و آنجا سر كشيد، سپس فرمود: اى ابا محمد هر چه خواهى بپرس، عرض كردم: قربانت گردم. شيعيان حديث مىكنند كه پيغمبر (ص) بعلى(ع) بابى از علم آموخت كه از آن هزار باب علم گشوده گشت، فرمود: اى محمد پيغمبر صلى الله عليه و آله بعلى هزار باب از علم آموخت كه از هر باب آن هزار باب گشوده مىشد (مانند جزئيات و مصاديقى كه بر قواعد كلى منطبق مىشود) عرضكردم: بخدا كه علم كامل و حقيقى اينست. امام عليه السلام ساعتى (براى اظهار تفكر) بزمين اشاره كرد و سپس فرمود: آن علم است ولى علم كامل نيست.
    سپس فرمود؛ اى ابا محمد همانا جامعه نزد ماست، اما مردم چه ميدانند؟ جامعه چيست؟ عرضكردم: قربانت گردم جامعه چيست؟ فرمود: طوماريست بطول هفتاد ذراع پيغمبر صلى الله عليه و آله باملاء زبانى آنحضرت و دستخط على، تمام حلال و حرام و همه احتياجات دينى مردم، حتى جريمه خراش در آن موجود است، سپس با دست ببدن من زد و فرمود: بمن اجازه ميدهى اى ابا محمد؟ عرضكردم من از آن شمايم هر چه خواهى بنما آنگاه با دست مبارك مرا نشگون گرفت و فرمود: حتى جريمه اين نشگون در جامعه هست و حضرت خشمگين بنظر مىرسد (مانند حالتى كه طبعا براى نشگون گيرنده پيدا مىشود) من عرضكردم بخدا كه علم كامل اين است، فرمود: اين علم است ولى باز هم كامل نيست، آنگاه ساعتى سكوت نمود.
    سپس فرمود: همانا جعفر نزد ماست، مردم چه ميدانند جفر چيست؟ عرضكردم: جفر چيست فرمود: مخزنى است از چرم كه علم انبياء و اوصياء و علم دانشمندان گذشته بنى اسرائيل در آنست عرض كردم همانا علم كامل اينست،، فرمود. اين علم است ولى علم كامل نيست، باز ساعتى سكوت كرد. سپس فرمود: همانا مصحف فاطمه عليهاالسلام نزد ماست، مردم چه مىدانند مصحف فاطمه چيست! عرض كردم مصحف فاطمه عليهاالسلام چيست؟ فرمود مصحفى است سه برابر قرآنيكه در دست شماست بخدا حتى يك حرف قرآن هم در آن نيست عرضكردم: بخدا علم كامل اينست. فرمود: اين هم علم است ولى علم كامل نيست. آنگاه ساعتى سكونت نمود.
    سپس فرمود: علم گذشته و آينده تا روز قيامت نزد ماست عرضكردم بخدا علم كامل همين است، فرمود: اين هم علم است ولى علم كامل نيست عرضكردم: قربانت گردم. پس علم كامل چيست؟ فرمود علمى است كه در هر شب و هر روز راجع بموضوعى پس از موضوع ديگر و چيزى پس از چيز ديگر تا روز قيامت پديد آيد.




    قَالَ عِلْمُ الْكِتَابِ وَ اللّهِ كُلّهُ عِنْدَنَا عِلْمُ الْكِتَابِ وَ اللّهِ كُلّهُ عِنْدَنَا
    بخدا تمام علم كتاب نزد ماست، بخدا تمام علم كتاب نزد ماست.
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 378 رواية3




    عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ وَ عِدّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْهُمْ عَبْدُ الْأَعْلَى وَ أَبُو عُبَيْدَةَ وَ عَبْدُ اللّهِ بْنُ بِشْرٍ الْخَثْعَمِيّ سَمِعُوا أَبَا عَبْدِ اللّهِ ع يَقُولُ إِنّي لَأَعْلَمُ مَا فِي السّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي الْجَنّةِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي النّارِ وَ أَعْلَمُ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ قَالَ ثُمّ مَكَثَ هُنَيْئَةً فَرَأَى أَنّ ذَلِكَ كَبُرَ عَلَى مَنْ سَمِعَهُ مِنْهُ فَقَالَ عَلِمْتُ ذَلِكَ مِنْ كِتَابِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ إِنّ اللّهَ عَزّ وَ جَلّ يَقُولُ فِيهِ تِبْيَانُ كُلّ شَيْءٍ




    جماعتى از اصحاب كه عبدالاعلى و ابوعبيدة و عبدالله بن بشر خثعمى از آن جمله بودند، از امام صادق عليه السلام شنيدند كه فرمود:من آنچه در آسمانها و زمين است مىدانم و آنچه در بهشت و دوزخست مىدانم و گذشته و آينده را مىدانم، سپس اندكى تأمل كرد و ديد اين سخن بر شنوندگان گران آمد، لذا فرمود: من اين مطالب را از كتاب خداى عزوجل مىدانم. خداى عزوجل مىفرمايد (بيان هر چيز در قرآنست) (آيه شريفه در سوره نحل باين صورتست: تبيانا لكل شئى)


    اصول كافى جلد 1 صفحه: 388 رواية: 2در این روایت میبینیم که خداوند در قران فرموده بیان همه چیز در قران هست بنابر این زمان ظهور هم در قران هست
    عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ لَا وَ اللّهِ لَا يَكُونُ عَالِمٌ جَاهِلًا أَبَداً عَالِماً بِشَيْءٍ جَاهِلًا بِشَيْءٍ ثُمّ قَالَ اللّهُ أَجَلّ وَ أَعَزّ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَفْرِضَ طَاعَةَ عَبْدٍ يَحْجُبُ عَنْهُ عِلْمَ سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ ثُمّ قَالَ لَا يَحْجُبُ ذَلِكَ عَنْهُ




    ابو حمزه گويد: شنيدم امام باقر(ع) مىفرمود: نه بخدا عالم هرگز جاهل نباشد (يعنى عالمى كه خدا اطاعتش را بر مردم واجب كرده و او همان امامست) ممكن نيست چيزى را بداند و چيزى را نداند (او همه چيز مىداند) سپس فرمود: خدا والاتر از آنست كه فرمانبرى از بندهئى را واجب كند كه علم آسمان و زمينش را از او نهان داشته است و باز فرمود: آنرا از او نهان نكند
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 391 رواية 6


    عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوّلِ مُوسَى ع قَالَ قَالَ مَبْلَغُ عِلْمِنَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ مَاضٍ وَ غَابِرٍ وَ حَادِثٍ
    موسى بن جعفر(ع) فرمود: علم ما بسه جهت رسائى دارد: گذشته و آينده و پديد شونده
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 393 رواية: 1


    در این حدیث می بینید که نه تنها امام به اینده مثل زمان ظهور علم دارد بلکه به پدید شونده هم علم دارد یعنی به بغتتا و بداء و ...


    ویرایش توسط e.1_m : ۱۳۹۰/۰۴/۱۳ در ساعت ۱۸:۳۸
    هنگامي كه عذاب بر بني اسرائيل طولاني شد، چهل صبح به درگاه الهي "ضجه" و "گريه" كردند. پس خداوند به موسي و هارون وحي كرد كه آنها را از ظلم فرعون نجات دهند. پس [به واسطه اين دعا] خداوند 170 سال از دوران عذاب آنها را از بين برد (و در فرجشان تعجیل شد)

    و سپس حضرت صادق سلام الله عليه فرمودند:

    همينگونه شما (شیعیان) نيز اگر عمل نمائيد، خداوند فرج ما را خواهد رسانيد و اگر چنين نكنيد، امر به انتهاي خود مي‌رسد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود