جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قال الصادق علیه السلام:

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بسم الله الرحمن الرحيم




    بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم امام جعفر صادق ع ميفرمايد هر بنده كه اب بخورد و امام حسين ع و اهل بيت اورا ياد كند و لعنت كند كشندكان انحضرت را حق تعالى صد هزار حسنه براى او بنويسد و صد هزار كناه از او باك نمايد و صد هزار درجه براى اوبلند كند و جنان باشد كه صد هزار بنده را ازاد كرده باشد التماس دعا يا حسين
    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    164
    تشکر:
    1
    حضور
    2 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    7

    شاد قال الصادق علیه السلام:




    انّ للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا و ان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة با جمعهم؛ خداوند حرمى دارد كه مكه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على علیه السلام حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از هشت در بهشت سه در آن به قم باز مى‌شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى‌رود كه اسمش فاطمه دختر موسى علیه السلام است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى‌شوند.
    یك سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه سلام الله علیها به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده‌اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حركت كرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى‌شد. این جا بود كه آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب سلام الله علیها پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان مى‌رساندند و مخالفت خود و اهل‌بیت علیهم السلام را با حكومت حیله‌گر بنى‌عباس اظهار مى‌كرد.



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,145
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 15 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    32
    آپلود
    0
    گالری
    18



    حضرت امام صادق علیه السلام در پایان عمر شریفشان فرمودند:

    اِنَّ شَفاعَتَنالا تَنالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلوةِ ...به شفاعت ما نميرسد آن كس كه نمازش را سبك بشمارد.(بحار الانوار ج 47 ص2)
    ویرایش توسط توحید صمدی : ۱۳۸۷/۱۰/۰۶ در ساعت ۰۵:۴۵
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اطاعت از پیامبر




    عن عبد اللَّه ابن سنان، قال: سمعت الصّادق جعفر بن محمّد علیه السلام يقول: أخّر رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله ليلة من اللّيالي العشاء الآخرة ما شاء اللَّه، فجاء عمر فدقّ الباب فقال: يا رسول اللَّه نام النّساء نام الصّبيان فخرج رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله فقال:
    ليس لكم أن تؤذونى، و لا تأمروني و إنّما عليكم أن تسمعوا و تطيعوا.
    از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه فرمود:
    شبى از شبها، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله نماز عشا را به خواست خداوند به تأخير انداخت، پس عمر آمد و در زد. گفت: اى رسول خدا! زنها خوابيدند، بچه‏ها خوابيدند! [پس كى نماز عشا را مى‏خوانى؟] رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله بيرون آمد و فرمود: براى شما روا نيست كه مرا بيازاريد، و جايز نيست كه به من دستور دهيد. جز اين نيست كه بر شما واجب است كه بشنويد و اطاعت كنيد. ( التهذيب ج 2 ص، 28- چهل حديث، محمد على كوشا-ح 20)


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    187
    آپلود
    0
    گالری
    8

    یک حدیث برای همیشه




    از سخنان حكمت آميز امام كاظم (عليه السّلام)
    رُوِيَ عَنْهُ ع أَنَّهُ قَالَ :
    از امام كاظم عليه السّلام روايت شده است كه فرمود:
    1-صَلَاةُ النَّوَافِلِ قُرْبَانٌ إِلَى اللَّهِ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ = نماز مستحبى سبب نزديكى‏ هر مؤمن به خداست.
    2- وَ الْحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ =و حج جهاد هر ناتوان است .
    3- وَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْجَسَدِ صِيَامُ النَّوَافِلِ =و براى هر چيزى زكاتى باشد و زكات بدن، روزه‏هاى مستحبى است.
    4-وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ=و برترين عبادت پس از شناخت [خدا]، انتظار فرج است.
    5- وَ مَنْ دَعَا قَبْلَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ ص كَانَ كَمَنْ رَمَى بِسَهْمٍ بِلَا وَتَرٍ =و هر كس قبل از ستايش خدا و صلوات بر پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) دعا كند، همانند مردى باشد که بدون كمان، تير اندازد
    6- وَ مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّةِ=و هر كه به جایگزین شدن مال، يقين داشته باشد در عطا، گشاده دستى كند.
    7-وَ مَا عَالَ امْرُؤٌ اقْتَصَدَ =و مرد ميانه‏رو، مستمند نشود.
    8-وَ التَّدْبِيرُ نِصْفُ الْعَيْشِ= و تدبير نيمى از زندگى است.
    9-وَ التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ نِصْفُ الْعَقْلِ =و دوستى با مردم نيمى از خرد است.
    10-وَ كَثْرَةُ الْهَمِّ يُورِثُ الْهَرَمَ =و غم بسيار پيرى ببار آورد.
    11-وَ الْعَجَلَةُ هِيَ الْخُرْقُ =و شتاب همان بدرفتارى است.
    12-وَ قِلَّةُ الْعِيَالِ أَحَدُ الْيَسَارَيْنِ =و نانخور كم يكى از دو آسانى است.
    13-وَ مَنْ أَحْزَنَ وَالِدَيْهِ فَقَدْ عَقَّهُمَا =و هر كه پدر و مادرش را غمگين سازد بى‏گمان آنان را آزرده است
    14-وَ مَنْ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى فَخِذِهِ أَوْ ضَرَبَ بِيَدِهِ الْوَاحِدَةِ عَلَى الْأُخْرَى عِنْدَ الْمُصِيبَةِ فَقَدْ حَبِطَ أَجْرُهُ =و هر كس هنگام مصيبت دستش را بر رانش كوبد يا دستش را بر دست ديگرش بزند(بی تابی کند) پاداشش تباه شود.
    15-وَ الْمُصِيبَةُ لَا تَكُونُ مُصِيبَةً يَسْتَوْجِبُ صَاحِبُهَا أَجْرَهَا إِلَّا بِالصَّبْرِ وَ الِاسْتِرْجَاعِ عِنْدَ الصَّدْمَةِ = مصيبت، هنگام آسيب ديدن مصيبت ديده، موجب اجر برى نشود مگر با شكيبايى و گفتن استرجاع [إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏]
    16-وَ الصَّنِيعَةُ لَا تَكُونُ صَنِيعَةً إِلَّا عِنْدَ ذِي دِينٍ أَوْ حَسَبٍ =و احسان جز بر ديندار يا خانواده‏دار احساننباشد.
    17-وَ اللَّهُ يُنْزِلُ الْمَعُونَةَ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ =و خداوند كمك را به اندازه خرج زندگی فروفرستد.
    18-وَ يُنْزِلُ الصَّبْرَ عَلَى قَدْرِ الْمُصِيبَةِ =و شكيبايى را به قدر مصيبت فرو مى‏فرستد .
    19-وَ مَنِ اقْتَصَدَ وَ قَنِعَ بَقِيَتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ =و هر كه ميانه روى و قناعت نمايد نعمت براى او پابرجا ماند.
    20- وَ مَنْ بَذَّرَ وَ أَسْرَفَ زَالَتْ عَنْهُ النِّعْمَةُ =و هر كه ريخت و پاش كند و اسراف نمايد نعمتش از ميان رود.
    21-وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ وَ الصِّدْقُ يَجْلِبَانِ الرِّزْقَ =و بازگرداندن امانت وراست گویى روزى را به دنبال آورند.
    22-وَ الْخِيَانَةُ وَ الْكَذِبُ يَجْلِبَانِ الْفَقْرَ وَ النِّفَاقَ =و خيانت و دروغ، تنگدستى و دورويى به دنبال آورند
    23- وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِالذَّرَّةِ شَرّاً أَنْبَتَ لَهَا جَنَاحَيْنِ فَطَارَتْ فَأَكَلَهَا الطَّيْرُ =و هر گاه كه خدا خواهان بدى براى مورى شود دو بال برايش بروياند و پرواز كند كه پرندگان آن را بخورند.
    24-وَ الصَّنِيعَةُ لَا تَتِمُّ صَنِيعَةً عِنْدَ الْمُؤْمِنِ لِصَاحِبِهَا إِلَّا بِثَلَاثَةِ أَشْيَاءَ تَصْغِيرِهَا وَ سَتْرِهَا وَ تَعْجِيلِهَا فَمَنْ صَغَّرَ الصَّنِيعَةَ عِنْدَ الْمُؤْمِنِ فَقَدْ عَظَّمَ أَخَاهُ وَ مَنْ عَظَّمَ الصَّنِيعَةَ عِنْدَهُ فَقَدْ صَغَّرَ أَخَاهُ وَ مَنْ كَتَمَ مَا أَوْلَاهُ مِنْ صَنِيعَةٍ فَقَدْ كَرُمَ فِعَالُهُ وَ مَنْ عَجَّلَ مَا وَعَدَ فَقَدْ هَنِئَ الْعَطِيَّةَ=و احسان نیکوکار به مؤمن جز با سه چيز كامل نگردد: كوچك شمارى و مخفى دارى و شتاب كارى دراحسان، پس آن كس كه احسان به مؤمن را كوچك شمارد به راستى كه برادرش را بزرگ داشته است. آن كس كه احسان را بزرگ شمارد بى‏شك برادرش را كوچك شمرده و آن كس كه احسانش را مخفى دارد بى‏گمان به كردارش ارج نهاده شود. و آن كس كه در آنچه وعده داده شتاب كند به راستى كه عطاى خويش را گوارا كرده است.
    تحف العقول :ترجمه :حسن زاده ص: 73



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    187
    آپلود
    0
    گالری
    8

    6حب




    حدیث:
    رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ (عَلَيهِ السَّلَامُ) قَالَ:
    إِنَّ أَوَّلَ مَا عُصِيَ اللَّهُ بِهِ سِتٌّ حُبُّ الدُّنْيَا وَ حُبُّ الرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ الطَّعَامِ وَ حُبُّ النِّسَاءِ وَ حُبُّ النَّوْمِ وَ حُبُّ الرَّاحَةِ.[1]
    ترجمه و شرح:
    روايت از امام صادق(صلوات الله عليه) منقول است كه حضرت فرمودند: سرآمد اموري كه موجب مي‏شود انسان از فرمان الهي سرپيچي كند و نسبت به خداوند ‌گناه و عصيان كند، شش مورد است. يعني اين شش مورد سرآمد هستند؛ نه اين كه موارد ديگر موجبِ گناه نمي‌شود. اينها غالباً‌ سرآمد هستند. گناهانی كه از انسان سر مي‏زند، ‌منشأش غالباً يكي از اينها است.
    اول:حبّ الدنيا؛ پول دوستي. اين موجب مي‏شود كه نه حرام سرش بشود نه حلال. لذا موجب عصيان مي شود. دو نوع گناه داريم كه يكي از آنها ترك واجب است؛ خودِ ترك واجب هم گناه است. پول دوستي منشأ گناه مي‏شود.
    دوم:حبّ الرئاسة؛ جاه طلبي، ‌رياست طلبي. اين هم منشأ گناهان و معاصی دیگر مي‏شود.
    سوم:حبّ الطعام؛ «ابن البطن»، یعنی كساني كه به اسارت شكم مي‏روند. این هم منشأ گناهان بعدی می‏شود.
    چهارم: حبّ النساء؛ منظور «ابن الفرج» است. مراد از حبّ النساء شهوت جنسي است.
    از آن طرف، حبّ الطعام‌ به تعبير ما شهوت بطني و شكم پرستي است، از اين طرف هم شهوت جنسي را مطرح می‏فرماید كه از اين دو تعبير مي‏شود به «ابن البطن و الفرج». اينها اسيرند و به اسارت شكم و شهوت جنسي‏شان درآمده‌اند. اين منشأ مي‏شود براي گناه.
    پنجم:حبّ النوم؛‌ يعني كساني كه خيلي مقيّدند به خوابيدن. اينها هم به معصيت مي‏افتند. يك سنخ معاصي هست كه ‌منشأش حبّ نوم و خواب است. صبح نماز صبحش قضا مي‏شود، براي چه؟ چون مي‌خواهد بخوابد.
    ششم: حب الراحة؛ یعنی راحت طلبي. این هم منشأ یک سنخ از معاصی است.
    يك رشته هست كه همه اين شش مورد را به هم پيوسته مي‏كند و آن «حُبّ» است. «حبّ الدنيا»،‌ «حبّ الرئاسة»‌،‌ «حبّ الطعام»،‌ «حبّ النساء»، ‌»حبّ النوم»،‌ «حبّ الراحة». همه اینها مثل دانه‏هاي تسبيحی در یک نخ هستند و آن نخ تسبیح، همین «حبّ دنيا و امور مادّي» است. لذا همه اینها مربوط به هم هستند. تعلّق به اين عالم مادّه است كه انسان را به گناه مي‏كشاند. اين اگر نباشد، هيچ وقت گناه سر نمي‏زند و ‌واجب هم ترك نمي‏شود.[2]

  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود