-
۱۳۸۷/۱۰/۰۹, ۱۱:۴۷ #1
پاسور و فلسفه حرمت آن
چرا بازی با پاسور حرام است؟ بدون شرط بندی
ویرایش توسط مدیر اسبق : ۱۳۹۰/۰۲/۱۷ در ساعت ۱۱:۲۹ دلیل: اصلاح عنوان
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۰/۰۹, ۱۳:۱۶ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
با سلام
پاسور چون از آلات قمار به حساب می آید حرام است.واین مسئله در باره تمامی الات قما راست.دلیل آن این است که :تا کسی به این وادی خطرناک که شبکهای شیطانی است، نزدیک نشود .خطرناک بودن قمار برای آن است که: آنکه میبازد نیز میکوشد برای جبران شکست روحی و مادیاش به بازی ادامه دهد; و چون اعصابش خرد شده است، چه بسا تمام زندگیاش را میبازد و برای تسکین خویش به مواد مخدر و مشروبات الکلی پناه برده، در منجلاب مفاسد فرو میغلتد .بناراین بازی با پاسور و سایر آلات قمار به دلیل آلت قمار بودنشان حرام است اما كارتهای دیگری كه برای سرگرمی درست شده نه برای قمار, بازی بدون برد و باخت با آنها اشكال ندارد.
موفق باشید
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکرها 10
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۰, ۰۸:۴۴ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام به شما وتشکر از توضیح خوب دوست عزیزم استاد عسکری....
اگر سوال بدین صورت بیان شود که :
سؤال: حکم بازی با پاسور چطور است؟ آیا این یکی حرام است؟
جواب: این مسأله نیز مانند شطرنــج دارای فتاوای مختلفی است. بدین معنا که در این مورد نیز دو نظر وجود دارد. اما نکته قابل توجه این که افرادی که نسبت به آن ها فتوا داده اند، متفاوت هستند:
1- کسانی که بازی با پاسور را صراحتا تحریم کرده اند عبارتند از حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی. و..
2- اما آیات عظام سیستانی و تبریزی، در صورتی آن را حرام دانسته اند که از آلات قمار باشد.
اینک با توجه به مطلبی که درباره عرف منطقه درفقه مطرح هست. مثال زیر می تواد مفید باشد:
بنا به نظر فقهای گروه دوم اگر در شهرهای عراق متعارفا با پاسور قمار نمی شود، بازی با پاسور را در آن جا بلا مانع می دانند، اما با توجه به عرف موجود در کشوری مانند سوئیس، بازی با پاسور را به هر شکلی حرام می دانند.
ر.ک. http://www.ehtejaj.com/main/1387/09/14/78/
بنا براین شما باید :
1- مرجع تقلیدت را مشخص کنید .
2- عرفا پاسور درمنطقه شما جزو آلت قمار هست یاخیر؟
موفق باشید.
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۸, ۱۷:۳۱ #4
چرا پاسور الت قمار است ؟؟
با منچ نیز می شود قمار کرد
با تشتک هم میشود !!!!
یعنی وقتی ما داریم با دوستان پاسور بازی می کنیم و هیچ هم فکر قمار نیستیم چرا گناه باشد
شما می فرماید امکان دارد بازی بدون قماربعد از مدتی به قمار بکشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟(من خیلی وقته بازی می کنم چرا قمارباز نشدم)
بیاید عاقلانه فکر کنیم
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۲, ۱۵:۵۶ #5
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
به نام خدا و سلام بر شما
کسی نگفته که با هر چیزی که میشه قمار کرد، بازی با اون بدون قمار هم اشکال داره.
بلکه بحث بر سر آلات قمار هست.
قمار یعنی: برد و باخت
البته، نه به معنای برنده و بازنده در بازی، بلکه به معنای برد و باخت مالی
توضیح:
اگر دو نفر یا دو گروه با هم بازی کرده یا مسابقه ای دهند، و جایزه اون مسابقه از بین خودشون تامین بشه، در این صورت کل جایزه جمع شده از شرکت کننده ها، به برنده میرسه و فرد یا گروه بازنده، مالی رو از دست داده یا اصطلاحا باخته است.
به این بازی یا مسابقه، میگن قمار و شرکت در اون حرام و استفاده از جایزه اش هم جایز نیست. حتی اگر جایزه ناچیز و کم مقدار هم باشه. مثل اینکه بازی بر سر نوشابه باشه.
فرقی هم نمی کنه که بازی چی باشه. هر بازی یا مسابقه ای که بر سر برد و باخت مالی باشه، حرام هست.
(البته به جز اسب سواری و تیراندازی که شرط بندی در بین خود شرکت کنندگان (نه تماشاچیان) اشکالی ندارد.)
البته، اگر جایزه از فرد یا گروهی که خارج از بازی و مسابقه هست تامین بشه، مشکلی نداره.
(به شرطی که وسیله بازی از آلات قمار نباشه. که توضیحش بعدا میاد.)
مثلا: در مسابقه فوتبال، جایزه از بین خود شرکت کننده ها تامین نشه، بلکه فرد یا گروه خارجی این کار رو انجام بده. فرض کنیم مدرسه یا در مراحل بالاتر فدراسیون فوتبال.
اما بازی بدون برد و باخت هم در مواقعی ممکنه اشکال داشته باشه.
در جایی که بازی با آلات قمار باشه.
آلت قمار یعنی وسیله ای که در عرف جامعه به عنوان وسیله قمار می شناسند.
یعنی معمولا با اون قمار صورت می گیره.
در این حالت بازی بدون برد و باخت هم اشکال داره.
ولی اگر وسیله ای قبلا آلت قمار بود و بعدا از تحت این عنوان خارج شد، بازی بدون برد و باخت با اون جایز است.
مراجع تقلید معمولا وارد موضوع نمیشن و فقط حکم رو بیان می کنند. اما اگر مرجع تقلید وارد موضوع شده بود و وسیله ای رو به عنوان آلت قمار نام برده بود، بازی با اون جایز نیست.
پاسور تا حالا اینگونه بوده و تا اونجایی که من دیدم، فتاوای مراجع تقلید بر حرمت هست.
ولی در مورد شطرنج فرق میکنه.
برخی بازی بدون برد و باخت رو به این شرط که تحت عنوان آلت قمار نباشه، جایز می دونند.
ولی برخی هم هنوز به کل بازی با شطرنج رو جایز نمی دونند.
این چند لینک رو هم مشاهده بفرمایید. توضیحات بسیار خوب و جامعی داده شده است.
http://rss.nahad.ir/QAForm.aspx?ID=11209
http://www.hawzah.net/hawzah/Magazin...04910&id=41396
http://www.makaremshirazi.org/persian/estefta/?mit=889
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۲, ۱۶:۵۲ #6
متفکر جان تشتک دیگه خیلی قدیمیه
هفت سنگ و تیله بازی و فوتبال دستی و...مدرنتر
باور کن بازی های قدیمی خیلی بهتر بوده اقلا تحرک داشته اگر من میخواستم
حروم تلقی کنم این بازی رایانه ای رو حروم میکردم چون فقط وقت ادمو تلف میکنه
و اعصاب ادمو میریزه به هم تازه به موبایلها هم سرایت کرده طرف داره رانندگی
میکنه با موبایلش بازی میکنه و میزه چند نفرو درب و داغون میکنه با خودش.
من هم بیست ساله شطرنج بازی میکنم و تاروت بازی می کنم و تخته نرد ولی
قمار باز نشدم
اگر به ناراحتی که
مگه نمیگن تیراندازی شرط بندیش حرومه
ما مسابقه د ادیم بنده بردم بین هفت نفر از دوستان دو تا شون تا سه روز با ما حرف
نمی زدند!!!!
کسی بخواد قمار کن با پر یا پوج (یک هسته و..) میتونه اینکارو کنه یا با شیر یا خط
و با جناغ استخوان مرغ یادم تو را فراموش قمار کنه.
تازه همین انتخابات هم اگر به ناراحتی قمار میشه چون اونی که برنده نمیشه با
طرفدارش کلی حالشون گرفته میشه....
مسئله قمار داستانش مثل شراب هستش و در قران کنار هم به حرام بودنش اشاره شده و منظور بطور حتم گذاشتن پول و شرط بندی روی اونه
اگر شراب خودش نا پاکه جامش پاکه وقتی شراب میریزند توی اون هر دو نجس
میشه وگرنه خود جام به خودی خود پاکه
آفت تفکر تعصب است
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۲, ۱۷:۰۴ #7
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۵
- نوشته
- 977
- مورد تشکر
- 2,986 پست
- حضور
- 4 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 55
- آپلود
- 5
- گالری
-
56
بزرگوار، بحث بر سر این نیست که طرف در اثر بازی با آلت قمار، قمار باز بشه تا حروم باشه!
بلکه وقتی چیزی حرام شد، کم و زیادش حرام هست و فرقی نمی کنه.
ضمنا، تیراندازی که مثال زدید، همونطور که قبلا عرض شد، شرط بندی برای شرکت کنندگانش اشکالی نداره.
اون تعریف آخری هم که از قمار کردید، صحیح نیست.
برد و باخت در قمار به معنای ناراحت شدن بازنده و خوشحال شدن برنده نیست، بلکه همونطوری که عرض شد، به معنای برد و باخت مالی و یا چیزی که ارزش مالیّت داره هست.
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۱/۲۲ در ساعت ۱۷:۱۸ دلیل: حذف نقل قول
دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
بود قدر تو افزون از ملائک
تو قدر خود نمیدانی چه حاصل
و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۲, ۱۸:۲۶ #8
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۲, ۱۹:۳۳ #9
دو پرسش پیش می ایدحال پرسشی به وجود می اید
1:چرا بازی با الات قمار حرام است؟
2:چرا پاسور به عنوان یکی از الات قمار محسوب میگردد ؟
در ادامه خواهیم پرداخت
این ایات و روایات کدامند؟
تا اینجا به اصل حرمت قمار پرداخته شده استبسیار واضح است که حدیث در مورد حرمت گردو صحبت نمی کند بلکه به قماری که با ان گردو میشود بحث می کند
از این روایات متعدد چرا به یک حدیث که نمی شود از ان بر حرمت الت قمار استفاده کرد ذکر شده است ؟
بله این یک نمونه کامل از الت قمار است چون به جز قمار کار دیگری نمیتوان باش انجام داد و بازی با این ها به جز قمار امکان پذیر نیست
رسیدیم به همان مطلب ابتدایی که جوابش را گفتم
بله وقتی انسان طعم بردن در قمار را چشید ممکن است قمار را بدهد و خود را بی چاره کند اما بحث بر این است که در صورتی که اصلا قماری در کار نباشد (هر چند ناچیز) نمی توان این نتیجه را از ان گرفت.
بر طرف نشده هنوز
اما نظرات شخصی ایشان نیز دلیلی نمیتواند باشد. تازه اینها اثر افراطی بازی فکری را گفتند .
این حسد است و ربطی به این بازی ها ندارد
این دیگر خیلی عجیب است چرا که از این مطلب سرگرمی را وقت تلف کردن دانستن به ذهن میرساند
امید وارم مرا راه نمایی کنیید
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۳, ۰۲:۵۱ #10
مدیر عزیز
ما هم که همینو گفتیم
گفتند که قمار برای این قماره که بازی با برد و باخت شروع میشه بدون پول بعدا طرف ناراحت میشه برای
همین حرومه
ما هم گفتیم ما با شطرنج و تخته نرد بازی کردیم اما قمار باز نشدیم.
تیر اندازی را روی همین مثال بسط دادیم و گفتیم اگر مسئله قمار ناراحتی تو شرط بندی تیر اندازی هم برای بازنده ناراحتی داره
پس موضوع قمار ناراحتی بازنده نیست.
و اما تعریف آخر من از قمار با بیان معنایی از قران بود که هردو را کنار هم قرار داده و بیان شده سودهایی
به ظاهر در ان هست اما ....مسئله قمار داستانش مثل شراب هستش و در قران کنار هم به حرام بودنش اشاره شده و منظور بطور حتم گذاشتن پول و شرط بندی روی اونه
این کجاش غلطه
بزرگوارتر از بزرگوار لطفا پست ما را مهربان تر مطالعه بفرمائید
ممنون
آفت تفکر تعصب است
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری