صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خود شناسی و راههاي رسيدن به شناخت خود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خود شناسی و راههاي رسيدن به شناخت خود




    به نام خدا
    سلام
    یك سوال از همگی دارم
    سوال بنده اینه كه
    خودشناسی یا تهذیب نفس یعنی چه ؟
    ازچه راهي ميشه به شناخت خود رسيد ؟
    التماس دعا

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۲۳ در ساعت ۱۷:۴۳

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط ya zahra نمایش پست
    به نام خدا
    سلام
    یك سوال از همگی دارم
    سوال بنده اینه كه
    خودشناسی یا تهذیب نفس یعنی چه؟
    التماس دعا
    یکی از گام‏های نخستین در راه اصلاح نفس وتهذیب اخلاق و پرورش ملکات والای انسانی، خودشناسی است. انسان از طریق خودشناسی به کرامت نفس و عظمت خلقت بزرگ الهی و اهمیت روح آدمی که پرتوی از انوار الهی است، (1)پی میبرد واز همین راه خالق خویش را شناخته و مسیر عبودیتش را طی مینماید.
    امام علی (ع) فرمود: "من عرف نفسه فقد عرف ربه؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقا پروردگارش را میشناسد".(2)
    تفسیر هایی که برای این حدیث شریف شده است، منظور از خودشناسی را روشن میسازد:
    1 - این حدیث شریف اشاره به برهان نظم است؛ یعنی هر کس شگفتیهای ساختمان روح و جسم خود را بداند و به اسرار و نظامات پیچیده و حیرت‏انگیز این اعجوبه خلقت پی برد، راهی به خدا به روی او گشوده میشود، زیرا نظم عجیب و آفرینش شگفت‏انگیز نمیتواند از غیر مبدأ عالم و قادر سرچشمه گرفته باشد.
    بنابر این شناختن خویش سبب معرفه اللَّه است. اگر در تمام جهان، موجودی جز یک انسان نباشد، و در تمام وجود این انسان چیزی جز یک چشم یا یک گوش نباشد ،همان برای شناخت ذات پاک خداوند و علم و قدرت او کافی است، چر که ساختمان این‏ها به قدری ظریف و پیچیده و دقیق و حساب شده است که هیچ عقلی باور نمیکند مصنوع تصادف یا طبیعت کور وکر باشد، بلکه در هر مرحله از مطالعه آن، به نشانه جدید و تازه‏ای از علم و قدرت آن صانع حکیم برخورد میکنیم، از میان صدها ویژگی و ریزه کاری عضو بینایی یعنی چشم، کافی است به چند موضوع توجه کنیم تا بدانیم، چه غوغایی در آن بر پا است:
    الف) عدسی متغیر؛
    معمولا چشم را به دوربین فیلم برداری تشبیه میکنند، در حالیکه پیشرفته‏ترین دوربینهای عکاسی دنیا در مقابل چشم انسان بازیچه‏ای بیش نیست، چرا که همه آن‏ها دارای عدسی ثابتی هستند که برای عکس برداری از صحنه‏های مختلف، باید به وسیله فیلم بردار دائما تنظیم و کنترل شون، ولی عدسی چشم که درست پشت مردمک قرار گرفته، دائما به طور خودکار تغییر شکل میدهد. گاه قطر آن بسیار کم"1/5 میلی متر" و گاه چندان زیاد میشود که به "8 میلی متر" بالغ میگردد و به آن اجازه میدهد که از صحنه‏های بسیار دور و بسیار نزدیک عکس برداری کند.
    ب) طبقات هفتگانه چشم؛
    چشم عمدتا از هفت پرده یا هفت طبقه تشکیل شده است که به نام "صلبیه" (سفیدی چشم)، "عنبیه، "مشیمیه"، "جلیدیه"، "زلالیه"، زجاجیه" و "شبکیه" نامیده میشود که هر کدام ساختمان مخصوص به خود و وظیفه ویژه‏ای بر عهده دارد که شرح آن به درازا میکشد. همین قدر کاف است که بدانیم کم‏ترین دگرگونی در آن‏ها مایه اختلال بینایی میگردد. البته در پشت شبکیه، اعصاب بینایی است که از آن جا منظره هایی که روی شبکیه افتاده به مغز مخابره میشود.
    و) حساسیت در برابر نور؛
    تنظیم نور برای فیلم برداری و عکاسی یکیاز مشکل‏ترین کارهای است، و بسیار میشود که گروهی از متخصصان مأمور این کار میشوند، در حالی که چشم با تغییر دادن حساسیت خود در برابر نورهای کم و زیاد قادر است از صحنه‏های مختلف در نور بسیار قوی و نور بسیار ضعیف عکس برداری دقیق و جالب کند.(3) برای مطالعه بقیه شگفیهای چشم و بقیه اعضای بدن به نشانی که در پاورقی آمده مراجعه فرمایید.
    2 - ممکن است حدیث اشاره به برهان "وجوب و امکان" داشته باشد، چرا که اگر انسان دقت در وجود خویش کند، میبیند وجودی است از هر نظر وابسته و غیر مستقل ، علم و قدرت و توانایی و هوشیاری و سلامت بالاخره تمام هستی او وجودی است غیر مستقل و نیازمند که بدون اتکا به یک وجود مستقل و بی نیاز، یک لحظه امکان ادامه بقای او نیست. هر کس خود را به این ویژگی بشناسد، خدا را خواهد شناخت، چرا که وجود وابسته بدون وجود مستقل غیر ممکن است. قرآن میفرماید: "ای مردم! شما (همگی) نیازمندان به خدا هستید. تنها خدا استکه بی نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است".(4)
    3 - حدیث میتواند اشاره به برهان "علل و معلول" داشته باشد. برای این که انسان هرگاه در وجود خویش کمی دقت کند، میفهمد رو ح و جسم او معلول علت دیگیر است که او را در آن زمان و مکان خاص به وجود آورده است. هنگامی که به سراغ علت وجود خویش مثلا پدر و مادر میرود، باز آن‏ها را معلول علت دیگر میبیند، همین طور تا بالاخره عقل حکم میکند که همه این علت‏ها نیازمند باید به علتی برسند که واب الوجود است و نیازمند علت دیگری نیست، و او خدای سبحان است.
    4 - حدیث میتواند اشاره به برهان "فطرت" باشد، یعنی هر گاه انسان به زوایای قلب و اعماق روح خود پی ببرد، نور الهی و توحید که درون فطرت او است، بر او آشکار میشودو از معرفه النفس به معرفه اللَّه میرسد، بی آن که نیازی به دلیل و استدلال باشد.
    5 - حدیث میتواند ناظر به "صفات خدا" باشد، به این معنا که هر کس خویشتن را با صفات ویژه ممکنات و مخلوقات که در او است بشناسد، به صفات پروردگار پی خواهد برد و از محدودیت خویش پی به نامحدود بودن حق تعالی میبرد، چرا که اگر او هم محدود باشد ،مخلوق است، و از فنای خویش پی به بقار او میبرد، چه اگر او فانی میشد، مخلوق بود نه خالق، و از نیاز خویش پی به بی نیازی او و از ضعف خویش پی به قدرت او میبرد. (5)
    این همان مطلبی است که امیرالمؤمنین (ع) در نخستین خطبه نهج البلاغه به آن اشاره کرده است: "نهایت ایمان خالصانه به خداوند آن است که وی را از صفات ممکنات پیراسته بدانند".(6)
    6 - حدیث ممکن است اشاره به فقر وجودی انسان باشد که طبعا وابسته به وجود غنی مطلق دارد. وجودی که از هر جهت فقیر و محتاج است، طبعا فریاد میزند که من به غنی علی الاطلاق وابسته‏ام.
    نتیجه: مقصصود از خودشناسی عبارت است از تفکر و مطالعه در خلقت و صفات و کارهای جسم و جان و روح و روان خویشتن مانند تدبر در نظم حاکم بر بدن، نیازمند بودن، مخلوق و معلول بودن، کمال خاهی که تفکر در هر یک از موارد راهی است برای خداشناسی، افزون بر این وقتی انسان خود را شناخت، میفهمد که سعادت و شقاوتش در چیست و با انتخاب راه سعادت خوشبختی خود را فراهم مینماید.
    بهتر است کتاب "انسان کامل" شهید مطهری را مطالعه فرمایید.
    پی نوشت‏ها:
    1 - حجر (15) آیه 29.
    2 - غرر الحکم ،ج 5، ص 194، ماده عرف.
    3 - ناصر مکارم شیرازی، پیم قرآن، ج 2، ص 437.
    4 - فاطر ( ) آیه 15.
    5 - ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج 1، ص 328 - 330.
    6 - نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه 1، ص 14.
    منبع :http://www.porsojoo.com/fa/node/35934
    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    علي (ع) در روايتي فرموده است : خداي رحمت كند كسي را كه بداند از كجا است و در كجا است و به سوي كجا است. (رحم الله من عرف من اين و في اين و الي اين). اگر بر اين سه سوال كه از مبدا، جهان و معاد است، دو سوال ديگر را نيز بيفزاييم ؛ يعني سوال از خود كه من كيستم وسوال از روش زندگي كه چگونه بايد زندگي موفقيت آميزي داشته باشم، در مجموع به پنج سوال مي رسيم كه سوالهاي اساسي ،كلي و فلسفي زندگي انسان هستند، سوالهايي كه بيان گر بينش و آگاهي او نسبت به خود، مبدا هستي، جهان و زندگي ، معاد و سرنوشت و دين هستند.
    انسان در ابتداي زندگي خود در غفلت و بي خبري بسر مي برد و نياز به چيزي دارد كه او را از خواب غفلت بيدار نمايد . آگاهي هاي بينشي كه همان آگاهي هاي اساسي و فلسفي زندگي هستند، انسان را از خواب غفلت بيدار و او را در جهت رسيدن به اهداف آفرينشي و نهايي زندگي، به حركت در مي آورد.

    ازميان شناخت هاي اساسي و بينشي، شناخت خود يا به تعبيري انسان شناسي از موقعيت ويژه اي برخوردار است. حركت انسان در مسير تكامل و قرب به خداي از خود شناسي آغاز ميشود. انسان تا با خودش آشنا نشود و از استعداد بي نهايت و ارزش فوق العاده جوهر انساني خود آگاه نگردد ، حركت جدي و پيگيرانه اي را در جهت شكوفايي نيروهاي نهفته در خود سامان نمي دهد و خط سير درستي را در زندگي نخواهد داشت. تقريبا همه چيز از شناخت انسان و موقعيت با ارزش او در جهان هستي شروع مي شود.
    اولين و پر فايده ترين دانستني براي انسان، شناخت خود است . شناختي كه بدون آن هيچ چيزي به درستي براي انسان شناختني نيست و هيچ برنامه اي مفيد فايده وموثرنمي باشد. حتي شناخت خدا، از شناخت انسان آغاز مي شود.
    به طور كلي انسان را دو گونه شناخت است .شناخت درون و شناخت بيرون .
    براي شناخت بيرون از شناخت درون بايد آغاز نمود. بدون شناخت درون، شناخت بيرون چندان حقيقي و موثر نيست.


  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    ضرورت خود شناسي در روايات




    امام كاظم(ع) مى فرمايد: لازم ترين علم براى تو آن است كه تو را به اصلاح قلبت آگاه كند و فساد آن را ظاهر نمايد.
    نقطه شروع در تحصيل معارف الهى, خودشناسى است. انسان بايد حقيقت خود را كه همان گوهر ربانى اوست و از آن به (من) و روح و حقيقت انسانى ياد مى شود, شناسايى كند, چرا كه تسامح در اين امر, زيانكارى است.
    دانش نفست نه علم سرسرى است گر به حق دانا شوى دانى كه چيست
    در آموزه هاي اسلامي، بحث خود شناسي بسيار مورد تاكيد قرار گرفته و معرفت نفس به عنوان نافع ترين شناخت هاي انسان وسر آغازي براي سير و حركت او به سوي خدا شناسي و قرب به ذات هستي، مطرح شده است. در اين باره روايات فراواني وجود دارد كه به پاره اي از آنها اشاره مي شود.
    1- در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام مى‏خوانيم: (نال الفوز الاكبر من ظفر بمعرفة النفس) كسى كه خود را بشناسد، به سعادت و رستگارى بزرگ نايل شده است!» (غرر الحكم، حديث، 9965)
    2- و در نقطه مقابل آن چنين مى‏فرمايد: (من لم يعرف نفسه بعد عن سبيل النجاة وخبط فى الضلال و الجهالات) كسى كه خود را نشناسد، از طريق نجات دور مى‏شود و در گمراهى و جهل گرفتار مى‏آيد!» (غرر الحكم، حديث، 9034)
    3- در تعبير ديگرى از همان امام همام آمده است: (العارف من عرف نفسه فاعتقها و نزهها عن كل ما يبعدها) عارف حقيقى كسى است كه خود را بشناسد، و (از قيد و بند اسارت) آزاد سازد، و آن را از هر چيز كه او را از سعادت دور مى‏سازد پاك و پاكيزه كند! (غرر الحكم، طبق الميزان، جلد6، صفحه‏173).
    از اين تعبير بخوبى استفاده مى‏شود كه معرفت نفس (خودشناسى) سبب آزادى از قيد و بند اسارتها و پاكسازى از رذائل اخلاقى است.
    4- باز حديث ديگرى از همان پيشواى بزرگ عليه السلام مى‏خوانيم: (اكثر الناس معرفة لنفسه اخوفهم لربه) كسى كه بيش از همه خود را بشناسد، بيش از همه، خوف پروردگار خواهد داشت!» (غرر الحكم، حديث، ‏3126)
    از اين حديث نيز رابطه نزديكى ميان احساس مسؤوليت و خوف پروردگار كه سرچشمه تهذيب نفس است‏با خودشناسى استفاده مى‏شود.
    5- در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است: (من عرف نفسه جاهدها) و من جهل نفسه اهملها; كسى كه خود را بشناسد، به جهاد با نفس بر مى‏خيزد و كسى كه خود را نشناسد آن را رها مى‏سازد!» تفسير الميزان (طبق نقل ميزان الحكمه، جلد3، ماده معرفت، صفحه 1881.)
    مطابق اين حديث پايه اصلى جهاد با نفس كه طبق صريح روايات جهاد اكبر ناميده شده، خود شناسى است.
    6- در نهج‏البلاغه در كلمات قصار، از همان بزرگوار آمده است: (من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهواته) كسى كه (در سايه خود شناسى) براى خود، كرامت و شخصيت قائل است، شهواتش در نظرش خوار و بى مقدار خواهد بود(و به آسانى تسليم هوى و هوس نمى‏شود)!» (نهج البلاغه، كلمات قصار، كلمه، ‏409)
    7- همان‏گونه كه خودشناسى پايه مهم تهذيب نفس و تكامل در جنبه‏هاى اخلاقى و مسائل ديگر است، جاهل بودن به قدر خويش، سبب بيگانگى از همه چيز و دورى از خدا مى‏گردد; لذا در حديث ديگرى از امام دهم، امام هادى عليه السلام مى‏خوانيم: (من هانت عليه نفسه فلا تامن شره) كسى كه نزد خود قدر و قيمتى ندارد، از شر او ايمن نباش!» (تحف العقول، كلمات قصار امام هادى(ع)
    از مضمون آنچه در اين بحث آمد، به روشنى مى‏توان استفاده كرد،كه يكى از پايه‏هاى اصلى پرورش فضائل اخلاقى و تكامل معنوى، خودشناسى و معرفة‏النفس است، و تا انسان اين مرحله دشوار و اين گردنه صعب‏العبور را پشت‏سر نگذارد، به هيچ يك از مقامات معنوى نايل نخواهد شد; به همين دليل، علماى بزرگ اخلاق تاكيد و اصرار زيادى بر اين دارند كه رهروان اين راه بايد به خود شناسى پردازند، و از اين امر حياتى غافل نشوند.

    به نقل از سایت پرسمانhttp://porseman.org/showarticle.aspx?id=28

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما رسیدن به مراحل خودشناسي




    آن چه خداوند در وجود انسان به وديعه نهاده، نشانه هاي روشني از علم و قدرت و حكمت پروردگار است، و در ميان مخلوقات هيچ موجودي اندازه انسان داراي اين همه سرّ و حكمت نيست،لذا شناخت انسان در شناخت خدا نقش مهمّي دارد و خودشناسي راهي به سوي خداشناسي است: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه»(1) انسان با خودشناسي به قابليت ها، توانمندي ها، تحولات و ويژگي هاي فطري و غير فطري خود پي برده، و ضعف، فقر، نيازمندي و تعلق به قدرت لايتناهي پروردگار را در خود حس خواهد كرد، و اين مقدمه اي براي سلوك عملي و رفتن به سوي خدا و كمال مطلوب خواهد بود،لذا در روايات، خودشناسي برترين و نافع ترين شناخت، شمرده شده است.(2)
    **********
    1: بحارالانوار،ج 2، ص 32 / معارف قرآن، استاد محمدتقی مصباح يزدی، ص 321 - 442
    2: ميزان الحكمه،ج 3، ص 1876، وارژه «معرفت» / تفسير الميزان،ج 6، ص 169 - 194


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    با سلام ببخشید که من امشب گیر دادم به پست های شما...
    کاش یه خورده خود شناسی رو باز میکردید

    مثلا خود شناسی از بعد جسمانی و معنوی ........
    بعد مثلا تقسیمات خود شناسی معنوی و روحانی.....
    اگه میشه بیشتر تو ضیح بدید
    یا علی(ع)
    الهی العفو...


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    215
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من هم با نظر behroozآقای موافقم. میشه بیشتر توضیح برین .که مثلا برای خودشناسی از کجا شروع کنیم. راه و روش خودشناسی رو توضیح بدین
    تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط behrooz_313 نمایش پست
    با سلام ببخشید که من امشب گیر دادم به پست های شما...
    کاش یه خورده خود شناسی رو باز میکردید
    مثلا خود شناسی از بعد جسمانی و معنوی ........
    بعد مثلا تقسیمات خود شناسی معنوی و روحانی.....
    اگه میشه بیشتر تو ضیح بدید
    یا علی(ع)
    بنام خدا
    سلام آقا بهروز گرامی
    شما بزرگوارید .بیشتر مایلم از معلومات شما ودیگر دوستان بهره ببرم .خودم نیز در حد بضاعت اندکم در خدمت خواهم بود


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    خودشناسي از دو راه امكان پذير است:
    1. با سير دروني (انفس)، و مطالعه، تفكر و تعقّل در درون انسان اعم از جسم و روح.
    2. با سير بيروني (آفاقي)، و اين كه انسان در بين موجودات جهان هستي چه جايگاهي دارد؟ و چرا به عنوان «خليفة الله» (جانشين خدا در زمين) قرار داده شده است؟ و...


    سير آفاي (بيروني) و انفسي (دروني) به شكل هاي گوناگون امكام پذير است:
    1: از طريق وحي و مطالعه كتاب و سنت و اين كه قرآن و روايات درباره انسان چه گفته است مانند آيات: «هُوَ الَّذِي» (انبياء/37) «لَقَدْ خَلَقْنَا الاِْنسَـنَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيم» (تين/4)، و آيات: نحل، 78; مؤمنون، 12 - 16; حج، 5; روم، 54; واقعه، 57 - 62; يس، 77; انسان، 1 - 3; نبأ، 8; عبس، 18 - 24; انفطار، 7 - 19; و...(1)
    در يكي از اشعار منسوب به اميرالمؤمنين(ع) نيز آمده است كه مي فرمايد:
    أتزعم انك جرم صغير ****** و فيك انطوي العالم الاكبر(2)
    «تو گمان مي كني جرم و جسم كوچكي هستي، در حالي كه اين گونه نيست، بلكه در درونت عالم بزرگي نهفته است».
    **********
    1:مبانی خداشناسی، محمدی ری شهری، ص 91 - 154، دارالحديث / معارف قرآن، استاد محمدتقی مصباح،
    2:الاربعين، الشيخ الماحوزی، تحقيق: سيد مهدی رجائی، ص 281


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    2: از طريق مطالعه علوم تجربي و كتاب هايي كه در مورد خصوصيات جسمي و روحي انسان و شناخت: چشم، گوش، پوست، مغز، اعصاب، قلب، سلول ها، استخوان ها و... نوشته شده است كه اين گونه مطالعات اگر با تفكر و تعقل صحيح همراه باشد انسان را به شناخت خدا خواهند رساند: «وَ فِي خَلْقِكُمْ وَ مَا يَبُثُّ مِن دَآبَّة ءَايَـتٌ لِّقَوْم يُوقِنُونَ»(جاثيه/4); در آفرينش شما و جنبندگاني كه (در سراسر زمين) پراكنده ساخته، نشانه هايي است براي جمعيتي كه اهل يقينند».
    3: سير و شناخت از راه عرفان و شهود كه انسان بوسيله تقوي، تزكيه نفس و سير و سلوك عملي به آن نائل مي گردد.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود