جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: چرا در دین سيدها مقامشان بالاتر است؟
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۱, ۱۳:۳۴ #1
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 164
- مورد تشکر
- 413 پست
- حضور
- 2 ساعت 17 دقیقه
- دریافت
- 17
- آپلود
- 0
- گالری
-
7
چرا در دین سيدها مقامشان بالاتر است؟
سلام:؟چرا تو دين ما كه از نسل هاي قبل .مقام سيدهارو با گناهان وثواب هايشون رو دوبرار كردند مگه مابا مردم ديگر چه فرقي داريم
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۱, ۲۲:۰۶ #2
چون منبع ما قران است و کسی که تقوی بیشتری دارد نزد خدا عزیزتر و نزدیکتر است.
نه کسی که 20 نسل قبلش میرسد به امامان معصوم پس در نتیجه برتر است.
حتی حضرت فاطمه علیه سلام که فرزند پیامبر است تاکید میشود از نزد پیامبر که خودت
باید فاطمه شوی(شفاعتی در کار نیست خودت باید به درجه فاطمه یا همان کوثر قران برسی).
موضوع مهمتر شنیده اید که گناهی که عالم انجام میدهد گناهش دهها برابر کسی
است که نادان است.
در ضمن خدمتتان عرض شود ما نمیدانیم این جمعیت میلیونی سادات از کجا امده
ولی اگر از قدیمیها سوال کنید که در ثبت احوال هستند طرف میگفت من سید ....
هستم انها هم مینوشتند سید...
مثل عبدالله میره مشهد میشه مشهدی عبدالله و بعد هم میشه مش عبدالله
حسن میره کربلا میشه کربلایی حسن...
من فکر میکنم اینها از دوره صفوی سر رشته گرفته و شاید هم برای زنده نگه داشتن
عید غدیر است.
و علت های بسیار زیاد دیگر که اینها قابل بحث است.اما شاید جایش اینجا نباشد.
مهمترین سند را بعد از قران علی(ع) قرا بدهیم موضوع حل است
با این مضمون
هر که حق بگوید مرد است نه هر انکه مرد است حق میگوید.
اینجا تمام القاب کنار میرود معیار مردی و مردانگی و ادمیت حق است
و کسی که حق بگوید متقی و خداترس
هر که باشد بر دیگران سبقت گرفته و به خدا نزدیکتر است و نزد بندگان مومن خدا عزیزتر.
یا حق
آفت تفکر تعصب است
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۲, ۰۸:۴۵ #3
ویرایش توسط moridenur : ۱۳۸۷/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۳:۱۱ دلیل: اصلاح غلط در متن آيه
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۲, ۰۹:۲۷ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام به شما دوست خوب
ببينيد ملاك برتري درقرآن فقط تقواست...
قرآن مي فرمايد: ان اكرمكم عندالله اتقيكم.. (سوره حجرات آيه 13) برترين شما نزد خدا كسي است كه پرهيز كارتر باشه..
اون مقامي كه گفتن براي سيد نه براي هر سيد ي مثل جعفر بن كذاب كه سيد وفرزند امام معصوم بود و..... بلكه براي سيدي كه از قداست پيامبر پيروي كنه .. دراين امر فرقي بين سيد وغير سيد نيست..
موفق باشيد....
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۲, ۰۹:۵۰ #5
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 147
- مورد تشکر
- 640 پست
- حضور
- 2 ساعت 29 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
-
4
با سلام دوست عزیز
همانطور که اساتید محترم فرمودند:تقوا ملاک برتریست!
سیادت فضیلت است نه کمال!
میشود غیر سید بود و با رعایت تقوا به مقام سلمان رسید(سلمان منا اهل البیت).
خدایا!کمکم کن؛ پیمانی را که در طوفان با تو بستم در آرامش فراموش نکنم.
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۹/۰۷/۰۲, ۱۵:۰۳ #6
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۸
- نوشته
- 2,245
- مورد تشکر
- 5,583 پست
- حضور
- 19 روز 19 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام؛
علت برتري سادات بر غير سادات را ميتوان در برخي زمينهها مورد بررسي قرار داد:
1. در زمينۀ برتري مالي: با توجه به نكات ذيل، اختصاص نيمي از سهم خمس به بني هاشم، با روح عدالت اجتماعي اسلام، هيچ گونه منافاتي ندارد:
اولاً; سهمي كه در خمس براي سادات معين شده فقط به نيازمندان آنها اختصاص مييابد، آن هم به اندازة نياز يك سال آنها، بنابراين تنها از كار افتادگان، بيماران، كودكان يتيم و يا افراد ديگري كه به علّتي مشكل مادي از نظر هزينه زندگي پيدا كردهاند، حق استفاده از آن را دارند.
ثانياً; مستمندان و نيازمندان سادات، حق ندارند، چيزي از زكات مصرف نمايند.
ثالثاً; اگر سهم سادات، از نيازمندي سادات موجود بيشتر باشد، بايد آن را به بيت المال ريخت و در مصارف ديگر مصرف نمود. حال با توجه به نكات فوق، روشن است كه در حقيقت هيچ گونه تفاوت و امتيازي از نظر مادّي بين سادات و غير سادات گذارده نشده است; زيرا نيازمندان غير سادات ميتوانند مخارج سال خود را از محل زكات بگيرند، ولي از خمس محرومند، و نيازمندان سادات نيز تنها ميتوانند از محل خمس استفاده كنند، اما حق استفاده از زكات را ندارند; زيرا محروم بودن سادات از دست يابي به اموال عمومي (زكات) در حقيقت براي دور نگهداشتن خويشاوندان پيامبر(ص) از اين سهم است، تا بهانهاي به دست مخالفان نيفتد كه پيامبر(ص) خويشان خود را بر اموال عمومي مسلط كرده است، از طرف ديگر، خداوند متعال، ميخواهد، سادات به خاطر نزديكي كه به پيامبر(ص) دارند، منزه و محترم باشند. و به (زكات) اموال مردم محتاج نباشند، لذا خمس را تا حدي كه رفع نيازشان بكند، براي آنان قرار داد تا به ذلت و خواري نيفتند، بديهي است، اين احترام معنوي كه خداوند نسبت به سادات مقرر فرموده است، يك نوع احترام نسبت به شخص پيامبر(ص) و احترام به زحمات بيپايان او در راه هدايت مردم است، به ديگر سخن بايد پذيرفت كه اهل بيت و سادات، محترم و مكرمند، لكن نه به عنوان يك قوم يا نژاد، بلكه به اعتبار اينكه ذرية پيامبر(ص) هستند، تجليل از آنها، تجليل از پيامبر(ص) و تكريم از ارزش ها، توحيد، عدالت و... است.( ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 7، ص 182; ج 20، ص 402، دارالكتب الاسلامية / تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمه سيدمحمد باقر موسوي همداني، ج 9، ص 157; ج 16، ص 481، نشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي / پرسشها و پاسخهاي مذهبي، آيت اللّه مكارم شيرازي و جعفر سبحاني، ص 168 ـ 172، انتشارات نسل جوان. )
قرآن كريم، در اينباره ميفرمايد: "قُل لآ َّ أَسْئلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلآ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَيَ;(شوري،23) بگو من هيچ پاداشي از شما بر رسالتم درخواست نميكنم، جز دوست داشتن نزديكانم." از روايات متعدد، استفاده ميشود، منظور از محبت به نزديكان، محبت علي و فاطمه و فرزندان آن دو، ميباشد.
آثار اين محبت نيز، احترام و قيام به ادأ حقوق آنان ميباشد.
2. در امور و مناصب اجتماعي: هر چند اهلبيت پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) در مورد منصب امامت از همه برتري دارند، زيرا يك منصب الهي و خدادادي است كه تمام شئون والا و فضايل را در بردارد و جز بر امامان معصوم بر فرد ديگري تعلق نميگيرد، براي رسيدن به اين مقام و منصب، صلاحيت و قابليت ذاتي لازم است، كسي كه ميخواهد به مقام امامت نايل گردد، بايد داراي كمالات نفساني و شرايط مخصوص باشد، از عهدة امتحانات الهي برآيد، بر نفس خويش كاملاً مسلط باشد، مرتكب گناه نگردد، در مورد معاصي صبر داشته باشد و خودداري كند و در مورد انجام واجبات بردبار باشد و آنها را به جاي آورد.
ولي در مورد مناصب ديگر اجتماعي، فرقي بين سادات و غير سادات نيست، هركس متعهد و متخصص به حرفه يا رشتهاي باشد. او از ديگران به آن منصب لايقتر است.
3. در فضايل و پاداش اخروي: اهلبيت-علیهم السلام-، به جهت سطح بالاي معرفت علم و تقوا و قابليتها و شايستگيها و لياقتهاي فردي انتساب به پيامبراكرم، از جهت فضيلت و پاداش اخروي بر ديگران ارجحيت دارند، امّا غير از معصومين: ديگران، چه سادات و چه غير سادات، در كسب فضايل و ثواب اخروي از يك درجه برخوردار هستند، حتي منتسب بودن به اهلبيت، دليل بر فضيلت و برتري آنان نيست، بلكه معيار تقوا و ايمان آنها است، البته انتساب به اين خاندان، پاداش و كيفرشان را دوچندان ميكند، زيرا مسئوليت آنان در حفظ حرمت و پاسداري از حريم اين خاندان سنگينتر است، قرآن كريم دربارة زنان پيامبر(ص)ميفرمايد: "يَـَنِسَآءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَآءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ...;(احزاب،3 2) اي همسران پيامبر: شما هم چون يكي از زنان معمولي نيستيد اگر تقوا پيشه كنيد..."، آية فوق بر برابر نبودن زنان پيامبر(ص) بر ساير زنان، اشاره دارد، واجب است بر آنان كه در امتثال تكاليف الهي، كوشش و رعايت بيشتري داشته باشند و بيشتر از زنان ديگر در دين خدا احتياط به خرج دهند.( ر.ك: بررسي مسائل كلي امامت، ابراهيم اميني، ص 55، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلام / پيام قرآن، آيت...مكارم شيرازي و ديگران، ج 7، ص 194، ج 9، ص 27، دارالكتب الاسلامية. )
-
تشکرها 6
-
۱۳۸۹/۰۷/۰۲, ۱۵:۱۳ #7
ویرایش توسط منذر : ۱۳۸۹/۰۷/۱۳ در ساعت ۱۹:۰۸ دلیل: حذف موارد خلاف قوانین
وقتی سران استكبار و ظلم، و اشغالگران كشورهای اسلامی وارد ميدان می شوند و موضع گيری می كنند، دو پهلو و مبهم سخن گفتن صحيح نيست زيرا بايد مشخص شود، افرادي كه داخل نظام جمهوی اسلامی هستند، چه موضعي دارند و آيا حاضر هستند از دشمن تبری بجويند؟
هنگامی كه عده ای در فضای فتنه و غبارآلودگی، با زبان، اسلام را نفی و در عمل نيز جمهوريت نظام را نفی مي كنند و انتخابات را زير سؤال مي برند، انتظار از خواص اين است كه مرز و موضع خود را شفاف مشخص كنند.
امام خامنه ای (حفظ الله تعالی):salavat(10):
-
تشکر
-
۱۳۸۹/۰۷/۰۲, ۱۵:۵۸ #8
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۹
- نوشته
- 2,577
- مورد تشکر
- 8,095 پست
- حضور
- 5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 140
- آپلود
- 0
- گالری
-
99
سلام
در مورد سوال شما قبلا در تاپیک های قبل توضیحاتی داده شده است.لینک چند پست که در این زمینه در آن جا مطالبی مطرح شده و حضور ذهن دارم را می گذاریم و از آوردن مطالب خودداری می کنم.
http://www.askquran.ir/showpost.php?...34&postcount=4
http://www.askquran.ir/showpost.php?...10&postcount=9
-
تشکرها 3
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری