جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اعجاز رنگها در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    اعجاز رنگها در قرآن




    خواص رنگ سبز

    در قرآن کریم، از میان همه رنگها به رنگ سبز به عنوان رنگ لباس بهشتیان معرفی شده است: "يلبسون ثيابا خضرا من سندس و استبرق " ( آيه 31 سوره مباركه كهف ) لباسهای سبز حریر و دیبا بپوشند.
    اگر آب مایه حیات است، رنگ سبز نشانگر طراوت و زندگی می‌باشد چرا که طبیعت با این رنگ لباس حیات به تن می‌کند. خداوند متعال این شگفتی را به صورت زیبا ترسیم کرده و می‌فرماید:
    "و جعلنا من الماء کل شیء حی"یعنی به وسیله آب هر چیزی را زنده قرار دادیم.
    "فاخرجنا به نبات کل شیء فاخرجنا منه حقیراء" ‌به وسیله آب هر گونه گیاه برآوردیم و از آن گیاه جوانه سبزی خارج ساختیم.
    رنگ سبز، رنگ گیاهان وطبیعت است و خداوند آنها را مظهر مسرت و شادی معرفی می‌کند: "فأنبتنا به حدائق ذات بهجة" پس به وسیله آب باغهای بهجت انگیز رویانیدیم. در تعریف بهجت آورده که البهجة حسن اللون و ظهور السرور فیه" بهجت بهترین رنگ است و شادی و نشاط در آن ظهور دارد.
    امام صادق علیه السلام در بیان خاصیت رنگ سبز می‌فرماید:"سه چیز غم و غصه را از بین می برد 1- آب 2- رنگ سبز 3- خوشرویی.
    امروزه علم با گذشت قرنهای متمادی خاصیت تقویت تحمل پذیری این رنگ را اثبات کرده است. دانشمندان جهت اثبات این امر آزمایشی را به شرح زیر بر روی کارگران انجام دادند.
    کارگران را به دو گروه تقسیم کردند، به گروه اول صندوقهای سبز و به گروه دوم صندوقهای سیاه رنگ جهت حمل دادند. کسانی که صندوقهای سبز را حمل می‌کردند بدون هیچ گونه شکایتی با صبر و حوصله کار خود را به اتمام رسانند، ولی حمل کنندگان صندوقهای سیاه هموزن با صندوقهای سبز از خستگی زیاد، کمردرد، ناراحتی کلیه و ... شکایت می‌کردند. علاوه بر اینکه این رنگ بر سلامتی روح انسان تاثیر دارد، بر رشد و سلامتی جسم نیز موثر است.
    ویرایش توسط kabootare haram : ۱۳۹۰/۰۲/۲۷ در ساعت ۲۲:۲۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    خواص رنگ قرمز از منظر آیات و روایات




    خداوند متعال در قرآن کریم، از رنگ قرمز به عنوان رنگ کوهها در جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی تعبیر آورده و می‌فرماید: برخی از کوهها دارای خطوط سفید و سرخ به رنگها مختلف آفریدیم. که با اندکی تامل در آیه فوق به ‌جایگاه رنگ قرمز در علم زمین شناسی پی می‌بریم زیرا کوههای سرخ رنگ منبع عظیم آتشفشانی هستند و مدام در حالت تلاطم می‌باشند. که نماد اصلی این کوهها، گرم و فعال بودن آنها است به همین علت در اثر تغییرات جغرافیایی شروع به فوران می‌کنند و در آیه37 سوره الرحمن نیز در سرخی دگرگونیهای صفحه آسمان به هنگام قیامت به این رنگ تشبیه شده است با این بیان که "پس آنگاه که آسمان شکافته شوند مانند چرمی سرخ وگلگون گردد.." "فاذا انشفت السماء فکانت وردة کالدهان" که کلمه "وردة" در این آیه به معنای گل سرخ تداعی کننده سرخی آسمان در هنگام قیامت است. که وجه شبه این تشبیه همان گرم بودن و فعال بودن زیاد است.
    امام باقر علیه السلام از پدر بزرگوارشان نقل می‌کنند: "ایشان لباسی از جنس خز به پنجاه دینار خریدند و نیز لباسی قرمز رنگ از مصر خریده بودند و از آن دو استفاده می‌کرد و می‌فرمودند: " زیورهایی که خدا برای بندگانش پدید آورده و-نیز- روزیهای پاکیزه را چه کسی حرام گردانیده؟... آیه 32سوره اعراف" و نیز در حدیث دیگر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که : "ایشان را در روپوشی قرمز رنگ مشاهده می‌کنند و از این پوشش امام علیه السلام تعجب می‌کنند امام آیه فوق را تلاوت کرده، می‌فرمایند: "هیچ اشکالی در پوشیدن چنین لباسی نیست".
    با دقت در احادیث مذکور و احادیث دیگر با چنین مضامینی استفاده می‌شود که ائمه علیهم السلام از این نوع لباسها در معرض عموم استفاده نمی‌کردند. بلکه در وقت و جای مخصوص از آنها بهره‌مند می‌شدند. چرا که، اگر غیر از این بود افراد با دیدن آنها در چنین پوشششی تعجب نمی‌کردند بلکه آن را عادی تلقی می‌کردند. از جمله امام صادق علیه السلام می‌فرماید: پوشیدن رنگ قرمز و استفاده از آن جز در عروسی و سایر مواقع مکروه است.
    حکم بن عقبه از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند: "وقتی به حضور امام رسیدم ایشان را در منزلی مزین در حالی که لباس تازه و روپوشی رنگین به تن داشت مشاهده کردم. امام علیه السلام فرمود:"در مورد رفتار من چه می گویی؟ گفتم شما را در پوشش جوانان لاابالی دیدم امام فرمود: ای حکم "زیورهایی که خدا برای بندگانش پدید آورده و-نیز- روزیهای پاکیزه را چه کسی حرام گردانیده؟... آیه 32سوره اعراف" این منزلی را که می‌بینی منزل همسرم است و من به زمان عروسی نزدیک هستم و خانه مرا خودت می‌شناسی".
    و همچنین روایت است که دو نفر به سوی پیامبر صلی‌الله علیه و آله می‌روند و ایشان را در عبایی سرخ رنگ مشاهده می‌کنند آنها به پیامبر صلی‌الله علیه و آله عرض می‌کنند: ما تو را جوانمرد می‌پنداشتیم، پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرمودند: من، فرزندانم و برادرم همه جوانمردیم".
    که اگر در احادیث مذکور دقت نظر شود، معلوم می شود که ائمه معصومین علیهم السلام با عملکرد خود می‌خواستند بیان کنند که استفاده از رنگ قرمز به خاطر خاصیت تحریک کنندگی شدیدش در منزل و در نزد همسر خوب و ممدوح است. اما از طرفی دیگر نیز به خاطر همین صفتش و تاثیرات منفی ناشی از این ویژگی بویژه در بین افراد مجرد که باعث انگشت‌نما شدن و ایجاد مشکلات روحی و روانی از جمله زمینه فساد می‌گردد، هر چند ما چنین هدفی نداشته باشیم به همین دلیل استفاده از آن در عموم به خصوص در میان نامحرم نهی شده است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    رنگ زرد از منظر آیات و روایات




    "انه یقول بقرة صفرآء فاقع لونها تستر الناظرین"
    در این آیه "صفراء" با صفت "فاقع" آمده است. این چینش در بردارنده نکته مهمی در مورد رنگ زرد می‌باشد، زیرا فاقع از نظر لغوی به معنای زرد یکدست پررنگ و خالص می‌باشد و از دقت در معنای در آن چنین استفاده می‌شود که رنگ زرد با ویژگیهای مذکور تشابه زیادی با رنگ موی شتر دارد. زیرا اغلب، رنگ موی شتران زرد پر رنگ یکدست است. خداوند در قرآن کریم در این باره می‌فرماید:
    "انما ترمی بشرر کالصفر کانه جمالت صفیر"
    همانا آن (دوزخ) شراره سحابی چون کاخ پرتاب می‌کند گویی اشترانی زرد رنگند.
    در آیه فوق "جمالة" جمع "جمل" به معنی شتر و "صفر" جمع صفرا به معنی زرد است.
    در این آیه وجه شبه، رنگ زرد، شعله و سرعت آن می‌باشد که نتیجه چنین حالتی حرارت بخشی زیاد است. یعنی شعله‌های جهنم همانند شتران زردی هستند که از نظر تندی با سرعت زیاد به هم می‌پیچند. بنابراین حرارت بخشی یکی از خواص رنگ زرد می‌باشد.
    با توجه به آیه مورد بحث "انه یقول بقرة صفراء فاقع لونها تسر الناظرین" خاصیت دوم رنگ زرد، سرعت بخشی آن می‌باشد. همان طور که در معنای "فاقع" بیان شد، رنگ زرد مورد نظر در آیه فوق، رنگ زردی با ویژگیهای خاص (یکدست، خالص، پررنگ) است. به عقیده عده‌ای چنین رنگی، منظری زیبا دارد. زیرا قرآن کریم در ادامه آیه ، با بیان "تسر الناظرین" به این امر اشاره آشکار فرموده است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هر کس رنگ زرد بپوشد تا زمانی که در پایش است در خوشحالی به سر می‌برد و نیز از امام علی علیه السلام نقل شده است: هر کس کفش زرد بپوشد کدورت و غصه‌اش کاهش می‌یابد.
    بنابراین با استناد به شواهد قرآنی و روایی مسرت بخش بودن، خاصیت دوم رنگ زرد می‌باشد و امروزه این امر برای روان شناسان نیز امری اثبات شده است و آنها معتقدند که: این رنگ علاوه بر حرارت بخشی، مظهر شادی آفرینی می‌باشد. از این رو در درمان بعضی از بیماریهای عصبی از آن استفاده می‌کنند.
    امام صادق علیه السلام می فرماید: از کفش زرد استفاده کنید زیرا در آن سه خصلت زیر است:
    1- چشم را نورانی می‌کند. 2- قوه جنسی را تقویت می‌کند.. 3- غم و غصه را از بین می‌برد.
    مام باقر علیه السلام می‌فرمایند: "ما لباس زرد را در خانه می‌پوشیم." ایشان در بیان علت پوشش چنین لباسی در منزل فرموده‌اند: "همانا با زنی از قریش ازدواج کردم."
    از فرمایشات امام باقر علیه السلام دو خاصیت مهم رنگ زرد استفاده می‌شود:
    1- مسرت و نشاط آورد بودن
    2- تحریک کنندگی.
    ایشان به صراحت اهمیت و جایگاه این رنگ را در زندگی زناشویی بیان می‌کند. چون انسان موجودی است که از لحاظ فطری زیبا خلق شده و دوستدار زیبایی می‌باشد، و برای هر دو جنس، افزایش و حفظ زیبایی ظاهر همیشه جای خود را محفوظ نگه داشته و ارزش بالایی دارد. به همین علت به هر دو زن و مرد سفارش شده که جهت رعایت حقوق یکدیگر نسبت به آراستگی ظاهر کوشا باشند.
    امام باقر علیه السلام در زمینه سفارش به آراستگی زنان می‌فرماید: برای زن سزاوار نیست که خود را نیاراید. و اما علی علیه السلام در حدیثی این آراستگی را مختص به همسرانشان معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: زنهار که خود را برای مردم بیارایی و با معصیت به جنگ خدا بروی. البته تذکر امام مربوط به آرایشی است که فرد در مقابل نامحرم انجام می‌دهد در نتیجه عامل معصیت خود و دیگری می‌شود و به این روش شیطان را یاری می‌رساند.
    همانطور که بیان شد، رنگها می‌توانند یک عامل برای آراستگی زن و مرد در زندگی زناشویی محسوب شوند و در تداوم روابط بین همسران نقش مهم ایفا کنند.
    در همین راستا ابوخالد از سیره امام سجاد علیه السلام روایت می‌کند: " روزی به خدمت امام زین العابدین علیه السلام رسیدم و ایشان را با لباسی رنگین در اتاقی lمزین به رنگ شیری دیدم، مدت کمی در آنجا نشستم سپس جهت برگشتن بلند شدم، امام فرمود: "فردا به سوی من بیا" فردای آن روز دوباره به حضور ایشان رفتم. دیدم در منزلشان باز است و کسی در آنجا نیست امام مرا مورد خطاب قرار داد و فرمود" داخل شو" و وقتی داخل شدم دیدم اما در خانه‌ای گلی بر روی حصیر در حالی که لباس خشن به تن دارد نشسته است. اما فرمود: دیروز نزدیک به زمان عروسی بود و من به خاطر همسرم آراسته بودم"


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زندگی بشر از بدو خلقت تحت تاثیر دو عامل مهم شب و روز بوده است. انسان با مشاهده علامت شب (تاریکی) به سر پناه خود روی می‌آورد و با آشکار شدن صبح و روشنایی به سوی تلاش و فعالیت می‌شتابد.
    خدای متعال از دو عامل فوق به عنوان نعمتی بزرگ یاد می‌کند و در کنار سایر نعمتهایش می‌فرماید:"و جعلنا اللیل لباسا و جعلنا النهار معاشا" (یعنی شب را برای شما پوششی قرار دادیم و روز را برای معاش شما قرار دادیم.) این عملکرد فطری در انسان بیانگر این است که انسان ناخودآگاه تحت تاثیر رنگها قرار می‌گیرد و با کشیده شدن پرده آبی تیره بر آسمان احساس نیاز به استراحت و آرامش در او به وجود می‌آید؛ و با طلوع صبح و آشکار شدن نور و روشنایی زرد رنگ به انسان نیروی تکاپو و فعالیت دست می‌دهد. بنابراین پیشینه شناخت رنگها و احساس نیاز به آنها به صورت تکوینی در خلقت وجود داشته است. از این رو خداوند رنگها را صفت مشترک بین موجودات اعم از زنده و غیر زنده قرار داده و می‌فرماید: "آیا ندیدی که خدا باران را از آسمان فرود آورد و با آن انواع میوه‌های گوناگون و رنگارنگ پدید آورد و در زمین کوهها و طرق زیاد و اصناف و رنگهای مختلف سفید، سرخ، سیاه خلق فرمود و از اصناف انسان (مرد و زن) و اجناس حیوانات نیز به همین گونه مختلف آفرید".
    خداوند متعادل در آیه مذکور به وسیله رنگها و تنواع موجودات جاندار و بی‌جان توجه انسان را به مساله توحید جلب می‌کند تا نشانگر این باشد که چگونه از آب بی‌رنگ صدها هزاران رنگ پدید آورده و از عناصر محدود و معین موجودات کاملا متنوع و زیبا را آفریده است. جهت تبیین شگفتی رنگها، به خواص آنها از منظر آیات و روایات اشاره می‌کنیم.
    ● خواص رنگ سبز
    در قرآن کریم، از میان همه رنگها به رنگ سبز به عنوان رنگ لباس بهشتیان معرفی شده است: "ویلبسون ثیاباًَ خضراً من سندس و استبرق" لباسهای سبز حریر و دیبا بپوشند.
    ▪ مسرّت بخشی و شادآورد بودن
    اگر آب مایه حیات است، رنگ سبز نشانگر طراوت و زندگی می‌باشد چرا که طبیعت با این رنگ لباس حیات به تن می‌کند. خداوند متعال این شگفتی را به صورت زیبا ترسیم کرده و می‌فرماید:
    "و جعلنا من الماء کل شیء حی"یعنی به وسیله آب هر چیزی را زنده قرار دادیم.
    "فاخرجنا به نبات کل شیء فاخرجنا منه حقیراء" ‌به وسیله آب هر گونه گیاه برآوردیم و از آن گیاه جوانه سبزی خارج ساختیم.
    رنگ سبز، رنگ گیاهان وطبیعت است و خداوند آنها را مظهر مسرت و شادی معرفی می‌کند: "فأنبتنا به حدائق ذات بهجهٔ" پس به وسیله آب باغهای بهجت انگیز رویانیدیم. در تعریف بهجت آورده که البهجهٔ حسن اللون و ظهور السرور فیه" بهجت بهترین رنگ است و شادی و نشاط در آن ظهور دارد.
    امام صادق علیه السلام در بیان خاصیت رنگ سبز می‌فرماید:"سه چیز غم و غصه را از بین می برد
    ۱- آب
    ۲- رنگ سبز
    ۳- خوشرویی.
    ● تقویت تحمل پذیری و صبر
    امروزه علم با گذشت قرنهای متمادی خاصیت تقویت تحمل پذیری این رنگ را اثبات کرده است. دانشمندان جهت اثبات این امر آزمایشی را به شرح زیر بر روی کارگران انجام دادند.
    کارگران را به دو گروه تقسیم کردند، به گروه اول صندوقهای سبز و به گروه دوم صندوقهای سیاه رنگ جهت حمل دادند. کسانی که صندوقهای سبز را حمل می‌کردند بدون هیچ گونه شکایتی با صبر و حوصله کار خود را به اتمام رسانند، ولی حمل کنندگان صندوقهای سیاه هموزن با صندوقهای سبز از خستگی زیاد، کمردرد، ناراحتی کلیه و ... شکایت می‌کردند. علاوه بر اینکه این رنگ بر سلامتی روح انسان تاثیر دارد، بر رشد و سلامتی جسم نیز موثر است.
    ● یافته‌های دانشمندان
    با توجه به یافته‌های دانشمندان می‌توان به موارد زیر به عنوان فواید دیگر سبز اشاره کرد.
    تسکین درد میگرن، از بین بردن بی‌خوابی، پایین آوردن فشار خون، درمان یا تسکین بعضی از بیماریهای عصبی، بالابردن ادراک. خواص مثبت این رنگ تا زمانی است که از ۲۰۰ لوکس تجاوز نکند، بنابراین رنگ سبز گیاهان بهترین و معتدل ترین نوع این رنگ است، و تمام خواص فوق را دارد.
    منابع
    دکتر ماکس، روان شناسی رنگها، مترجم ویدا ابی‌زاده
    علامه محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ج ۱۷
    راغب اصفهانی، مفردات، زیر ماده بهج
    دکتر رضا پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر ج۵

    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۲/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۵:۲۱ دلیل: تصحیح اشکال تایپی در آیه نقل شده


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    256
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    انسان موجودی است که از ابعاد گوناگون تشکیل شده است.یکی از این ابعاد روح و روان انسان است.هر بعدی از انسان یک هماهنگی خاصی با طبیعت دارد.طبیعت نیز که انسان در آن زندگی می کند و روزانه برخوردهای گوناگونی با آن دارد،دارای ابعاد گوناگون است.یکی از ابعاد جالب طبیعت وجود رنگهای متنوع در آن است.
    رنگ ها اثرات سازنده یا مخربی در انسان دارند.مهمترین و اصلی ترین راه تاثیر رنگ ها از طریق چشم واز طریق رؤیت آنهاست.هر رنگی که انسان مشاهده می کند دارای طول موج خاصی است.در چشم آدمی سه رنگ اصلی وجود دارد:رنگ قرمز که طول موج آن 570 است.رنگ سبز که طول موج آن 535 است. و رنگ آبی که طول موج آن 445 است.

    رنگ قرمز تسکین دهنده ناراحتی های پوستی و حساسیت های آن است.این رنگ ایمنی بدن را بالا می برد واشتها را مرتب و هضم غذا را تنظیم می کند و بدن را نیز گرم می کند.رنگ قرمز حالت احساسات و حمله را افزایش می دهد، کشش را زیاد می کند،فشار خون را بالا میبرد،تنفس را کم میکند،هیجان انگیز است وبه انسان نیرو می دهد.نور قرمز حرارت و گرمی بخش است.رنگ قرمز محرک و فعال کننده است.عصب سمپاتیک را فعال می کند و محرک فکری است و التهاب را تشدید و فعالیت جنسی را زیاد می کند.رنگ قرمز بعد از رنگ سفید بیشترین تاثیر را در رشد گیاهان دارد.هنگام تخمیر اگر از رنگ قرمز استفاده شود اسید بدست آمده به حداقل می رسد.

    رنگ آبی درد شکن،آرام بخش،تسکین دهنده و به ویژه برای دردهای عصبی مفید است.رنگ آبی بهترین رنگ برای افراد وسواسی و هیجان زده است.رنگ آبی بهترین رنگ برای افراد تب دار است و خصوصا برای افرادی که خواب هستند بسیار مفید است.حالت سرد کنندگی دارد.کشش را کم می کند و آرام بخش نبض و تنفس است.برای افراد دارای فشار خون مفید است.
    به انسان آرامش درونی میدهد.محافظ،حساس و جدی،دقیق و دوراندیش و تعدیل کننده است.نور آبی فاقد اشعه حرارتی شیمیایی و الکتریکی است و اثر آنتی سپیتیکی دارد واز اینرو ترشحات چرکین را کاهش می دهدو در معالجه سرطان مؤثر است.تخم مگس در نور آبی بیشتر نمو می کند ولی خود آن از نور آبی گریزان است.پشه ها جذب نور آبی می شوند.این رنگ می تواند انسان را در مقابل تشعشعات مغزی افراد منفی نگر حفظ کند ودر واقع شخص را از چشم زخم در امان نگه دارد.چون طول موج آن کم است.

    رنگ زرد گرم کننده است.رنگ خوشرویی و خوش خویی است رنگ زرد بسیار شادی بخش و نشاط آور است.قرآن رنگ زرد را مسرت بخش و نشاط آور معرفی کرده است.
    رنگ زرد حالت ایده آل،روحانی،فیلسوفی،تحریک کننده دارد و برخی از حالت های عصبی را آرام می کند.
    رنگ سبز برای بهبود ناراحتی های عصبی وناملایمات روحی و روانی استفاده می شود.رنگ سبز تعدیل کننده اعصاب،آرام بخش و در هیستری و خستگی اعصاب موثر است.رنگ سبز زمینه شکیبایی را برای مردان مهیا می سازد واجازه می دهد که ایام زود بگذرد.رنگ سبز امیدوار کننده،حساس،خنک کننده؛ مهیج،تعدیل کننده نور خورشید،موثر در سیستم عصبی؛بی خوابی و خستگی است و کم کننده فشار خون وتسکین دهنده میگرن است.رنگ سبز رشد گیاه را کم می کند.

    رنگ بنفش اثر ضعیفی در ناراحتی های حاد عصبی دارد.سرد کننده و دارای اشعه الکتروشیمیایی خیلی قوی است که روی قلب و ریه های خونی عمل میکند.با وجود این رنگ تخمیر،سریع تر انجام می گیرد.

    رنگ نارنجی اثر حرارتی روی سیستم گوارش داردوتابان و درخشنده است. برانگیزنده و تهییج کننده است،آرام بخش و تسکین دهنده است،به آرامی نبض را زیاد می کند.روی فشار خون اثری ندارد.رنگی مساعد برای زندگی دوست داشتنی است.اثر بهبودی و خوشحالی دارد،تحریک زیاد آن ایجاد خستگی میکند و هضم غذا را نیز مناسب می کند.

    رنگ سفید ملیح،براق و نشانه پاکی و صداقت است و رنگ محبوب خداست.
    ویرایش توسط عرشیا : ۱۳۸۷/۰۵/۲۳ در ساعت ۱۲:۴۴


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    256
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر کمی دقت کنیم میبینیم اگر مطلبی از نظر علمی ثابت شده به نوعی در قرآن و روایات هم مطرح شده است.ولی چون به طول زمان برخورده به نظر ما مقوله جدایی می آید.بیشترین رنگ در طبیعت و جهان اختصاص به رنگ سبز و آبی دارد و رنگ قرمز کمترین میزان را دارا می باشد.تصور کنیم اگر طبیعت قرمز بود،جهان چه خسته کننده بود.
    اگر رنگ سبز و نگاه کردن به سبزه باعث روشنی چشم است،لباس بهشتیان نیز سبز است.
    رنگ آبی لاجوردی به تعبیری نماد رحمت الهی است.این رنگ فراگیرترین رنگی است که بشر در طبیعت سراغ دارد و پهنه همه آسمانها،آبها،محیط نظام هستی و آنچه که در حیات مادیمان سراغ داریم توسط این رنگها احاطه شده است.رنگ آبی بسان رحمت واسعه خداوندی محیط بر همه عالم است.
    «الله نور السموات والارض»منشأ این نور که به رنگ زرد است از خورشید گرفته شده و نور در منظومه شمسی به رنگ زرد است.رنگ زرد هم از جهتی نماد دانایی بشر است.
    نام آیات و سوره هایی که در آنها به نوعی مسأله رنگ مطرح شده است:
    1-سوره روم آیه 22 و 51
    2-فاطر آیه 28 و 27
    3-سوره نحل آیه 13 و 69
    5-سوره زمر آیه 21 و 60
    6-سوره بقره آیه 69
    7-آل عمران آیه 106 و 107
    8-کهف آیه 31
    9-دهر آیه 21
    10-الرحمن آیه 76
    11-زخرف آیه 17
    ________________________
    منبع:کتاب پانزده روز تا سلامتی و اینترنت


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا میدانید نور خالص قابل روئیت نیست




    نور مجرد قابل رویت نیست و آنچه که ما میبینم از برخورد نور با ماده و انعکاس آن است.
    نور خوشید در فضای خارج از جوّ زمین منتشر است اما فضا تاریک است و تنها در بر خورد با ماده و اجسام منعکس میشود و سطح اجسام از قبیل ماهواره ها و کرات و هوای اطراف زمین را روشن میکند.

    و این نظریه که خداوند تعالی ابتدا نور و ماده (ظلمات) را بعنوان دو اصل اولیه خلقت ایجاد کرد و از ترکیب آنها اینهمه خلایق عالم را خلق نمود. (سوره انعام آیه 1 ).

    خداوند خبر می دهد در ابتدا دو اصل‌ به نام‌ نور و ماده‌ آفریده‌ و از این‌ دو اصل ‌این‌ همه‌ تركیبات‌ و اختلافات‌ بوجود آورده‌ در اول‌ سوره‌ انعام‌ میفرماید الحمدلله‌ الذی‌خلق‌ السموات‌ و الارض‌ و جعل‌ الظلمات‌ و النور. پس‌ در ابتدا خداوند ظلمت‌ را كه‌ ماده‌ ظلمانی‌ است‌ آفریده‌ و بعد نور را؛ و تركیبات‌ دیگر را از این دو اصل‌ خلق‌ كرده‌ است‌.
    (اصول خلقت و بدو آفرینش ص 39 - از آیه الله محمد علی صالح غفاری )


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود