جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: تفسیر سوره مبارکه واقعه (مدیر بحث : مجیب )
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۴, ۱۴:۳۳ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
تفسیر سوره مبارکه واقعه (مدیر بحث : مجیب )
با سلام وعرض ادب واحترام خدمت همه علاقه مندان
به قرآن
در این تاپیک قرار استبحث تفسیر سوره واقعه
که حاوی مطالب ارزنده ای است؛با مدیریت کاربربزرگوارمان rana_ راه اندازی شود .از همه دوستان خواهشمندم این بحث قرآنی را دنبال کنند .
قرار است مدیر محترم بحث از آیه 1 سوره مبارکه واقعه شروع کنند وهر دفعه آیه ای را بیاورند ودر ذیل آیه سوالی را مطرح کنند تا سایر کاربران بتوانند دربحث تفسیری شرکت کنند .
انشاءالله مباحث کاربردی وساده وهمه فهم ارائه شود .هدف آشنایی با محتوای سوره مبارکه می باشد.امیدوارم با این طرح توانسته باشیم قدمی در راه رفع مهجوریت قرآن برداریم.
بنده از جناب rana_ به خاطر پذیرش مدیریت این بحث کمال تشکر را دارم واز ایشان عاجزانه می خواهم این بحث را با جدیت تمام اداره کنند.واگر قوانینی را مطلبی برای اداره بحث دارند درپست اول مطرح کنند تا دوستان عزیز با امادگی وارد این بحث شوند
باتشکر از استقبال دوستان از این طرح قرآنی
التماس دعا-عسکری(مدیر انجمن علوم قرآن)
ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۹:۱۵ دلیل: تغییر نام مدیر بحث
-
تشکرها 10
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۵, ۰۸:۱۰ #2
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام دوستان عزيز با آرزوي قبولي عزاداري هاي شما در اين ايام .اميدوارم در اين بحث مرا همراهي كنيد سوره واقعه يكي از زيباترين سوره هاي قرآن كريم است كه در آن خداوند بنده هاي خود را هم بيم داده هم اميد هم بشارت داده هم ترسانده زيبايي اين سوره در ترسيم زيبا و واقعي اي از بهشت و جهنم است كه خداوند نويد مي دهد بندگان مومن خود را به بهشتي با نهرهاي روان در زير درختانش و مردم كافر را مي ترساند از عذاب جهنم و حميم باشد كه رستگار شوند
پيشنهاد :
همزمان با تفسير آيات سوره مبارك واقعه در خصوص فضيلت قرائت اين سوره نيز بحث شود منتها به صورت جداگانه يعني هر كس كه در تفسير شركت مي كند و همزمان در بحث فضيلت قرائت هم شركت مي كند خواهشا موضوع مربوط به تفسير را با رنگ سبز و مبحث مربوط به فضيلت را با رنگ آبي بنويسند تا كاربران راحت تر به موضوعات مورد نظر خود دسترسي پيدا كنند
در اينجا جا دارد از حاج آقا عسگري نيز تشكر كنم و از خدا بخواهم مرا ياري دهد
ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۱۰/۱۵ در ساعت ۰۸:۲۹ دلیل: غزه امروز كربلاست -دليل ويرايش پيشنهاد
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۵, ۰۸:۴۶ #3
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تفسير آيه اول سوره واقعه
بسم الله الرحمن الرحيموقوع حادثه عبارت است از حدوث و پديد آمدن آن ، و كلمه ((واقعه ))صفتى است كه هر حادثه اى را با آن توصيف مى كنند، (مى گويند: واقعه اى رخ داده ، يعنى حادثه اى پديد شده ) و مراد از واقعه در آيه مورد بحث واقعه قيامت است ، و اگر در اينجا به طور مطلق و بدون بيان آمده ، و نفرموده آن واقعه چيست ، تنها فرموده : ((چون واقعه رخ مى دهد))مثل اين كه شما بگوييد: ((هر وقت زيد آمد چنين و چنان كن ))، بدين جهت بوده كه بفهماند واقعه قيامت آنقدر معروف است كه توضيح آن و ذكر موصوفش مثل اين مى ماند كه در مثال بالا بگويى ((هر وقت زيد بقال آمد چنين و چنان كن ))با اين كه شنونده شما زيد را به خوبى مى شناسد، وهمين جهت است كه گفته اند: اصلا كلمه ((واقعه ))يكى از نامهاى قيامت است ، قرآن اين نامگذارى را كرده ، همچنان كه نام هاى ديگرى چون ((حاقه ))، و ((قارعه ))، و ((غاشيه ))بر آن نهاده است.
(1) إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ
(ياد كن ) زمانيكه واقع شود واقع شونده (رستاخيز)
سوال:به نظر شما چرا خداوند دراين آيه بدون اشاره به چگونگي واقعه فقط به وقوع يك واقعه اشاره كرده است ( اذا وقعت الواقعه )؟
ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۱۰/۱۵ در ساعت ۰۸:۴۸ دلیل: مطرح كردن سوال و رنگبندي مناسب با تفسير
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
تشکرها 10
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۵, ۱۲:۰۱ #4
با سلام و سپاس
اين پاسخ برداشت شخصي است اگر اشتباه بود لطفا تذكر دهيد
وقتي گفته شود واقعه، طبيعي است كه بزرگترين واقعه ممكن در ذهن متبادر ميشود و اين بهترين ذهنيت را براي ورود به بحث اهميت اين واقعه و چگونگي آن ايجاد مي كند. يعني اين يك رخداد بزرگي است كه به دليل اينكه بزرگترين رخداد عالم است ديگر از ذكر نام آن خود داري شده تا ذهن را اماده تر كند براي توصيف آن. به عبارت ديگر مي توان گفت چون بزرگترين و پر اهميت ترين در نوع خود است نام آن مطلق است.
-
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۵, ۱۴:۴۶ #5
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام و سپاس
اين پاسخ برداشت شخصي است اگر اشتباه بود لطفا تذكر دهيد
وقتي گفته شود واقعه، طبيعي است كه بزرگترين واقعه ممكن در ذهن متبادر ميشود و اين بهترين ذهنيت را براي ورود به بحث اهميت اين واقعه و چگونگي آن ايجاد مي كند. يعني اين يك رخداد بزرگي است كه به دليل اينكه بزرگترين رخداد عالم است ديگر از ذكر نام آن خود داري شده تا ذهن را اماده تر كند براي توصيف آن. به عبارت ديگر مي توان گفت چون بزرگترين و پر اهميت ترين در نوع خود است نام آن مطلق است.
ترجمه تفسير الميزان جلد 19 صفحه 196
و جمله ((اذا وقعت الواقعة ))به طور ضمنى بر معناى شرطهم دلالت دارد، و جا داشت جزاى آن شرط را بيان كند، و بفرمايد: ((چون قيامت بپا مى شود))چه مى شود، ولى جزا را نياورد، تا بفهماند آنچه مى شود آنقدر عظيم و مهم است كه به بيان نمى گنجد، ولى به هر حال از سياق آياتى كه در اين سوره اوصاف قيامت را ذكر كرده فهميده مى شود كه آن جزا چه چيز است ، و مردم در آن روز چه وضعى دارند، پس مى شود گفت كه مثلا تقدير كلام : ((اذا وقعت الواقعة فاز المومنون و خسر الكافرون - چون قيامت بپا شود مؤ منين رستگار و كفار زيانكار مى شوند))مى باشد.
.
ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۴:۵۱
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۵, ۱۴:۵۲ #6
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
در ادامه تفسير آيه 1 از سوره واقعه
در كتاب خصال از زهرى روايت آورده كه گفت : از على بن الحسين (عليهما السلام ) شنيدم مى فرمود: كسى كه بين خود و خدا نسبت و رابطه اى برقرار نكرده باشد در دنيا عمرش به حسرت مى گذرد، و دلش از حسرت پاره پاره مى شود، به خدا سوگند دنيا و آخرت وضعى دارند كه تنها مى توان به دو كفه ترازو تشبيهش كرد، هر يك از دو كفه به هر مقدار سنگين شود، كفه ديگر به همان مقدار ناديده گرفته مى شود، آنگاه اين كلام خداى عزوجل را تلاوت كرد كه مى فرمايد: ((اذا وقعت الواقعة ))منظور از واقعه قيامت است
ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۴:۵۲
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۵, ۱۴:۵۷ #7
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
فضيلت سوره واقعه -1-
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : هر كه در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند خدا او را دوست دارد، و مردم را دوست او گرداند، و در دنيا بدحالى و فقر و احتياج نبيند، و به هيچ آفتى و بلائى مبتلا نشود، و از رفقاى حضرت اميرالمومنين عليه السلام باشد، و اين سوره مخصوص آن حضرت است و در آن كسى شريك نمى باشد.
-----------
و به سند معتبر ديگر ازآن حضرت منقول است : هر كه مشتاق بهشت و وصف آن باشد سوره اذا وقعت را بخواند، و هر كه خواهد وصف جهنم را ملاحظه نمايد سوره الم سجده را بخواند
ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۴:۵۹
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۵, ۱۵:۱۲ #8
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
(2) لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌمجمع البيان مى گويد: كلمه ((كاذبه ))مانند كلمه ((عافيه ))و كلمه ((عاقبة ))مصدر است .
نيست در واقعشدنش (و آمدنش ) دروغى (آن رستاخيز)
آيه 2 از سوره واقعه
و بنا به گفته وى معناى آيه چنين مى شود: ((در وقوع و تحقيق قيامت هيچ دروغى نيست )).
ولى بعضى ديگر گفته اند: كلمه مذكور همان اسم فاعل است ، چيزى كه هست در اينجا صفتى است براى موصوفى كه حذف شده ، و تقدير كلام ((ليس لوقعتها قضيه كاذبة ))مى باشد، يعنى براى وقوع قيامت هيچ عامل كه اقتضاى دروغ شدنش را داشته باشد و آن را دروغ كند وجود ندارد.
سوال :
چرا نمي شود واقعه قيامت را تكذيب يا انكار كرد ؟
ویرایش توسط rana_ : ۱۳۸۷/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۵:۱۳
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۵, ۱۷:۰۸ #9
با سلام وسپاس
به نظر مي رسد سوال خيلي كلي مطرح شده
منظور تكذيب توسط چه كساني؟
خداپرست يا مشرك؟
به هر حال هر انسان خداپرستي اعتقاد به تحقق وعده هاي الهي دارد كه عمده آن ها پس از قيامت تحقق مي يابد پس انكار آن همان انكار وعده هاي الهي است. مثلا تحقق عدل الهي منحصر به زندگي فعلي نيست.
سوالي كه به نظر من مي رسد اين است كه آيا ممكن است منظور از ليس لوقعتها كاذبه اين باشد كه:
آنچه خدا مقدر فرموده بر اساس قضاي الهي جامه عمل مي پوشد (قدر و قضا) و ممكن است قضاي الهي بر آن تعلق نگيرد.
ولي قيامت از جمله مواردي است كه قطعا مقدر شده و قضاي الهي بر آن تعلق گرفته و بازگشتي در آن نيست.
و در اين آيه خداوند به بندگان خويش فرموده كه در وقوع واقعه ترديدي نيست.؟
-
تشکرها 7
-
۱۳۸۷/۱۰/۱۵, ۱۹:۰۷ #10
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام
من هم در ادامه بحث دوست خوبم بصیر چند جمله ای میارم...
مثلا شما به یک حمال که هر روز داره آجرها را روی هم میچینه بپرسید که هدف از این کارت چیه؟
خوب اگه با خودش خوب بشینه فکر کنه نمیتونه هدف این باشه که فقط یکی به اون پول میده که این اینها را بدون هیچ هدفی روی هم بچینه! حتما اون شخصی که داره بهش پولی میده هدف بزرگیتری از فقط پول دادن به این شخص داره و پی به وجود یک هدف بزرگی برای کارش پی میبره.
همینطور برای آخرت هست اگر ما با خودمون بشینیم فکر کنیم یک زمانهایی در زندگی هامون به این پوچی دنیا پی میبریم و خیلی وقتها هم با سرگرم کردن خودمون تلاش میکنیم که فراموش کنیم که کاری که داریم میکنیم اگه فقط دنیایی باشه و هیچ هدف دیگری بدنبالش نباشه پوچ هست.
اگر اشتباه هست یا نامفهوم لطفا بفرمایید...
طیب
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری