صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برهنه شدن و سینه زدن در مراسم اهل بیت

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,067
    مورد تشکر
    28,287 پست
    حضور
    133 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534

    برهنه شدن و سینه زدن در مراسم اهل بیت




    سؤال: در مراسمی که به نام اهل بیت خصوصاً ابی عبدالله (علیهم السلام ) اقامه می شود، آیا لخت شدن و سینه زدن اشکال دارد؟


    ویرایش توسط iranproud : ۱۳۸۷/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۶:۰۰


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3,494 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط iranproud نمایش پست
    سؤال: در مراسمی که به نام اهل بیت خصوصاً ابی عبدالله (علیهم السلام ) اقامه می شود، آیا لخت شدن و سینه زدن اشکال دارد؟ جواب:

    باسلام به شما دوست خوب..
    سينه زني مردها در مراسم عزاداري امام حسين عليه السلام ؛ اگر در حضو رمردها باشه اشكالي ندارد.
    ولي بايد از لخت شدن درحضور زنها خودداري نمود.
    همانطوريكه حجاب بر زن واجب است بر مرد نيز واجب است كه قسمت غير متعارف بدن خود كه موجب تحريك است را از خانمها بپوشاند.
    بنابراين امام حسين سينه زني مستحب را با انجام حرام نميخواد.
    موفق باشيد.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  3. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,067
    مورد تشکر
    28,287 پست
    حضور
    133 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534



    برای دیدن پاسخ یکی از علما اینجا کلیک کنید!


  4. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,067
    مورد تشکر
    28,287 پست
    حضور
    133 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534



    نقل قول نوشته اصلی توسط احیا نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    در موضوع عزاد اری و در کل برای هر عملی مواردی را با ید رعایت کرد .
    1- در درجه اول باید توجه کرد که عمل مورد نظر به لحاظ شرعی یا عقلی امری پسندیده باشد و یا حداقل از مکروهات یا حرام نبا شد .
    2- موقعیت زمانی و مکانی باید درنظر گرفته شود و به عنوان مثال نباید عمل واجب یا مستحب ما منجر به تضییع حقوق دیگران شود و آنان را بیازارد حتی اگر آن فرد مسلمان هم نبا شد .
    3- موضوع مورد نظر نسبت به سایر احکام شرعی واجب که برعهده فرد یا جمع است در مو قعیتی نبا شد که حکم مهمتری را به تاخیر اندازد یا حکم دیگری که واجب است و یا اهمیت آن به لحاظ عقلی و یا شرعی بیشتر است را تحت تاثیر قرار دهد .
    اگر کسی صدقه بدهد و منت گزارد صدقه اش باطل می شود چون حرمت مومن از دادن صدقه بالا تر است و یا اگر فرزندی که قول داده در زمان خاصی نزد پدر یا مادر برود ولی مشغول عمل خیری شد و تاخیر کند عمل او باطل است مگر اینکه رضایت والدین را جلب کند .
    4- گاهی موقعیت انسان انتخاب بین حرام و واجب است مثلا ورود به ملک غیر حرام و تصرف در اموال دیگران و ضرر زدن حرام است و لی اگر خانه کسی آتش گرفته و جان او در خطر است واجب است که به خانه وی داخل شده و درب یا پنجره و امثال آن را تخریب کنیم تا جان فرد را نجات دهیم .
    5- گاهی بین دو واجب انسان با ید انتخاب کند مثلا در اول وقت یا وسعت وقت مومن مشغول نمازاست ولی طلبکار ی آمده و حاضر نیست صبر کند .
    در این حال نماز گزار باید نمازش را به هم زده و طلبکار را راضی کند و اگر این کارا نکند معصیت خدا نموده مگر در تنگی وقت که اول باید نمازش را تمام کند .
    6- خلوص نیت در اعمال یعنی فقط متوجه خدا بودن و به انگیزه کسب رضای الله تعالی عمل انجام شود وگرنه برترین اعمال هم که حج یا نماز یا انفاق مال یا جان باختن در جبهه جنگ هم با شد باطل و بی اثر است و گاهی بزرکترین گناه ( شرک ) محسوب می شو د .
    7- لزوم رعایت عرف متشرعین و مومنین باید رعایت شود .
    بر فرض لباس خاص یا بکار بردن اصطلاح خاص یا حرکت خاصی ممکن است در بعضی فرهنگها مورد انکار مردم بوده و عمل زشتی تلقی شود هرچند در فرهنگ دیگر ممکن است مانعی نداشته با شد مثل پوشیدن دامن که برای مردان بعضی کشورهای افریقایی که مسلمان هم هستند عرف است و لی در اکثر کشور های دیگر مورد قبول نیست .
    8 - با توجه به موارد گفته شده و سایر جهات عقلی که ممکن است در هر مکان یا زمان پیش آید با ید بررسی کرد که :
    آیا لخت شدن در ملاء عام پسندیده است یا خیر و اگر پسندیده است آیا مخالف شرع هست یا نه ؟؟؟
    بنا براین به صرف اخذ یک فتوا و یا ملاحظه بعضی جهات و در نظر گرفتن بعضی جهات دیگر بگوییم که این عمل خوب است یا بد و اگر خوب است اشکال شرعی دارد یا خیر ؟؟؟
    چه بسا عمل خوب و پسندیده ای همراه با عمل نا متعارفی شود و حرام شود مثل کسی که در جمع کوچکی منکری را انجام داده و ما بخواهیم در جمع بزرگ یا در میان جمع دیگری فرد را نهی از منکر کنیم و موجب هتک آبرو ی او شود .
    9 - لازم است بعضِ از آسیب ها ئی که گاهی موجب کم شدن بهره وری یا هتک عزای سیدالشها ء علیه السلام می شود بیان شود
    مواردی مثل : سرو صدای شدید با بلند گو و طبل و امثال آن - بستن راه عبور عموم مردم - رقابت ناسالم برای برپائی مجلس عزا - خسته کردن مردم به طوری که مو جب اذیت آنان شود - شعارهای بی محتوا که حتی حرام هم نباشد - اسیر یک سبک یا روش خاصی شدن و دیگران را تحقیر کردن - فخر فروشی بعد از برپائی عزا - مانع شدن از رسیدن پیا م امام حسین علیه السلام با انجام عمل کم اهمیت تر - بی اهمیت برخورد کردن با مردم خصوصا نو جوانان و پیر مردان و ناتوانان در جمع عزاداران - غیر عادی گریه و زاری کردن که موجب جلب توجه دیگران شود - امید واهی دادن به شفاعت اهل بیت و محروم کردن مومنین از توفیق توبه واقعی ( زیرا یکی ازاهداف امام حسین و سایر ائمه علیهم السلام این بود که حتی عمر سعد و شمر و . . . . و ما توبه کرده و دست از اعمال بد خود برداریم تا به شفاعت آنان وارد بهشت شویم )
    و . . . . واسلا م .
    پاسختون رو خوندم.
    ممنون از توضیحات روشنتون
    یه سوال برام پیش اومد:
    این مواردی که جز آسیب بیان کردین واقعا جالب بود و گریبان گیر جامعه
    به امید روزی که بدونیم برای چه عزاداری می کنیم
    متشکرم


  5. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,145
    مورد تشکر
    3,152 پست
    حضور
    4 روز 16 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    32
    آپلود
    0
    گالری
    18



    بسم الله
    سلام علیکم و رحمه الله
    آیا ما معتقد هستیم که حضرت زهرا سلام الله علیها عصمت الله کبرا در محافل و مجالس روضه فرزندشان حسین ابن علی علیه السلام شرکت می کنند و حضور دارند؟
    از آنجا که گفتند عاقل را اشارتی کافیست...از نوشتن ادامه مطلب خودداری می کنم. التماس دعا

    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  6. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    مورد تشکر
    1,895 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط توحيد صمدي نمایش پست
    بسم الله
    سلام علیکم و رحمه الله
    آیا ما معتقد هستیم که حضرت زهرا سلام الله علیها عصمت الله کبرا در محافل و مجالس روضه فرزندشان حسین ابن علی علیه السلام شرکت می کنند و حضور دارند؟
    از آنجا که گفتند عاقل را اشارتی کافیست...از نوشتن ادامه مطلب خودداری می کنم. التماس دعا

    حضرت محمد:

    از آن کسی که کافر باشد و اسم فاطمه را به زبان بیاورد خشمگین می شوم(معنای تحت الفظی حدیث)
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  7. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,446
    مورد تشکر
    3,325 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    69



    به امید روزی که بدونیم برای چه عزاداری می کنیم
    الهی آمین
    مسابقه قرآني براي كانوني ها


    ▌▬◄جام حذفی کانون گفتمان قرآن►▬▐



    منتظر حضور گرمتان هستيم...

  8. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2,599 پست
    حضور
    16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط سخن حق نمایش پست
    حضرت محمد:

    از آن کسی که کافر باشد و اسم فاطمه را به زبان بیاورد خشمگین می شوم(معنای تحت الفظی حدیث)
    یا الله
    سلام علیکم و رحمت الله
    خدا قوت
    اگر لطف بفرمایید سند و ادرس این حدیث را بفرمایید ممنون می شوم.
    ولی بنده تا این لحظه اصلا این طور فکر نمی کردم چون ما در حدیث کسا می خوانیم
    هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنیها....
    اما درباره ی لخت شدن در مراسم حضرت سید الشهدا باید گفت که بنده به این نتیجه رسیده ام که نباید مانعی گرفت ،معمولا سیره علما این گونه است که در برابر هیات حضرت سید الشهدا خیلی با احتیاط رفتار می کردند.
    التماس دعا
    یاعلی

    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک

  9. تشکر


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    مورد تشکر
    1,895 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi نمایش پست
    یا الله
    سلام علیکم و رحمت الله
    خدا قوت
    اگر لطف بفرمایید سند و ادرس این حدیث را بفرمایید ممنون می شوم.
    ولی بنده تا این لحظه اصلا این طور فکر نمی کردم چون ما در حدیث کسا می خوانیم
    هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنیها....
    اما درباره ی لخت شدن در مراسم حضرت سید الشهدا باید گفت که بنده به این نتیجه رسیده ام که نباید مانعی گرفت ،معمولا سیره علما این گونه است که در برابر هیات حضرت سید الشهدا خیلی با احتیاط رفتار می کردند.
    التماس دعا
    یاعلی

    سلام دوست توپم

    والا دوستم من این حدیثو تو شب قدری از یک حاج آقای لباس شخصی شنیده ام

    به نظرم درست باشه.با عقل که جور در نمیاد

    منم ناراحت میشم اسم ناموسم بیفته رو زبون آدما اما چون حضرت فاطمه با مسلمین یه طور دیگه است حداقل رو دهن کافر نیفته
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2,599 پست
    حضور
    16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط سخن حق نمایش پست
    سلام دوست توپم

    والا دوستم من این حدیثو تو شب قدری از یک حاج آقای لباس شخصی شنیده ام

    به نظرم درست باشه.با عقل که جور در نمیاد

    منم ناراحت میشم اسم ناموسم بیفته رو زبون آدما اما چون حضرت فاطمه با مسلمین یه طور دیگه است حداقل رو دهن کافر نیفته
    یا الله
    سلام علیکم و رحمت الله
    خب بنده فکر می کنم برخی مسائل رو ما بر خلاف سیره اهل بیت عمل می کنیم.
    در این باره بنده جستجویی کردم در منبع روایی که من در اختیار دارم حدود 18هزار بار نام حضرت صدیقه(فاطمه)برده شده است یک نمونه اش را در پایین ذکر کردم
    الإحتجاج على أهل اللجاج ج‏1 67 ذكر تعيين الأئمة الطاهرة بعد النبي ص و احتجاج الله تعالى بمكانهم على كافة الخلق ..... ص : 67
    رَوَى أَبُو بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: قَالَ أَبِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ إِنَّ لِي إِلَيْكَ حَاجَةً مَتَى يَخِفُّ عَلَيْكَ أَنْ أَخْلُوَ بِكَ فَأَسْأَلُكَ عَنْهَا قَالَ لَهُ جَابِرٌ فِي أَيِّ الْأَحْوَالِ أَحْبَبْتَ فَخَلَا بِهِ أَبِي فِي بَعْضِ الْأَوْقَاتِ وَ قَالَ لَهُ يَا جَابِرُ أَخْبِرْنِي عَنِ اللَّوْحِ الَّذِي رَأَيْتَهُ فِي يَدِ أُمِّي فَاطِمَةَ وَ مَا أَخْبَرَتْكَ بِهِ أُمِّي أَنَّهُ فِي ذَلِكَ اللَّوْحِ مَكْتُوبٌ فَقَالَ جَابِرٌ أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّي دَخَلْتُ عَلَى أُمِّكَ فَاطِمَةَ ص فِي حَيَاةِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَهَنَّأْتُهَا بِوِلَادَةِ الْحُسَيْنِ ع وَ رَأَيْتُ فِي يَدِهَا لَوْحاً أَخْضَرَ فَظَنَنْتُ أَنَّهُ مِنْ زُمُرُّدٍ وَ رَأَيْتُ فِيهِ كِتَاباً أَبْيَضَ شِبْهَ نُورِ الشَّمْسِ فَقُلْتُ لَهَا بِأُمِّي وَ أَبِي أَنْتِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ مَا هَذَا اللَّوْحُ؟

    التماس دعا
    یاعلی

    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک

  12. تشکر


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود