جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بپرسید ؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بپرسید ؟؟




    سلام
    با سپاس فراوان از تمامی قران شناسان گرامی
    لطفا با توجه به اینکه خداوند همه چیز را جفت افرید
    ایا ممکن است قران نیز جفت باشد ؟
    و منظور خداوند از ایه های 29 تا 31 سوره انفال چیست ؟

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط مصفا نمایش پست
    سلام
    با سپاس فراوان از تمامی قران شناسان گرامی
    لطفا با توجه به اینکه خداوند همه چیز را جفت افرید
    ایا ممکن است قران نیز جفت باشد ؟
    و منظور خداوند از ایه های 29 تا 31 سوره انفال چیست ؟
    با سلام وتشکر از شما بزرگوار به خاطرطرح این پرسش
    ببنید؛ درمورد سؤال اول شما باید عر ض کنم که :خداوند قرآن را به تدریج برقلب نازنین پیامبر نازل کرد واینگونه نیست که خداوند قرآن را که به صورت امروزی می بینید خلق کرده باشد، تا شما تصور کنید شاید همراه این کتاب کتاب دیگری نیز آمده باشد.

    اما درباره تفسیر آیات 29 تا31 انفال هم باید عرض کنم که:
    درآیه 29 (يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ يجَْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا وَ يُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيَِّاتِكمُ‏ْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ)
    خطاب به اهل ایمان می کند که: اگر تقوى پيشه كنيد و از مخالفت فرمان خدا بپرهيزيد به شما نورانيت و روشن‏بينى خاصى مى‏بخشد كه بتوانيد حق را از باطل به خوبى تشخيص دهيد.در این آیه يكى از مهم‏ترين مسائل سرنوشت‏ساز انسان را بيان كرده و آن اينكه در مسير راهى كه انسان به سوى پيروزى‏ها مى‏رود هميشه پرتگاهها و بيراهه‏هايى وجود دارد كه اگر آنها را به خوبى نبيند و نشناسد و پرهيز نكند چنان سقوط مى‏كند كه اثرى از او باقى نماند در اين راه مهم‏ترين مساله، شناخت حق و باطل، شناخت نيك و بد، شناخت دوست و دشمن، شناخت مفيد و زيان بخش، و شناخت عوامل سعادت و يا بدبختى است، اگر به راستى انسان اين حقائق را به خوبى بشناسد رسيدن به مقصد براى او آسان است‏.
    درآیه 30(وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يخُْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيرُْ الْمَاكِرِينَ)
    این آیه بازگو كننده يك خاطره بزرگ و نعمت عظيم پروردگار بر پيامبر و مسلمانان است که به پیامبرمی فرماید..." بخاطر بياور زمانى را كه مشركان مكه نقشه مى‏كشيدند كه تو را يا به زندان بيفكنند و يا به قتل رسانند و يا تبعيد كنند. آنها نقشه مى‏كشند و چاره مى‏انديشند، و خداوند هم چاره‏جويى و تدبير مى‏كند و او بهترين چاره‏جويان و مدبران است‏.
    اگر در حادثه هجرت پيامبر ص درست بينديشيم به اين نكته برخورد مى‏كنيم كه آنها حد اكثر نيروى فكرى و جسمانى خويش را براى نابود كردن پيامبر اسلام به كار بردند، و حتى پس از آنكه پيامبر از چنگال آنها بيرون رفت يكصد شتر كه در آن روز سرمايه عظيمى بود براى يافتن پيامبر جايزه تعيين كردند و افرادى بسيار بخاطر تعصب مذهبى و يا بدست آوردن اين جايزه بزرگ كوه‏ها و بيابانهاى اطراف مكه را زير پا گذاردند، و حتى تا دم در غار آمدند ولى خداوند با يك وسيله بسيار ساده و كوچك- چند تار عنكبوت- همه اين طرح‏ها را نقش بر آب كرد، و با توجه به اينكه مسئله هجرت سر آغاز مرحله نوينى از تاريخ اسلام بلكه تاريخ بشريت بود نتيجه مى‏گيريم كه خداوند بوسيله چند تار عنكبوت مسير تاريخ بشريت را تغيير داد.
    درآیه 31(وَ إِذَا تُتْلىَ‏ عَلَيْهِمْ ءَايَاتُنَا قَالُواْ قَدْ سَمِعْنَا لَوْ نَشَاءُ لَقُلْنَا مِثْلَ هَاذَا إِنْ هَاذَا إِلَّا أَسَطِيرُ الْأَوَّلِينَ)
    در آيه گذشته نمونه‏اى از منطق عملى" مشركان" خرافى مكه بيان شد، در آيات مورد بحث نمونه‏اى از منطق فكرى آنها منعكس شده است تا روشن شود كه آنها نه داراى سلامت فكر بودند و نه درستى عمل، بلكه همه برنامه‏هايشان بى اساس و ابلهانه بود!.
    لذا می فرماید:" هنگامى كه آيات ما بر آنها خوانده شود مى‏گويند آن را شنيديم (اما چيز مهمى نيست) اگر بخواهيم مثل آن را مى‏گوئيم اينها كه محتواى مهمى ندارد، همان افسانه‏هاى پيشينيان است"

    آنها به خوبى مى‏دانستند كه توانايى بر معارضه با قرآن ندارند، ولى از روى تعصب و كينه‏توزى و يا براى اغفال مردم مى‏گفتند اين آيات مهم نيست ما هم مثل آن را مى‏توانيم بياوريم اما هيچگاه نياوردند.
    موفق باشید

    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سپاس




    از راهنمایی شما بسیار سپاسگزارم

    اما با توجه به معرفتی که در افاق وانفس هست وخداوندی که در لحظه فرود اورنده است وقبل از اینکه در لحن
    بیان کرده باشد در دم فرو میاورد و با توجه به قراین موجود از جمله ایه 23 سوره زمر به نظر میرسد پاسخ قانع کننده نیست .
    در پایان از شما سپاسگزارم

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط مصفا نمایش پست
    از راهنمایی شما بسیار سپاسگزارم

    اما با توجه به معرفتی که در افاق وانفس هست وخداوندی که در لحظه فرود اورنده است وقبل از اینکه در لحن
    بیان کرده باشد در دم فرو میاورد و با توجه به قراین موجود از جمله ایه 23 سوره زمر به نظر میرسد پاسخ قانع کننده نیست .
    در پایان از شما سپاسگزارم
    با سلام
    من متوجه ایراد شما نشدم.اگر امکان دارد بیشتر توضیح دهید.یعنی قبول ندارید قرآن به تدریج نازل شده است؟درضمن آیه 23 زمر چگونه با این مسئله واین مدعی ربط پیدا می کند؟
    اشکالتان را تبیین کنید...ممنون
    ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۷/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۳:۱۶
    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مصفا نمایش پست
    سلام با سپاس فراوان از تمامی قران شناسان گرامی لطفا با توجه به اینکه خداوند همه چیز را جفت افرید
    ایا ممکن است قران نیز جفت باشد ؟
    با سلام بردوست خوب جناب مصفا
    آیه شریفه اینست: ومن کل شی خلقنا زوجین لعلکم تذکرون. (سوره ذاريات آيه 49)
    کلمه زوج هر چیز جفت نر وماده ر اگویند بلکه تمام نیروهای مثبت ومنفی را شامل میشود .بقرینه (من کل شی ) (همه موچودات نه فقط موجودات زنده .
    كلمه شي نيز بمعني مخلوق است.
    از نظر علمی نیز ثابت شده که تمام موجودات زنده از ذرات ریز اتم تشکیل شده اند اجزاء موجودات یا دارای بار الکتریسیته منفی اند ( الکترون) ویادرای بار الکتریسیته مثبتند(پروتون) که بدور هسته اصلی نوترون میگردند. .همین امر دلالت میکند که خالق همه هستی که از دو صنف یا دو جزء تشکیل شده اند. یکی بیش نیست زیرا دوگانگی از مختصات ممکن ومخلوق هست . چنانچه امام رضا فرمود : بمضادته بین الاشیاء عرف ان لا ضد له و بمقارنته بین الاشیاء عرف ان لا قرین له. یعنی به وجود اضداد بین مخلوقات معلوم میشود که خدا ضد ندارد (چون یک یبیش نیست) و بسبب نزددیکی خدا با مخلوقات معلوم میشود که خودش قرین ندارد.
    اما قرآن حقیقتش قدیم هست و مخلوق نیست تا جفت داشته باشد. زیرا کلام خداست وکلام خدا حقیقتش ازلی است.
    پی نوشت:
    ر.ک . تفسیر نمونه ج22 ص376 / ت تفسیر المیزان ج18 ص 559 / ت تفسیر مجمع البیلان22 ص 226
    موفق باشید.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۴:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۸:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۷:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۲:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۱:۰۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود