جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: حجاب وحدود آن از منظر قران و احادیث
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۱, ۰۷:۵۳ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,032
- مورد تشکر
- 2,937 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
حجاب وحدود آن از منظر قران و احادیث
تا پیش از سال پنجم هجری بر زنان مسلمان واجب نشده بود که حجاب داشته باشند ، در این سال خداوند حکم حجاب را بر زنان رسول گرامی (ص)قرار داد و به مومنان دستور دادتا هر گاه از همسران پیامبر (ص) چیزی خواستند از پشت پرده بخواهند :
فاذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من وراءحجاب
هر گاه از زنان رسول متاعی می طلبید از پس پرده بخواهید .( احزاب / 53)
سپس آنها را از تبرج و خودنمایی باز داشت ،اصولا روش قران کریم در این مورد نیز نخست در مورد همسران پیامبر (ص) که به لت زیستن در کانو.ن وحی و نزدیکی ویژه ای که با رسول خدا (ص) دارند ، از موقعیت خاصی برای مومنان زن و مرد دارند و مسئولیت بیشتری نیز بر دوششان نهاده شده ، حکم حجاب صادر می گردد و در مرحله بعد همه زنان مومن به پوشاندن زینتهای خویش از چشم نامحرمان وظیفه می یابند .:
و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ماظهر منها( نور /31)
ای رسول به زنان مومن بگو تا چشمها و فروج و اندامشان را ( از عمل زشت ) محفوظ دارند و زینت و آریش خود را جز آنچه قهرا آشکار می شود بر بیگانه آشکار نسازند .
واژه زینت بطور مطلق از مفهومی عام برخوردار است که هم زینت طبیعی ( خلقی ) و هم زینت اکتسابی (عارضی) را شامل شود . آیه شریفه بالا زن را مامور می کند که زینتهایش را بپوشاند و آنها را در مقابل چشمان نامحرم ننهد ؛ البته این حکم عام در ادامه آیه و در دو بعد تخصیص خورده و شامل استثناهایی میگردد، عبارت الا ماظهر منها اولین استثنا را بیان می کند . از این جمله نتیجه گرفته می شود که زینت زن به دو دسته زینتهایی که بطور طبیعی آشکار است و زینتهایی که بطور معمول پنهان است تقسیم می گردد . فقیهان و مفسران در اینکه کدام یک از زینتهای طبیعی و اکتسابی زن زینت ظاهری است و کدامیک از زینتهای پنهان بشمار می آید دیدگاههای ذگوناگونی دارند ولی در اینکه غیر وجه و کفین ( دستها از مچ به پایین ) از زینتهای پنهان زن بشمار آمده و پوشانیدن آنها واجب است . لحاظ فقه اسلامی هیچگونه تردیدی وجود ندارد این قسمت جزء ضروریات و مسلمات است نه از نظر قران و نه از نظر فتواها در این باره اختلاف و تشکیکی وجود ندارد .
فضیل بن یسار می گوید : از مام صادق (ع) پرسیدم آیا ذراعین زن نیز از شمار زینتهایی است که خداوند تبارک و تعالی در مورد آن فرمود( ولا یبدین زینتهن )؟ ایشان فرمود بلی آنچه روسری آنرا می پوشاند و بالاتر از دو دستبند از شمار زینت است
همچنین عایشه نقل می کند که خواهرش اسما ء در حالی که لباس نازکی به تن داشت نزد رسول خدا آمد ، حضرت روی از وی برتافت و فرمود : ای اسماء زن هنگامی که به بلوغ می رسد صحیح نیست که غیر از این قسمت و این قسمت از بدنش پیدا باشد و به صورت و کفین خویش اشاره کرد .
ولی ادامه آیه که بیانگر دومین استثنا است با عبارت ( الا لبعولتهن ....) گروه دوازدهگانه ای را از این عام خارج می سازد.1
ادامه دارد...
1- چادر و مقنعه از دیدگاه قران و حدیث ،اکرم سادات دهقانی ،مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، چ اول ، 1384 ،صص 55-58
ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۷/۱۰/۲۱ در ساعت ۰۷:۵۵
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
تشکرها 6
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۴, ۱۹:۰۳ #2
و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ماظهر منها( نور /31)
با سلام يغضضن يعني چي؟
زينت ظاهري يعني چي؟
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۴, ۲۱:۰۴ #3
سلام
تمام آیات مربوط به حجاب رو اینجا با معنی براتون یمزارم
امیدوارم دعام کنید
::::::::::::::::
سوره مبارکه نور آیه 31
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿31﴾
و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤ منان تا رستگار شويد.
(31)
سوره نور آیه 60
وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
﴿60﴾
و زنان از كار افتادهاي كه اميد به ازدواج ندارند گناهي بر آنها نيست كه لباسهاي (روئين) خود را بر زمين بگذارند به شرط اينكه در برابر مردم خود آرائي نكنند و اگر خود را بپوشانند براي آنها بهتر است. و خداوند شنوا و دانا است.
(60)
سوره احزاب آیه 32
يَا نِسَاء النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا
﴿32﴾
اى همسران پيامبر شما مانند هيچ يك از زنان [ديگر] نيستيد اگر سر پروا داريد پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش بيمارى است طمع ورزد و گفتارى شايسته گوييد
(32)
سوره احزاب آیه 55
لَّا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا
﴿55﴾
بر زنان در مورد پدران و پسران و برادران و پسران برادران و پسران خواهران و زنان [همكيش] و بردگانشان گناهى نيست [كه ديده شوند] و بايد از خدا پروا بداريد كه خدا همواره بر هر چيزى گواه است
(55)
سوره احزاب آیه 59
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
﴿59﴾
ى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است
(59)
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۵, ۱۰:۰۴ #4
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 10,035
- مورد تشکر
- 25,834 پست
- حضور
- 17 روز 15 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 6
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
الغض: از نظر لغت، دومعناى عمده براى غض بیان شده است،یکى نقصان و کم کردن و دیگرى بستن به چشم و هرکدام از این دو معنا قابل تبیین به دو صورت مىباشد که میتوان درمجموع، چهار معنا براى غض بیان کرد:
الغض:النقصان. (1)
1- کم کردن دید چشم، به این صورت که سررا به زیر بیندازدو یا صورت را برگرداند.
2- کم کردن، به معناى نگاه آنى کردن نه نگاه استقلالى.
الغض: اطیاق الجفن. (2)
1- بستن چشم به صورت کامل و نگاه نکردن.
2- بستن چشم به معناى انصراف و اعتنا نکردن.
باتوجه به متعلقهاى مختلفى که براى غض بصرمىتوانگرفت وبا توجه به این مطلب که استعمال لفظ در اکثر از معناى واحد درقرآن، صحیح باشد،هر کدام از چهار معناى غض با توجه به یکىاز متعلقهامىتواند صحیح باشد
ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۷/۱۰/۲۵ در ساعت ۱۰:۰۴
یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ
اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۹, ۰۶:۱۲ #5
سلام علیکم! با عنایت به آیات شریفه قرآن مجید که در خصوص پوشش خواهران مسلمان آمده،چند سئوال مطرح میشود و آن اینکه اولاحکم زنان دیگر ادیان الهی که اعتقاد به پوشیدن مو و بدن خود ندارند و میخواهند بدون حجاب در کوچه و خیابانها (در کشور ما)بیایند چیست؟دوم اگر زن مسلمان که میداند پوشش (حجاب)از احکام الهی در قران شریف است،ولی بهر دلیل رعایت نمیکند و وارد کوچه وبازار جامعه اسلامی میشود، چه حکمی برای آنها اجرا میشود؟آیا باید اجبارا خود را بپوشاند و حجاب اجباری داشته باشد؟وسئوال سوم اینکه در زمان نبی گرامی(ص) حضرت با زنان بدون پوشش اسلامی چه برخوردی داشتند؟
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۹, ۰۸:۱۶ #6
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام به الیاسین گرامی..
ببینید بزرگوار.... اگه ما هدف و فلسفه حجاب را بدانیم ... به پاسخ همه این سوالها و مشابه آن براحتی میرسیم....
فلسفه حجاب در اسلام دو چیز هست:
1- حفظ زن از دستبرد تلذذ نامردان.....
2- حفظ مرد از نگاه تلذذ غیر مشروع به جنس مخالف ....
بنابراین زن چه مسلمان باشد وچه غیر مسلمان میتونه در داشتن ویا نداشتن حجاب آزاد باشه ...اما مادام که به این دو فلسفه حجاب لطمه نخوره.. در جامعه قطعا چنین صدمات به زن و مردان وارد میشه... پس پوشش بدن زن لازم هست.... لذا قرآن فرمود..قل للمومنین یقضضن من ابصارهم وقل للمومنات یقضضن من ابصارهن....
غض هم بیان شد درلغت که نگاه غیر مستمر وباصطلاح زل نزدن هست...
نکته : وقتی خدا به مومن و مومنة چنین دستور میده درحالی که به خدا و آخرت ایمان دارن.... تکلیف کسی که ایمان به اخرت نداره رای هوسرانی روشنه....
موفق باشید
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
تشکر
-
۱۳۹۱/۱۲/۱۸, ۱۷:۴۴ #7
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۹
- نوشته
- 3,517
- مورد تشکر
- 7,659 پست
- حضور
- 36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
- دریافت
- 6
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سوره ۲۴: النور - جزء ۱۸
به مؤ منان بگو چشمهاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براي آنها پاكيزه تر است، خداوند از آنچه انجام ميدهيد آگاه است. (۳۰)
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤ منان تا رستگار شويد. (۳۱) وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۳۱﴾
http://www.parsquran.com/data/show.p...ang=far&tran=2
همانطوریکه می خوانیم ابتدا به مردان حجاب دیده و فروج توصیه شده که در ترجمه آن ذکر شده
سپس در بیان حجاب خانمها در ابتدا مثل آقایان امر شده به جاب و عفاف در دیده و فروج و سپس
به خاطر ویزگیهای خانمها که طبیعتا گستردگی خاص خودش را دارد
به بیان ویژگیهای دیگر بیان شده و محارم را نام برده
ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۱/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۷:۴۷
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها
http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html
-
تشکر
-
۱۳۹۱/۱۲/۱۸, ۱۷:۵۱ #8
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۹
- نوشته
- 3,517
- مورد تشکر
- 7,659 پست
- حضور
- 36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
- دریافت
- 6
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
http://www.askquran.ir/thread28933-8.html#post600481
فرق خمر و جلباب
آيهي 59 سورهي احزاب يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك و نساءالمومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفْن فلا يوذين و كان الله غفورا رحيما. اي پيامبر صلياللهعليهوآله! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسريهاي بلند (مانند چادر) خود را بر خويش فرو افكنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند (واگر تاكنون خطا و كوتاهي از آنان سر زده بدانند كه) خداوند همواره غفور و رحيم است. نكتهي نخست دربارهي اين آيه شريفه آن است كه «خمر» و «جلابيب» تفاوت دارند؛ زيرا «خمر» جمع «خمار» و در اصل به معناي پوشش است، ولي معمولا به چيزي مانند روسري گفته ميشود كه زنان با آن، سر خود را ميپوشانند. «جلابيب» نيز جمع «جلباب» است و به چادر زنان و پيراهن گشاد گفته ميشود. البته جلباب معناي متعددي دارد، ولي قدر مسلم اين است كه زنان با آن، بدن خود را ميپوشانند. استادمطهري در اين باب ميفرمايد: «معلوم ميشود دو نوع روسري براي زنان معمول بوده است يك نوع روسريهاي كوچك كه آن را خمار يامقنعه ميناميدهاند و معمولا در داخل خانه از آن استفاده ميكردند نوع ديگر، روسريهاي بزرگ كه مخصوص خارج خانه بود. اين معنا نيز با رواياتي كه درآنها لفظ «جلباب» ذكر شده است، سازگار است».3 نكتهي دوم اين كه منظور از نزديك كردن «جلباب» (چادر) به بدن در زنان اين است كه با آن، زن خود را محفوظ دارد و چادر را جمع و جور كند تابدن مستور بماند. نه اين كه آن را آزادو رها بگذارد كه گاه و بيگاه كنار رود و بدن آشكار شود. در اين صورت، چادر جنبهي تشريفاتي پيدا ميكند و هنگامي كه زن در كوچه و خيابان ظاهر ميشود، زينت و مو و اعضاي بدنش نمايان ميشود. چنين پوشش، نشانهي ضعف ايمان آن به خداوند بزرگ و معاد است و هيچ ارزشي ندارد.4
http://www.ghaemiyeh.com/library/cat...k/3262/Page-18
http://hejabeqorany.blogfa.com
1ـ مفهوم جلباب
اصل ریشه لغوی جلباب، «جیم»، «لام» و «باء» است که طبق نقل برخی کتاب های لغت مثل معجم مقاییس اللغه دارای دو معناست:
معنای اوّل آوردن شی ء از جایی به جایی،
و معنای دوم چیزی که شی ء دیگر را می پوشاند. ....
2ـ اندازه جلباب
بسیاری از نگارندگان کتاب های لغت و تفسیر در اینکه جلباب به معنای پوشش فراگیر است اتفاق نظر دارند ولی در باره اندازه دقیق جلباب دیدگاههای متفاوتی دارند. از مجموع کلمات لغویان و مفسران در مورد اندازه جلباب پنج دیدگاه قابل اشاره است:
اوّل: جلباب پوششی فراگیر مثل چادر بوده که از بالای سر تا پا را می پوشانده است. این دیدگاه از کتاب های فراوانی استفاده می گردد.
دوم: جلباب پوششی بزرگ تر از خمار و مقنعه بوده که کمتر از مقدار رداء یعنی تقریبا تا زانوها را می پوشانده است. این دیدگاه از برخی کتاب های لغت استفاده می شود. براساس این قول به نظر می رسد که جلباب روسری های بزرگی بوده که تا روی زانوها را می پوشانده است.
سوم: جلباب همان خمار و مقنعه است، یعنی پوششی که فقط سر و سینه ها را می پوشانده است.
چهارم: جلباب به معنای قمیص و پیراهن بلند و چیره بر انسان است که بدن را می پوشاند. پنجم: جلباب به معنای مانتو است. این دیدگاه اخیرا مطرح شده است: «جلباب نیز که در قرآن آمده و بر آن در عرف عرب اطلاق جُبّه هم می شود در فارسی به معنای مانتو است.»
همانندی سه دیدگاه اوّل این است که جلباب سر را می پوشاند، با این تفاوت که در دیدگاه اوّل، سر و همه بدن پوشانده می شود.
در نگرش دوم، علاوه بر سر، مقدار زیادی از بدن تا روی زانوها پوشانده می شود.
براساس دیدگاه سوم، سر و اطراف گردن و سینه ها فقط پوشانده می شود.
وجه اشتراک دو دیدگاه آخر این است که مربوط به پوشش بدن غیر از سر هستند. شواهد مختلفی وجود دارد که صحت دیدگاه اوّل و مخدوش بودن دیدگاههای دیگر را اثبات می کند که بعضی عبارتند از:
شاهد اوّل: در برخی گزاره های تاریخی تعابیری آمده است که اثبات می کند دیدگاه پنجم و چهارم (که جلباب را به معنای پیراهن بلند و مانتو دانسته اند) درست نیست، مثلاً از عایشه نقل شده است: «خمّرت وجهی بجلبابی؛ صورتم را به وسیله جلباب خود پوشاندم.» از این گفته به خوبی استفاده می شود که جلباب به معنای پیراهن بلند و یا مانتو نیست چون پوشاندن صورت به وسیله پیراهن و مانتو انجام نمی شود. همچنین آمده است: «سدلتْ أحدانا جلبابها مِن رأسها علی وجهها؛ یکی از ما جلباب خود را از روی سرش به صورتش افکند.» از این تعبیر نیز معلوم می شود که جلباب به معنای پیراهن بلند و مانتو نبوده بلکه پوششی بوده که روی سر قرار می گرفته، از این رو قرار دادن آن روی صورت ممکن بوده است؛ برخلاف پیراهن بلند و مانتو که پوشاندن صورت با آن انجام نمی شود.
گواه دوم: از آمدن لفظ «علی» که دلالت بر استعلاء و احاطه می کند در آیه جلباب و همچنین برخی شعرها مثل شعر دختر عمرو ذی الکلب استفاده می شود که جلباب پوششی بوده محیط بر همه بدن به گونه ای که سر را نیز می پوشانده است.
شاهد سوم: در باره پوشش حضرت فاطمه زهرا(س) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک نقل شده است:
«لاثتْ خمارَها علی رأسها و اشتملتْ بجلبابها؛ مقنعه اش را محکم بر سر بست و جلباب که تمام بدنش را می پوشاند بر تن کرد.»
http://www.askquran.ir/thread27015.html
////////////////////////////
حجاب وحدود آن از منظر قران و احادیث
تا پیش از سال پنجم هجری بر زنان مسلمان واجب نشده بود که حجاب داشته باشند ، در این سال خداوند حکم حجاب را بر زنان رسول گرامی (ص)قرار داد و به مومنان دستور دادتا هر گاه از همسران پیامبر (ص) چیزی خواستند از پشت پرده بخواهند :
فاذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من وراءحجاب
هر گاه از زنان رسول متاعی می طلبید از پس پرده بخواهید .( احزاب / 53)
سپس آنها را از تبرج و خودنمایی باز داشت ،اصولا روش قران کریم در این مورد نیز نخست در مورد همسران پیامبر (ص) که به لت زیستن در کانو.ن وحی و نزدیکی ویژه ای که با رسول خدا (ص) دارند ، از موقعیت خاصی برای مومنان زن و مرد دارند و مسئولیت بیشتری نیز بر دوششان نهاده شده ، حکم حجاب صادر می گردد و در مرحله بعد همه زنان مومن به پوشاندن زینتهای خویش از چشم نامحرمان وظیفه می یابند .:
و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ماظهر منها( نور /31)
ای رسول به زنان مومن بگو تا چشمها و فروج و اندامشان را ( از عمل زشت ) محفوظ دارند و زینت و آریش خود را جز آنچه قهرا آشکار می شود بر بیگانه آشکار نسازند .
/////////////////////
تمام آیات مربوط به حجاب
::::::::::::::::
سوره مبارکه نور آیه 31
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿31﴾
و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ كنند، و زینت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمایند، و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افكنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشكار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم كیششان یا بردگانشان (كنیزانشان) یا افراد سفیه كه تمایلی به زن ندارند یا كودكانی كه از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند، آنها هنگام راه رفتن پایهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود. (و صدای خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگی به سوی خدا بازگردید ای مؤ منان تا رستگار شوید.
(31)
سوره نور آیه 60
وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
﴿60﴾
و زنان از كار افتادهای كه امید به ازدواج ندارند گناهی بر آنها نیست كه لباسهای (روئین) خود را بر زمین بگذارند به شرط اینكه در برابر مردم خود آرائی نكنند و اگر خود را بپوشانند برای آنها بهتر است. و خداوند شنوا و دانا است.
(60)
سوره احزاب آیه 32
یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا
﴿32﴾
اى همسران پیامبر شما مانند هیچ یك از زنان [دیگر] نیستید اگر سر پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آنكه در دلش بیمارى است طمع ورزد و گفتارى شایسته گویید
(32)
سوره احزاب آیه 55
لَّا جُنَاحَ عَلَیْهِنَّ فِی آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُنَّ وَاتَّقِینَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ شَهِیدًا
﴿55﴾
بر زنان در مورد پدران و پسران و برادران و پسران برادران و پسران خواهران و زنان [همكیش] و بردگانشان گناهى نیست [كه دیده شوند] و باید از خدا پروا بدارید كه خدا همواره بر هر چیزى گواه است
(55)
http://www.askquran.ir/thread9926.html
فاذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من وراءحجاب
هر گاه از زنان رسول متاعی می طلبید از پس پرده بخواهید .( احزاب / 53)
//////////////////////////////
سوره ۲۴: النور - جزء ۱۸
به مؤ منان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و فروج خود را حفظ كنند، این برای آنها پاكیزه تر است، خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است. (۳۰)قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾ و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ كنند، و زینت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمایند، و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افكنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشكار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم كیششان یا بردگانشان (كنیزانشان) یا افراد سفیه كه تمایلی به زن ندارند یا كودكانی كه از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند، آنها هنگام راه رفتن پایهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود. (و صدای خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگی به سوی خدا بازگردید ای مؤ منان تا رستگار شوید. (۳۱) وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۳۱﴾
http://www.parsquran.com/data/show.p...ang=far&tran=2
همانطوریکه می خوانیم ابتدا به مردان حجاب توصیه شده که در ترجمه آن ذکر شده
سپس حجاب خانمها در ابتدا مثل آقایان بیان شده و سپس
به خاطر ویزگیهای خانمها که طبیعتا گستردگی خاص خودش را دارد
به بیان ویژگیهای دیگر بیان شده و محارم را نام برده
ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۱/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۷:۵۹
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها
http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری