• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 34
    1. #21
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,582 تشکر : 2,790
      مورد تشکر: 7,836 در 2,366 پست
      حضور : 5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
      دریافت : 140 آپلود : 0
      گالری : 99 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 4 آنلاین نیست.







      آيه 255سوره مباركه بقره در احاديث به(آيت الكرسى ) شهرت دارد و پيامبر اكرم و ائمه معصومين اهميت خاصي براي آن قائل بوده اند.

      از اميرالمؤمنين (علیه السلام)نقل شده است : اگر بدانيد اين آيه چه اندازه اهميت دارد, در هيچ حالى آن را ترك نمى كنيد.(1)

      رسول خدافرمود: «آيت الكرسى گنجى است كه پيش از من به هيچ پيامبرى داده نشده است ».

      على (علیه السلام)فرمود: «از آن وقتى كه اين سخن را از پيامبر(ص)شنيدم , شبى بر من نگذشت كه اين آيه را نخوانم ».(2)


      «اللّه لا اله الاّ هو الحىّ القيّوم »; «اللّه » يعني ذاتي كه يگانه و جامع جميع صفات كمال و پديد آورنده جهان هستي است . فقط او معبود همه انسان ها و ديگر موجودات است و به جز او معبودي نيست .
      و او زنده و نگه دارنده جهان هستي است .

      «لا تأخذه سنةٌ و لانوم »; خدا را نه چرت مي گيرد و نه مي خوابد. اين جمله اشاره به اين حقيقت دارد كه فيض ولطف خداوند دائمي است .

      «له ما فى السّموات و ما فى الارض » ملكيت مطلقه آسمان ها و زمين و آن چه در آن ها است , از آنِ خدا است .

      «من ذاالّذى يشفع عنده الاّ باذنه» هيچ كس بدون فرمان خدا نمي تواند در پيشگاه او شفاعت كند.

      در حقيقت اين جمله مكلّل معني قيوميّت خداوند و ملكيت مطلقه او نسبت به تمام موجودات عالم هستي است .

      اگر مشاهده مي كنيم , كساني در پيشگاه خداوند شفاعت مي كنند, دليل آن نيست كه آن ها مالك چيزي هستند واستقلال در تأثير دارند, بلكه مقام شفاعتر ا نيز خداوند به آن ها بخشيده است .

      «يعلم ما بين ايديهم و ما خفلهم» خداوند از گذشته و آينده شفيعان آگاه است . اين جمله تأكيد بر قدرت كامله پروردگار و عدم قدرت ديگران در پيشگاه او دارد.

      «و لا يحيطون بشىءٍ من علمه الاّ بما شاء»كسي به چيزي از علم پروردگار احاطه پيدا نمي كند مگر آن چه را كه او بخواهد.

      «وسع كرسيّه السّموات والارض» تخت قدرت و سلطنت او تمامي آسمان ها و زمين را فرا گرفته است و تمامي عالم هستي تحت سيطره و تسلّط خداوند قادر متعال قرار دارد.

      از امام صادق (علیه السلام)نقل شد:«آسمان ها و زمين در برابر كرسى , همچون حلقهء انگشترى است در وسط يك بيابان , و كرسى در برابر عرش الهى همچون حلقه اى است در وسط يك بيابان» .(3)

      «ولا يؤوده حفظهما و هو العلىّ العظيم» نگه داري آسمان ها و زمين براي خدا دشوار نيست و او بلند مرتبه است .

      «لا اكراه فى الّدين قد تبيّن الرّشد من الغىّ فمن يكفر بالطاغوت و يؤمن باللّه فقد استمسك بالعروة الوثقى لاانفصام لهاو الله سميع عليم» در قبول دين اكراهي و اجباري نيست , زيرا راه درست از راه منحضرف آشكار شده است . بنابراين كسي كه به طاغوت (بت و شيطان و هر موجود طغيانگر) كافر شود و به خدا ايمان آورد, به دستگيره ءمحكمي دست زده است كه گسستني نيست و خداوند شنوا و دانا است .

      اصولاً اسلام و هر مذهب حقّ از دو جهت نمي تواند جنبهء تحميلي داشته باشد:

      1- بعد از روشن شدن حق از باطل , نيازي به تحميل و توسل به زور نيست .
      2- اصولاً دين كه از اعتقادات قلبي ريشه مي گيرد, ممكن نيست تحميلي باشد.

      زور و شمشير و قدرت نظامي در اعمال و حركات جسماني مي تواند اثر بگذارد, نه در افكار و اعتقادات .

      اسلام در سه مورد متوسل به زور و قدرت نظامي مي شود:

      1- در مورد محو آثار شركت و بت پرستي و خرافه پرستي و هر چه فتنه و ناهنجاري هاي اجتماعي باشد:«وقاتلوهم حتى لا تكون فتنة» .(4)

      2- در برابر كساني كه نقشه براندازي و نابودي مسلمانان يا نظام اسلامي را مي كشند, به عنوان دفاع از ارزش هاي اسلامي .

      3-براي كسب آزادي در تبليغ , زيرا هر آييني حق دارد به طور آزاد و منطقي خود را معرفي كند و اگر كسي مزاحم باشد, با آن مي جنگد, مانند جنگ هاي مسلمانان با سران مجوس .

      بعد مي فرمايد:«اللّه ولى الّذين آمنوا يخرجهم من الظّلمات الى النّور و الّذين كفروا اولياءهم الطّاغوت يخرجونهم من النّور الى الظّلمات اولئك أصحاب النار هم فيها خالدون ; خداوند وليّ و سرپرست كساني است كه ايمان آورده اند. آنان را از ظلمت ها به سوي نور بيرون مي برد, امّا كساني كه كافرند, اولياي آنان طاغوت است كه آنان را از نور به ظلمت دعوت مي كنند. آن ها اهل آتشند و هميشه در آن خواهند بود».(5)

      توجه : این تفسیر بسیار اجمالی از آیة الکرسی بود تفسیر دقیق آن نیاز به بحث های مفصل و بسیار دقیق دارد.


      پي نوشت ها:
      1.تفسير نمونه , ج 2 ص 191.
      2.همان .
      3.تفسير نمونه , ج 2 ص 202.
      4.بقره (2) آيه 189.
      5.تفسير نمونه , ج 2 ذيل آيهء 255به بعد.
      ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۷/۱۵ در ساعت 01:22 دلیل: آپلود تصویر در سایت

    2. #22
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,582 تشکر : 2,790
      مورد تشکر: 7,836 در 2,366 پست
      حضور : 5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
      دریافت : 140 آپلود : 0
      گالری : 99 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 4 آنلاین نیست.



      در مورد این که آیة الکرسی فقط یک آیه است یا نه ؟ و همچنین چند نکته از مضامین عالی آیة الکرسی در این تاپیک قرار داده شده است که درج دوباره آن ها این جا کار لغوی می شود. می توانید برای اطلاع از این مطالب به این آدرس مراجعه کنید.


    3. #23
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 1,096 تشکر : 1,537
      مورد تشکر: 2,121 در 846 پست
      حضور : 8 ساعت 48 دقیقه
      دریافت : 197 آپلود : 13
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      bina88 آنلاین نیست.



      سلام مهربانان

      آیه الکرسی نشانه ای ( آیتی ) است برای اهل دنیا ( اهل الکرسی)
      ولی خود آیه در جمع لوح است و قلم کرسی است و عرش
      من این را از اهل یقین شنیدم که حق بود
      انشاء الله اهل نفس مطمئنه بشیم خودمان این مطالب را بفهمیم و درک کنیم.
      آمین
      یاحق
      اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
      اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

    4. #24
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 1,096 تشکر : 1,537
      مورد تشکر: 2,121 در 846 پست
      حضور : 8 ساعت 48 دقیقه
      دریافت : 197 آپلود : 13
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      bina88 آنلاین نیست.




      آیت الکرسی حجت را تمام می کند قبل از سوره توبه آن آن صراط هدایت را مشخص می کند .
      توابین و مونین واقعی کسانی هستند که بواسطه این مطلب به آن دل می بندند و دیرگان که از این دو دسته نیستند نیز از شنیدنش و گفتن کلماتش آرامش می یابند.
      اگر بخواهم آیت الکرسی را با یک کلام و نام خداوند توصیف کنم همان صفت نور است .


      متن آیات شریفه

      بسم الله الرّحمن الرّحیم
      اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ
      مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ
      عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ
      بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ
      وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ «255»
      لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ
      بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ
      لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ «256» اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ
      آمَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ
      أَوْلِيَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ
      أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ «257»



      ترجمه آیات شریفه


      خداى يكتا كه جز او هيچ معبودى نيست ، زنده و قائم به ذات [ و مدّبر و برپا دارنده و نگه دارنده همه مخلوقات ] است ،
      هيچ گاه خواب سبك و سنگين او را فرا نمي گيرد، آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است در سيطره مالكيّت و فرمانروايى اوست .
      كيست آنكه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند ؟ آنچه را پيش روى مردم است [ كه نزد ايشان حاضر و مشهود است ] و آنچه را
      پشت سر آنان است [كه نسبت به آنان دور و پنهان است] مي داند . و آنان به چيزى از دانش او احاطه ندارند مگر به آنچه او بخواهد.
      تخت [حكومت ، قدرت و سلطنت]ش آسمان ها و زمين را فرا گرفته و نگهدارى آنان بر او گران و مشقت آور نيست ; و او بلند مرتبه و بزرگ است .
      « 255» در دين ، هيچ اكراه و اجبارى نيست [ كسى حق ندارد كسى را از روى اجبار وادار به پذيرفتن دين كند ، بلكه هر كسى بايد آزادانه
      با به كارگيرى عقل و با تكيه بر مطالعه و تحقيق ، دين را بپذيرد ] . مسلماً راه هدايت از گمراهى [ به وسيله قرآن ، پيامبر و امامان معصوم ]
      روشن و آشكار شده است . پس هر كه به طاغوت [ كه شيطان ، بت و هر طغيان گرى است ] كفر ورزد و به خدا ايمان بياورد ، بى ترديد به
      محكم ترين دستگيره كه آن را گسستن نيست ، چنگ زده است ; و خدا شنوا و داناست . « 256» خدا سرپرست و يار كسانى است كه
      ايمان آورده اند ; آنان را از تاريكى ها [ ى جهل ، شرك ، فسق وفجور ] به سوى نورِ [ ايمان ، اخلاق حسنه و تقوا ] بيرون مي برد .
      و كسانى كه كافر شدند ، سرپرستان آنان طغيان گرانند كه آنان را از نور به سوى تاريكى ها بيرون مي برند ; آنان اهل آتش اند
      و قطعاً در آنجا جاودانه اند . « 257»



      یاحق



      اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
      اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

    5. #25
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 3,955 تشکر : 7,931
      مورد تشکر: 15,228 در 3,754 پست
      حضور : 40 روز 16 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 10 وبلاگ :
      فریاد : الهی رضا برضائک و تسلیم لامرک لا معبود سواک یاغیاث المستغیثین
      Sharmandam
      سلمان 313 آنلاین نیست.

      شاد




      سلام!!!اول آيا مي دانستيد كه ما در قرآن چهارتا آيه الكرسي داريم..............مي دانستيد.نه!!!!!!!!!چه بد شد؟؟؟؟؟؟
      دوما آيا شنيده ايد كه مي گويند فلاني اين كار را كرده اي ويا آيا اين فيلم را ديده اي......اگر طرف بگويد نه.مي گويد پس نصف عمرت بر فناست......ولي من مي گويم هر كس مزه هر روز خواندن آيه الكرسي را هر روز نچشد تمام عمرش برفناست.....اين آيه عجائبي دارد كه نگو............حضرن امير(ع)مي فرمايند بعد از هر نماز بخوانيد حتما آقا يك چيزي مي داند كه مي گويد ديگر.............حالا بسم الله بگو واز امروز به خودت قول بده هر روز بخواني!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      شادي روح شهداء صلوات
      هنر زمزمه مستی است و خود آگاهان را حاجتی بدین زمزمه نیست. سوزآتش درون است که در سخن می ریزد، و آن را که این آتش ندارد گو بسوزد که شعر سوز جگر است و آه دل و اشک چشم ... و این همه را جز به غریبان و شیداییان عطاء نکرده اند.
      سید شهیدان اهل قلم

    6. #26
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۸۸
      نوشته : 496 تشکر : 66
      مورد تشکر: 1,600 در 447 پست
      حضور : 57 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ :
      Khoshhal
      atefem آنلاین نیست.

      آیة الکرسی چه اهمیت هایی دارد و چرا این همه درباره آن صحبت میشود؟




      واقعا معجزس!
      اگه ادم بعد نماز بخونه نمازش قبول میشه
      اگه هنگام بیرون رفتن از خانه بخونه نه اسیبی بهش میرسه خونشم حفظ میشه
      و اگر هنگام خواب بخونه خانه خودش و فک کنم همسایه ها از هر گزندی حفظ میشه!
      نگرا ن کارهایی که در گذشته اشتباه انجام دادی نباش ...تمام شد رفت .... نگران کارهایی باش که باید انجام دهی

    7. تشكرها 2 : bina88, سلمان 313
    8. #27
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,046 تشکر : 856
      مورد تشکر: 4,101 در 1,599 پست
      حضور : 2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 3 آنلاین نیست.

      فضائل آیة الکرسی از زبان رسول اللّه






      از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده اند که فرمود: این آیه را در هیچ خانه ای نخوانند مگر این که شیاطین سی روز آن خانه را رها کنند و ساحر و ساحره یی در آن درنیاید، چهل شب و از حضرت علی علیه السلام می آید که فرمود:

      از پیامبر شنیدم بر چوب پاره های منبر در حالی که می گفت: هر کس آیةُ الکرسی را به دنبال هر نماز واجبی بخواند او را از وارد شدن به بهشت باز نمی دارد، مگر مرگ و بر آن مواظبت نمی ورزد [یعنی پیوسته نمی خواند [مگر صدّیقی یا عابدی و هر کس آن را بخواند وقتی که به رختخواب خود می رود. خداوند او را ایمن می دارد و همسایه اش را و همسایه همسایه اش را و خانه هایی را که گرداگردِ او است.

      گویند: صحابه درباره فاضل ترین آیه در قرآن با هم سخن می گفتند، پس حضرت علی علیه السلام آنان را فرمود: شما درباره آیة الکرسی چه می گویید؟ آنگاه گفت: رسول صلی الله علیه و آله مرا گفت: ای علی! سید بشر، آدم است و سیّد عرب، محمد صلی الله علیه و آله و در این فخری نیست و سید کلام، قرآن است و سیّد قرآن، بقره است و سید بقره، آیة الکرسی.

      و باز از حضرت علی علیه السلام روایت کرده اند که: چون روز بَدْر بود، من قتال کردم. آنگاه به نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدم تا چه می کند، چون آمدم دیدم که در سجده است و می گوید: «یا حیُّ یا قَیوُّمُ» و بر آن چیزی نمی افزاید؛ آنگاه باز به قتال بازگشتم. سپس باز آمدم و او همان کلمات را می گفت و همچنان می رفتم و می آمدم و به او می نگریستم و او بر آن گفتار چیزی نمی افزود، تا اینکه خداوند او را فتح داد.


      پدیدآورنده: امام فخررازی (قرن 6)

    9. تشكرها 3 : bina88, sky_star, سلمان 313
    10. #28
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,046 تشکر : 856
      مورد تشکر: 4,101 در 1,599 پست
      حضور : 2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 3 آنلاین نیست.




      پيامبر اکرم(ص) آية الکرسي را با عظمت ترين و سيد آيات قرآن کريم دانسته است. ائمه معصومين(ع) در روايات به طور گسترده و در زمان ها و مکان هاي گوناگون به تلاوت آن سفارش کرده اند و آن را همواره مانند تابلوي زيبايي فراروي انسان قرار داده اند. همه سوره ها در قرآن کريم، داراي نام هستند. مانند: سوره بقره، آل عمران، مائده و… اما غالباً آيات سوره ها اسم خاصي ندارند و تنها با شماره از آنها ياد مي شود. مانند: آيه چهار سوره بقره يا آيه ده سوره آل عمران. فقط برخي از آيه ها به لحاظ نوعي ويژگي، داراي نام مخصوصي هستند. مانند: آيه نور ، ملک، شهادت، دِين و… و از آن جمله: آيه 255 از سوره بقره است که با عنوان آية الکرسي خوانده مي شود.آيةالکرسي نام يک آيه است که با اَللّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَالحَي القَيوم آغاز و با هُوَالعَلي العَظيم پايان مي يابد و دو آيه بعد از آن جزء آيةالکرسي نمي باشد، هر چند در برخي از موارد به خواندن آنها همراه آيةالکرسي تأکيد شده است. در روايت آمده است که: آيةالکرسي پنجاه کلمه و در هر کلمه پنجاه برکت است و در آيه ياد شده تا علي العظيم، پنجاه کلمه مي باشد. همچنين استفاده از تعبير آيةالکرسي به جاي آيات الکرسي، روشن مي سازدکه تنها يک آيه منظور بوده است و از سوي ديگر لفظ الکرسي نيز فقط در آيه اول آمده است، به علاوه آن که در مواردي که منظور، خواندن هر سه آيه بوده است، گفته اند: آيةالکرسي و دو آيه بعد از آن را بخوانيد. بنابراين آيةالکرسي تنها يک آيه است و در بين آيات، داراي نام مخصوص به خود مي باشد .

      پيامبر اکرم(ص) از ابي بن کعب سؤال فرمودند: کدام آيه در کتاب خدا بزرگوارتر و شريف تر است؟ عرض کرد: «الله لا اله الاهوالحي القيوم»؛ پيامبر(ص) دست بر سينه او زد و فرمود: «دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسي که جان محمد در دست اوست، اين آيه داراي دو زبان و دو لب است که در پايه عرش الهي تسبيح و تقديس خدا مي گويد.[1]

      رسول اکرم(ص) به علي(ع) فرمودند: «قرآن کلامي برتر و بزرگ است و سوره بقره، سيد قرآن و آيةالکرسي سيد بقره است.» سپس فرمود: در آيةالکرسي، پنجاه کلمه است و در هر کلمه پنجاه برکت و خير وجود دارد.»

      علي (ع) فرمودند: «اگر از آثار معنوي اين آيه شريفه آگاه مي بوديد، در هيچ حال آن را ترک نمي کرديد.» [2]

      پيامبر اکرم(ص) فرمودند:آيةالکرسي از گنجينه اي در زير عرش به من عطا شده است و قبل از من به هيچ پيغمبري چنين عطايي نشده است.» دستوربه خواندن، نوشتن و بهره مندي از اين آيه در بسياري از مناسبت هاي مکاني و زماني مي تواند فضيلت آنرا را نمايان و روشن سازد و کمک مي کند تا انسان در هر موقعيت و زماني از برکت و رحمت اين آيه شريفه بزرگ استفاده ببرد. از اين روي در زير، مواردي چند از کاربرد و استفاده اين آيه را بر مي شماريم. به اميد اين که با عمل به آنها نور و رحمت نصيب خويش سازيم. هرچند که به يقين مي توان اظهار کرد که اهميت، عظمت و موارد آية الکرسي، بيش از آن است که بتوان در اين مجال از آن سخن به ميان آورد.

      امام باقر(ع) فرمودند: هر کسي در پي وضو گرفتن، آية الکرسي بخواند، خداوند ثواب چهل سال عبادت به وي عطا کند، مقام او را چهل درجه مرتفع مي کند و چهل حوريه به تزويج او در مي آورد.[3]

      امام صادق(ع) فرمودند: کسي که درهر رکعت از نمازهاي مستحبي، سوره انا انزلنا و قل هواللّه و آية الکرسي را بخواند، خداوند درب با فضيلت ترين اعمال انسان ها را بر روي او گشوده ا ست . [4]

      امام صادق(ع) فرمودند: کسي که در حال سجده، آية الکرسي بخواند، هيچ گاه داخل آتش جهنم نخواهد شد.[5]

      حضرت علي(ع) فرمودند: هر کسي قبل از طلوع خورشيد، يازده مرتبه قل هواللّه، انا انزلنا و آية الکرسي بخواند، خداوند مالش را از هر زيان و خطري، حفظ مي کند. [6]همواره انسان براي انجام کاري در پي اسباب مي رود و از آن نتيجه مي خواهد و براي رسيدن به مقصد و مقصود، تلاش و کوشش مي کند و در آرزوي اهداف بلند مي باشد. در دين، به ما دستور داده اند که: قبل از انجام هر کار به خداوند توجه کنيم و از او خير، سلامت و سعادت بخواهيم و با کمک خواهي از خداوند، کارها را آغاز و به انجام برسانيم، زيرا در اين صورت است که کار و کوشش، نتايج درخشان نصيب انسان مي سازد. پس بنابر اين، از آداب انجام کار اين است که انسان چشم به اسباب ندوزد و خود را از غفلت نجات دهد و با ياد و درخواست خير و صلاح از خداوند، وارد کار شود. از جمله اين که: قبل از تعقيب حاجتها، آيةالکرسي بخواند، زيرا که ابزار بسيار قدرتمندي است. در رساندن انسان به هدف، نتيجه و مقصود.پيامبر(ص) به حضرت علي(ع) فرمودند: آنگاه که از منزل در پي حاجتي بيرون شدي آيةالکرسي تلاو ت کن، زيرا موجب برآورده شدن حاجت مي باشد.[7]

      امام رضا(ع) فرمودند: هر گاه به مالي رسيدي، براي برکت آن دعا کن و براي حفظ کالا و متاع خويش، آية الکرسي بخوان و آنرا بنويس و ميان آن بگذار. [8]

      امام صادق(ع) فرمودند: هر کس هنگام ظهر روز عيد غدير، دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت، فاتحة الکتاب، سوره اخلاص، سوره قدر و آية الکرسي را ده مرتبه بخواند معادل هزار عمره است.[9]

      براي مطالعه بيشتر مي توانيد به لينک هاي زير مراجعه نماييد :

      در محضر قرآن آية الکرسي

      فضائل آية الکرسي از زبان رسول اللّه




      --------------------------------------------------------------------------------

      [1] تفسير درالمنثور، ذيل بقره ?2? : 255.

      [2] شيخ طوسي، امالي، ص 509 .

      [3] بحار الانوار؛ ج80/317

      [4] بحار الانوار؛ج 85/36

      [5] بحار الانوار؛ج 89/269

      [6] بحار الانوار؛ج 86/249

      [7] بحار الانوار؛ج 92/159

      [8] بحار الانوار؛ج76/176

      [9] بحار الانوار؛ج 98/321




    11. تشكرها 2 : sajad7777, سلمان 313
    12. #29
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,046 تشکر : 856
      مورد تشکر: 4,101 در 1,599 پست
      حضور : 2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 3 آنلاین نیست.




      پيامبر اکرم(ص) آية الکرسي را با عظمت ترين و سيد آيات قرآن کريم دانسته است. ائمه معصومين(ع) در روايات به طور گسترده و در زمان ها و مکان هاي گوناگون به تلاوت آن سفارش کرده اند و آن را همواره مانند تابلوي زيبايي فراروي انسان قرار داده اند. همه سوره ها در قرآن کريم، داراي نام هستند. مانند: سوره بقره، آل عمران، مائده و… اما غالباً آيات سوره ها اسم خاصي ندارند و تنها با شماره از آنها ياد مي شود. مانند: آيه چهار سوره بقره يا آيه ده سوره آل عمران. فقط برخي از آيه ها به لحاظ نوعي ويژگي، داراي نام مخصوصي هستند. مانند: آيه نور ، ملک، شهادت، دِين و… و از آن جمله: آيه 255 از سوره بقره است که با عنوان آية الکرسي خوانده مي شود.آيةالکرسي نام يک آيه است که با اَللّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَالحَي القَيوم آغاز و با هُوَالعَلي العَظيم پايان مي يابد و دو آيه بعد از آن جزء آيةالکرسي نمي باشد، هر چند در برخي از موارد به خواندن آنها همراه آيةالکرسي تأکيد شده است. در روايت آمده است که: آيةالکرسي پنجاه کلمه و در هر کلمه پنجاه برکت است و در آيه ياد شده تا علي العظيم، پنجاه کلمه مي باشد. همچنين استفاده از تعبير آيةالکرسي به جاي آيات الکرسي، روشن مي سازدکه تنها يک آيه منظور بوده است و از سوي ديگر لفظ الکرسي نيز فقط در آيه اول آمده است، به علاوه آن که در مواردي که منظور، خواندن هر سه آيه بوده است، گفته اند: آيةالکرسي و دو آيه بعد از آن را بخوانيد. بنابراين آيةالکرسي تنها يک آيه است و در بين آيات، داراي نام مخصوص به خود مي باشد .

      پيامبر اکرم(ص) از ابي بن کعب سؤال فرمودند: کدام آيه در کتاب خدا بزرگوارتر و شريف تر است؟ عرض کرد: «الله لا اله الاهوالحي القيوم»؛ پيامبر(ص) دست بر سينه او زد و فرمود: «دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسي که جان محمد در دست اوست، اين آيه داراي دو زبان و دو لب است که در پايه عرش الهي تسبيح و تقديس خدا مي گويد.[1]

      رسول اکرم(ص) به علي(ع) فرمودند: «قرآن کلامي برتر و بزرگ است و سوره بقره، سيد قرآن و آيةالکرسي سيد بقره است.» سپس فرمود: در آيةالکرسي، پنجاه کلمه است و در هر کلمه پنجاه برکت و خير وجود دارد.»

      علي (ع) فرمودند: «اگر از آثار معنوي اين آيه شريفه آگاه مي بوديد، در هيچ حال آن را ترک نمي کرديد.» [2]

      پيامبر اکرم(ص) فرمودند:آيةالکرسي از گنجينه اي در زير عرش به من عطا شده است و قبل از من به هيچ پيغمبري چنين عطايي نشده است.» دستوربه خواندن، نوشتن و بهره مندي از اين آيه در بسياري از مناسبت هاي مکاني و زماني مي تواند فضيلت آنرا را نمايان و روشن سازد و کمک مي کند تا انسان در هر موقعيت و زماني از برکت و رحمت اين آيه شريفه بزرگ استفاده ببرد. از اين روي در زير، مواردي چند از کاربرد و استفاده اين آيه را بر مي شماريم. به اميد اين که با عمل به آنها نور و رحمت نصيب خويش سازيم. هرچند که به يقين مي توان اظهار کرد که اهميت، عظمت و موارد آية الکرسي، بيش از آن است که بتوان در اين مجال از آن سخن به ميان آورد.

      امام باقر(ع) فرمودند: هر کسي در پي وضو گرفتن، آية الکرسي بخواند، خداوند ثواب چهل سال عبادت به وي عطا کند، مقام او را چهل درجه مرتفع مي کند و چهل حوريه به تزويج او در مي آورد.[3]

      امام صادق(ع) فرمودند: کسي که درهر رکعت از نمازهاي مستحبي، سوره انا انزلنا و قل هواللّه و آية الکرسي را بخواند، خداوند درب با فضيلت ترين اعمال انسان ها را بر روي او گشوده ا ست . [4]

      امام صادق(ع) فرمودند: کسي که در حال سجده، آية الکرسي بخواند، هيچ گاه داخل آتش جهنم نخواهد شد.[5]

      حضرت علي(ع) فرمودند: هر کسي قبل از طلوع خورشيد، يازده مرتبه قل هواللّه، انا انزلنا و آية الکرسي بخواند، خداوند مالش را از هر زيان و خطري، حفظ مي کند. [6]همواره انسان براي انجام کاري در پي اسباب مي رود و از آن نتيجه مي خواهد و براي رسيدن به مقصد و مقصود، تلاش و کوشش مي کند و در آرزوي اهداف بلند مي باشد. در دين، به ما دستور داده اند که: قبل از انجام هر کار به خداوند توجه کنيم و از او خير، سلامت و سعادت بخواهيم و با کمک خواهي از خداوند، کارها را آغاز و به انجام برسانيم، زيرا در اين صورت است که کار و کوشش، نتايج درخشان نصيب انسان مي سازد. پس بنابر اين، از آداب انجام کار اين است که انسان چشم به اسباب ندوزد و خود را از غفلت نجات دهد و با ياد و درخواست خير و صلاح از خداوند، وارد کار شود. از جمله اين که: قبل از تعقيب حاجتها، آيةالکرسي بخواند، زيرا که ابزار بسيار قدرتمندي است. در رساندن انسان به هدف، نتيجه و مقصود.پيامبر(ص) به حضرت علي(ع) فرمودند: آنگاه که از منزل در پي حاجتي بيرون شدي آيةالکرسي تلاو ت کن، زيرا موجب برآورده شدن حاجت مي باشد.[7]

      امام رضا(ع) فرمودند: هر گاه به مالي رسيدي، براي برکت آن دعا کن و براي حفظ کالا و متاع خويش، آية الکرسي بخوان و آنرا بنويس و ميان آن بگذار. [8]

      امام صادق(ع) فرمودند: هر کس هنگام ظهر روز عيد غدير، دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت، فاتحة الکتاب، سوره اخلاص، سوره قدر و آية الکرسي را ده مرتبه بخواند معادل هزار عمره است.[9]


      --------------------------------------------------------------------------------

      [1] تفسير درالمنثور، ذيل بقره ?2? : 255.

      [2] شيخ طوسي، امالي، ص 509 .

      [3] بحار الانوار؛ ج80/317

      [4] بحار الانوار؛ج 85/36

      [5] بحار الانوار؛ج 89/269

      [6] بحار الانوار؛ج 86/249

      [7] بحار الانوار؛ج 92/159

      [8] بحار الانوار؛ج76/176

      [9] بحار الانوار؛ج 98/321

    13. #30
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 3,955 تشکر : 7,931
      مورد تشکر: 15,228 در 3,754 پست
      حضور : 40 روز 16 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 10 وبلاگ :
      فریاد : الهی رضا برضائک و تسلیم لامرک لا معبود سواک یاغیاث المستغیثین
      Sharmandam
      سلمان 313 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان فارسي نمایش پست
      سلام!!!اول آيا مي دانستيد كه ما در قرآن چهارتا آيه الكرسي داريم..............مي دانستيد.نه!!!!!!!!!چه بد شد؟؟؟؟؟؟
      دوما آيا شنيده ايد كه مي گويند فلاني اين كار را كرده اي ويا آيا اين فيلم را ديده اي......اگر طرف بگويد نه.مي گويد پس نصف عمرت بر فناست......ولي من مي گويم هر كس مزه هر روز خواندن آيه الكرسي را هر روز نچشد تمام عمرش برفناست.....اين آيه عجائبي دارد كه نگو............حضرن امير(ع)مي فرمايند بعد از هر نماز بخوانيد حتما آقا يك چيزي مي داند كه مي گويد ديگر.............حالا بسم الله بگو واز امروز به خودت قول بده هر روز بخواني!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      سلام!!!آييييييييييييي اهل كانون آيا كسي نمي خواهد بداند كدام آيه ها آيه الكرسي است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      شادي روح شهداء صلوات
      هنر زمزمه مستی است و خود آگاهان را حاجتی بدین زمزمه نیست. سوزآتش درون است که در سخن می ریزد، و آن را که این آتش ندارد گو بسوزد که شعر سوز جگر است و آه دل و اشک چشم ... و این همه را جز به غریبان و شیداییان عطاء نکرده اند.
      سید شهیدان اهل قلم

    صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    موضوعات مشابه

    1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
      توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
      پاسخ: 7
      آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, 09:26
    2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
      توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن مسائل مربوط به اهل بیت و ائمه اطهار عليهم السلام
      پاسخ: 24
      آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, 20:08
    3. پاسخ: 1
      آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, 13:52
    4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
      توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, 16:17

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •