+ ارسال موضوع جدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: تفسیر آیاتی از سوره انبیاء

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
  1. #1
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۶
    نوشته : 141 تشکر : 43
    مورد تشکر: 181 در 65 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 1 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    m2babaey آنلاین نیست.

    راهنما تفسیر آیاتی از سوره انبیاء




    سلام
    لقد انزلنا الیکم کتابا فیه ذکرکم افلا تعقلون. انبیا 10
    منظور از ذکرکم چیست؟

  2.  

  3. #2
    baquran



    در اينكه كلمه" ذكركم" در آيه فوق به چه معنى است، مفسران بيانات گوناگونى دارند:
    بعضى گفته‏اند: منظور اين است كه آيات قرآن، مايه تذكر و بيدارى انديشه‏هاى شما است، چنان كه در جاى ديگر مى‏گويد: فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخافُ وَعِيدِ:" به وسيله اين قرآن كسانى را كه از مجازات الهى مى‏ترسند تذكر ده" (ق- 45).
    گروهى گفته‏اند: منظور اين است كه اين قرآن، نام و آوازه شما را در دنيا بلند مى‏كند، يعنى مايه عز و شرف شما است، شما مؤمنان و مسلمانان، و يا شما قوم عرب، كه قرآن به زبان شما نازل شده، و اگر از شما گرفته شود، نام و نشانى در جهان نخواهيد داشت.
    بعضى ديگر گفته‏اند: منظور اين است كه در اين قرآن آنچه مورد نياز شما در امر دين و دنيا است و يا در زمينه مكارم اخلاق است، يادآورى شده.
    گرچه اين تفاسير منافاتى با يكديگر ندارد و ممكن است همه در تعبير ذكركم جمع باشند اما تفسير نخست روشنتر به نظر مى‏رسد.
    و اگر گفته شود چگونه اين قرآن مايه بيدارى است؟ در حالى كه بسيارى از مشركان شنيدند و بيدار نشدند، در پاسخ مى‏گوئيم: بيداركننده بودن قرآن جنبه اجبارى و الزامى ندارد بلكه مشروط است به اينكه انسان خودش بخواهد و دريچه‏هاى قلبش را به روى آن بگشايد.

    منبع: تفسير نمونه، ج‏13، ص: 365

  4. #3
    دوست جديد
    تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۸۶
    نوشته : 5 تشکر : 0
    مورد تشکر: 3 در 2 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    رادنژاد آنلاین نیست.

    راهنما تفسیر آیاتی از سوره انبیاء




    سوره انبیاءرو می خوندم به این آیه برخوردکردم ((و حرام علی قریةاهلکنها انهم لایرجعون )) (و برشهری که آنها را هلاک کرده ایم بازگشتشان حرام است ) مگر چه بازگشتی در کاره ؟ این بازگشت به کجاست که مردمی که خدا اونها رو هلاک میکنه بازگشتشون حرومه ؟ :confused:

  5. #4
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت اسفند/۱۳۸۵
    نوشته : 1,033 تشکر : 1,548
    مورد تشکر: 3,003 در 879 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 1 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    fatememeshkat آنلاین نیست.

    نقل قول : تفسیر آیه 95 سوره انبیاء




    مرحوم علامه طباطبایی ذیل این آیه کریمه می فرمایند که آنچه از این آیه با کمک سیاق به ذهن تبادر می کند این است که مراد این باشد : ما اهل هر قریه ای را هلاک کنیم دیگر زنده نمی شوند و دوباره به دنیا بر نمی گردند تا آنچه کمبود دارند جبران کنند و آنچه از عمر و زندگی از کف داده اند استیفا نمایند .
    علامه این مطلب را یک طرف از دو طرف تفصیلی می دانند که آیه قبل ، یعنی آیه (( فمن یعمل من الصالحات و هو مومن ...)) متضمن آنست بنابر این طرف دیگر از دو طرف تفصیل را این می دانند :
    هر که مومن نباشد هر چه عمل صالح بجای آورد نوشته نمی شود و سعیش مشکور نیست بلکه خائب و خاسر است و سعیش در دنیا بی نتیجه است و بعد از مردن هم دیگر راهی به تدارک آنچه که از او فوت شده ندارد .
    علامه احتمال بعید دیگری رو هم مطرح می کنند و ان اینکه منظور از(( اهلاک )) اهلاک به جرم گناهان باشد یعنی در اثر کثرت گناه استعداد سعادت و هدایت به کلی در آنان باطل گردد که در اینصورت معنای آیه این می شود که : آن قریه ای که عمل صالح توام با ایمان انجام نداد و امرشان منجر به هلاکت شد دیگر محال است که دوباره شود و مافات را تدارک نموده سعی خود را مشکور و اعمال خود را مکتوب و مقبول کند .
    البته مرحوم علامه چند وجه دیگر تفسیری را که مفسرین دیگر آنرا ذکر کرده اند بیان نموده اما این وجوه را خالی از اشکال نمی بینند .

  6. #5
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۶
    نوشته : 1,255 تشکر : 140
    مورد تشکر: 2,274 در 906 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 10 وبلاگ :
    شهيدان آنلاین نیست.

    شاد نقل قول : ذکرکم




    نقل قول نوشته اصلی توسط m2babaey نمایش پست
    سلام
    لقد انزلنا الیکم کتابا فیه ذکرکم افلا تعقلون. انبیا 10
    منظور از ذکرکم چیست؟
    من اول با يك روايت در اين باره شروع مي كنم:
    امام كاظم عليه السلام درباره‏ى اين آيه فرمود: مراد از جمله‏ى «فِيهِ ذِكْرُكُمْ» آن است كه در كتاب‏ذكر شده كه اطاعت پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله براى امام است. يعنى عزّت و شرف شما در اطاعت از امام پس از پيامبر است. (ازتفسير نور)
    در معناى اين جمله(فيه ذكركم) سه احتمال وجود دارد:
    1- بزرگوارى، شرافت و آوازه شما به سبب قرآن است، مثل وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ «قرآن براى تو شرافت و بلندى نام است» (زخرف/ 44).
    2- در قرآن براى شما پند و اندرز وجود دارد.
    3- در قرآن آن خوهاى پسنديده‏اى وجود دارد كه شما به آن وسيله در جستجوى ستايش و نام نيك براى خود بوديد از قبيل بخشندگى و اداى امانت و وفاى به عهد و نيكى به همسايه و راستگويى و امثال اينها از كارهاى نيك.( ترجمه جوامع الجامع‏)
    :

  7. #6
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۶
    نوشته : 1,255 تشکر : 140
    مورد تشکر: 2,274 در 906 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 10 وبلاگ :
    شهيدان آنلاین نیست.

    شاد نقل قول : تفسیر آیه 95 سوره انبیاء




    نقل قول نوشته اصلی توسط رادنژاد نمایش پست
    سوره انبیاءرو می خوندم به این آیه برخوردکردم ((و حرام علی قریةاهلکنها انهم لایرجعون )) (و برشهری که آنها را هلاک کرده ایم بازگشتشان حرام است ) مگر چه بازگشتی در کاره ؟ این بازگشت به کجاست که مردمی که خدا اونها رو هلاک میکنه بازگشتشون حرومه ؟ :confused:
    چندكلامي با استفاده از چند تفسير:
    1-در حقيقت آنها كسانى هستند كه بعد از مشاهده عذاب الهى، يا بعد از نابودى و رفتن به جهان برزخ، پرده‏هاى غرور و غفلت از برابر ديدگانشان كنار مى‏رود آرزو مى‏كنند اى كاش براى جبران اينهمه خطاها بار ديگر به دنيا بازمى‏گشتند ولى قرآن با صراحت مى‏گويد: بازگشت آنها به كلى حرام يعنى ممنوع است، و راهى براى جبران باقى نمانده است.
    اين شبيه همان است كه در آيه 99 سوره مؤمنون مى‏خوانيم: حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ كَلَّا ...:
    " اين وضع آنها ادامه مى‏يابد تا مرگشان فرا رسد، مى‏گويد پروردگارا مرا به دنيا بازگردانيد تا اعمال صالحى را كه ترك گفتم انجام دهم، اما جز پاسخ منفى چيزى نمى‏شنوند".(تفسير نمونه)
    2-در اينكه مراد از عدم بازگشت كفّار چيست، از امام صادق عليه السلام نقل است كه فرموده‏اند: براى افرادى كه (به قهر الهى) در دنيا هلاك شده‏اند، ديگر رجعت دنيوى ممكن نيست، ولى براى كفّارى كه هلاك نشده‏اند (و به مرگ طبيعى از دنيا رفته‏اند) اين رجعت به دنيا امكان پذير است. بنا بر اين، منظور عدم بازگشت به دنياست و بديهى است كه در آخرت، همه باز خواهند گشت.(تفسير نور)
    3- يعنى حرام است كه بعد از مرگ باز نگردند. بلكه براى مجازات برمى‏گردند.
    امام باقر فرمود: يعنى هر قريه‏اى كه بعذاب هلاك كرديم، مردم آن باز نميگردند.(مجمع البيان)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •