+ ارسال موضوع جدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: سوال در مورد زیارت عاشورا

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
  1. #1
    عضو آشنا
    تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت 1388
    نوشته : 10 تشکر : 4
    مورد تشکر: 16 در 7 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 10 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    tufan68 آنلاین نیست.

    سوال در مورد زیارت عاشورا




    با سلام خدمت شما؛
    سوالی برام پیش اومد که از سایتای سنی دیدم و خواستم جوابشو بدونم.
    من شنیدم زیارت عاشورا حدیث قدسی است، ولی در اون به جملاتی از قبیل بابی انت و امی بر می خوریم. ولی خداوند که والدین ندارد یا جملات تا آخر عمر و ...
    تشکر.

  2. تشكرها 2 : ریحانه, سلام خدا
  3.  

  4. #2
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت : جنسیت آبان 1387
    نوشته : 720 تشکر : 7,016
    مورد تشکر: 1,953 در 612 پست
    حضور : 22 دقیقه
    دریافت : 41 آپلود : 0
    گالری : 4 وبلاگ :
    سلام خدا آنلاین نیست.



    سلام.میشه لطفا منبعش رو ذکر بفرمایین...
    ضمنا کلیک کنید .درباره سند زیارت عاشوراست.
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد

  5. #3
    عضو آشنا
    تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت 1388
    نوشته : 10 تشکر : 4
    مورد تشکر: 16 در 7 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 10 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    tufan68 آنلاین نیست.



    ببخشین چه منبعی رو ذکر کنم؟
    البته من زیاد شنیدم که می گو یند این حدیث قدسی است و خدا آن را به حضرت آدم یاد داده.
    ویرایش توسط tufan68 : 22-02-1388 در ساعت 21:54

  6. تشكر : سلام خدا
  7. #4
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت : جنسیت آبان 1387
    نوشته : 720 تشکر : 7,016
    مورد تشکر: 1,953 در 612 پست
    حضور : 22 دقیقه
    دریافت : 41 آپلود : 0
    گالری : 4 وبلاگ :
    سلام خدا آنلاین نیست.



    سلام. منبع این موضوع که زیارت عاشورا حدیث قدسی است رو عرض کردم.
    ضمنا اگر هم حدیث قدسی باشد به این معنا نیست که خداوند از طرف خودش به امام حسین(علیه السلام) بگوید: پدر و مادرم به فدایت !بلکه به این معنی است که خدا آنرا به آدم یاد داد تا اینگونه بر حسین (علیه السلام) گریه کند و براو سلام بدهد.
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد

  8. #5
    کارشناس پاسخگوی تاریخی
    تاریخ عضویت : جنسیت دی 1388
    نوشته : 1,861 تشکر : 1,034
    مورد تشکر: 4,242 در 1,524 پست
    حضور : 8 روز 22 ساعت 2 دقیقه
    دریافت : 12 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ : 0
    مقداد آنلاین نیست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط tufan68 نمایش پست
    با سلام خدمت شما؛
    سوالی برام پیش اومد که از سایتای سنی دیدم و خواستم جوابشو بدونم.
    من شنیدم زیارت عاشورا حدیث قدسی است، ولی در اون به جملاتی از قبیل بابی انت و امی بر می خوریم. ولی خداوند که والدین ندارد یا جملات تا آخر عمر و ...
    تشکر.
    با سلام
    توضيحي دربارۀ سند زيارت شريف عاشورا
    مقدمه: پذيرفتن يك حديث و بر پاي آن رفتار كردن مشروط به گذران آن از چهار مرحله‏ي زير است:
    1ـ اعتبار سند؛ يعني راوياني كه حديثي را از پيامبر(ص) يا امام(ع) نقل كرده‏اند، همگي بايد افراد مورد اعتماد باشند؛ گر چه مذهب آنان شيعه‏ي دوازده امامي نباشد. پس، بايد دروغگو نبودن آنان براي ما روشن شود، و گرنه سخنشان باوركردني نيست.
    2ـ شفافيت دلالت مفهومي؛ يعني ساختار واژگان و جمله‏هاي حديث به گونه‏اي باشد كه ظهور كافي در بيان مراد متكلم داشته باشد و از نظر عرف هيچ گونه ابهام و اجمال و ترديدي كه سبب اختلال ظهور كلام گردد، در آن راه نداشته باشد. زيرا اهل عرف در فهم مراد گويندگان،با استناد به اصول عقلايي مانند اصل نبودن قرينه، اصل عدم غفلت، اصل عدم نسيان، اصل عدم خطا، مبناي ظاهري الفاظ را ملاك قرار مي‏دهد.
    3ـ شرايط زماني و مكاني صدور؛ يعني آيا امام(ع) در شرايط عادي و بدون هيچ گونه مشكل خارجي حكم واقعي الهي را بيان فرموده‏اند يا در موقعيت بحراني و در نظر گرفتن برخي از شرايط براي پيش‏گيري از رخدادهاي نامطلوب براي برخي از مسلمانان سخني را فرموده است؟ به ديگر سخن اين كه: آيا رعايت حال تقيه و شرايط ضروري جانبي را كرده يا در حال متعارف به بيان حقايق نظر داشته است؟ زيرا حديث صادر شده در حال تقيه براي ديگر زمان‏ها حجيت ندارد.
    4ـ نبود معارض مفهومي؛ يعني پس از احراز صحت سند و تماميت دلالت و جهت صدور واقعي يك حديث، بايد در ميان احاديث ديگر به جست و جو پرداخت و چنانچه روايتي بر خلاف آن پيدا شد، نخست بايد به روش جمع دلالي، سپس ترجيح سندي يا دلالي عمل كرد.
    در كتاب مصباح شيخ طوسي كه مفاتيح‏الجنان هم زيارت عاشورا را از آنجا نقل كرده است امام صادق(ع) در فضيلت و ثواب زيارت عاشورا مطالبي فرموده‏اند در ادامه آن امام به راوي كه صفوان است مي‏فرمايد: اي صفوان من يافتم اين زيارت را با اين ضمانت [ثواب‏ها و فضيلت‏ها] از پدرم امام باقر(ع) و پدرم از امام سجاد(ع) تا مي‏رسد به پيامبر خدا(ص) و پيامبر از جبرئيل و جبرئيل از خداوند.
    بر اين اساس برخي مثل مرحوم حاج ميرزا حسين نوري استاد صاحب مفاتيح‏الجنان را عقيده بر اين بوده است كه اين زيارت از سنخ احاديث قدسيه مي‏باشد، (ر.ك: مفاتيح‏الجنان).
    ولي اثبات اين مطلب مشكل به نظر مي‏رسد چرا كه به احتمال قوي مراد امام از اين كه مي‏فرمايد يافتم اين زيارت را با اين ضمانت از خداوند. تنها ضمانت ثواب اين زيارت است نه متن زيارت.
    علاوه بر اين كه همان طور كه اشاره كرده‏ايد، زيارت عاشورا با لحن ساير احاديث قدسي كه سخن گفتن خداوند با پيامبري است تفاوت دارد و شباهت به احاديث قدسي ندارد.

    سند زيارت عاشورا
    شيخ طوسي(قدس‏سره) با سه سند اين زيارت شريف را به شرح زير نقل كرده است:
    1ـ محمد فرزند اسماعيل بن بزيع، از صالح فرزند عقبه، وي نيز از پدرش عقبة بن خالد از امام باقر(ع).
    2ـ محمد فرزند خالد طيالسي، از سيف بن عُميره، از صفوان فرزند مهران از امام صادق(ع)، از پدرانش از پيامبر و جبرئيل و سرانجام خداوند بزرگ.
    3ـ صالح بن عقبه و سيف بن عُميره از علقمه فرزند محمد حضرمي از امام باقر(ع)، (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد / 772 ، 787)
    گفتني است: همه‏ي افراد پيش گفته از مشاهير راويان حديث هستند كه عموما از سوي دانشمندان علم رجال توثيق شده‏اند مگر عقبه بن خالد و علقمه بن محمد كه توثيق خاص ندارند، ولي توثيق عام دارند؛ يعني افراد بنامي بودند كه روايات امامان را نقل مي‏كردند و اگر نقطه‏ي ضعفي در آنان بود، به يقين در جامعه اشتهار پيدا مي‏كرد و بر سر زبان‏ها مي‏افتاد و به يكديگر بازگو مي‏كردند؛ با اين همه، هيچ گونه قدحي درباره‏ي آن دو نقل نشده است. از اين طريق مي‏توان «توثيق عام» را احراز كرد. (براي توضيح بيشترر.ك: منشور نينوا: مجيد حيدري‏فر / ص 35).
    در پايان ياد سپاري اين نكته‏ي مهم را براي همگان توصيه مي‏كنيم:
    براي اطمينان به صدور حديثي از معصومان(ع) بايد به روش پيش گفته عمل كرد، البته راه ديگري وجود دارد و آن اينكه گاه از متن حديث و بلنداي مضمون آن مي‏توان به صدور آن روايت از امام معصوم(ع) مطمئن شد. كه ملاكهاي تشخيص دقيق آن از حوصله اين نوشتارخارج است و مي‏توان زيارت عاشورا را از اين طريق نيز مورد بررسي قرار داد.
    براي آشنايي بيشتر با مباحث رجالي سند زيارت عاشورا، به دو كتاب ارزشمند «شفاء الصدور في شرح زياره العاشور» تأليف آيت‏الله ميرزا ابوالفضل تهراني«قدس‏سره» كه از شاگردان ميرزاي شيرازي بود و نيز «اللؤلؤ النضيد في شرح زياره مولينا ابي عبدالله الشهيد» نگارش آيت‏الله شيخ نصرالله شبستري مراجعه فرماييد.

  9. تشكر : ابدیت

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •