• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 42
    1. #1
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۵
      نوشته : 978 تشکر : 6,220
      مورد تشکر: 2,959 در 837 پست
      حضور : 2 ساعت 59 دقیقه
      دریافت : 55 آپلود : 5
      گالری : 56 وبلاگ :
      parsa آنلاین نیست.

      راهنما *** همه چیز درباره خمس و زکات ***




      به نام خدا و سلام بر دوستان

      خمس یکی از احکام مهم دین ماست.
      مساله ای که متاسفانه به نظر می رسد آن اهمیت و جایگاه لازم را در بین عموم مردم و جامعه ندارد.


      دلیل این کم رنگی را می توان در چند چیز برشمرد:

      آگاه نبودن به:

      • فلسفه و جایگاه خمس در اسلام
      • آثار و اهمیت خمس در اسلام
      • نقش آن در زندگی مادی و معنوی
      • جزئیات و مسائل مربوط به خمس
      • .....



      لذا به امید خدا در این مقام سعی خواهد شد به بررسی این موارد پرداخته شود:


      • تعریف خمس
      • جایگاه خمس در اسلام
      • فلسفه خمس
      • نقش اساسی خمس در حفظ دین و رفع نابسامانیها
      • خمس از نظر روایات
      • اهمیت خمس (از نظر روایات)
      • آثار خمس (از نظر روایات)
      • فرق خمس با زکات چیست؟
      • بررسی آیه خمس در قرآن
      • خمس به چه چیزهایی واجب است؟
      • چرا خمس سود تجارت در زمان پیامبر ص وجود نداشته است؟
      • خمس را باید به چه کسی تحویل دهیم؟ آیا حتما باید به مراجع تقلید پرداخت کرد؟
      • با وجود مالیات، خمس دیگه چرا؟
      • احکام خمس:
      • خمس از چه چیزهائی واجب است؟
      • تقسیمات خمس و مصارف آن
      • چند تذكر كوتاه در مورد احکام خمس
      • معرفی منابع
      • سوالات
      • و ...


      ان شاءالله که بحث کاربردی و مفیدی را شاهد باشیم.




      ویرایش توسط جان بركف : ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ در ساعت 10:18
      دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
      مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
      بود قدر تو افزون از ملائک
      تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


      و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!


    2.  

    3. #2
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۸
      نوشته : 1,289 تشکر : 1,743
      مورد تشکر: 3,124 در 1,161 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      نیلا. آنلاین نیست.



      تعریف خمس

      خمس همان حقى است كه خدايتعالى آنرا براى پيامبر گراميش ، محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله و ذريه آن حضرت كه خدا نسلشان را زياد كند قرار داده و آنان را گرامى داشته به اين كه محتاج زكات نشوند، و كسى كه يك درهم از خمس را نپردازد به آنان ظلم كرده و حقشان را غصب نموده است از مولايمان امام صادق علیه‌السلاموارد شده كه فرمود: (خداى كه جز او معبودى نيست از آنجا كه خوردن صدقه را بر ما حرام كرده حكم خمس را براى ما نازل فرمود، بنابراين صدقه بر ما حرام است و خمس تكليفى است كه خدايتعالى آنرا بنفع ما بر مسلمانان واجب كرده و چون جنبه احترام دارد خوردنش براى ما حلال است )و نيز از آن حضرت روايت شده كه فرمود: اين عذر از هيچ بنده خدائى پذيرفته نيست كه از خمس چيزى را خريدارى كند و هنگامى كه از او بازخواست مى شود بگويد، پروردگارا من آن كالا را با پول خودم خريدارى كرده ام مگر آنكه قبلا از اهل خمس اجازه گرفته باشد و از امام باقر عليه السلام روايت شده كه فرمود: (براى هيچكس حلال نيست با مالى كه خمس در آن هست چيزى خريدارى كند مگر بعد از آنكه حق ما را به ما رسانده باشد)و گفتار در خمس از چند جهت است .
      1 - بحث در اينكه در چه مالى خمس هست . 2 - بحث دراينكه چه كسانى مستحق خمسند؟ 3 - بحث در اين كه چگونه بايد خمس در بين صاحبانش ‍ تقسيم شود. 4 - بحث پيرامون انفال .


      موارد خمس

      • غنائم
      • معدن
      • گنج
      • غواصی در دریا
      • مالی که از مخارج سالانه بیشتر باشد
      • زمینی که کافر از مسلمان بخرد
      • مال حلال مخلوط به حرام مصارف خمس
      مصارف خمس

      خمس به شش قسمت تقیسم مى شود، سهمى براى خدایتعالى است ، سهمى دیگر از آن رسول خدا است ، و سهمى از آن امام علیه السلام است که این سه سهم دراین اعصار متعلق بصاحب الامر ارواحناله الفداء وعجل الله تعالى فرجه مى باشد، و سه سهم دیگر از آن ایتام و راه ماندگان و مساکین از سادات است (سادات یعنى کسانیکه از طرف پدر پشت به پشت منتهى شوند بجناب عبدالمطلب ) بنابراین مساکین و ایتام و راه ماندگانى که مادرشان سید است و از طرف مادر منتهى به آن جناب مى شوند خمس ‍ برایشان حلال نیست و در مقابل صدقه که براى سادات حرام است براى آنان حلال است.
      احکام خمس

      یکی از مهمترین مالیاتهای اسلامی، مالیات بر درآمد است. اگر کسی درآمدی داشته باشد که از سر سال اضافه بیاورد، یک پنجم از آن اضافه را باید بپردازد. آیه قرآن صریحاً دستور و جواب خمس را بیان نموده است: « و اعلموا انما عنمتم من شی فان لله خمسه و للرسول » البته اینکه به چه چیز مالیات خمس تعلّق میگیرد بین شیعه و سنی اختلاف است.

      برادران اهل سنت قانون خمس را فقط در غنائم جنگی جاری میدانند، ولی شیعیان به پیروی از روایات اهل بیت عصمت و طهارت ائمه هدی علیهم السلام که مفسّران واقعی قرآنند، خمس را در - غنائم جنگی - اضافه درآمد سالیانه - مال مخلوط به حرام - معادن - مالی که از غواصی بدست میآید واجب میدانند. برای بیشتر دانستن احکام خمس به رساله عملیّه مراجع تقلید مراجعه کنید

      منبع:
      • تحریر الوسیله امام خمینی؛ مولف: محمد باقر موسوی همدانی


      تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
      مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


      ***


    4. #3
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 4,657 تشکر : 1,176
      مورد تشکر: 1,917 در 840 پست
      حضور : 7 دقیقه
      دریافت : 19 آپلود : 0
      گالری : 38 وبلاگ :
      حکمتی فرد آنلاین نیست.

      فلسفه خمس




      فلسفه خمس

      سؤال: آیا «خمس» مزد رسالت است؟


      توضیح این كه: شكى نیست كه پیغمبر اسلام (ص) در برابر آن همه جانفشانیهاو فداكاریها در راه راهنمایى مردم جهان، هیچ گونه اجر و پاداشى از كسى نخواسته و تنها پاداش خود را از خداوند خواسته و اگر ملاحظه مى‏كنیم كه در بعضى از آیات «مودت ذوقى القربى؛ دوستى خاندان آن حضرت» مزد رسالت معرفى شده، از این نظر است كه آن هم به نوبه خود خدمت دیگرى به مردم و كمك جدیدى به راهنمایى آنهاست؛ زیرا مساله «ولایت اهل بیت» و دوستى این خاندان، موجب پیروى از گفتار و رفتار آنان مى‏گردد و این خود یك نوع هدایت و سعادتى است كه از این راه نصیب مردم مى‏گردد؛ ولى واجب نمودن «خمس» بر مردم كه نصف آن را به سادات مى‏دهند چه معنى دارد؟ آیا این مزد رسالت نمى‏باشد؟

      پاسخ: مى‏دانیم كه مصرف «خمس» فقط «فقراى سادات» هستند نه تمام آنها و اگر خمس اموالى كه به آنها خمس تعلق گرفته از احتیاجات سادات زیادتر باشد، مازاد آن را - طبق دستورى كه به ما رسیده - باید به بیت المال مسلمانان ریخت كه در راه مصالح عمومى مصرف گردد. همچنان كه اگر احتیاجات فقراى سادات از میزان خمس زیادتر باشد باید از بیت المال كمبود آن را تامین نمود. از طرفى سادات بطور كلى از گرفتن زكات كه حق سایر فقرا و محتاجان مى‏باشد محرومند (مگر این كه زكات از مال ثروتمندان سادات باشد).

      بنابراین، در حقیقت خمس به جاى همان زكاتى است كه به سایر مستمندان داده مى‏شود و شرایط پرداخت آن هم به سادات تقریبا مشابه شرایط پرداخت زكات به سایر فقراست، منتها براى حفظ حیثیت خاندان پیغمبر (ص) كه در واقع حفظ حیثیت پیغمبر (ص) و رعایت مقام شامخ اوست، به صورت دیگر و به عنوان دیگرى پراخت مى‏شود و این یك نوع ادب و احترام در برابر شخصیت والاى پیغمبر گرامى اسلام است و به هیچ وجه جنبه مزد و پاداش ندارد و بدیهى است كه احترام و ادب و حفظ حیثیت مردان بزرگ با مزد و پاداش فرق بسیار دارد...

      منبع:
      http://www.ahkam.mihanblog.com/post/archive/1388/11

      توسط محمد حسین زاده

    5. #4
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 116 تشکر : 0
      مورد تشکر: 59 در 47 پست
      حضور : 4 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فرید 1 آنلاین نیست.



      سلام علیکم خدمت برادران
      با توجه به متن صریح قرآن خمس فقط در غنائم جنگی لحاظ شده است. پس چرا که الان جنگی انجام نشده خمس بر ما واجب شده است؟
      و اگر بنا به گفته شما خمس همان زکوته است پس چرا اسم آنرا عوض کرده اید؟ کلمه باید همان معنا خود کلمه را بدهد و گرنه امکان اشتباه در امور دین بالا میرود
      در ضمن طبق چه دلیل استواری الان آن سهم که به خاندان پیغمبر داده می شد به شیوخ امروزی داده می شود؟
      با تشکر

    6. #5
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,582 تشکر : 2,790
      مورد تشکر: 7,806 در 2,366 پست
      حضور : 5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
      دریافت : 140 آپلود : 0
      گالری : 99 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 4 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط فرید سنی نمایش پست
      سلام علیکم خدمت برادران
      با توجه به متن صریح قرآن خمس فقط در غنائم جنگی لحاظ شده است. پس چرا که الان جنگی انجام نشده خمس بر ما واجب شده است؟

      با تشکر
      سلام

      وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شىَ‏ْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ وَ مَا أَنزَلْنَا عَلىَ‏ عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلىَ‏ كُلّ‏ِ شىَ‏ْءٍ قَدِيرٌ(انفال/41)

      بدانيد هر گونه غنيمتى به دست آوريد، خمس آن براى خدا، و براى پيامبر، و براى ذى القربى و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى حق از باطل، روز درگيرى دو گروه (باايمان و بى‏ايمان) [روز جنگ بدر] نازل كرديم، ايمان آورده‏ايد و خداوند بر هر چيزى تواناست‏

      مفسرین و فقهای شیعه معتقدند این آيه تنها خمس غنائم جنگى را بيان مى كند و براى خمس ‍ در ساير موضوعات بايد از سنت و اخبار و روايات صحيح و معتبر استفاده كرد و هيچ مانعى ندارد كه قرآن به قسمتى از حكم خمس و به تناسب مسائل جهاد اشاره كند و قسمت هاى ديگرى در سنت بيان شود.

      مثلا در قرآن مجيد نمازهاى پنجگانه روزانه صريحا آمده است ، و همچنين به نمازهاى طواف كه از نمازهاى واجبه است اشاره شده ، ولى از نماز آيات كه مورد اتفاق تمام مسلمانان اعم از شيعه و سنى است ذكرى به ميان نيامده است ، و هيچكس را نمى يابيم كه بگويد چون نماز آيات در قرآن ذكر نشده و تنها در سنت پيامبر آمده نبايد به آن عمل كرد، و يا اينكه چون در قرآن به بعضى از غسل ها اشاره شده و سخن از ديگر غسل ها به ميان نيامده است بايد از آن صرف نظر كرد، اين منطقى است كه هيچ مسلمانى آن را نمى پذيرد.

      بنابراين هيچ اشكالى ندارد كه قرآن تنها قسمتى از موارد خمس را بيان كرده باشد و بقيه را موكول به سنت نمايد و نظير اين مسئله در فقه اسلام بسيار زياد است .


      نکته: كلمه" غنم" و" غنيمت" به معناى رسيدن به در آمد از راه تجارت و يا صنعت و يا جنگ است، و ليكن در اين آيه بملاحظه مورد نزولش تنها با غنيمت جنگى منطبق است.

      ر.ک : مفردات راغب ، قاموس،لسان العرب ، تاج العروس و ....

      با این توضیحات مشخص می شود که خمس فقط در مورد غنائم جنگی واجب نشده است تا سوال کنیم که الان جنگی نیست که غنائمی باشد پس خمس بر ما واجب نیست.

      اما خمس در چه مواردی واجب شده است ؟؟؟؟

    7. #6
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,582 تشکر : 2,790
      مورد تشکر: 7,806 در 2,366 پست
      حضور : 5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
      دریافت : 140 آپلود : 0
      گالری : 99 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 4 آنلاین نیست.



      در كتابهاى فقهى موارد وجوب خمس را هفت چيز نوشته اند كه عبارتند از:

      . مالها و ثروتهايى كه در جنگ با كافران متجاوز, آنان كه هيچ پيمانى با مسلمانان ندارند و در پناه حكومت اسلامى زندگی نمی کنند , يا گردنكشان عليه حاكم اسلامى و... به دست مى آيد اگر با اذن امام انجام گرفته باشد.

      . معدنهاى طلا, نقره, آهن, سرب, مس, روى, گوگرد و... اگر آنچه استخراج شده, بيست دينار باشد.

      . گنجها و دفينه هايى كه از دل زمين به دست مى آيند, اگر بيش از بيست دينار باشد.

      . آنچه غواصان از ژرفاى درياها بيرون مى آوردند: مرواريد, مرجان و... اگر ارزش آن به يك دينار برسد.

      . مال حلال آميخته به حرام. اگر اندازه حرام, روشن نباشد و مالك آن هم معلوم نباشد.

      . زمينى كه كافر ذمى از مسلمان بخرد.

      . سودهاى كسبها. درآمدهاى انسان در طول سال, از دادو ستد, كشاورزى, دامدارى, صنعت و...

      در وجوب خمس به چيزهايى كه ياد شد, اختلافى نيست و همه فقهاى شيعه آن را پذيرفته اند.*

      علماى اهل سنت, در اصل وجوب و تشريع با فقهاى شيعه هماهنگى دارند, ولى آنان, خمس را ويژه غنائم جنگى مى دانند و ديگر موارد هفتگانه را از سرچشمه هاى خمس, نمى شناسند. البته آنان نيز, در معدنها و گنجها, بايستگى پرداخت خمس را پذيرفته اند. ولى نه از باب خمس, بلكه از باب زكات. اينان براين باورند كه در گنجها و معادن زكات است و اندازه آن هم يك پنجم است.

      --------------
      * گروهى از فقها (مال حلال مخلوط به حرام) و (زمينى را كه كافر ذمى از مسلمان بخرد) از موارد خمس نياورده اند و پنج مورد از موارد هفت گانه را ذكر كرده اند.

    8. #7
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,582 تشکر : 2,790
      مورد تشکر: 7,806 در 2,366 پست
      حضور : 5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
      دریافت : 140 آپلود : 0
      گالری : 99 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 4 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط فرید سنی نمایش پست
      سلام علیکم خدمت برادران

      و اگر بنا به گفته شما خمس همان زکوته است پس چرا اسم آنرا عوض کرده اید؟ کلمه باید همان معنا خود کلمه را بدهد و گرنه امکان اشتباه در امور دین بالا میرود

      با تشکر

      خمس همان زکات نیست و دو حکم کاملا جدا از هم هستند موارد وجوب و موارد مصرف هرکدام با دیگری متفاوت است.



    9. #8
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,582 تشکر : 2,790
      مورد تشکر: 7,806 در 2,366 پست
      حضور : 5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
      دریافت : 140 آپلود : 0
      گالری : 99 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 4 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط فرید سنی نمایش پست
      سلام علیکم خدمت برادران

      در ضمن طبق چه دلیل استواری الان آن سهم که به خاندان پیغمبر داده می شد به شیوخ امروزی داده می شود؟
      با تشکر
      خمس به دو قسمت تقسیم مي‏شود: سهم امام و سهم سادات.

      سهم سادات : این قسمت از خمس به سادات فقر ، مسکین و در راه مانده اختصاص داده می شود . زیرا صدقه بر ذرّيه رسول خدا حرام شده، مقرّر گرديده است كه حكومت اسلامي به جاي صندوق صدقات، از صندوق خمس به آنان كمك كند

      سهم امام :
      سهم امام در راه ترويج اسلام و تقويت حوزه‏ هاي علميه و... مي‏باشند؛ چنان‏كه سيره علماي صالح و مراجع عظام همواره بر اين امر جاري بوده و تا ظهور امام عصر (عج) ادامه خواهد داشت.
      طبق نظر امام (ره) و علما حوزه باید کاملا مستقل باشد و وابستگی به دولت (مالی) نداشته باشد.

      ضمنا این گونه نیست که سهم سادات نادیده گرفته شود و در راه دیگری خرج شود. هر سهم کاملا مشخص است و در راه خودش مصرف می شود.



    10. #9
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 116 تشکر : 0
      مورد تشکر: 59 در 47 پست
      حضور : 4 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فرید 1 آنلاین نیست.



      قرآن كريم تنها منبع هدایت است؛ خداوند متعال می‌فرماید: (البقره: 2).«آن كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد; و مايه هدايت پرهيزكاران است». در جایی دیگر می‌فرماید: (البقره: 120). «بگو: «هدايت، تنها هدايت الهى است!»
      بنابراین، خداوند هدایت را در قرآن منحصر کرده، و در قرآن از کسی که هدایت را در منبعی غیر از قرآن می‌جوید اظهار شگفتی شده است؛ از این‌رو خداوند می‌فرماید:(المرسلات: 50). «پس به كدام سخن بعد از آن ايمان مي‌آورند
      هر کس هدایت را در منبعی غیر از قرآن بجوید، او مصداق سخن علی ع خواهد بود که در توصیف قرآن می‌گوید: «هر کس هدایت را در غیر از قرآن بجوید، خداوند او را گمراه می‌نماید». پس باید دلایل‌ به ویژه در اصول عقیده که اساس دین است، آیات قرآنی باشند و علاوه بر آن، باید این آیات به وضوح و روشنی بر معنی مورد نظر دلالت کنند. مفصل باشند و مجمل نباشند محکم باشند؛ و متشابه نباشند
      لازم نیست اینقدر معادلات و انتگرال از آیات بگیرید... خیلی صریح و قابل فهم است:
      (آل عمران: 7).
      «او كسى است كه اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرد، كه قسمتى از آن، آيات «محكم‏» (صريح و روشن) است; كه اساس اين كتاب مى‏باشد; (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، برطرف مى‏گردد). و قسمتى از آن، «متشابه‏» است (آياتى كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏رود; ولى با توجه به آيات محكم، تفسير آنها آشكار مى‏گردد). اما آنها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند».
      پس کل این خمس ها که داده می شود مشکل دارد.
      با تشکر



    11. تشكر : bina88
    12. #10
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 1,096 تشکر : 1,537
      مورد تشکر: 2,118 در 846 پست
      حضور : 8 ساعت 48 دقیقه
      دریافت : 197 آپلود : 13
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      bina88 آنلاین نیست.



      با عرض سلام خدمت دوستان
      و سپاس از پاسخگوی بخش احکام بابت درج این مطالب
      در دوران پیامبر و علی ع سلام که بیت المال در اختیار این بزرگواران بود و همینطور واضع امور شرعی بودند اگر از سهم بیت المال که شامل همین موارد مذکور شما (غنیمت - معادن و ...) هم میشد حتی یک دینار اهل بیت نبی الله و علی علیه السلام اضافه تر سهمشان نمی شد.
      روایت عقیل و زغال کف دستش هم که همه بلدیم.
      از طرفی خداوند در قرآن فرموده هر کسی با تقوی تره به خداوند مقرب تره و عزیز تره.
      پس هیچ تفاوتی بین بندگان خدا نیست الا به تقوی.
      پیامبر و علی علیه السلام هم که اینطور عمل می کردند و دلیل مخالفت علی ع با عایشه رضی الله عنهم هم یک بخشش مربوط به سهم بیت المال ایشان بود.
      حال دلیل اینکه در حال حاضر احکام فقهی در ارتباط با این مطلب متفاوت عمل می کند چیست؟
      آیا در آیه شریفه ای که ذکر فرمودید و در آن برخی اقلام بین پیامبر ایتام مساکین لذی القربی و ابن السبیل تقسیم نموده آیا در این آیه ایتام ابناء رسول مساکین ابناء رسول لذی القربی ابناء رسول و ابن السبیل ابناء رسول فقط مد نظر بوده و یا خیر عمومیت داشته.
      یاحق
      اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
      اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

    صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •