اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
  • Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 155 تشکر : 12
      تشکر شده: 153 در 83 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      siah آنلاین نیست.

      فلسفه مهر در نماز شیعیان





      بسم رب الذی خلق السموات والآرض

      میدونم که همه شیعیان در اقامت نمازشان از مهر استفاده میکنند..... ولی هنوز فلسفه استفاده از مهر را نمی دونند ..... خوشحال میشم تفسیر شما رو بشنوم...



      ........

    2. تشكر : نیلا.
    3.  

    4. #2
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 853 تشکر : 1,053
      تشکر شده: 3,516 در 810 پست
      حضور : 14 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      askari110 آنلاین نیست.




      نقل قول نوشته اصلی توسط siah نمایش پست ها
      بسم رب الذی خلق السموات والآرض



      میدونم که همه شیعیان در اقامت نمازشان از مهر استفاده میکنند..... ولی هنوز فلسفه استفاده از مهر را نمی دونند ..... خوشحال میشم تفسیر شما رو بشنوم...


      ........
      با سلام وعرض ادب

      پيامبر اكرم(ص) فرمود : جُعِلَتْ لى الارضُ مسجداً و طهوراً" (زمين براى من محل سجده و پاك وپاك كننده آفريده شده است.) و براى امّتم نيز زمين محل سجده و پاك و پاك كننده آفريده شده است. "جُعِلَتْ لِاُمتى الارضُ مسجداً و طهورا"
      پس خاك خالص چيزى است كه به اتفاق جميع طوائف مسلمين، سجده بر آن صحيح است.
      وقتى رسول خدا(ص) به مدينة منوره تشريف آوردند و دستور ساختن مسجدالنبى را دادند، در آن زمان مسجد فرش نداشت و پيامبر(ص) روى همان زمين مسجد، روى همان خاكهاى مسجد سجده مى كردند. در زمان ابوبكر و عثمان و عمر و حضرت على(ع) نيز روى همان زمين مسجد سجده مى نمودند. بنابراين تمام نمازهاى پيامبر روى زمين بوده و سجده هاى پيامبر و مسلمانهاى صدر اسلام، بر روى خاك بوده. پس قطعاً سجده بر خاك صحيح است و شيعيان كه بر روى خاك سجده مى كنند، به واسطة تأسّى و متابعت از رسول خداست؛ پس قطعاً نمازهايشان صحيح است.
      شيعه سجده را بر تمام زمين جائز مى داند، چه سنگ باشد و چه خاك. ثانياً چون شرط است كه محل سجده بايد از هر نجاستى پاك باشد و سجده بر زمين نجس جايز نيست، بدين جهت شيعيان قطعه اى از خاك پاك (مهر) را به همراه خود دارند،‌ تا هر وقت خواستند نماز بخوانند،‌بر آن خاك پاك سجده كنند. زيرا نمى دانند هر خاك و زمينى كه بر آن مى خواهند سجده كنند، پاك است يا نه، بدين جهت يك قطعه خاك پاك را كه يقين به طهارتش دارند، انتخاب مى كنند و بر آن سجده مى كنند.
      علاوه بر اين، چون سجده عنوان خضوع و خشوع در مقابل عظمت پروردگار دارد و نمازگزار بايد اشرف اعضاى بدن را كه پيشانى است، بر زمين بگذارد، پس سر بر خاك گذاشتن در حالت عبوديت و بندگى، بيشتر دلالت بر خضوع و خشوع در پيشگاه پروردگار دارد، نسبت به ساير اشياء ديگر. اما اگر انسان در حال سجده، پيشانيش را به سجاده گران قيمت يا بر فرش نرم و لطيف، يا بر حرير و برليان و طلا و نقره، يا بر جامه هاى گران قيمت بگذارد، اينها دلالت بر تواضع و خشوع نمازگزار نسبت به پروردگار نمي‌كند.
      على بن جعفر از برادرش حضرت موسى بن جعفر سؤال كرد : آيا انسان مى تواند از فرش حرير و سجاده حرير، همين طور از فرش ديباج و سجاده ديباج استفاده كند؟ بر روى آنها بخوابد، تكيه دهد، بايستد، نماز بخواند؟ امام فرمود : خوابيدن، نشستن و ساير استفاده ها از آنها اشكالى ندارد، اما نمى تواند بر روى آنها سجده كند.
      بنابراين مى توان نتيجه گرفت كه باب شدن مهر از زمانى است كه زمين مساجد فرش شده اند، و ديگر جايى بر سجده كردن نبوده و مهر از آن جا باب شده است و برروى آن شيعيان سجده مى كنند.

      التماس دعا
      ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۸/۰۹/۱۳ در ساعت 15:26

    5. #3
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 155 تشکر : 12
      تشکر شده: 153 در 83 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      siah آنلاین نیست.




      شما هم فرمودید حضرت محمد بر زمین نماز میخواندند یعنی بر خاک نه مهر .. یعنی می تونستند بفهمند که کجا نجس هست کجا نه .... در قرآن کریم نیز آمده مساجد السبعه.. که حضرت محمد بر زمین نماز میخواند نه بر فرش.... .. و استفاده از مهر فقط شده برای پیشانی .... پس این تفسیری که شما فرمودید... فکر نمیکنم درست باشه..
      ویرایش توسط siah : ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ در ساعت 22:22

    6. #4
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۸
      نوشته : 1,289 تشکر : 1,743
      تشکر شده: 3,118 در 1,161 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      نیلا. آنلاین نیست.




      سلام..

      دوست محترم، استفاده از مهر به این شکلی که الآن رایج است، شاید در زمان ائمه اطهار معمول نبوده، با این حال علت استفاده از مهر اين است كه:
      اولاً: مهر نزد شيعه موضوعيت ندارد؛ بلكه ملاك همان سجده بر خاك است و مهر وسيله‏اي است كه سجده بر خاك را در هر جا و هر مكان سهل و آسان مي‏سازد.
      ثانیا: عبادت توقيفي است و در اجزا و شرايط آن بايد براساس قول و فعل شارع عمل كرد؛ چنان كه خود پيامبر گرامی اسلام نيز فرموده‏اند: «صلّوا كما رأيتموني اُصلي؛ آن سان كه مي‏بينيد من نماز مي‏خوانم، شما نيز نماز بخوانيد».
      بنابراين از نظر فقهي بر غير آنچه كه پيامبر گرامی اسلام بر آن سجده كرده‏اند، سجده جايز نيست.
      رابعا: اساس سجده، بريدن از دنيا و متعلقات آن و خضوع و خشوع كامل در پيشگاه خدا است و در روايت است كه انسان به خوردني‏ها و پوشيدني‏هاي خود تعلق بسيار دارد. پس بر اين گونه امور سجده روا نيست و جبهه برخاك ساييدن بيشترين كرنش و تواضع و دوري جستن از تعيّنات و تعلقات را در پي دارد.
      خامسا: عالمان برجسته و عارفان اهل سنت نيز سجده بر خاك را تأكيد كرده‏اند؛ هم‏چنان كه امام‏محمد غزالي در كتاب «احياءالعلوم» بر اين مسأله انگشت نهاده است. بنابراين مخالفت برخي از اهل سنت با اين مسأله، از روي ناآگاهي و تعصبات جاهلانه است و از نظر منابع فقهي و عالمان برجسته اهل سنت نيز سجده بر خاك افضل است و اگر اشكالي هست در اين است كه چرا بر خلاف سنت پيامبر گرامی اسلام، اهل سنت بر هر چيزي حتي فرش و... سجده مي‏كنند.
      سادسا: شرك آن است كه سجده براي غير خدا باشد ولي شيعيان بر خالق سجده مي‏كنند، نه براي خاك. به عبارت ديگر شرك آن است كه غيرخدا «مسجود» واقع شود نه مسجد (محل سجده) و مهر و خاك مسجد است، نه مسجود. برخلاف حركت بت‏پرستان كه بت‏ها را مسجود قرار داده و در پيشگاه آن ها كرنش و تواضع مي‏نمودند. علاوه اين كه اگر سجده بر مهر شرك است پس سجده اهل تسنن بر فرش و سجاده هم شرك است.
      خلاصه اینکه تفكر شيعه آن است كه سجده بر خاك و ساييدن پيشاني بر آن كه نشاني از پايين‏ ترين چيزها است ، علامت نهايت ذلت و كوچكي انسان و اعتراف به عظمت خالق است.


      تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
      مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


      ***


    7. تشكرها 3 : Arezou_M, masud_809, اسرا
    8. #5
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۸۸
      نوشته : 1,020 تشکر : 319
      تشکر شده: 2,445 در 815 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 29 آپلود : 0
      گالری : 3 وبلاگ :
      کلات آنلاین نیست.




      درباره سجده بر زمين بين تمام مسلمين اتفاق وجود دارد، كه اصل در سجده زمين و آنچه از آن مى‌رويد، مى باشد همانگونه كه سنّت قولى و فعلى پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله ـ اين را تأييد مى‌كند، مانند آنجايى كه مى فرمايد: زمين براى من مسجد قرار داده‌ شد.[1]
      و همچنين سجده بر سنگ كه حاكم در مستدرك مى ‌گويد: ان النبي ـ صلى الله عليه و آله ـ سجد على الحجر، پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله ـ بر سنگ سجده مى‌كرد[2] و بعضى اصحاب در هنگام سجده عمامه را از جلوى پيشانى كنار مى‌زدند تا سجده بر زمين باشد.[3] .



      با مراجعه به كتب فقهى و اعتقادى شيعه بدست مى‌آيد كه آنها نيز با تبعيت از پيامبر اسلام ـ صلى الله عليه و آله ـ و خلفاء حقيقى ايشان ـ عليهم السلام ـ ، فقط بر آنچه آنها اجازه داده‌اند، سجده مى‌كند و نه غير آن و اين اهل‌سنّت هستند كه سنّت پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله ـ در اين مورد، كه فقط سجده بر زمين و ما ينبت منها (روييدنيها) را اجازه داده بود، خارج شدند، و «سجده بر فرش‌هاى بافته شده از پشم، ابريشم، چرم، مشمع را جايز دانستند.»[4] و بدتر از همه اينها، آنها هستند كه فتوا مى‌دهند سجده بر عذره يا سه (قاذورات خشك) جايز است.[5]



      [1] . سيرتنا و سنّتنا، ص 126. به نقل از صحيح مسلم، مستدرك و سنن كبرى.
      [2] . سيرتنا و سنّتنا، ص 126. به نقل از صحيح مسلم، مستدرك و سنن كبرى.
      [3] . سيرتنا و سنّتنا، ص 126. به نقل از صحيح مسلم، مستدرك و سنن كبرى.
      [4] . سلطان الواعظين شيرازى، ج 2،‌ص 421، نشر بقيع، چاپ 73.
      [5] . امام خمينى (ره)، كشف اسرار، چاپ 1363 ه‍ ق.

    9. #6
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 155 تشکر : 12
      تشکر شده: 153 در 83 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      siah آنلاین نیست.




      دوستان عزیز ممنون از نظرات شما...

      اما مقصوذ بنده این است که همان طور که شیعیان از مهر استفاده میکنند و این به این قصد است که خاک است... کاملا اشتباه هست ... چون این خاک که همان مهر می باشد فقط بر پیشانی شده ... در صورتی در قرآن ذکر شده مساجد السبعه... پس همه باید یا بر خاک باشه یا بر فرش.... که می بایست بر زمین یا همان خاک باشد

      و تا آنجایی که می دونم پیامبر هیچ وقت این نمازی که شیعیان الان دارن میخوانند رو نخونده که بر مهر نماز بخواند ..

    10. #7
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,270 تشکر : 3,625
      تشکر شده: 5,326 در 1,218 پست
      حضور : 4 روز 6 ساعت 25 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : خیلی از افراد فقط ادعای بندگی خداوند را میکنند در حالی که بندهی روابط اجتماعی خود هستند وعدالت را فدای این روابط میکنند و خلوص نیت خود را زیر
      Narahat
      ••ostad•• آنلاین نیست.




      نقل قول نوشته اصلی توسط کلات نمایش پست ها
      درباره سجده بر زمين بين تمام مسلمين اتفاق وجود دارد، كه اصل در سجده زمين و آنچه از آن مى‌رويد، مى باشد همانگونه كه سنّت قولى و فعلى پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله ـ اين را تأييد مى‌كند، مانند آنجايى كه مى فرمايد: زمين براى من مسجد قرار داده‌ شد.[1]
      و همچنين سجده بر سنگ كه حاكم در مستدرك مى ‌گويد: ان النبي ـ صلى الله عليه و آله ـ سجد على الحجر، پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله ـ بر سنگ سجده مى‌كرد[2] و بعضى اصحاب در هنگام سجده عمامه را از جلوى پيشانى كنار مى‌زدند تا سجده بر زمين باشد.[3] .


      با مراجعه به كتب فقهى و اعتقادى شيعه بدست مى‌آيد كه آنها نيز با تبعيت از پيامبر اسلام ـ صلى الله عليه و آله ـ و خلفاء حقيقى ايشان ـ عليهم السلام ـ ، فقط بر آنچه آنها اجازه داده‌اند، سجده مى‌كند و نه غير آن و اين اهل‌سنّت هستند كه سنّت پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله ـ در اين مورد، كه فقط سجده بر زمين و ما ينبت منها (روييدنيها) را اجازه داده بود، خارج شدند، و «سجده بر فرش‌هاى بافته شده از پشم، ابريشم، چرم، مشمع را جايز دانستند.»[4] و بدتر از همه اينها، آنها هستند كه فتوا مى‌دهند سجده بر عذره يا سه (قاذورات خشك) جايز است.[5]



      [1] . سيرتنا و سنّتنا، ص 126. به نقل از صحيح مسلم، مستدرك و سنن كبرى.
      [2] . سيرتنا و سنّتنا، ص 126. به نقل از صحيح مسلم، مستدرك و سنن كبرى.
      [3] . سيرتنا و سنّتنا، ص 126. به نقل از صحيح مسلم، مستدرك و سنن كبرى.
      [4] . سلطان الواعظين شيرازى، ج 2،‌ص 421، نشر بقيع، چاپ 73.
      [5] . امام خمينى (ره)، كشف اسرار، چاپ 1363 ه‍ ق.
      سلام بر شما دوست گرامی

      باتشکر از بحث خوبتان. همانطور که ملاحظه میکنیدجناب کلات
      کارشناس محترم پاسخ نسبتا"کامل وجامعی را به شما ارایه دادند
      وشما به عوض ادامه ی بحث؛سوال اول را دوباره باکمی تغییر قالب
      مطرح کردید ؛راستی چرا؟ نگوییدکه از فتوای مفتی های اهل تسنن
      مبی برسجده به روی فرشهای مختلف وچرم وغیره بی اطلاعید یا
      اینکه انها به توصیه ویابه دلیل عمل به سنت رسول الله این احکام را صادر فرمودند. اگر فلسفه ی سجده بر مهر شیعیان را میخواهید بدانید اول بایدبی غرضی خودر ا ثابت کنید. وپاسخ این مطلب استاد را بفرمایید که چرا انچه مفتیان فتوا میدهند از نظر شما حکم مطلق محسوب میشود واصلا"در باره ی ان وارد بحث نمیشوید تا مشخص شود که ظرفیت پذیرش سر حق شنیدن را دارید!؟ وما هم اسرارخودرا بابیگانگان ومغرضان در میان نمیگذاریم .شما مارا در موردصحت حکم ایشان قانع بفرمایید سرِّ؛ برمهر سجده کردن شیعیان را کامل با استناد ایات خدمتتان تقدیم میکنم .

      .......................................... حق یارتان.............................................
      ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۸/۰۹/۱۳ در ساعت 22:39

    11. #8
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 155 تشکر : 12
      تشکر شده: 153 در 83 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      siah آنلاین نیست.




      بنده به سنیان کاری ندارم.... بحث در مورد شیعیان هست... که با وجود اینکه می دونند حضرت محمد بر روی زمین نماز می خواندند ولی می گویند ما بر روی مهر نماز می خونیم یعنی همان زمین می شود این رو بر جه اساسی استنباط کردند... آیا فرش چیز مصنوعی به حساب نمی یاد...؟؟؟ یا فقط با گذاشتن مهر بر روی پیشانی بقیه اعضایی که باید بر روی زمین باشد رو غنی میکند... !!!....آیا این درست است که پیشانی بر روی چیز طبیعی (خاک) باشد و بقیه اعضا بر روی چیز مصنوعی که ساخته انسان هست(فرش) . باشد.؟!!
      ویرایش توسط siah : ۱۳۸۸/۰۹/۱۳ در ساعت 22:52

    12. #9
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 803 تشکر : 3,537
      تشکر شده: 2,188 در 628 پست
      حضور : 8 ساعت 49 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      فریاد : عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
      Ashegh
      ابو محمد آنلاین نیست.




      نقل قول نوشته اصلی توسط siah نمایش پست ها
      ... در صورتی در قرآن ذکر شده مساجد السبعه...
      نقل قول نوشته اصلی توسط siah نمایش پست ها
      .... در قرآن کریم نیز آمده مساجد السبعه..
      با سلام و تبریک به مناسبت فرارسیدن عید ولایت
      جناب siah لطفا ً بفرمائید کجای قرآن از مساجد سبعه یاد شده؟
      این سوال را پاسخ دهید تا بحث ادامه یابد.
      با سپاس
      ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ در ساعت 15:07

      مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
      از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
      مارا به دعا کاش نسازند فراموش
      رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


    13. تشكرها 2 : ••ostad••, اسرا
    14. #10
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۷
      نوشته : 155 تشکر : 12
      تشکر شده: 153 در 83 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      siah آنلاین نیست.




      شرمنده دقت نکردم به گفته خودم منظورم پیامبر ذکر کرده
      أمِرْتُ أن أسجُدَ على سَبْعةِ أعْظُمٍ: على الجبْهَةِ- واليَدَيْن والركُبتين وأطرافِ القَدَمَينْ ....

      و تا اونجایی که میدونم... گفته های پیامبر بر طبق گفته های خدا ست....
      ویرایش توسط siah : ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ در ساعت 22:25

    15. تشكر : اسرا

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •