+ ارسال موضوع جدید
صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 43

موضوع: صله رحم ، معاشرت با اقوام و مباحث حاشیه ای اون

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
  1. #1
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت : جنسیت اسفند 1385
    نوشته : 924 تشکر : 992
    مورد تشکر: 2,243 در 773 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 3 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    khoshnazar آنلاین نیست.

    صله رحم ، معاشرت با اقوام و مباحث حاشیه ای اون




    به نام خدا

    نقل قول نوشته اصلی توسط fatememeshkat نمایش پست
    با سلام
    من فکر می کنم یکی از مسائل و مباحث بسیار کاربردی مساله صله رحم ، معاشرت با اقوام و مباحث حاشیه ای اون هست که هم در آیات قران به اون سفارش شده و هم در روایات و احادیث بر اون تاکید شده و هم معضلاتی که عموما مبتلا به اون هستند رو میشه به عنوان مطالب کاربردی به مباحثه گذاشت .
    این تاپیک رو به پیشنهاد خانم فاطمه مشکات ایجاد کردم امیدوارم به خصوص در این ایام نوروزی و فصل دیدو بازدید خویشاوندان و برای همه و همیشه مفید و کاربردی باشه.

    نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
    (جلسات مناظره)

    موضوع مهم :
    کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار

    چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه

    کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
    الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر

  2.  

  3. #2
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت فروردین 1386
    نوشته : 1,255 تشکر : 140
    مورد تشکر: 2,277 در 906 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 10 وبلاگ :
    شهيدان آنلاین نیست.



    باسلام
    درپاسخ به سؤال شما به نظرم ميآيد همين دو نكته كفايت كند كه:
    1- صله رحم يكي از فلسفه هايش اين است كه از حال يكديگر با خبر شويد .كه اگر مشكلي براي كسي پيش آمد به دادش برسيد .نه اينكه با صله رحم بر مشكلات او يا خودتان بيافزاييد
    2- طبق نظر فقهاء اگر امكان رفتن به خانه اقوام را نداريد مي توان صله رحم را حتي با يك تماس تلفني يا پرس وجوي احوال از ديگران انجام داد
    3- طبق روايات وارده :انسان در هيچ شرايطي نبايد خودش را درمعرض اتهام وتهمت قرار دهد.
    موفق باشيد- شهيدان

    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  4. تشكرها 3 : askari110, sara.m, شوق یار
  5. #3
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت تیر 1386
    نوشته : 1,188 تشکر : 1,220
    مورد تشکر: 1,245 در 556 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    yeganeh آنلاین نیست.



    از بهترین فواید صله ی رحم زیاد شدن روزی و ورود خیر و برکت به خانه و دفع شر از افراد است در ضمن صله رحم عمر را هم زیاد میکند وعدم اون عمر رو کم میکند
    البته من به احادیثش دسترسی ندارم و از دوستان خواهش میکنم احادیث مربوطه رو هم بیان کنن


  6. #4
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت فروردین 1386
    نوشته : 1,255 تشکر : 140
    مورد تشکر: 2,277 در 906 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 10 وبلاگ :
    شهيدان آنلاین نیست.



    «صله» در لغت به معناي احسان و دوستي آمده است و مراد از «رَحِم» خويشاوندان و بستگان مي باشد.[1] در اصطلاح، صله رحم محبت و سلوك داشتن با خويشان و نزديكان است.[2]
    در شرع مقدّس اسلام و آيات و روايات، معناي خاصي براي رحم ذكر نشده است. از اينجا مي فهميم كه اين كلمه نيز مانند ساير كلمات، حمل بر معناي عرفي متداول مي شود.
    شايد رحم به معناي خويشاونداني باشد كه از طرف پدر و مادر و نيز فرزندان به يكديگر وابسته باشند، هر چند كه اين وابستگي به چند واسطه باشد.
    عروة بن يزيد از امام صادق ـ عليه السلام ـ درباره تفسير آيه «وَ الذينَ يَصلونَ ما اَمرَ اللهُ بهِ اَن يُوصلَ»
    [3] پرسيد. آن حضرت پاسخ داد:
    مراد از كساني كه خداوند پيوستن به آنان را فرمان داده، خويشاوندان توست.
    [4]
    بنابراين، صله رحم، پيوند با تمام خويشان مي باشد، بديهي است كه خويشاوند هر قدر به انسان نزديك تر باشد. وظيفه او در حفظ پيوند، شديدتر و لازم تر است.


    [1] . فرهنگ عميد.
    [2] . لغت نامه دهخدا.
    [3] . رعد (13)، آيه 21 (و آنان كه آنچه را خدا به پيوستن آن فرمان داده، پيوند مي دهند).
    [4] . اصول كافي، ج 2، ص 156.
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  7. #5
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت فروردین 1386
    نوشته : 1,255 تشکر : 140
    مورد تشکر: 2,277 در 906 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 10 وبلاگ :
    شهيدان آنلاین نیست.

    جايگاه صله رحم در اسلام




    اسلام تحكيم پيوندهاي خويشاوندي واستحكام روابط خانوادگي را به شدت مورد تأكيد و توجه قرار داده و صله رحم و رسيدگي به بستگان را به عنوان يك ارزش الهي واجب كرده است و خداي متعال آن را در رديف پرستش خويش قرار داده، مي فرمايد:
    «وَ اعبُدوا اللهَ وَ لاتُشركُوا بِهِ شَيْئاً وَ بالوالِدينِ احساناً و بِذِي القُربي...»
    [5]
    خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر و خويشان نيكي كنيد.
    در جاي ديگر مي فرمايد:
    «و اتَّقوا اللهَ الَّذي تَسائَلونَ بِهِ‌ و الاَرحامَ انَّ اللهَ كانَ عَليكُمْ رَقيباً»
    [6]
    بترسيد از آن خدايي كه به نام او از يكديگر درخواست مي كنيد؛ و درباره ارحام كوتاهي نكنيد، همانا خداوند مراقب شماست.
    رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ درباره اهميت آن فرمود:
    به آنان كه حاضرند و آنان كه غايبند و آنان كه از صُلب هاي مردان و رَحِم هاي زنان تا روز قيامت به دنيا مي آيند سفارش مي كنم كه صله رحم نمايند، گرچه مستلزم پيمودن يك سال راه باشد، زيرا صله رحم (يكي) از (مسائل مهم) دين است.
    [7]
    اميرمؤمنان ـ عليه السلام ـ نيز به فرزندش چنين سفارش مي كند:
    «اَكرم عَشيرتَكَ، فَاِنَّهم جَناحُكَ الّذي بهِ تَطيرُ، وَ‌ اَصْلُكَ الّذي اِليهِ تَصيرُ، وَ‌ يَدُكَ الَّتي بِها تَصوُلُ»
    [8]
    خويشانت را گرامي بدار، زيرا آنان بال و پَرِ تو هستند كه با آنان پرواز مي كني و اصل و ريشه تو مي باشند كه به ايشان باز مي گردي و دست (ياور) تو هستند كه با آنها (به دشمن) حمله مي كني (و پيروز مي شوي).
    اين همه تأكيد وسفارش نسبت به صله رحم در قرآن و احاديث، بيانگر ضرورت و نقش حياتي آن است. در منابع فقهي ما نيز چنين آمده است: «صله رحم مطلقا واجب است هر چند كه خويشاوندان انسان مرتد يا كافر باشند.»
    [9] به عبارت ديگر كفر و فسق سبب سقوط حق خويشاوندي نمي شود، بلكه صله رحم در اين گونه موارد نيز امري پسنديده است و چه بسا موجب هدايت و نجات آنها از گمراهي شود.
    راوي مي گويد: به امام صادق ـ عليه السلام ـ عرض كردم: «كساني با من خويشاوندي دارند، اما با من هم عقيده نيستند، آيا براي آنان بر عهده ام حقي است؟ فرمود:
    بلي؛ حق خويشاوندي را چيزي قطع نمي كند و اگر با تو هم عقيده باشند، براي آنان دو حق است؛ يكي حق خويشاوندي و ديگري حق اسلام.
    [10]

    [5] . نساء، آيه 36.
    [6] . نساء، آيه 1.
    [7] . بحارالانوار، ج 74، ص 105.
    [8] . نهج‌البلاغه، نامه 31، ص 939.
    [9] . استفتاأت از محضر امام خميني، ج 1، ص 487.
    [10] . بحارالانوار، ج 74، ص 131.
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  8. #6
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت فروردین 1386
    نوشته : 1,255 تشکر : 140
    مورد تشکر: 2,277 در 906 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 10 وبلاگ :
    شهيدان آنلاین نیست.

    روش هاي رسيدگي به خويشان




    برخي از روش هاي صله رحم و حمايت از خويشاوندان عبارتند از:
    1 . كمك جاني: مي توان گفت كه بزرگ ترين مرتبه صله رحم، رسيدگي جاني به خويشان است و آن در جايي است كه جان يكي از بستگان در خطر باشد كه در اين صورت وي بايد تا پاي جان بايستد و از خويشاوندان خود ـ در چارچوب اسلام و معيارهاي مكتبي ـ دفاع كند، تا ضرر را از او دفع نمايند. رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود:
    هر كس با جان و مالش، صله رحم كند، خداي متعال اجر صد شهيد به او مي دهد.
    [11]
    2 . كمك مالي: اگر در مواردي ميان بستگان انسان افراد نيازمند وجود دارد، رسيدگي مالي به ايشان لازم است. اين گونه مسائل ريشه در فطرت انسان دارد و اسلام نسبت به آن تأكيد فراواني دارد، تا آنجا كه قرآن كمك به بستگان را جزء حقوق مالي محسوب مي كند و آنجا كه سخن از كمك اقوام به ميان آمده، آن را به عنوان يك حق واجب ذكر كرده، مي فرمايد:
    «و آتِ ذَالقربي حقَّهُ و المِسكينَ»
    [12]
    حقوق خويشاوندان و مسكين را ادا كن.
    اميرمؤمنان علي ـ عليه السلام ـ نيز مي فرمايد:
    «فَمَنْ اَتاهُ اللهُ مالاً فَلْيَصِله بِه قَرابَتَهُ»
    [13]
    كسي كه از سوي خدا ثروتي به دست آورد، بايد بستگان خويش را به وسيله آن دستگيري كند.
    3 . كمك فكري: رسيدگي فكري در جايي است كه يكي از بستگان انسان براي هدايت شدن نياز به راهنمايي دارد. به عنوان مثال: يكي از اقوام انسان اهل نماز و روزه نيست، اگر نزد او رفتن و راهنمايي كردن، از فضيلت نماز و روزه سخن گفتن و ترساندن از پيامدهاي ترك نماز و روزه در او مؤثر مي شود، بر انسان لازم است كه نزدش رفته و به او كمك فكري كند كه امر به معروف و نهي از منكر است. به استفتايي در اين زمينه توجه فرماييد:
    «آيا انسان مي تواند از نظر شرعي با خويشاونداني كه بي تقوا و بي نماز و ضد انقلابند از قبيل پدر، مادر، خواهر و غيره قطع رحم نمايد؟
    جواب: قطع رحم جايز نيست، ولي بايد آنها را با مراعات موازين امر به معروف و نهي از منكر كند.»
    [14]
    4 . كمك عاطفي: شايد برخي تصوركنند كه اصرار و تأكيد اسلام درباره صله رحم براي افرادي است كه تمكّن مالي دارند و اشخاصي كه از نظر مالي در تنگنا هستند و توان رسيدگي به ديگران را ندارند، برايشان لازم نيست. اين تصور نادرستي است، زيرا هدف از صله رحم برقرار كردن ارتباط و پيوند عاطفي با خويشاوندان است و اين ارتباط از راه هاي گوناگوني امكان پذير است. گاهي رفتن به منازل خويشان، سلام و احوالپرسي، تلفن زدن و نامه نوشتن، محبت ايجاد مي كند و سبب دلجويي از خويشان مي شود. به فرموده امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ :
    «صِلُوا اَرْحامَكُم وَ لَو بِالتَّسليمِ»
    [15]
    با بستگان خود صله رحم كنيد، گرچه با سلام كردن (به آنان) باشد.
    امام صادق ـ عليه السلام ـ نيز مي فرمايد:
    پيوند ميان برادران آن گاه كه پيش هم هستند، ديدار همديگر است و در مسافرت نامه نوشتن به يكديگر.
    [16]
    گاهي نيز شركت در غم و شادي خويشان از موارد صله رحم است؛ شركت در مراسم تشييع جنازه و مجالس ترحيم و دلجويي از بازماندگان آنان، و نيز شركت در مجالس جشن و سرور آنان، رسيدگي عاطفي محسوب مي شود كه در تقويت و تحكيم رابطه خويشاوندي نقش مؤثري دارد.
    5 . ترك آزار: يكي از بهترين روش هاي صله رحم با خويشاوندان، ترك اذيت و آزار آنان است. بدين معنا پرهيز از غيبت، تهمت، زخم زبان و شماتت آنان، دخالت نكردن در زندگي آنها به عناوين مختلف، عيبجويي نكردن از آنان و... از بهترين موارد صله رحم است. اگر كسي نمي تواند به بستگان خود كمك مالي كند، لااقل بايد زمينه اذيّت و آزار آنان را فراهم نكند.
    امام صادق ـ عليه السلام ـ در اين باره مي فرمايد:
    بهترين چيزي كه به آن صله رحم مي شود، خودداري كردن از اذيت و آزار آنان است.
    [17]

    [11] . وسائل الشيعه، ج 6، ص 286.
    [12] . اسراء (17)، آيه 26.
    [13] . نهج‌البلاغه، خطبه 142.
    [14] . ر.ك: استفتاآت، ج 1، ص 488.
    [15] . اصول كافي، ج 2، ص 155.
    [16] . همان، ص 670.
    [17] . همان، ص 151.
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  9. تشكر : شوق یار
  10. #7
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت فروردین 1386
    نوشته : 1,255 تشکر : 140
    مورد تشکر: 2,277 در 906 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 10 وبلاگ :
    شهيدان آنلاین نیست.

    آثار رسيدگي به خويشان




    صله رحم آثار و فوايد ارزنده اي براي انسان دارد كه در اينجا به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
    الف ـ طول عمر؛ يكي از مهم ترين آثار صله رحم، طولاني شدن عمر است. امام رضا ـ عليه السلام ـ در اين باره مي فرمايد:
    چه بسا مردي كه تنها سه سال از عمرش باقي مانده است، اما خدا به خاطر صله رحم، باقيمانده عمرش را به سي سال مي رساند و خدا آنچه را مي خواهد، انجام مي دهد.
    [18]
    شخصي به نام مَيسِر از امام باقر يا امام صادق ـ عليهما السّلام ـ نقل كرده كه آن حضرت فرمود:
    اي مَيسِر گمان مي كنم به خويشان خود نيكي مي كني؟ گفتم: آري فدايت شوم! من در نوجواني در بازار كار مي كردم و دو درهم مزد مي گرفتم، يك درهم آن را به عمّه ام و درهم ديگر را به خاله ام مي دادم. آن گاه امام فرمود: به خدا سوگند تاكنون دوبار مرگت فرا رسيده، ولي به خاطر صله رحم به تأخير افتاده است.»
    [19]
    ب ـ فراواني روزي؛ حضرت سجاد ـ عليه السلام ـ فرمود:
    هر كس دوست دارد، خدا عمرش را طولاني و روزي اش را افزايش دهد، بايد صله رحم كند.
    [20]
    ج ـ حسن خلق؛ امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
    رسيدگي به خويشان، اخلاق را نيكو مي كند.
    [21]
    د ـ پاكي اعمال و دفع بلا؛ امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمود:
    رسيدگي به خويشان، اعمال را پاك مي كند و بلا را دور مي سازد.
    [22]
    هـ . آساني حساب؛ امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
    رسيدگي به خويشان حساب روز قيامت را آسان كرده و از مرگ بد جلوگيري مي كند.
    [23]
    و . آبادي شهرها: امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
    صله رحم و خوشرفتاري با همسايه شهرها را آباد مي كند.
    [24]

    [18] . اصول كافي ج 2، ‌ص 150.
    [19] . بحارالانوار، ج 74، ص 100.
    [20] . اصول كافي، ج 2، ص 156.
    [21] . بحارالانوار، ج 74، ص 114.
    [22] . اصول كافي، ج 2، ص 152.
    [23] . بحارالانوار، ج 74، ص 104.
    [24] . همان، ص 120.
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  11. تشكر : شوق یار
  12. #8
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت فروردین 1386
    نوشته : 1,255 تشکر : 140
    مورد تشکر: 2,277 در 906 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 10 وبلاگ :
    شهيدان آنلاین نیست.

    نكوهش قطع رحم




    قطع رحم و ترك رسيدگي به خويشان و بستگان در اسلام سخت مورد نكوهش قرار گرفته است و هر مسلماني به شدت بايد از آن پرهيز كند. خداوند تعالي كساني را كه با خويشاوندان خود قطع رابطه مي كنند، در سه جاي قرآن مورد لعن و نفرين قرار داده است. از جمله مي فرمايد:
    اگر از فرمان خدا رويگردان شويد، آيا جز اين انتظار مي رود كه در زمين فساد كنيد و قطع رحم نماييد؟ آنها كساني هستند كه خداوند آنان را لعنت كرده است.
    [25]
    امام صادق ـ عليه السلام ـ از جدش امام سجاد ـ عليه السلام ـ نقل مي كند كه فرمود:
    «... اِيّاكَ وَ مصاحَبَةَ القاطِعِ لرَحِمِهِ فَانَّهُ وَجَدتُهُ مَلْعوناً في كتابِ اللهِ في ثَلاثِ مَواضعَ»
    [26]
    از معاشرت و دوستي با كسي كه با بستگان خود قطع رحم كرده بپرهيز، زيرا چنين كسي را در سه جاي كتاب خدا (قرآن)
    [27] مورد لعن و نفرين يافته ام.
    در جاي ديگر مي فرمايد: به خدا پناه مي بريم از گناها‌‌‌‌ني كه مايه تسريع نابودي است، مرگ ها را نزديك و شهرها را از ساكنين، خالي مي سازد و آن گناهان، قطع رحم، آزردن پدر و مادر وترك احسان و نيكي (به آنان) است.
    [28]

    [25] . محمد (47)، آيات 22 ـ 23.
    [26] . سفينة البحار، ج 1، ماده رحم.
    [27] . ر.ك: بقره (2)، آيه 27، رعد (13)، آيه 25، و محمد (47)، آيات 22 ـ 23.
    [28] . اصول كافي، ج 2، ص 448.
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  13. #9
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت فروردین 1386
    نوشته : 1,255 تشکر : 140
    مورد تشکر: 2,277 در 906 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 10 وبلاگ :
    شهيدان آنلاین نیست.



    جا داره خدمت دوستان خودم عرض كنم اين پنج پست اخير مباحثي بود كه در رابطه با صله رحم به صورت خلاصه از عناوين مهم اين بحث مطالبي ذكر شد.اين مطالب كاري بود كه آقاعلي اصغر الهامي نيا ـ برگرفته از كتاب اخلاق اسلامي ج1، ص182 كه در مقاله اي گرد آوري كرده بودند .كه در سايت مركز معارف ثبت شده بود.از ايشان هم تشكر مي كنيم.اميدوارم مفيد براي همه دوستان واقع شده باشد.

    با تشكر- شهيدان
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  14. تشكر : kanoon111
  15. #10
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت : جنسیت اسفند 1385
    نوشته : 1,033 تشکر : 1,548
    مورد تشکر: 3,004 در 879 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 1 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    fatememeshkat آنلاین نیست.



    باسلام
    و با تشکر از جناب شهیدان که مطالب اصلی ، تقریبا تمام آیات مربوطه ،محاسن صله رحم و نکوهش ترک آن را در این باب آوردند .
    آنچه عموما مبتلا به آن هستند تردید در ترک یا وصل مراوده با اقوام نزدیک است در صورتی که ضرر یا مفسده ای بر این مراودات قرار بگیره ، ( مثل موردی که سارای عزیز مطرح کردند ، ابتدا تردید و بعد اجبار در قطع رحم ) اگر دوستان موافق هستند بحث رو در این زمینه پی بگیریم که ما تا کجا باید ملزم به صله رحم باشیم ؟
    زیانهایی که از طرف اقوام به ما می رسه مثل بقیه مردم یا مالی است یا عرضی یا خدای نکرده جانی و یا بی حرمتی به شایع ترین شکل مثل بی اعتناییها و مشاجرات خانواده ها و سوء تفاهمات حاصله که یا از طرف بزرگترهای خانواده و یا شخصا منجر به قطع رحم می شود .
    سوالاتی که در این خصوص مطرح است :
    1- قطع رحم به چه معناست و حداقل مصداق صله رحم چیست ؟
    2- آیا رضایت یا عدم رضایت والدین تاثیری در انجام این تکلیف دارد؟
    3- آیا می توان راه حل های میانه ای بدون قطع رحم برای آگاه ساختن یا تنبیه اقوام در نظرگرفت؟

  16. تشكر : kanoon111
صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •