• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
    1. #1
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۸
      نوشته : 806 تشکر : 3,560
      مورد تشکر: 4,197 در 778 پست
      حضور : 20 ساعت 35 دقیقه
      دریافت : 73 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ : 0
      BacheMosbat
      مونس آنلاین نیست.

      شیوه های آموزش قرآن به کودکان





      شیوه های آموزش قرآن به کودکان



      آموزش قرآن یکی از حقوق مسلّم فرزندان است که متوجه والدین به خصوص پدران است.
      پیامبر اکرم(ص) می فرماید: "حق فرزند بر پدر آن است که به او قرآن بیاموزد".(1) این عمل، پاداش فراوانی است.
      رسول خدا(ص) می فرماید: "هیچ مردی فرزند خود را قرآن نیاموزد مگر این که خداوند پدر و مادر کودک را در روز قیامت تاج پادشاهی عطا کند و دو لباس بهشتی به آنان بپوشاند که هرگز مردم مانند آن را ندیده باشند".(2)

      یکی از روش‏های تربیت فرزندان، تشویق به قرائت قرآن است.
      پیامبر اکرم(ص) می فرماید: "فرزندانتان را بر سه ویژگی تربیت کنید: محبت پیامبرتان، محبت اهل بیت و قرآن".(3)
      برای این که فرزندتان با قرآن آشنا شود:

      1. از شیوه همانند سازی استفاده کنید، یعنی در عمل به قرآن اهمیت قائل شوید و تلاوت قرآن را در برنامه خود قرار دهید و با آهنگ آن را بخوانید. اگر ممکن است از طریق رادیو قرآن، آهنگ دلنشین و جذاب قرآن را در منزل طنین اندازید تا گوش فرزندتان با آهنگ قران انس پیدا کند و فضای خانه از بوی عطر قرآن، معطر گردد.


      2. نوارهای ترتیل و تکرار آیات قران و برنامه صبا را که به صورت سی دی ارائه است، تهیه نمایید.
      3. ایشان را پس از رسیدن به سنین بالاتر به مراکز آموزش قرآن مانند دارالقرآن و دارالتحفیظ و غیره معرفی نمایید تا با روش صحیح و منطقی فرزندتان را تعلیم دهند.

      در مراحل مختلف از تشویق دریغ نورزید.

      5. کتابهایی را که در رابطه با روش آموزش قرآن و حفظ آن چاپ شده مطالعه فرمایید که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:
      ـ کتاب جرعه ملکوت،
      ـ حفظ قرآن در پنج مرحله،
      ـ بهترین روش حفظ قرآن،
      حافظان نور (که جامعه القرآن الکریم آن ها را منتشر نموده است)._


      روزي حداقل يکبار به ان نگاه کن
      "هيچ کس دوبار زندگي نمي کند."
      جايي روي ديوار بنويس

    2.  

    3. #2
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۸
      نوشته : 806 تشکر : 3,560
      مورد تشکر: 4,197 در 778 پست
      حضور : 20 ساعت 35 دقیقه
      دریافت : 73 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ : 0
      BacheMosbat
      مونس آنلاین نیست.





      در مورد آموزش قرآن به خردسالان به نکات ذیل باید توجه شود
      :
      زمان شروع آموزش: معمولا از 4 سالگی به بعد کودکان آماده برای یادگیری هستند.
      نحوه آموزش:بیش از 90% یادگیری کودکان از طریق دیدن حاصل می شود که در نحوه آموزش باید لحاظ شود.

      قدم اول در آموزش قرآن، یاد دادن روخوانی قرآن است که اگر در کلاسهای آموزشی همراه با ابزارهای آموزشی مناسب باشد بهتر است (مراکزی مانند جامعه القرآن و مکتب القرآن در این زمینه تجربه های خوبی دارند)
      حفظ قرآن بصورت ترتیبی به همه توصیه نمی شود با وجود اینکه حفظ قرآن مطلوب است و ادله اربعه آن را تایید و تشویق می کند اما چون توان افراد و حافظه ها متفاوت است، باید بر اساس توانایی و استعداد فرد باشد یعنی کسانی که حافظه خوبی دارند کل قرآن یا نصف یا ثلث را حفظ کنند و کسانی که توانایی حفظ ترتیبی را ندارند به صورت موضوعی حفظ کنند و از برکت انس با کلام وحی محروم نباشند . (زمان مناسب برای حفظ با توجه به پسر یا دختر بودن و همچنین بیش فعال بودن یا نبودن و ... تفاوت می کند).اما حفظ سوره های کوچک و آیات موضوعی خوب است.

      روزي حداقل يکبار به ان نگاه کن
      "هيچ کس دوبار زندگي نمي کند."
      جايي روي ديوار بنويس

    4. #3
      خادم قرآنی بخش کودک
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 6,371 تشکر : 31,100
      مورد تشکر: 13,185 در 4,580 پست
      حضور : 31 روز 11 ساعت 47 دقیقه
      دریافت : 19 آپلود : 0
      گالری : 286 وبلاگ : 12
      فریاد : خدایا شکرت...بالاخره ما هم طعم مادر شدن رو چشیدیم
      Khoshhal
      معز الاولیاء آنلاین نیست.



      شیوه های آموزش قرآن به کودکان - قصه گویی



      قصه گویی
      آموزش قران به کودکان باید در قالب فعالیت های مورد علاقه آنان صورت گیرد. این یکی از اصول آموزش قران در دوران کودکی است.

      یکی از این قالب ها داستان است. کودکان از قالب داستان به خصوص اگر شخصیت داستان یک کودک هم سن و سال خودشان یا اشیاء و حیوانات باشد. بسیار لذت می برند و این لذت باعث ماندگاری آموزه های قرانی مورد نظر در جان کودک خواهد شد.

      کودکان از نصیحت شنیدن روی گردانند. لذا آموزش به شکل غیر مستقیم و در قالب هایی مثل شعر و داستان و .... برای آن جالب تر و کار آمد تر است.



    5. #4
      خادم قرآنی بخش کودک
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 6,371 تشکر : 31,100
      مورد تشکر: 13,185 در 4,580 پست
      حضور : 31 روز 11 ساعت 47 دقیقه
      دریافت : 19 آپلود : 0
      گالری : 286 وبلاگ : 12
      فریاد : خدایا شکرت...بالاخره ما هم طعم مادر شدن رو چشیدیم
      Khoshhal
      معز الاولیاء آنلاین نیست.



      داستان زیر که برای آموزش مفوم آیه " ولا تنازعوا " در نظر گرفته شده است.


      داستان پرچم و باد (اگر كودكان را دراجراي داستان، سهيم شوند موثرتر خواهد بود و بیشتر لذت خواهند برد.


      پرچم محكم روي ميله نشسته بود و با باد بازي مي كرد، باد گفت: « آماده باش، حاضري، اومدم.» بعد پرچم گفت: «به به چه تاب بازي خوبي عموباد، مواظب من باش، زمين نيفتم ». باد هم مي خنديد و مي گفت: «نترس من مواظب تو هستم». پرچم روبهرنگ سفيدكه وسطش نشسته بود كرد و گفت:‌« برفي مواظب قرمزي وسبزِ باش نكنه اونا رو از خودت جدا كني،‌محكم دست هاي اونارو بگير» برفي هم فوري دست قرمزي و سبز را گرفت و همراه خانم پرچم و باد به بازي پرداختند. درهمين موقع قرمزي روبه سبز كرد و گفت: «ببين من چه رنگي دارم، رنگ من از همه قشنگترِ»، سبز گفت: « نه خير من از تو قشنگترم » برفي كه صداي آنها را مي شنيد گفت: « ساكت، شما كه بچه هاي خوبي بوديد، آرام ». پرچم كه گفتگوي رنگ هايش را مي شنيد گفت: « خداي من كاش سبزي و قرمزي هم مثل برفي مهربان بودند. باد كه صداي پرچم را شنيد گفت: « ناراحت نباش الآن حساب آنها را مي رسم ». سپس خود را به پرچم زد . پرچم گفت: « چه كار مي كني الآن مي افتم پائين» اما ديگر دير شده بود و باد رنگ ها را از هم جدا كرده بود و هر كدام از آن ها را به جائي برده بود.قرمزي نگاهي به دور برش انداخت و با غصه گفت: «خداي من اينجا كجاست برفي، سبزي، پرچم كجائيد. خداي من! چرا من تنها هستم. برفي بيا كمكم كن» ولي فايده اي نداشت . پيش خود گفت : ‌زياد هم بد نيست از دست آنها راحت شدم واي چقدر خاكي شده ام، بهتر است خودم را بتكانم، كه ناگهان صدائي به گوشش رسيد زمين لرزيد به روبرو نگاه كرد و گفت : « خداي من گاوها ، چرا آنها به طرف من مي آيند چقدر هم عصباني هستند، من كه كاري نكرده ام، واي چه شاخ هائي دارند. بهتر است جائي پنهان شوم، نه! به آنها مي گويم كه دوست آن ها هستم بله ! اين بهتر است» قرمزي تا خواست با گاوها حرف بزند فهميد كه ديگر دير شده است. گاوها مي گفتند : « ما اصلاً از اين رنگ خوشمان نمي آيد ، بچه ها برويم تكه تكه اش بكنيم » گاوها با شاخ خود به رنگ حمله كردند و آن را تكه تكه كردند . باد دلش به حال قرمزي سوخت و گفت: «خداي من چه بلائي سرت آمده، بيا اين تكه هايت، قرمز كه پشيمان شده بود گفت: « باد من را پيش برفي و سبزي ببر، من ديگه آنها را ناراحت نمي كنم، قول مي دهم .»
      اما سبزي،سبزي هم كه معلوم نبود كجا افتاده است وقتي بلند شد گفت: «خداي من اينجا كجاست ، من روي درخت چه كار مي كنم ، چه جالب برگهاهم همرنگ من هستند » و خنديد . ناگهان چشمش به زرافه افتاد كه برگها را مي خورد . خيلي ترسيد با خودش گفت: « نكند زرافه من را هم بخورد.» تا اين را گفت متوجه شد كه در دهان زرافه است. ناله كنان گفت: « من را نخور من كه برگ نيستم» زرافه هم گفت: « اه اه چه برگ بد مزه اي، حالم بد شد.» و بعد سبزي را بيرون انداخت سبزي كه تمام بدنش درد گرفته بود گفت: « اي كاش پيش دوستانم بودم ، كاش قرمزي را ناراحت نكرده بودم» باد كه تازه از پيش قرمزي آمده بود گفت: « چه به روزت آمده چرا اين طور شده اي،‌ تا بلاي ديگري سرت نیآمده بيا تو را پيش دوستانت ببرم» رنگ سبز كه ناله مي كرد با خوشحالي پرسيد اين كار را مي كني؟ باد گفت:« گمانم حالا قدر هم را بدانيد» سبزي با خجالت پيش قرمزي رفت و گفت : « تو چرا اينطوري شدي ، چرا تكه تكه شدي ؟ » قرمز گفت : « خودت را ببين چه بلائي سرت آمده » برفي گفت : « بايد فكري كنم، باد بيا كمك كن ، باد آنها را مثل اول شاد و قشنگ كنيم » . باد گفت : « اين كه كاري ندارد از مردم كمك مي گيريم و بعد گفت : « حاضر باشيد بايد به سفر برويم . باد پرچم و رنگهايش را پيش مردم انداخت . مردم گفتند:« واي چه بلائي سر پرچم آمده، بايد هرچه زودتر آن را درست كنيم ... » خياط مهربان گفت:« آنها را به خانه من بياوريد» و بعد شروع به دوختن آنها كرد وقتي كارش تمام شد به مردم گفت: « بيائيد اين هم پرچم زيباي ما» و مردم آن را روي ميله اش گذاشتند. رنگ ها خوشحال بودند و باد هم مواظب آنها بود . و مردم هم تا آن ها را روي ميله ديدند سرود جمهوري اسلامي را خواندند .
      حالا کودکان این آمادگی را دارند که آیه " ولا تنازعوا " را بیاموزند.
         
      به نقل از جزوه راهنمای مربی – ویژه مربیان پیش دبستانی – سازمان دار القران کشور -سطح سه


    6. #5
      خادم قرآنی انجمن تفسیر و علوم قرآن
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۸
      نوشته : 7,021 تشکر : 41,250
      مورد تشکر: 23,659 در 5,649 پست
      حضور : 51 روز 17 ساعت 35 دقیقه
      دریافت : 43 آپلود : 0
      گالری : 258 وبلاگ : 0
      بی حالت
      *عرفانی* آنلاین نیست.



      با تشکر

      آیا نرم افزاری جهت آموزش ترتیل قرآن برای کودک هست؟

      میشه راهنمایی بفرمائید؟

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •