• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 20 تشکر : 1
      مورد تشکر: 41 در 16 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      mobtaker19 آنلاین نیست.

      جشن نیکوکاری در سردرود و جشن نیکو کاری از منظر قران و احادیث




      همزمان با سایر اقصی نقاط ایران اسلامی هر ساله این شهر نیز با زحمات خیرین و صادقین بی طمع و با فداکاری در راه و برای رضای خدا این جشن را در گروه های مختلف برگزار می نمایند و از طرفی چندین صندوق قرض الحسنه و کمک رسانی بلا عوض با همت خیر اندیشان و نیکنامان گمنام احداث که با این اقدام خود سعی بر آن نموده و می نمایند که به کلام الهی و سیره ائمه اطهار علیهم السلام عملا و عینا تحقق یافته و آبروی آبرومندان حفظ گردد هر چند که از اوصاف اینها دل و زبان عاجز بوده و پاداش حقیقی با ایزد منان خواهد بود که در این زمینه و جهت روشن تر شدن مطلب مقاله زیر را جهت تقدیم به نیک اندیشان واقعی در جامعه تقدیم می دارد (شاکر)
      جشن نیکو کاری از منظر قران و احادیث
      باعنایت به اینکه این قبیل اعمال فرصتهای طلائی بوده که ایزد منان در اختیار دوستداران حقیقی اش قرار داده واز طرفی روش وسیره ائمه اطهار علیهم السلام اجمعین بوده وچون انسان در جهت ترقی انسانیت جهت رسیدن به کمال معنویت که همان معرفت خدایی است میباشد ودر این راستا برای رسيدن به بلندای عزت و آسايش دنيا و آرامش عقبی در گرو گشودن آغوش خدمت و رحمت به سوی بی ‌پناهان و نيازمندان مالی است که نگين درخشان اين حلقه خدمت(کمیته های خدمت رسانی)، کشيدن دست پر مهر و نوازش بر سر يتيمان و نشاندن لبخند اميد و نشاط بر لب‌های آنان می‌باشد.
      ما در اين راه به دامان پر فيض بهترين و زيباترين و خالصانه‌ترين الگو و نمونه محبت و مهرورزی به يتيمان، يعنی مولای متقيان حضرت امام علی (ع) و تمسک به آيات مطهر قرآن در محضر با عظمت پروردگار چشم انتظار توفيق خدمت در اين راه پر خير و برکت هستيم.
      وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنىِ إِسْرَ ءِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَ ذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينِ وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ ثمُ‏َّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنكُمْ وَ أَنتُم مُّعْرِضُونَ( سوره بقره83)
      و [اى پيامبر] يادآور باش زمانى را كه از فرزندان اسرائيل قول گرفتيم و فرموديم: «جز خداى يگانه را نپرستيد، به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد و با مردم سخن خوش و نيكو بگوييد، نماز را برپاداريد و زكات بدهيد.» سپس جز عدّه‏ى كمى از شما [قوم يهود]، معترضانه سرپيچى و نافرمانى كرديد و از وفاى به عهد الهى رويگردان شديد.
      * لَّيْسَ الْبرَِّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَاكِنَّ الْبرَِّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَْخِرِ وَ الْمَلَئكَةِ وَ الْكِتَابِ وَ النَّبِيِّنَ وَ ءَاتىَ الْمَالَ عَلىَ‏ حُبِّهِ ذَوِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائلِينَ وَ فىِ الرِّقَابِ وَ أَقَامَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتىَ الزَّكَوةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَ الصَّابرِِينَ فىِ الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُوْلَئكَ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ( سوره بقره 177)
      تنها علامت نيكويى، اين نيست كه روى خود را در نماز به سوى مشرق يا مغرب بگردانيد بلكه نيكويى و پرهيزكارى واقعى در اينست كه انسان به خدا و روز قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيامبران ايمان داشته باشد و مال و متعلّقات خود را با وجود آنكه به آنها علاقمند است [در راه خدا] براى خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان و گدايان و آزاد كردن بردگان صرف كند، نماز بر پاى دارد و زكات بپردازد و چون عهد ببندد به عهد خويش وفادار بماند و در تنگدستى و مصائب و بخصوص در هنگام جنگ شكيبا باشد. چنين كسانى [در ادّعاى ايمان به خداوند و عمل به فرامين الهى‏] راست گفته‏اند و پرهيزكاران واقعى هستند. (177)
      وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ بِالْقِسْطِ لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى‏ وَ بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (سوره الأنعام 152)
      152. [و نيز خداوند مى‏فرمايد:] «جز با قصد و نيّت اصلاح، به مال يتيم نزديك نشويد تا به حدّ بلوغ برسد [و بتواند تصميم بگيرد،] كم فروشى نكنيد وحقّ پيمانه و وزن كالا را با رعايت عدل و انصاف بطور كامل ادا كنيد. ما هيچكس را جز به اندازه‏ى توانايى‏اش تكليف به انجام كارى نمى‏كنيم. و چون سخنى مى‏گوييد يا داورى مى‏كنيد يا شهادت مى‏دهيد، عدالت داشته باشيد اگر چه [يكى از طرفين‏] خويشاوندتان باشد [و داورى شما به ضرر او تمام شود] و به عهد خود با خداوند وفا كنيد اينها احكامى است كه خداوند شما را به انجام و اجراى آنها توصيه فرموده است، باشد كه كاملًا متوجّه و متذكّر [وظايف خود] باشيد (152).
      مَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلىَ‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى‏ فَللهِ‏َِّ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ كىَ‏ْ لَا يَكُونَ دُولَةَ بَينْ‏َ الْأَغْنِيَاءِ مِنكُمْ وَ مَا ءَاتَئكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهََئكُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ( سوره حشر7)
      اموالى را كه خداوند از اهالى اين قريه‏ها در اختيار پيامبرش قرار داد از آنِ خدا و رسول و خويشاوندان صاحب مسئوليّت [او] و يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان است. زيرا نبايد اين ثروت بدست آمده، مايه‏ى دست ثروتمندانى از شما قرار گيرد. آنچه را پيامبر خدا به شما مى‏دهد بگيريد و آنچه را كه نهى مى‏كند رهاكنيد و از عدم اطاعت امر خداوند بپرهيزيد كه خداوند سخت كيفر است.
      * وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شىَ‏ْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ وَ مَا أَنزَلْنَا عَلىَ‏ عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلىَ‏ كُلّ‏ِ شىَ‏ْءٍ قَدِيرٌ( سوره انفال41)
      و [اى مسلمانان‏] بدانيد هر غنيمتى كه در جنگ به دست آورده‏ايد، يك پنجم آن براى راه خدا و براى پيامبر و خويشاوندان نزديك او و يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان است اگر به خداوند و آنچه بر بنده‏ى خود [حضرت محمّد] در روز فرقان يا روز رويارويى و پيكار دو گروه [مؤمن و كافر] نازل فرموديم، ايمان آورده‏ايد [به اين حكم مقيّد باشيد] و بدانيد كه خداوند بر هر امرى كه اراده فرمايد تواناست‏
      كلاََّ بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ؛ وَ لَا تحََضُّونَ عَلىَ‏ طَعَامِ الْمِسْكِينِ( سوره فجر آیات 17 و 18)
      . نه! خداوند به شما كم لطف نيست ولى اين وضع به دليل آن است كه شما به يتيمها احترام نمى‏گذاريد و محبّت نمى‏كنيد و احكام خداوند را درباره‏ى ارث يتيم رعايت نمى‏كنيد و يكديگر را بر اطعام فقيران ترغيب و تشويق نمى‏كنيد.
      افق نگاه قرآن تنها تأمين زندگی امروز يتيم نيست بايد کاری نمود تا آينده يتيم نيز در سايه معاضدت تأمين شود. که بايد خاطر نشان نمود که خداوند اول يتيم نواز هستی است او خود يتيمی را کفالت نموده و تا اوج پيامبری وخاتم رسولان رسانده است.
      اما بهتر است که بااین واژه «احسان» بهتر آشنا شویم. احسان از ريشه «حُسن» به معناي زيبايي و نيكي مي‌باشد كه در قرآن در سه معنا به كار رفته است: ‌1ـ تفضّل و نيكي به ديگران، 2ـ انجام و سر و سامان دادن به امور و كارها به وجه نيكو و كامل، 3ـ انجام اعمال و رفتار صالح. احسان در اين كاربرد تقريباً مترادف با تقوا و پرهيزكاري است. از بررسي موارد كاربرد واژه «محسن» و مشتقاتش در قرآن، استفاده مي‌شود كه اين واژه داراي دو معني و كاربرد است: 1ـ‌ نيكي و خير رساننده به ديگران، 2ـ انجام ‌دهنده اعمال و رفتارهاي صالح و نيك. مقام محسنان در اين كاربرد از برخي مقامات متقيان برتر است، و به طور كلي اين واژه در اين معني و كاربرد خود بيشتر به كساني اطلاق شده كه از ايماني راسخ و ثبات قدم در راه ايمان و انجام تكاليف الهي برخوردار بوده‌اند.وآنچه که مسلم است اینکه انسان در راه دوست از بهترینهایش باید بگذرد ودروغ میگوید کسی که ادعا میکند جانم را فدای دوست میکنم ودرراه او نثار جان میکنم .اگر از پولش نگذرد .انسان درراه دوست که در اینجا هدف از دوست (خالق) میباشد نگذرد آیا میتواند کسی که درابتدای امتحان تجدیدی بیاورد درامتحان الهی قبول گردد؟
      اینک خاطر شما را به نمونه های بارز از فرمایشات گهر بار مولای بی کسان حضرت امام علی ع در مورد احسان و بخشش و نیکوکاری معطوف و امید بذل توجه از شیعیان آن راد مرد را داریم .
      وَ قَالَ ( عليه‏السلام )طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِي نَفْسِهِ وَ طَابَ كَسْبُهُ وَ صَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ وَ عَزَلَ عَنِ النَّاسِ شَرَّهُ وَ وَسِعَتْهُ السُّنَّةُ وَ لَمْ يُنْسَبْ إلَى الْبِدْعَةِ
      و درود خدا بر او، فرمود: خوشا به حال آن كس كه خود را كوچك مى‏شمارد، و كسب و كار او پاكيزه است، و جانش پاك، و اخلاقش نيكوست، كه ما زاد بر مصرف زندگى را در راه خدا بخشش مى‏كند، و زبان را از زياده گويى باز مى‏دارد و آزار او به مردم نمى‏رسد، و سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم او را كفايت كرده، بدعتى در دين خدا نمى‏گذارد.
      (برخى حكمت 123 و 122 را از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل كرده‏اند)
      وَ قَالَ ( عليه‏السلام )سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاء
      و درود خدا بر او، فرمود: ايمان خود را با صدقه دادن، و اموالتان را با زكات دادن نگاه‏داريد، و امواج بلا را با دعا از خود برانيد.
      وَ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِم‏
      و درود خدا بر او، فرمود: صدقه دادن دارويى ثمر بخش است، و كردار بندگان در دنيا، فردا در پيش روى آنان جلوه‏گر است.(حکمت های 123 و 146 و 7 نهج البلاغه)
      تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا
      به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.
      (بحارالانوار،ج78،ص 347)
      ان السعید، کل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته
      همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.
      (مجمع‌ الزوائد علامه‌ هیثمى‌ ، ج‌ 9 ، ص‌ 132)
      نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه
      ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکی ها، ما دلیل های روشن خداییم و وارث پیامران الهی
      (شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ لابن‌ ابی‌ الحدید ، ج‌ 16 ، ص‌ 211
      حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوة کتاب الله و انظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله
      از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1-تلاوت قرآن 2-نگاه به چهره رسول خدا 3-انفاق در راه خدا
      (وقایع الایام خیابانی، جلد صیام، ص295
      لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا.
      هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین‏ شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبت‏ها و بلاها.
      (بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1 )
      مَـن فـرّج عن مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه یـَوم القیمة
      هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد.(اصول کافى، ج 3، ص 268)
      لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق
      رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد.(تاریخ طبرى،ص 1،ص 239)
      إنَّ الصَّدَقَة َلتُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ
      صدقه، خشم پروردگار را فرو می‌نشاند.(کنزالعمال، ح161143 )
      مَن رَدَّ عَن عِرضِ اَخیهِ المُسلِمِ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ اَلبَتَّةَ
      هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب می شود.(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)
      إنَّ اللهَ عَزَّوَجَّلَ یََرحَمُ الرَّجُلَ لَشُدَةِ حُبِّ لُوَلَدُه.
      براستی که خداوند عزوجل رحم می نماید مرد را، به سبب شدت محبت او به فرزندش.(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)
      اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَقُدرَتِهِِ
      بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.(الدره الباهره ، ص24)
      من آنَس بِالله اِستوحَشَ مِنَ النّاس
      کسی که با خدا مانوس باشد، از مردم گریزان گردد (مسند الامام العسکری، ص287)
      کَفاکَ ادبا تَجنُّبُکَ ما تَکرهُ مِن غَیرکَ
      در مقام ادب همین بس که آنچه برای دیگران نمی پسندی، خود از آن دوری کنی(مسند الامام العسکری، ص288)
      لَیسَ مِنَ الاَدَبِ اِظهارِ الفَرَح عِندَ المَحزونِ
      اظهار شادی نزد غمدیده، از بی ادبی است(تحف العقول، ص489)
      المُومِنُ بَرَکَةٌ عَلی المُومِنِ وَ حُجَّةٌ عَلی الکافر
      مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.(تحف العقول، ص489)
      مَن لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یکن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ.
      کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد.(بحارالانوار، جلد 78، ص333)
      اَلعَفافُ زِینَهُ‌ الفَقرِ، وَ الشُّکرُ زِینَهُ الغِنَی.
      خویشتن داری، زینت فقر است و سپاس گزاری زینت غنا و توانگری.(تحف العقول ص 75)
      إِذَا اختَشَمَ المُومِن أَخَاهُ فَقَد فَارقَهُ
      به خشم درآوردن و شرمنده ساختن دوست، مقدمه جدایی از اوست.(محاضرات ج2 ص28)
      قِیمَهُ کلَّ امرِی ءٍ مَا یحسِنُهُ
      قیمت و ارزش هر کس به اندازه ی کاری است که به خوبی می تواند انجام دهد.(بیان و التبین ص 179)
      یابنَ آدَمَ ما کسَبتَ فَوقَ قُوَّتِک ، فَاَنتَ فیهِ خازِنٌ لِغَیرِک.
      ای فرزند آدم! هرچه بیشتر از مقدار خوراکت به دست آوری خزانه دار دیگران خواهی بود.(مروج الذهب ج 2 ص 246)
      اِنَّ مِن تَمامِ الصَّومِ اِعطاءُ الزَّکاةِ یَعنى الفِطرَة کَما اَنَّ الصَّلوةَ عَلَى النَّبِى (ص) مِن تَمامِ الصَّلوةِ
      تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است.(وسائل الشیعه، ج 6 ص 221)
      ویرایش توسط mobtaker19 : ۱۳۸۸/۱۲/۲۰ در ساعت 11:15

    2.  

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •