• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11
    1. #1
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۷
      نوشته : 408 تشکر : 985
      مورد تشکر: 897 در 308 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 4 وبلاگ :
      NASIME BEHESHT آنلاین نیست.

      فلسفه نذر کردن




      فلسفه نذری دادن چیست ؟ برادری میگفتند که اگر نذر کسی قبول باشه شما یه ذره از اون نذری بخوری حاجتت رو میگیری . آیا این صحت داره ؟؟؟!!!

      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      ویرایش توسط NASIME BEHESHT : ۱۳۸۷/۱۰/۱۰ در ساعت 02:07
      *** مولا دلم هواییه ***
      میخوام بیام بین الحرمین
      اونجا که عشاق میمونن
      بگن" عباس" یا "حسین"

    2.  

    3. #2
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 853 تشکر : 1,053
      مورد تشکر: 3,536 در 812 پست
      حضور : 16 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      askari110 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط nasime behesht نمایش پست
      فلسفه نذری دادن چیست ؟ برادری میگفتند که اگر نذر کسی قبول باشه شما یه ذره از اون نذری بخوری حاجتت رو میگیری . آیا این صحت داره ؟؟؟!!! :gig:

      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      با سلام
      نذری چنانچه از اسمش بر می آید ؛ یک نذر است که شخص در سدد ادا کردن آن برآمده است.ونذر یا واجب است ویا مستحب.نذر واجب نذری است که شخص با خواندن صیغه نذر انجام کاری را بر خودش واجب می کند.ودرصورت این که نذر را بشکند باید کفاره بدهد.ونذر مستحب بدون خواند صیغه نذر شخص در دل خود نیت انجام عملی را دارد وبعدها به نیت خود عمل می کند.(هرچند که در نذر مستحبی عمل واجب نیست وکفاره هم ندارد).
      با این مقدمه :پس فلسفه نذری دادن ، به ادای نذر شخص برمی گردد که نیت به جا آوردن این عمل را داشته است.که مثلا: روز عاشورا به مردم آش بدهد.
      اما قبول یا رد بودن نذری را خدا داند وبس.وکسی نمی تواند دلیلی بر قبولی یا رد عمل بیاورد چون اعمال ما به نیات بر می گردد وخداست که از نیات ما خبر دارد.ولی اینکه ما نذری را می خوریم وآن را تبرک می دانیم برای این است که هر نذری که به نام شخصیت معنوی والهی داده شود؛ به خاطر مبارک بودن وجود آن شخص است که ما آن نذری را نیز متبرک می دانیم.مثلا آش حسینی که میدهند به خاطر نام امام حسین است که ما آن را تبرک وشفا می دانیم.ومنظور ما این نیست که این آش شفا می دهد بلکه به خاطر نام امام حسین است وچون امام حسین را دوست می داریم وخدا دوست داران حسین را دوست می دارد؛ امید شفا از جانب خدا داریم به لطف وبرکت امام حسین.
      پس ما با نذری خوردن واحترامی که به عذای نذری میگذاریم به کسی که نذری به نام اوست احترام می گذاریم وچون او نزد خدا احترام دارد ؛ موجب می شود که خداوند هم به ما توجهی کند.یکی از علما می فرمود:اگر در مجلس امام حسین (ع) شرکت کردی وبرایت چای آوردند آن چای را بنوش که دوای هر دردی است .چرا که نام امام حسین برآن است.

      درپایان مطلبی را در باب نذری دادن در ایام متعلق به بزرگان دین که در نشریه همشهری دیدم خدمتتان عرض می کنم:
      پيوند نذري دادن و آيين ها حاكي از بزرگداشت و تعظيم شخصيت هاي محوري مورد توجه در آن آيين ها نيز هست. اين موضوع در جامعه ما به معناي شيوه هاي نهادينه براي ابراز و تقويت ولايت است. به عبارت ديگر نذري دادن در جامعه ايرانرا مي بايد يكي از صور نهادينه براي تبلور جهان بيني و نظام اعتقادي شيعه دانست.
      نذري دادن راهي براي تداوم "اجتماعات" و بستري براي طراوت بخشيدن به "حافظه جمعي" است. در موارد بسيار نذري را كه افراد ادا مي كنند، نذري بوده است كه نسل هاي گذشته بر ذمه خود گذاشته بودند: نسل حاضر با ادامه اداي نذر پيشينيان به ارادت خود به كساني كه نذر با نام ايشان تبرك مي يابد، نه تنها ياد درگذشتگان را در خاطره جمعي زنده مي كنند، كه تداوم تاريخي ولايت را متبلور مي كنند.



      موفق باشید.
      مولایم علی فرموند:
      يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
      هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
      چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

    4. #3
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 83 تشکر : 927
      مورد تشکر: 137 در 54 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 35 آپلود : 1
      گالری : 0 وبلاگ :
      Arezou_M آنلاین نیست.

      نذر کردن




      سلام
      چرا ما وقتی از خدا چیزی می خواهیم نذر می کنیم که اگه خدا اون حاجتمونو بده ما فلان کارو انجام می دیم؟
      برای چی با خدا معامله می کنیم. مگه غیر اینه که خدا بخشندس و به هر کی اگه سلاحش باشه می ده! مگه غیر اینه که گفته شده وقتی ما دعا می کنیم خدا حاجتمونو میده یا به شکلی غیر از اون حاجنمون یا تو اون دنیا یا دفع بلا ....
      پس چرا ما ادای دینمون رو می ذاریم بعد رسیدن به فقط همون چیزی که می خواهیم.؟ چرا ندر هامو ن همیشه به نفع خودموته مثل زیارت امام رضا و .... پرا برای خوشحال کردن دیگران نیست؟

      چرا وقتی می گیم نذر داریم فقط در همون دوران همش به خدا التماس می کنیم و بعد اینکه خرمون از پل گذشت خدا رو و تشکر کردن از اونو یادمون می ره؟چرا؟

      چرا اضلا نذر کردن؟

    5. #4
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۷
      نوشته : 10,445 تشکر : 23,808
      مورد تشکر: 28,907 در 9,480 پست
      حضور : 17 روز 1 ساعت 19 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      مجیب آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط Arezou_M نمایش پست

      چرا اصلا نذر کردن؟
      بزرگوار بايد ديد كه نگاه اشخاص به نذر چيه، اما بطور كلي
      نذر یکی از سنت‌های اسلامی است. انسان مسلمان هرگاه بخواهد کاری انجام دهد، می‌تواند در برابر خدای متعال بر خود عهد کند و بگوید:
      «نذرت للّه ان افعل کذا (نذر کردم برای خدا فلان کار را انجام دهم.)
      در این صورت انجام آن کار برایش واجب می گردد و ترک آن مجازات و کفاره دارد. خداوند متعال از خوبان در قرآن مواردی از نذر را بیان کرده است، از جمله:
      حضرت مریم گفتانی نذرت للرحمن ان لااکلم الیوم انسیاَ
      (من برای خدای بخشنده نذر کرده ام که امروز با هیچ کس سخن نگویم.)
      نذر شرایطی دارد که در کتاب‌های فقه اسلامی مطرح شده است.
      فایده اصلی و کاربرد نذر در جایی است که شخص از خدای متعال خواسته ای دارد، همانند شفای بیمار یا موفقیت در کار و ...
      منابع:
      شرح لمعه کتاب النذر.



      یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



      اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

    6. #5
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۸
      نوشته : 89 تشکر : 0
      مورد تشکر: 148 در 68 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      حباب آنلاین نیست.

      شاد فلسفه نذر کردن




      سلام سلام سلام.
      ببینم؛ کسی هست اینجا که بتونه کمکِ من بکنه؟
      کسی می دونه، فلسفه نذر کردن چیه؟ آیا این یه جور معامله با خداست؟
      اصلاً نذر کردن چیه؟
      اگه کتابی یا کسی رو هم میشناسید که بتونه راهنمایی کنه، ممنون میشم معرفی کنید.
      شاد باشید و سربلند.
      مرسی
      عشق کیفیت پنهانی است که ما آن را در ته مانده زندگی مان، از بهشت به زمین آورده ایم

    7. تشكرها 3 : Arezou_M, Lachini, سلام خدا
    8. #6
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,723 تشکر : 1,546
      مورد تشکر: 6,826 در 2,210 پست
      حضور : 18 روز 14 ساعت نامشخص
      دریافت : 32 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.



      نذر در حقيقت پيماني است با خداوند (تفسير انوار درخشان، ج1 ، ص 353) تادر نتيجه انجام عمل نيکي که آدمي بر خويش واجب مي نمايد، حق تعالي حاجت اورا برآورد. نذر را مي توان نوعي عبادت، دعا و درخواست از خداوند دانست کهاتفاقا داراي تأثير فراوان است و با هدف قرب الهي انجام مي شود.
      به لحاظ شرعي، وفا نمودن به نذر چنانچه مشروع و مستحسن باشد و ضوابط شرعيآن مراعات شود، واجب است، زيرا که مشمول آيه «اوفوا بالعقود» که متضمن حکموجوب وفاء به هر پيماني است، مي گردد. و به لحاظ ديرينه شناسي اين عملداراي پيشينه بسيار زيادي در تاريخ زندگي انسان است. همواره انسان در طولتاريخ براي رسيدن به خواسته هايش از اين ابزار سود جسته و با نذر نمودنسعي نموده تا رضايت معبود خويش را در جهت تأمين نيازهايش جلب نمايد. نذرسنتي است که مورد اهتمام تمامي انبياء الهي و امت هاي گذشته بوده و دراسلام نيز سابقه ديرينه و مشروعيت دارد.
      قرآن کريم داستان نذر همسر عمران، يعني مادر حضرت مريم(س) را نقل مي کند ومي فرمايد: و به ياد آوريد هنگامي را که همسر عمران گفت: «خداوندا آنچه دررحم دارم براي تو نذر کردم که آزاد و در خدمت خانه تو باشد. از من بپذيرکه تو شنوا و دانايي»(آل عمران، آيه 35)
      و در سوره مريم پس از نقل داستان تولد حضرت عيسي(ع) خداي متعال به حضرت مريم(س)
      مي فرمايد: هرگاه کسي از انسان ها را ديدي (با اشاره) بگو: «من برايخداوند رحمان روزه اي نذر کرده ام؛ بنابراين با کسي سخن نمي گويم» (مريم،آيه 26)
      اين کتاب آسماني هنگامي که يکي از ويژگي هاي عباد الرحمن را بر مي شمارد،مي فرمايد: ايشان به نذر خويش وفا مي کنند و از روزي (قيامت) که شر وعذابش گسترده است، مي ترسند (انسان، آيه 7)
      امام صادق(ع) در روايتي که در شأن نزول همين آيه «يوفون بالنذر» از آنحضرت صادر شده، فرموده است: هنگامي که امام حسن و امام حسين(ع) مريض بودندروزي پيامبر خدا(ص) به ملاقات آنها آمد و به علي(ع) فرمود: خوب است جهتسلامتي فرزندانت نذر نمايي. علي(ع) فرمود من نذر مي کنم، چنانچه اين دوبهبود يابند، سه روز را به جهت تشکر از خداوند روزه بدارم. سپس فاطمه(ع) وهمچنين فضه که خادمه آنها بود، همين نذر را تکرار نمودند و خداي متعاللباس عافيت را به اندام آن دو امام پوشاند و ايشان نيز روزه داشتند (ميزانالحکمه، ج 10، ص 48)
      بنابراين نه تنها نذر با توحيد، رضا، تسليم و ادب در مقابل خداي عالممنافاتي ندارد، بلکه پيمان و وفاي به آن، عين توجه به حق تعالي، توحيد وعبوديت او و باعث قرب به خالق هستي است و در سنت و سيره اهل عصمت و طهارتو مؤمنان جريان دارد 1.

      در حقيقت بنظر مي رسد در بسياري از موارد - مانند مواردي كه در بالا ذكر شد - حكمت الهي از وراي عملي مانند نذر كردن ، جاري گشته و هنگام اداي نذر ، عناياتي بسيار ، در حق نذر كننده مي شود كه نذر ، واسطه تحقق آن شده است .

      موارد فوق مانند نذر حضرت امير (ع) و حضرت زهرا (س)

      نذر مادر مريم (س)

      و ...
      همگي گوياي اين عنايات عظيم هستند .
      _____
      1- منبع
      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    9. #7
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 83 تشکر : 927
      مورد تشکر: 137 در 54 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 35 آپلود : 1
      گالری : 0 وبلاگ :
      Arezou_M آنلاین نیست.



      چرا مادر حضرت مریم نذرشو از بچش مایه گذاشت.چرا نذاشت خود بچش تصمیم بگیره، چرا ما نذر داریم از کس دیگه مایه میذاریم؟

    10. #8
      کارشناس پاسخگوی احکام
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۸
      نوشته : 1,095 تشکر : 5,230
      مورد تشکر: 3,915 در 1,022 پست
      حضور : 3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
      دریافت : 33 آپلود : 3
      گالری : 17 وبلاگ : 0
      فریاد : اگر می خواهی ارزش خود را نزد خدا بدانی، نگاه كن ببین ارزش خدا نزد تو در وقت گناه چقدر است!
      Sepasgozar
      پاسخگوی احکام 1 آنلاین نیست.



      به نام خدا و سلام بر شما

      در پاسخ به این سوال چند نکته قابل توجه هست:

      1) احکام در شریعت های مختلف (به خلاف اصول) متفاوتند؛ برای مثال، روزه در همه شرایع الهی وجود دارد، اما کیفیت آن متفاوت است. نذر نیز از احکامی است که در دین اسلام، شرایطی دارد که شاید این شرایط در ادیان دیگر با این جزئیات، نباشد.

      2) برخی مفسران گفته اند: نذر در زمان حضرت مریم برای خدمت در معبدها این گونه بوده که: کودکان از هنگامی که توانایی بر خدمت داشتند تا سن بلوغ و رشد، این وظیفه ها را زیر نظر پدران و مادران انجام می دادند و پس از رسیدن به مرحله بلوغ، تعیین سرنوشتشان به دست خودشان بود، اگر می خواستند به کار خود در معبد پایان داده و بیرون می رفتند و اگر هم تمایل داشتند به همان وضع، ادامه می دادند.(1)

      و در واقع سرپرستی اطفال تا زمان بلوغ نه تنها وظیفه بلکه حق والدین (پدر و مادر) نیز می باشد که از آن به حق حضانت یاد می شود.

      براساس این حق هرگاه پدر و مادر برای تربیت فرزندانشان رویه خاصی که به مصلحت طفل است انتخاب کنند تا زمانی که طفل به سن بلوغ و رشد برسد، در راستای همان انجام وظیفه و احقاق حقوقی است که بر فرزندان دارند.

      ----------------------------------

      1) تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ذیل آیه 35 سوره آل عمران

      .

    11. #9
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 978 تشکر : 1,495
      مورد تشکر: 1,056 در 599 پست
      حضور : 1 روز 6 ساعت 33 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Lachini آنلاین نیست.



      واژه پیمان در زبان عربی دارای چندین معادل است که یکی از آنها نذر است که به پیمان انسان با الله اطلاق می شود منتها آیا محدود کردن آن به حوایج دنیوی صحیح است. من با الله پیمان می بندم که دیگر سیگار نکشم و این باعث می شود که من همیشه به یاد الله باشم و دیگر سیگار نکشم. منظورم این است که این بحث باید بیشتر باز شکافی شود.

    12. تشكرها 2 : az4deh, میقات
    13. #10
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۹۰
      نوشته : 299 تشکر : 345
      مورد تشکر: 347 در 206 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      هیربد آنلاین نیست.

      مطلب نذرکردن وپارچه بستن به درخت ؟




      بسمه تعالی
      سوالی توذهن من هست که هروقت ازروستایی یکی ازدوستام ردمیشم یک درختی هست که مردم پارچه سبزمی بندندونذرمیکنندوجالب اینجاست که هیچ صندوقی جهت جمع کردن پول هم نیست که بگیم دارن کلاه برداری میکنندوبنظرشما اگرنوعی بت پرستی خرافات حساب میشه چراکسی جلوشونمیگیره یعنی ممکنه هرکس نذربکنه به نیازش برسه ؟
      دل های بزرگ و احساس های بلند، عشق های زیبا و پرشکوه می آفرینند

    14. تشكر : میقات
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •