• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
    1. #1
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 1,130 تشکر : 162
      مورد تشکر: 249 در 121 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      محب زهرا آنلاین نیست.

      تفسير سوره بقره -آیه 215




      متن عربی آیه : يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ
      شان نزول آیه:

      "عمرو بن جموح" که پير مردى بزرگ و ثروتمند بود، به پيامبر اسلام عرض كرد: از چه چيز صدقه بدهم و به چه كسانى؟ اين آيه نازل شد و به او پاسخ گفت.

      تفسیر نمونه
      ((عمرو بن جموح )) پير مردى بزرگ و ثروتمند بود به پيامبر عرض كرد: از چه چيز صدقه بدهم و به چه كسانى ؟ آيه فوق نازل شد و به او پاسخ گفت . <378> از چه چيز بايد انفاق كرد؟ در قرآن مجيد آيات فراوانى - مخصوصا در سوره بقره - درباره انفاق و بخشش در راه خدا آمده است و براى اين كار پاداشها و فضيلتهاى بزرگى ذكر شده همين امر سبب مى شد كه درباره جزئيات اين كار از پيامبر سؤ ال كنند و بدانند از چه چيزهائى و در مورد چه كسانى انفاق كنند؟ لذا در آيه مورد بحث مى فرمايد: ((از تو سؤ ال مى كنند چه چيز را انفاق كنند)) (يسئلونك ما ذا ينفقون ). سپس مى افزايد ((بگو هر خير و نيكى (و هرگونه سرمايه سودمند مادى و معنوى ) كه انفاق مى كنيد براى پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مستمندان و واماندگان در راه بايد باشد)) (قل ما انفقتم من خير فللوالدين و الاقربين و اليتامى و المساكين و ابن السبيل ). مسلما ذكر اين پنج طايفه به عنوان بيان مصداقهاى روشن است وگرنه منحصر به آنها نمى باشد بنابراين پاسخ آنها در حقيقت اين است كه هم اشيائى كه از آن انفاق مى كنند دايره وسيعى دارد و هم كسانى كه به آنها انفاق مى شود. در مورد اول با ذكر كلمه ((خير)) كه هر نوع كار و مال و سرمايه مفيدى را شامل مى شود پاسخ كامل و جامعى به سؤ ال آنها داده شده و حتى امور معنوى همچون علم را نيز در بر مى گيرد، هر چند مصداق مهم آن در مورد انفاق ، اموال است . و در مورد دوم در عين گسترده بودن مورد انفاق اولويتها نيز بيان شده است مسلما پدر و مادر و سپس نزديكان نيازمند در اين مساءله اولويت دارند و بعد از آنها يتيمان و سپس نيازمندان و حتى كسانى را كه ذاتا فقير نيستند ولى بر اثر حادثه اى مثل تمام شدن مخارج در سفر نيازمند شده اند شامل مى شود. در پايان آيه مى فرمايد: ((و هر كار خيرى انجام مى دهيد خداوند از آن آگاه است )) (و ما تفعلوا من خير فان الله به عليم ). لزومى ندارد تظاهر كنيد، و مردم را از كار خويش آگاه سازيد، چه بهتر كه براى اخلاص بيشتر انفاقهاى خود را، پنهان سازيد، زيرا كسى كه پاداش مى دهد از همه چيز با خبر است ، و كسى كه جزا به دست اوست حساب همه نزد اوست . جمله ((و ما تفعلوا من خير)) معنى وسيعى دارد كه تمام اعمال خير را شامل مى شود نه تنها انفاق در راه خدا كه هر كار نيكى را خداوند مى داند، مى بيند و پاداش خير مى دهد. هماهنگى سؤ ال و جواب در آيه بعضى تصور كرده اند كه سؤ ال كنندگان در اين آيه ، از اشيائى كه انفاق بايد كرد، پرسش كرده اند، ولى جواب از مصارف و كسانى كه مورد انفاق قرار مى گيرند داده شده ، و اين به خاطر اين است كه شناخت مورد، مهمتر بوده است . ولى اين يك اشتباه است زيرا قرآن هم پاسخ از سؤ ال آنها داده و هم موارد انفاق را روشن ساخته است و اين از فنون فصاحت است كه هم پاسخ سؤ ال داده شود و هم به مساءله مهم ديگرى كه مورد نياز بوده اشاره شود. به هر حال جمله ((ما انفقتم من خير)) (آنچه از نيكيها انفاق مى كنيد) مى گويد: انفاق از هر موضوع خوبى مى تواند باشد، و تمام نيكيها را شامل مى شود، خواه از اموال باشد يا خدمات ، از موضوعات مادى باشد يا معنوى . در ضمن تعبير((خير)) آن هم به صورت مطلق ، نشان مى دهد كه مال و ثروت ذاتا چيز بدى نيست ، بلكه يكى از بهترين وسايل خير است ، مشروط به اينكه به نيكى از آن بهره گيرى شود. و نيز تعبير به ((خير)) ممكن است به اين نكته هم اشاره داشته باشد كه انفاقها بايد از هرگونه منت و آزار و كارهايى كه حيثيت اشخاص مورد انفاق را مخدوش مى كند، بركنار باشد به طورى كه بتوان به عنوان خير مطلق از آن ياد كرد.

      پاورقی :
      378-مجمع البيان ، جلد 1 و 2 صفحه 309 و روح المعاني جلد 2 صفحه 91 و تفسير کبير ، جلد 6 صفحه 23.
      هر جا که سفرکردم ، تو همسفرم بودي
      وز هر طرفي رفتم ، تو راهبرم بودي
      با هر که سخن گفتم ، پاسخ زتو بشنيدم
      بر هر که نظر کردم ، تو درنظرم بودي
      هرگز دل من بر تو ، يار دگري نگزيد
      گر خواست که بگزيند ، يار دگرم بودي

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,199 تشکر : 3,700
      مورد تشکر: 7,247 در 2,733 پست
      حضور : 23 روز 15 ساعت 14 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      نكته‏ها:

      1. در اين آيه دو بار كلمه «خَيْرٍ» بكار رفته است: يكى انفاق خير «أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ» و ديگرى كار خير «تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ» تا بگويد افراد بى‏پول نيز مى‏توانند با عمل و كار خود، به خير برسند.

      2. در حديث مى‏خوانيم: «لا صدقة و ذو رحم محتاج» در صورت نيازمندى بستگان، نوبت صدقه به ديگران نمى‏رسد. (بحار، ج 77، ص 59)

      3. انفاق پنج گونه است:
      انفاق واجب: مانند زكات، خمس، كفّارات، فديه و نفقه زندگى كه بر عهده مرد است.
      انفاق مستحب: مانند كمك به مستمندان، يتيمان و هديه به دوستان.
      انفاق حرام: مانند انفاق با مال غصبى يا در راه گناه.
      انفاق مكروه: مانند انفاق به ديگران با وجود مستحق در خويشاوندان.
      انفاق مباح: مانند انفاق به ديگران براى توسعه زندگى. زيرا انفاق براى رفع فقر، واجب يا مستحب است.

      ________
      (تفسير نور، ج‏1، ص 336)

      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    4. #3
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,199 تشکر : 3,700
      مورد تشکر: 7,247 در 2,733 پست
      حضور : 23 روز 15 ساعت 14 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      در این آیه شریفه سؤال از جنس انفاق است ولى جواب، هم جنس انفاق و هم محل انفاق را روشن مى‏كند، در عين حال به محل انفاق بيشتر اهميت داده شده، يعنى جنس انفاق همان خير و مال است، و محل انفاق موارد پنجگانه مى‏باشد كه اشاره شده است.

      اختصاص اين پنج مورد ظاهرا براى فوريت و اهميت آنهاست.

      جمله «وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ ...» اطمينان مى‏دهد كه اين معامله به سود انفاق كننده است خدا مى‏داند و عمل نيكوكاران را ضايع نمى‏كنند.

      _____________
      (تفسير أحسن الحديث، ج‏1، ص 390)


      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    5. #4
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 978 تشکر : 1,495
      مورد تشکر: 1,063 در 600 پست
      حضور : 1 روز 6 ساعت 33 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Lachini آنلاین نیست.



      سلام بر جناب پاسخگوي قراني

      فرموده ايد كه " انفاق مكروه: مانند انفاق به ديگران با وجود مستحق در خويشاوندان."

      اگر كسي از يكي از خويشاوندان مستحقش متنفر باشد و به جاي او به غير خويشاوند انفاق كند آيا كار بدي كرده است؟

    6. تشكرها 2 : میقات, مجیب
    7. #5
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,199 تشکر : 3,700
      مورد تشکر: 7,247 در 2,733 پست
      حضور : 23 روز 15 ساعت 14 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
      سلام بر جناب پاسخگوي قراني

      فرموده ايد كه " انفاق مكروه: مانند انفاق به ديگران با وجود مستحق در خويشاوندان."

      اگر كسي از يكي از خويشاوندان مستحقش متنفر باشد و به جاي او به غير خويشاوند انفاق كند آيا كار بدي كرده است؟

      با سلام و درود

      کراهت در باب عبادات به معنای اقل ثوابا (ثواب کمتر) است، نه این که انجام ندادن آن بهتر باشد.

      پس انفاق مکروه آن نیست که ترک و انجام ندادن آن بهتر باشد، بلکه معنایش این است خویشاوند نیازمند، اولویت دارد نسبت به غیرخویشاوند.

      بنابر این اگر کسی انفاق مکروه انجام داد، ثواب انفاق در راه خدا را برده است و نباید تصور کرد که اگر انجام نمی داد بهتر بود لذا کار بدی نکرده، ولی اگر این اولویت را رعایت می کرد ثواب بیشتری نصیب او می شد.



      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •