صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در نماز باید ابتدا صفات خدا را بگوئیم و بعد رحمانیت خدا را ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    5,390 در 1,221 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش چرا در نماز باید ابتدا صفات خدا را بگوئیم و بعد رحمانیت خدا را ؟




    سلام علیکم

    با توجه به این که این بحث توسط یکی از دوستان تازه وارد بنده که به انجمنها ی سایت اشنا نبودند مطرح شده بنده این تاپیک را از جانب ایشان ایجاد کردم ایشان اشتباها"در تاپیک نفخت فیه من روحی این سوال را طرح کرده بودند

    با سلام : مي خواهم بدانم كه چرا ما در نمازمان ابتدا صفات خدا را بايد بگوييم كه همان سوره حمد است سپس رحمانيت ياشناسنامه ي خدا را مي گوييم كه همان سوره توحيد است را مي گوييم و آن هم واجب نيست بلكه مستحب است يكبار اين سوره را بخوانيم؟
    ویرایش توسط ••ostad•• : 1389/02/09 در ساعت 14:24


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد 1388
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    3,152 در 1,162 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    با سلام : مي خواهم بدانم كه چرا ما در نمازمان ابتدا صفات خدا را بايد بگوييم كه همان سوره حمد است

    تلاوت سوره ی حمد در نماز به این دلیله
    که:

    بنا به فرموده ی خداوند در قرآن سوره ی
    حمد با کل قرآن برابری میکنه و در ضمن نماز سخن گفتن مردم با خداوند است و قرآن
    سخن گفتن خدا با مردم . در سوره ی حمد هر دو بعد رعایت شده .قسمت اول آن (از ایتدا
    تا مالک یوم الدین)از قول خداوند و قسمت
    دوم از قول بنده است(از ایاک نعبد تا آخر)


    حضرت رضا، عليه السّلام، فرمود: - اگر از من سؤال شود كه چرا خداوند دستور داده كه در همه ي نمازها، سوره ي حمد، خوانده شود؟ در پاسخ مي‏گويم: براي اينكه قرآن متروك نشود، همواره نمازگزاران با قرآن ارتباط داشته باشند و آن را از ياد نبرند و انتخاب سوره ي حمد از اين جهت است كه همه ي معارف و مفاهيم قرآن در آن جمع است...- علل الشرايع، ج 1، ص 247 - بحار الانوار، ج 85، ص 248.-



    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    1,096
    مورد تشکر
    4,019 در 1,032 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما
    البته منظور پرسشگر محترم را دقیق متوجه نشدم...

    اگر منظور سوال این هست که چرا سوره مبارکه حمد در بین دیگر سوره های قرآنی جایگاه خاص و اهمیت ویژه ای دارد، این موضوع به خصوصیات و ویژگی های این سوره برمی گردد.


    سوره حمد برای عبادت نازل شده است و در قرآن هیچ سوره ای نظیر آن نیست و تنها سوره ای است كه به زبان بندگان نازل شده است.

    و به تعبیر دیگر در این سوره خداوند طرز مناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است.


    آغاز این سوره با حمد و ستایش پروردگار شروع مى شود و با ابراز ایمان به مبدء و معاد (خداشناسى و ایمان به رستاخیز) ادامه مى یابد، و با تقاضاها و نیازهاى بندگان پایان مى گیرد.

    و این نکته بسیار جالب است که اسلام بر خلاف بسیارى از مذاهب ساختگى یا تحریف شده که میان (خدا) و (خلق) واسطه ها قائل مى شوند به مردم دستور مى دهد که بدون هیچ واسطه با خدایشان ارتباط برقرار کنند.



    از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل شده است كه در مورد سوره حمد فرمودند:

    «قسم به كسی كه جان من به دست اوست، خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در زبور و نه حتی در قرآن، مثل این سوره را نازل نكرده است و این سوره ام الكتاب (مادر كتاب) است.»

    [مجمع البیان، للشیخ ابی علی طبرسی (رحمه الله)، ج 1، ص 48]


    دلیل این سخن، با اندكی تأمل در محتوای سوره مذكور روشن می شود. زیرا این سوره در حقیقت فهرستی از مجموع قرآن كریم است.

    به این معنا كه بخشی از آن اشاره به، توحید و شناخت صفات خداوند دارد، قسمتی درباره معاد و رستاخیز سخن می گوید و در بخش دیگر آن از هدایت و ضلالت ـ كه خط فاصل مؤمنان و كافران است ـ بحث می كند.


    همچنین در این سوره به حاكمیت مطلق پروردگار و مقام ربوبیت و نعمتهای بی پایانش و مسأله عبادت و بندگی و اختصاص آن به ذات پاك او اشاره شده است.


    این سوره در حقیقت فهرستى است از مجموع محتواى قرآن. بخشى از آن توحید و شناخت صفات خدا است، بخشى در زمینه معاد و رستاخیز سخن مى گوید و بخشى از هدایت و ضلالت که خط فاصل مؤمنان و کافران است سخن مى گوید، و نیز در آن اشاره اى است به حاکمیت مطلق پروردگار و مقام ربوبیت و نعمتهاى بى پایانش که به دو بخش عمومى و خصوصى (بخش رحمانیت و رحیمیت) تقسیم مى گردد. و همچنین اشاره به مساله عبادت و بندگى و اختصاص آن به ذات پاک او شده است.

    در حقیقت هم بیانگر توحید ذات است، هم توحید صفات، هم توحید افعال، و هم توحید عبادت.

    و به تعبیر دیگر این سوره مراحل سه گانه ایمان یعنی: اعتقاد به قلب، اقرار به زبان، و عمل به ارکان را در بر دارد.


    مضامین عمیق سوره مبارکه حمد نیز حکایت از اهمیت و جایگاه ویژه این سوره در میان دیگر سوره های قرآنی دارد.

    در این زمینه روایتی از آقا امام رضا علیه السلام قابل توجه است:


    در عیون اخبارالرضا (علیه السلام) در حدیثى از پیامبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلم) مى خوانیم:


    خداوند متعال چنین فرموده (من سوره حمد را میان خود و بنده ام تقسیم کردم نیمى از آن براى من ، و نیمى از آن براى بنده من است، و بنده من حق دارد هر چه را مى خواهد از من بخواهد.

    هنگامى که بنده مى گوید بسم الله الرحمن الرحیم خداوند بزرگ مى فرماید: بنده ام بنام من آغاز کرد، و بر من است که کارهاى او را به آخر برسانم و در همه حال او را پر برکت کنم.

    و هنگامى که (الحمد لله رب العالمین ) خداوند بزرگ مى گوید: بنده ام مرا حمد و ستایش کرد، و دانست نعمتهائى را که دارد از ناحیه من است، و بلاها را نیز من از او دور کردم، گواه باشید که من نعمتهاى سراى آخرت را بر نعمتهاى دنیاى او مى افزایم، و بلاهاى آن جهان را نیز از او دفع مى کنم همانگونه که بلاهاى دنیا را دفع کردم.

    و هنگامى که مى گوید (الرحمن الرحیم) خداوند مى گوید: بنده ام گواهى داد که من رحمان و رحیمم ، گواه باشید بهره او را از رحمتم فراوان مى کنم ، و سهم او را از عطایم افزون مى سازم .

    و هنگامى که مى گوید (مالک یوم الدین) او مى فرماید: گواه باشید همانگونه که او حاکمیت و مالکیت روز جزا را از آن من دانست، من در روز حساب، حسابش را آسان مى کنم، حسناتش را مى پذیرم ، و از سیئاتش صرف نظر مى کنم.

    و هنگامى که مى گوید (ایاک نعبد) خداوند بزرگ مى گوید بنده ام راست مى گوید، تنها مرا پرستش مى کند، من شما را گواه مى گیرم بر این عبادت خالص ثوابى به او مى دهم که همه کسانى که مخالف این بودند به حال او غبطه خورند.

    و هنگامى که مى گوید (ایاک نستعین) خدا مى گوید: بنده ام از من یارى جسته، و تنها به من پناه آورده گواه باشید من او را در کارهایش کمک مى کنم، در سختیها به فریادش مى رسم، و در روز پریشانى دستش را مى گیرم.

    و هنگامى که مى گوید (اهدنا الصراط المستقیم ...) (تا آخر سوره ) خداوند مى گوید: این خواسته بنده ام بر آورده است، و او هر چه مى خواهد از من بخواهد که من اجابت خواهم کرد آنچه امید دارد، به او مى بخشم و از آنچه بیم دارد ایمنش مى سازم.


    ------------------------------

    [از کتاب عيون اخبار الرضا (ع) (طبق نقل الميزان جلد اول صفحه 37)]

    - منابع:
    (برگرفته از تفسیر نمونه و المیزان)

    .



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1389
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    4 در 2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش اثبات وجود خدا در نماز




    چرا در نماز ،اول از صفات رحمانيت و رحيميت خدا سخن مي گوييم بعد يكتايي خدارا و وجود او را در سوره ي توحيد بيان مي كنيم كه تازه اين سوره هم اختياري است ؟،

    ویرایش توسط mo2012 : 1389/02/10 در ساعت 11:32


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند 1388
    نوشته
    223
    مورد تشکر
    630 در 200 پست
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    0
    گالری
    6



    قربه الی الله (شما نیتتان برا خداست ان هم خدایی که اقرب من حبل الورید)
    ویرایش توسط چشم ابری : 1389/02/10 در ساعت 16:54
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    واحفظ سیدنا و قائدنا سید علی خامنه ای


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,580
    مورد تشکر
    8,067 در 2,378 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    چون نماز از عبادات است در عبادات تعبد لازم است. یعنی همان طور که پیامبر و ائمه انجام دادند ما هم باید انجام دهیم.(زیرا در قرآن فقط کلیات دین مطرح شده و تفسیر آن به عهده پیامبر و ائمه است.)
    پیامبر فرمودند :" صلو کما رأیتمونی أصلی ، همین طور که من نماز می خوانم نماز بخوانید."




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,580
    مورد تشکر
    8,067 در 2,378 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    علت خواندن سوره حمد در نماز

    1. از امام باقرع دربارة حكم كسي كه در نمازش "فاتحة الكتاب‌" قرائت نكرده بود، سؤال شد;
    حضرت فرمود: "لاصلاة له إلاّ ان يقرأ بها; نمازش‌، نماز شمرده نمي‌شود، مگر اين‌كه در آن "فاتحة الكتاب‌"را قرائت كند".

    چرا در نماز باید ابتدا صفات خدا را بگوئیم و بعد رحمانیت خدا را ؟

    2.در روايت ديگر مي‌فرمايند: "كل صلاة لايقرأ فيها بفاتحة الكتاب فهي خداج‌; هر نمازي كه در آن"فاتحة الكتاب‌" خوانده نشود;
    پس آن نماز، ناقص است
    ‌".
    (وسائل الشيعه‌، شيخ حر عاملي‌، ج 6، باب قرأة في الصلاة‌، ص 37 و 39، ح 1 و 6، مؤسسه آل البيت‌:لاحيأ التراث‌.)

    چرا در نماز باید ابتدا صفات خدا را بگوئیم و بعد رحمانیت خدا را ؟

    3.اميرالمؤمنين امام علي‌مي‌فرمايند: "فاذا... فاقرأ الحمد و سورة معها...; هر گاه تكبيرة الافتتاح را گفتي‌، پس سوره حمد را
    قرائت كن و سورة ديگري كه به آن اجازه داده شده‌، همراه آن بخوان‌...
    ".
    (من لايحضره الفقيه‌، شيخ صدوق‌;، ج 9، باب في وصف الصلاة‌، ص 266، ح 7، دارالتعارف للمطبوعات‌، بيروت‌.)


    چرا در نماز باید ابتدا صفات خدا را بگوئیم و بعد رحمانیت خدا را ؟

    4. از پيامبر گرامي‌اسلام‌نقل شده كه در مورد سوره حمد فرمود: "قسم به كسي كه جان من به دست اوست‌،
    خداوند نه در تورات و نه در انجيل و نه در زبور و نه حتي در قرآن‌، مثل اين سوره را نازل نكرده است و اين سوره‌ ام‌الكتاب
    (مادر كتاب‌) است‌."
    (مجمع‌البيان‌، للشيخ ابي‌علي طبرسي‌;، ج 1، ص 48، مؤسس اعلمي‌، بيروت‌.)


    چرا در نماز باید ابتدا صفات خدا را بگوئیم و بعد رحمانیت خدا را ؟

    البته غیر از روایات که در بالا آورده شده شاید بتوان دلایل دیگری هم برای واجب بودن سوره حمد در قرآن بیان کرد .

    اين سوره در حقيقت فهرستي از مجموع قرآن كريم است‌; و شامل موضعات زیر می شود:

    * توحيد و شناخت صفات خداوند
    * معاد و رستاخيز سخن
    * ازهدايت و ضلالت ـ كه خط فاصل مؤمنان و كافران است ـ
    * حاكميت مطلق پروردگار و مقام ربوبيت و نعمتهاي بي‌پايانش
    * عبادت و بندگي و اختصاص آن به ذات پاك او
    * توحيد ذاتي‌، صفاتي‌، افعالي‌، عبادي
    * و .....





  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,580
    مورد تشکر
    8,067 در 2,378 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    و اما این که چرا خواندن سوره توحید در نماز مستحب است:
    یکی از حکمت های آن این است که بتوان از ثواب قرائت دیگر سوره های قرآن هم در نماز بهره مند شد.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1389
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    4 در 2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض عذر خواهي من هنوز جواب سوالم را نگرفته ام

    چرا در نماز ما بايد ابتدا صفات رحمانيت خدا را بگوييم(سوره حمد) و سپس يكتايي پروردگارمان رادر سوره توحيد بيان مي كنيم . تازه اين سوره هم اختياري است نه واجب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟

  11. تشكرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1389
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    4 در 2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يعني واقعا هيچ شخصي نمي نواند به اين سوال پاسخ دهد؟

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود
کوچک نمایی
بزرگ نمایی
بستن
برگشت به عقب
پاسخگویی آنلاین