صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خانه خدا را کعبه می نامند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1389
    نوشته
    539
    مورد تشکر
    544 در 237 پست
    حضور
    23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1187
    آپلود
    0
    گالری
    206

    مطلب چرا خانه خدا را کعبه می نامند ؟




    آیا دلیل اینکه خانه خدواند را کعبه می نامند به خاطر این نیست که شبیه مکعب هست؟


    آیا واژه کعبه معنی لغوی عربیش یک چیزی مثل مکعب نمی خوره ؟

    آخه اگر دقت کنید خانه خدا یا کعبه شبیه مکعب هستش !!!

    بهرحال اگر از علت نام گذاری کعبه کسی چیزی می دونه بگه !!!

    از زمان حضرت ابراهیم تا حضرت محمد باید این نامگذاری صورت گرفته باشه !

    آیا نام های دیگه ای هم بوده یا هست واسه کعبه ؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,045
    مورد تشکر
    4,156 در 1,611 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط klisa2 نمایش پست
    آیا دلیل اینکه خانه خدواند را کعبه می نامند به خاطر این نیست که شبیه مکعب هست؟


    آیا واژه کعبه معنی لغوی عربیش یک چیزی مثل مکعب نمی خوره ؟

    آخه اگر دقت کنید خانه خدا یا کعبه شبیه مکعب هستش !!!

    بهرحال اگر از علت نام گذاری کعبه کسی چیزی می دونه بگه !!!

    از زمان حضرت ابراهیم تا حضرت محمد باید این نامگذاری صورت گرفته باشه !

    آیا نام های دیگه ای هم بوده یا هست واسه کعبه ؟
    با سلام و عرض ادب خدمت شما برادر گرامي

    در علت نامگذاری «کعبه» بدین اسم، دو وجه ذکر شده است:
    1 ـ چون کعبه دارای ارتفاع و بلندی از سطح زمین می باشد، همچنانکه کعبه در لغت نیز به معنای ارتفاع آمده است.
    2 ـ زیرا خانه خدا به شکل مربّع است و عرب این اسم را به هر خانه ای که چهار گوش باشد اطلاق می کند. ولیکن با کثرت استعمال (وضع تعیّنی) برای خانه خدا عَلَم گردید. بنابراین هر گاه اسم کعبه برده می شود، به خانه خدا انصراف دارد.
    البته «واژه کعبه» در قرآن در بعضی موارد به تنهایی، و در بخشی از آیات، همراه با کلمه «البیت الحرام» آمده است.
    مانند: «یا ایهاالذین آمنوا لا تقتلوا الصید و انتم حرمٌ... هدیاً بالغ الکعبة».
    «یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید، هرگاه در احرام باشید شکار را مکشید، هرکه صید را به عمد بکشد، جزای او قربانی کردن حیوانی است همانند آنچه کشته است، بشرط آنکه دو عادل به آن گواهی دهند و قربانی را به کعبه رساند»(مائده آيه 95).
    و در آیه دیگر چنین می فرماید: «جعل اللّه الکعبة البیت الحرام قیاماً للناس...»
    «خدا، کعبه بیت الحرام را، با ماه حرام و قربانی بی قلاده و با قلاده، قوام کار مردم گردانید.» (حج آيه 25)




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,045
    مورد تشکر
    4,156 در 1,611 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به کعبه، «بیت» هم گفته می شود:
    در بسیاری از آیات، اسم بیت بر کعبه اطلاق شده است:

    الف ـ «ما کان صلاتهم عندالبیت اِلاّ مکاءً و تصدیة.»(انفال آيه 35 )
    «و دعایشان در نزد خانه کعبه جز صفیر کشیدن و دست زدن، هیچ نبود».

    ب ـ «فَلْیعبدوا ربّ هذاالبَیْت.» (قریش آيه 3)
    «پس باید پروردگار این خانه را بپرستد».

    ج ـ «اِنّ الصفا و المروة من شعائراللّه فَمن حج البیت...» (بقره: آيه 158)
    «صفا و مروه از شعائر خداست، پس کسانی که حج خانه خدا بجای می آورند یا عمره می گذارند، اگر بر آن دو کوه طواف کنند مرتکب گناهی نشده اند».
    صفا و مروه اسم دو کوهی است که بین آنها فاصله ای وجود دارد و سعی میان آن دو از ارکان حج است. در عصر جاهلی بر کوه صفا بتی بنام «اساف»، و بر کوه مروه بت دیگری بنام «نائله» بود. مسلمانان از سعی میان آن دو کوه که زیارتگاه مشرکین بوده بیم داشتند ولیکن در این آیه سعی میان این دو کوه از شعائر خدای یکتا خوانده شده تا دیگر بیمی بر جای نماند.

    د ـ «و اذ جعلنا البیت مثابة للناس و امناً...» (همان آيه 125)
    «و کعبه را جایگاه اجتماع و مکان امن مردم ساختیم. مقام ابراهیم را نمازگاه خویش گیرید...»

    هـ ـ «و اذ بوّ أنا لابراهیم مکان البیت...» ( حج آيه 26)
    «و مکان خانه را برای ابراهیم آشکار کردیم و گفتیم: هیچ چیز را شریک من مساز و خانه مرا برای طواف کنندگان و برپای ایستادگان و راکعان و ساجادان پاکیزه بدار».

    و ـ «و اذ یرفع ابراهیم القواعدمن البیت...» (بقره آيه 127)
    «هنگامی که ابراهیم و اسماعیل پایه های خانه را بالا بالا بردند. گفتند: ای پروردگار ما، از ما بپذیر که تو شنوان و دانا هستی».

    ز ـ «وللّه علی الناس حج البیت مَن استطاع الیه سبیلاً...» ( آل عمران آيه 97)
    «و خدا راست بر مردم حج خانه، آن کس که بتواند به سویش راهی بیابد و هر آن کس که کفر ورزد، همانا خدا از جهانیان بی نیاز است».

    ح ـ «اِنّ اوّل بیت وضع للناس...» (همان آيه 96)
    «نخستین خانه ای که برای مردم (و عبادت خداوند) بنا شده است.»

    ط ـ «... و عَهِدنا اِلی ابراهیم واسماعیل اَنْ طهرّا بیتی.» (بقره آيه 125)
    «... ما ابراهیم و اسماعیل را فرمان دادیم: خانه مرا برای طواف کنندگان و مقیمان و راکعان و ساجدان پاکیزه دارید.»
    و در جای دیگر چنین آمده است:

    ی ـ «و اذبوّأنا لابراهیم مکان البیت اَنْ لا تشرک بی شیئاً و طهرّ بَیْتی للطائفین و القائمین و الرّکّع السجود...» (حج آيه 25)
    «و بیاد آور ای رسول که ما ابراهیم را در آن بیت الحرام تمکین دادیم که با من چیزی شریک نگیرد و بر او وحی کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و نمازگزاران و رکوع و سجود کنندگان پاکیزه نماید.»





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,045
    مورد تشکر
    4,156 در 1,611 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0





    به کعبه، مسجدالحرام نیـز گفتـه شـده است:

    الف ـ «و من حیث خَرجت فَوَلّ وجهک شَطرالمسجدالحرام...» (بقره آيه 150)
    «و هرگاه (یا هرجا) بیرون شدی، روی خود را به جانب مسجدالحرام برگردان.»

    ب ـ «ولا تقاتلوهم عندالمسجدالحرام...» (همان: 191)
    «و در مسجدالحرام با آنها (کافران) جنگ مکن، مگر آنکه با شما بجنگند و چون با شما جنگیدند بکشیدشان، که این است پاداش کافران.»

    ج ـ «ولا یجر منّکم شنئان قوم اَنْ صدّوکم عن المسجدالحرام.» (مائده آيه 2)
    «و دشمنی با قومی که می خواهند شما را از مسجدالحرام باز دارند، وادارتان نسازد که از حدّ خویش تجاوز کنید.»

    د ـ «و کیف یکون للمشرکین عهدٌ عنداللّه و عند رسوله اِلاّ الذین عاهدتم عندالمسجدالحرام...» (توبه آيه 7)
    «چگونه مشرکان را با خدا و پیامبر او پیمانی باشد؟ مگر آنانی که نزد مسجدالحرام با ایشان پیمان بستید.»

    هـ ـ «و مالهم اَلاّ یعذّبهم اللّه و هم یصدون عن المسجدالحرام...» (انفال آيه 34)
    «و چرا خدا عذابشان نکند، حال آنکه مردم را از مسجدالحرام باز می دارند و صاحبان آن نیستند.»

    و ـ «سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجدالحرام...»(اسرا آيه 1)
    «منزّه است آن خدایی که بنده خود را شبی از مسجدالحرام به مسجدالاقصی، که گرداگردش را برکت داده ایم، سیر داد.»

    ز ـ «اِنّ الذین کفروا و یصدون عن سبیل اللّه و المسجدالحرام الذی جعلناه للناس...»19
    «آنهایی که کافر شدند و مردم را از راه خدا و مسجدالحرام (که برای مردم چه مقیم و چه غریب یکسان است) باز می دارند...»

    ح ـ «هم الّذین کفروا و صدوکم عن المسجدالحرام...»(حج آيه 25)
    «ایشان همانهایی هستند که کفر ورزیدند، و شما را از مسجدالحرام باز داشتند، و مانع شدند که قربانی به قربانگاهش برسد.»

    و آیات دیگری که در سورهای بقره و توبه وجود دارد، همین مطلب را اثبات می کند.





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,765
    مورد تشکر
    6,951 در 2,353 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط klisa2 نمایش پست
    آیا دلیل اینکه خانه خدواند را کعبه می نامند به خاطر این نیست که شبیه مکعب هست؟
    آیا واژه کعبه معنی لغوی عربیش یک چیزی مثل مکعب نمی خوره ؟
    آخه اگر دقت کنید خانه خدا یا کعبه شبیه مکعب هستش !!!
    بهرحال اگر از علت نام گذاری کعبه کسی چیزی می دونه بگه !!!


    كعبه در اصل از ماده "كعب" به معنى برآمدگى پشت پا است، سپس به هر نوع بلندى و برآمدگى اطلاق شده. و اگر به "مكعب" نيز مكعب گفته مى ‏شود به خاطر آن است كه از چهار طرف داراى برآمدگى است. به هر حال اين كلمه (كعبه) هم اشاره به بلندى ظاهرى خانه خدا است و هم رمزى از عظمت و بلندى مقام آن مى‏ باشد.
    (تفسير نمونه، ج‏5، ص 91)



    ویرایش توسط صدیقین : 1389/02/30 در ساعت 05:12
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1389
    نوشته
    539
    مورد تشکر
    544 در 237 پست
    حضور
    23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1187
    آپلود
    0
    گالری
    206



    با سلام خدمت اساتید بزرگوار

    پس نام خانه خدا یا کعبه نام دیگرش مسجد الحرام یا بیت الحرام هم هست .

    آیا نام های دیگری هم براش بوده از زمان های دور یا اصلا قبل از اینکه حضرت محمد به پیامبری برگزیده بشه یا کلا از زمانی که حضزت ابراهیم این خانه رو با دستان مبارکش ساخت به بعد ؟

    ظاهرا قبل ازاینکه کعبه قبله مسلمین بشه برای اتحاد مسجد قدس قبله گاه مسلمین بوده !!! فکر میکنید چه دلیل داشت خداوند از طریق حضرت محمد قبله مسلمین رو تغییر داد به کعبه ؟ آیا خداوند به خاطر آینده قوم اسرائیل در فلسطین قبله مسلمین رو به کعبه در مکه مکرمه تغییر داد ؟ البته منظورم به جزء وحدت مسلمین جهانه !!!

    آیا در خانه کعبه از وقتی که حضرت ابراهیم (ع) خانه خدا رو ساخت کسی در کعبه زندگی هم کرده ؟ ظاهرا که حضرت علی در کعبه به دنیا آمده آره ؟ چطور شده حضرت علی آنجا به دنیا آمده البته اگر سوالم درست باشه ؟ کسانی دیگر هم بودند که انجا بدنیا آمده باشند ؟

    نکته دیگه پس کعبه می تونه به نوعی معنی مکعب رو هم بده آره ؟ چون کعبه به معنی برآمدگی هستش و مکعب هم دارای برآمدگی از چهار طرف درست متوجه شدم یا اشتباه می کنم !!! ؟



    امیدوارم که با سوالاتم موجب به مزاحمت اساتید نشده باشم

  8. تشكرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن 1385
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    14 در 10 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام.
    کعبه یا در حقیقت شکل مکعب یک تفکر فلسفی است دارای شش وحه که پنج وجه آن کاملا قابل مشاهده است
    وپیش از آن در ایران باستان کعبه زرتشت و قبر کوروش ودر بیت المقدس بروی قبته الصخره که شکل تخریبی آن
    بصورت هشت ضلعی دیده میشود( دو مربع بدون ارتفاع بر روی هم) و همانطور که شایع است این بنا را در ارتباط
    با وقایع حضرت محمد (ص) ساخته شده است ویک از هنر های تاریخی است .برای متفکرین !!!!!
    با تشکر :
    محمد رضا مهدی


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1387
    نوشته
    364
    مورد تشکر
    366 در 192 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط klisa2 نمایش پست
    آیا دلیل اینکه خانه خدواند را کعبه می نامند به خاطر این نیست که شبیه مکعب هست؟


    آیا واژه کعبه معنی لغوی عربیش یک چیزی مثل مکعب نمی خوره ؟

    آخه اگر دقت کنید خانه خدا یا کعبه شبیه مکعب هستش !!!

    بهرحال اگر از علت نام گذاری کعبه کسی چیزی می دونه بگه !!!

    از زمان حضرت ابراهیم تا حضرت محمد باید این نامگذاری صورت گرفته باشه !

    آیا نام های دیگه ای هم بوده یا هست واسه کعبه ؟
    دقیقا به همین علت بهش میگن کعبه، چون مکعبی شکله.


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,045
    مورد تشکر
    4,156 در 1,611 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط klisa2 نمایش پست
    با سلام خدمت اساتید بزرگوار

    پس نام خانه خدا یا کعبه نام دیگرش مسجد الحرام یا بیت الحرام هم هست .

    آیا نام های دیگری هم براش بوده از زمان های دور یا اصلا قبل از اینکه حضرت محمد به پیامبری برگزیده بشه یا کلا از زمانی که حضزت ابراهیم این خانه رو با دستان مبارکش ساخت به بعد ؟


    دوست ارجمند با سلام و عرض ادب
    اولا حضور حضرت عالي عرض مي شود :
    از قرآن و احاديث و تواريخ اسلامى به خوبى استفاده مى‏شود كه خانه كعبه پيش از ابراهيم، حتى از زمان آدم برپا شده بود، در سوره ابراهيم از قول اين پيامبر بزرگ مى‏خوانيم: «پروردگارا من بعضى از فرزندانم را در اين سرزمين خشك و سوزان در كنار خانه تو سكونت دادم».( ابراهيم/ 37)
    اين آيه گواهى مى‏دهد موقعى كه ابراهيم با فرزند شير خوارش اسماعيل و همسرش به سرزمين مكه آمدند اثرى از خانه كعبه وجود داشته است.
    در سوره آل عمران نيز مى‏خوانيم: «نخستين خانه‏اى كه به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد در سرزمين مكه بود»( آل عمران/ 96) مسلم است كه پرستش خداوند و ساختن مركز عبادت از زمان ابراهيم آغاز نگرديده، بلكه قبلًا و حتى از زمان آدم (ع) بوده است. همچنين قرآن مى‏گويد: «بياد آوريد هنگامى را كه ابراهيم و اسماعيل پايه‏هاى خانه (كعبه) را بالا مى‏بردند، و مى‏گفتند «پروردگارا از ما بپذير تو شنوا و دانائى».( بقره/ 127)
    اين تعبير مى‏رساند كه شالوده‏هاى خانه كعبه وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل پايه‏ها را بالا بردند.
    در خطبه معروف قاصعه از نهج البلاغه نيز مى‏خوانيم: «آيا نمى‏بينيد كه خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسيله قطعات سنگى امتحان كرده است، و آن را خانه محترم خود قرار داده، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد كه به گرد آن طواف كنند».
    كوتاه سخن اينكه آيات قرآن و روايات اين تاريخچه معروف را تأييد مى‏كند كه خانه كعبه نخست به دست آدم ساخته شد، سپس در طوفان نوح فرو ريخت، و بعد به دست ابراهيم و فرزندش اسماعيل تجديد بنا گرديد.
    طبق جستجوي ناقصي كه حقير داشتم ظاهرا قبل از زمان حضرت ابراهيم خانه كعبه به بيت العتيق مشهور بوده ، و در وجه تسميه اين نامگذاري روايات دلايل مختلفي بيان كرده اند .
    از امام باقر عليه السّلام پرسيدند: چرا كعبه را بيت العتيق ناميده اند؟ فرمود: چون كه خانه اي است آزاد از مردم، هيچ كس مالك آن نيست. (علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏2، ص: 293)




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,045
    مورد تشکر
    4,156 در 1,611 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط klisa2 نمایش پست
    با سلام خدمت اساتید بزرگوار


    ظاهرا قبل ازاینکه کعبه قبله مسلمین بشه برای اتحاد مسجد قدس قبله گاه مسلمین بوده !!! فکر میکنید چه دلیل داشت خداوند از طریق حضرت محمد قبله مسلمین رو تغییر داد به کعبه ؟ آیا خداوند به خاطر آینده قوم اسرائیل در فلسطین قبله مسلمین رو به کعبه در مکه مکرمه تغییر داد ؟ البته منظورم به جزء وحدت مسلمین جهانه !!!


    با سلام مجدد
    بله قبل از اينكه قبله مسلمين به كعبه تغيير جهت پيدا كنه ، قبله گاه مسلمين بيت المقدس بوده اما به دليلي(كه در ذيل عرض مي شود) از مسجد قدس به كعبه تغيير يافت :
    دليلش را از زبان حكيم متأله حضرت آيت الله جوادي آملي بشونيد :
    از عدم تشريع كعبه به عنوان اولين قبلة مسلمانان، از بين بردن تعصب جاهلى و تشخيص مرتجعان از پيروان واقعى رسول اكرم (ص) بيان شد: «لنعلم من يتَّبع الرَّسول ممَّن ينقلب على عقبيه»( بقره/ 143) زيرا اگر كعبه در آغاز بعثت قبله قرار مى گرفت رسوبات جاهلى عرب و تعصّبات قومى احيا مى شد. پس از تأمين هدف فوق و نيز براى برخورد با تعصب و طعن يهوديان مدينه و اطراف آن كه مى گفتند: مسلمانان در مورد قبله استقلال نداشته، تابع قبله ما هستند، خداوند دوباره كعبه را قبله قرار داد.
    توهم تبعيت از يهوديان در مورد قبله، باعث احساس حقارت و ذلت در مسلمانان شده بود، به گونه اى كه رسول اكرم (ص) براى حلّ اين مشكل منتظر وحى بود: «قد نرى تقلُّب وجهك فى السّماء»( بقره/ 144) گر چه خداوند، رسول اكرم (ص) را كاملترين مصداق اهتداءمعرفى كرد: «إنك على صراطٍ مستقيم»( زخرف/ 43) و فرمود: هدايت يافتگان، سنگينى مسئله قبله را احساس نمى‏كنند: «و إن كانت لكبيرةإلا على الّذين هدى الله»( زخرف/ 43)، ليكن در خواست و انتظار آن حضرت به لحاظ طعن و تحقير كج انديشان و بد زبانان نسبت به اسلام و مسلمانان بود، نه بر اساس انگيزه هاى شخصى يا قبيله اى و يا نژادى. از اين رو خداى سبحان فرمود: «فلنو لِّينَّك قبلة ترضاها»( بقره/ 144) اين بدان جهت است كه انسان كاملى كه به مقام رضا رسيده و خدا از او راضى است، چنانكه او از خدا راضى است: «رضى الله عنهم و رضوا عنه»( مائده/ 119) رضاى نفسى يا قومى ندارد: «رضى الله رضانا أهل البيت»( مائده/ 119). چنين انسانى آنچه را خدا مى پسندد درخواست مى‏كند، آن هم به اذن الله. پس او قبله‏اى را مى‏پسندد كه مرضى خدا باشد و خدا قبله‏اى را مى‏پسندد كه از طعن مصون باشد.
    تذكر اين نكته سودمند است كه، اوّلا اگر تحويل قبله، از باب نسخ باشد، از مصاديق نسخ سنّت به قرآن است، نه نسخ قرآن به قرآن زيرا قبله بودن بيت المقدّس، با سنّت ثابت شده بود، نه با قرآن، تا با نزول حكم قرآنى اخير نسخ شود.
    ثانيا، روح نسخ در تشريع الهى به تخصيص زمانى بر مى گردد، نه اينكه حكم قبلى از ريشه باطل بوده باشد. از اين رو تغيير در احكام الهى و از آن جمله، تحويل قبله، از سنخ تحويل حق به حق است، نه از قبيل تحويل باطل به حق. از اينجا پاسخ اين سؤال هم كه «اگر كعبه قبلةواقعى بوده، تكليف نمازهايى كه پيش از اين به سمت بيت المقدس گزارده شده چيست؟» روشن مى شود و آن اين كه كعبه ذاتا قبله نيست و چون پيش از اين حكم، بيت المقدس قبله بوده پس نمازهايى كه بدان سو گزارده شده واجد همه شرائط صحت بوده و ضايع نشده است: «ما كان الله ليضيع إيمانكم»( بقره/ 143)
    آية الله جوادى آملى، صهباى حج




صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود
کوچک نمایی
بزرگ نمایی
بستن
برگشت به عقب
پاسخگویی آنلاین