اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
  • Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
    1. #1
      خادم قرآنی انجمن اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 1,137 تشکر : 1,339
      تشکر شده: 2,483 در 745 پست
      حضور : 8 روز 18 ساعت 11 دقیقه
      دریافت : 19 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      فریاد : خدایا کمکم کن
      Naomid
      amirreza1373000 آنلاین نیست.

      حرام یا حلال !!!!تکلیف چیست؟





      سلام دوستان سوالی داشتم خدمتتون
      آیا کسی بقیه پول شخصی رو در خرید نده یعنی نداشته باشه حتی یک ریال باشه تکلیف چیست؟
      الان توضیح می دهم
      ما وقتی با اتوبوس خط واحد بیرون می رویم بیشتر جا ها 750ریال هست.بعضی از رانندگان و همکارشون اگر 75 ندیم 25 تومنو نمی دهند.می دانم که ارزش زیادی ندارد اما می گویند 25 تومن ندارند.{بعضی ها دارند و بعضی ها نه}اگر کسانی که دارند و ندهند چه می شود؟{اگر بگوییم مثلا بقیه ما رو بده می گویند مگر چقدر دادی ؟؟؟؟25تومنم پولیه؟}و کسانی که ندارند تا بدهند چه می شود؟مثلا چرا 50تومن نمیگیرند؟اگر ندارن!!!!!!!!
      بازم می گویم دیگر این پول ارزش ندارد اما خب قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود!!!!!
      خب به نظر شما تکلیف آنها چیست؟آیا حرام است یا حلال؟
      کلا همه جزییات رو بخونین و بگویید لطفا .......منتظرم...........
      ممنونم
      متخصص در راه اندازی انجمن و وب سایت های مذهبی و...
      شما هم سایت می خواید؟پیام بدین

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,601 تشکر : 1,456
      تشکر شده: 6,588 در 2,111 پست
      حضور : 13 روز 6 ساعت 49 دقیقه
      دریافت : 15 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.




      نقل قول نوشته اصلی توسط amirreza1373000 نمایش پست ها
      سلام دوستان سوالی داشتم خدمتتون آیا کسی بقیه پول شخصی رو در خرید نده یعنی نداشته باشه حتی یک ریال باشه تکلیف چیست؟ الان توضیح می دهم ما وقتی با اتوبوس خط واحد بیرون می رویم بیشتر جا ها 750ریال هست.بعضی از رانندگان و همکارشون اگر 75 ندیم 25 تومنو نمی دهند.می دانم که ارزش زیادی ندارد اما می گویند 25 تومن ندارند.{بعضی ها دارند و بعضی ها نه}اگر کسانی که دارند و ندهند چه می شود؟{اگر بگوییم مثلا بقیه ما رو بده می گویند مگر چقدر دادی ؟؟؟؟25تومنم پولیه؟}و کسانی که ندارند تا بدهند چه می شود؟مثلا چرا 50تومن نمیگیرند؟اگر ندارن!!!!!!!! بازم می گویم دیگر این پول ارزش ندارد اما خب قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود!!!!! خب به نظر شما تکلیف آنها چیست؟آیا حرام است یا حلال؟ کلا همه جزییات رو بخونین و بگویید لطفا .......منتظرم........... ممنونم
      به نام خدا
      با سلام
      متاسفانه نرخ گذاريها دائما به شكلي صورت ميگيره كه افزايش قيمت در مرحله بعد ، اجبارا و بدون تعيين نرخ ديگري ، بصورت اتومات انجام شود ، مثل همين موردي كه مثال زديد ، نرخ گذاري بايد به نحوي صورت گيرد كه يا مشتري يا فروشنده توان پرداخت مابقي پول يا بهاي اصلي جنس را داشته باشند اما با كمال تاسف ندارند و بدتر آنكه اگر كسي بخواهد مابقي پولش را مطالبه كند به تمسخر گرفته مي شود .
      بهر حال راننده - كه چنين نرخي را معين كرده و يا مي تواند به عنوان يك عضو به صنف خود در مورد نوع نرخگذاري اعتراض نمايد - موظف به پرداخت مابقي پول مسافران است در واقع پول خرد ، جزيي از ابزار كار وي محسوب ميشود و او موظف است به هر نحوي شده آن را تهيه نموده و به مسافران بدهد - مثلا به بانك مراجعه كند و تعداد زيادي سكه مورد نظر را تهيه نمايد - و يا در غير اينصورت رضايت مسافر را بابت عدم توانايي در پرداخت مابقي پول كسب كند ، مردم هم معمولا در اينصورت ، از اين حق جزيي ميگذرند اما همين كسب رضايت موجب حلاليت پول راننده خواهد بود.
      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی تفسیر قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 2,684 تشکر : 1,962
      تشکر شده: 6,422 در 2,238 پست
      حضور : 11 روز 19 ساعت 16 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      صدیقین آنلاین نیست.




      نقل قول نوشته اصلی توسط amirreza1373000 نمایش پست ها
      سلام دوستان سوالی داشتم خدمتتون
      آیا کسی بقیه پول شخصی رو در خرید نده یعنی نداشته باشه حتی یک ریال باشه تکلیف چیست؟
      الان توضیح می دهم
      ما وقتی با اتوبوس خط واحد بیرون می رویم بیشتر جا ها 750ریال هست.بعضی از رانندگان و همکارشون اگر 75 ندیم 25 تومنو نمی دهند.می دانم که ارزش زیادی ندارد اما می گویند 25 تومن ندارند.{بعضی ها دارند و بعضی ها نه}اگر کسانی که دارند و ندهند چه می شود؟{اگر بگوییم مثلا بقیه ما رو بده می گویند مگر چقدر دادی ؟؟؟؟25تومنم پولیه؟}و کسانی که ندارند تا بدهند چه می شود؟مثلا چرا 50تومن نمیگیرند؟اگر ندارن!!!!!!!!
      بازم می گویم دیگر این پول ارزش ندارد اما خب قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود!!!!!
      خب به نظر شما تکلیف آنها چیست؟آیا حرام است یا حلال؟
      کلا همه جزییات رو بخونین و بگویید لطفا .......منتظرم...........
      ممنونم

      سلام بر شما
      اولا 25 تومان که هیچی نیست و به قول خودتان ارزشی ندارد!
      ثانیا 25 تومان که سهله، برخی راننده ها گاهی بیشتر از نصف کرایه قانونی را هم، اضافه بر کرایه اصلی می گیرند!
      ثالثا قطره قطره این پول خورده ها دریاچه هم نمی شود، چه برسد به دریا (که شما فرموده اید)!

      ولی در عین حال باید دانست که حق الناس کم و زیاد ندارد، از هر طرف که باشد (چه راننده و چه مسافر)، حق الناس است و باید مطابق قانون مراعات شود.

      البته اگر راننده و مسافر با یکدیگر بر سر مبلغی توافق یا مصالحه نمایند، مشکلی نیست و به اختیار آندو و رضایت آنهاست اما صورت کلی مسأله اینست که مقدار کرایه جزو حق الناس است؛ حق مسافر است زیرا کرایه از طریق پول او تأمین می شود و این پول در ملکیت اوست و حق راننده است چون میزان حق الزحمه ای است که رنج کسب آن را متحمل می شود.

      قانون برای نظم اجتماع و جلوگیری از هرج و مرج کرایه ها، مطابق آمار و ضوابطی، نرخ کرایه ها را تصویب می کند و رعایت قوانین هم (جهت حفظ نظم اجتماع) بر همه لازم است.

      با این توضیحات مشخص شد که کرایه مصداق حق الناس است و باید مقدار آن از سوی مسافر و راننده مراعات شود.

      در بیشتر مواقع کسی بر سر مبالغ ناچیز دعوایی ندارد و رضایت عمومی وجود دارد ولی اگر واقعا کسی طالب همین مقدار اندک (25 تومان) هم باشد، همانجا از راننده مطالبه می کند و اگر نداشت دینی می شود که بر عهده راننده باقی می ماند مگر اینکه از آن فرد حلالیت بطلبد یا اینکه در برخورد بعدی مقدار آنها را محاسبه نموده و به مسافر برگرداند. (در مورد دین مسافر نسبت به راننده هم وضع به همین منوال است).

      البته اگر به یکدیگر دسترسی دوباره ندارد، در مورد این دیون کم مقدار چه باید بکنند، این مطلبی است که ان شاء الله پاسخگوی احکام، پاسخ لازم را درج می کنند.
      وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
      و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


    5. #4
      کارشناس پاسخگوی احکام
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۸
      نوشته : 1,095 تشکر : 5,230
      تشکر شده: 3,903 در 1,022 پست
      حضور : 3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
      دریافت : 33 آپلود : 3
      گالری : 17 وبلاگ : 0
      فریاد : اگر می خواهی ارزش خود را نزد خدا بدانی، نگاه كن ببین ارزش خدا نزد تو در وقت گناه چقدر است!
      Sepasgozar
      پاسخگوی احکام 1 آنلاین نیست.





      به نام خدا و سلام بر شما بزرگوار و دیگر دوستان
      و تشکر از همکاران گرامیم

      همانطور که هر دو بزرگوار فرمودند، حق الناس کم یا زیاد ندارد. و به هر صورت اگر نرخ مشخص باشد، راننده شرعا موظف به پرداخت مابقی کرایه هست، هر چند خیلی هم ناچیز باشد.


      و یا اینکه از مشتری رضایت و حلالیت بطلبد. به هر حال کم بودنش موجب کم اهمیتی اش نیست.


      البته گاهی هم راننده ها اعتراض دارند که نرخ کرایه ها پایین هست یا به قول همکار محترم، جوری هست که پول خرد نیست و...، که به هر حال اینها هیچ کدام توجیه اجحاف در حق مردم نمی شود. همانطوری که گفتند، برای حلش راه کارهای مربوط به خودش رو باید پیگیری کنند.



      حالا اگر راننده ای یا به طور کلی هر کدام از ما می دونیم حقی از دیگران به عهده مان هست ولی صاحب حق رو نمیشناسیم، چه کنیم؟


      به مناسبت نکته ای نیز در خصوص رد مظالم هم عرض شود.



      مظالم عبارت است از:

      حقوق مالی و بدهی هایی كه از راه ظلم و ستم و زور و اشتباه از قبیل دزدی، غصب، كم فروشی، خیانت و امثال اینها جمع آوری شده و به عهده ذمه انسان آمده كه اگر عین آنها موجود است، باید خود آنها را بدهد و اگر مصرف و تلف شده، باید مثل یا قیمت آنها را بدهد.

      چون منشأ به دست آمدن آنها ظلم و تجاوز عمدی یا سهوی بوده است، به آنها مظلمه و مظالم عباد گفته اند. در هر صورت حكم آنها همان است كه بیان شد.


      حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره) فرموده است:

      "مظالم عباد اصطلاحاً به اموال و بدهی هایی گفته می شود كه انسان از روی ظلم و بی عدالتی از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است و حكم شرعی آن این است كه اگر صاحب آنها می شناسد، باید عین اموال را به آنها بدهد و اگر عین، تلف و مصرف شده، باید مثل یا قیمت آنها را بپردازد.

      اگر صاحب آنها را نمی شناسد و معلوم نیستند این اموال و بدهی ها در ذمه شخص باشد، از مصادیق مجهول المالك می شود.

      ضمناً آنچه در ماشین های عمومی و مسافربری یا در مغازه ها از مشتری یا در مسافرخانه و امثال آن جا می ماند و پولی كه اشتباهاً و اضافی به انسان داده می شود و بعداً متوجه می شود یا بدهی و خسارتی كه شخص به دیگری وارد كرده و مثلاً ضرر مالی یا بدنی كه موجب دیه شده و جبران نكرده و آنچه از این قبیل امور است، همه دَین است كه اگر طرف را می شناسد واجب است به هر نحو او را راضی كند و اگر او را نمی شناسد، باید پس از یأس از شناسایی صاحب آن به عنوان مجهول المالك و مظالم عباد به فقیر غیر سید صدقه داده شود.

      همچنین حقوق مالی كه انسان به دیگران مدیون شده (مثل نفقه زن و اجرت كارگر و حتی كتك زدن به كودك خود كه موجب دیه شده باشد) و دسترسی به آنها یا ورثه آنها ندارد یا نمی تواند آنها را شناسایی كند.

      در تمام این موارد واجب است به مقدار یقینی به عنوان مجهول المالك و مظالم عباد به فقیر غیر سید صدقه بدهند و خود را برئی الذمه كنند".(1)



      (در خصوص پرداخت رد مظالم، نظر تمام مراجع تقلید با تفاوت جزئی در نحوه بیان، همین هست.)

      -----------------------------------------------------------------------
      پی نوشت ها:
      1 .جامع المسائل، ج 2، س 941.

    6. #5
      کارشناس پاسخگوی احکام
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۸
      نوشته : 1,095 تشکر : 5,230
      تشکر شده: 3,903 در 1,022 پست
      حضور : 3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
      دریافت : 33 آپلود : 3
      گالری : 17 وبلاگ : 0
      فریاد : اگر می خواهی ارزش خود را نزد خدا بدانی، نگاه كن ببین ارزش خدا نزد تو در وقت گناه چقدر است!
      Sepasgozar
      پاسخگوی احکام 1 آنلاین نیست.





      در خصوص رعایت حق الناس و اهمیت آن آیات و روایت زیاد داریم.

      در سیره بزرگان و مومنین نیز الگوهای رفتاری دقیقی در این خصوص می توان یافت که گاهی واقعا انسان تعجب می کند تا چه حد دقت داشته اند.

      مطلبی که در ادامه نقل می کنم در مورد یکی از بستگان مرحوم خودم هست که قدیم گلاب گیری و گلاب فروشی داشتند و این موضوع را دایی ام برام تعریف کردند:

      خلاصه و خودمونی عرض کنم:


      داییم می گفت: زمانی بچه بودم و رفته بودم خونه شون، بساط گلاب گیری در حیاط برپا بود و منم داشتم بازی می کردم.

      بهم گفت که: حسین، اون قیف رو بیار که ظرف گلاب رو بریزم تو دبّه.

      منم قیف رو از سر حوض برداشتم و همینطوری گرفتم زیر آبی که داشت از شیر می ریخت تو حوض که مثلا تمیز بشه. بعد هم بردم و گذاشتم لب دبّه (ظرف بزرگی که برای جمع آوری گلاب بود)، و او هم پاتیل گلاب رو خالی کرد.

      وقتی تموم شد یدفعه انگار یه چیزی یادش اومده باشه، خیلی ناراحت به من گفت: تو چکار کردی؟ چرا قیف رو زیر آب شستی؟

      گفتم: میخواستم تمیز باشه.

      گفت: من قیف رو شسته بودم گذاشته بودم خشک بشه. حالا تو دوباره خیسش کردی و منم حواسم نبود همونطوری گلاب رو با اون قیف خیس خالی کردم تو ظرف. حالا من چکار کنم با اینهمه گلاب؟ اینا رو که دیگه به عنوان گلاب خالص نمیتونم به مردم بفروشم!

      (دقت کنید که اون ظرف بیش از 30 لیتر گنجایش داشت و اون چند قطره آب چسبیده به قیف اصلا اثری در کیفیت گلاب نداشت.)

      خلاصه...

      داییم می گفت: او از اون همه گلاب حتی یه ذره اش رو هم به مردم نفروخت و همه رو به امام زاده و مساجد و جاهای دیگه اهدا کرد تا نکنه خدای ناکرده یه ذره پول شبهه ناک وارد زندگیش بشه.

      ------------------

      نمونه های اینچنینی از این قبیل دقت ها کم نداریم. خود من موارد زیادی رو بشخصه شاهد بودم که نقلش باعث طولانی شدن بحث میشه.

      هدف از نقل این مورد هم تنها توجه به این نکته بود که گاهی چقدر ممکنه نسبت به رعایت حقوق دیگران (اعم از مادی یا معنوی) بی توجه باشیم و خودمون رو مدیونشون کرده باشیم.

      حق الناس چیزی نیست که خدا اون دنیا ازش بگذره!

      .


    7. #6
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 3,754 تشکر : 3,047
      تشکر شده: 7,270 در 2,990 پست
      حضور : 13 روز 12 ساعت 41 دقیقه
      دریافت : 154 آپلود : 81
      گالری : 155 وبلاگ :
      فریاد : گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت...که به باغ آمد از این راه واز ان خواهد شد
      Shad
      belher2 آنلاین نیست.




      نقل قول نوشته اصلی توسط amirreza1373000 نمایش پست ها
      سلام دوستان سوالی داشتم خدمتتون
      آیا کسی بقیه پول شخصی رو در خرید نده یعنی نداشته باشه حتی یک ریال باشه تکلیف چیست؟
      الان توضیح می دهم
      ما وقتی با اتوبوس خط واحد بیرون می رویم بیشتر جا ها 750ریال هست.بعضی از رانندگان و همکارشون اگر 75 ندیم 25 تومنو نمی دهند.می دانم که ارزش زیادی ندارد اما می گویند 25 تومن ندارند.{بعضی ها دارند و بعضی ها نه}اگر کسانی که دارند و ندهند چه می شود؟{اگر بگوییم مثلا بقیه ما رو بده می گویند مگر چقدر دادی ؟؟؟؟25تومنم پولیه؟}و کسانی که ندارند تا بدهند چه می شود؟مثلا چرا 50تومن نمیگیرند؟اگر ندارن!!!!!!!!
      بازم می گویم دیگر این پول ارزش ندارد اما خب قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود!!!!!
      خب به نظر شما تکلیف آنها چیست؟آیا حرام است یا حلال؟
      کلا همه جزییات رو بخونین و بگویید لطفا .......منتظرم...........
      ممنونم
      فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
      ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
      جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
      پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
      دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


      دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی
      (تفسیر 20جلدی المیزان)



    8. #7
      خادم قرآنی انجمن اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 1,137 تشکر : 1,339
      تشکر شده: 2,483 در 745 پست
      حضور : 8 روز 18 ساعت 11 دقیقه
      دریافت : 19 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      فریاد : خدایا کمکم کن
      Naomid
      amirreza1373000 آنلاین نیست.




      نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث قرآنی نمایش پست ها
      اولا 25 تومان که هیچی نیست و به قول خودتان ارزشی ندارد! ثانیا 25 تومان که سهله، برخی راننده ها گاهی بیشتر از نصف کرایه قانونی را هم، اضافه بر کرایه اصلی می گیرند! ثالثا قطره قطره این پول خورده ها دریاچه هم نمی شود، چه برسد به دریا (که شما فرموده اید)!
      سلام.ممنونم از شما و تک تک دوستان
      بله منم قبول دارم.پولی نیست.فقط حرام و حلا و یا ...رو می خواستم بدونم و گر نه من همین الان از بیرون آمدم و بقیه من رو نداد مال دیگری رو داد یعنی یکی رو می داد یکی رو نمی داند با این که داشت چون خودم دیدم.باز هم تشکر
      متخصص در راه اندازی انجمن و وب سایت های مذهبی و...
      شما هم سایت می خواید؟پیام بدین

    9. تشكر : كبوتر دل

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •