جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالی در مورد آیه 23 سوره ملک

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد 1387
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    6 در 3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    0

    غمگین سوالی در مورد آیه 23 سوره ملک




    با سلام
    من یک سوالی داشتم که جوابش برام خیلی واجبه و امروز بهش نیاز دارم.
    اگه کارشناسان و دوستان بزرگوار بتونن کمک کنن ممنون میشم.
    در سوره ملک آیه 23 خداوند میفرماید: و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده.
    میخواستم بدونم دلیل اینکه سمع بصورت مفرد اومده ولی ابصار و افئده بصورت جمع اومدن چیه؟
    البته سمع و ابصار در آیه های دیگه هم وجود دارن که سمع مفرد و ابصار جمع هست.
    مثلا سوره ی بقره آیات 7 و 20.
    البته در آیه های دیگه ای هم هست که فعلا یادم نمیاد.
    من هم دلیل صرفی و نحوی میخوام و هم دلیل تفسیری.
    با تشکر

    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : 1389/08/11 در ساعت 16:47


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن 1388
    نوشته
    3,496
    مورد تشکر
    8,475 در 3,042 پست
    حضور
    31 روز 19 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    در جواب به این سؤال چند وجه ذكر شده است كه به دو نمونه اشاره می شود:


    1. "سمع" در اصل مصدر است و همان گونه كه می دانید مصدر در اصل وضع جمع بسته نمی شود.


    2. اگر "سمع" را غیر مصدر بدانیم، معنی آن قوه شنیداری است؛ و این قوه غیر از گوش است، كه از آن به "أذن" و جمع آن "آذان" تعبیر می شود. و قوه شنیداری را نمی توان جمع بست.


    برای تحقیق بیشتر در این زمینه می توانید به "تفسیر المیزان"، ج1، ذیل آیه 7 سوره بقره، و نیز "تاج العروس" ذیل كلمه "سمع"، و "التحقیق فی كلمات القرآن الكریم" ذیل كلمه "سمع" مراجعه كنید.



    ویرایش توسط میقات : 1390/08/30 در ساعت 15:04

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن 1388
    نوشته
    3,496
    مورد تشکر
    8,475 در 3,042 پست
    حضور
    31 روز 19 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ادامه مطلب باید گفت دليل اينكه لفظ «سمع» مفرد آمده با اينكه لفظ «قلوب و ابصار» هر دو به صورت جمع آمده‏اند براى آن است كه اصل مصدر بودن آن لحاظ شده است، و مذكر و مؤنث و مفرد و مثنى و جمع در مصدر يكسان است و تغيير نمى‏كند، به خلاف «اذن» (گوش) و لذا به صورت جمع در قول خداى تعالى آمده است: «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ فضربنا على آذانهم» (1) در گوشهاى آنان سنگينى است و نواختيم بر گوشهاى آنان. (2)


    ویرایش توسط میقات : 1390/08/30 در ساعت 15:04

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشكر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن 1388
    نوشته
    3,496
    مورد تشکر
    8,475 در 3,042 پست
    حضور
    31 روز 19 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شايد نكته اين كه قلوب و ابصار را جمع آورده، و سمع را مفرد، اين باشد كه قلب و بصر آلت ادراك و رؤيت است، بر خلاف سمع كه اصل آن مصدر و بمعنى شنيدن و اجابت نمودن است، و آلت سمع، اُذُن است؛ و لذا در آيه ديگر آن را نيز جمع استعمال فرموده: «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ» (3).

    و ختم سمع، كنايه از عدم استماع مواعظ و نصايح و تأثير ننمودن در آنها است، و مراد از عدم استماع، عدم قبول و اجابت مي باشد. (4)


    _______
    (1) فصلت، 44.
    (2) ترجمه بيان السعادة، ج‏1، ص 480.
    (3) فصلت، 44.
    (4) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 277.

    ویرایش توسط میقات : 1390/08/30 در ساعت 15:05

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود
کوچک نمایی
بزرگ نمایی
بستن
برگشت به عقب
پاسخگویی آنلاین