• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
    1. #1
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 3 تشکر : 1
      مورد تشکر: 6 در 3 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 14 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Almonji آنلاین نیست.

      غمگین سوالی در مورد آیه 23 سوره ملک




      با سلام
      من یک سوالی داشتم که جوابش برام خیلی واجبه و امروز بهش نیاز دارم.
      اگه کارشناسان و دوستان بزرگوار بتونن کمک کنن ممنون میشم.
      در سوره ملک آیه 23 خداوند میفرماید: و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده.
      میخواستم بدونم دلیل اینکه سمع بصورت مفرد اومده ولی ابصار و افئده بصورت جمع اومدن چیه؟
      البته سمع و ابصار در آیه های دیگه هم وجود دارن که سمع مفرد و ابصار جمع هست.
      مثلا سوره ی بقره آیات 7 و 20.
      البته در آیه های دیگه ای هم هست که فعلا یادم نمیاد.
      من هم دلیل صرفی و نحوی میخوام و هم دلیل تفسیری.
      با تشکر

      کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت 16:47

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,174 تشکر : 3,600
      مورد تشکر: 6,886 در 2,678 پست
      حضور : 22 روز 19 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      با سلام و درود


      در جواب به این سؤال چند وجه ذكر شده است كه به دو نمونه اشاره می شود:


      1. "سمع" در اصل مصدر است و همان گونه كه می دانید مصدر در اصل وضع جمع بسته نمی شود.


      2. اگر "سمع" را غیر مصدر بدانیم، معنی آن قوه شنیداری است؛ و این قوه غیر از گوش است، كه از آن به "أذن" و جمع آن "آذان" تعبیر می شود. و قوه شنیداری را نمی توان جمع بست.


      برای تحقیق بیشتر در این زمینه می توانید به "تفسیر المیزان"، ج1، ذیل آیه 7 سوره بقره، و نیز "تاج العروس" ذیل كلمه "سمع"، و "التحقیق فی كلمات القرآن الكریم" ذیل كلمه "سمع" مراجعه كنید.


      ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت 15:04

      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    4. #3
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,174 تشکر : 3,600
      مورد تشکر: 6,886 در 2,678 پست
      حضور : 22 روز 19 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      در ادامه مطلب باید گفت دليل اينكه لفظ «سمع» مفرد آمده با اينكه لفظ «قلوب و ابصار» هر دو به صورت جمع آمده‏اند براى آن است كه اصل مصدر بودن آن لحاظ شده است، و مذكر و مؤنث و مفرد و مثنى و جمع در مصدر يكسان است و تغيير نمى‏كند، به خلاف «اذن» (گوش) و لذا به صورت جمع در قول خداى تعالى آمده است: «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ فضربنا على آذانهم» (1) در گوشهاى آنان سنگينى است و نواختيم بر گوشهاى آنان. (2)

      ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت 15:04

      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    5. تشكر : سودابه
    6. #4
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,174 تشکر : 3,600
      مورد تشکر: 6,886 در 2,678 پست
      حضور : 22 روز 19 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      شايد نكته اين كه قلوب و ابصار را جمع آورده، و سمع را مفرد، اين باشد كه قلب و بصر آلت ادراك و رؤيت است، بر خلاف سمع كه اصل آن مصدر و بمعنى شنيدن و اجابت نمودن است، و آلت سمع، اُذُن است؛ و لذا در آيه ديگر آن را نيز جمع استعمال فرموده: «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ» (3).

      و ختم سمع، كنايه از عدم استماع مواعظ و نصايح و تأثير ننمودن در آنها است، و مراد از عدم استماع، عدم قبول و اجابت مي باشد. (4)


      _______
      (1) فصلت، 44.
      (2) ترجمه بيان السعادة، ج‏1، ص 480.
      (3) فصلت، 44.
      (4) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 277.
      ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت 15:05

      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •