+ ارسال موضوع جدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: سوالی در مورد آیه 23 سوره ملک

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
  1. #1
    دوست جديد
    تاریخ عضویت : جنسیت خرداد 1387
    نوشته : 3 تشکر : 1
    مورد تشکر: 6 در 3 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 14 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    Almonji آنلاین نیست.

    غمگین سوالی در مورد آیه 23 سوره ملک




    با سلام
    من یک سوالی داشتم که جوابش برام خیلی واجبه و امروز بهش نیاز دارم.
    اگه کارشناسان و دوستان بزرگوار بتونن کمک کنن ممنون میشم.
    در سوره ملک آیه 23 خداوند میفرماید: و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده.
    میخواستم بدونم دلیل اینکه سمع بصورت مفرد اومده ولی ابصار و افئده بصورت جمع اومدن چیه؟
    البته سمع و ابصار در آیه های دیگه هم وجود دارن که سمع مفرد و ابصار جمع هست.
    مثلا سوره ی بقره آیات 7 و 20.
    البته در آیه های دیگه ای هم هست که فعلا یادم نمیاد.
    من هم دلیل صرفی و نحوی میخوام و هم دلیل تفسیری.
    با تشکر

    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : 11/08/1389 در ساعت 15:47

  2.  

  3. #2
    کارشناس پاسخگوی قرآنی
    تاریخ عضویت : جنسیت بهمن 1388
    نوشته : 3,373 تشکر : 4,038
    مورد تشکر: 7,953 در 2,916 پست
    حضور : 28 روز 28 دقیقه
    دریافت : 1 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ : 0
    میقات آنلاین نیست.



    با سلام و درود


    در جواب به این سؤال چند وجه ذكر شده است كه به دو نمونه اشاره می شود:


    1. "سمع" در اصل مصدر است و همان گونه كه می دانید مصدر در اصل وضع جمع بسته نمی شود.


    2. اگر "سمع" را غیر مصدر بدانیم، معنی آن قوه شنیداری است؛ و این قوه غیر از گوش است، كه از آن به "أذن" و جمع آن "آذان" تعبیر می شود. و قوه شنیداری را نمی توان جمع بست.


    برای تحقیق بیشتر در این زمینه می توانید به "تفسیر المیزان"، ج1، ذیل آیه 7 سوره بقره، و نیز "تاج العروس" ذیل كلمه "سمع"، و "التحقیق فی كلمات القرآن الكریم" ذیل كلمه "سمع" مراجعه كنید.


    ویرایش توسط میقات : 30/08/1390 در ساعت 14:04

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  4. #3
    کارشناس پاسخگوی قرآنی
    تاریخ عضویت : جنسیت بهمن 1388
    نوشته : 3,373 تشکر : 4,038
    مورد تشکر: 7,953 در 2,916 پست
    حضور : 28 روز 28 دقیقه
    دریافت : 1 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ : 0
    میقات آنلاین نیست.



    در ادامه مطلب باید گفت دليل اينكه لفظ «سمع» مفرد آمده با اينكه لفظ «قلوب و ابصار» هر دو به صورت جمع آمده‏اند براى آن است كه اصل مصدر بودن آن لحاظ شده است، و مذكر و مؤنث و مفرد و مثنى و جمع در مصدر يكسان است و تغيير نمى‏كند، به خلاف «اذن» (گوش) و لذا به صورت جمع در قول خداى تعالى آمده است: «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ فضربنا على آذانهم» (1) در گوشهاى آنان سنگينى است و نواختيم بر گوشهاى آنان. (2)

    ویرایش توسط میقات : 30/08/1390 در ساعت 14:04

  5. تشكر : سودابه
  6. #4
    کارشناس پاسخگوی قرآنی
    تاریخ عضویت : جنسیت بهمن 1388
    نوشته : 3,373 تشکر : 4,038
    مورد تشکر: 7,953 در 2,916 پست
    حضور : 28 روز 28 دقیقه
    دریافت : 1 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ : 0
    میقات آنلاین نیست.



    شايد نكته اين كه قلوب و ابصار را جمع آورده، و سمع را مفرد، اين باشد كه قلب و بصر آلت ادراك و رؤيت است، بر خلاف سمع كه اصل آن مصدر و بمعنى شنيدن و اجابت نمودن است، و آلت سمع، اُذُن است؛ و لذا در آيه ديگر آن را نيز جمع استعمال فرموده: «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ» (3).

    و ختم سمع، كنايه از عدم استماع مواعظ و نصايح و تأثير ننمودن در آنها است، و مراد از عدم استماع، عدم قبول و اجابت مي باشد. (4)


    _______
    (1) فصلت، 44.
    (2) ترجمه بيان السعادة، ج‏1، ص 480.
    (3) فصلت، 44.
    (4) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 277.
    ویرایش توسط میقات : 30/08/1390 در ساعت 14:05

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •