• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
    1. #1
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 3 تشکر : 1
      مورد تشکر: 5 در 2 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 14 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Almonji آنلاین نیست.

      غمگین سوالی در مورد آیه 23 سوره ملک




      با سلام
      من یک سوالی داشتم که جوابش برام خیلی واجبه و امروز بهش نیاز دارم.
      اگه کارشناسان و دوستان بزرگوار بتونن کمک کنن ممنون میشم.
      در سوره ملک آیه 23 خداوند میفرماید: و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده.
      میخواستم بدونم دلیل اینکه سمع بصورت مفرد اومده ولی ابصار و افئده بصورت جمع اومدن چیه؟
      البته سمع و ابصار در آیه های دیگه هم وجود دارن که سمع مفرد و ابصار جمع هست.
      مثلا سوره ی بقره آیات 7 و 20.
      البته در آیه های دیگه ای هم هست که فعلا یادم نمیاد.
      من هم دلیل صرفی و نحوی میخوام و هم دلیل تفسیری.
      با تشکر

      کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت 16:47

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,110 تشکر : 3,346
      مورد تشکر: 6,500 در 2,609 پست
      حضور : 20 روز 2 ساعت 5 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      با سلام و درود


      در جواب به این سؤال چند وجه ذكر شده است كه به دو نمونه اشاره می شود:


      1. "سمع" در اصل مصدر است و همان گونه كه می دانید مصدر در اصل وضع جمع بسته نمی شود.


      2. اگر "سمع" را غیر مصدر بدانیم، معنی آن قوه شنیداری است؛ و این قوه غیر از گوش است، كه از آن به "أذن" و جمع آن "آذان" تعبیر می شود. و قوه شنیداری را نمی توان جمع بست.


      برای تحقیق بیشتر در این زمینه می توانید به "تفسیر المیزان"، ج1، ذیل آیه 7 سوره بقره، و نیز "تاج العروس" ذیل كلمه "سمع"، و "التحقیق فی كلمات القرآن الكریم" ذیل كلمه "سمع" مراجعه كنید.


      ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت 15:04
      آیدی قبلی بنده: پاسخگوی قرآنی 1

      أللهم صل علی فاطمة و أبیها، و بعلها و بنیها، و السر المستودع فیها، بعدد ما أحاط به علمک

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,110 تشکر : 3,346
      مورد تشکر: 6,500 در 2,609 پست
      حضور : 20 روز 2 ساعت 5 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      در ادامه مطلب باید گفت دليل اينكه لفظ «سمع» مفرد آمده با اينكه لفظ «قلوب و ابصار» هر دو به صورت جمع آمده‏اند براى آن است كه اصل مصدر بودن آن لحاظ شده است، و مذكر و مؤنث و مفرد و مثنى و جمع در مصدر يكسان است و تغيير نمى‏كند، به خلاف «اذن» (گوش) و لذا به صورت جمع در قول خداى تعالى آمده است: «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ فضربنا على آذانهم» (1) در گوشهاى آنان سنگينى است و نواختيم بر گوشهاى آنان. (2)

      ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت 15:04
      آیدی قبلی بنده: پاسخگوی قرآنی 1

      أللهم صل علی فاطمة و أبیها، و بعلها و بنیها، و السر المستودع فیها، بعدد ما أحاط به علمک

    5. تشكر : سودابه
    6. #4
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,110 تشکر : 3,346
      مورد تشکر: 6,500 در 2,609 پست
      حضور : 20 روز 2 ساعت 5 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      شايد نكته اين كه قلوب و ابصار را جمع آورده، و سمع را مفرد، اين باشد كه قلب و بصر آلت ادراك و رؤيت است، بر خلاف سمع كه اصل آن مصدر و بمعنى شنيدن و اجابت نمودن است، و آلت سمع، اُذُن است؛ و لذا در آيه ديگر آن را نيز جمع استعمال فرموده: «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ» (3).

      و ختم سمع، كنايه از عدم استماع مواعظ و نصايح و تأثير ننمودن در آنها است، و مراد از عدم استماع، عدم قبول و اجابت مي باشد. (4)


      _______
      (1) فصلت، 44.
      (2) ترجمه بيان السعادة، ج‏1، ص 480.
      (3) فصلت، 44.
      (4) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 277.
      ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت 15:05
      آیدی قبلی بنده: پاسخگوی قرآنی 1

      أللهم صل علی فاطمة و أبیها، و بعلها و بنیها، و السر المستودع فیها، بعدد ما أحاط به علمک

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •