• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۹
      نوشته : 26 تشکر : 3
      مورد تشکر: 58 در 23 پست
      حضور : 3 ساعت 16 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      roya2 آنلاین نیست.

      اسما الهي




      با سلام،

      پرسش من در مورد آيات 30 تا 32 سوره بقره ميباشد در اين آيات پرسش فرشتگان از خداوند در مورد خلقت انسان مطرح شده و خداوند متعال در پاسخ اسما خويش را به حضرت آدم تعليم نمودند. حال پرسش من در مورد اين اسما ميباشد اسما چه بودند و چه اتفاقي افتاد كه فرشتگان در مقابل پرسش خود كه ميگفتند انسان فساد ميكند اينگونه سكوت كردند؟
      تشكر


      کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۱۶ در ساعت 15:36
      غريبي گمشده در اين دنيا كه اهل زمين نيست

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,109 تشکر : 3,345
      مورد تشکر: 6,499 در 2,608 پست
      حضور : 20 روز 2 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      اسماء الهی که خداوند آنها را به حضرت آدم تعلیم فرمود، چه بودند؟


      با سلام و درود


      مفسران در مورد معنای اسماء در آیه‌ی شریفه (وَ عَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسمَْاءَ كلَُّهَا)، نظرات متفاوتی مطرح كرده اند كه به شرح زیر می باشد:


      1. منظور از نام‌ها نام تمام نعمت‌ها و اصول و رموز كشاورزی ، درخت كاری و تمام كارهای مربوط به امور دین و دنیا را خدا به آدم آموخت.(ابن عباس و سعید بن جبیر و بیشتر مفسران، بنقل از مجمع البیان، ج 1، ص 180)


      2. برخی گفته اند: منظور تمام لغات و زبان‌ها می باشد.( مجمع البیان، ج 1، ص 181؛ التبیان، ج 1، ص 138)


      3. بعضی هم معتقدند: مقصود نام ملائكه و فرزندان خود آدم بوده است.( به نقل ازمجمع البیان، ج 1، ص 181)


      4. عده ای از مفسران هم بر این باورند كه منظور فوائد ، امتیازات ، و نام‌های حیوانات را خدا به آدم یاد داد و اینكه هر حیوانی به چه كاری می‌آید.( به نقل از مجمع البیان، ج 1، ص 181؛ تفسیر جوامع الجامع، ج 1، ص 37)


      5. " قد روي عن الصادق (ع) أنه سئل عن هذه الآية فقال الأرضين و الجبال و الشعاب و الأودية ثم نظر إلى بساط تحته فقال و هذا البساط مما علمه‏".

      از امام صادق(ع) روایتی نقل شده كه حضرت منظور از اسماء را نام كوه‌ها، دره‌ها، بیابان‌ها، و حتی نام فرش زیر پای خود، می‌دانند.( مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 180؛ تفسیر قمی، ج 1، ص 46؛ نورالثقلین، ج 1، ص 55)


      6. خداوند به آدم علم اسرار آفرینش را آموخت تا از اسرار معنوی و مادی آنها آگاه شود، تمام موجودات را بشناسد، و نام همه را بداند و حتی از خواص آن مطلع باشد. استعداد نام گذاری اشیاء را به او ارزانی داشت تا بتواند اشیاء را نام گذاری كند.( تفسیر نمونه، ج 1، ص 178)


      7. عده‌ای از مفسرین با تاكید بر روایاتی كه نقل می‌كنند معتقدند: اسمائی كه خداوند به حضرت آدم نشان داده است همان انوار طیبه‌ی حضرت محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین ـ علیهم الصلاة والسلام ـ بوده است.( تفسیر فرات كوفی، ج 1، ص 57؛ تفسیر البرهان، ج 1، ص 164؛ نورالثقلین، ج 1، ص 54)



      نتیجه‌گیری:


      اكثر نظرات مفسران قابل جمع می‌باشد و می‌توان گفت: وقتی حضرت آدم به اسمائی كه خزائن آنچه در آسمان و زمین است، و غیب آسمان‌ها و زمین می‌باشند آگاه می شود، پس در واقع به همه‌ی اسرار آفرینش و لغات و اسماء كوه‌ها و دره‌ها و همه‌ی مخلوقات و.... آگاه می‌شود.
      ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۸/۱۷ در ساعت 23:12
      آیدی قبلی بنده: پاسخگوی قرآنی 1

      أللهم صل علی فاطمة و أبیها، و بعلها و بنیها، و السر المستودع فیها، بعدد ما أحاط به علمک

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,109 تشکر : 3,345
      مورد تشکر: 6,499 در 2,608 پست
      حضور : 20 روز 2 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      مراد از اسماء


      مراد از اسماء همان حقايق غيبي عالم است كه به لحاظ سِمه و نشانهٴ خدا بودن، به «اسم» موسوم شده است؛ حقايقي كه باشعور و عاقل و مستور به حجاب غيب و مخزون عندالله، و در عين حال خزاين اشياي عالمند.


      موجودات عاليه‏اي كه همهٴ حقايق عالم شهود، تنزّل يافته و رقيقه‏اي از آنان است و همهٴ آن چه در آسمان و زمين مشاهده مي‏شود ازنور و بهاي آنان مشتقّ شده و به خير و بركت آنها نزول يافته.


      و مقصود از تعليم آنها به آدم، تعليم به علم حصولي و از طريق الفاظ و مفاهيم نيست، بلكه مراد «اِشهاد حضوري» است. به اين نحو كه آن وجودهاي ملكوتي، مشهود آدم قرار گرفتند.


      آنچه به آدم تعليم شد و به او ارائه گرديد همان حقايق عاليهٴ موسوم به "اسماء الله" است و احتمالا ً عبارت از همان "مفاتح الغيب" در آيهٴ «وعنده مفاتح الغيب... »(انعام، 59)، و "خزائن"در آيه ٴ«وإن من شي‏ءٍ إلاّ عندنا خزائنه» (حجر، 21) است.


      مفاتح و خزايني كه بر اثر "عنداللهي بودن" فنا نمي‏پذيرد: «ما عندكم ينفد وما عند الله باق»(نحل، 96).


      _____________
      ( تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی، ج 3، ص 169)
      ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۸/۱۸ در ساعت 01:39
      آیدی قبلی بنده: پاسخگوی قرآنی 1

      أللهم صل علی فاطمة و أبیها، و بعلها و بنیها، و السر المستودع فیها، بعدد ما أحاط به علمک

    5. تشكرها 3 : مجیب, واقع بین, ابدیت
    6. #4
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,109 تشکر : 3,345
      مورد تشکر: 6,499 در 2,608 پست
      حضور : 20 روز 2 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      نكته:


      از اين جهت كه اسماء، خزاين و غيب و باطن آسمان‏ها و زمين و ساير حقايق نشئه ٴمادّي و ملكي است، و حقايق طبيعي چيزي جز تنزّل‏ يافتهٴ آنها نيست مي‏توان گفت: اسماء در آيه، همهٴ حقايق عالم اعم از غيب و شهود را در بر دارد و گويا با نشان دادن آن خزاين به آدم، همهٴ اشياي عالم اعم از غيب و شهود، به آدم نشان داده شد و مشهود او قرار گرفت.


      و مذكّر و ذوي‏العقول بودن ضماير و اسم اشاره از اين جهت باشد كه بر اساس آيهٴ «وإن من شي‏ءٍ إلاّ يسبّح بحمده» (اسراء، 44) همهٴ موجودها، داراي شعور و حامد و مسبّح حق هستند و اگر در بعضي روايات به اسماي اهلبيت (عليهم‏السلام) تفسير شده، از باب تطبيق بر مصداق اكمل است، نه از سنخ تفسير مفهومي. ( تسنیم، ج 3، ص170)
      ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۸/۱۸ در ساعت 01:42
      آیدی قبلی بنده: پاسخگوی قرآنی 1

      أللهم صل علی فاطمة و أبیها، و بعلها و بنیها، و السر المستودع فیها، بعدد ما أحاط به علمک

    7. تشكرها 3 : مجیب, واقع بین, ابدیت
    8. #5
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,109 تشکر : 3,345
      مورد تشکر: 6,499 در 2,608 پست
      حضور : 20 روز 2 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.






      وقتی اسماء بر ملائکه عرضه شده، نکته فضیلت آدم چیست؟



      آن چه آدم از خدا گرفت، و آن علمى كه خدا به وى آموخت، غير آن علمى بود كه ملائكه از آدم آموختند، علمى كه براى آدم دست داد، حقيقت علم باسماء بود، كه فرا گرفتن آن براى آدم ممكن بود، و براى ملائكه ممكن نبود؛ و آدم اگر مستحق و لايق خلافت خدايى شد، به خاطر همين علم باسماء بوده، نه بخاطر خبر دادن از آن؛ و گر نه بعد از خبر دادنش، ملائكه هم مانند او با خبر شدند، ديگر جا نداشت كه باز هم بگويند: ما علمى نداريم، «سُبْحانَكَ لا عِلْمَ لَنا، إِلَّا ما عَلَّمْتَنا».( ترجمه الميزان، ج‏1، ص 181)



      به بیان دیگر:


      بايد توجه داشت كه ملائكه آفرينش خاصى داشتند كه استعداد فراگيرى اين همه علوم در آنها نبود، آنها براى هدف ديگرى آفريده شده بودند، نه براى اين هدف، و به همين دليل فرشتگان بعد از اين آزمايش واقعيت را دريافتند و پذيرفتند، ولى شايد خودشان در آغاز فكر مى‏كردند براى اين هدف نيز آمادگى دارند، اما خداوند با آزمايش علم اسماء تفاوت استعداد آنها را با آدم روشن ساخت. (تفسير نمونه، ج‏1، ص 179)




      آیدی قبلی بنده: پاسخگوی قرآنی 1

      أللهم صل علی فاطمة و أبیها، و بعلها و بنیها، و السر المستودع فیها، بعدد ما أحاط به علمک

    9. تشكرها 3 : مجیب, واقع بین, ابدیت
    10. #6
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 257 تشکر : 2
      مورد تشکر: 512 در 198 پست
      حضور : 9 ساعت 31 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : لا اکراه فی الدین...
      Khonsard
      حسین سلیمانی آنلاین نیست.



      وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني‏ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ (بقره/31)
      و [خدا] همه [معانى‏] نامها را به آدم آموخت؛ سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: «اگر راست مى‏گوييد، از اسامى اينها به من خبر دهيد.»

      در زبان عربی کلمه هؤُلاءِ فقط برای انسان به کار می‌رود این مطلب بسیار ساده در کتاب عربی اول راهنمایی هم آمده است!
      http://rezag52.blogfa.com/post-92.aspx

      وقتی بنا شد این کلمه فقط برای انسان به کار برده شود مشخص می‌گردد آن اسامی مربوط به انسان بوده است که خداوند به حضرت آدم تعلیم فرموده است.
      طبق عقیده برخی مفسرین آن انسان‌ها(هولاء) ائمه(ع) هستند.

      وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لا تَكُ في‏ ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ (نحل/127)
      صبر کن، و صبر تو فقط برای خدا و به توفیق خدا باشد! و بخاطر (کارهای) آنها، اندوهگین و دلسرد مشو! و از توطئه‌های آنها، در تنگنا قرار مگیر.
      .
      .
      .
      www.soleimani.blogfa.com

    11. #7
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۹
      نوشته : 1,230 تشکر : 1,780
      مورد تشکر: 2,340 در 1,045 پست
      حضور : 1 روز 19 ساعت 47 دقیقه
      دریافت : 34 آپلود : 0
      گالری : 22 وبلاگ :
      فریاد : ﺑﺎﻭﺭ ﻫﺎﯾﻢ ﺷﺎﯾﺪ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﺎﺷﻨﺪ
      Ghati
      اشک خدا آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط حسین سلیمانی نمایش پست ها
      وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني‏ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ (بقره/31) و [خدا] همه [معانى‏] نامها را به آدم آموخت؛ سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: «اگر راست مى‏گوييد، از اسامى اينها به من خبر دهيد.» در زبان عربی کلمه هؤُلاءِ فقط برای انسان به کار می‌رود این مطلب بسیار ساده در کتاب عربی اول راهنمایی هم آمده است! http://rezag52.blogfa.com/post-92.aspx وقتی بنا شد این کلمه فقط برای انسان به کار برده شود مشخص می‌گردد آن اسامی مربوط به انسان بوده است که خداوند به حضرت آدم تعلیم فرموده است. طبق عقیده برخی مفسرین آن انسان‌ها(هولاء) ائمه(ع) هستند.



      نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست ها
      از امام صادق(ع) روایتی نقل شده كه حضرت منظور از اسماء را نام كوه‌ها، دره‌ها، بیابان‌ها، و حتی نام فرش زیر پای خود، می‌دانند.( مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 180؛ تفسیر قمی، ج 1، ص 46؛ نورالثقلین، ج 1، ص 55)

      سلام برهمه دوستان
      وقتی امام صادق اسما را بیان کرده است و تفسیر کرده است و امام مفسر واقعی قران می باشد
      چرا شما یا دیگران تفسیر های دیگری می گویید ؟ مگر سخن امام صادق را قبول ندارید ؟
      به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

      بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

    12. #8
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 257 تشکر : 2
      مورد تشکر: 512 در 198 پست
      حضور : 9 ساعت 31 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : لا اکراه فی الدین...
      Khonsard
      حسین سلیمانی آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست ها
      سلام برهمه دوستان
      وقتی امام صادق اسما را بیان کرده است و تفسیر کرده است و امام مفسر واقعی قران می باشد
      چرا شما یا دیگران تفسیر های دیگری می گویید ؟ مگر سخن امام صادق را قبول ندارید ؟
      سلام
      تشکر از تذکر شما...
      اگر بنده از خودم این مطلب را می‌گفتم اشکال و استدلال شما صحیح بود اما در خصوص این اسماء از همان امام صادق(ع) روایت دیگری هم ذکر شده است در تفسیر المیزان به نقل از کتاب معانی...
      در آن‌جا امام صادق(ع) مصداق اسماء را حجج الهی دانسته‌اند.
      و ما می‌دانیم که ائمه(ع) حجت خدا بر مردم هستند. پس مصداق اسماء آن‌ها بوده‌اند.
      (تفسیر المیزان ج1، ص 121)
      و هیچ مشکلی ندارد که میان دو روایت جمع کنیم و بگوییم مراد از اسماء همه این مورادی که ذکر شده است بوده باشد.

      اگر دقت بفرمائید جناب پاسخ‌گو هم به این مطلب بنده اشاره فرموده بودند:
      اسما الهي
      ویرایش توسط حسین سلیمانی : ۱۳۹۰/۰۳/۳۰ در ساعت 20:14 دلیل: اضافه کردن یک جمله

      وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لا تَكُ في‏ ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ (نحل/127)
      صبر کن، و صبر تو فقط برای خدا و به توفیق خدا باشد! و بخاطر (کارهای) آنها، اندوهگین و دلسرد مشو! و از توطئه‌های آنها، در تنگنا قرار مگیر.
      .
      .
      .
      www.soleimani.blogfa.com

    13. تشكر : میقات
    14. #9
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۹
      نوشته : 1,230 تشکر : 1,780
      مورد تشکر: 2,340 در 1,045 پست
      حضور : 1 روز 19 ساعت 47 دقیقه
      دریافت : 34 آپلود : 0
      گالری : 22 وبلاگ :
      فریاد : ﺑﺎﻭﺭ ﻫﺎﯾﻢ ﺷﺎﯾﺪ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﺎﺷﻨﺪ
      Ghati
      اشک خدا آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست ها
      از امام صادق(ع) روایتی نقل شده كه حضرت منظور از اسماء را نام كوه‌ها، دره‌ها، بیابان‌ها، و حتی نام فرش زیر پای خود، می‌دانند.( مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 180؛ تفسیر قمی، ج 1، ص 46؛ نورالثقلین، ج 1، ص 55)
      نقل قول نوشته اصلی توسط حسین سلیمانی نمایش پست ها
      زبان عربی کلمه هؤُلاءِ فقط برای انسان به کار می‌رود این مطلب بسیار ساده در کتاب عربی اول راهنمایی هم آمده است!
      سلام
      اگر کلمه هولاء فقط برای انسان بکار می رود پس چرا امام صادق فرموده اشاره به کوها و .... کرده است ؟
      ایا امام صادق این مطلب را نمی دانسته است ؟
      یا باید این حدیث جعلی باشد یا امام صادق این مطلب را نمی دانسته است ؟
      این تناقض را چگونه توجیه می کنید ؟
      به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

      بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

    15. #10
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 257 تشکر : 2
      مورد تشکر: 512 در 198 پست
      حضور : 9 ساعت 31 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : لا اکراه فی الدین...
      Khonsard
      حسین سلیمانی آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست ها
      سلام
      اگر کلمه هولاء فقط برای انسان بکار می رود پس چرا امام صادق فرموده اشاره به کوها و .... کرده است ؟
      ایا امام صادق این مطلب را نمی دانسته است ؟
      یا باید این حدیث جعلی باشد یا امام صادق این مطلب را نمی دانسته است ؟
      این تناقض را چگونه توجیه می کنید ؟
      سلام
      جعلی بودن حدیث از طریق سند قابل بررسی است و نمی‌توان به همین سادگی قول به جعلی بودن حدیث کرد.
      آیت الله مکارم شیرازی(حفظه ا...) در تفسیر نمونه این اشکال را پاسخ داده‌اند و بیان فرموده‌اند در مواردی خاص به غیر انسان هم گفته می‌شود.
      در مجموع به نظر می‌رسد هیچ مانعی نداشته باشد که آن اسماء همه این‌ها را شامل شود و بر این اساس دیگر روایات دارای تناقض نیستند.
      اسماء هم شامل حجج الهی می‌شوند و هم شامل اسامی کوه‌ها دریاها و...
      و این هولاء می‌شود از آن موارد خاص که برای غیر انسان هم به کار برده می‌شود!

      وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لا تَكُ في‏ ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ (نحل/127)
      صبر کن، و صبر تو فقط برای خدا و به توفیق خدا باشد! و بخاطر (کارهای) آنها، اندوهگین و دلسرد مشو! و از توطئه‌های آنها، در تنگنا قرار مگیر.
      .
      .
      .
      www.soleimani.blogfa.com

    16. تشكر : میقات

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •