• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 24
    1. #1
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 640 تشکر : 1,450
      مورد تشکر: 447 در 238 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 9 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      محمودسبطالشيخ انصاري آنلاین نیست.

      معنی کلمه کلا




      با سلام و آرزوی موفقیت

      بفرمایید معنی کلمه "کلا" در سوره فجر چیست؟

      با تشکر


      کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ در ساعت 23:03

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی تفسیر قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 2,695 تشکر : 1,967
      مورد تشکر: 6,568 در 2,266 پست
      حضور : 12 روز 9 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      صدیقین آنلاین نیست.

      1




      نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبطالشيخ انصاري نمایش پست
      با سلام و آرزوی موفقیت
      بفرمایید معنی کلمه "کلا" در سوره فجر چیست؟
      سلام بر شما، ما هم برای شما در همه مراحل زندگی آرزوی موفقیت و پیروزی داریم.

      ابتدا ذکر یک نکته: به طور کلی طبق قول مشهور نحویون، کلّا حرف ردع است و معنایش رد نمودن جمله سابق است و غالبا هم به «چنين نيست» معنا می شود. (برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مغنی اللبیب (ابن هشام) بحث کلّا مراجعه فرمایید).

      و اما معنای «کلّا» در آیه 21 سوره مبارکه فجر:
      به دنبال نكوهشهایی كه در آيات قبلی از طغيانگران دنياپرست و متجاوز به حقوق ديگران شده بود، در اين آيات به آنها اخطار مى ‏دهد كه سرانجام قيامتى در كار است و حساب و كتاب و مجازات شديدى در پيش است و بايد خود را براى آن آماده كنند، لذا نخست مى‏ فرمايد: «كَلَّا» یعنی چنان نيست كه آنها خيال مى‏كنند (كه حساب و كتابى در كار نيست و چنین گمانی هم صحیح نیست که فکر کنند مال و ثروتى که خداوند به آنها داده، به خاطر احترام آنها بوده! بلکه این امور براى آزمايش و امتحان به آنها داده شده است).

      و بعد در ادامه می فرماید: إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا (در آن هنگام كه زمين سخت درهم كوبيده شود) که ظاهرا اين تعبير اشاره به زلزله ‏ها و حوادث تكان ‏دهنده پايان دنيا و آغاز رستاخيز است‏.

      وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا (در آن هنگام فرمان پروردگارت فرا رسد، و فرشتگان صف در صف حاضر شوند) که ظاهرا اشاره است به بعد از پايان يافتن مرحله نخستين رستاخيز (يعنى ويرانى جهان) که همه انسانها به زندگى باز مى‏ گردند و در دادگاه عدل الهى و محشر حاضر مى ‏شوند و آماده اجراى فرمان حق می گردند و این آیات اين ترسيمى است از عظمت آن روز بزرگ و عدم توانايى انسان بر گریز از چنگال عدالت!‏

      هنگامى كه انسان مجرم اين صحنه‏ ها را مى ‏بيند، تكان مى‏ خورد و بيدار مى ‏شود و با نگاهى به گذشته خويش، از اعمال خود سخت پشيمان مى گردد و آرزو مى‏ كند بازگردد و گذشته تاريك خود را جبران نماید: يَقُولُ يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي (اى كاش اعمال صالحى براى زندگى ام فرستاده بودم!)

      اما اين پشيمانى سودى ندارد چرا که درهاى بازگشت به كلى شدهو زمان توبه هم سپرى گشته است. (تفسير نمونه،ج‏26/ص469)
      ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت 12:14
      وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
      و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


    4. #3
      کارشناس پاسخگوی تفسیر قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 2,695 تشکر : 1,967
      مورد تشکر: 6,568 در 2,266 پست
      حضور : 12 روز 9 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      صدیقین آنلاین نیست.

      2




      علامه طباطبایی در المیزان/ج20/ص 284 ذیل آیه 21 سوره مبارکه فجرمی فرماید: این کلّا ، در رد گمان باطل آدمی در دو حالت فقر و ثروتمندی است (ردع ثان عما يقوله الإنسان في حالي الغنى و الفقر).

      [ به این گمان باطل در آیات 15 و 16 سوره مبارکه فجر اشاره شده؛ توجه فرمایید:

      فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ،وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَن:

      اما انسان هنگامى كه پروردگارش او را براى آزمايش، اكرام مى ‏كند و نعمت مى ‏بخشد (مغرور مى ‏شود و) مى‏ گويد: «پروردگارم مرا گرامى داشته است» ،و اما هنگامى كه براى امتحان، روزيش را بر او تنگ مى ‏گيرد (مأيوس مى ‏شود و) مى‏گويد: «پروردگارم مرا خوار كرده است» ].
      ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۱/۲۸ در ساعت 13:17
      وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
      و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


    5. #4
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 640 تشکر : 1,450
      مورد تشکر: 447 در 238 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 9 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      محمودسبطالشيخ انصاري آنلاین نیست.



      با سلام ، تشکر و آرزوی موفقیت

      پس لطفا بفرمایید : معنی " لاتکرمون الیتیم و لاتحاضون.... الآیات " بعد از "کلا" چیست ؟

    6. #5
      کارشناس پاسخگوی تفسیر قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 2,695 تشکر : 1,967
      مورد تشکر: 6,568 در 2,266 پست
      حضور : 12 روز 9 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      صدیقین آنلاین نیست.

      معنای کلّا در آیه 17 سوره فجر




      نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبطالشيخ انصاري نمایش پست
      با سلام ، تشکر و آرزوی موفقیت
      پس لطفا بفرمایید : معنی " لاتکرمون الیتیم و لاتحاضون.... الآیات " بعد از "کلا" چیست ؟

      سلام بر شما،
      همانطور که در پاسخ سؤال قبل اشاره کردم علامه طباطبایی در المیزان ذیل آیات مذکور «کلّا» در آیه 17 سوره مبارکه فجر را رد اول بر پندار باطل برخی انسانها که در آیات 15 و 16 مطرح شده می دانند و «کلّا» در آیه 21 را رد دوم بر همان پندار. توضیح «کلّا» (آیه 21) در پست
      3 گذشت و اما توضیح «کلّا» (آیه 17) از بیان علامه طباطبایی:

      این «کلّا»رد پندار باطل کسانی است که در آیات 15 و 16 بدان اشاره شده. اینان گمان کرده اند: اگر کسی ثروتمند و صاحب مال و منال شد دلیل بر آنست که خدا او را اکرام نموده و بزرگ داشته است و اگر کسی فقیر و بی پول شد دلیل بر آنست که خدا او را خوار کرده و ناچیز شمرده است. آیه 17 با «کلّا» شروع شده یعنی اینچنین نیست که گمان کرده اید (= این پندارتان صحیح نیست) ؛ تمام آن حالات فقر و غنی امتحانات الهی است و خداوند با دادن نعمت یا ندادن نعمت شما در معرض ابتلا و امتحان و آزمایش قرار می دهد تا شما را بیازماید که در مسیر عبودیت و بندگی خدا چقدر پایدار هستید!

      به دیگر سخن، آیات 15 و 16 می گوید: انسان سعادت در زندگى را عبارت مى‏داند از تنعم در دنيا و داشتن نعمت‏هاى فراوان و ملاك داشتن كرامت در درگاه الهى را همين داشتن نعمت فراوان مى ‏داند و بر عكس ملاك نداشتن قدر و منزلت در درگاه خدا را نداشتن پول و ثروت مى ‏پندارد، در حالى كه نه اولى ملاك احترام در نزد خدای تعالاست و نه دومى ملاك نداشتن حرمت در نزد او، بلكه ملاك در داشتن قدر و منزلت نزد خدای تعالی، تقرب به او از راه ايمان و عمل صالح است، چه آدمى دارا باشد و ثروتمند و چه ندار و فقير، پس داشتن و نداشتن مال دلیل بر داشتن یا نداشتن منزلت در نزد خداوند نیست و هر دو حالت امتحان است و این مفهوم اخیر توسط «کلّا» در ابتدای آیه 17 افاده می شود. (المیزان/ج20/ص283 ، با تصرف)

      ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۵ در ساعت 14:03
      وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
      و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


    7. #6
      کارشناس پاسخگوی تفسیر قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 2,695 تشکر : 1,967
      مورد تشکر: 6,568 در 2,266 پست
      حضور : 12 روز 9 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      صدیقین آنلاین نیست.

      معنای بل لا تکرمون الیتیم ...




      علامه طباطبایی در ادامه می افزاید:
      با «کلّا» در ابتدای آیه آن پندار مذکور در آیات 15 و 16 رد شد، حال با آوردن کلمه «بَلْ» در ابتدای آیه 17 آن رد را تأکید نموده و به مواردی از نعمتهای مالی که با کرامت و بزرگداشت (پنداری در آیه 15) قابل جمع نیست اشاره می کند. (در آیه 15 پندار آنها بر کرامت بودن هر نعمت مالی ذکر شده و در این آیه آن پندار را بار دیگر رد می کند) و می فرماید:

      شما بخاطر افراط در مال دوستی و جمع ثروت، یتیم را اکرام نمی کنید و اموال ارثی اش را (که حق اوست) می خورید و او را از آن اموال منع می کنید و (نه تنها خود مساکین را اطعام نمی کنید بلکه) به اطعام آنها هم تشویقی نمی کنید و فطرت انسانی شک نمی کند که اینگونه مال و منال برای ثروتمند کرامتی محسوب نمی شود. (المیزان/ج20/ص283)
      ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۵ در ساعت 14:50
      وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
      و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


    8. #7
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 640 تشکر : 1,450
      مورد تشکر: 447 در 238 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 9 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      محمودسبطالشيخ انصاري آنلاین نیست.



      باسلام و تشکر و تبریک و آرزوی توفیق

      چنانکه فرموده اند " کلا " رد پندار باطل انسان است که دارایی و فقر را علامت اکرام و اهانت خداوند می داند .

      به عبارت دیگر ؛ انسان براین پندارست که دارایی برخاسته از اکرام خدا و فقر از اهانت خداوندست .

      یعنی : پندار انسان اینست که غنا معلول اکرام و فقر معلول اهانت خداوندست .

      آیا چنین برداشتی صحیح است ؟

    9. #8
      کارشناس پاسخگوی تفسیر قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 2,695 تشکر : 1,967
      مورد تشکر: 6,568 در 2,266 پست
      حضور : 12 روز 9 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      صدیقین آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبطالشيخ انصاري نمایش پست
      باسلام و تشکر و تبریک و آرزوی توفیق

      چنانکه فرموده اند " کلا " رد پندار باطل انسان است که دارایی و فقر را علامت اکرام و اهانت خداوند می داند .
      نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبطالشيخ انصاري نمایش پست


      به عبارت دیگر ؛ انسان براین پندارست که دارایی برخاسته از اکرام خدا و فقر از اهانت خداوندست .


      یعنی : پندار انسان اینست که غنا معلول اکرام و فقر معلول اهانت خداوندست .


      آیا چنین برداشتی صحیح است ؟
      سلام بر شما، این عید سعید بر شما هم مبارک باشد.

      بله چنین است، پندار برخی انسانهای تابع هوای نفس و ناآگاه و دوستدار شدید مال و ثروت چنین است و در این آیات این پندار باطل رد شده که توضیح کامل این مطلب در پستهای گذشته خصوصا پست 5
      گذشت.
      ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ در ساعت 00:49
      وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
      و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


    10. #9
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 640 تشکر : 1,450
      مورد تشکر: 447 در 238 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 9 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      محمودسبطالشيخ انصاري آنلاین نیست.



      با سلام تشکر و آرزوی موفقیت

      اگر انسان اکرام و اهانت را علت می داند ؛ آیا " کلا " رد تعلیل انسان نیست ؟

      و " بل " بعد از آن برای اشاره به علت واقعی و صحیح نیست ؟

    11. #10
      کارشناس پاسخگوی تفسیر قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 2,695 تشکر : 1,967
      مورد تشکر: 6,568 در 2,266 پست
      حضور : 12 روز 9 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      صدیقین آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبطالشيخ انصاري نمایش پست
      با سلام تشکر و آرزوی موفقیت

      اگر انسان اکرام و اهانت را علت می داند ؛ آیا " کلا " رد تعلیل انسان نیست ؟
      سلام بر شما،
      این پرسش تکراریست و پاسخ آن در پست 5 داده شد. مراجعه فرمایید.


      نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبطالشيخ انصاري نمایش پست
      " بل " بعد از آن برای اشاره به علت واقعی و صحیح نیست ؟
      به پاسخ این پرسش هم در پست 6 اشاره شد اما یک نکته اضافه می کنم و آن اینکه «بل» در اصطلاح نحویون برای إضراب می آید و یک گونه إضراب، إضراب ابطالی است یعنی حکم ما قبل بل (= که در اینجا پندار باطل آن دسته از انسانهاست که در آیات 15 و 16 اشاره شده) را باطل دانسته، و کلام جدیدی در مقابل آن حکم، بعد از بل افاده می کند.

      ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ در ساعت 13:23
      وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
      و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •