+ ارسال موضوع جدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10

موضوع: تمثال امامان بلا اشکال است؟

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
  1. #1
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
    نوشته : 331 تشکر : 148
    مورد تشکر: 541 در 250 پست
    حضور : 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 9 وبلاگ :
    رضوانه آنلاین نیست.

    تمثال امامان بلا اشکال است؟




    سلام
    میخوام ببینم این تصاویری که میکشن به نام امامان و مثلا تصویر حضرت عباس و یا پیامبر و ....

    آیا این ها اشکالی نداره؟

    آیا واقعا حضرت عباس این شکلی بودن؟

    منبع این تصاویر چی هستن؟

    اگر سوالم مفهوم نیست بگین نمونه بفرستم


    کارشناس بحث : پاسخگوي احکام
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت 02:46

  2.  

  3. #2
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۹
    نوشته : 632 تشکر : 6,298
    مورد تشکر: 1,647 در 579 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 24 آپلود : 0
    گالری : 105 وبلاگ :
    محمد حسام شجاع آنلاین نیست.



    اتفاقا چه سوال قشنگی پرسیدین سوال منم هست تازه بدتر از اون اینه که شنیدم توی فیلم مختارنامه چهره آقا ابالفضل را بدون پوشش نشان میدن اگه اینطور باشه واقعا افتضاح محضه نظرتون چیه؟
    خیلی مشتاق ادامه این تاپیک هستم بچه ها همکاری کنید لطفا...[/URL]

  4. #3
    کارشناس پاسخگوی احکام
    تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
    نوشته : 1,095 تشکر : 5,230
    مورد تشکر: 3,937 در 1,023 پست
    حضور : 3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت : 33 آپلود : 3
    گالری : 17 وبلاگ : 0
    پاسخگوی احکام 1 آنلاین نیست.



    به نام خدا و سلام بر شما و دیگر دوستان گرامی
    عید سعید قربان را خدمت همگی تبریک عرض می کنم

    از بابت تاخیر در پاسخ نیز عذر میخوام.


    در مورد سوالی که مطرح نمودید، چکیده حکم مراجع فعلی بدین شرح است:

    کشیدن تمثال ائمه علیهم السلام و همچنین پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله اگر از روی احادیثی که بیان کننده حالات ظاهری ایشان بوده و به عنوان این که این تمثال امام هست نه عکس امام، در صورتی که بی احترامی و اهانت به معصوم و بی حرمتی به اسلام نباشد، اشکال ندارد.

    اما چون اکثر عکس ها و تمثال ها به هیچ عنوان جامعیت تمام شخصیت آن معصوم و صفات ذکر شده برای ایشان را ندارد لذا بهتر است انجام نشود. چرا که موجب اهانت و قصور در حق آن معصوم می شود.

    و البته گرچه این تماثیل تصویر حقیقی حضرات معصومین علیهم السلام نیست، ولی دقت کنیم اگر جایی تمثالی از این موارد بود، بی احترامی به آن جایز نیست. چون به هر حال منتسب به آن حضرات هست.



    - تفصیل استفتائات:


    سوال:

    حکم شرعی عکس های منسوب به ائمۀ معصومین علیهم السلام چیست؟


    آنچه در ذیل آمده است پاسخ مراجع عظام تقلید است:


    حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): این کار فی نفسه از نظر شرعی اشکال ندارد، به شرط این که مشتمل بر اموری که از نظر عرف اهانت و بی احترامی محسوب می شود، نبوده و با شأن این بزرگواران منافات نداشته باشد.[1]

    حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): به طور کلٌی ترک نصب آنها مناسب تر با شئون آن بزرگواران است.

    حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره): مانعی ندارد، هر چه انتساب آنها به معصومین علهیم السلام اعتباری ندارد.

    حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): خالی از اشکال نیست.

    حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): این عکس ها اصالت ندارد ولی چون منتسب به آن حضرات است، نباید مورد بی احترامی قرار گیرد.

    حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): اگر مشتمل بر هتک نباشد اشکال ندارد.

    حضرت آیت الله العظمی تبریزی (ره): اگر مقصود این است که تذکر و یادآوری آن بزرگواران باشد مانعی ندارد، ولی اگر معتقد باشد که این عکس های واقعی ائمه علیهم اسلام است، این عقیده صحیح نیست و خطاست.[2]


    -------------------------------

    پی نوشت:

    [1] اجوبة الاستفتائات، 1196
    [2]. کتاب مسائل جدید، ج 4، ص 105 و 106.



    ==================

    در این رابطه موضوع دیگری نیز قبلا ایجاد شده که گرچه سوال از حکم شرعی نیست، ولی تناسب با این بحث دارد و مطالعه آن خالی از لطف نیست:

    عکس نوجواني منسوب به رسول خدا (ص) از کجا آمده است؟

    .

  5. #4
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۸
    نوشته : 541 تشکر : 1,640
    مورد تشکر: 1,032 در 404 پست
    حضور : 5 روز 42 دقیقه
    دریافت : 1 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    ستايشگر آنلاین نیست.



    به نام خدا.

    سوالی دارم از خدمت دوستان عزیز و گرامی. چرا بجای به تصویر کشیدن امامان و پیغامبر اسلام در فیلم ها و کتاب ها و ... در جای چهره ایشان نور میکشند اما باقی انبیا و اولیا را به راحتی به تصویر می کشند؟
    هر چه در آسمانها و زمین است از آن خداوند یکتاست. کهکشانها و ستارگان مظهر قدرت اویند. همه فانیند و تنها خداست که می ماند.

    حق با علی است و علی با حق.( پیامبر مهربانی ها (ص) )

    دانش اگر چه در ثریا باشد ، مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت. ( پیامبر خوبی ها (ص))

    نه تنها جزایر سه گانه بلکه از غرب چین تا شرق مدیترانه ، از جنوب سیبری تا شمال صحرای عربستان از دیرباز مرزهای ایران بزرگ قرار دارد. و در آخر تمامی فرزندان به مادر خود می پیوندند.

  6. #5
    عضو صميمي
    تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۹
    نوشته : 41 تشکر : 9
    مورد تشکر: 46 در 25 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    هاشمی موسوی آنلاین نیست.



    بسم الله الرحمن الرحیم .

    متاسفانه حدود شاید 5 سال پیش ما این سوال را به صورت بسیار دقیقتر از 40 فقیه و در راس آنها مراجع پرسیدیم جوابها نوعا همونی بود که در بالا نقل شد مگر 4 5 نفر که عالی جواب داده بودن .

    به هر حال همه مامور به تبعیت از مرجعیت هستیم .

    ولی انصافا هیچ شکی درش نیست جایز نیست و حرام است . ( متاسفانه در این زمینه تحقیق نشده من فکر می کنم حتی مراجع هم نظر تحقیقی در این زمینه ندارن برای همینه در فتواها می بیینم اگه اگه ...
    البته سوء تفاهم نشه همین مقدار که فرمودن برای مقلدین کفایت می کنه ...)

    در بین چند فتوایی که بالا نقل شده شاید بشه گفت بهترینشون از لحاظ دقت فتوای آقای مرحوم تبریزی است رضوان الله تعالی علیه .

    آقای سیستانی حفظه الله تعالی هم برای من لا أقل روشن نیست چون دفترشون دیدم سابقا نه حال چند نوع جواب بود .

    کلا به تصویر کشیدن و تمثال را نشون دادن آثار سوءیی دارد که ما ظلمناهم و لکن کانوا أنفسهم یظلمون .

    جالبه بدونید که أهل تسنن سریالهایی که می سازن بسیار فاخرتر از سریالهای ما است از لحاظ دقت و محتوی و جالبتر این که خلفاء را أصلا نشون نمی دن عینا مثل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ... ( نگاهی به فیلم " قمر بنی هاشم صلوات الله علیه و آله که مرادشون پیامبر عظیم الشأن صلوات الله علیه و أله است چقدر این فیلم خطرناک است خدا وکیلی ما کجا و اونا کجا ) بله از روی عمد و عناد چهره امام حسن علیه السلام را اون هم با چه زیبایی و دقت از لحاظ تاریخی قرار نشون بدن البته نه برای همیشه ...

    به هر حال فتن آخر الزمان و گریزی ازش نیست باید همه غربال بشن چاره ایی نسیت .

  7. #6
    کارشناس پاسخگوی احکام
    تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
    نوشته : 1,095 تشکر : 5,230
    مورد تشکر: 3,937 در 1,023 پست
    حضور : 3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت : 33 آپلود : 3
    گالری : 17 وبلاگ : 0
    پاسخگوی احکام 1 آنلاین نیست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست
    به نام خدا.

    سوالی دارم از خدمت دوستان عزیز و گرامی. چرا بجای به تصویر کشیدن امامان و پیغامبر اسلام در فیلم ها و کتاب ها و ... در جای چهره ایشان نور میکشند اما باقی انبیا و اولیا را به راحتی به تصویر می کشند؟
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقتتون بخیر

    در پاسخ به سوال شما بزرگوار ابتدا مقدمه ای عرض شود و ان شاءالله در پست بعدی به اصل فرمایش شما می رسیم. (پیشاپیش از بابت طولانی بودن مطالب عذر میخوام.)


    اساسا در احکام و معارف اسلامی ساختن مجسمه و کشیدن تصویر چهره ذی روح به طور عام، و به طور خاص در بحث ما کشیدن چهره پیشوایان، امری پسندیده نبوده است.

    و بحث حرمت یا عدم حرمت مجسمه سازی در فتاوای قدیم و جدید و حتی جریان این حکم در نقاشی چهره (در فتاوای فقهای قدیم) نیز از همین جا ناشی می شود.

    یکی از دلایل اصلی آن هم این بوده است که اگر ساختن مجسمه و کشیدن نقاشی در صدر اسلام رایج می شد، ممکن بود خوی بت پرستی دوباره زنده شود.

    زیرا هنگام ظهور اسلام، بیشتر مردم جزیره العرب، مشرک و بت پرست و گروهی نیز مسیحی، یهودی و یا زردشتی بودند و تعداد كمی نیز به دین حضرت ابراهیم علیه السلام پایبند بودند.

    بت پرستی، بین مردم آیین رایج و فراگیر بود و بت پرستان انواع بت ها را كه پیكره انسان و غیر آن بود می پرستیدند. بسیاری از بت ها مجسمه های بزرگی بودند كه به شكل انسان (مرد یا زن) و از مواد گوناگونی؛ چون سنگ، چوب و انواع فلزات ساخته شده بود.

    مجسمه سازی در آن دیار رونقی تمام داشت و هنرمندان مجسمه ساز، مجسمه ها را با هدف های گوناگون؛ از جمله پرستش (بت) تزیین و یا برای یاد بود مردگان می ساختند. در این میان، ساخت مجسمه های پرستشی از همه رایج تر بود؛ چرا كه خواهان بیشتری داشت.

    اگر شخص بزرگی؛ هم چون رییس قبیله، سخاوتمند، شاعر، شجاع و... از دنیا می رفت، بستگان او مجسمه ای بزرگ، ظریف و زیبا (بیشتر از سنگ و كمتر از دیگر مواد) از او ساخته و بر قبرش نصب می كردند و در طی سالیان دراز و در مواقعی خاص، برای یاد بود و بزرگداشت او دور قبرش جمع می شدند و با مراسم و آیینی خاص یادش را گرامی می داشتند.

    به تدریج، روی این گونه قبه و بارگاه ساخته شد و سرانجام پس از گذشت چند نسل، كار از بزرگداشت و احترام، به پرستش می كشید و آن مجسمه به «بت» و آن بارگاه به بتخانه و معبد قبیله، تبدیل می شد.

    در واقع بت، نماد و نشان آیین شرک و محور وحدت و یكپارچگی آنان بود، تا این كه اسلام ظهور كرد و پیامبر صلوات الله علیه و آله مردم را به یكتاپرستی و دوری از شرک فرا خواندند و شعار اصلی، بنیادی و «نماد» آیین اسلام را «توحید» و یكتاپرستی اعلام كردند.

    بیشتر روایاتی هم كه از نقاشی و مجسمه سازی نهی می كنند، در شرایطی صادر شده اند كه بازار بت پرستی و بت تراشی گرم بوده و یكی از اصول كار پیامبر صلوات الله علیه و آله و یاران آن حضرت مبارزه با این خدایان دروغین و نابود كردن آنان بوده است.

    از این رو ضروری است به شأن صدور، شرایط و اوضاع حاكم بر زمان و مكان صدور آنها توجه كافی شود. به همین جهت است كه برخی از فقهای معاصر الفاظی؛ مانند تمثال، تماثیل، صوره، تصاویر، تصویر و... را بر «بت» و نهی از ساخت مجسمه را بر نهی از «بت سازی» حمل كرده اند(1).

    و البته الان این حکم در مورد نقاشی چهره انسان دیگر موضوعیت ندارد و لذا در فتاوای فقهای معاصر حکمی بر حرمت نقاشی چهره نداریم. و در مورد مجسمه سازی نیز فتاوا محتلف هست که به جهت خودداری از انحراف بحث، بیش از این وارد موضوع نمی شوم.

    --------------------

    ادامه دارد...

    .

    -----------------------

    1- امام خمینی «مكاسب محرمه»، ج 1، ص 169 ؛ تبریزی «التعلیقه علی منهاج الصالحین»، ص 34، كتاب التجاره مسأله ی 16.


    .

  8. #7
    کارشناس پاسخگوی احکام
    تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
    نوشته : 1,095 تشکر : 5,230
    مورد تشکر: 3,937 در 1,023 پست
    حضور : 3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت : 33 آپلود : 3
    گالری : 17 وبلاگ : 0
    پاسخگوی احکام 1 آنلاین نیست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست
    به نام خدا.

    سوالی دارم از خدمت دوستان عزیز و گرامی. چرا بجای به تصویر کشیدن امامان و پیغامبر اسلام در فیلم ها و کتاب ها و ... در جای چهره ایشان نور میکشند اما باقی انبیا و اولیا را به راحتی به تصویر می کشند؟
    و اما در مورد سوال شما بزرگوار، به نظر می رسد دلیل اصلی این امر به خاطر حفظ حرمت و جایگاه مقدس ائمه معصومین علیهم السلام باشد. چون می دانید که هیچ تصویر معتبری از چهره معصومین علیهم السلام وجود ندارد و تصاویر و شمایل هایی هم که در برخی کتب یا لوح های قدیمی وجود دارد، برگرفته از توصیفاتی هست که راویان و مورخین نوشته و نقل کرده اند.

    حتی از چند سال قبل که تعداد تمثال های بی اعتبار زیاد شده بود، قرار شد از تصاویر نمادین برای مراسم های مذهبی استفاده شود. در بعضی از تمثال ها دیگر خلاقیت طراح از حد گذشته بود و چهره ائمه معصوم را طوری کشیده بودند که اثری از آن حس قدسی باقی نمانده بود!

    انسان بیشتر به یاد نقاشی های عاشقانه میفتاد تا چهره معصوم علیه السلام! (که متاسفانه هنوز هم وجود دارد.) چشمانی خمار با ابروانی کمانی و گیسوانی مجعد و...!!!

    البته صحبت بنده این نیست که لزوما این ائمه اینطور بوده یا نبوده اند؛ مقصود اصلی این است که غالب این تصاویر بیانگر زیبایی چهره معصوم هستند که بیشتر از اینکه مستند باشد، ساخته و پرداخته ذهن طراح است.

    ضمن اینکه گاهی در این میان هدف اصلی ممکن است فراموش شود. تصویر و شمایل معصوم علیه السلام گرچه ممکن است بیننده را به یاد آن حضرات بیندازد، ولی اینگونه تصاویری که شرح آن گذشت، به هیچ وجه بیانگر ملکات روحانی معصومین نیستند. بلکه فقط نشانگر زیبایی و ملاحت چهره و سیمای آنان هستند که البته ممکن است بسیار هم از آن زیباتر باشند، ولی هدف این نیست.

    متاسفانه زمانی که چندان هم دور نیست، اینقدر این تصاویر و شمایل ها در جلسات و محافل مذهبی زیاد شده بود که شاید یک دهم آن هم از احادیث و روایات و سخنان گهربار آنان خبری نبود!!!

    علما هم ناراضی بودند و هستند و اگر در نظراتی که در پست های پیشین عرض شد دقت بفرمایید، همگی (گرچه حکم به حرمت نداده اند،) تاکید کرده اند که اگر مشتمل بر هتک احترام آن حضرات باشد، جایز نیست.

    خوشبختانه توصیه ها نتیجه داد و الان دیگر از این تماثیل و شمایل ها در هیات های معتبر مذهبی خبری نیست و دوباره همان تصاویر نورانی مرسوم از ائمه علیهم السلام بازگشت. گروهی هم تصویر حرم های ائمه را جایگزین کردند که کار بسیار خوب و پسندیده ای است.

    ---------------

    عذر که قدری بیش از حد طولانی شد.

    .

  9. #8
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۹
    نوشته : 632 تشکر : 6,298
    مورد تشکر: 1,647 در 579 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 24 آپلود : 0
    گالری : 105 وبلاگ :
    محمد حسام شجاع آنلاین نیست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست
    و اما در مورد سوال شما بزرگوار، به نظر می رسد دلیل اصلی این امر به خاطر حفظ حرمت و جایگاه مقدس ائمه معصومین علیهم السلام باشد. چون می دانید که هیچ تصویر معتبری از چهره معصومین علیهم السلام وجود ندارد و تصاویر و شمایل هایی هم که در برخی کتب یا لوح های قدیمی وجود دارد، برگرفته از توصیفاتی هست که راویان و مورخین نوشته و نقل کرده اند.

    حتی از چند سال قبل که تعداد تمثال های بی اعتبار زیاد شده بود، قرار شد از تصاویر نمادین برای مراسم های مذهبی استفاده شود. در بعضی از تمثال ها دیگر خلاقیت طراح از حد گذشته بود و چهره ائمه معصوم را طوری کشیده بودند که اثری از آن حس قدسی باقی نمانده بود!

    انسان بیشتر به یاد نقاشی های عاشقانه میفتاد تا چهره معصوم علیه السلام! (که متاسفانه هنوز هم وجود دارد.) چشمانی خمار با ابروانی کمانی و گیسوانی مجعد و...!!!

    البته صحبت بنده این نیست که لزوما این ائمه اینطور بوده یا نبوده اند؛ مقصود اصلی این است که غالب این تصاویر بیانگر زیبایی چهره معصوم هستند که بیشتر از اینکه مستند باشد، ساخته و پرداخته ذهن طراح است.

    ضمن اینکه گاهی در این میان هدف اصلی ممکن است فراموش شود. تصویر و شمایل معصوم علیه السلام گرچه ممکن است بیننده را به یاد آن حضرات بیندازد، ولی اینگونه تصاویری که شرح آن گذشت، به هیچ وجه بیانگر ملکات روحانی معصومین نیستند. بلکه فقط نشانگر زیبایی و ملاحت چهره و سیمای آنان هستند که البته ممکن است بسیار هم از آن زیباتر باشند، ولی هدف این نیست.

    متاسفانه زمانی که چندان هم دور نیست، اینقدر این تصاویر و شمایل ها در جلسات و محافل مذهبی زیاد شده بود که شاید یک دهم آن هم از احادیث و روایات و سخنان گهربار آنان خبری نبود!!!

    علما هم ناراضی بودند و هستند و اگر در نظراتی که در پست های پیشین عرض شد دقت بفرمایید، همگی (گرچه حکم به حرمت نداده اند،) تاکید کرده اند که اگر مشتمل بر هتک احترام آن حضرات باشد، جایز نیست.

    خوشبختانه توصیه ها نتیجه داد و الان دیگر از این تماثیل و شمایل ها در هیات های معتبر مذهبی خبری نیست و دوباره همان تصاویر نورانی مرسوم از ائمه علیهم السلام بازگشت. گروهی هم تصویر حرم های ائمه را جایگزین کردند که کار بسیار خوب و پسندیده ای است.

    ---------------

    عذر که قدری بیش از حد طولانی شد.

    .
    با عرض سلام خدمت همه بزرگواران علی الخصوص کارشناس محترم منظور دوستمون این بود که چرا چهره امامان را مخفی میکنند اما چهره انبیاء را علنی نشان میدهند؟؟؟

  10. #9
    کارشناس پاسخگوی احکام
    تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
    نوشته : 1,095 تشکر : 5,230
    مورد تشکر: 3,937 در 1,023 پست
    حضور : 3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت : 33 آپلود : 3
    گالری : 17 وبلاگ : 0
    پاسخگوی احکام 1 آنلاین نیست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد حسام شجاع نمایش پست
    با عرض سلام خدمت همه بزرگواران علی الخصوص کارشناس محترم منظور دوستمون این بود که چرا چهره امامان را مخفی میکنند اما چهره انبیاء را علنی نشان میدهند؟؟؟
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر


       
    ماشاالله عجب نقل قولی گرفتید!!!

    همونطوری که عرض شد، محدودیت تصویرگری معصومین علیهم السلام به دو مساله بر می گردد:

    1- مستند تاریخی معتبر و دقیقی در این خصوص نیست که بتوان به طور قطع فلان تصویر را منطبق بر چهره آنها دانست.

    2- حکم شرعی این مساله.

    که البته همانطور که در پست های پیشین ذکر شد، غالب مراجع تقلید تصاویر منتسب به معصومین علیهم السلام را در صورتی که مشتمل بر هتک حرمت و بی احترامی نباشد، حرام ندانسته اند.

    لذا اصل این تصویرگری با رعایت شرطی که عرض شد، حرام نیست. ولی محدودیتی که اشاره کردم باعث شده در این خصوص احتیاط بیشتری کنند که البته بسیار مطلوب و پسندیده و بلکه لازم هم هست.

    در مورد چهره و هاله نورانی ای هم که در اینگونه تصاویر معمول و مرسوم است، این امر متعلق به مكتب خاصی نیست. بلکه اعتقاد به نور به عنوان یک امر مقدس و یا نشانه بودن برای مقدسات، در كل تاریخ وجود داشته است.

    در این خصوص، بیشتر ادیان تحت تاثیر بوده اند و وقتی می خواستند قداست شخص محترم و بزرگی همچون پیامبران را به نمایش بكشند، نوری مانند هاله دور سر آنها به تصویر می کشیدند تا این حالت قداست را نشان دهد.

    اما در این مورد که چرا امروزه در کتاب ها یا فیلم ها چهره دیگر پیامبران صلوات الله علیهم را به تصویر می کشند ولی ائمه معصومین علیهم السلام را خیر، دلیل خاصی برایش سراغ ندارم. ولی چیزی که یقینی هست اگر تصویری که از این بزرگواران کشیده می شود نیز مشتمل بر هتک حرمت، بی احترامی و توهین باشد، جایز نیست.

    .

  11. #10
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۹
    نوشته : 632 تشکر : 6,298
    مورد تشکر: 1,647 در 579 پست
    حضور : نامشخص
    دریافت : 24 آپلود : 0
    گالری : 105 وبلاگ :
    محمد حسام شجاع آنلاین نیست.



    ولی چیزی که یقینی هست اگر تصویری که از این بزرگواران کشیده می شود نیز
    مشتمل بر هتک حرمت، بی احترامی و توهین باشد، جایز نیست.
       

    این دفعه نقل قولم را کوچولو کردم

    آخه من شنیدم توی فیلم مختار چهره حضرت ابالفضل را بدون هیچ کاوری نشون میدن من خودم تصور خیلی قشنگی از آقام ابالفضل دارم اگه این افراد با این کارشون این تصویرو توی ذهن من خراب کنن کی پاسخ گو هست؟؟؟
    همین حضرت یوسف...
    وقتی فیلمشو دیدم بعضی وقتا به خودم میگفتم چه آدم مغروری بوده ما نمیدونستیم...
    مقصر کیه؟؟؟؟

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •