• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 18
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 198 تشکر : 127
      مورد تشکر: 256 در 138 پست
      حضور : 1 روز 11 ساعت 52 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      zarif razavi آنلاین نیست.

      دلیل برتری پیامبر اسلام بر سائر انبیاء چیست ؟




      با سلام خدمت برادران و خواهران و اساتيد محترم
      مي خواستم بدونم دليل بالاتر بودن مقام حضرت محمد(ص) به ساير پيامبران چيست؟آيا اين بالاتر بودن اكتسابي بوده(به خاطر زحمات پيامبر) يا دليلش مهر و محبت بيشتر خداوند به رسول الله بوده؟


      کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۲۳ در ساعت 05:16
      در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 684 تشکر : 739
      مورد تشکر: 1,027 در 462 پست
      حضور : 3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 2 آنلاین نیست.



      بسم الله الرحمن الرحیم

      نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
      با سلام خدمت برادران و خواهران و اساتيد محترم
      مي خواستم بدونم دليل بالاتر بودن مقام حضرت محمد(ص) به ساير پيامبران چيست؟آيا اين بالاتر بودن اكتسابي بوده(به خاطر زحمات پيامبر) يا دليلش مهر و محبت بيشتر خداوند به رسول الله بوده؟
      سلام و رحمت خداوند بر شما

      خداوند متعال در ایه شریفه شماره 13 سوره حجرات میفرماید :

      إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏.
      گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست‏.

      طبق این ایه این انسانها هستند که ارزش و جایگاه خودشون رو در نزد خداوند متعال رقم میزنند.

      و از طرفی میفرماید :

      إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين‏. بقره 195.

      یا " وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِين"‏. بقره 222.

      یا " فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِين‏". ال عمران 76.

      و موارد دیگر.


      طبق این دسته از ایات مهر و محبت خداوند به انسانها بدون حساب و کتاب نیست. بلکه بر اساس یک ملاک و معیا ر مشخصی هست. یعنی صفات متعالی انسانی یعنی همان شاخصه های تقوی.
      و نکته دیگر اینکه اگر خدا محسنین را دوست دارد.
      متطهرین را دوست دارد.
      و متقین را دوست دارد.
      پس کسی که حسنش بیشتر است // طهارتش بیشتر است // تقوایش بیشتر است؛ قطعا سهم بیشتری از محبت و مهر خداوند را در مقایسه با کسانی که کمتر هستند به خود اختصاص میدهد.

      نتیجه :
      اگر پیامبر اسلام ص برتر است بر دیگر پیامبران به خاطر تقوای بالاتر و برتر خود اوست. و در عین حال مهر و محبت خدوند نیز به او بالاتر از دیگران است؛ ولی این مهر و محبت نیز بر اساس همان تقوی رقم خورده است.

      ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 2 : ۱۳۸۹/۰۹/۲۷ در ساعت 09:19

    4. #3
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 198 تشکر : 127
      مورد تشکر: 256 در 138 پست
      حضور : 1 روز 11 ساعت 52 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      zarif razavi آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی کلامی نمایش پست
      بسم الله الرحمن الرحیم



      سلام و رحمت خداوند بر شما

      خداوند متعال در ایه شریفه شماره 13 سوره حجرات میفرماید :

      إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏.
      گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست‏.

      طبق این ایه این انسانها هستند که ارزش و جایگاه خودشون رو در نزد خداوند متعال رقم میزنند.

      و از طرفی میفرماید :

      إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين‏. بقره 195.

      یا " وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِين"‏. بقره 222.

      یا " فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِين‏". ال عمران 76.

      و موارد دیگر.


      طبق این دسته از ایت مهر و محبت خداوند به انسانها بدون حساب و کتاب نیست. بلکه بر اساس یک ملاک و معیا ر مشخصی هست. یعنی صفات متعالی انسانی یعنی همان شاخصه های تقوی.
      و نکته دیگر اینکه اگر خدا محسنین را دوست دارد.
      متطهرین را دوست دارد.
      و متقین را دوست دارد.
      پس کسی که حسنش بیشتر است // طهارتش بیشتر است // تقوایش بیشتر است؛ قطعا سهم بیشتری از محبت و مهر خداوند را در مقایسه با کسانی که کمتر هستند به خود اختصاص میدهد.

      نتیجه :
      اگر پیامبر اسلام ص برتر است بر دیگر پیامبران به خاطر تقوای بالاتر و برتر خود اوست. و در عین حال مهر و محبت خدوند نیز به او بالاتر از دیگران است؛ ولی این مهر و محبت نیز بر اساس همان تقوی رقم خورده است.
      با سلام
      اگر غير از قرآن و احاديث بخواهيم براي كسي شرح تقوا پيامبر اكرم كه باعث برتريشان بر ساير بر ساير پيامبران شده است را شرح دهيم چه عوامل و كارهايي را مي توانيم ذكر كنيم؟
      در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

    5. #4
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 684 تشکر : 739
      مورد تشکر: 1,027 در 462 پست
      حضور : 3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 2 آنلاین نیست.



      بسم الله الرحمن الرحیم

      نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
      با سلام
      اگر غير از قرآن و احاديث بخواهيم براي كسي شرح تقوا پيامبر اكرم كه باعث برتريشان بر ساير بر ساير پيامبران شده است را شرح دهيم چه عوامل و كارهايي را مي توانيم ذكر كنيم؟
      سلام و رحمت خداوند متعال بر شما

      تبیین جایگاه بحث

      اول
      باید توجه داشت که وقتی بحث برتری و فضیلت پیامبر اسلام ص بر دیگر پیامبران مطرح میشود؛
      یعنی ما پیامبر بودن محمد بن عبد الله ص را پذیرفته ایم، با ویژگی های خاص.

      دوم
      تقوی برای اثبات فضیلت و برتری یک نماد است. فضیلت و برتری وابسته به مقدار همرنگی و همگرایی انسان با خداوند متعال است.

      سوم
      ما در برخی مراتب و مراحل میتوانیم با شهود و حس برتری یا فضیلت را اثبات کنیم.
      مثلا : ما با مشاهده کسی که گناه میکند میتوانیم بگوییم؛ کسی که گناهی از او ندیده ایم برتر است؛ ولی این نتیجه گرفتار یک اشکال اساسی است :

      ما از دل افراد خبر نداریم و از خلوت آنها نیز بی خبریم. شاید همان کسی که ما گناهی از او دیده ایم در خلوتش به خدا نزدیک باشد. و در مقابل، آن کس که گناهی از او ندیدم شاید در خلوتش گناهانی کرده باشد که ما از ان بیخبریم.

      چهارم
      از انجا که خداوند از آشکار و نهان انسانها با خبر است؛ لذا فضیلت و برتری در نزد خداوند خطا بردار نیست.

      با توجه به مطالب بالا؛ ما تنها زا دو طریق میتوانیم فضیلت و برتری انسانها را در پیشگاه خداوند کشف کنیم :
      1. استفاده از کسانی که میدانند ( یعنی علم خداوند که از طریق وحی در اختیار بشر قرار داده است).
      این همان راه قران و روایات است.
      2. استفاده از تبیین و تحلیل عقلی :
      میدانیم که دین اسلام خاتم ادیان است؛ دینی که تمام ادیان قبل از خودش را نسخ میکند و همه پیروان ادیان گذشته باید به اسلام بگروند.
      بر این اساس اسلام افضل و برتر ادیان است. چون معنی ندارد دین خاتم افضل ادیان نباشد.
      بر این اساس؛
      کسی که این دین را میاورد و مسئولیت دریافت و ابلاغ و تبیین آن را بر عهده میگیرد باید از ظرفیتی و قابلیتی متناسب با این مسئولیت، برخوردار باشد. (بالاترین مسئولیتها برترین قابلیتها را میطلبد).
      به عبارتی خدا بهترین بندگان و برترین پیامبرانش را برای ارسال این دین انتخاب میکند. اصطلاحا به این؛ تناسب حکم و موضوع گفته میشود.

      ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 2 : ۱۳۸۹/۰۹/۲۷ در ساعت 09:17

    6. #5
      خادم قرآنی بخش فعالان قرآنی
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 1,926 تشکر : 21,583
      مورد تشکر: 7,827 در 1,767 پست
      حضور : 26 روز 9 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 131 آپلود : 60
      گالری : 16 وبلاگ : 0
      فریاد : رب اِنی لِما اَنزلتَ اِلی مِن خیرٍ فقیر
      سیدتی زینب آنلاین نیست.



      در قرآن مجيد آمده است " ان الدين عندالله اسلاما" و تمامي پيامبران را مسلمان خوانده است و نيز در تفاسير روايتي محكم پيامبران الوالعزم را شيعه خوانده اند و تمامي پيامبران ... اهل بيت عليهم السلام باب الله اند و نمايانگر جميع اسماء و صفات كامله پروردگارند. قياس به صفت تقوا و اينگونه موارد خلع تفكر اسلام ناب محمدي (ص) كه همان تشيع است را ....
      اين الفاطميون
      مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

      من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
      مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
      ای منجی گیتی بیا
      مهدی بیا مهدی بیا

    7. #6
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 684 تشکر : 739
      مورد تشکر: 1,027 در 462 پست
      حضور : 3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 2 آنلاین نیست.



      بسم الله الرحمن الرحیم

      نقل قول نوشته اصلی توسط partofar نمایش پست
      در قرآن مجيد آمده است " ان الدين عندالله اسلاما" و تمامي پيامبران را مسلمان خوانده است و نيز در تفاسير روايتي محكم پيامبران الوالعزم را شيعه خوانده اند و تمامي پيامبران ... اهل بيت عليهم السلام باب الله اند و نمايانگر جميع اسماء و صفات كامله پروردگارند. قياس به صفت تقوا و اينگونه موارد خلع تفكر اسلام ناب محمدي (ص) كه همان تشيع است را ....

      سلام و رحمت خداوند متعال بر شما

      فرمایش شما بسیار نامفهوم بود.
      امید وارم اگر دانشی در ذهن دارید دیگران را از ان بهره مند کنید.

    8. #7
      خادم قرآنی بخش فعالان قرآنی
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 1,926 تشکر : 21,583
      مورد تشکر: 7,827 در 1,767 پست
      حضور : 26 روز 9 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 131 آپلود : 60
      گالری : 16 وبلاگ : 0
      فریاد : رب اِنی لِما اَنزلتَ اِلی مِن خیرٍ فقیر
      سیدتی زینب آنلاین نیست.



      سلام عليكم و رحمةالله و بركاته
      اگر حقير لايق باشد اين بحث مورد نظر كه فرموديد را طي مقاله اي آماده كرده و تقديم خواهم نمود.
      با امتنان
      پرتوفرد
      اين الفاطميون
      مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

      من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
      مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
      ای منجی گیتی بیا
      مهدی بیا مهدی بیا

    9. #8
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 684 تشکر : 739
      مورد تشکر: 1,027 در 462 پست
      حضور : 3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 2 آنلاین نیست.



      سوال :
      علت بالاتر بودن مقام پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم چیست؟ آیا این مقام اکسابی است؟ یا اعطایی و به خاطر محبت بیشتر خداوند متعال به ایشان است؟

      جواب :
      قبل از هرچیز باید به خود خداوند متعال مراجعه کنیم و ببینیم ایشان ملاک و معیار برتری را چه چیزی میدانند؟ و لذا به خدمت قران کریم میرویم :
      در آیه معروف فرموده است : إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏ "گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست‏".[1]
      طبق این ایه تقوا ملاک برتری است.

      در موارد دیگر جایگاه تحقق محبت خداوند را مطرح کرده است مانند :

      إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين‏ [2]. یا " وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِين"‏[3].یا " فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِين‏"[4].
      بر اساس این طیف از آیات قران جلب محبت خدای متعال نیز توسط خود بنده صورت میگیرد. و به دنبال ان اگر کسی تقوای بالاتری دارد؛ پس مقام بالاتری دارد.
      و کسی که احسان بیشتری دارد و یا طهارت بیشتری دارد و یا تقوای بیشتری دارد سهم بیشتری از محبت خداوند را به خود اختصاص خواهد داد.

      بر این اساس اگر پامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم مقامی بالاتر دارد یعنی تقوای بالاتری دارد و اگر محبت خدا به او بیشتر است یعنی زمینه های جلب محبا الهی در او بیشتر از دیگران متجلی شده است.

      سوال :
      آیا غیر از مسیر قرآن و روایات راه دیگری برای تبیین برتری پیامبر اسلام وجود دارد؟

      جواب :
      وقتی میخواهیم بدون قرآن و روایات این موضوع را بررسی کنیم باید به جایگاه بحث توجه د اشته باشیم؛ یعنی بحثهای کلی نبوت عامه و جایگاه نبوت عامه را در نظر بگیریم.
      و اینکه اگر ما خداوند متعال را حقیقت محض میدانیم؛ مقدار ارزش پدیده های غیر خداوند متعال به این است که چه مقدار با این حقیقت همگرایی و همرنگی دارند.
      و نکته دیگر این است که ما بر اساس شواهد و محدودمان میتوانیم به صورت محدود ملاکات فضیلت و برتری را تعیین و مشخص کنیم که ممکن است در خیلی موارد به خاطر نیمه خالی یعنی نادانسته هایمان به خطا برویم. بنابر این راهی که خطابردار نیست همان است که از طریق علم خداوند متعال در اختیار ما قرار گرفته باشد.

      و از طریق عقل میتوان در حد تشخیص کلیات استفاده کرد. به این صورت که :
      ما میدانیم که دین اسلام خاتم ادیان است؛ و به اعتبار این خاتم بودنش افضل و برتر ادیان است. زیرا معنی ندارد دینی که از نظر ارزش و جایگاه پایین تر است نسخ کننده دین بالاتر باشد.
      از طرفی همین افضلیت و برتری و بالاتر بودن اسلام میطلبد، آن کسی که این دین را ابلاغ میکند و پیامبر این دین است از آورندگان دیگر ادیان بالاتر باشد. چون معنی ندارد دینی را که بالاتر است به کسی که پایین تر است بسپاریم. و الا با حکمت خداوند متعال ناسازگار است.
      بنابر این از باب تناسب حکم و موضوع خداوند متعال برترین دینش را به برترین بنده اش می سپارد.
      -------------------------------------------------------------------------
      [1] – حجرات ( 49 ) ، آیه 13.
      [2] – بقره (2) ، آیه 195.
      [3] – بقره (2) ؛ آیه 222.
      [4] – آل عمران (3) آیه 76.
      ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 2 : ۱۳۹۰/۰۹/۲۳ در ساعت 13:13

      قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

      صُحْبَةُ الْأَخْيَارِ تَكْسِبُ‏ الْخَيْرَ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالطِّيبِ حَمَلَتْ طِيبا.
      همنشينى با نيكان كسب خير مى كند، مانند باد كه چون بر گل خوش بو وزد بوى عطر مى آورد.
      و
      صُحْبَةُ الْأَشْرَارِ تَكْسِبُ‏ الشَّرَّ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالنَّتْنِ حَمَلَتْ نَتْنا.
      همنشينى با اشرار و بدان كسب شر است مانند باد كه به مزبله بوزد، بوى بد مى رساند.

      تصنيف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص431



      ایدی قبلی بنده پاسخگوی کلامی بوده است.


    10. #9
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 8 تشکر : 6
      مورد تشکر: 5 در 3 پست
      حضور : 4 ساعت 24 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      خادم الرضا58 آنلاین نیست.



      با عرض سلام و خسته نباشید
      می خواستم بدونم ایا میشه برتری پیامبر اسلام رو براساس قران ثابت کرد؟
      چون توی قران صراحتا گفته شده است که بعضی از پیامبران بر بعضی دیگر فضیلت دارند.
      اگر جواب مثبت است لطف کنید ایه و سوره و توضیح مختصر بدهید

    11. #10
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 684 تشکر : 739
      مورد تشکر: 1,027 در 462 پست
      حضور : 3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 2 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط خادم الرضا58 نمایش پست
      با عرض سلام و خسته نباشید
      می خواستم بدونم ایا میشه برتری پیامبر اسلام رو براساس قران ثابت کرد؟
      چون توی قران صراحتا گفته شده است که بعضی از پیامبران بر بعضی دیگر فضیلت دارند.
      اگر جواب مثبت است لطف کنید ایه و سوره و توضیح مختصر بدهید
      سلام بر شما و خدا قوت

      مطلبی که شما اشاره فرمودید در این ایات مورد توجه قرار گرفته است :
      تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْض.
      بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم.[1]
      وَ لَقَدْ فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلى‏ بَعْض.
      ما بعضى از پيامبران را بر بعضى ديگر برترى داديم.[2]
      و اما اثبات برتری پیامبر اسلام ص بر دیگر پیامبران طبق ایات قران کریم:
      خداوند متعال در قرآن کریم برای حضرت محمد ویژگیهایی را بر میشمرد که اختصاصی ایشان بوده و هیچ شخص دیگری حتی انبیا در ان شریک نیستند :

      1. معراج (با ویژگیهای خاص). [3]
      سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِير.
      پاك و منزّه است خدايى كه بنده‏اش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى- كه گرداگردش را پربركت ساخته‏ايم- برد، تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم چرا كه او شنوا و بيناست.

      2. رسیدن به مقام قرب الهی. (قرب خاص).[4]
      ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (9).
      سپس نزديكتر و نزديكتر شد ... (8) تا آنكه فاصله او (با پيامبر) به اندازه فاصله دو كمان يا كمتر بود (9)

      3. شاهد بودن بر انبیای دیگر امتها در پیشگاه خداوند متعال. [5]
      فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِيدا.
      حال آنها چگونه است آن روزى كه از هر امتى، شاهد و گواهى (بر اعمالشان) مى‏آوريم، و تو را نيز بر آنان گواه خواهيم آورد؟

      4. رحمه للعالمین بودن .[6]
      وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِين.
      ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم.

      5. عبودیت خاص و مطلق.[7]
      خداوند متعال واژه عبد را برای پیامبر اسلام ص به صورت مطلق بکار میبرد در حالی که برای دیگر پیامبران همراه با اسمشان بکار برده می شود و این حکایت از عبودیت خاص پیامبر اسلام است.
      الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلى‏ عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجا. همه ستايش‏ها ويژه خداست كه اين كتاب را بر بنده‏اش نازل كرد و براى آن هيچ گونه انحراف و كژى قرار نداد.

      6. بهره مندی از خلق عظیم.[8]
      وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيم. و تو اخلاق عظيم و برجسته‏اى دارى.

      7. احترام در مخاطب قرار دادن پیامبر اسلام. [9] با مراجعه به آیات قران میبینیم خداوند در آیات مختلف قرآن کریم وقتی می خواهد پیامبر اسلام را مخاطب قرار دهد (غیر از موارد خاص ) ایشان را با نام یاد نمیکند بلکه معمولا با خطاب (الرسول) و یا (النبی ) از ایشان یاد میکند.

      8. و موارد دیگر که بیانگر مقام والای پیامبر اسلام است.






      [1]- بقره 253.
      [2]- اسراء 55.
      [3]- اسراء 1.
      [4]- نجم 8و 9.
      [5]- نساء 41.
      [6]- انبیا 107.
      [7]- کهف 1 / فرقان 1 / نجم 10 / حدید 9.
      [8]- قلم 4.
      [9] - آیات مختلف قرآن کریم.
      ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 2 : ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ در ساعت 09:02

      قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

      صُحْبَةُ الْأَخْيَارِ تَكْسِبُ‏ الْخَيْرَ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالطِّيبِ حَمَلَتْ طِيبا.
      همنشينى با نيكان كسب خير مى كند، مانند باد كه چون بر گل خوش بو وزد بوى عطر مى آورد.
      و
      صُحْبَةُ الْأَشْرَارِ تَكْسِبُ‏ الشَّرَّ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالنَّتْنِ حَمَلَتْ نَتْنا.
      همنشينى با اشرار و بدان كسب شر است مانند باد كه به مزبله بوزد، بوى بد مى رساند.

      تصنيف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص431



      ایدی قبلی بنده پاسخگوی کلامی بوده است.


    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مهر و محبت بر اساس تقوی, معیار برتری نزد خدا, معراج چیست؟, معراج ویژگی خاص رسول الله (ص), معراج رسول الله (ص)و عروج عیسی (ع), نشانه افضلیت رسول در مخاطبه با پروردگار, هر کس جایگاه خود را رقم می زند, ویژگیهای پیامبر(ص) در قران, وحی مستقیم, وحی از وراء حجاب, وحی با واسطه فرشته, گونه های وحی, پیامبر و در یافت وحی, پیامبر و رسیدن به مقام قرب, پیامبر شاهد بر پیامبران, آورنده دین برتر وتناسب قابلیت آورنده اش با آن, آیا امیر المؤمنین بر پیامبران دیگر برتری دارد؟, انّ اکرمکم عندالله اتقیکم, اهل بیت باب الله اند, احترام در خطاب به پیامبر, اختصاص بندگی رسول الله به پروردگار, برتری پیامبر فرع پذیرش نبوت حضرتش, برتری پیامبر از منظر قران چیست؟, برتریت پیامبر اکتسابی است؟, تقوا نماد برتری, تناسب حکم و موضوع, تبیین عقلی برتری پیامبر, خلق عظیم رسول الله (ص), دلیل افضلیت اسلام, دلیل برتری حضرت محمد (ص)بر سایر پیامبران چیست؟, دو طریق اثبات برتری نزد خدا, دریافت سهم بیشتر از محبت خدا ممکن است؟, رابطه فضیلت و همگرایی انسان با خدا, رحمة للعالمین بودن رسول الله (ص), شاهد بودن پیامبر بر انبیا و دیگر امتها, شرح تقوای پیامبر از منظر برون دینی, ضابطه داشتن محبت خداوتد, علم خدا و برتری افراد, عبودیت خاص و مطلق از ویژگی پیامبر (ص)

    نمایش برچسب‌ها

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •