• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۹
      نوشته : 21 تشکر : 71
      مورد تشکر: 52 در 20 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 71 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      a3moni آنلاین نیست.

      "س" با "سوف" چه فرقی میکنه؟




      سلام

      حتماً برای شما هم پیش اومده که توی ترجمه‌ی آیات به واژه‌ی "بزودی" برخورد کرده باشید.
      مثلاً چند تا نمونه که توی سوره‌ی نسا دیدم اینها بود:

      آیه‌ی 10: ...بزودی در شعله‌های آتش (دوزخ) میسوزند.
      آیه‌ی 30: ... بزودی او را دراتشی وارد خواهیم ساخت.
      آیه‌ی 57: ... بزودی آنها را در باغهایی از بهشت وارد میکنیم که....

      منظور از بزودی که در عربی بوسیله‌ی "س" و "سوف" نمایش داده میشود چیست؟
      تا جایی که سواد من یاری می‌کنه، توی دبیرستان بهمون می‌گفتن "سوف" به آینده‌ای دورتر از "س" اشاره می‌کنه.
      توی قرآن هم اینمورد صادقه؟ اگه صادقه، چرا در مورد یه اتفاق واحد (مثلاٌ افتادن در آتش) از دو زمان استفاده شده؟
      با تشکر


      کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۲۰ در ساعت 16:54
      آن کس که بداند و نداند که بداند
      بیدار کنیدش که بس خفته نماند

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,199 تشکر : 3,700
      مورد تشکر: 7,247 در 2,733 پست
      حضور : 23 روز 15 ساعت 14 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      سوف:


      حرف استقبال است كه افعال مضارع را از حال بودن خارج كرده و به استقبال (آینده) مخصوص مي كند، چهل و دو بار در قرآن مجيد آمده است.

      «وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ ناراً» (نساء، 30)


      ابن هشام در معنى آن را مرادف "سين" دانسته و ميان آن دو فرقى قائل نيست، ولى ديگران گفته‏اند: زمان استقبال در آن از "سين" اطول (طولانی تر) است.


      در اقرب گويد: اكثرا در تهديد آيد و گاهى در وعده نيكو، مثل: «وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‏» (ضحى، 5)


      ولى با مراجعه به قرآن خواهيم ديد در وعده نيكو هم بسيار آمده گرچه اكثرا در تهديد بكار رفته است.


      زمخشرى ذيل آيه «سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ» (توبه، 71) تصريح مي كند كه سوف در آيه «وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‏- ... سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ» مفيد تاكيد است. طبرسى(ره) در جوامع الجامع آن را قبول كرده است.

      على هذا "سوف" مثل "سين" هم براى استقبال و هم براى تأكيد است.

      ___________
      (قاموس قرآن، ج ‏3، ص 354، ذیل واژه سوف)


      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    4. تشكرها 2 : a3moni, مجیب
    5. #3
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,199 تشکر : 3,700
      مورد تشکر: 7,247 در 2,733 پست
      حضور : 23 روز 15 ساعت 14 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.





      سين:


      سين مفرده حرفى است مخصوص مضارع و چون مانند جزء آن است در آن عمل نمي كند و مضارع كه ميان حال و استقبال مشترك است با دخول سين مخصوص استقبال مي شود. و مدت استقبال با سين، تنگتر از مدت آن با سوف است (اقرب).


      نگارنده احتمال قوى مي دهم كه سين در بسيارى از جاها براى تأكيد باشد نه استقبال، زيرا در آياتى نظير:

      «سَأُرْهِقُهُ صَعُوداً ... سَأُصْلِيهِ سَقَرَ» (مدّثّر، 17 و 26)
      «سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُومِ» (قلم، 16)
      «سَنَدْعُ الزَّبانِيَةَ» (علق، 18)
      «سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مريم، 96)

      و آيات بسيارى نظير اينها نمي شود گفت: سين فقط براى استقبال و خروج مضارع از اشتراك است، بلكه مي شود يقين كرد كه سين براى تأكيد است و معناى «حتما» مي دهد.

      زمخشرى در ذيل آيه «فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ ...» (بقره، 137) گويد: معناى سين آن است كه اين لا محاله خواهد بود هر چند مدتى طول بكشد.

      و در ذيل آيه «أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ...» (توبه، 71) گفته: سين رحمت حتمى را افاده مي كند. و وعد و وعيد هر دو را تأكيد مي كند ... همچنين است آيه «سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»


      طبرسى (رحمه اللّه) كه تفسير جوامع الجامع را بعد از ديدن كشاف نوشته است در هر دو مورد، قول زمخشرى را تأييد كرده است.


      بيضاوى ذيل «سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ» مي گويد سين وقوع رحمت را تأكيد مي كند.


      المنار ذيل همين آيه مي گويد: محقّقان علماء عربى گفته‏اند: سين در مثل «سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ» براى تأكيد اثبات است.


      ______________
      (قاموس قرآن، ج‏3، ص 198، ذیل واژه سین)



      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    6. تشكرها 2 : a3moni, مجیب
    7. #4
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,199 تشکر : 3,700
      مورد تشکر: 7,247 در 2,733 پست
      حضور : 23 روز 15 ساعت 14 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.






      با سلام و درود


      1. سین و سوف در معنای استقبال به کار می روند.

      2. معمولا از سین برای آینده نزدیک، و از سوف برای دور استفاده می شود.

      3. سین و سوف برای تاکید به کار می روند.

      4. سین بیش از آن که معنای استقبال بدهد معنای تاکید می دهد.

      5. قرآن کریم ملزم به تبعیت از ادبیات عرب نیست.





      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    8. تشكرها 2 : a3moni, مجیب
    9. #5
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,199 تشکر : 3,700
      مورد تشکر: 7,247 در 2,733 پست
      حضور : 23 روز 15 ساعت 14 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.





      در قرآن مواردى يافت مى شود كه سوف به كار رفته و مراد از آن آينده ى نزديك است، مانند:


      «قَالُواْ يَأَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطينَ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبىّ‏ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيم‏»

      گفتند: پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، كه ما خطاكار بوديم! گفت: بزودى براى شما از پروردگارم آمرزش مى‏طلبم، كه او آمرزنده و مهربان است!(يوسف، 98و 97)


      در روايت آمده است كه از حضرت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) سوال شد چرا حضرت يعقوب استغفار براى فرزندان را تاخير انداخت؟ فرمودند: تا سحر تاخير انداخت؛ زيرا دعاى سحر مستجاب است. (تفسير القمي، ج‏1، ص 356)


      لذا در قرآن كلمه سوف براى آينده ى نزديك به كار برده شده است.




      بنابر این، مطالب بالا گرچه صحیح هستند، ولی نباید فراموش کرد که قرآن تابع ادبیات عرب نیست.

      و بايد مطالب دقيق و صحيح را از قرآن فرا گرفت و ادبيات عرب و ساير نقطه نظرات را بر قرآن عرضه داشت، آن گونه كه درروايات هم آمده است كه حتی سخنان منسوب به اهل بيت (عليهم السلام ) را به قرآن عرضه كنيم.
      ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۱۰/۲۲ در ساعت 20:51

      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    10. تشكرها 3 : a3moni, parvaz, مجیب
    11. #6
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,199 تشکر : 3,700
      مورد تشکر: 7,247 در 2,733 پست
      حضور : 23 روز 15 ساعت 14 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      جمع بندی و نتیجه گیری



      سؤال:

      در قواعد عربی آمده که "سین" برای آینده نزدیک، و "سوف" برای آینده دور است. آیا در قرآن نیز چنین است؟ اگر چنین است چرا در برخی موارد یکسان، از هر دو تعبیر آورده شده است؟


      پاسخ:

      بله، در قواعد ادبیات عرب آمده که سین و سوف در معنای استقبال به کار می روند، و معمولا از سین برای آینده نزدیک، و از سوف برای دور استفاده می شود.

      علاوه بر این که آن دو برای تاکید نیز به کار می روند، و سین بیش از آن که معنای استقبال بدهد معنای تاکید می دهد.

      اما لازم به ذکر است که قرآن کریم ملزم به تبعیت از ادبیات عرب نیست.


      از این رو در قرآن مواردى يافت مى شود كه سوف به كار رفته و مراد از آن آينده ى نزديك است، مانند:

      «قَالُواْ يَأَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطينَ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبىّ‏ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيم‏»

      گفتند: پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، كه ما خطاكار بوديم! گفت: بزودى براى شما از پروردگارم آمرزش مى‏طلبم، كه او آمرزنده و مهربان است!(يوسف، 98و 97)


      در روايت آمده است كه از حضرت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) سوال شد چرا حضرت يعقوب استغفار براى فرزندان را تاخير انداخت؟ فرمودند: تا سحر تاخير انداخت؛ زيرا دعاى سحر مستجاب است. (تفسير القمي، ج‏1، ص 356)
      ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۱۱/۰۸ در ساعت 20:31

      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    موضوعات مشابه

    1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
      توسط nasim7 در انجمن اخلاق
      پاسخ: 19
      آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, 20:56
    2. پاسخ: 2
      آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, 13:44
    3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
      توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
      پاسخ: 16
      آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, 14:15
    4. پاسخ: 804
      آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, 23:43
    5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
      توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
      پاسخ: 8
      آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, 04:49

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •