• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
    1. #1
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 5,172 تشکر : 6,320
      مورد تشکر: 14,132 در 4,728 پست
      حضور : 47 روز 17 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 46 آپلود : 19
      گالری : 27 وبلاگ : 4
      فریاد : تنهايي هام رو بعد از اين با قلب كي قسمت كنم واسه فراموش كردنت بايد به چي عادت كنم
      Mokhlesam
      seyed yasin آنلاین نیست.

      (***)امانتداری و اهمیت آن در اسلام(***)




      از خصلت های بسیار زیبا و پسندیده، امانتداری و بازگرداندن بموقع و همراه با حفظ سلامت امانت است. معمولاً انسان در زندگی به انسان های امین نیازمند می شود، تا مال، وسیله، راز یا مطلب مهمی را نزد آنها به امانت بسپارد. امانت گذاری ناشی از اعتماد به امانت گیرنده است. حفظ امانت دیگران، مراعات اعتماد آنها و احترام به احساسات پاك انسانی است.
      امانتداری در اسلام
      همه ادیان مقدس الهی، خصوصاً اسلام در تقویت این صفت نیك توصیه های فراوان كرده اند. قرآن مجید می فرماید:
      «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها»
      [1]
      همانا خداوند به شما فرمان می دهد كه امانت ها را به اهل آن بدهید.
      حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:
      «ان الله عزوجل لم یبعث نبیاً الا بصدق الحدیث و اداء الامانه الی البر و الفاجر»
      [2]
      خداوند هیچ پیامبری را بر نیانگیخته، جز به راستگویی و ادای امانت به نیكوكار و بدكار.
      حضرت باقر ـ علیه السلام ـ فرمود:
      «ثلاث لم یجعل الله عزوجل لاحد فیهن رخصه: اداء الامانه الی البر و الفاجر...»
      [3]
      خداوند اجازه ترك سه چیز را به هیچ كس نداده: یكی رد امانت (به صاحبش) می باشد چه نیكوكار باشد چه بدكار... .
      پیامبر اسلام، قبل و بعد از بعثت به «محمّد امین» معروف بود و مردم اشیای گرانبهای خود را نزد آن حضرت به امانت می سپردند. حتی در شب هجرت (لیله المبیت) كه رسول خدا مخفیانه از مكه خارج شد، امانتهای مردم را كه اغلب از كفار بودند، نزد «امّ ایمن» نهاد و به امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمود كه در موقع مناسب به صاحبانش برگرداند.
      [4]
      امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمود: سوگند می خورم كه لحظه ای قبل از وفات پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ سه بار از او شنیدم كه فرمود:
      «یا اباالحسن اد الامانه الی البر و الفاجر فیما قل و جل حتی فی الخیط و المخیط»
      [5]
      ای علی! امانت را به نیكوكار و بد كار پس بده، كم باشد یا زیاد، حتّی نخ و سوزن

    2.  

    3. #2
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 5,172 تشکر : 6,320
      مورد تشکر: 14,132 در 4,728 پست
      حضور : 47 روز 17 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 46 آپلود : 19
      گالری : 27 وبلاگ : 4
      فریاد : تنهايي هام رو بعد از اين با قلب كي قسمت كنم واسه فراموش كردنت بايد به چي عادت كنم
      Mokhlesam
      seyed yasin آنلاین نیست.



      همچنین آن حضرت در یكی از وصیتهایش فرمود:
      «ادّوا الامانات ولو الی قتله الانبیاء»[6]
      امانتها را رد كنید، گرچه به قاتلان پیامبران باشد.
      مطالبی كه بیان شد، اهمیت بسیار زیاد امانتداری را می رساند كه ضامن قوام و بقای روابط اجتماعی بر پایه اعتماد عمومی است.
      ابوحمزه ثمالی می گوید: از امام سجاد ـ علیه السلام ـ شنیدم كه به شیعیان می فرمود: بر شما باید به ادای امانت، به خدا سوگند اگر قاتل پدرم حسین بن علی ـ علیه السلام ـ شمشیری را كه با آن پدرم را به قتل رسانده، نزد من امانت گذارد به او بر می گردانم.[7]
      امانتداری، نشانه مسلمانی
      خداوند سبحان در قرآن رعایت امانت را یكی از صفات مؤمنان دانسته و می فرماید:
      «وَ الَّذِینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»[8]
      مؤمنان كسانی هستند كه امانتها و پیمان خویش را رعایت می كنند.
      امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمود:
      «راس الاسلام الامانه»[9]
      سر اسلام، امانتداری است.
      و نیز فرمود:
      «اذا احب عبدا حبب الیه الامانه»[10]
      وقتی خدا بنده ای را دوست بدارد، امانتداری را محبوب او می گرداند

    4. #3
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 5,172 تشکر : 6,320
      مورد تشکر: 14,132 در 4,728 پست
      حضور : 47 روز 17 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 46 آپلود : 19
      گالری : 27 وبلاگ : 4
      فریاد : تنهايي هام رو بعد از اين با قلب كي قسمت كنم واسه فراموش كردنت بايد به چي عادت كنم
      Mokhlesam
      seyed yasin آنلاین نیست.



      امانتداری، رحمت اجتماعی
      امانتداری اگر در جامعه گسترش یابد، سایه رحمت «دیگر دوستی را» بر سر مردم می گستراند و پیوند میان افراد اجتماع را محكمتر می كند.
      پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:
      «لا تزال امتی بخیر مالم یتخاونوا و ادوا الامانه»[11]
      امت من همیشه در خیر و سلامت است تا زمانی كه به یكدیگر خیانت نورزند و ادای امانت كنند.
      امام كاظم ـ علیه السلام ـ فرمود:
      «انّ اهل الارض لمرحومون ما تحابّوا ادّوا الامانات و عملوا بالحقّ»[12]
      تا وقتی كه زمینیان به یكدیگر محبت كنند و امانت دار باشند و به حق عمل نمایند مورد رحمتند.
      امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ فرمود:
      «استعمال الامانه یزید فی الرّزق»[13]
      به كارگیری امانت، روزی را زیاد می كند.

    5. تشكر : *صافات*
    6. #4
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 5,172 تشکر : 6,320
      مورد تشکر: 14,132 در 4,728 پست
      حضور : 47 روز 17 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 46 آپلود : 19
      گالری : 27 وبلاگ : 4
      فریاد : تنهايي هام رو بعد از اين با قلب كي قسمت كنم واسه فراموش كردنت بايد به چي عادت كنم
      Mokhlesam
      seyed yasin آنلاین نیست.



      خیانت در امانت
      در اسلام به همان اندازه كه امانتداری، شریف و ارجمند است، خیانت در امانت، نكوهیده و زشت است و در ردیف گناهان كبیره جا گرفته است.[14]
      پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرموده است:
      «لیس منا من خان مسلماً فی اهله و ماله»[15]
      آنكه به ناموس و مال مسلمانی خیانت كند، از ما نیست.
      امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ فرمود:
      «شر الناس من لا یعتقد الامانه و لا یجتنب الخیانه»[16]
      بدترین مردم كسی است كه به امانت معتقد نباشد و از خیانت پرهیز نكند

    7. تشكر : *صافات*
    8. #5
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 5,172 تشکر : 6,320
      مورد تشکر: 14,132 در 4,728 پست
      حضور : 47 روز 17 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 46 آپلود : 19
      گالری : 27 وبلاگ : 4
      فریاد : تنهايي هام رو بعد از اين با قلب كي قسمت كنم واسه فراموش كردنت بايد به چي عادت كنم
      Mokhlesam
      seyed yasin آنلاین نیست.



      اقسام خیانت
      اینك زشتی و حرمت خیانت بیان شد، به اقسام آن اشاره می كنیم:
      الف و ب. خیانت به خدا و پیامبر: قرآن مجید می فرماید:
      «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
      [17]
      ای مؤمنان! به خدا و پیامبر خیانت نورزید و به امانتهای خود نیز.
      امام باقر ـ علیه السلام ـ در تفسیر این آیه شریفه می فرماید:
      «واجبات الهی نزد هر انسانی به امانت سپرده شده است و عمل نكردن بدان، خیانت محسوب می شود.»
      [18]
      بنابراین، بی اعتنایی به قوانین و دستورات شرعی كه مجموعه ای از دستورات الهی و سیره و روش پیامبر و ائمه معصومین است، به منزله خیانت به آنان محسوب می شود كه مؤمن باید از آن اجتناب ورزد.
      همچنین كلیه اموال مؤسسات دولتی، جزء داراییهای عمومی یا بیت المال است كه در دست كارمندان به امانت سپرده شده است و هر فردی به تنهایی موظف به حفظ و نگهداری و استفاده صحیح و قانونی از آنها است. حیف و میل بیت المال و استفاده شخصی و ناصحیح از آن، خیانت به اموال مسلمانان بوده و گناهی نابخشودنی است و در واقع، خیانت به خود نیز محسوب می شود.
      كم كاری، گران فروشی، كم فروشی، حقوق گرفتن و كار نكردن و... همه از موارد خیانت به مردم است.
      ج. خیانت به اسرار نظامی، سیاسی: آنان كه در مشاغل نظامی و سیاسی اشتغال دارند، در حقیقت امانتدار مردمند و اسرار تشكیلاتی بطور امانت، در اختیارشان قرار گرفته است.
      آنان باید دقت كافی به خرج دهند و آگاه باشند كه حیات و نابودی یك ملت بسته به حفظ و افشای اسرار سیاسی، نظامی و اقتصادی آن كشور است، گاهی ممكن است افشای یك مسأله سیاسی یا نظامی، بخصوص اسرار جنگ، چنان ضربه ای به كشور وارد كند كه هرگز جبران نشود.
      د. خیانت به ناموس، اموال و اسرار شخصی: ناموس و اسرار مردم همچون اموالشان محترم است و اگر به شكلی در اختیار دیگران قرار گیرد، به منزله امانت است كه باید به بهترین صورت از آن نگهداری شود. نگاه های هوس آلود به ناموس مردم و دست درازی به آنها خیانت است. همچنین افشای راز مردم، نوعی خیانت به آنهاست.
      نیز افشای محتوای پرونده ها و نامه های مردم، خبر دادن از وضع داخلی افراد. اطلاع و آگاهی از عیوب و نقاط ضعف آنان و بر ملا كردن آن، خیانت محسوب می شود.

    9. تشكر : *صافات*
    10. #6
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 5,172 تشکر : 6,320
      مورد تشکر: 14,132 در 4,728 پست
      حضور : 47 روز 17 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 46 آپلود : 19
      گالری : 27 وبلاگ : 4
      فریاد : تنهايي هام رو بعد از اين با قلب كي قسمت كنم واسه فراموش كردنت بايد به چي عادت كنم
      Mokhlesam
      seyed yasin آنلاین نیست.



      [1] . نساء، آیه 58.
      [2] . اصول كافی، ج 2، ص 85.
      [3] . بحارالانوار، ج 74، ص 56.
      [4] . مستدرك الوسائل، ج 2، ص 504.
      [5] . بحارالانوار، ج 77، ص 275.
      [6] . تحف العقول، ص 74.
      [7] . بحارالانوار، ج 75، ص 114.
      [8] . مؤمنون، آیه 8.
      [9] . شرح غررالحكم، ج 4، ص 47.
      [10] . همان، ج 3، ص 140.
      [11] . بحارالانوار، ج 75، ص 172.
      [12] . همان، ص 117.
      [13] . همان، ص 172.
      [14] . وسائل الشیعه، ج 11، ص 261.
      [15] . بحارالانوار، ج 75، ص 172.
      [16] . شرح غررالحكم، ج 4، ص 175.
      [17] . انفال، آیه 27.
      [18] . تفسیر نورالثقلین، ج 2، ص 144. علي اصغر الهامي نيا ـ اخلاق اسلامي ص، 169

    11. تشكرها 2 : *صافات*, صدیقین
    12. #7
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۹۰
      نوشته : 594 تشکر : 1,509
      مورد تشکر: 696 در 275 پست
      حضور : 2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      فریاد : باید که قلبت را آنقدر از عاطفه لبریز کنی که اگر روزی افتاد و شکست، همه جا عطر گل یاس پراکنده شود.
      *صافات* آنلاین نیست.



      اعتماد اجتماعی یکی از سرمایه های اصلی جامعه انسانی و بلکه یکی از نیازهای اساسی اجتماع بشری است به گونه ای که اگر اعتماد از جامعه سلب شود و مردم به همدیگر اعتماد نداشته باشند. روابط و پیوندها متزلزل و زندگی آدمی روبه ویرانی می نهد و اگر در خانواده همسر به همسر خود و فرزندان به پدر و مادر و پدر و مادر به فرزندان خود اعتماد نداشته باشند، خانواده دچار از هم پاشیدگی خواهد شد، اگر در جامعه بین مسؤولان و مردم اعتماد متقابل وجود نداشته باشد، گسست اجتماعی بوجود آمده و در نتیجه نظام اجتماعی فرو خواهد ریخت.

      عواملی در تحقق این اعتماد نقش دارد که در صورت توجه به آن این اعتماد تحکیم خواهد شد و در صورت نادیده گرفتن آن اعتماد از بین خواهد رفت از جمله آن عوامل که باعث تقویت اعتماد اجتماعی می گردد امانت داری است و در برابر آن چه که باعث زوال اعتماد اجتماعی می گردد خیانت است. از این رو قرآن کریم یکی از ویژگی های مؤمنان را رعایت امانت دانسته و فرمود: «قد افلح المؤمنون.... و الّذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون؛(1) مؤمنان رستگار شدند...آن ها که امانت ها و عهد خود را رعایت می کنند.»
      و در سوره معارج نیز در اوصاف نمازگزاران واقعی یکی از ویژگی های آن ها را رعایت امانت ها و عهد خود می داند.(2) یعنی مؤمنان واقعی و همچنین نمازگزارانی که به حقیقت نماز می گزارند امانت ها را مراعات کرده و مراقب حفظ آن ها هستند.»
      امانت مانند امن و امان و ایمان از ریشه (ا.م.ن) و به معنای حالتی است که زمینه ساز حصول آرامش و اطمینان خاطر نسبت به چیزی است. امانت در حقیقت ادای حقی است که انسان به پرداختن به آن تعهد کرده است و در مقابل آن، خیانت به معنای خودداری از ادای حقی است که آدمی پرداخت آن را عهده دار شده است، در آموزه های اسلامی امانت داری از اهمیّت فوق العاده برخوردار است در قرآن کریم شش بار واژه امانت با جمع آن (3) و چهارده بار واژه امین(4) به کار رفته است و در روایات فراوانی نیز بر اهمیت آن تأکید شده است. در روایتی امام صادق(ع) ملاک دین داری را راستگویی و امانت داری دانسته و فرموده است: «لاتغتّروا بصلاتهم و لابصیامهم فان الرّجل ربما لهج بالصلاة و الصوم حتّی لوترکه استوحش ولکن اختبروهم عند صدق الحدیث و اداء الامانة؛(5)فریب نماز و روزه مردم را نخورید چه بسا انسانی به نماز و روزه حریص باشد به گونه ای که از ترک آن وحشت

      داشته باشد و اگر بخواهید آن ها را مورد اختبار و آزمایش قرار دهید با راستگویی و امانت داری اختبار و آزمایش کنید و در حدیث 12 همین باب فرمود: به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید، بلکه به راستگویی و امانت داری آنان بنگرید.»(6)
      و در تأکید بر اهمیت امانت داری فرمود: «انّ اللّه لم یبعث نبیّاً الّا بصدق الحدیث و اداء الامانة؛(7) خدای سبحان هیچ پیامبری را به نبوّت بر نینگیخت مگر به راستگویی و امانت داری.»
      یعنی چون پیامبران از ویژگی راستگویی و امانت داری بهره مند بودند خدای سبحان نعمت نبوّت را به آنان ارزانی داشته است.
      و چون امانت داری از جایگاه مهم در زندگی انسان ها برخوردار است و همه آدمیان به ضرورت آن توجه دارند پیامبرانی که در بین خود به دعوت می پرداختند برای این که جواب مخالفان را بگویند می فرمودند: «انی لکم رسول امین؛ من مسلّماً برای شما پیامبری امین هستم.» (شعراء، آیه 107) این سخن نوح است و مشابه این سخن را هود (شعراء، آیه 125 و اعراف، 68) و صالح

      (شعراء، آیه 143) و لوط (شعراء، آیه 162) و شعیب (شعراء، آیه 178) نیز فرمودند.
      و آن جا که حضرت جبرئیل مأمور فرود آوردن وحی بر قلب مبارک پیامبر اسلام گشته است به امانت دار و امین وصف شده است.
      «و انّه لتنزیل ربّ العالمین نزل به الروح الامین علی قلبک لتکون من المنذرین؛(8) مسلماً این قرآن از سوی پروردگار جهانیان نازل شده است، روح الامین آن را نازل کرده است بر قلب پاک تو تا از انذار کنندگان باشی.»
      در حقیقت جبرئیل که حامل وحی الهی بر قلب پیامبر است باید از ویژگی امانت داری برخوردار باشد تا وحی را سالم و خالی از هرگونه آلودگی به خرافات و اباطیل در اختیار پیامبر قرار دهد.
      در سوره یوسف نیز وقتی عزیز مصر قابلیت و شایستگی حضرت یوسف را در ماجرای تعبیر خواب و سلامت و عفت او را در دورانی که در خانه او بسر می برد و دیگر شرائط او را به عنوان امین یافت و به او پیشنهاد مسؤولیت داد و او نیز مسؤولیت خزانه داری را پذیرفت.(9)

      از این آیات و روایات استفاده می شود که یکی از شرایط پذیرش مسؤولیت اعم از مسؤولیت هدایت و رهبری و مسؤولیت مدیریت و اداره جامعه و مسؤولیت های اجتماعی ویژگی امانت داری است.


      پی نوشت ها:

      1. سوره مؤمنون، آیه 8.
      2. سوره معارج، آیه 32.
      3. سوره بقره آیه 283، سوره نساء، آیه 58، سوره انفال، آیه 27، سوره احزاب، آیه 72، سوره مؤمنون، آیه 8، سوره معارج، آیه 32.
      4. سوره اعراف، ایه 68، سوره یوسف، آیه 54، سوره شعراء، آیه 193 178 162 143 125 107، سوره نمل، آیه 39، سوره قصص، آیه 26، سوره دخان، آیه 18 و 51؟، سوره تکویر، آیه 21 و سوره تین، آیه3.
      5. اصول کافی، ج 2، حدیث 104.
      6. همان، ص 105.
      7. همان، ص 104.
      8. همان، آیه 194 - 192.
      9. سوره یوسف، آیه 54.


      http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


      خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي


    13. #8
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 1,475 تشکر : 73
      مورد تشکر: 2,029 در 996 پست
      حضور : 9 روز 19 ساعت 24 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      سمیع آنلاین نیست.



      باسمه تعالی
      با سلام:

      يكي از خصلت‌هاي بسيار مهم فردي و اجتماعي، امانت داري است که از نظر شریعت، از ارزش و جايگاه بالایی برخوردار است.

      حق تعالی در قـرآن نـسـبـت بـه حـفظ امانت و سپردن آن به دست صـاحـبـانشان مى‌فرمايد:«ان الله يامركم ان تودوا الامانات الى اهـلـهـا... »؛ «خـداونـد به شما فرمان مى دهد كه امانت ها را به صاحبانش بدهيد.» [1]

      و نیز می‌فرماید:
      «فان امـن بـعضكم بعضا فليود الذى اوتمن امانته وليتق الله ربه...» ؛ «و اگـر كـسى از شما ديگرى را امين دانست، آن كس كه امين دانسته شده امانت را باز دهد و بايد از خدا بترسد»[2]

      امـام عـلی علیه‌السلام درباره ارزش امانت‌دارى مى‌فرمايد:
      «پيوسته ملازم راست گويى و امانت دارى باش كه آن دو شيوه نيكان است.» [3]

      در مرحله اول، امانت را مي توان به دو شاخه:
      معنوي و مادي تقسيم كرد:

      امانت هاي معنوي مانند: اسلام، ايمان،قرآن، نماز، ولايت، و...

      امانت هاي مادي مانند: وديعه مالي، قرض الحسنه، بيت المال، و....

      از امام صادق علیه‌السلام فرمودند:
      «امانت هاي خداوند، اوامر و نواهي او است و امانت هاي بندگان خدا، امانت هاي مالي است كه به همديگر مي سپارند.»[4]

      امام خمینی(قدس سرّه) در این باره می‌فرماید:
      « و باید دانست که حق تبارک و تعالی تمام قوا و اعضای ظاهریه و باطنیه را به ما مرحمت فرموده و بسط نعمت و رحمت در مملکت ظاهر و باطن ما فرموده و در تحت قدرت ما تمام آن ها پاک و پاکیزه و طاهر از قذارات صوریه و معنویه بودند، و آن چه از عالم غیب برای ما نازل فرموده تمام آن ها مطهر از آلایش بوده¬اند؛ پس اگر ما در وقت ملاقات آن ذات مقدس آن امانات را بدون آلایش به عالم طبیعت و قذارات ملک و دنیا به او رد کردیم، امین در امانات بوده‌ایم؛ و الا خیانت کار بودیم؛ از اسلام حقیقی خارج و از ملت رسول اکرم صلی الله علیه و آله- بیرون هستیم.»[5]

      پی‌نوشت:
      [1].نساء، 58
      [2].بقره، 283
      [3].غررالحكم،ح2083
      [4].تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 496
      [5].چهل حدیث، ص 479

      ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۷/۲۱ در ساعت 00:35

    14. تشكرها 2 : yanoor, آسمان ...
    15. #9
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 1,475 تشکر : 73
      مورد تشکر: 2,029 در 996 پست
      حضور : 9 روز 19 ساعت 24 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      سمیع آنلاین نیست.



      رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «اِن اَحبَبتُم اَن یُحِبَّکُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ، فَاَدّوا اِذا ائتُمِنتُم وَ اصدُقوا اِذا حَدَّثتُم وَ اَحسِنوا جِوارَ مَن جاوَرَکُم.»[1]؛ اگر که می خواهید خدا و پیغمبر، شما را دوست بدارند، وقتی امانتی به شما سپردند، امانتداری کنید و چون سخن گویید، راست گویید و با همسایگان خود به نیکی رفتار نمایید.

      و نیز فرمودند:
      «اقربکم منی غدا فی الموقف اصدقکم للحدیث وآداکم للامانه واوفاکم بالعهد واحسنکم خلفا واقربکم من النار[2]; فردا در صـحـنـه قیامت آن کس از همه به من نزدیک تر است که از همه راست گـوتـر، امـانت دارتر، پیمان نگه دارتر، خوش اخلاق تر و به مردم نزدیک تر باشد.

      رواج امانتداری در جامعه پیوند میان افراد اجتماع را محكمتر می كند. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:
      «امت من همیشه در خیر و سلامت است تا زمانی كه به یكدیگر خیانت نورزند و ادای امانت كنند.»[3]

      امام كاظم علیه السلام فرمودند:
      «تا وقتی كه زمینیان به یكدیگر محبت كنند و امانت دار باشند و به حق عمل نمایند مورد رحمتند.»[4]

      امام صادق علیه‌السلام نيز فرمودند:
      «هر كسي كه او را مسئول امانتي كرده اند و او آن را به صاحبش برگرداند، هزار گره از گره هاي آتش دوزخ را از گردنش گشوده است، بنابراين به اداي امانت پيشي گيريد و آن را جدّي بگيريد، زيرا هر كسي كه حريم امانت را رعايت كند، شيطان صد نفر از شياطين گمراه گر را بر آدمي گمارد، تا او را وسوسه و گمراه كنند.»[5]

      بنابراین امانت داري و رعايت حريم امانت به طور كامل، بسيار كار سختی است و انسان در اين زمینه بايد بسيار جدي و مراقب باشد تا در مسیر شيطان قرار نگيرد. چنين فردی بايد با اراده نيرومند، در برابر القائات شيطان، استوار بوده و مقاومت كند.

      و اگر امانت داري به طور صحيح و كامل در جامعه رعايت شود، آثار فراوانی به همراه خواهد داشت، از جمله آرامش فكر و افزایش اعتماد و استحكام روابط، در غير اين صورت، مردم نسبت به همديگر بد بين شده و به جاي احساس امنيت، احساس وحشت مي كنند، نگراني ها جايگزين آرامش خواهد شد.

      پی‌نوشت:
      [1].نهج الفصاحة ح 554
      [2].تحف العقول، ص50
      [3].بحارالانوار، ج 75، ص 172
      [4].همان، ص 117
      [5].مشكاة الانوار طبرسي، ج 3 ،ص 142

    16. تشكر : yanoor

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •