جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: "اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم"
-
۱۳۹۰/۰۱/۰۱, ۱۴:۴۱ #1
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 3,708
- مورد تشکر
- 5,608 پست
- حضور
- 15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
- دریافت
- 8
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
"اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم"
بسم اللهدقدقه دارم پس وجود دارم /برای همین خودم شروع می کنم
"اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم". سوره رعد، آیه11
روایاتى در بیان مراد از: (ان الله لایغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم ...)
در همان كتاب از ابى عمر و مدائنى از امام صادق (علیه السّلام ) روایت كرده كه فرمود: پدرم همواره مى فرمود: خداوند قضاى حتمى رانده كه از هیچ بنده اى نعمتى را كه به او ارزانى داشته از او سلب نكند، مگر آنكه خود بنده كارى كند كه مستوجب سلب نعمت شود، در آن صورت آن نعمت رابخاطر آن گناه سلب مى كند، و این همانست كه در قرآن كریم فرموده : (ان اللّه لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم ).
و نیز در همان كتاب از احمد بن محمد از ابى الحسن الرضا (علیه السّلام ) روایت كرده كه در ذیل آیه (ان اللّه لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم و اذا اراد اللّه بقوم سوء فلا مرد له ) فرموده : پس زمام امور به دست خداست .
مؤ لف : این روایات اشاره است بهمان بیانى كه ما در معناى آیه گذراندیم .
و در معانى الاخبار به سند خود از عبداللّه بن فضل از پدرش روایت كرده كه گفت : از ابا خالد كابلى شنیدم كه مى گفت : از زین العابدین على بن الحسین (علیهما السلام ) شنیدم كه مى فرمود: گناهانى كه نعمت را تغییر مى دهند عبارتند از: ظلم بر مردم ، ترك عمل خیرى كه بدان عادت شده ، كفران نعمت ، و ترك شكر، و این همانست كه خداى تعالى درباره اش فرموده : (ان اللّه لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم ).
و نیز در همان كتاب به سند خود از حسن بن فضال از حضرت رضا (علیه السلام ) روایت كرده كه در ذیل آیه (هو الذى یریكم البرق خوفا و طمعا) فرموده خوف براى مسافر و طمع براى حاضر و مقیم است ، (مسافر خواهان نبود آن ، و حاضر خواهان آنست ).
و در تفسیر نعمانى از اصبغ بن نباته از على (علیه السّلام ) روایت كرده كه در تفسیر جمله (و هو شدید المحال ) فرموده : مقصود آنست كه مكر خداوند شدید است .
و شیخ در امالى به سند خود از انس بن مالك روایت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مردى را نزد یكى از فراعنه عرب فرستاد تا او را بسوى خداى عز و جل دعوت كند، مرد دعوت خود را كرد، فرعون نامبرده پرسید: بگو ببینم این خدائى كه مرا بسویش مى خوانى آیا از نقره است یا از طلا یا از آهن ؟ مرد نزد رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) برگشته گفته او را نقل كرد، حضرت فرمود: برگرد و دعوت خود را مجددا برسان . عرض كرد یا رسول الله او از پذیرفتن دعوتم سركشى كرد. فرمود: (به تو مى گویم ) برگرد. مرد برگشته و او را بدین توحید دعوت نمود، او هم همان پاسخ اولى را داد، در همین بین قطعه ابرى در آسمان غرش كرده صاعقه اى بر سر او انداخت و كاسه سرش را برد و او را هلاك كرد، آنگاه این آیه نازل شد: (و یرسل الصواعق فیصیب بها من یشاء و هم یجادلون فى اللّه و هو شدید المحال ).
مؤ لف : گفتارى كه در آخر این روایت داریم ، همان گفتاریست كه در آخر داستان عامر و اربد داشتیم ، به اضافه اینكه در این خبر دارد كه دنبال داستان مزبور آیه (و یرسل الصواعق ...)، نازل شد، و حال آنكه جمله مزبور قسمتى از آیه است و اگر بنا بود آیه نازل شود مى باید از اول ، یعنى از (و یسبح الرعد بحمده ...) نازل شود، و در شاءن نزول معنا ندارد كه نصف آیه نازل گردد.
ما آمریکا را زیر پا له میکنیم
» مدافعان حرم ،حضرت زینب سلام الله علیها
◕غریبه شام◕✿◕ دل نوشته های شما با حضرت زینب(س)◕
قرآن در یک دقیقه ▐★♥★▐
قرائتی اینگونه حقانیت شیعه را ثابت کرد
آمریکا حامی دیکتاتور هاست
من یک ضد امریکایی هستم
-
تشکرها 5
-
۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۱۳:۱۷ #2
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 10,035
- مورد تشکر
- 25,821 پست
- حضور
- 17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
- دریافت
- 6
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ
خدا نعمت و آسايش جامعه و مردمى را دگرگون نمىسازد و آن را به بلا و گرفتارى تبديل نمىكند، مگر اين كه آنان در خويشتن دگرگونى نامطلوب فكرى و اخلاقى و عملى پديد آورند و به جاى فرمانبردارى از خدا و گام سپردن در راه عدالت و آزادى و پروا، راه گناه و زشتى و بيداد را در پيش گيرند.
«ابن عباس» مىگويد: هر گاه خدا به جامعهاى نعمتى ارزانى داشت و آنان به راستى سپاس آن را بجا آوردند، بر نعمت خويش مىافزايد، امّا زمانى كه راه ناسپاسى در پيش گرفتند، نعمت خود را از آنان سلب مىنمايد.
اميرمؤمنان عليه السلام در اين مورد مىفرمايد: «اذا اقبلت عليكم اطراف النّعم فلا تنفروا اقصاها بقلة الشّكر.»
هنگامى كه نعمتهاى خدا به شما روى آورد، با سپاس اندك آنها را از خود دو نسازيد. وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ و هر گاه خدا به خاطر عملكرد ظالمانه و زشت جامعه و مردمى كيفر آنان را خواست و عذابى برايشان مقرر داشت، راه دفاع و نجاتى براى آنان نيست و هيچ كسى نمىتواند آن عذاب را از آن تبهكاران بازگشت دهد. وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ. و جز خدا برايشان يار و ياورى نخواهد بود كه عذاب را از آنان دور سازد.
یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ
اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن
-
تشکرها 6
-
۱۳۹۰/۰۷/۱۴, ۱۸:۳۱ #3
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 3,761
- مورد تشکر
- 8,984 پست
- حضور
- 42 روز نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
«ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ»
اين، بخاطر آن است كه خداوند، هيچ نعمتى را كه به گروهى داده، تغيير نمىدهد جز آنكه آنها خودشان را تغيير دهند و خداوند، شنوا و داناست! (انفال، 53)
«لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ»
براى انسان، مأمورانى است كه پى در پى، از پيش رو، و از پشت سرش او را از فرمان خدا [حوادث غير حتمى] حفظ مىكنند (امّا) خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملّتى) را تغيير نمىدهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند! و هنگامى كه خدا اراده سويى به قومى (بخاطر اعمالشان) كند، هيچ چيز مانع آن نخواهد شد و جز خدا، سرپرستى نخواهند داشت! (اسراء، 11)
ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۷/۱۴ در ساعت ۱۸:۳۱
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک
خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.
-
تشکرها 5
-
۱۳۹۰/۰۷/۱۴, ۱۸:۳۲ #4
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 3,761
- مورد تشکر
- 8,984 پست
- حضور
- 42 روز نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
فيض رحمت خدا بيكران و عمومى و همگانى است ولى به تناسب شايستگىها و لياقتها به مردم مىرسد.
در ابتدا خدا نعمتهاى مادى و معنوى خويش را شامل حال اقوام مىكند، چنانچه نعمت هاى الهى را وسيلهاى براى تكامل خويش ساختند و از آن در مسير حق مدد گرفتند، و شكر آن را كه همان استفاده صحيح است بجا آوردند، نعمتش را پايدار بلكه افزون مىسازد.
اما هنگامى كه اين مواهب وسيلهاى براى طغيان و سركشى و ظلم و بيدادگرى و تبعيض و ناسپاسى و غرور و آلودگى گردد در اين هنگام نعمت ها را مىگيرد و يا آن را تبديل به بلا و مصيبت مىكند.
بنا بر اين دگرگوني ها همواره از ناحيه ما است و گرنه مواهب الهى زوالناپذير است.
___________
(تفسير نمونه، ج7، ص 207)
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک
خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.
-
تشکرها 5
-
۱۳۹۰/۰۷/۱۴, ۱۸:۳۳ #5
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 3,761
- مورد تشکر
- 8,984 پست
- حضور
- 42 روز نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
عقابى كه خداوند معاقبين را با آن عذاب مىكند هميشه به دنبال نعمت الهىاى است كه خداوند قبل از آن عقاب ارزانى داشته، به اين طريق كه نعمت را برداشته عذاب را به جايش مىگذارد.
هيچ نعمتى از نعمتهاى الهى به نقمت و عذاب مبدل نمىشود مگر بعد از تبدل محلش كه همان نفوس انسانى است، پس نعمتى كه خداوند آن را بر قومى ارزانى داشته وقتى به آن قوم افاضه مىشود كه در نفوسشان استعداد آن را پيدا كنند، و وقتى از ايشان سلب گشته و مبدل به نقمت و عقاب مىشود كه استعداد درونيشان را از دست داده و نفوسشان مستعد عقاب شده باشد.
و اين خود يك قاعده كلی است در تبديل نعمت به نقمت و عقاب.
____________
(ترجمه الميزان، ج9، ص 132)
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک
خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.
-
تشکرها 5
-
۱۳۹۰/۰۷/۱۴, ۱۸:۳۳ #6
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 3,761
- مورد تشکر
- 8,984 پست
- حضور
- 42 روز نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
از امام صادق علیه السلام نقل شده:
"ما أنعم اللَّه على عبد بنعمة فسلبها إياه حتى يذنب ذنبا يستحق بذلك السلب"، خداوند هيچ نعمتى كه به بندهاى بخشيده از او نمىگيرد مگر اين كه گناهى كند كه به خاطر آن مستحق سلب آن نعمت شود. (اصول کافی، ج 2، ص 274، حدیث 24)
در حديث ديگرى نیز از آن امام آمده:
"خداوند پيامبرى را مامور كرد كه اين سخن را به قوم خود بگويد كه هيچ جمعيت و گروهى كه در پرتو اطاعت من در خوشى و آسايش بودهاند، از آن چه موجب رضايت من است تغيير حالت ندادهاند مگر اين كه من هم آنها را از آن چه دوست مىدارند به آن چه ناخوش دارند تغيير حال دادهام، و هر گروه و خانوادهاى كه به خاطر معصيت گرفتار ناراحتى بودهاند، سپس از آن چه موجب عدم رضايت من است تغيير موضع دادهاند من هم آنها را به آن چه دوست دارند رسانده و تغيير موضع دادهام". (همان، حدیث 25)
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک
خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.
-
تشکرها 5
-
۱۳۹۰/۰۷/۱۵, ۱۸:۵۹ #7
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 3,708
- مورد تشکر
- 5,608 پست
- حضور
- 15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
- دریافت
- 8
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است :
« کودک که بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم . بزرگتر که شدم متوجه شدم
دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم . بعد ها دنیا را هم بزرگ
دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم . در سالخوردگی تصمیم گرفتم
خانواده ام را متحول کنم . اینک که در آستانه مرگ هستم می فهمم که
اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم ، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم
پس:ان الله لا یغیر ما بقـوم حتی یغیروا ما بانفسهم.
ما آمریکا را زیر پا له میکنیم
» مدافعان حرم ،حضرت زینب سلام الله علیها
◕غریبه شام◕✿◕ دل نوشته های شما با حضرت زینب(س)◕
قرآن در یک دقیقه ▐★♥★▐
قرائتی اینگونه حقانیت شیعه را ثابت کرد
آمریکا حامی دیکتاتور هاست
من یک ضد امریکایی هستم
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
موضوعات مشابه
-
جمع بندی «الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»چه كساني هستند؟
توسط Moamma در انجمن تفسیر موضوعیپاسخ: 20آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۹/۰۶, ۱۸:۱۷ -
""" به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
توسط nasim7 در انجمن اخلاقپاسخ: 19آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۱۹:۲۶ -
تفسیر آیه «ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» چیست؟
توسط yanoor در انجمن آیاتپاسخ: 1آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۹, ۱۰:۱۲ -
منظور از" أَصحَب الاَيْكَةِ" وَ "قَوْمُ تُبَّعٍ" درآیه14سوره ق چه کسانی هستند؟
توسط نتگرد در انجمن تفسیر موضوعیپاسخ: 1آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۲:۰۹ -
"""درسهايي از علامه طباطبائي""""
توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشینپاسخ: 16آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۲:۴۵
اشتراک گذاری