+ ارسال موضوع جدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: نامگذاري سوره هاي قرآن توسط چه کسي صورت گرفته است؟

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
  1. #1
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت : جنسیت مهر 1388
    نوشته : 437 تشکر : 872
    مورد تشکر: 942 در 369 پست
    حضور : 1 روز 18 ساعت 16 دقیقه
    دریافت : 1 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ : 0
    همدم آنلاین نیست.

    نامگذاري سوره هاي قرآن توسط چه کسي صورت گرفته است؟




    با سلام

    چه کسي براي سور هاي قرآن نام تعيين کرده است ؟ اگر اين کار توسط پيامبر صلوات الله عليه و آله صورت گرفته است ، چرا بعضي از سور هها دونام و يا حتي بيشتر دارند ؟ اين نام هاي بعدي را چه کسي انتخاب کرده و چرا ؟
    همينطور مي بينيم بعضي از ايات نام خاص دارند مثلا ميگن آيه ولايت - ايه حجاب ........ چه کسي به اين آيات اين نام ها را داده است ؟

    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : 20-01-1390 در ساعت 02:37

  2. تشكرها 2 : قاری قرآن, مجیب
  3.  

  4. #2
    کارشناس پاسخگوی قرآنی
    تاریخ عضویت : جنسیت آذر 1389
    نوشته : 1,225 تشکر : 541
    مورد تشکر: 2,724 در 1,007 پست
    حضور : 7 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت : 2 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ : 0
    عمار آنلاین نیست.



    با سلام و عرض ادب خدمت شما
    دوست عزیز در اين باره که نام سوره ها رو چه کسی نام گذاری کرده است اختلاف نظر وجود دارد.
    چرا كه بعضي بر اين عقيده اند كه نام گذاري سوره هاي قرآن بر حسب مناسباتي است كه در خود سوره ها وجودداشته است.
    عده اي ديگر نيز معتقدند كه نام گذاري سوره هاي قرآن توقيفي بوده و طبق دستور پيامبر(ص)داراي نام و عنوان يا نام ها و عناويني بوده است كه ازطريق وحي معين ومشخص گرديد و پس از وفات پيامبر(ص)و در طي گذشت زمان , هر سوره و حتي بسياري از آيات به خاطر خصوصيات ومزايا ويااشتمال آن ها بر مسائل و موضوعات خاصي , داراي عناوين واسامي ديگر گرديدند كه از جانب علما به آن سوره ها و آيات دادن شد; مثلاً در فقه و اصول اسلامي بسياري از آيات داراي اسامي وعنوان هاي خاصي شدند كه به عنوان نمونه از آيات زير نام برد:
    الف ) آيه نفي سبيل : (نساء آيه 141)
    ب ) آيه سوال : (نحل آيه 43)
    ج ) آيه كتمان بقره آيه 159)
    امثال اين آيات زياد وجود دارد. به هر حال در طول تاريخ اسلام , بسياري از سوره ها و آيات - قرآن آن چنان كه در علوم نقلي اسلامي به چشم خورند - داراي عناوين و ألقاب خاصي شدند.

    برخي از مفسران در رابطه با نام گذاري سوره هاي قرآني ، معيارهاي زير را ارائه داده اند :
    1 ـ نام سوره گاهي با عنواني که در آن سوره واقع شده يا با موضوعي که در آن سوره از آن بحث شده ، انتخاب مي شود . براي مثال : نام گذاري سوره «نساء » به اعتبار بيان احکام زنان ، سوره «مائده » به لحاظ سخن رفتن از مائده آسماني ، سوره ي «انعام » به جهت سخن از چهارپايان ، سوره «نحل » به علت تکيه بر زنبور عسل و سوره «نمل » به جهت به ميان آمدن نام مورچگان در آن است .در قرآن هاي قديمي ، ابتداي سوره مي نويسند :سوره تذکر فيها البقره ؛ سوره اي که در آن گاو ذکر مي گردد و سوره يذکر فيها آل عمران ؛ سوره اي که در آن از آل عمران سخن به ميان مي آيد .
    2 ـ گاهي جمله اي از اول سوره را معرف و نام آن سوره قرار مي دهند ، چنان که گفته مي شود :سوره «اقرا باسم ربک » ، «انا انزلناه » ، « لم يکن » و نظاير آنها .
    3 ـ گاهي با وصفي که سوره دارد ، به معرفي آن مي پردازند . براي مثال سوره حمد به مناسبت اينکه در اول قرآن آمده « فاتحه الکتاب » و به مناسبت هفت آيه بودنش «سبع المثاني » ناميده مي شود و ياسوره « قل هو الله » به لحاظ اينکه مشتمل بر توحيد خالص است «سوره ي اخلاص » ناميده مي شود .

    4 ـ گاهي تسميه سوره به لحاظ نوع و حروف مقطعه موجود در آن است مانند : سوره ي ق ، ص ، حم ، عسق و ..
    حاصل سخن اينکه اين عمل به صورت طبيعي ، شکل گرفته و نمي توان گفت به دستور رسول اکرم (ص) بوده است . به همين دليل بسياري از سوره ها ، بيش از يک اسم دارند ؛ مانند بقره، آل عمران ، نحل ، توبه ، غاشيه و ... ( ر . ک :الف . قرآن در اسلام ، ص 218 ؛ البرهان في علوم القرآن ، ج 1 ، ص 339. )

    اما بر اساس نظريه ديگر ـ که نام گذاري را توفيقي مي داند ـ هر سوره اي در قرآن کريم ، همزمان با حيات رسول اکرم (ص) داراي نام و عنوان و يا نام ها و عناويني است که از طريق وحي معين و مشخص شده بود .
    در نظريه ي سومي ، علاوه برمعين بودن اسامي سوره ها در زمان حيات پيامبر (ص)پس از وفات آن حضرت نيز هر سوره اي داراي عناوين و اسامي ديگري از جانب علما گرديد . حتي بسياري از آيات نيز به جهت خصوصيات و مزايا يا به جهت مشتمل شدن شان بر موضوع خاصي داراي عناوين گرديدند . (ر .ک :پژوهشي در تاريخ قرآن کريم ، ص 98)
    ویرایش توسط عمار : 08-06-1390 در ساعت 04:13


    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. #3
    کارشناس پاسخگوی قرآنی
    تاریخ عضویت : جنسیت آذر 1389
    نوشته : 1,225 تشکر : 541
    مورد تشکر: 2,724 در 1,007 پست
    حضور : 7 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت : 2 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ : 0
    عمار آنلاین نیست.

    پست جمع بندي شده.




    پرسش:
    چه کسي براي سور هاي قرآن نام تعيين کرده است ؟ اگر اين کار توسط پيامبر صلوات الله عليه و آله صورت گرفته است ، چرا بعضي از سور هها دونام و يا حتي بيشتر دارند ؟ اين نام هاي بعدي را چه کسي انتخاب کرده و چرا ؟
    همينطور مي بينيم بعضي از ايات نام خاص دارند مثلا ميگن آيه ولايت - ايه حجاب ........ چه کسي به اين آيات اين نام ها را داده است ؟


    پاسخ:

    برخي از مفسران در رابطه با نام گذاري سوره هاي قرآني ، معيارهاي زير را ارائه داده اند :
    1 ـ نام سوره گاهي با عنواني که در آن سوره واقع شده يا با موضوعي که در آن سوره از آن بحث شده ، انتخاب مي شود . براي مثال : نام گذاري سوره «نساء » به اعتبار بيان احکام زنان ، سوره «مائده » به لحاظ سخن رفتن از مائده آسماني ، سوره ي «انعام » به جهت سخن از چهارپايان ، سوره «نحل » به علت تکيه بر زنبور عسل و سوره «نمل » به جهت به ميان آمدن نام مورچگان در آن است .در قرآن هاي قديمي ، ابتداي سوره مي نويسند :سوره تذکر فيها البقره ؛ سوره اي که در آن گاو ذکر مي گردد و سوره يذکر فيها آل عمران ؛ سوره اي که در آن از آل عمران سخن به ميان مي آيد .
    2 ـ گاهي جمله اي از اول سوره را معرف و نام آن سوره قرار مي دهند ، چنان که گفته مي شود :سوره «اقرا باسم ربک » ، «انا انزلناه » ، « لم يکن » و نظاير آنها .
    3 ـ گاهي با وصفي که سوره دارد ، به معرفي آن مي پردازند . براي مثال سوره حمد به مناسبت اينکه در اول قرآن آمده « فاتحه الکتاب » و به مناسبت هفت آيه بودنش «سبع المثاني » ناميده مي شود و ياسوره « قل هو الله » به لحاظ اينکه مشتمل بر توحيد خالص است «سوره ي اخلاص » ناميده مي شود .

    4 ـ گاهي تسميه سوره به لحاظ نوع و حروف مقطعه موجود در آن است مانند : سوره ي ق ، ص ، حم ، عسق و ..
    حاصل سخن اينکه اين عمل به صورت طبيعي ، شکل گرفته و نمي توان گفت به دستور رسول اکرم (ص) بوده است . به همين دليل بسياري از سوره ها ، بيش از يک اسم دارند ؛ مانند بقره، آل عمران ، نحل ، توبه ، غاشيه و ... ( ر . ک :الف . قرآن در اسلام ، ص 218 ؛ البرهان في علوم القرآن ، ج 1 ، ص 339. )

    اما بر اساس نظريه ديگر ـ که نام گذاري را توفيقي مي داند ـ هر سوره اي در قرآن کريم ، همزمان با حيات رسول اکرم (ص) داراي نام و عنوان و يا نام ها و عناويني است که از طريق وحي معين و مشخص شده بود .
    در نظريه ي سومي ، علاوه برمعين بودن اسامي سوره ها در زمان حيات پيامبر (ص)پس از وفات آن حضرت نيز هر سوره اي داراي عناوين و اسامي ديگري از جانب علما گرديد . حتي بسياري از آيات نيز به جهت خصوصيات و مزايا يا به جهت مشتمل شدن شان بر موضوع خاصي داراي عناوين گرديدند . (ر .ک :پژوهشي در تاريخ قرآن کريم ، ص 98)
    .


    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  6. #4
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت : جنسیت تیر 1390
    نوشته : 5,605 تشکر : 16,479
    مورد تشکر: 26,409 در 6,000 پست
    حضور : 58 روز 22 ساعت 57 دقیقه
    دریافت : 47 آپلود : 3
    گالری : 196 وبلاگ : 0
    قاری قرآن آنلاین نیست.



    با سلام وآرزوی قبولی طاعات

    ممنون از سوال مفیدی که پرسیده شد

    و تشکر از جواب کامل و زیباتون
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************

  7. تشكر : باران
  8. #5
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت : جنسیت آذر 1389
    نوشته : 351 تشکر : 812
    مورد تشکر: 1,107 در 349 پست
    حضور : 2 روز 14 ساعت نامشخص
    دریافت : 16 آپلود : 2
    گالری : 0 وبلاگ :
    باران آنلاین نیست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط قاری گمنام نمایش پست
    با سلام وآرزوی قبولی طاعات

    ممنون از سوال مفیدی که پرسیده شد

    و تشکر از جواب کامل و زیباتون

       
    واقعاً جواب زیبا و سوال خوبی بود
    اللّهم عجل لولیک الفرج

    خوشحال میشم سر بزنید و نظر بدید
    http://tabienteha.blogfa.com/


  9. تشكرها 2 : قاری قرآن, شریف
  10. #6
    عضو آشنا
    تاریخ عضویت : جنسیت تیر 1390
    نوشته : 15 تشکر : 88
    مورد تشکر: 82 در 16 پست
    حضور : 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    شریف آنلاین نیست.



    عبادات قبول
    ممنون هم از سوال هم از جواب
    ویرایش توسط عمار : 11-07-1390 در ساعت 17:46
    از میان کسانی که برای دعای باران به صحرا می روند تنها کسانی که باخود چتر به همراه می برند به کارشان ایمان دارند...

  11. تشكر : قاری قرآن

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •