• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
    1. #1
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۹۰
      نوشته : 1 تشکر : 0
      مورد تشکر: 3 بار در 1 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      جویای راه ... آنلاین نیست.

      دریاها و اقیانوس ها !




      سلام . واقعا از شما که اینقدر فضای باز برای بحث هاتون گداشتید تشکر میکنم .

      یه سوال داشتم که میخواستم ازتون بپرسم اگه میشه بهم کامل توضیح بدید با تشکر !

      قرآن در مورد دنیای دریاها و اقیانوسها(کلا دنیای زیر آب) چقدر مطلب و آیه آورده و تا چه حدیه !

      ممنون ازتون.


      کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۱ در ساعت 01:24

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,222 تشکر : 536
      مورد تشکر: 2,693 در 1,003 پست
      حضور : 7 روز 15 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.



      با سلام و عرض ادب
      در قرآن آياتي مربوط به درياها و اقيانوسها وجود دارد كه بحث هاي زيادي هم در اين مورد صورت گرفته است كه با توجه به سوال شما كه تنها ايات و مباحثي كه مربوط به اعماق دريا مي باشد توضيحاتي رو خدمتتون عرض مي كنيم.
      يكي از اياتي كه در مورد اعماق دريا بحث ميكند اين آيه مي باشد:

      أَوْ كَظُلُماتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ (نور ايه40)
      « و يا (اعمال آنها) مانند تاريکيهای دريای ژرف می ماند که در آن موج روی موج و بالای موج ابر پوشانده است. تاريکيهائی که برخی روی برخیديگر سوارند.اگر آدم دست خود دربياورد نزديک است آنرا نبيند. و آنکه خدا برای وی نوری قرار نداده نوری ندارد».

      نکات آيه:
      1ـ درياهای ژرف لايه های تاريکی سوار بر هم دارند.
      2ــ در اعماق درياها برخی از موجودات نور دارند و برخی ندارند.
      3ــ در درياهای عـمـيـق موج بالای موج وجود دارد.

      اما توضيحات مختصر اين موارد:
      1ـــ درياهای ژرف لايه های تاريکی سوار بر هم دارند:
      وضعيت نور و تاريکی در اقيانوسها و درياهای ژرف چـنانکـه آيـه آنـرا توصيف نموده و در تصوير می بينيم، بصورت لايه لايه است. بخشی از نور خورشید در برخورد با آب منعکس میشود. و هر یک از نورهای آن نیز تا ارتفاع مشخصی در آب نفوذ می کنند. 50 متر، 100 متر، 150 متر، 200 متر. نور آبی ــ سـبـز آن تا 1000 متر نفوذ میکـند. و از 1500 متری تاريکی کامل آغاز می شود. (عـمـق اقـيانوسها بين10000 تا 11000 متر می باشد). لازم به یادآوری است که تا پیش از قرن بیستم هیچ انسان و دستگاهی به 50 متری عمق هم نرفته بوده است.

      2ــ در اعماق درياها برخی از موجودات نور دارند و برخی ندارند:
      در اعماق تاريک که نور اصلاً به آنجا نمی رسد و هميشه تاريکی مطلق است، همانطور که قرآن گفته بـرخی از موجودات از خـود نـور دارند (از خود نور تولید میکنند) و برخی ندارند. در تصویر برخی از آنها را می بینیم.

      3ــ در درياهای عميق موج بالای موج وجود دارد:
      وقتی باد به سطح دريا می وزد ولايه سنگين و بـزرگـی را با خود به جلو می برد که ما آنرا بصورت موج می بينيم، لايه زيرين خود را نيز با سرعـتی معادل 2 تا 3 درصدِ سرعـت باد با خود بجـلـو می کشد. و هـمـينطور آن لايه نيز بنوبه خود لايه زير خود را به جلو می کشد. اين عمل تا نزديکی صد متری عـمـق ادامـه پـيـدا می کـنـد کـه آنـجا ديگر جريان ضعيف می شود و نمی تواند باز هم لايه زيرين خـود را بکـشد. از صد متر رو به پائـين جريان حرکت آب برعکس می شود. يعنی آب بطرف سمتی می رود که جایِ آبِ با باد رفـته را پر کند.

      همينطور در اعماق 4 تا 5 کيلومتر زير سطح آب نيز موج بصورت جريان آب وجود دارد.
      موجها يا جريانهای آب در اعماق، به دليل تفاوت ميان غلظت لايه های آبايجاد می شوند. آبی که غـلظت بالاتری دارد زيـرِ آبِ گرمتر که غـلظت کمتری دارد جريان پيدا می کند. تفاوت ميان غـلظـت لايه های آب نيز به دمای آنها و غـلظت نمک آنها بستگی دارد. آب سرد نسبت به آب گرم از نمک بيشتر و غلظت بالاتری برخوردار است.

      آيه ديگر:
      وَ لَهُ الْجَوارِ الْمُنْشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِ (رحمان آيه 24)
      « و او در درياها چشمه های تجديد کننده رشته کوه مانند دارد».

      نکته آيه:
      در دريا چشمه های تجديد کننده رشته کوه مانند وجود دارد:
      قـشـر خارجی زمين از بخشهای کوچک و بزرگِ جدا از هم تشکیل شده که حدوداً 10 تا می باشند. ميان آنها شکافهای بزرگ است که هـزاران کيلومتر طـول دارد و بخشعمده آنها در دریاها می باشد. از میان این شکافها مواد مذاب درون زمين چشمه وار بيرون می ريزند. مواد و عناصری که از درون زمين از اين چشمه ها بيرون می آيند تجديد کننده شرايط زيستی و از ضروريات ادامه حيات روی زمين می باشند. شکل آنها نيز چنانکه قـرآن آنرا توصيف نموده مانند "رشته کوه" می ماند.
      ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۲/۰۱ در ساعت 16:43


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    4. #3
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,222 تشکر : 536
      مورد تشکر: 2,693 در 1,003 پست
      حضور : 7 روز 15 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.



      اما ايات ديگر:
      « و الطور (1) و كتابٍ مسطور (2) في رق ٍ منشور (3) و البيت المعمور (4) و السقف المرفوع (5) و البحر المسحور (6) ... سوره طور ».
      حال دريايي بزرگ آكنده از اب و اتش افروخته چيست(و البحر المسحور)؟
      در اينجا به يك بررسي زبان شناختي عربي نياز داريم. واژه «بحر» در زمان ما به دريا گفته ميشود مانند بحر عمان و البحر الاحمر و البحر الابيض (درياي مديترانه) ، و به درياهاي خيلي بزرگ كره زمين يعني اقيانوسها «محيط» گفته ميشود مانند: المحيط الهادي (اقيانوس آرام) ، المحيط الهندي (اقيانوس هند) ، در قديم نيز به دريا «بحر» گفته ميشد، مانند: «بحر فارس» درياي خليج فارس و «درياي روم» درياي مديترانه و اقيانوس را «البحر المحيط» گفته ميشد. و نام «البحر» هم بر دريا و هم بر اقيانوس اطلاق ميشد.

      اما .واژه «المسجور» كه در آيه قراني صفت براي (البحر) آمده است ؛ در لغت نامه اقرب الموارد: «سجّر التنور سجراً، ملأه وقودا و أحماه» يعني: تنور را از سوخت آكنده كرد و آن را شعله ور ساخت، مانند :«و اذا البحار سجّرت» يعني : آنگاه كه درياها آكنده و شعله ور گردد. «و البحر المسجور»: دريايي آكنده از اب (اقيانوس) يا دريايي بزرگ افروخته است. پس « و البحر المسجور» كه قرآن به ان سوگند ياد ميكند. دريايي است با دو خصوصيت ؛ يكي آبش بسار و اكنده است، و ديگري افروخته و شعله ور ؛ و گويا در زمان نزول قران كريم ، از پيامبر خدا محمد (ص) درباره « و البحر المسجور» پرسيده شده بود كه وي فرموده : « ان تحت الماء ناراً و ....»: زير اين اب آتش است....

      حال نيز اين سوال مطرح است كه آب و آتش چگونه در درياي بزرگ (اقيانوس) جمع ميشوند ؟ !
      مسلمانان مومن و معتقد به اين كه آيات قرآن كريم وحي الهي است كه توسط پيام آوري راستگو و امانت داري (الصادق الأمين) به آنها رسيده است، هيچ مشكلي در پذيرش اين آيه و آيات ديگر قرآن نداشته و ندارند « و الراسخون في العلم يقولون آمنا به كل من عند ربنا و ما يذكر الا الوالالباب. آل عمران 7 »: و آنان كه در دانش استوارند ميگويند: ما به قران ايمان اورديم همه ان از سوي پروردگار ماست و اين را جز خردمندان ياد نكنند. و ما مسلمانان اگر اين پديده را درك نكنيم. اين نشانگر ضعف علمي خود ماست كه بسياري از پديده هاي جهان هستي را نميشناسيم، اما بر اين باوريم كه خداوند پديد آورنده همه سيستمها و نظامها (رب العالمين) ، و عليم و خبير درباره همه چيز ،‌هر آنچه بر پيامبرش محمد نازل كرده عين حق و حقيقت است ، و كمترين شك و ترديد در آن راهي نيست .

      البته قران كريم در بسياري از ايات ذهن بشر را جهت تحقيق و پژوهش درباره پديده هاي بيعي در زمين و آسمانها بر مي انگيزد :« قل انظروا ماذا في السماوات و الارض» : اي پيامبر خدا (ص) بگو تحقيق كنيد در آسمان ها و زمين چيست؟
      و « افلا ينظرون الي الابل كيف خلقت (17) و الي السماء كيف رفعت (18) و الي الجبال كيف نصبت (19) و الي الارض كيف وسعت (20) . سوره غاشيه» : پس چرا در باره شتر پژوهش نميكنند كه چگونه آفريده شده ؟ و درباره آسمانها چگونه برافراشته شده ؟ و درباره كوهها چگونه نهاده شده و استوار گشته؟ و درياره زمين چگونه هموار و گسترانيده شده؟

      در قران كريم بيش از چند صد آيه نيز انسانها را به تعلم و شناخت ؛ به تفكر و خردورزي ؛ به تحقيق و پژوهش در پديده هاي طبيعي و حياتي روي زمين ، در آسمان ها و در درياها فرا ميخواند.
      كه در نتيجه فرهنگ پژوهش و تحقيق پس از اندك زماني در جامعه اسلامي نهادينه شد ، و صدها دانشمند رياضيات و فيزيك و شيمي و پزشكي و هندسه و جامعه شناسي و روان شماسي و ديگر علوم طبيعي و انساني را تقديم جامعه بشري نمود.
      اين علوم و فرهنگ پژوهش و تحقيق بعد از قرون وسطائي به غرب انتقال يافت كه حاصل به اعتراف خود غربيها آن رونسانس علمي عظيم در اروپا بوده است.
      اكنون به آيه « و البحر المسجور» بازگرديم و به فرموده پيامبر خدا محمد (ص) : « ان تحت الماء ناراً . ...» : به تاكيد زيراب دريا آتشي است....

      در اواخر دهه شصت و اوايل دهه هفتاد قرن بيستم گروهي از پژوهشگران علوم دريائي در غرب با يك زيردريايي تحقيقاتي به سوي اعماق اقيانوس رفتند (12 كيلومتر پائين تر از سطح دريا) آنها در بستر اقيانوس شكستگيها و شكافهاي آتش فشاني يافتند كه هراز گاهي شعله ور ميشود، و گداخته هايي از خود با شدت بيرون ميزنند. در نتيجه آبهاي نزديك را به جوش ميآورد و تبديل به بخار ميكند، اين بخارها به بالا رفته . با بخشهاي ديگر از آب اقيانوس برخورد ميكنند، و دوباره براثر حرارت زياد دوباره تبخير ميگردد، و اين چنين اين پديده در حال تكرار است. زمين ، آتش و گداخته ها درونيش را با انفجارهاي مهيب از شكافهاي قعر اقيانوس خارج ميكند، و اب نزديك را به جوش مي اورد و تبخير ميكند تا لايه هاي بالاتر آب ان را دوباره تبديل به اب كند.

      و اين اتش و گداخته هاي درون كره زمين از اين راه نفس ميكشد و آرام ميگيرد.
      نگارنده : با چشم خود فيلمهاي مستند علمي كه آن گروه پژوهشگر دريائي در اعماق اقيانوس فراهم كرده بود مشاهده كردم ، و شعله هاي آتش و توده هاي بخار را نيز ديدم.
      از دانشمندان و استادان علوم دريا و اقيانوسي نيز تقاضا دارم كه نظر خود را در اين باره به سايت اين دانشگاه ارسال نمايند.
      سرانجام جهان خالقي دارد خدا نام كه همه اجزاي جهان هستي مطلبق قانون و فرمول آفريده و نظم ويژه اي به آن بخشيده زيرا كه (تصادف) به هيچ وجه جاي در اين جهان منظم و هدف دار وجود ندارد. خداوند ؛ بزرگترين نيروي حاكم بر تمام نيروهاي جهان از اتم گرفته تا كهكشان ها از باكتري گرفته تا انسان به همه جهت داده است.
      راستي اگر پديده « البحر المسجور» كه خداوند در قران مجيد به آن سوگند ياد ميكند رخ نميداد؛ چه پيش مي آمد؟
      البته كه انفجار كره زمين و پايان زندگي در خشكي و آبي!!

      دكتر شكيب انصاري
      استاد دانشگاه شهيد چمران


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    5. #4
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,222 تشکر : 536
      مورد تشکر: 2,693 در 1,003 پست
      حضور : 7 روز 15 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.




      در مورد دریا و موضوعات مرتبط آن منابعي رو خدمتتون ارائه مي دهم كه حتما برايتان مفيد مي باشد:

      1- دریاها ، غذای موودات زنده در اعماق دریا ، تفسیر نمونه ج 9 ، ص 18

      2-همکاری حیوانات دریا با پرندگان ، همان ، ص 19

      3- فوائد جزر و مد دریاها ، ج 15 ف ص 124

      4- زندگی در اعماق دریاها ، ج 23 ، ص131

      5- منافع و مواهب دریاها ، ج 11 ، ص 169 و ج 18 ، ص 393 و124

      6- دریا ، دیار عجائب ، ج 23 ، ص 130

      7- دریاها و ذخائر گرانبهایشان ، ج 23 ، 124

      8- دریاها و حائل میان آنها ، ج 15 ، 121

      9- دو دریای آب شیرین و آب شور در کنا رهم ، ج 15 ، ص 121


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    6. #5
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,222 تشکر : 536
      مورد تشکر: 2,693 در 1,003 پست
      حضور : 7 روز 15 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.

      پست جمع بندي شده.




      پرسش:
      قرآن در مورد دنیای دریاها و اقیانوسها(کلا دنیای زیر آب) چقدر مطلب و آیه آورده و تا چه حدیه !

      پاسخ:
      در قرآن آياتي مربوط به درياها و اقيانوسها وجود دارد كه بحث هاي زيادي هم در اين مورد صورت گرفته است كه با توجه به سوال شما كه تنها ايات و مباحثي كه مربوط به اعماق دريا مي باشد توضيحاتي رو خدمتتون عرض مي كنيم.
      يكي از اياتي كه در مورد اعماق دريا بحث ميكند اين آيه مي باشد:

      أَوْ كَظُلُماتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ (نور ايه40)
      « و يا (اعمال آنها) مانند تاريکيهای دريای ژرف می ماند که در آن موج روی موج و بالای موج ابر پوشانده است. تاريکيهائی که برخی روی برخیديگر سوارند.اگر آدم دست خود دربياورد نزديک است آنرا نبيند. و آنکه خدا برای وی نوری قرار نداده نوری ندارد».

      نکات آيه:
      1ـ درياهای ژرف لايه های تاريکی سوار بر هم دارند.
      2ــ در اعماق درياها برخی از موجودات نور دارند و برخی ندارند.
      3ــ در درياهای عـمـيـق موج بالای موج وجود دارد.

      آيه ديگر:
      وَ لَهُ الْجَوارِ الْمُنْشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِ (رحمان آيه 24)
      « و او در درياها چشمه های تجديد کننده رشته کوه مانند دارد».

      نکته آيه:
      در دريا چشمه های تجديد کننده رشته کوه مانند وجود دارد:
      قـشـر خارجی زمين از بخشهای کوچک و بزرگِ جدا از هم تشکیل شده که حدوداً 10 تا می باشند. ميان آنها شکافهای بزرگ است که هـزاران کيلومتر طـول دارد و بخشعمده آنها در دریاها می باشد. از میان این شکافها مواد مذاب درون زمين چشمه وار بيرون می ريزند. مواد و عناصری که از درون زمين از اين چشمه ها بيرون می آيند تجديد کننده شرايط زيستی و از ضروريات ادامه حيات روی زمين می باشند. شکل آنها نيز چنانکه قـرآن آنرا توصيف نموده مانند "رشته کوه" می ماند.

      اما ايات ديگر:
      « و الطور (1) و كتابٍ مسطور (2) في رق ٍ منشور (3) و البيت المعمور (4) و السقف المرفوع (5) و البحر المسحور (6) ... سوره طور ».
      حال دريايي بزرگ آكنده از اب و اتش افروخته چيست(و البحر المسحور)؟
      در اينجا به يك بررسي زبان شناختي عربي نياز داريم. واژه «بحر» در زمان ما به دريا گفته ميشود مانند بحر عمان و البحر الاحمر و البحر الابيض (درياي مديترانه) ، و به درياهاي خيلي بزرگ كره زمين يعني اقيانوسها «محيط» گفته ميشود مانند: المحيط الهادي (اقيانوس آرام) ، المحيط الهندي (اقيانوس هند) ، در قديم نيز به دريا «بحر» گفته ميشد، مانند: «بحر فارس» درياي خليج فارس و «درياي روم» درياي مديترانه و اقيانوس را «البحر المحيط» گفته ميشد. و نام «البحر» هم بر دريا و هم بر اقيانوس اطلاق ميشد.(1)

      اما .واژه «المسجور» كه در آيه قراني صفت براي (البحر) آمده است ؛ در لغت نامه اقرب الموارد: «سجّر التنور سجراً، ملأه وقودا و أحماه» يعني: تنور را از سوخت آكنده كرد و آن را شعله ور ساخت(2)، مانند :«و اذا البحار سجّرت» يعني : آنگاه كه درياها آكنده و شعله ور گردد. «و البحر المسجور»: دريايي آكنده از اب (اقيانوس) يا دريايي بزرگ افروخته است. پس « و البحر المسجور» كه قرآن به ان سوگند ياد ميكند. دريايي است با دو خصوصيت ؛ يكي آبش بسار و اكنده است، و ديگري افروخته و شعله ور ؛ و گويا در زمان نزول قران كريم ، از پيامبر خدا محمد (ص) درباره « و البحر المسجور» پرسيده شده بود كه وي فرموده : « ان تحت الماء ناراً و ....»: زير اين اب آتش است....

      منابع:
      1- محمدبن یعقوب فیروزآبادی ، بصائرذوی التمییزفی لطائف الکتاب العزیز ، ج 2، چاپ محمدعلی نجار،بیروت.
      و
      ابن فارس ، معجم مقاییس اللغة ، چاپ عبدالسلام محمد هارون ، قم 1404.
      2
      - قرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد،سعید خوری شرتونی لبنانی.
      ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت 23:35


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    7. تشكرها 3 : king81, niiky, فاطمه ایمانی

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •