• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 15
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۹۰
      نوشته : 42 تشکر : 41
      مورد تشکر: 84 در 40 پست
      حضور : 5 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      ervil آنلاین نیست.

      از منظر قرآن چرا حضرت ابراهيم مأمور به ذبح فرزندش شد؟




      سلام از منظر قرآن چرا حضرت ابراهيم ـ عليه‌السّلام ـ مأمور به ذبح فرزندش شد؟



      كارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۳/۲۹ در ساعت 12:07

    2. تشكرها 2 : مقداد, نیلوفر
    3.  

    4. #2
      کارشناس پاسخگوی تاریخی
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۸
      نوشته : 1,856 تشکر : 1,030
      مورد تشکر: 4,147 در 1,510 پست
      حضور : 8 روز 12 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مقداد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط ervil نمایش پست
      سلام از منظر قرآن چرا حضرت ابراهيم ـ عليه‌السّلام ـ مأمور به ذبح فرزندش شد؟



      كارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
      با عرض سلام و ادب

      قرآن كريم داستان ذبح حضرت اسماعيل ـ عليه‌السّلام ـ را توسط پدر بزرگوارش حضرت ابراهيم ـ عليه‌السّلام ـ را اين‌گونه بيان مي‌كند:
      «ما او (ابراهيم) را به نوجواني بردبار و پراستقامت بشارت داديم، هنگامي كه با او به مقام سعي و كوشش رسيد گفت: فرزندم! من در خواب ديدم كه بايد تو را ذبح كنم! بنگر نظر تو چيست؟
      گفت: اي پدر هرچه دستور داري اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهي يافت! هنگامي كه هر دو تسليم و آماده شدند و (حضرت) ابراهيم جبين او را بر خاك نهاد، او را ندا داديم كه اي ابراهيم! آن‌چه را در خواب مأموريت يافتي انجام دادي. ما اين‌گونه نيكوكاران را جزا مي‌دهيم، اين‌ به طور مسلم امتحان مهم و آشكاري است، ما ذبح عظيمي را فداي او كرديم و نام نيك او را در امت‌هاي بعد باقي گذارديم سلام ما بر ابراهيم باد، اين‌گونه نيكوكاران را پاداش مي‌دهيم.»[1]

      آيات مذكور ماجراي ذبح حضرت اسماعيل توسط حضرت ابراهيم را تشريح كرده و قرآن كريم دستور ذبح كردن را امتحاني مهم و آشكار براي نيكوكاران به خصوص حضرت ابراهيم ـ عليه‌السّلام ـ مي‌داند.

      امري كه از طرف خداوند متعال به حضرت ابراهيم ـ عليه‌السّلام ـ شد يك امر امتحاني و آزمايشي بود و در اوامر امتحاني اراده جدي به اصل عمل تعلق نگرفته است، بلكه هدف آن است كه روشن شود شخص مورد آزمايش تا چه اندازه آمادگي اطاعت دستور را دارد و اين در جايي است كه شخص مورد آزمايش از اسرار پشت پرده آگاه نيست، و حضرت ابراهيم ـ عليه‌السّلام ـ به خوبي از عهده اين امتحان برآمد و آمادگي روحي خود را در اين زمينه از هر جهت به ثبوت رسانيد و از عهده اين آزمايش به خوبي برآمد.[2]

      اصولاً خداوند متعال نخست امتحان‌هاي به ظاهر سخت و دشوار و در واقع آسان را براي نيكوكاران پيش مي‌آورد تا وقتي كه از امتحان سرافراز شدند، بهترين پاداش را هم در دنيا و هم در آخرت به آن‌ها مي‌دهد و در داستان حضرت ابراهيم ـ عليه‌السّلام ـ گرچه صرف امتحان بود؛ ولي همان ظاهر نيز بسيار سخت و ناگوار بود.[3]

      پی نوشتها:
      [1] . صافات/101ـ110.

      [2] . ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج 19، ص 109ـ127.

      [3] . ر.ك: طباطبايي، سيدمحمدحسين، الميزان في التفسير القرآن، قم، انتشارات اسلامي، ج 18ـ17، ص 151ـ153.

    5. #3
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 375 تشکر : 1,373
      مورد تشکر: 534 در 275 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      منتقد کوچولو آنلاین نیست.



      فقط امتحان بود؟
      ذبح عظیم چی بود که بجاش فدا شد؟ امام حسین برای چی فدا شد؟ منظور خدا چی بود که بعد آزمایش ابراهیم میگه و فدیناه بذبح عظیم؟
      چرا باید امام حسین بجای اسماعیل فدا بشه؟
      چه منظوری از این کار وجود داشت؟

      فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر


    6. #4
      کارشناس پاسخگوی تاریخی
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۸
      نوشته : 1,856 تشکر : 1,030
      مورد تشکر: 4,147 در 1,510 پست
      حضور : 8 روز 12 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مقداد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد کوچولو نمایش پست
      فقط امتحان بود؟
      ذبح عظیم چی بود که بجاش فدا شد؟ امام حسین برای چی فدا شد؟ منظور خدا چی بود که بعد آزمایش ابراهیم میگه و فدیناه بذبح عظیم؟
      چرا باید امام حسین بجای اسماعیل فدا بشه؟
      چه منظوری از این کار وجود داشت؟
      :gig:
      با عرض سلام و ادب

      ذبح عظیم، لغتاً یعنی ذبیح یا مذبوح بزرگ و بزرگوار. این ترکیب وصفی یک بار در قرآن مجید به کار رفته است: وفدیناه بذبح عظیم؛ «به عوض او، ذبح عظیمی را پذیرفتیم.»(1) در داستان حضرت ابراهیم‌ که در خواب دید باید فرزندش اسماعیل ـ و به قول مفسران اهل‌سنت: اسحاق ـ را قربانی کند، در قرآن مجید در سوره صافّات گفته شده است: «ای پسرکم! من به خواب دیدم که ترا ذبح می‌کنم، بنگر رأی تو چیست؟ گفت:ای پدر آنچه را فرمانت داده‌اند، عمل کن که اگر خدا خواهد مرا از صابران خواهی یافت. و چون تسلیم شدند و او را به پیشانی در انداخت، وی را ندا دادیم که ای ابراهیم حقا که رؤیای خویش راست کردی و ما نیکوکاران را چنین پاداش دهیم که این امتحانی آشکار بود، و او را به ذبیحه‌ای بزرگ فدا دادیم.»(2)

      غالب مفسّران شیعه و اهل‌سنّت در این جا گفته‌اند که مراد از «ذبح عظیم»، «کبش» (قوچ) است و به گفته علاّمه طباطبایی چون این ذبح به امر الهی است «عظیم» نامیده شده است؛ وگرنه خود ذبح، فی نفسه عظیم نبوده است.

      بعضی از مفسران شیعه از جمله ملا محسن فیض کاشانی در تفسیر صافی، سید هاشم بحرانی در تفسیر برهان، حویزی در تفسیر نور الثقلین، و مرحوم مجلسی در بحار الانوار، طبق حدیثی که در عیون اخبار الرّض روایت شده است، نقل کرده‌اند که در این جا مراد از «ذبح عظیم» حضرت امام حسین است که از ذریه ابراهیم‌ است و او قربانی عظیمی بود که جانشین ذبح اسماعیل قرار گرفت. ترجمه حدیث از این قرار است: «عبد‌الواحد بن محمد بن عبدوس نیشابوری که در نیشابور عطار بود، در سال 352 نقل کرد که گفت این حدیث را از محمد بن علی بن قتیبه نیشابوری شنیدم که او نیز از فضل بن شاذان شنیده بود که گفت شنیدم از حضرت رض که می‌فرمود: چون خداوند به حضرت ابراهیم‌ دستور داد که به جای ذبح اسماعیل قوچی که فرستاده بود، ذبح کند، ابراهیم‌ در دل آرزو کرد که کاش فرزندش اسماعیل را به دست خود قربان کرده بود و امر به ذبح قوچ به او نشده بود، تا دلش همچون دل پدری که فرزندش را ذبح کرده به درد آید و سزاوار والاترین درجات اهل ثواب که در مصائب صبر می‌کنند، بگردد. خداوند ـ عزّوجلّ ـ به او وحی کرد که ای ابراهیم محبوب‌ترین خلق من نزد تو کیست؟ گفت: یا رب هیچ آفریده‌ای از آفریدگانت برای من محبوب‌تر از حبیبت محمّد‌ نیست. خداوند وحی کرد که یا ابراهیم آیا او عزیزتر است یا خودت؟ پاسخ داد:او عزیزتر است. خداوند پرسید: فرزند او برای تو عزیزتر است یا فرزند خودت؟ پاسخ داد: فرزند او. فرمود: قربانی شدن فرزند او به‌ظلم و ناحق به دست دشمنانش بیش تر دل تو را به درد می‌آورد یا کشته شدن فرزندت به دست خودت در راه طاعت من؟ پاسخ داد: قربانی شدن او به دست دشمنانش برایم دلازارتر است. خداوند فرمود: ای ابراهیم گروهی که گمان می‌کنند که از امّت محمّد هستند، فرزندش حسین را بعد از او از سر ظلم و عدوات می‌کشند؛ همچنان که گوسفندی را بکشند و با این کار، مستوجب غضب من می‌شوند. ابراهیم از این سخن بی‌تاب شد و دلش به درد آمد و اشک به دیدگان آورد. خداوند بار دیگر به او وحی کرد که ای ابراهیم، جزعِ تو را بر فرزندت ـ اگر او را کشته بودی ـ با جزعت برحسین و قتل او، فدیه و معاوضه می‌کنم، و برای تو رفیع‌ترین درجاتی که ثواب صبر بر مصائب است، قرار می‌دهم، و این همان است که فرمود: وفدیناه بذبح عظیم(3).

      ولي طبق اين تفسير معناي آيه اين نيست كه امام حسين ( ع ) فداي اسماعیل ( ع ) شدند.

      در مورد اینکه خداوند می فرماید:«و فدیناه بذبح عظیم» باید عرض کنم:
      فدينا از ماده فدا در اصل به معنى قرار دادن چيزى به عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخص يا چيز ديگر است لذا مالى را که براى آزاد کردن اسير مى دهند فديه مى گويند، و نيز کفاره اى را که بعضى از بيماران بجاى روزه مى دهند به اين نام ناميده مى شود.(4)

      پی نوشتها:
      1. سوره صافات، آیه 107.
      2. سوره صافات، آیات 107 ـ 102، ترجمه‌ابوالقاسم پاینده.
      3. برگرفته از منابع زیر: ملامحسن فیض کاشانی، تفسیر صافی. حویزی، نور الثقلین. بحرانی،البرهان فی علوم القرآن. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 12، ص 5ـ 124.
      4.تفسیر نموه،ذیل آیه 107 سوره صافات.
      ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۰/۰۴/۰۱ در ساعت 22:10

    7. تشكرها 2 : niiky, منتقد کوچولو
    8. #5
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۹
      نوشته : 175 تشکر : 381
      مورد تشکر: 464 در 164 پست
      حضور : 9 ساعت 41 دقیقه
      دریافت : 37 آپلود : 0
      گالری : 16 وبلاگ :
      فریاد : به جرم عشق تو بگذار آتشم بزنند.برای کشتن حلاج دار کافی نیست...
      DivooneShodam
      رهواء آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاريخي نمایش پست
      با عرض سلام و ادب

      ...
      غالب مفسّران شیعه و اهل‌سنّت در این جا گفته‌اند که مراد از «ذبح عظیم»، «کبش» (قوچ) است و به گفته علاّمه طباطبایی چون این ذبح به امر الهی است «عظیم» نامیده شده است؛ وگرنه خود ذبح، فی نفسه عظیم نبوده است.

      بعضی از مفسران شیعه از جمله ملا محسن فیض کاشانی در تفسیر صافی، سید هاشم بحرانی در تفسیر برهان، حویزی در تفسیر نور الثقلین، و مرحوم مجلسی در بحار الانوار، طبق حدیثی که در عیون اخبار الرّض روایت شده است، نقل کرده‌اند که در این جا مراد از «ذبح عظیم» حضرت امام حسین است که از ذریه ابراهیم‌ است و او قربانی عظیمی بود که جانشین ذبح اسماعیل قرار گرفت. ترجمه حدیث از این قرار است: «عبد‌الواحد بن محمد بن عبدوس نیشابوری که در نیشابور عطار بود، در سال 352 نقل کرد که گفت این حدیث را از محمد بن علی بن قتیبه نیشابوری شنیدم که او نیز از فضل بن شاذان شنیده بود که گفت شنیدم از حضرت رض که می‌فرمود: چون خداوند به حضرت ابراهیم‌ دستور داد که به جای ذبح اسماعیل قوچی که فرستاده بود، ذبح کند، ابراهیم‌ در دل آرزو کرد که کاش فرزندش اسماعیل را به دست خود قربان کرده بود و امر به ذبح قوچ به او نشده بود، تا دلش همچون دل پدری که فرزندش را ذبح کرده به درد آید و سزاوار والاترین درجات اهل ثواب که در مصائب صبر می‌کنند، بگردد. خداوند ـ عزّوجلّ ـ به او وحی کرد که ای ابراهیم محبوب‌ترین خلق من نزد تو کیست؟ گفت: یا رب هیچ آفریده‌ای از آفریدگانت برای من محبوب‌تر از حبیبت محمّد‌ نیست. خداوند وحی کرد که یا ابراهیم آیا او عزیزتر است یا خودت؟ پاسخ داد:او عزیزتر است. خداوند پرسید: فرزند او برای تو عزیزتر است یا فرزند خودت؟ پاسخ داد: فرزند او. فرمود: قربانی شدن فرزند او به‌ظلم و ناحق به دست دشمنانش بیش تر دل تو را به درد می‌آورد یا کشته شدن فرزندت به دست خودت در راه طاعت من؟ پاسخ داد: قربانی شدن او به دست دشمنانش برایم دلازارتر است. خداوند فرمود: ای ابراهیم گروهی که گمان می‌کنند که از امّت محمّد هستند، فرزندش حسین را بعد از او از سر ظلم و عدوات می‌کشند؛ همچنان که گوسفندی را بکشند و با این کار، مستوجب غضب من می‌شوند. ابراهیم از این سخن بی‌تاب شد و دلش به درد آمد و اشک به دیدگان آورد. خداوند بار دیگر به او وحی کرد که ای ابراهیم، جزعِ تو را بر فرزندت ـ اگر او را کشته بودی ـ با جزعت برحسین و قتل او، فدیه و معاوضه می‌کنم، و برای تو رفیع‌ترین درجاتی که ثواب صبر بر مصائب است، قرار می‌دهم، و این همان است که فرمود: وفدیناه بذبح عظیم(3).

      ولي طبق اين تفسير معناي آيه اين نيست كه امام حسين ( ع ) فداي اسماعیل ( ع ) شدند.

      در مورد اینکه خداوند می فرماید:«و فدیناه بذبح عظیم» باید عرض کنمک
      فدينا از ماده فدا در اصل به معنى قرار دادن چيزى به عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخص يا چيز ديگر است لذا مالى را که براى آزاد کردن اسير مى دهند فديه مى گويند، و نيز کفاره اى را که بعضى از بيماران بجاى روزه مى دهند به اين نام ناميده مى شود.(4)

      پی نوشتها:
      1. سوره صافات، آیه 107.
      2. سوره صافات، آیات 107 ـ 102، ترجمه‌ابوالقاسم پاینده.
      3. برگرفته از منابع زیر: ملامحسن فیض کاشانی، تفسیر صافی. حویزی، نور الثقلین. بحرانی،البرهان فی علوم القرآن. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 12، ص 5ـ 124.
      4.تفسیر نموه،ذیل آیه 107 سوره صافات.
      یعنی به نظر شما یه قوچ ذبح عظیم است؟؟؟؟و منظور از ذبح عظیم امام حسین ع نیست؟؟؟
      مرحوم آیت الله العظمی بهجت:
      مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.



      آن ناله ها که از غم دلدار می کشم
      آهی است است کز درون شرربار می کشم


    9. #6
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 375 تشکر : 1,373
      مورد تشکر: 534 در 275 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      منتقد کوچولو آنلاین نیست.



      یعنی به نظر شما یه قوچ ذبح عظیم است؟؟؟؟و منظور از ذبح عظیم امام حسین ع نیست؟؟؟
      بعضی از مفسرا اینطور تفسیر کردن که قوچ ذبح عظیمه
      اما مفسرایی هم هستن که تفسیر عمیقتر و با معناتری داشتن:
      نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاريخي نمایش پست
      طبق حدیثی که در عیون اخبار الرّض روایت شده است، نقل کرده‌اند که در این جا مراد از «ذبح عظیم» حضرت امام حسین است که از ذریه ابراهیم‌ است
      ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۳۱ در ساعت 16:58
      فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر


    10. #7
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 619 تشکر : 504
      مورد تشکر: 1,378 در 531 پست
      حضور : 1 روز 20 ساعت 45 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و سهل مخرجه و دائم الرحمه
      Shad
      M.javad آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاريخي نمایش پست
      جمع بندی:

      رهواء:
      یعنی به نظر شما یه قوچ ذبح عظیم است؟؟؟؟و منظور از ذبح عظیم امام حسین ع نیست؟؟؟

      منتقد کوچولو:
      بعضی از مفسرا اینطور تفسیر کردن که قوچ ذبح عظیمه
      اما مفسرایی هم هستن که تفسیر عمیقتر و با معناتری داشته اند که پاسخگوی تاریخی هم بدان اشاره کرده اند:
      طبق حدیثی که در عیون اخبار الرّض روایت شده است، نقل کرده‌اند که در این جا مراد از «ذبح عظیم» حضرت امام حسین است که از ذریه ابراهیم‌ است
      سلام
      منم فکر میکنم در قرآنی که خداوند بر محمد مصطفی نازل کرد قطعا برکاتی عظیم شامل آل او هست.
      وقتی حضرت علی میفرماید من تمام پیامبران هستم یعنی مقام و منزلت امام علی یک درجه پائینتر از پیامبر اسلام است.
      حق دارند برخی فرشتگان خداوند او را به جای خداوند سجده کنند.
      منم فکر میکنم منظور حضرت امام حسین هست که آن ملعونین بدست خود و اختیار آن کار را کردند.
      تفسیرهای علما هم برخی درست و برخی نادرست استوخدا گناهان آنان را بر شهیدان ببخشاید
      آیات قرآن برای من که کلا قابل فهم نیست قرآن را قبول دارم و تا جایی که شده به آن عمل کردم و میکنم.
      اما در کنار قرآن سخنانی هم هست که فقط معصومین از آن باخبرند و من و شهیدان منتظریم که امام بر حق زمان ما بیاید و مفهوم و تفسیر کلی آن را برایمان بازگو کند.
      انشاالله
      باور کنیم و ثابت قدم
      فتبارک الله احسن الخالقین
      خدایا ما را از هر نظر متناسب کن

      لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
      بهترین عمل اطاعت خدا و رسولش است

    11. #8
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 978 تشکر : 1,495
      مورد تشکر: 1,056 در 599 پست
      حضور : 1 روز 6 ساعت 33 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Lachini آنلاین نیست.



      در جامعه اي كه ابراهيم در آن زندگي مي كرد سنت قبيحي وجود داشت و آن ذبح فرزندان بود همچنانكه الان هم ماسونها در مراسم خود كودكان را ذبح مي كنند. پس به نظر مي رسد حضرت الله با اين عمل اراده فرموده بودند كه اين سنت را براندازند و امتحاني در كار نبوده است.

    12. تشكر : niiky
    13. #9
      کارشناس پاسخگوی تاریخی
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۸
      نوشته : 1,856 تشکر : 1,030
      مورد تشکر: 4,147 در 1,510 پست
      حضور : 8 روز 12 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مقداد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
      در جامعه اي كه ابراهيم در آن زندگي مي كرد سنت قبيحي وجود داشت و آن ذبح فرزندان بود همچنانكه الان هم ماسونها در مراسم خود كودكان را ذبح مي كنند. پس به نظر مي رسد حضرت الله با اين عمل اراده فرموده بودند كه اين سنت را براندازند و امتحاني در كار نبوده است.
      با عرض سلام و ادب

      جناب لاچيني،بنده تا كنون چنين مطلبي را در رابطه با زمان حضرت ابراهيم-عليه السلام- جايي نديدم و نشنيدم،آيا در اين مورد،شما سندي هم داريد؟

    14. تشكرها 2 : Lachini, niiky
    15. #10
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 978 تشکر : 1,495
      مورد تشکر: 1,056 در 599 پست
      حضور : 1 روز 6 ساعت 33 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Lachini آنلاین نیست.



      سلام بر جناب پاسخگوي تاريخي

      1. سوره الانعام : وَ كَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثيرٍ مِنَ الْمُشْرِكينَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ شُرَكاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَ لِيَلْبِسُوا عَلَيْهِمْ دينَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ (137)

      2. پيامبر اسلام ابن الذبيحين است. هم اسماعيل پسر ابراهيم و هم عبدالله پدر پيامبر با فديه از قرباني شدن نجات يافتند، البته نجات اسماعيل با نجات عبدالله متفاوت است.

      3. شيطان اعمال زشت و ناپسند مردم را مي آرايد تا مردم احساس نكنند كه كار ناپسندي انجام مي دهند. حضرت الله دستور فرموده اند كه براي تقرب به ايشان انعام كه موجوداتي فرازميني و از شعائر الله هستند ذبح شوند ولي مردم آنها و به ويژه گاو را شريك حضرت قرار دادند و به آنها تقدس بخشيدند و به جاي آنها پسرانشان را قرباني مي كردند.

      4. با وجودي كه اين سنت قبيحه در زمان ابراهيم ملغي شد ولي بعدها دوباره رايج گرديد.

      5. ابراهيم در خصوص قوم لوط به محاجه با حضرت الله مي پردازد و حضرت ايشان را انساني دلرحم معرفي مي فرمايند پس چگونه است كه ابراهيم در برابر ذبح تنها پسر خود واكنشي تقابلي از خود نشان نمي دهد؟ مگر اينكه بپذيريم كه عمل ذبح پسران از سنتهاي رايج بوده است و براي تقرب به حضرت انجام مي شده است.
      ویرایش توسط Lachini : ۱۳۹۰/۰۶/۳۱ در ساعت 00:15

    16. تشكر : niiky
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •