• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 25
    1. #1
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۶
      نوشته : 309 تشکر : 161
      مورد تشکر: 470 در 234 پست
      حضور : 22 ساعت 35 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Mehrabon
      نتگرد آنلاین نیست.

      روانشناسي حجاب




      آيا واقعا حجاب بر روي رفتار و شخصيت تاثير گذار هست ؟ آيا روانشناسي حجاب ، اين رفتار اجتماعي رو تاييد ميكنه يا اينكه به او به ديده رفتاري فردي و بي تاثير و خنثي مي نگرد ؟ احساس ارزشمندي و رشد شخصيت آيا در روانشناسي حجاب مطرح و مورد تاييد است يا صرفا مورد تاييد موافقان حجاب است ؟



      کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۷/۱۵ در ساعت 03:27
      يارب نظر تو برنگردد

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,721 تشکر : 1,552
      مورد تشکر: 6,877 در 2,226 پست
      حضور : 18 روز 23 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.



      به نام خدا
      با سلام
      انسان بر اسا بنيانهاي فكري و عقايدي كه دارد هدفي را در زندگي انتخاب ميكند و بر اساس هدفي كه انتخاب نموده اعمال و رفتارهايي را در جهت رسيدن به هدف مذكور از خود بروز ميدهد ، حجاب و يا نقطه مقابل آن بد حجابي يا بي حجابي نيز عملي در راستاي همين بينش است .
      اما جداي از اين نگرش ، هر عمل و فعلي كه از ما سر ميزند داراي تاثيرات فردي و اجتماعي است و به تعبيري تاثير و تاثر دارد . حجاب هم به عنوان يك فعل اختياري داراي تاثير و تاثر است .
      بي‏ ترديد زندگي اجتماعي - خواه بر استدلال عقلي و خواه برخواسته فطري و خواه بر بنيان قراردادهاي اجتماعي و... بنا شده باشد - از تأثير و تأثّر متقابل افراد و عملكرد آن‏ها تهي نيست. خوبي‏ها و زيبايي‏ها براي فرد و خانواده و جامعه مفيدند و زشتي‏ها و بدي‏ها نيز به همه زيان مي‏رسانند. و تأثير خود را بر تمام اعضا و اركان جامعه به جا خواهند گذاشت.

      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,721 تشکر : 1,552
      مورد تشکر: 6,877 در 2,226 پست
      حضور : 18 روز 23 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.




      خداوند كه خواهان تداوم نسل بشر است، خود، جاذبه‏ هاي عقلي، اجتماعي، فطري و زيستي - جنسي را در آدميان و حتّي حيوانات و گياهان به وديعت نهاده تا در پرتو جذب و انجذاب دروني هميشگي شعله وجودشان را بر افروخته نگهدارند. خالق هستي براي بقاي ديگر موجودات تنها همين جذب و انجذاب را كافي دانسته، ولي براي بقاي نسل بشر مسؤوليت سپاري را نيز از نظر دور نداشته است؛ زيرا بشر چون جانوران و گياهان نيست كه نسل وي تنها با جاذبه هاي زيستي - جنسي و عشق ورزي آزاد پايدار ماند. نوزاد انسان پس از تولّد به تغذيه، نگهداري و پرورش درست نيازمند است و بدون مراقبت‏هاي بهداشتي، زيستي و... فرصت حيات نمي‏يابد. بر اين اساس، خداوند ،
      ازدواج را - كه محبوب‏ترين بنيادها براي بنا نهادن كانون تولّد و مهد پرورش و رشد نوع انسان است‏- تشريع نمود 1، تاهم جذب و انجذاب به محيط خانواده محدود گردد و هم نسلي سالم و متعادل پرورش يابد. چون جذب و انجذاب لجام گسيخته هرگز به بقاي نسل تن نمي‏دهد و آن را مزاحم عشق ورزي خود مي‏بيند؛ همان‏گونه كه نسل ناسالم، پدر و مادري نمي‏شناسد تا آن نژاد را استمرار بخشد2. به اين منظور خداوند در راه نيل به خواست خود، به تدبير و تشريع لازم دست يازد و اسباب رسيدن به آن هدف را تشريع فرمايد.
      «حجاب» در شمار اين اسباب جاي دارد.
      ادامه دارد ...
      ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۷/۱۵ در ساعت 11:17
      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    5. #4
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۶
      نوشته : 309 تشکر : 161
      مورد تشکر: 470 در 234 پست
      حضور : 22 ساعت 35 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Mehrabon
      نتگرد آنلاین نیست.



      بله شايد حجاب در شمار اين اسباب قرار داشته باشه اما چه تاثيري در رشد شخصيت فرد داره ؟ وقتي يك خانم از حجاب احساس ارزشمندي نميكنه و دقيقا احساسي بعكس داره بنظر شما اينكه ما بگيم حجاب احساس ارزشمندي به فرد ميده يا دليل بر رشد شخصيت اوست ، در بروز اين احساس ، كارگشاست ؟ فرد بي حجاب به گونه ديگري مي انديشه و حجاب رو عامل عقب ماندگي خودش حس ميكنه ، اين دليل موجب ميشه به سمت حجاب گرايش نداشته باشه .
      يارب نظر تو برنگردد

    6. #5
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,721 تشکر : 1,552
      مورد تشکر: 6,877 در 2,226 پست
      حضور : 18 روز 23 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.



      درست است ، هر كس تعريف خودش را از پوشش يا رفتار انتخابي اش دارد و آنرا بنظر خودش مي پسندد و صحيح ميداند اما براي تشخيص اينكه اين رفتار آيا بر اساس ضوابط صحيح و در راستاي كمال گرايي بشر است يا خير و همچنين براي بدست دادن يك تعريف و معيار استاندارد ما تعاريف شخصي و سليقه اي را ملاك قرار نميدهيم بلكه به يك تعريف ارائه شده از ديدگاه ديني و الهي رو ميكنيم همان تعريفي كه نسبت به كمال گرايي انسان در تعاريف ديني مي شناسيم و البته نسبت به موضوع تاپيك و از ديدگاه روانشناسانه نيز تعاريفي براي انسان رشد يافته يا كمالگرا وجود دارد كه ما اين تعريف را ارائه خواهيم كرد ، لذا افراد با توجه به تعاريف ديني يا روانشناسي بايد به قضاوت صحت و سقم اعمالشان بپردازند نه گرايشات و سلايق شخصي .
      شخصيت؛ مجموعه افكار، عواطف، عادت‏ها و اخلاقيات يك انسان است كه به تمايز وي از ديگران مي ‏انجامد3؛ به عبارت ديگر، مجموعه صفات و ويژگي‏هاي جسمي، رواني و رفتاري كه هر انسان را از انسان‏هاي ديگر متمايز مي‏سازد، شخصيت نام دارد4. بر اين اساس، هر كس شخصيتي دارد كه خود را با آن معرفي مي‏كند. و ديگران نيز او را به همان ويژگي‏ها مي‏شناسند. در، «روان‏شناسي كمال» انسان رشد يافته كه انسان خواستارِ تحققِ خود (actualizing person - The Self) معرفي مي‏گردد، اين گونه توصيف شده است:
      انساني كه نيازهاي سطوح پايين (نيازهاي جسماني، ايمني، تعلق، محبت و احترام) را پشت سر نهاده، در صدد استفاده از توانايي‏ها و قابليت‏هاي خود است و به دنبال به فعليّت رساندن خويشتن و تحقق خويش است‏5. اريك فروم انسان رشد يافته را انسان بارور (Productive person) معرفي مي‏كند و در تعريف او مي‏گويد: وي انساني است كه نيازهاي رواني‏اش را از راه‏هاي بارور و زايا و خلاق ارضا مي‏كند6. به عقيده اريك فروم مؤثرترين عامل در رشد شخصيت انسان برآوردن معقول نيازهاي رواني است كه حيوانات پست اين نوع نيازها را ندارند. انسان سالم نيازهاي رواني - نه نيازهاي جسماني مانند گرسنگي، تشنگي، جنسي و...- خود را از راه‏هاي خلاّق ارضا مي‏كند و اشخاص ناسالم از راه‏هاي نامعقول‏7. اكنون بايد ديد فرصت رشد شخصيت با رعايت حجاب بيش‏تر فراهم مي‏گردد يا با عدم رعايت آن؟
      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    7. #6
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,721 تشکر : 1,552
      مورد تشکر: 6,877 در 2,226 پست
      حضور : 18 روز 23 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.



      انساني كه پيوسته نگران زيبايي خود است و بيش‏تر در جهت معرفي پيكر خود مي‏كوشد، بهتر مي‏تواند قابليت‏هاي خود را بشناسد و به فعليت برساند يا آن كه سر در انديشه دارد؟ آيا توجّه به نيازهاي جسماني و سطحي به انسان امكان رشد مي‏دهد يا توجّه به نيازهاي عالي و مخصوص انسان‏ها؟ آيا غرق شدن در خود نمايي و جلب توجّه ديگران مسير منتهي به يافتن خويشتن است؟ انساني كه زندگي‏اش تحت فرمان و اراده ‏اش نيست، در حس هويّت يابي خود (of Identity A Sense) دچار شكست شده است‏8 تا چه رسد به آن كه هويّتش را به كمال رساند. زيرا سليقه و خواست ديگران در زندگي ‏اش تأثير مي‏گذارد و چنان زندگي مي‏كند كه ديگران مي‏پسندند، نه آنگونه كه خود مي‏پسندد.
      بي‏حجاب در انديشه نمايش خود و زيبايي خويش است. اين امر كه عقده حقارت (inferority complex) انسان را مي‏نماياند، زمينه رشد و تعالي وي را نابود مي‏سازد؛ در حالي كه زن مانند مرد يك انسان است و بايد از نظر انساني رشد و تكامل يابد. كسي كه با نمايش زيبايي خود و گزينش پوششي ويژه در انديشه جلب نظر ديگران به سر مي‏برد، در حقيقت مي‏خواهد با تكيه بر جذابيت‏هاي ظاهري خويش و نه اصالت‏ها و ارزش‏هاي متعالي خود، جايي در جامعه بيابد. در واقع او از اين طريق اعلام مي‏دارد، آنچه برايش اصل است و اهميّت دارد، «زن بودن» او است نه انسانيت و انديشه و لياقت و كارآيي ‏اش. چنين فردي قبل از همه اسير خويش است و به مغازه ‏داري شبيه است كه پيوسته در انديشه تزيين ظاهر و تغيير دكور خود به سر مي‏برد و فرصت پرداختن به آرزوهاي بزرگ‏تر را نمي‏يابد9.
      ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۷/۱۵ در ساعت 17:59
      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    8. #7
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,721 تشکر : 1,552
      مورد تشکر: 6,877 در 2,226 پست
      حضور : 18 روز 23 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.




      از نظر روان‏شناسي، قطعي‏ترين عامل رشد انسان «ميزان ارزشي» است كه هر فرد براي خود قائل است‏10؛ به عبارت بهتر، نافذترين عامل رشد رواني و شخصيتيِ انسان، سطح حرمت خود او است. درجه ارزيابي فرد از خود، حرمت خود خوانده مي‏شود و در واقع باز خوردي از مورد قبول بودن و مورد قبول نبودن به شمار مي‏آيد. اين قضاوت در قالب رفتارهاي كلامي و غير كلامي بروز مي‏كند و گستره‏اي است كه فرد خود را در آن پهنه توانا، مهم، موفق و با ارزش و يا ناموفق و بي‏ارزش مي‏داند11.
      «سطح حرمت خود» در سازش يافتگي هيجاني، اجتماعي و عاطفي تأثير بسيار دارد و از عوامل تعيين كننده اساسي در شكل‏دهي الگوهاي رفتاري و عاطفي است؛ به گونه‏ اي كه ترديد افراد در ارزشمندي‏شان به ناتواني در رسيدن به زندگي عاطفي موزون مي ‏انجامد. اين افراد همواره از آشكار شدن ناتواني‏هاشان هراسناكند و صحنه را ترك مي‏كنند. از طرفي خلاقيت با «سطح حرمت خود» رابطه كاملاً مستقيم دارد12.
      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    9. #8
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,721 تشکر : 1,552
      مورد تشکر: 6,877 در 2,226 پست
      حضور : 18 روز 23 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.



      به راستي آيا برهنه شدن و كشاندن رفتارهاي جنسي به كوچه و خيابان به آدمي ارزش مي‏دهد و انسان را از احساس ارزشمندي بهره‏مند مي‏سازد؟ البتّه شايد احساس رضايت آني و زود گذر پديد آورد، ولي كم‏تر كسي است كه بر خورداري از اين حالت و رفتار را ارزش تلقي كند و شخص برخوردار از اين روحيه را ارزشمند بداند. افزون بر اين، تأمين هر خواسته‏اي هميشه با احساس رضايت همراه نيست. در جامعه‏اي كه برهنگي تمام شريان‏هاي آن را پر كرده و زن و مرد همواره در حال مقايسه داشته‏ها و نداشته‏هاي خويشند، انسان‏ها در تشويش مستمر و دلهره هميشگي فرو مي‏روند؛ زيرا رقابت و مقايسه در ميداني رخ مي‏نمايد كه ظرفيت رقابت ندارد و بدين سبب، آدمي به تنوع طلبي حريصانه كشيده مي‏شود. بي‏ترديد تا وقتي اين انديشه فضاي ذهن آدمي را آكنده است، فرصتي براي بروز خلاقيت و ابتكار باقي نمي‏ماند. ذهنِ مشغول به تصاحب دل ديگران و جلب نظر مردان و پسنديده شدن، هرگز انديشه علمي را بر نمي‏تابد و نمي‏تواند يافته‏اي تازه عرضه كند. او در پي آن است كه در وضعيت موجود پسنديده شود نه آن كه وضعيت را تغيير دهد و با ابتكار و خلاقيت، طرحي نو در اندازد. از سوي ديگر، از آن‏جا كه احساس بي‏ارزش بودن تمام وجود اين افراد را پر كرده است، در پي جبران اين كمبود بر مي‏آيند و چون آسان‏ترين راه رسيدن به اين احساس، مقبول ديگران واقع شدن است، از طريق سكس و عرضه پيكر خود در اين مسير گام بر مي‏دارند تا به شكلي، احساس ارزشمنديِ از كف رفته خود رإ؛ ّّ جبران كنند. در حالي كه شخص بر خوردار از حجاب هرگز چنين نيازي را احساس نمي‏كند. در نگاه او بهترين راه جبرانِ احساسِ ارزشمندي آن است كه خود را از دسترس بيگانگان دور نگهدارد و مقام و موقعيت خود را پايين نياورد13. گويا از همين رو است كه ويل دورانت مي‏گويد: زنان دريافتند كه دست و دل بازي مايه طعن و تحقير است.
      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    10. #9
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,721 تشکر : 1,552
      مورد تشکر: 6,877 در 2,226 پست
      حضور : 18 روز 23 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.




      بنابراين، چنين افرادي هم ارزشمندي را از كف داده ‏اند و هم در جبران آن به بيراهه رفته‏ اند. راه رسيدن به احساس ارزشمندي پايدار، رفتن در پي كسب صفات ارزشمند و پايدار است.
      انسان بر خوردار از حجاب، با دور نگهداشتن خود از دسترس ديگران، سطح ارزشمندي خود را ارتقا مي‏بخشد تا آن‏جا كه مرد، نيازمندانه به آستان وي روي مي‏آورد. بي‏ترديد اگر زنان اين مفهوم را به طور كامل درك كنند، به پوشيده داشتن و مخفي ساختن پيكر خويش بيش‏تر گرايش نشان مي‏دهند14 و پي خواهند برد كه راه احساس ارزشمندي در دسترس و مقبول بودن لحظه به لحظه نيست. راسل مي‏گويد: از لحاظ هنري، مايه تأسف است كه بتوان به آساني به زنان دست يافت. ويل دورانت نيز مي‏گويد: آنچه مي‏جوييم و نيابيم عزيز و گرانبها مي‏گردد15.
      ويليام جيمز به صراحت توصيه مي‏كند: زنان عزّت و احترامشان به اين است كه به دنبال مردان نروند، خود را مبتذل نكنند و خود را از دسترس مردان، دور نگهدارند.
      پس حجاب احساس ارزشمندي است؛ كه موقعيتي بلند مرتبه براي زنان پديد مي‏آورد و مردان را در محدوديت فرو مي‏برد. اگر چه در بيان به زنان گفته مي‏شود كه پوشيده بيرون آييد؛ ولي واقعيت آن است كه به مرد گفته مي‏شود، بهره برداري جنسي در همه جا ممنوع. چون راه چشم را كه نافذترين كانال حسيِ مردان است، نمي‏توان سد كرد.
      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    11. #10
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 2,721 تشکر : 1,552
      مورد تشکر: 6,877 در 2,226 پست
      حضور : 18 روز 23 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      هدی آنلاین نیست.



      از نظر حفظ بنيانهاي خانوادگي نيز وضع بر همين منوال است :
      در معارف الاهي خانواده مهم‏ترين جايگاه پرورش انسان است. قرآن كريم همسران را «لباس» يكديگر مي‏داند و بدين ترتيب نقش هر يك را معيّن مي‏كند. زن و شوهر نزديك‏ترين افراد به يكديگرند و چون لباس، يكديگر را از آفات و آسيب‏هاي عفت سوز و ايمان برانداز حفظ مي‏كنند16. افزون بر اين، آن‏ها مانند لباس، مايه وقار و آراستگي يكديگرند. بي‏ترديد اين نقش در پرتو تفاوت زن و شوهر شكل مي‏گيرد. چنانچه زن و شوهر از تعهدات خانوادگي رها باشند، نمي‏توانند براي يكديگر چون لباس به شمار آيند و عفت و وقار و شخصيت هم را پاس دارند. حجاب از لوازم سامان يافتن چنين بنيادي است و بي‏حجابي با آن تعارض آشكار دارد؛ زيرا بي‏بند و باري در پوشش، بي‏بند و باري در تحريك و احساس نياز را در پي دارد و تأمين نيازهاي شعله‏ور بنياد خانواده را نشانه مي‏رود17.
      غريزه جنسي يكي از علل مهم ازدواج و به وجود آمدن خانواده است؛ امّا براي پايداري‏اش كافي نيست. بعد از ازدواج به تدريج با گذر زمان اهداف جديد شكل مي‏گيرد؛ خواسته‏ هاي زيستي و جنسي اندك اندك جاي خود را به نيازهاي رواني و امنيتي و عاطفي و شناختي مي‏دهد و ديگر سرمايه عشق ورزي به تنهايي براي تأمين اهداف خانواده و خواسته‏ ها كافي نيست. نخستين شرط دستيابي بدين اهداف و تأمين خواست‏هاي جديد، آن است كه زن و شوهر از هويّت و خواست‏هاي فردي دست شويند و به سوي پي ريزي هويتي جمعي گام بردارند. چنانچه هر كس فقط خواهش خويش را پي گيرد؛ زن در جهت تجمل و خودنمايي و مورد پسند واقع شدن در اجتماع و جلب توجّه مردان گام بردارد؛ در دغدغه مقبوليت خويش فرو رود و نقش مادري را به فراموشي سپارد؛ و از آن سوي مرد در انديشه رسيدن به تمكين‏هاي نوتر و پر رونق‏تر به سر برد و نقش پدري را فراموش كند، بنيان خانواده بر باد مي‏رود. بي‏ترديد كانون خانواده با اموري چون توجّه به لباس و بدن و روي و موي و انگشت نما شدن و مشخص‏تر معرفي كردن خود، پيوند تنگاتنگ دارد و پرداختن بدين امور و فراموش كردن اهداف خانواده و نيازهاي برتر، پايه‏ هاي خانواده را متزلزل مي‏سازد.
      اليس الله بكاف عبده

      الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
      الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

      ****
      بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
      شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

      حضرت زهرا (س) :
      كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •