• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۹۰
      نوشته : 100 تشکر : 16
      مورد تشکر: 171 در 79 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سائل قرآنی آنلاین نیست.

      سبب بدر و هلال ماه چیست؟




      سلام
      در قرآن خداوند می فرماید:ای پیغمبر,اگر از تو سوال کنند که سبب بدر و هلال ماه چیست جواب بده که در آن تعیین اوقات عبادت حج و معاملات مردم استونیکوکاری به این نیست که از پشت دیوار به خانه در آیید چه این کار ناشایسته است نیکویی آن است که پارسا باشید و به هر کار از راه ان داخل شوید و تقوی پیشه کنید که رستگار شوید.
      (سوره بقره.آیه189)
      به انسجام این آیه توجه کنید؟ بعد از صحبت از علت بدر و هلال ماه بلا فاصله می گوید نیکو کاری به این نیست از پشت دیوار به خانه در آیید. این دو چه ربطی به هم دارند.؟
      دوم: آیا کرهُ ماه و زمین میلیارد ها سال قبل برای تعیین ایام حج و معاملات آفریده شدند؟!


      كارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن
      ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت 09:41

    2. تشكرها 2 : قاری قرآن, عمار
    3.  

    4. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,194 تشکر : 504
      مورد تشکر: 2,497 در 957 پست
      حضور : 7 روز 1 ساعت 11 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست ها
      به انسجام این آیه توجه کنید؟ بعد از صحبت از علت بدر و هلال ماه بلا فاصله می گوید نیکو کاری به این نیست از پشت دیوار به خانه در آیید. این دو چه ربطی به هم دارند.؟
      با سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این آیه اتفاقا دارای انسجام بسیار دقیق و زیبایی است که در ادامه عرض خواهم کرد و قبل از ان مقدمه ای عرض کنم. لازم به ذکر است که این آیه اشاره به مطلب مهمی دارد که نشان از دقت و ویژگی های منحصر به فرد دین اسلام در بیان دستورات زندگی و مسائل اخلاقی رایج در جوامع دارد. برای آگاهی از مطالب این آیه و دریافت ارتباط بین آنها باید شأن نزول و تفسیر آن را متذکر شویم: در روایت آمده است “معاذ بن جبل خدمت پیغمبر اکرم (ص) رسید و گفت: بسیار از ما سؤال مى کنند که این هلال ماه چیست؟ و چه فایده دارد؛- چرا ماه تدریجا به صورت بدر کامل در مى آید و باز به حالت اول بر مى گردد-. خداوند آیه فوق را نازل فرمود و به آنان پاسخ گفت. در روایت دیگرى آمده است که جمعى از یهود از رسول خدا (ص) پرسیدند هلال ماه براى چیست؟ و چه فایده دارد؟ آیه فوق نازل شد و فواید مادى و معنوى آن را در نظام زندگى انسان ها بیان کرد.

      قرآن سؤال آنها را به این صورت منعکس کرده است. “در باره هلال هاى ماه از تو سؤال مى کنند” (یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّةِ).
      “اهله” جمع “هلال” به معناى ماه در شب اول و دوم است و بعضى گفته اند در سه شب نخستین “هلال” نام دارد و بعدا به آن “قمر” مى گویند و بعضى بیش از آن را هلال نامیده اند.[مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏۲، ص ۱۰، دار الکتب الإسلامیة، تهران‏، ۱۳۷۴ ش.‏]

      سپس مى فرماید: “بگو اینها بیان اوقات (طبیعى) براى مردم و حج است”: (قُلْ هِیَ مَواقِیتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ) که هم در زندگى روزانه از آن استفاده مى کنند و هم در عبادت هایى که وقت معینى در سال دارد در حقیقت ماه و هلال های آن یک تقویم طبیعى براى افراد بشر محسوب مى شود که مردم اعم از باسواد و بی سواد، در هر نقطه اى از جهان باشند مى توانند از این تقویم طبیعى استفاده کنند و نه تنها آغاز و وسط و آخر ماه را مى توان با آن شناخت، بلکه افراد خبره با دقت همه شب هاى ماه را تشخیص می دهند. بدیهى است نظام زندگى اجتماعى بشر بدون تقویم یعنى یک وسیلۀ دقیق و عمومى براى تعیین تاریخ امکان ‏پذیر نیست؛ به همین دلیل خداوند بزرگ براى نظام زندگى این تقویم جهانى را در اختیار همگان قرار داده است.

      اصولاً یکى از امتیازات قوانین اسلام این است که دستورات آن بر طبق مقیاس هاى طبیعى قرار داده شده است؛ زیرا مقیاس هاى طبیعى وسیله اى است که در اختیار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثرى بر آن نمى گذارد، اما به عکس مقیاس هاى غیر طبیعى در اختیار همه نیست، حتى در عصر ما هنوز همه مردم نتوانسته اند از مقیاس هاى جهانى استفاده کنند. لذا مى بینیم اسلام مقیاس را گاهى وجب، گاهى گام و گاهى بند انگشتان و گاهى طول قامت و در مورد تعیین وقت، غروب آفتاب و طلوع فجر و گذشتن خورشید از نصف النهار و رؤیت ماه قرار داده است.

      از این جا، امتیاز ماه هاى قمرى بر شمسى روشن مى شود، گرچه هر دو از حرکات کواکب آسمان گرفته شده، ولى ماه هاى قمرى براى همه قابل مشاهده است، در حالى که ماه هاى شمسى را فقط منجمان با وسایلى که دارند تشخیص مى دهند که مثلا در این ماه خورشید در مقابل کدام یک از صورت هاى فلکى و کدام برج آسمانى است.

      در این جا این سؤال مطرح است که آیا منظور پرسش کنندگان، فایده این تغییرات بوده، یا سؤال از چگونگى پیدایش هلال و دگرگونی هاى هلال تا بدر کامل؟ بعضى از مفسران احتمال اول را پذیرفته اند و بعضى احتمال دوم را، و افزوده اند چون سؤال از علل پیدایش آن فایده اى براى آنان در بر نداشته و شاید فهم جواب آن براى بسیارى مشکل بوده، قرآن به بیان نتایج آن پرداخته تا به مردم بیاموزد همه جا به دنبال نتیجه ها بروند.

      سپس در ادامه آیه، به تناسب بحث از حج و تعیین موسم به وسیله هلال ماه، به یکى از عادات و رسوم خرافى جاهلیت در مورد حج اشاره نموده و مردم را از آن نهى مى کند، مى فرماید: “کار نیک آن نیست که از پشت خانه ها وارد شوید، بلکه نیکى آن است که تقوا پیشه کنید و از در خانه ها وارد شوید و از خدا بپرهیزید تا رستگار شوید.

      بسیارى از مفسران گفته اند در زمان جاهلیت هنگامى که لباس احرام به تن مى کردند از راه معمولى و در خانه، به خانه خود وارد نمى شدند و معتقد بودند این کار براى مُحرم ممنوع است به همین دلیل در پشت خانه نقبى مى زدند و هنگام احرام فقط از آن وارد مى شدند، آنها معتقد بودند که این عمل یک کار نیک است؛ چون ترک عادت است و احرام که مجموعه اى از ترک عادات است، باید با این ترک عادت تکمیل شود.[تفسیر بیضاوى، ذیل آیه مورد بحث‏ به نقل از تفسیر نمونه، ج ‏۲، ص ۱۰٫]

      بعضى گفته اند این کار به خاطر آن بود که در حال احرام زیر سقف نروند؛ زیرا گذشتن از سوراخ دیوار در مقایسه با گذشتن از در براى این منظور بهتر بود، ولى قرآن صریحاً مى‏گوید نیکى در تقوا است نه در عادات و رسوم خرافى و بلافاصله دستور مى دهد حتماً از همان طریق عادى به خانه ها وارد شوید.

      این آیه معناى وسیع تر و عمومى ترى نیز دارد و آن این که براى اقدام در هر کار خواه دینى باشد یا غیر دینى، باید از طریق صحیح وارد شوید نه از طرق انحرافى و وارونه، چنان که جابر همین معنا را از قول امام باقر (ع) نقل کرده است.
      و از این جا مى توان پیوند دیگرى میان آغاز و پایان آیه پیدا کرد و آن این که هر کار باید از طریق صحیح آن باشد و عبادتى همچون حج نیز باید در وقت مقرر که با هلال ماه تعیین مى ‏شود انجام گیرد.[برگرفته از تفسیر نمونه، ج ‏۲، ص ۱۰به بعد با اندکی تصرف.]
      بنابراین، کسانی که به تفسیر این آیه مراجعه کنند متوجه انسجام معنای آن می شوند.
      ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت 09:35


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    5. #3
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,194 تشکر : 504
      مورد تشکر: 2,497 در 957 پست
      حضور : 7 روز 1 ساعت 11 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست ها
      دوم: آیا کرهُ ماه و زمین میلیارد ها سال قبل برای تعیین ایام حج و معاملات آفریده شدند؟!
      سلام مجدد
      شما ترجه را کامل ذکر نفرمودید که بنده خدمتتان عرض میکنم:
      از تو از هلالها مى پرسند كه غرض از اين كه قرص قمر در هر ماه يك بار به صورت هلال در مى آيد چيست ؟ بگو اينها وقتها را براى مردم و براى حج معين مى كنند و اين كار خوبى نيست كه شما در حال احرام از پشت بام داخل خانه ها شويد، بلكه عمل صحيح اين است كه از خدا بترسيد و خانه ها رااز در درآييد و از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد.
      (المیزان،جلد 2،علامه طباطبايي رحمه الله عليه،ذیل آیه مذکور)دوست عزیز غرض از سوال ، موقعيت ماههاى قمرى بوده كه سبب آنها چيست ؟ و چه فوايدى دارد؟ در پاسخ هم به بيان فوايد آن پرداخته ، و فرموده ماهها عبارتند از زمان و اوقاتى كه مردم براى امور معاش و معاد خود تعيين مى كنند.پس تنها برای بحث حج نیست و فلسفه وجوش منحصر به تشخیص حج نمی باشد تا شما این اشکال رو بکنید بلکه به ذکر فایده ان برای همه امور انسان است و به یکی از مصادیق ان هم اشاره می کند که بحث حج می باشد.

      چون انسان از حيث خلقت طورى است كه چاره اى جز اين ندارد كه افعال و كارهايش را كه همه از سنخ حركت به زمان است اندازه گيرى كند، و لازمه احتياج به اندازه گيرى اين است كه زمان ممتد و بى سروته را بر طبق امور خود به صورت قطعه هاى سروته دار و كوچك و كوچكترى از قبيل سالها و فصلها و ماهها و هفته ها و روزها در آورد، و عنايت الهيه هم اين احتياج بندگان را تاءمين كرد، چون او مدبر امور مخلوقات و راهنماى آنها به سوى صلاح و اصلاح حياتشان مى باشد.

      و اين تقطيع و تكه تكه كردن زمان به دو صورت ممكن بود، يكى بر حسب حركت ساليانه زمين به دور خورشيد، كه از آن چهار فصل درست مى شود، و يكى هم بر حسب حركت ماه به دور زمين ، و چون اين تقطيع بايد طورى باشد كه همه مردم حتى عوام آنان نيز بتوانند به آسانى از حساب آن سر در آورند، لذا ماههاى قمرى رانام برد، كه هرانسان داراى ادراك صحيح و حواس مستقيم آن رامى فهمد، چون ماه و طلوع و غروب آن را هر سال دوازده بار مشاهده مى كند به خلاف خورشيد كه برجهايش ديدنى نيست بلكه بشر بعد از آنكه قرنها در روى زمين زندگى كرد به تدريج به حساب آن كه حسابى است بس دقيق پى برد، حسابى كه هم اكنون نيز عامة مردم از آن سر در نمى آورند.

      پس ماههاى قمرى اوقاتى هستند كه مردم امور دين و دنياى خود را با آن تعيين مى كنند، و مخصوصا در امور دينى مساءله حج را معين مى كنند كه در ماههاى معلومى انجام مى شود، و اينكه از ميان همه عبادات حج را دوباره نام برد، گويااز اين جهت بوده كه خواست ه است زمينه را براى آيات بعدى كه حج را به بعضى از ماههااختصاص مى دهد فراهم سازد.

      (المیزان،جلد 2،علامه طباطبايي رحمه الله عليه،ذیل آیه مذکور و برگرفته از تفسیر نمونه، ج ‏۲، ص ۱۰به بعد با اندکی تصرف.)
      .
      ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ در ساعت 10:04


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    6. تشكر : قاری قرآن
    7. #4
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 3,754 تشکر : 3,047
      مورد تشکر: 7,270 در 2,990 پست
      حضور : 13 روز 12 ساعت 41 دقیقه
      دریافت : 154 آپلود : 81
      گالری : 155 وبلاگ :
      فریاد : گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت...که به باغ آمد از این راه واز ان خواهد شد
      Shad
      belher2 آنلاین نیست.



      بنام خدا
      ا
      نچه که بصورت مفهوم قرانی پاسخگوی محترم فرمودند جنبه تفسیری ومعنوی بدر وهلال است اما میدانیم که علت فیزیکی این موارد به حرکت انتقالی سیارات ماه وخورشیدو زمین است واین ارتباط به امتداد دید ساکنان کره زمین نسبت به ماه داردوهم چنین هنگامی که امتداد ماه وخورشید وزمین نسبت به هم تغییر میکند وبا حرکتهای وضعی به تدریج زاویه دید متغییر است این پدیده اتفاق می افتد.
      البته درزمان صدر اسلام چون درک وبرداشت بشر از مسائل نجومی وفضایی محدود بود قران به زبانی که مردم انرا درک نمایند این موضوع را بیان نموده است.
      ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
      جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
      پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
      دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


      دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی
      (تفسیر 20جلدی المیزان)



    8. تشكر : قاری قرآن

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •