• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
    1. #1
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 896 تشکر : 803
      مورد تشکر: 1,370 در 722 پست
      حضور : 17 دقیقه
      دریافت : 15 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ :
      غلامعلی نوری آنلاین نیست.

      شاگردان امام صادق و دانش




      بنام خدا

      با درود بر راستجویان

      می گویند امام صادق دانشگاهی ترتیب داده بود تا حتی 4000 هزار نفر شاگرد و دانشجو داشته است

      خواستم بپرسم این چهار هزار نفر که آموزشهای خود را از آن امام شیعه گرفته اند آیا اقدام کاربردی در پیشرفت دانش بشر یا نظریه ای علمی یا اختراعی از خود بجای گذاشته اند ؟؟


      کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۸/۲۸ در ساعت 05:00

    2. تشكر : علم الهدی
    3.  

    4. #2
      کارشناس پاسخگوی تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 1,857 تشکر : 1,030
      مورد تشکر: 4,161 در 1,511 پست
      حضور : 8 روز 13 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مقداد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
      بنام خدا

      با درود بر راستجویان

      می گویند امام صادق دانشگاهی ترتیب داده بود تا حتی 4000 هزار نفر شاگرد و دانشجو داشته است

      خواستم بپرسم این چهار هزار نفر که آموزشهای خود را از آن امام شیعه گرفته اند آیا اقدام کاربردی در پیشرفت دانش بشر یا نظریه ای علمی یا اختراعی از خود بجای گذاشته اند ؟؟


      کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1


      با عرض سلام و ادب
      امام صادق (علیه السلام) با توجه به فرصت مناسب سیاسی که به وجود آمده بود، و با ملاحظه نیاز شدید جامعه و آمادگی زمینه اجتماعی، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش امام باقر (علیه السلام) را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته ‏های مختلف علوم عقلی و نقلی آن روز، شاگردان بزرگ و برجسته‏ ای همچون: هشام بن حکم، محمد بن مسلم، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مومن طاق، مفضل بن عمر، جابر بن حیان و … تربیت کرد که تعداد آنها را بالغ بر چهار هزار نفر نوشته ‏اند.[۱]
      مقصود از این تعداد از شاگردان امام صادق(علیه السلام)،کسانى است که در مدت افاضه امام به تناوب و تفریق از او علم فرا گرفته ‏اند نه آنکه این چهار هزار تن همه روز در محضر او حاضر بوده‏اند.
      شاگردان امام از نقاط مختلف همچون کوفه، بصره، واسط، حجاز و امثال اینها و نیز از قبائل گوناگون مانند: بنی اسد، مخارق، طی، سلیم، غطفان، ازد، خزاعه، خثعم، مخزوم، بنی ضبه، قریش بویژه بنی حارث بن عبدالمطلب و بنی الحسن بودند که به مکتب ان حضرت می ‏پیوستند.
      در وسعت دانشگاه امام همین قدر بس که «حسن بن علی بن زیاد وشأ» که از شاگردان امام رضا (علیه السلام) و از محدثان بزرگ بوده (طبعاً سالها پس از امام صادق (علیه السلام) زندگی می‏کرده، می ‏گفت: در مسجد کوفه نهصد نفر استاد حدیث مشاهده کردم که همگی از جعفر بن محمد حدیث نقل می‏کردند.[2]

      به گفته «ابن حجر عسقلانی» فقها و محدثانی همچون شعبه، سفیان ثوری، سفیان بن عیینه، مالک، ابن جریح، ابوحنیفه، پسروی موسی، و هیب بن خالد، قطان، ابوعاصم، و گروه انبوه دیگر، از آن حضرت حدیث نقل کرده‏اند.[3]

      «یافعی» می‏ نویسد: او سخنان نفیسی در علم توحید و رشته ‏های دیگر دارد. شاگرد او «جابرین حیان»، کتابی شامل هزار ورق که پانصد رساله را در بر داشت، تألیف کرد.[4]

      امام صادق (علیه السلام) هر یک از شاگردان خود را در رشته ‏ای که با ذوق و قریحه او سازگار بود، تشویق و تعلیم می‏ نمود و در نتیجه، هر کدام از آنها در یک یا دو رشته از علوم مانند: حدیث، تفسیر، علم کلام، و امثال اینها تخصص پیدا می‏ کردند.
      دانشگاه بزرگ جعفری و شاگردان نمونه اش
      هر یک از این شاگردان شخصیت های بزرگ علمی و چهره‏ های درخشانی بودند که خدمات بزرگی انجام دادند. گروهی از آنان دارای آثار علمی و شاگردان متعددی بودند.
      به عنوان نمونه «هشام بن حکم» سی و یک جلد کتاب[5] نوشته و «جابر بن حیان» نیز بیش از دویست جلد[6] در زمینه علوم گوناگون بخصوص رشته های عقلی و طبیعی و شیمی (که آن روز کیمیا نامیده می ‏شد) تصنیف کرده بود که به همین خاطر، به عنوان پدر علم شیمی مشهور شده است.
      کتاب های جابر بن حیان به زبان های گوناگون اروپایی در قرون وسطی ترجمه گردید و نویسندگا تاریخ علوم همگی از او به عظمت یاد می‏ کنند.
      یکی دیگر از شاگردان برجسته دانشگاه امام صادق(علیه السلام) ابان بن تغلب است.
      ابان بن تعلب، محضر سه امام معصوم شیعه (حضرت علی بن الحسین امام چهارم، حضرت محمد باقر امام پنجم و حضرت صادق علیهم السلام امام ششم) را درک کرده و از حوزه درس آنان استفاده فراوانی برد. علوم متداول آن زمان و احادیث بسیاری از این سه بزرگوار آموخت و در مکتب امام صادق علیه السلام، به مقام و منزلت والایی رسید. آن چنان که به کثرت روایت از امام صادق، معروف بود.
      او دارای مصنفات مفیدی است از آن جمله:
      1- کتاب تفسیر «غریب القرآن الکریم» که اولین اثر در نوع و موضوع خود می باشد که در لغت و تفسیر، مهم است. در این کتاب، شواهد شعری از اشعار عرب برای قرآن کریم آورده است. وی در بیان و شرح الفاظ غریب قرآن، به شواهدی استناد کرده که خود از عرب، شنیده بوده است.
      2- کتاب «الفضائل».
      3- کتاب «صفین». نام این کتب در فهارس نیامده است.

      پی نوشتها:
      1- شیخ مفید، الارشاد، قم، مکتبه بصیرتی، ص ۲۷۱
      2- نجاشی، فهرست مصنفی الشیعه، تحقیق: سید موسی شبیری زنجانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، ص ۳۹ و ۴۰.
      3 . تهذیب التهذیب، ط ۱، بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۴ ه.ق، ج‏۱، ص ۸۸.
      4 . مرآه الجنان، ج ۲، ص ۳۰۴.

      5 . صفائی، سید احمد، هشام بن حکم مدافع حریم ولایت، تهران، نشر آفاق، ط ۲، ۱۳۵۹ ه.ش، ص ۱۹ ؛– فتال نیشابوری، روضه الواعظین، ط ۱، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات، ۱۴۰۶ ه.ق، ص ۲۲۹ ؛– طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ط ۳، منشورات المکتبه الاسلامیه، ص ۲۸۴.

      6 . ابن ندیم در کتاب «الفهرست» بیش از دویست و بیست جلد کتاب به جابر نسبت داده است. (الفهرست، قاهره، المکبته التجاریه الکبری، ص ۵۱۲ – ۵۱۷.)

    5. تشكر : علم الهدی
    6. #3
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 896 تشکر : 803
      مورد تشکر: 1,370 در 722 پست
      حضور : 17 دقیقه
      دریافت : 15 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ :
      غلامعلی نوری آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
      خواستم بپرسم این چهار هزار نفر که آموزشهای خود را از آن امام شیعه گرفته اند آیا اقدام کاربردی در پیشرفت دانش بشر یا نظریه ای علمی یا اختراعی از خود بجای گذاشته اند ؟؟
      با درود بر پاسخگوی گرامی

      برای آنچه که منظورم بودم از این همه فقط یک جابر بن حیان را ذکر کرده اید که پدر علم شیمی لقب گرفته است


      من با شاگردان امام صادق در حدیث و تفسیر و علوم دینی کاری ندارم که کاربرد آن درون مذهبی و ارزش علمی آنها محدود بوده است

      اما در مورد جابر

      قدرت علمی و کیمیایی نامبرده به هیچ وجه مدیون امام صادق نیست چرا که خود پدرش داروساز بوده است و او راه پدر را ادامه داده است

      و حتی تحقیقات نشان می دهد که نامبرده شاگرد امام صادق نبوده است بلکه فقط چند سالی در کوفه اقامت داشته است

      به نوشته ی زیر در ویکی پدیای فارسی توجه فرمایید

      ابو موسی، جابر بن حیان، کیمیاگر برجستهٔ ایرانی، در سال صد هجری شمسی در شهر توس از توابع خراسان متولد شد. مدت کوتاهی پس از تولدش، پدر او که یک داروساز شناخته شده و پیرو مذهب شیعه بود، به دلیل نقشی که در بر اندازی حکومت اموی داشت، دستگیر شد و به قتل رسید. جابر به نوشته‌های باقی مانده از پدرش علاقه مند شد و به ادامهٔ حرفهٔ او پرداخت. او با شوق و علاقه به یادگیری علوم دیگر نیز می‌پرداخت. همین، سبب هجرت او از ایران به عراق شد. گر چه بعضی‌ها گفته‌اند که جابر نزد جعفر صادق (امام ششم شیعیان) علم‌آموزی کرده است اما تحقیقات نشان داده است که این امر غیر ممکن بوده است کتاب‌ها و رسالات متعدد جابر، سال‌ها بعد از او، توجه کیمیاگران اروپایی را به خود جلب کرد. آن‌ها این کتاب‌ها را به زبان لاتین ترجمه کردند و سال‌ها از آن به عنوان منبع معتبری استفاده می‌کردند. به گفتهٔ آن‌ها، این کتاب‌ها تاثیر عمیقی بر تغییر و تصحیح دیدگاه کیمیاگران غربی گذاشته‌است. عاقبت، جابر بن حیان، در سال صد و نود و چهار ه.ش (معادل با ۸۱۵ میلادی) در شهر کوفهٔ عراق چشم از جهان فروبست. به اتفاق پژوهشگران بر این باورند که صفت کوفی که در روایات بسیاری به دنبال نام جابر آمده‌است، نشانگر زادگاه او نیست، بلکه حاکی از آن است که وی مدتی در کوفه اقامت داشته‌است
      ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۸/۲۹ در ساعت 03:00

    7. تشكر : متحیر
    8. #4
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت اسفند/۱۳۸۹
      نوشته : 213 تشکر : 569
      مورد تشکر: 369 در 161 پست
      حضور : 11 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 7 وبلاگ :
      پر سوال آنلاین نیست.



      مساله‏اى است كه اخيرا كشف شده و آن اين است:مردى است در تاريخ اسلام به نام‏«جابر بن حيان‏»كه احيانا به او«جابر بن حيان صوفى‏»مى‏گويند،او هم يكى از عجايب است.ابن النديم در الفهرست (5) جابر بن حيان را ياد كرده و در حدود صد و پنجاه كتاب به او نسبت مى‏دهد كه بيشتر اين كتابها در علوم عقلى است،و به قول آن روز در كيمياست(در شيمى است)،در صنعت است،در خواص طبايع اشياء است،و امروز او را پدر شيمى دنيا مى‏نامند.ظاهرا ابن النديم مى‏گويد او از شاگردان امام جعفر صادق است.
      ابن خلكان (6) نيز كه او هم سنى است از جابر بن حيان نام مى‏برد و مى‏گويد:كيمياوى و شيميدان و شاگرد امام صادق بود.و ديگران نيز همين طور نقل كرده‏اند.و اين علوم قبل از جابر بن حيان هيچ سابقه‏اى در دنياى اسلام نداشته،يكدفعه مردى به نام‏«جابر بن حيان‏»شاگرد امام صادق پيدا مى‏شود و اينهمه رساله در اين موضوعات مختلف مى‏نويسد كه بسيارى از آنها امروز ارزش علمى دارد.راجع به جابر بن حيان خيلى بحث كرده‏اند، مستشرقين معاصر خيلى بحث كرده‏اند،همين تقى‏زاده نيز خيلى بحث كرده است.البته هنوز خيلى مجهولات راجع به جابر بن حيان هست كه كشف نشده است
      در بحارالانوار يک بار نام جابر بن حيان ضمن بيان علامه مجلسي (ره) آمده است که او را از علماي نجوم و «صاحب صادق» ذکر کرده و اينکه ابن نديم او را از رجال شيعه دانسته است. علامه مجلسي اين مطلب را در ذکر علماي شيعه آشنا با علم نجوم از کتاب فرج المهموم سيد علي بن طاووس حلي نقل کرده است.
      در کتاب مستدرک الوسائل نيز دوبار نام جابر بن حيان آمده که تکراري است و روايت حاکي از آن است که بين جابر و امام صادق عليه السلام نامه نگاري مي شده است:
      «عن جعفر بن جابر الطائي عن موسي بن عمر بن زيد عن عمر بن يزيد قال کتب جابر بن حيان الصوفي الي ابي عبداللّه عليه السلام فقال: يا ابن رسول اللّه منعتني ريح شابکه شبکت بين قرني الي قدمي فادع اللّه لي، فَدَعا له و کتب اليه: عليک بسعوط العنبر و الزنبق علي الريق، تعافي منها ان شاء اللّه . ففعل ذلک فکانها نشط من عقال»
      3. و اما آمدن اسم جابر در کتاب معجم الرجال آيت الله خويي (ره) نه به نقل از منابع رجالي و حديثي شيعه که به نقل از فهرست ابن نديم و آثار نوشته شده معاصر و نيز به نقل از مستشرق معروف جرجي زيدان است (که در اين باره که چرا مستشرقين اين همه علاقه به معرفي جابر به عنوان يک مسلمان و شيعه از خود نشان داده اند توضيح خواهيم داد.) مرحوم آقاي خويي در ذيل واژه جابر بن حيان مي نويسد: « ابوموسي صوفي طرطوسي از مشاهير اصحاب متقدم ما است که عالم به فنون غريبه بوده است و براي او آثار تاليفي فراواني بوده است که از امام صادق عليه السلام فراگرفته است. عده زيادي از اين که شيخ طوسي و نجاشي زندگينامه جابر بن حيان را در کتب رجالي خود ذکر نکرده اند تعجب کرده اند. در احوال جابر کتب زيادي تاليف شده است که علاقه مندان مي توانند به آن مراجعه کنند. بر اساس آنچه که در مجله الهلال از جرجي زيدان نقل شده است: جابر از شاگردان امام صادق عليه السلام بوده است و شگفت ترين چيزي که در باره جابر وجود دارد اين است که اروپايي ها در مورد جابر اهتمام بيشتري از مسلمين و عربها داشته اند و در باره جابر و آثار او مطالب و مقالات زيادي نوشته اند و گفته اند که او اولين کسي است که اساس شيمي جديد را پي ريزي کرده است. کتابهاي جابر در کتابخانه هاي اروپاييان فراوان است و او تا ابد حجت شرقي بر غربي است.»
      کسی اقای عالم نیست برابر با همند مردم
      دیگه سهم هر انسانه تن یک دونه گندم
      بدون مرز و محدوده وطن یعنی همه دنیا
      تصور کن تو می تونی بشی تعبیر این رویا

    9. تشكر : متحیر
    10. #5
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 896 تشکر : 803
      مورد تشکر: 1,370 در 722 پست
      حضور : 17 دقیقه
      دریافت : 15 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ :
      غلامعلی نوری آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط پر سوال نمایش پست
      و روايت حاکي از آن است که بين جابر و امام صادق عليه السلام نامه نگاري مي شده است:
      نامه نگاری !!

      این نشان می دهد که در کنار هم نبوده اند و جابر شاگرد نبوده است

      آیا صرف نامه نگاری بین طرفین دلیل بر این است که او شاگردامام جعفر بوده است ؟

      در زمانهای گذشته معمولا بین دو دانشمند نامه نگاری می شده است نه بین شاگرد و دانشمند

      شاگرد در محضر استاد نیازی به نامه نگاری نداشته است

      اگر جابر شاگرد بود نیازی به نامه نگاری نداشته است چرا که خودش در محضر صادق و در کوفه بوده است

      همانطوریکه گفتم پدر جابر دارو ساز بوده است و او نیز راه و علم پدر را ادامه داده است و درجه ی علمی اش ربطی به امام جعفر نداشته است

      در نهایت اگر هم با جعفر صادق تبادل نظری داشته است در زمینه ی مذهبی بوده است نه دانش شیمی
      ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۰۸/۲۹ در ساعت 11:04

    11. تشكر : متحیر
    12. #6
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت اسفند/۱۳۸۹
      نوشته : 213 تشکر : 569
      مورد تشکر: 369 در 161 پست
      حضور : 11 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 7 وبلاگ :
      پر سوال آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
      نامه نگاری !!

      این نشان می دهد که در کنار هم نبوده اند و جابر شاگرد نبوده است

      آیا صرف نامه نگاری بین طرفین دلیل بر این است که او شاگردامام جعفر بوده است ؟

      در زمانهای گذشته معمولا بین دو دانشمند نامه نگاری می شده است نه بین شاگرد و دانشمند

      شاگرد در محضر استاد نیازی به نامه نگاری نداشته است

      اگر جابر شاگرد بود نیازی به نامه نگاری نداشته است چرا که خودش در محضر صادق و در کوفه بوده است

      همانطوریکه گفتم پدر جابر دارو ساز بوده است و او نیز راه و علم پدر را ادامه داده است و درجه ی علمی اش ربطی به امام جعفر نداشته است

      در نهایت اگر هم با جعفر صادق تبادل نظری داشته است در زمینه ی مذهبی بوده است نه دانش شیمی
      دوست عزیز همانطور که از گفته ام معلوم است برخی راویان گفته اند شاگرد امام صادق بوده است .
      شما اگر به شهر دیگه ای منتقل بشی و برات سوالی پیش بیاد نامه اینترنتی به استادت نمی دی تا جواب بگیری؟
      ببخشید دوست من دلیلت خیلی بی منطق بود.جابر برای اشاعه علمش به جاهای زیادی رفته پس خیلی طبیعی بوده که به امام صادق نامه بده.
      من واقعا زیاد برام مهم نیست که ایشون شاگرد امام صادق بوده یا نه برام مهم اینه که خدمت بزرگی به بشریت کرده و از این مهم برام محترمه مثل ادیسون و گراهام بل و ...
      کسی اقای عالم نیست برابر با همند مردم
      دیگه سهم هر انسانه تن یک دونه گندم
      بدون مرز و محدوده وطن یعنی همه دنیا
      تصور کن تو می تونی بشی تعبیر این رویا

    13. #7
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 896 تشکر : 803
      مورد تشکر: 1,370 در 722 پست
      حضور : 17 دقیقه
      دریافت : 15 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ :
      غلامعلی نوری آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط پر سوال نمایش پست
      مهم اینه که خدمت بزرگی به بشریت کرده و از این مهم برام محترمه مثل ادیسون و گراهام بل و ...
      من که موافقم

    14. تشكرها 2 : متحیر, علم الهدی
    15. #8
      کارشناس پاسخگوی تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 1,857 تشکر : 1,030
      مورد تشکر: 4,161 در 1,511 پست
      حضور : 8 روز 13 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مقداد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست


      با درود بر پاسخگوی گرامی

      برای آنچه که منظورم بودم از این همه فقط یک جابر بن حیان را ذکر کرده اید که پدر علم شیمی لقب گرفته است


      من با شاگردان امام صادق در حدیث و تفسیر و علوم دینی کاری ندارم که کاربرد آن درون مذهبی و ارزش علمی آنها محدود بوده است

      اما در مورد جابر

      قدرت علمی و کیمیایی نامبرده به هیچ وجه مدیون امام صادق نیست چرا که خود پدرش داروساز بوده است و او راه پدر را ادامه داده است

      و حتی تحقیقات نشان می دهد که نامبرده شاگرد امام صادق نبوده است بلکه فقط چند سالی در کوفه اقامت داشته است

      به نوشته ی زیر در ویکی پدیای فارسی توجه فرمایید

      ابو موسی، جابر بن حیان، کیمیاگر برجستهٔ ایرانی، در سال صد هجری شمسی در شهر توس از توابع خراسان متولد شد. مدت کوتاهی پس از تولدش، پدر او که یک داروساز شناخته شده و پیرو مذهب شیعه بود، به دلیل نقشی که در بر اندازی حکومت اموی داشت، دستگیر شد و به قتل رسید. جابر به نوشته‌های باقی مانده از پدرش علاقه مند شد و به ادامهٔ حرفهٔ او پرداخت. او با شوق و علاقه به یادگیری علوم دیگر نیز می‌پرداخت. همین، سبب هجرت او از ایران به عراق شد. گر چه بعضی‌ها گفته‌اند که جابر نزد جعفر صادق (امام ششم شیعیان) علم‌آموزی کرده است اما تحقیقات نشان داده است که این امر غیر ممکن بوده است کتاب‌ها و رسالات متعدد جابر، سال‌ها بعد از او، توجه کیمیاگران اروپایی را به خود جلب کرد. آن‌ها این کتاب‌ها را به زبان لاتین ترجمه کردند و سال‌ها از آن به عنوان منبع معتبری استفاده می‌کردند. به گفتهٔ آن‌ها، این کتاب‌ها تاثیر عمیقی بر تغییر و تصحیح دیدگاه کیمیاگران غربی گذاشته‌است. عاقبت، جابر بن حیان، در سال صد و نود و چهار ه.ش (معادل با ۸۱۵ میلادی) در شهر کوفهٔ عراق چشم از جهان فروبست. به اتفاق پژوهشگران بر این باورند که صفت کوفی که در روایات بسیاری به دنبال نام جابر آمده‌است، نشانگر زادگاه او نیست، بلکه حاکی از آن است که وی مدتی در کوفه اقامت داشته‌است
      جناب نوري

      حتماً شما هم با بنده موافقيد كه ويكي پديا،نمي تواند بعنوان يك منبع در بحث علمي مورد استفاده قرار گيرد.

      اينكه شما فرموده ايد،تحقيقات نشان مي دهد جابر شاگرد امام صادق(عليه السلام) نبوده است،مناسب است مستند خود را هم ذكر مي كرديد،حال آنكه در برخي منابع از جابر به عنوان يكي از شاگردان امام صادق(عليه السلام) نام برده شده است.

    16. تشكر : متحیر
    17. #9
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 896 تشکر : 803
      مورد تشکر: 1,370 در 722 پست
      حضور : 17 دقیقه
      دریافت : 15 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ :
      غلامعلی نوری آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
      ،تحقيقات نشان مي دهد جابر شاگرد امام صادق(عليه السلام) نبوده است،مناسب است مستند خود را هم ذكر مي كرديد،حال آنكه در برخي منابع از جابر به عنوان يكي از شاگردان امام صادق(عليه السلام) نام برده شده است.
      یکم

      The Voyage and the Messenger: Iran and Philosophy By Henry Corbin Translated by Joseph H. Rowe Published by North Atlantic Books, 1998 ISBN 1-55643-269-0, 9781556432699

      دوم
      جابر بن حیان کیست ؟ او بوده یا نیست ؟

    18. تشكر : متحیر
    19. #10
      کارشناس پاسخگوی تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 1,857 تشکر : 1,030
      مورد تشکر: 4,161 در 1,511 پست
      حضور : 8 روز 13 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مقداد آنلاین نیست.



      جمع بندي:

      شاگردان امام صادق(ع) و پيشرفت علوم

      پرسش:

      می گویند امام صادق دانشگاهی ترتیب داده بود تا حتی 4000 هزار نفر شاگرد و دانشجو داشته است،خواستم بپرسم این چهار هزار نفر که آموزشهای خود را از آن امام شیعه گرفته اند آیا اقدام کاربردی در پیشرفت دانش بشر یا نظریه ای علمی یا اختراعی از خود بجای گذاشته اند ؟؟

      پاسخ:

      با عرض سلام و ادب
      امام صادق (علیه السلام) با توجه به فرصت مناسب سیاسی که به وجود آمده بود، و با ملاحظه نیاز شدید جامعه و آمادگی زمینه اجتماعی، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش امام باقر (علیه السلام) را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته ‏های مختلف علوم عقلی و نقلی آن روز، شاگردان بزرگ و برجسته‏ ای همچون: هشام بن حکم، محمد بن مسلم، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مومن طاق، مفضل بن عمر، جابر بن حیان و … تربیت کرد که تعداد آنها را بالغ بر چهار هزار نفر نوشته ‏اند.[۱]

      مقصود از این تعداد از شاگردان امام صادق(علیه السلام)،کسانى است که در مدت افاضه امام به تناوب و تفریق از او علم فرا گرفته ‏اند نه آنکه این چهار هزار تن همه روز در محضر او حاضر بوده‏اند.
      شاگردان امام از نقاط مختلف همچون کوفه، بصره، واسط، حجاز و امثال اینها و نیز از قبائل گوناگون مانند: بنی اسد، مخارق، طی، سلیم، غطفان، ازد، خزاعه، خثعم، مخزوم، بنی ضبه، قریش بویژه بنی حارث بن عبدالمطلب و بنی الحسن بودند که به مکتب ان حضرت می ‏پیوستند.
      در وسعت دانشگاه امام همین قدر بس که «حسن بن علی بن زیاد وشأ» که از شاگردان امام رضا (علیه السلام) و از محدثان بزرگ بوده (طبعاً سالها پس از امام صادق (علیه السلام) زندگی می‏کرده، می ‏گفت: در مسجد کوفه نهصد نفر استاد حدیث مشاهده کردم که همگی از جعفر بن محمد حدیث نقل می‏کردند.[2]

      به گفته «ابن حجر عسقلانی» فقها و محدثانی همچون شعبه، سفیان ثوری، سفیان بن عیینه، مالک، ابن جریح، ابوحنیفه، پسروی موسی، و هیب بن خالد، قطان، ابوعاصم، و گروه انبوه دیگر، از آن حضرت حدیث نقل کرده‏اند.[3]

      «یافعی» می‏ نویسد: او سخنان نفیسی در علم توحید و رشته ‏های دیگر دارد. شاگرد او «جابرین حیان»، کتابی شامل هزار ورق که پانصد رساله را در بر داشت، تألیف کرد.[4]

      امام صادق (علیه السلام) هر یک از شاگردان خود را در رشته ‏ای که با ذوق و قریحه او سازگار بود، تشویق و تعلیم می‏ نمود و در نتیجه، هر کدام از آنها در یک یا دو رشته از علوم مانند: حدیث، تفسیر، علم کلام، و امثال اینها تخصص پیدا می‏ کردند.

      دانشگاه بزرگ جعفری و شاگردان نمونه اش
      هر یک از این شاگردان شخصیت های بزرگ علمی و چهره‏ های درخشانی بودند که خدمات بزرگی انجام دادند. گروهی از آنان دارای آثار علمی و شاگردان متعددی بودند.
      به عنوان نمونه «هشام بن حکم» سی و یک جلد کتاب[5] نوشته و «جابر بن حیان» نیز بیش از دویست جلد[6] در زمینه علوم گوناگون بخصوص رشته های عقلی و طبیعی و شیمی (که آن روز کیمیا نامیده می ‏شد) تصنیف کرده بود که به همین خاطر، به عنوان پدر علم شیمی مشهور شده است.
      کتاب های جابر بن حیان به زبان های گوناگون اروپایی در قرون وسطی ترجمه گردید و نویسندگا تاریخ علوم همگی از او به عظمت یاد می‏ کنند.

      یکی دیگر از شاگردان برجسته دانشگاه امام صادق(علیه السلام) ابان بن تغلب است.
      ابان بن تعلب، محضر سه امام معصوم شیعه (حضرت علی بن الحسین امام چهارم، حضرت محمد باقر امام پنجم و حضرت صادق علیهم السلام امام ششم) را درک کرده و از حوزه درس آنان استفاده فراوانی برد. علوم متداول آن زمان و احادیث بسیاری از این سه بزرگوار آموخت و در مکتب امام صادق علیه السلام، به مقام و منزلت والایی رسید. آن چنان که به کثرت روایت از امام صادق، معروف بود.

      او دارای مصنفات مفیدی است از آن جمله:
      1- کتاب تفسیر «غریب القرآن الکریم» که اولین اثر در نوع و موضوع خود می باشد که در لغت و تفسیر، مهم است. در این کتاب، شواهد شعری از اشعار عرب برای قرآن کریم آورده است. وی در بیان و شرح الفاظ غریب قرآن، به شواهدی استناد کرده که خود از عرب، شنیده بوده است.
      2- کتاب «الفضائل».
      3- کتاب «صفین». نام این کتب در فهارس نیامده است.

      پی نوشتها:
      1- شیخ مفید، الارشاد، قم، مکتبه بصیرتی، ص ۲۷۱.

      2- نجاشی، فهرست مصنفی الشیعه، تحقیق: سید موسی شبیری زنجانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، ص ۳۹ و ۴۰.

      3 . تهذیب التهذیب، ط ۱، بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۴ ه.ق، ج‏۱، ص ۸۸.
      4 . مرآه الجنان، ج ۲، ص ۳۰۴.

      5 . صفائی، سید احمد، هشام بن حکم مدافع حریم ولایت، تهران، نشر آفاق، ط ۲، ۱۳۵۹ ه.ش، ص ۱۹ ؛– فتال نیشابوری، روضه الواعظین، ط ۱، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات، ۱۴۰۶ ه.ق، ص ۲۲۹ ؛– طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ط ۳، منشورات المکتبه الاسلامیه، ص ۲۸۴.

      6 . ابن ندیم در کتاب «الفهرست» بیش از دویست و بیست جلد کتاب به جابر نسبت داده است. (الفهرست، قاهره، المکبته التجاریه الکبری، ص ۵۱۲ – ۵۱۷.)
      ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۲/۱۷ در ساعت 00:33

    20. تشكرها 2 : بیطرف منصف, صالح

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •