-
۱۳۹۰/۰۸/۲۹, ۱۶:۵۱ #1
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۹۰
- نوشته
- 39
- مورد تشکر
- 43 پست
- حضور
- 3 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تریبون برای صحبت با حضرت الله
با سلام و عرض ادب خدمت پاسخگویان محترم و عزیز
سوالم رو خیلی واضح و کوتاه بیان میکنم و بعید میدونم منبع موثقی در این مورد وجود داشته باشه ، ولی دلم میخواد نظر شما رو بدونم:
به نظر شما بعد از قیامت و بررسی نامه اعمال ما و تصمیم گیری در مورد اینکه چقدر عذاب بکشیم ، به جنت وارد بشیم یا جهنم و ...
آیا تریبونی به ما میدند که با خداوند صحبت کنیم؟
یعنی اجازه میدن تا نقدهامون ، نظراتمون ، اعتراضاتمون و حرفامونو بیان کنیم و حد اقل دلیلشونو بدونیم یا مهر خاموشی بر دهانمون میزنن تا ساکت بشیم؟؟؟
تشکر فراوان
کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5
ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۲:۰۵
-
-
۱۳۹۰/۰۹/۰۵, ۲۱:۴۳ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۹۰
- نوشته
- 811
- مورد تشکر
- 1,657 پست
- حضور
- 17 روز 1 ساعت 12 دقیقه
- دریافت
- 36
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
محاسبه اعمال
با سلام خدمت شما دوست گرامی
باید توجه شود که یکی از اسماء روز قیامت ، یوم تبلی السرائر است یعنی روزی که امور مخفی آشکار می شود و این امور مخفی فقط به این نیست که اعمالی که دیگران ندیده اند بلکه به نیات و امور درونی انسان نیز اشاره دارد .
در روز قیامت حسابرسی به گونه ای نیست که کسی اعمال ما را نقل کند و قاضی در مورد ما حکم کند بلکه خود اعمال در نزد شخص حاضر میشوند : 1. آل عمران (3) آيه 30: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَبَيْنَهُ أَمَداً بَعِـيداً». روزى كه هر كس كارهاى نيك خود را حاضر ببيند و همچنين كارهاى بد خود را و آرزو كند كهاى كاش در ميان او و كردار بدشفاصله زيادى وجود داشت .
زمانی که خود اعمال حاضر شدند (خود عمل هم شامل فعل انجام شده و هم شامل نیت آن است) و نیز زمانی که خود اعضاء انسان بر اعمال خود شهادت خواهند داد " الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا یَكْسِبُونَ "یس /65
در چنین شرایطی حقیقتی که اتفاق افتاده است ، روشن می شود و امری که بر قضاوت تاثیر داشته باشد ، مخفی نمی ماند فلذا قضاوت عادلانه ای صورت می گیرید.
موفق باشید
-
تشکرها 3
-
۱۳۹۰/۰۹/۲۰, ۰۹:۰۸ #3
سلام . قبل از هرچيز بايد عنوان كنم من آگاهيم در اين مورد بسيار كم هست ولي فكر ميكنم در زمانيكه اعمالمون خيلي دقيق مورد سنجش قرار ميگيره ديگه جايي براي گرفتن تريبون و اعتراض و نقدهامون باقي نمي مونده چون حضرت حق چنان دقيق اعمالمون رو مورد حساب قرار ميده كه زبانمون از گفتن هر چيزي الكن ميشه وقتي ميبيني كه هرآنچه كه بدستت ميدن شايسته آن هستي ديگه جايي براي صحبت باقي نميمونه
-
-
۱۳۹۰/۰۹/۲۶, ۲۲:۳۵ #4
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۹۰
- نوشته
- 39
- مورد تشکر
- 43 پست
- حضور
- 3 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
۱۳۹۰/۰۹/۲۷, ۲۱:۱۹ #5
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۹۰
- نوشته
- 811
- مورد تشکر
- 1,657 پست
- حضور
- 17 روز 1 ساعت 12 دقیقه
- دریافت
- 36
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
دفاع از اعمال
با سلام خدمت شما دوست گرامی
دوست گرامی منظور شما از "دفاع از عمل" چیست ؟ دفاع از عمل وقتی صورت می گیرد که مدافع سعی کند ، نکته ای که از دیگران پنهان مانده است را بازگو کند مثلا از انگیزه خود ، از قصد خود و از دیگر عواملی که وجود داشته است سخن بگوید ، اما در روز قیامت وقتی خود عمل با همه خصوصیاتش حاضر شد و نیز وقتی خود اعضا شهادت بدهند همچنین نامه اعمال انسان ، موجود باشد ، امری برای مخفی بودن وجود نخواهد داشت و لذا انگیزه ای برای سخن گفتن نخواهد بود و همه چیز عیان خواهد بود . در این شرایط مجالی برای دفاع کردن باقی نمی ماند .
موفق باشید
-
-
۱۳۹۰/۰۹/۲۷, ۲۲:۰۸ #6
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۹۰
- نوشته
- 39
- مورد تشکر
- 43 پست
- حضور
- 3 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
ببینید جناب پاسخگو ، طبق گفته ی شما آیا یک عمل خاص برای همه انسانها دارای گناه یکسانی هست مثلا؟؟؟
یعنی یه نفر به خاطر شرایط خاص و خیلی ویژه اش گناهی رو انجام میده و یکی دیگه در عین آرامش و بدون کوچکترین دغدغه ای همون گناه رو انجام میده ،
آیا شدت این گناه و جزاش باید برای دو نفر یکسان باشه؟؟؟
-
تشکر
-
۱۳۹۰/۰۹/۲۹, ۲۱:۵۶ #7
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۹۰
- نوشته
- 811
- مورد تشکر
- 1,657 پست
- حضور
- 17 روز 1 ساعت 12 دقیقه
- دریافت
- 36
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تفاوت گناه ها
با سلام خدمت شما دوست گرامی
دوست گرامی شما علم بی نهایت الهی را تصور کنید . او عالم به همه ذرات عالم است . هیچ برگی از درخت نمی افتد مگر اینکه در علم او معلوم بوده است . او ما را از خودمان بهتر می شناسد . مگر ممکن است که او شرایط روحی ، شرایط زندگی ، سختی یا آسانی زندگی و .. را نداند ؟ و این امور را در قضاوت خود تاثیر ندهد ؟
اصلا وقتی ما معتقد شدیم که خداوند عادل مطلق است و دارای علم بی نهایت است ، اصلا صحیح نیست که بدون توجه به شرایط افراد به قضاوت بنشیند .
با توجه به موارد فوق ، خداوند وقتی حکم می کند ، عالم به خود عمل ، و تمام شرایط عامل آن است .
(البته از سخنان بنده این نتیجه را نمی شود گرفت که اگر کسی در شرایط سختی گناهی انجام داده است ، خداوند حتما او را خواهد بخشید ، بنده عرض می کنم خداوند با در نظر گرفتن این امور قضاوت خواهد کرد .)
موفق باشید
-
تشکرها 2
-
۱۳۹۰/۱۰/۲۳, ۲۱:۳۹ #8
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۹۰
- نوشته
- 811
- مورد تشکر
- 1,657 پست
- حضور
- 17 روز 1 ساعت 12 دقیقه
- دریافت
- 36
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
پست جمع بندی مطلب
سوال :
آیا در روز قیامت فرصتی برای دفاع به ما داده خواهد شد ؟
پاسخ :
ابتدا باید در مورد چگونگی روز قیامت ، مطالبی بیان شود تا یافتن پاسخ میسر شود . یکی از القاب روز قیامت "یوم تبلی السرائر " است یعنی روزی که در آن روز امور مخفی و پنهان آشکار می شوند و اعمال انسان ها چه آشکارا انجام داده باشند و چه به صورت مخفی ، مشخص خواهد شد . نکته ای که در این بین حایز اهمیت است این است که در این روز هر فردی خود عمل را حاضر می یابد (1) به طوریکه خود عمل فرد در روز قیامت حاضر می شود و طبعا چگونگی رخ دادن و کیفیت وقوع آن هم روشن خواهد بود .
نکته ی دیگری که در مورد روز قیامت حایز اهمیت است و آن را از دادگاه های دنیوی که ما سراغ داریم ، متفاوت می کند بحث شهادت و شاهدان است . در دادگاه های دنیوی افراد دیگری بر وقوع یا عدم وقوع جرمی شهادت می دهند اما در روز قیامت خود اعضا و جوارح انسان بر ارتکاب افعال مختلف اقرار می کنند(2) و شهادت غیری لازم نیست تا جرمی ثابت شود .
مطلب بعدی علم بی نهایت و مطلق خداوند است که شامل تمام اتفاقات عالم می شود و تمام وقایع را در خود جای میدهد . و خداوند بر مبنای چنین علم بدون خطا و گسترده ای به قضاوت می نشیند .
از مطالب فوق روشن می شود که قضاوت در روز قیامت بر اساس اطلاعات کامل خواهد بود به طوری که ابزاری که فعل را انجام داده است ، اعتراف می کند ، از سوی دیگر خود اعمال حاضر خواهند بود و خداوند نیز با علم بیکران خود بر مسند داوری خواهد نشست . در چنین شرایطی اصلا نیازی به دفاع کردن نخواهد بود به عبارت دیگر جایی برای سخن گفتن و توضیح دادن وجود ندارد زیرا توضیح دادن در جایی مفید است که فرد بخواهد امر مخفی و پنهانی را روشن کند و برای دیگران آشکار کند اما در مورد خداوند امر پنهانی وجود ندارد و قضاوت او بر اساس حقیقت خواهد بود .
موفق باشید
(1)آل عمران آيه 30: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَبَيْنَهُ أَمَداً بَعِـيداً»
(2) الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا یَكْسِبُونَ "یس /65
-
تشکرها 2
-
۱۳۹۰/۱۰/۲۸, ۲۱:۵۰ #9
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۹۰
- نوشته
- 1,138
- مورد تشکر
- 2,332 پست
- حضور
- 13 روز 1 ساعت 19 دقیقه
- دریافت
- 8
- آپلود
- 0
- گالری
-
139
واقعا خیلی ممنون از زحماتتون اقای پاسخگوی اعتقادی
-
۱۳۹۰/۱۰/۲۹, ۲۱:۳۹ #10
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۹۰
- نوشته
- 811
- مورد تشکر
- 1,657 پست
- حضور
- 17 روز 1 ساعت 12 دقیقه
- دریافت
- 36
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری