• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
    1. #1
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 4,657 تشکر : 1,176
      مورد تشکر: 1,918 در 840 پست
      حضور : 7 دقیقه
      دریافت : 19 آپلود : 0
      گالری : 38 وبلاگ :
      حکمتی فرد آنلاین نیست.

      پيدايش انسان در قرآن




      هو الحق

      پيدايش انسان در قرآن به چه ترتيبي است؟


      کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۲/۱۵ در ساعت 10:45

    2. تشكرها 2 : niiky, غلام خیبر شکن
    3.  

    4. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,218 تشکر : 531
      مورد تشکر: 2,635 در 986 پست
      حضور : 7 روز 12 ساعت 49 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.



      با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
      در پاسخ به پرسش شما باید عرض کنم که در قرآن آیات متعددی در مورد آفرینش انسان وجود دارد که مجموعاً حدود 90 آیه می باشد و در 19 سوره ی بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف، حجر، نحل، اسراء، کهف، طه، روم، سجده، ص، زمر، غافر، دخان، نجم و الرحمن آمده است.
      سوره حجر از جمله سوره هایی است که جریان آفرینش انسان به طور کامل در آن بیان شده است.
      قـرآن كـريـم درباره آفرينش انسان ، مطالب مختلفى بيان داشته است. گاهى راجع به انسان اولى و گـاهـى دربـاره هـمـه انـسـانـهـا، بـحـث بـه مـيـان آورده، گـاهـى مـبـداء شـكـل گـيـرى و ايـجـاد او را زمـيـن مـى شـمـارد، گـاهـى خـاك، گـاهـى گـِل و در بـعـضـى مـوارد مـنـشـاء را نـطـفـه و مـنـى، و در چـنـد جـا مراحل خلقت انسان را به ترتيب بيان كرده است براى روشن شدن مطلب، آيات شريفه قرآن را به چند قسمت تقسيم مى كنيم:
      الف ـ آياتى كه مبداء پيدايش همه انسانها را زمين ذكر كرده و مى فرمايد: (مَنْها خَلَقْناكُمْ وَ فيها نُعيِدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً اءُخْرى )(1)؛ شـمـا را از زمـيـن آفـريـديم و دوباره بدان باز مى گردانيم و بار ديگر شما را ازآن خارج مى كنيم.
      از ايـن آيـه و آيـات ديـگـر اسـتـفـاده مـى شـود كـه انـسان از زمين خلق شده است، هم اوّلين انسان (حـضـرت آدم (ع) و هـم ذريـّه او كـه از نطفه خلق شده اند. اين تعبير كنايه اى مى باشد، يعنى هـمـان طـور كـه گـياه از زمين مى رويد و رشد مى كند و حيات مى يابد، شما نيز از همين موادّ به وجود آمده اى و خدا به شما حيات بخشيده است.
      ب ـ آياتى كه منشاء پيدايش انسان را خاك مى داند كه آن نيز بخشى از زمين است مانند: (وَمِنْ آياتِهِ اءَنْ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ)(2)؛ از نشانه هاى او اين است كه شما را از خاك آفريد.
      ج ـ آيـات ديـگـر دلالت مـى كـنـد كـه خـدا انـسـان را از گِل چسبنده و خشك شده مانند سفال آفريده است:
      (هُوَ الّذى خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ)(3)؛ خداوند كسى است كه شما را از گِل آفريد.
      (إ نّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِب )(4)؛ همانا انسانها را از گل چسبنده آفريديم .
      (خَلَقَ الْاءِنْسانِ مِنْ صَلْصالٍ كَالْفَخّارَ)(5)؛ خدا انسان را از گل خشكى مانند سفال آفريد.
      د ـ آيـاتى كه دلالت مى كند، بشر (جز حضرت آدم (ع ) و حوا وحضرت عيسى (ع ) از آب و نطفه آفريده شده است، مانند:
      (ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مَن ماءٍ مَهينٍ)(6)؛ سپس نسل آدم را از آبى صاف كه مايعى پست و ضعيف است، آفريد.
      ه‍ ـ آياتى كه مراحل خلقت انسان را بيان مى كند، مانند:
      مـِنْ سـُلا لَةٍ مـِنْ طـيـنٍ ثـُمَّ جـَعـَلْناهُ نـُطْفَةً فى قَر ارٍمَكينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعـَلَقـَةَ مـُضـْغـَةً فـَخـَلَقـْنـَا الْمـُضـْغَةَ عِظاما فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْما ثُمَّ اءَنْشَاْناهُ خَلْقا آ خَرَ ....)(7)؛ هـمـانـا كه انسان را از گلى صاف آفريديم ، سپس او را به صورت نطفه دررَحِم مستقر كرده و بـعـد نـطـفـه را بـه صـورت خـون بـسـتـه شـده و خـون بـسـتـه شـده را بـه شـكـل گـوشـت جـويـده شـده و بـعـد آن را اسـتـخـوانـدار (يـا تـبـديـل بـه اسـتـخـوان ) كـرده ، سپس بر روى استخوان گوشت رويانيديم (و خلقتش را به حدّ كمال رسانديم ) آن گاه او را به شكل ديگر ايجاد كرديم ...

      منابع:

      1- طه ، آيه 55.
      2- روم ، آيه 20.
      3- انعام ، آيه 2.
      4- صافات ، آيه 11.
      5- رحمن ، آيه 14.
      6- سجده ، آيه 14. (با استفاده از ترجمه الميزان )
      7- مؤ منون ، آيات 12 ـ 14.
      ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت 17:29


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    5. تشكرها 2 : niiky, غلام خیبر شکن
    6. #3
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,218 تشکر : 531
      مورد تشکر: 2,635 در 986 پست
      حضور : 7 روز 12 ساعت 49 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.



      همچنین مراحل 7 گانه رشد انسان از دیدگاه قرآن چنین بیان شده است:
      «هُوَ الَّذی خَلَقَکُم مِن تُرابٍ مِن نطفَهٍ مِن عَلَقَه ثُمَّ یُخرِجُکُم طفلاً ... .» (1)
      به علت اختصار، آيات شريفه ذكر نمي‌شود، لذا شما مي‌توانيد به سورة حج آية 5 و سورة مؤمنون آيات 12 الي 16 مراجعه نماييد. 1ـ مرحله اول: مرحله ی تراب و خاک است که اشاره به آفرینش آدم، جد نخستین ما از خاک می باشد و یا اشاره به خلقت همه انسان ها از خاک دارد، چرا که مواد غذایی که وجود انسان و حتی نطفه ی او را تشکیل می دهد اعم از مواد حیوانی و گیاهی همه از خاک مایه می گیرد.
      2ـ مرحله ی دوم: نطفه که مربوط به همه ی انسان ها جز آدم و همسرش است.
      3ـ مرحله ی سوم: علقه که نطفه در این مرحله تکامل یافته و نمو قابل ملاحظه ای نموده و به صورت یک تکه خون بسته درآمده است.
      4ـ مرحله ی چهارم: مضغه (چیزی شبیه به گوشت جویده شده) و مرحله ی ظهور اعضاء، مرحله حس و حرکت است. در اینجا مرحله ی چهارم را مرحله ی تولد جنین ذکر می کنند.
      5ـ مرحله ی پنجم: مرحله ی تکامل قدرت و قوت جسمی که بعضی آن را سن سی سالگی می دانند که در آن حداکثر نمو قوای جسمانی حاصل می شود و بعضی آن را کمتر یا بیشتر می دانند که در قرآن از آن به بلوغ اَشد تعبیر می شود.
      6ـ مرحله ی ششم: از آن به بعد مرحله ی عقب گرد و از دست دادن نیروها آغاز می گردد و تدریجاً دوران پیری که مرحله ی ششم است فرا می رسد.
      7ـ مرحله ی هفتم: سرانجام، پایان عمر که آخرین مرحله است فرا رسیده و انتقال از این سرا به سرای جاویدان تحقق می یابد.(2)

      منابع:
      1. مؤمنون آیه67
      2. تفسیر نمونه ـ آیت ا... مکارم شیرازی، ج 4، ص 285.


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    7. تشكرها 2 : niiky, غلام خیبر شکن
    8. #4
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 53 تشکر : 90
      مورد تشکر: 66 در 44 پست
      حضور : 46 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      غلام خیبر شکن آنلاین نیست.



      سلام استاد نکاتی که فرمودید درست ولی به نظر شما در پیدایش انسانها آیا داستان اخراج حضرت آدم (ع) از بهشت و شروع زندگی انسان بر روی کره زمین با نحوه تکامل انسان طبق نظریه های انسان های اولیه و غارنشین و تکامل تدریجی آنها و تکامل زبان تکلم و ... با یکدیگر تضاد دارند؟ و یا مکمل همدیگرند؟
      الهی! اگر طاعت بسی ندارم در هر جهان جز تو کسی ندارم.
      الهی! تا به تو آشنا شدم از خلق جدا شدم و در هر جهان شیدا شدم نهان بودم پنهان شدم.
      الهی! از پیش خطر و از پس راهم نیست، دستم گیر که جز تو پناهم نیست.
      الهی! دستم گیر که دست آویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم.

    9. تشكر : niiky
    10. #5
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,218 تشکر : 531
      مورد تشکر: 2,635 در 986 پست
      حضور : 7 روز 12 ساعت 49 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.



      با سلام
      دوست عزیز اگر در نحوه خلقت آدم و اهداف آن و فرایند زندگی انسان دقت شود ،به خوبی معلوم خواهد شد ماجرای خروج آدم از از بهشت و آغاز زندگی او در زمین و غار نیشنی وسایر فرایندی تکاملی انسان همه با هم جزء فرایند حیات بشری در روی زمین است و با هم تضاد ندارد .
      از مجموع آیات قرآن به دست می‌آید که فرایند خلقت و سکونت آدم در روی زمین به گونه‌ای بوده که بالاخره به همین نتیجه منتهی می‌شد، حال این حوادث و رخدادهای چرا و بر اساس چه حکمتی پیش آمد، شاید اسرار آن برای کسی به خوبی معلوم نباشد. تنها این نکته را می‌توان گفت که آدم برای زندگی در روی زمین آفریده شده، در قرآن کریم آمده:
      «إذ قال ربّک للملائکة إنّی جاعل فی الارض خلیفه؛(1) هنگامی که پروردگارت به فرشتگان فرمود: روی زمین خلیفه‌ای قرار می‌دهم». یعنی قبل از قرار گرفتن انسان در بهشت، این گفتگو ذکر شده است. پس انسان از ابتدا با هدف قرار گرفتن در زمین آفریده شد، ولی در آغاز خداوند او را در بهشت که یکی از باغ‌های سرسبز پرنعمت این جهان بود، ساکن ساخت، محیطی که در آن جا برای آدم هیچ گونه ناراحتی وجود نداشت. شاید علت جریان آن بوده که آدم با زندگی کردن روی زمین هیچ گونه آشنایی نداشت، و تحمل زحمت‌های آن بدون مقدمه برای او مشکل بود، و از چگونگی کردار و رفتار در زمین باید اطلاعات بیش تری پیدا کند.
      بنابر این می‌بایست مدتی کوتاه تعلیمات لازم را در محیط بهشت ببیند و بداند زندگی روی زمین توأم با برنامه‌ها و تکالیف و مسئولیت‌ها است که انجام صحیح آن ها باعث سعادت و تکامل و بقای نعمت است و سرباز زدن از آن سبب رنج و ناراحتی، نیز بداند هرچند او آزاد آفریده شده، اما این آزادی به طور مطلق و نامحدود نیست که هرچه خواست انجام دهد.
      او می‌بایست از پاره‌ای از اشیای روی زمین چشم بپوشد، نیز لازم بود بداند چنان نیست که اگر خطا و لغزشی دامنگیرش شود، درهای سعادت برای همیشه روی او بسته می‌شود، بلکه می‌تواند بازگشت کند و پیمان ببندد که بر خلاف دستور خدا عملی انجام نخواهد داد تا دوباره به نعمت‌های الهی باز گردد.
      او در این محیط می‌بایست تا حدی پخته شود، دوست و دشمن خویش را بشناسد. چگونگی زندگی در زمین را یادگیرد. آری این خود یک سلسله تعلیمات لازم بود که می‌بایست فرا گیرد. با داشتن این آمادگی به روی زمین قدم بگذارد. این ها مطالبی بود که هم آدم و هم فرزندان او در زندگی آینده خود به آن احتیاج داشتند، بنابر این شاید علت این که آدم در عین این که برای خلافت زمین آفریده شده بود، مدتی در بهشت درنگ می‌کند و دستورهایی به او داده شود، جنبة تمرین و آموزش داشته باشد.
      ادامه دارد...


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    11. تشكرها 2 : niiky, قاری قرآن
    12. #6
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 1,218 تشکر : 531
      مورد تشکر: 2,635 در 986 پست
      حضور : 7 روز 12 ساعت 49 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      عمار آنلاین نیست.



      در این جا آدم خود را در برابر فرمان الهی دربارة خودداری از درخت ممنوعه دید، ولی شیطان اغواگر که سوگند یاد کرده بود که دست از گمراه کردن آدم و فرزندانش بر ندارد، به وسوسه‌گری مشغول شد. چنان که از سایر آیات قرآن استفاده می‌شود به آدم اطمینان داد که اگر از این درخت بخورد، او و همسرش فرشتگانی خواهند شد و جاویدان در بهشت زندگی می‌کنند. (2)
      طبق این تحلیل گرچه این نکته که اگر آدم از درخت ممنوعه نمی‌خورد، آیا باز هم از بهشت اخراج می‌شد یا نه، به خوبی معلوم نیست و در روایات هم در این باره چیزی نیامده ، ولی این مسئله قطعی است که خداوند می‌دانست که خلیفة او بالاخره بر اثر این رخدادها بر روی زمین مستقر خواهد شد. هدف خلافت او از این رهگذر تحقق خواهد گرفت. البته باید توجه داشت این در صورتی است که گفته شود بهشتی که آدم در آن بوده، روی زمین نبوده ،بلکه در یکی از کرات آسمانی بوده است. (3) اما دیدگاهی می‌گوید بهشتی که آدم در آن بوده، یکی از باغ‌های سرسبز در روی زمین بوده و در برخی روایات نیز همین نظریه مطرح شده، مثلاً از امام صادق(ع) نقل شده «بهشت آدم باغی از باغ‌های دنیا بوده که خورشید و ماه بر آن می‌تابید ؛ اگر بهشت جاودان بود، هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی‌شد». (4). گفتنی است که غار نشینی بشر در آغاز و یا تکامل در مسایلی نظیر زبان و اختراعات و پیشرفت های علمی و مانند آن جزء فرایندی طبعیی حیات اوست و منافات با مطلب یاد شده ندارد .
      چه این که می توان احتمال داد که انسان های اولیه ای که در غارها زندگی می کرده اند، از نسل آدم و حوا بوده اند؛ زیرا بر اساس تخمین ها، حضرت آدم حدود هفت تا نه هزار سال پیش زندگی می کرده است. (5) اگر به تخمین ها بتوان اعتماد کرد، حضرت آدم از انسان های ماقبل تاریخ و ممکن است غارنشینانی از نسل او بوده اند.
      احتمال دیگر آن است که آنان از نسل آدم و حوا نباشند ؛ زیرا طبق آیات قرآن نسل آدم ( فرزندان آدم) کشاورزی می دانستند ، در حالی که طبق تاریخ ، انسان های غار نشین قبل از دوره کشاورزی زندگی می کردند .
      بر اساس برخی روایات، پیش از خلقت حضرت آدم، انسان هایی شبیه بشر کنونی روی زمین زندگی می کرده اند اما پیش از حضرت آدم همه آن ها از بین رفتند. امام سجاد(ع) خطاب به ابوحمزه ثمالی فرمود: آیا گمان می کنی که خداوند مخلوقاتی غیر از شما را نیافریده ؟ بله، به خدا سوگند، خداوند هزار هزار آدم و هزار هزار عالم آفریده است. (6)در هر صورت تعارضی بین آن دو رویکر نخواهد بود ،چون بالاخره بشر به تدریج به تمدن و پیشرفت های های گوناگون دست یافت و در آغاز آن تمدن ها را نداشته اند .
      منابع:
      1. بقره (2) آیه 30.
      2. تفسیر نمونه، ج 1، ص 184، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1379ش.
      3. همان، ص 187.
      4. همان.
      5. مطهر بن طاهر مقدسی، آفرینش ‏و تاریخ، ، ص 370 ،نشر نی ،تهران، 1365 ش
      6. محمد باقر مجلسی ،بحار الانوار، ج 25، ص 25 ،ح 45،نشر دارالاحیا التراث العربی، بیروت، 1403 ق


      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


    13. تشكر : niiky

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •