• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۹۰
      نوشته : 94 تشکر : 67
      مورد تشکر: 189 در 86 پست
      حضور : 1 ساعت 50 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      raze_shab آنلاین نیست.

      آیا تفاوت در خلقت انسان ها ظلم نیست ؟




      سلام و تشکر میخواستم بپرسم که چرا خداوند انسان ها را متفاوت آفريده و آيا اين تفاوت ها ظلم نيست ؟


      کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۲۳ در ساعت 02:13

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 2,046 تشکر : 856
      مورد تشکر: 4,099 در 1,599 پست
      حضور : 2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 3 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط raze_shab نمایش پست
      سلام و تشکر میخواستم بپرسم که چرا خداوند انسان ها را متفاوت آفريده و آيا اين تفاوت ها ظلم نيست ؟


      کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3
      با سلام و عرض ادب

      ظلم جايي است كه حق موجودي را بگيرند و به ديگري بدهند موجودي همانند انسان كه خداوند با فضل و رحمتش وجود را به وي عطا كرده است هيچ حقي ندارد چون خداوند انسان را از نيستي خلق فرمود هر چه خداوند عطا مي كند تفضل و بخشش است بنابراين ظلمي صورت نمي پذيرد چون وقتي سخن از بخشش و هبه است در بخشش كسي نمي تواند بگويد چرا به من كم دادي و به او زياد .


      براي توضيح بيشتر در اين زمينه عرض مي شود :

      آنچه در پاسخ به این پرسش و سؤالات مشابه آن است در ابتدا باید توجه داشت، که تمام مواردی که در آفرینش انسان ها و موجودات دیگر به عنوان نابرابری لحاظ می شود ، تفاوت‏هایى است که در جهان وجود دارد، نه تبعیض‏ها.


      فرق تفاوت و تبعیض آن است که در فرض تبعیض، چند موجود قرار دارند که همه شایستگى و حق یکسان دارند و به یکى داده مى ‏شود و به دیگرى داده نمى ‏شود یا کم تر داده مى ‏شود، اما در صورت تفاوت در آفرینش اصلاً حقى مطرح نیست تا بحث تبعیض به میان آید. در مورد آفرینش انسان، از ابتدا انسانى نبوده تا حقى مطرح باشد.


      بنابر این این تصور که از طرف خداوند حق انسان ها ادا نمی شود تصور صحیحی نیست.
      از طرف دیگر دلیلی وجود ندارد که خداوند بین آفریده ها تبعیض قائل شود یا ظلمی بر کسی روا دارد. چون تبعیض و ظلم یا ناشی از جهل است یا کمبود و نیاز و یا... در حالی که همه آفریده گان نسبت مساوی با خداوند داشته و همه آفریده او هستند و او از هر عیب و نقصی مبرا است.


      اگر هم نابرابری ها در جامعه انسانی و مربوط به خود انسان ها باشد این بحث مستقل و جدا گانه ای است.
      اما این که راز تفاوت های انسان ها برای چیست باید گفت: اشیاء از نظر خوبى و بدى اگر تنها و منفرد و مستقل از اشیاى دیگر در نظر گرفته شوند، یک حکم دارند و اگر جزء یک نظام و به عنوان عضوى از اندام در نظر گرفته شوند، حکم دیگرى پیدا مى ‏کنند، مثلاً اگر از ما بپرسند که خط راست بهتر است یا خط کج، ممکن است بگوییم خط راست بهتر از خط کج است، ولى اگر خط مورد سؤال جزئى از یک مجموعه شد، در یک مجموعه به طور مطلق، نه خط مستقیم پسندیده است و نه خط منحنى. وقتى که جهان را جمعاً مورد نظر قرار مى ‏دهیم، ناچاریم بپذیریم که در نظام کل و در توازن عمومى، وجود پستی‏ ها و بلندى ‏ها، فراز و نشیب‏ها، تاریکى و روشنایى ‏ها، همه لازم است .


      جهان چون چشم و خط و خال و ابروست‏ ***که هر چیزش به جاى خویش نیکو است‏


      اگر اختلاف و تفاوت وجود نداشته باشد، دیگر مجموعه و نظام مفهومى ندارد. شکوه و زیبایى جهان در تنوع و اختلاف‏هاى رنگارنگ آن است. قرآن کریم وجود اختلاف‏ها را از آیات و نشانه‏هاى قدرت الهى مى‏ شمرد. زشتى ‏ها، نه تنها از این نظر ضرورى مى ‏باشند که جزئى از مجموعه جهانند و نظام کل به وجود آن‏ها بستگى دارد، بلکه از نظر نمایان ساختن و جلوه دادن به زیبایى ‏ها نیز وجود آن‏ها لازم است.
      اگر در جهان زشتى نبود، زیبایى هم نبود. اگر همه مردم زیبا بودند، هیچ کس زیبا نبود، همان طورى که اگر همه مردم زشت بودند، هیچ کس زشت نبود.[ استاد مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 167 - 166، با تلخیص]


      خداوند متعال به هر موجودى همان وجود و همان اندازه از کمال و زیبایى را مى ‏دهد که مى‏تواند بپذیرد. نقصانات از ناحیه ذات خود آن‏ها است، نه از ناحیه فیض بارى تعالى، نظیر خواص اَشکال هندسى که ذاتى موجودات است، مثلاً خاصیت مثلث این است که مجموعه زاویه هایش برابر با دو قائمه است و خاصیت مربع این است که مجموع زوایایش برابر با چهار قائمه است. معنایش این نیست که به آن، خاصیت دو قائمه و به این خاصیت چهار قائمه داشتن را اعطا کرده‏اند تا گفته شود چرا به مثلث ستم کرده‏ اند. تفاوت موجودات جهان همین طور است. بوعلى سینا گفته است: خدا زردآلو را زردآلو نکرده بلکه زردآلو را ایجاد کرده است.


      زردآلو از باب مثال است، منظور همه موجودات است، خدا اشیا را آفریده از آن‏ها ذاتاً اختلاف دارند. قرآن مجید این مطلب را با یک تمثیل بیان کرده و فرموده است:
      «أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةُ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَداً رَّابِیاً؛[رعد آيه 17] خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد، پس رودخانه‏ها به اندازه (ظرفیت) خویش جارى شده و سیلاب كفى را بر خود حمل كرد.»



      یعنى رحمت فیض پروردگار هیچ موجود مستعدى را محروم نمى ‏سازد و براى همه یکسان است، ولى استعداد و ظرفیت موجودات یکسان نیست. استعدادها مختلف است. هر ظرفى به قدرى که گنجایش دارد، از رحمت خدا لبریز مى‏گردد. پس هر موجودى، حق خود را که امکان داشته دریافت دارد، دریافت کرده است.»[ استاد مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 172 - 171، با تلخیص]

      به نقل از پايگاه شهر سوال «مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني»

      ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۲/۲۳ در ساعت 16:23
      آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

    4. تشكرها 2 : محمد 0202, ابدیت
    5. #3
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۹۱
      نوشته : 283 تشکر : 139
      مورد تشکر: 281 در 155 پست
      حضور : 6 روز 5 ساعت 53 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      محمد 0202 آنلاین نیست.



      با عرض سلام خدمت دوستان

      در پاسخ به سوال دوست عزیز (راز شب) میخواستم عرض کنم این تفاوت ( حتی اگر آنرا به انسان های معلول مادرزاد هم بسط دهیم) نه تنها ظلم نیست که منتهای عدل است. برای عرایض خودم استدلالی شخصی دارم که با استدلال پاسخگوی محترم اعتقادی 3 متفاوت است. آنرا با مقدمه ای کوچک عرض میکنم:

      بر اساس دانش فعلی بشر،
      عمر جهان حدود سیزده میلیارد سال تخمین زده میشود...
      عمق شناخته شده کائنات حدود سیزده میلیون سال نوری برآورد شده است...
      محاسبات آماری وجود بین سی تا پنجاه بیلیون ترلیون ستاره را در کائنات نشان میدهند...

      اما تمام آنچه در سه خط بالا گفته شد تابع یک (چیز) هستند و آن قانون است. قوانین جهان در سرتاسر کائنات یکسان است. اگر در سیزده میلیارد سال پیش اکسیژن و ئیدروژن با هم مخلوط میشدند آب درست میشد و الآن هم همینطور است... هیچ موجودی زنده یا بدون حیات و حتی هیچ تصوری، خارج از قوانین از پیش تعریف شده نمیتواند عمل کند...
      از بین تمام قوانین طراحی شده و اعمال شده توسط پدید آورنده کائنات ما با تمام دانش روز خود تعداد انگشت شماری را به صورت ناقص شناخته ایم اما در همین تعداد قوانین شناسایی شده و در تمام انها یک چیز مشترک است و آن وجود این علامت (=) در جایی از هر قانون است.
      علامت مساوی به سادگی تعادل و برابری بین دو سوی بک معادله را نشان میدهد. در یک معادله (ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، جامعه شناسی و و و) اگر شما پارامتر های یک سوی معادله را داشته باشید به تنها و تنها جواب معادله در سوی دیگر علامت = راهنمایی میشوید و آین عین عدالت است!
      بر اساس این دیدگاه تفاوت های خیلی کوچک تا بسیار بزرگ انسانها با هم از انتخاب یا استقرار پارامتر های یک سوی معادله ناشی میشوند، معادلاتی بسیار بلند و پیچیده که ما در خم شناسایی الفبای آنها هستیم.
      بی عدالتی زمانی بود که یکبار حاصل دو و سه پنج و بار دیگر هفت از آب در میامد! ویا به صورت اتفاقی ترکیب اکسیژن و ئیدروژن منجر به تولید مواد مختلف میشد. ظلم زمانی بود که در شرایط مساوی (که فقط از نظر تئوری امکان دارد و عملا ممکن نیست) از دو مادر آلوده به ایدز یک فرزند آلوده و یک فرزند سالم بدنیا میامد.
      بنا بر این انچه در جهان هستی رخ میدهد همه و همه تابع قوانین و معادلاتی از پیش تدوین شده میباشد که کوچکترین نا برابری (عدم تساوی) در دو سوی این معادلات وجود ندارد. آیا این عدل نیست؟

      منتظر راهنمایی شما هستم
      با تشکر

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •