• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۷
      نوشته : 37 تشکر : 149
      مورد تشکر: 39 در 24 پست
      حضور : 17 ساعت 41 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      hamid3pnn آنلاین نیست.

      پرسش سوال مهم در مورد کتاب تورات و انجیل




      با سلام خدمت دوستان عزیز

      میخواستم بپرسم کتاب هاب تورات و انجیل مثل قرآن , سخنان مستقیم خداوند هستند که بدون دخالت پیامبر(ص) در نحوه نگارش

      نوشته شده اند یا مثلا خداوند سخنان و دستورات را وحی کرده و حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) با ادبیات خودشان

      آن را نوشته اند و سخنان مستقیم نیستند؟

      و چرا اینقدر کتاب های تورات و انجیل مختلف و زیاد هستند؟

      خیلی ممنون

      انشاءالله سربلند بشید



      کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 2

      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۰۲ در ساعت 11:58

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 684 تشکر : 739
      مورد تشکر: 1,025 در 462 پست
      حضور : 3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 2 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط hamid3pnn نمایش پست
      با سلام خدمت دوستان عزیز

      میخواستم بپرسم کتاب هاب تورات و انجیل مثل قرآن , سخنان مستقیم خداوند هستند که بدون دخالت پیامبر(ص) در نحوه نگارش

      نوشته شده اند یا مثلا خداوند سخنان و دستورات را وحی کرده و حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) با ادبیات خودشان

      آن را نوشته اند و سخنان مستقیم نیستند؟

      و چرا اینقدر کتاب های تورات و انجیل مختلف و زیاد هستند؟

      خیلی ممنون

      انشاءالله سربلند بشید
      سلام و درود خداوند متعال بر شما

      فرمایش شما در سه محور قابل بررسی است :

      1. آیا متن تورات و انجیل به صورت مستقیم از طرف خداوند متعال وحی است؟
      2. آیا همه تورات و انجیل وحیانی و از طرف خداوند متعال است؟
      3. علت وجود نسخه های مختلف از کتاب مقدس چیست؟

      در رابطه با محور اول مهمترین نکته این است که تنها راه مشخص شدن اینکه آیا الفاظ بیان شده از سوی یک پیامبر مستقیما از جانب خداوند آمده است یا اینکه صرفا معانی از جانب خداوند است؛ خود وحی و خود پیامبر است. یعنی تنها و تنها از راه وحی و خود پیامبر میتوان فهمید و اثبات کرد که آیا این الفاظ از سوی خداوند است یا نیست.

      مثلا در مورد قران کریم ما چنین آیاتی داریم :
      إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم، شايد شما درك كنيد (و بينديشيد)![1]

      و علت این موضوع کاملا مشخص است؛ زیرا تنها کسانی که به حریم وحی راه دارند می توانند ویزگیهیا وحی و خصوصیات آن را بیان کنند.

      با عنایت به این نکته عرض می شود که در خود کتاب مقدس و در دیگر اموزه های وحیانی که بر پیامبران نازل شده است هیچ اشاره ای به اینکه متن و الفاظ کتاب مقدس نیز از جانب خداوند متعال آمده باشند نداریم.

      و از طرفی قرائن و شواهد مختلفی وجود دارد که اثبات میکند الفاظ کتاب مقدس از جانب خداوند متعال نیست.
      همانطور که میدانیم کتاب مقدس مجموعه بیش از شصت کتاب مختلف است. که بخش زیادی از نامه های بزرگان مسیحی مانند پولس و یا مکاشفه یوحنا و اعمال رسولان و مانند ان است. این بخش از کتاب مقدس نه تنها الفاظش از سوی خداوند متعال نیست بلکه اصلش را نیز نمی توان به پیامبران نسبت داد.

      و در مورد اناجیل اربعه (متی / لوقا / مرقس / یوحنا): این بخش از کتاب مقدس نیز نوشته چهار نفر از حواریون و شاگردان حضرت مسیح است که در انها زندگی نامه و حتی نحوه کشته شدن حضرت عیسی علیه السلام نیز امده است[2]. و این خود گواهی میدهد که این متون نیز منسوب به غیر پیامبران است. و از انجا که این بخش از کتاب مقدس نیز توسط پیامبران نوشته نشده است قطعا الفاظ آن نیز منسوب به خداوند متعال نیست چون این اشخاص به حریم وحی راه نداشته اند. اساسا همین تعدد و تفاوت اناجیل خود دلیلی محکم در عدم استناد الفاظ آن
      به خداوند متعال است.

      و در مورد عهد عتیق نیز تقریبا همین موضوع وجود دارد.

      از طرفی در هیچ آموزه وحیانی چه در خود عهد عتیق و چه در غیر آن بیان نشده است که متن و الفاظ این کتاب از جانب خداوند متعال است و در مقابل نشانه های فراوانی بر خلاف این موضوع وجود دارد.

      بر اساس قرائن و شواهد فراوان عهد عتیق یا همان تورات مجموعه ای از حدود 40 سِفر یا کتاب است که بیشتر به شرح حال و تاریخ انبیا بنی اسرائیل شباهت دارد تا وحی الهی که الفاظش نیز از جانب خداوند باشد. و وقتی نویسندگان این کتابها غیر پیامبران بودند طبعا نمی توان آنها را مخاطب خداوند در وحی دانست. و لذا الفاظ نگارش یافته را نمیتوان به خداوند نسبت داد.

      در این زمینه دانشمندی یهودی به نام ابن عزرا (حدود 1090 - 1165) شواهدی را بر اینکه کتاب تورات و عهد عتیق نمی تواند منسوب به حضرت موسی علیه السلام باشد ارائه کرد و بعد ها شخصی به نام باروخ اسپینوزا (۱۶۳۲ - ۱۶۷۷ میلادی) مبتنی بر روشی که ابن عزرا کشف کرده بود این تحقیق را کاملتر نموده و در ادامه نیز افراد مختلف دیگری این موضوع را مورد مطالعه دقیقتر قرار داده و شواهد بیشتری بر این موضوع ارائه کردند.

      متن کامل مقاله اسپینوزا را میتوانید در "مجله هفت آسمان شماره 1 ترجمه علی رضا ال بویه ببینید" در این لینک
      http://www.noormags.com/view/fa/arti...e/7747/89/text به عنوان نمونه به چند مورد از دلایل ارائه شده توسط اسپینوزا اشاره میکنیم :

      1. در این کتاب ماجرای وفات حضرت موسی ع و عزاداری پیروانش بر او به طور مفصل حکایت شده است. حتی مقایسه حضرت موسی با دیگر پیامبران بنی اسرائیل .[3] و نشان از این دارد که نویسنده کسی غیر از ح
      ضرت موسی ع است.

      2. در کل کتابهای عهد عتیق معمولا هر وقت از حضرت موسی ع سخن می گوید او را با ضمیر غائب یاد میکند و حتی نشانی از اینکه موسی مستقیما مخاطب خداوند قرار گرفته باشد نیست مانند این نمونه ها :

      موسی با خدا سخن گفت. (سفر خروج 33:9).
      و خداوند با موسی روبه رو سخن می‌گفت...(سفر خروج 33:11).

      موسی مرد بسیار حلیم بود بیشتر از جمیع مردمانیکه بر روی زمین‌اند(سفر اعداد 12:3).

      موسی بر رؤسای لشکر... غضبناک شد (سفر اعداد 31:14).

      پس موسی بنده خداوند در آنجا به زمین موآب برحسب قول خداوند رحلت نمود(سفر تثنیه 34:6).

      و پیامبری مثل موسی تا در بنی اسرائیل برنخاسته است که خداوند او را روبه رو شناخته باشد (سفر تثنیه 36:10)

      همه اینها بیانگر این است که کسی غیر از حضرت موسی در حال حکایت زندگی ایشان است. و این موضوع در مورد دیگر پیامبرانی که کتابهای تورات به ان ها منسوب است نیز صدق می کند.
      و موارد دیگر.

      برای مطالعه بیشتر به مجله هفت آسمان شماره 1 ترجمه مقاله باروخ اسپینوزا ترجمه علیرضا آل بویه مراجعه بفرمایید.

      البته توجه داشته باشیم در این موضوع صرف نبودن دلیل اثبات کافی است. چون انتساب الفاظ این کتابها به خداوند متعال به عنوان یک ادعی نیازمند دلیل است و چنانچه دلیلی بر ان وجود نداشته باشد (گفته شد که این دلیل باید برخواسته از متن وحی باشد) برای عدم انتساب کافی است. و ارائه دلیل برای اثبات خلاف این ادعی در واقع تلاش برای اشکار کردن این موضوع است.

      بررسی بعد دوم در پست بعد





      -----------------------------------------------
      [1] سوره یوسف آیه شماره 2.
      [2] انجیل لوقا باب 27 آیات 35 به بعد. انجیل مرقس باب 15 ایات 25 به بعد. انجیل لوقا ایات 32 به بعد. انجیل یوحنا باب 19 ایات 18 به بعد.
      [3] سفر تثنیه باب 34.
      ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 2 : ۱۳۹۱/۰۴/۳۰ در ساعت 10:42

      قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

      صُحْبَةُ الْأَخْيَارِ تَكْسِبُ‏ الْخَيْرَ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالطِّيبِ حَمَلَتْ طِيبا.
      همنشينى با نيكان كسب خير مى كند، مانند باد كه چون بر گل خوش بو وزد بوى عطر مى آورد.
      و
      صُحْبَةُ الْأَشْرَارِ تَكْسِبُ‏ الشَّرَّ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالنَّتْنِ حَمَلَتْ نَتْنا.
      همنشينى با اشرار و بدان كسب شر است مانند باد كه به مزبله بوزد، بوى بد مى رساند.

      تصنيف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص431



      ایدی قبلی بنده پاسخگوی کلامی بوده است.


    4. تشكر : hamid3pnn
    5. #3
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 684 تشکر : 739
      مورد تشکر: 1,025 در 462 پست
      حضور : 3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 2 آنلاین نیست.



      و اما بررسی بعد دوم

      2. آیا همه تورات و انجیل وحیانی و از طرف خداوند متعال است؟

      مقدمه :
      همانگونه که در بعد اول نسبت دادن الفاظ کتاب مقدس به خداوند متعال بررسی شد در بعد دوم بررسی نسبت دادن کلمات کتاب مقدس به پیامبر خدا مورد بررسی قرار میگیرد. یعنی وقتی که میخواهیم بررسی کنیم که آیا همه کتاب مقدس وحی بوده است یا خیر؟ در واقع باید بررسی کنیم که آیا همه آنچه در کتاب مقدس نوشته شده است از قول پیامبر یا لا اقل مورد تایید پیامبر بوده است یا خیر؟ و از آنجا که وحی تشریعی بر غیر پیامبر نازل نمیشود و اثبات وحی غیر تشریعی بر غیر پیامبر نیازمند دلیل قطعی دینی است؛ ناتوانی در اثبات انتساب کتاب مقدس به پیامبر و یا تایید او؛ غیر وحیانی بودن این کتاب را اثبات می کند.

      و البته دقت داشته باشیم در بررسی این موضوع ما هنوز در مقام صحت یا عدم صحت محتوای کتاب مقدس نیستیم صرفا در صدد اثبات یا عدم اثبات وحیانی بودن لفظ یا محتوای این کتاب هستیم.

      از آنجا که کتاب مقدس خود از اجزاء مختلفی تشکیل شده است در مقام بررسی باید هر بخش را مستقل مورد بررسی قرار دهیم.

      اول : اناجیل اربعه.

      آنچه مسلم و قطعی است هر چهار انجیل مرقس / لوقا / متی / یوحنا بعد از حضرت عیسی به رشته تحریر در امده و ثبت و ضبط شده اند.

      انجیل مرقس
      طبق دیدگاه های جدید ظاهرا انجیل مرقس قدیمی ترین انجیل نگارش یافته است که بین سالهای 65 تا 70 میلادی به نگارش در آمده است.و حتی عده ای معتقدند که نویسنده خودش حتی حضرت عیسی را ندیده است بلکه شاگرد پطرس بوده است و آنچه از او شنیده ثبت کرده است.
      با توجه به اینکه حضرت عیسی تا حدود سال 30 میلادی در بین مردم بوده؛ اولین انجیل حدود 35 سال بعد از ایشان نگارش یافته و این مدت زمان زیادی برای یادآوری مطالب است و خصوصا مسیری که این مطالب را تا این تاریخ منتقل کرده است. که عمدتا به صورت نقل از دیگران بوده است.
      بنابر این نمیتوان یقین کرد که همه آنچه مرقس نقل می کند، گفته ها و سخنان حضرت عیسی علیه السلام باشد. و خود او نیز مخاطب وحی نبوده است.[1]

      انجیل متی
      بر اساس شواهدی از خود انجل متی و همچنین دیدگاه اکثر دانشمندان؛ متی انجیل خود را در سالهای بعد از 70 میلادی نوشته است و با فاصله حدود چهل سال بعد از حضرت عیسی دست به این اقدام زده است. هرچند در بین مسیحیان قول رایج این است که نویسنده این انجیل از حواریون حضرت عیسی علیه السلام بوده است ولی بر اساس شواهد و قرائن مختلف نمیتوان چنین دیدگاهی را پذیرفت.
      در هر صورت با توجه با فاصله زمانی بین او و حضرت عیسی و همچنین شک و تردیدها در مورد نویسنده این کتاب نمیتوان در وحیانی بودن آن به یقین رسید. زیرا همانطور که اشاره شد زمانی میتوان یک متن یا محتوی را وحیانی دانست که از قول خود معصوم نقل شده باشد و یا مورد تایید او قرار گرفته باشد.[2]

      انجیل لوقا
      نکته قابل توجه در این انجیل این است که خود نگارنده در ابتدای انجیلش اشاره میکند که کتاب من بر اساس گفته های شاهدان نگارش یافته است.
      "چنانچه‌ آنانی‌ که‌ از ابتدا نظارگان‌ و خادمان‌ کلام‌ بودند به‌ ما رسانیدند"[3]

      از جمله نکات مهم در خصوص این انجیل این است که طبق قول مشهور نویسنده این انجیل شاگرد و همراه پولس بوده است که به دنبال تبلیغات او ایمان اورده است و لذا وی نیز خود حضرت عیسی را درک نکرده است.
      و نکته دیگر این است که بسیاری معتقدند انجیل متی به عنوان منبعی برای این انجیل نقش داشته است و لذا بعد از آن نگاشته شده است.
      حاصل این دو نکته این است که خاستگاه این انجیل نیز نمیتواند وحیانی باشد. از طرفی فاصله ای طولانی با حضرت عیسی دارد و از طرف دیگر خودش بیان میکند که این مطالب را از زبان شاهدان و به صورت شفاهی جمع آوری کرده است. و همه این موارد در کنار هم ما را از اعتماد و یقین به اینکه گفته های این انجیل وحیانی باشند باز می دارد. طبق قول مشهور این کتاب بین سالهای 80 تا 85 میلادی نگارش یافته است.[4]

      انجیل یوحنا
      این انجیل از نظر محتوا با دیگر اناجیل دارای تفاوتهایی است و در عین حال کمتر کسی در تاخر این کتاب از دیگر اناجیل تردید دارد. قول مشهور در نگارش این انجیل پایان قرن اول میلادی را نشان می دهد.
      در اینکه نویسنده این کتاب چه کسی است و آیا زا حواریون حضرت عیسی بوده است یا خیر اختلافات زیادی وجود دارد.
      این فاصله زمانی و اختلافات در مورد نویسنده و خصوصا نگرش عیسی خدایی که در این انجیل مشهود است (برخلاف سه انجیل دیگر = اناجیل همنوا) مانع از یقین و اعتماد به وحیانی بودن مطالب مندرج شده در این کتاب و اعتماد به انتساب آنها به پیامبر می شود. [5]

      رساله های پولس
      اکثر اندیشمندان بر این باورند که رساله های پولس از نظر تاریخ نگارش قدیمی ترین بخشهای کتاب مقدس هستند. که ظاهرا در تاریخ قبل از سال 62 میلادی نگارش یافته اند. از انجا که پولس بعد از حضرت عیسی ایمان آورده و تا قبل از آن جزء دشمنان سرسخت حضرت عیسی بوده است پس با خود حضرت عیسی همنشین و هم سخن نبوده است.[6]
      و همچنین در سخنانش شاهدی که بتوان به پشتوانه آن اثبات کرد که سخنان او برگرفته از فرمایشات حضرت عیسی هستند وجود ندارد. و در واقع بیشتر سخنان خود او است.
      با توجه به معیار پیش گفته سخنان او نه قابل انتساب به پیامبر است و نه مورد تایید پیامبر قرار گرفته است و این مانع از پذیرش سخنانش به عنوان وحی است.

      تقریبا همین حکم و وضعیت در مورد دیگر بخشهای کتاب مقدس بخش عهد جدید جاری است.

      و اما در مورد عهد قدیم
      طبق مطالعات و تحقیقاتی که ابن عزرای یهودی و دیگران و خصوصا باروخ اسپینوزا انجام دادند شواهد مختلف و قابل اعتنایی در گوشه و کنار بخش های مختلف عهد جدید وجود دارد که بیانگر این است که نویسنده این کتابها غیر از پیامبر است و مطالبی در آنها وجود دارد که ننمیتواند گفته پیامبر باشد.
      به عنوان نمونه سخنانی که از قول حضرت موسی علیه السلام در ورای اردن نقل می شود[7] قابل اعتماد نیست زیرا در بخشی از خود عهد عتیق بیان شده است که حضرت موسی از اردن عبور نخواهد کرد.[8]
      از این دست شواهد در خود کتاب مقدس زیاد است.
      و همچنین بسایری از دیگر کتباهیی که عهد قدیم را تشکیل میدهند دارای سبک و بیانی تاریخی هستند که احتمال نگارش انها توسط پیامبر را منتفی میکند و ظاهرا کسی غیر از پیامبر آن را نگاشته است. و عباراتی را شامل میشود که گفتن ان توسط پیامبر غیر قابل پذیرش است. به عنوان نمونه در ابتدای کتاب سموعیل اصل تولد و چگونگی تولد سموعیل را توضیح میدهد[9] که نمیتوان پذیرفقت ان را پیامبر گفته باشد.
      و نکته دیگر این است که به شهادت خود عهد قدیم تورات حضرت موسی ع بر روی یک مذبح نوشته شده بود و طبق عالمان خود کتاب مقدس اسن مذبح حدود 12 سنگ بوده است.[10] و گواهی می دهد که تورات حضر موسی بسیار کم حجم تر آنچه به عنوان تورات معروف است؛ بوده است.

      البته توجه داشته باشیم که بحث فعلی ما نقد اثبات کلی بود. یعنی نمیتوان همه کتاب مقدس را به پیامبران منسوب کرد و آن را وحی دانست. و این منافاتی ندارد که در بین عبارت مطرح شده مطالب و سخنانی از قول پیامبران نقل شده باشد به هر حال نمیتوانیم همه کتاب مقدس را وحی بدانیم.

      --------------------------------------------
      [1] http://www.noormags.com/view/fa/arti...e/6144/74/text . ص86
      [2] http://www.noormags.com/view/fa/arti...e/6144/74/text . ص88
      [3] انجیل لوقا باب 1 آیه 2.
      [4] http://www.noormags.com/view/fa/arti...e/6144/74/text . ص 91
      [5] http://www.noormags.com/view/fa/arti...e/6144/74/text . ص95
      [6] http://www.noormags.com/view/fa/arti...e/6144/74/text . ص 77 به بعد.
      [7] سفر تثنیه باب 1 آیه 1.
      [8] همان باب 31 آیه 2.
      [9] کتاب سموعیل باب 1 آیه 1.
      [10] سفر تثنیه باب 27 آیه 1 به بعد. و کتاب یوشع باب 8 آیه 32 و 33.
      ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 2 : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت 12:45

      قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

      صُحْبَةُ الْأَخْيَارِ تَكْسِبُ‏ الْخَيْرَ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالطِّيبِ حَمَلَتْ طِيبا.
      همنشينى با نيكان كسب خير مى كند، مانند باد كه چون بر گل خوش بو وزد بوى عطر مى آورد.
      و
      صُحْبَةُ الْأَشْرَارِ تَكْسِبُ‏ الشَّرَّ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالنَّتْنِ حَمَلَتْ نَتْنا.
      همنشينى با اشرار و بدان كسب شر است مانند باد كه به مزبله بوزد، بوى بد مى رساند.

      تصنيف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص431



      ایدی قبلی بنده پاسخگوی کلامی بوده است.


    6. تشكر : hamid3pnn
    7. #4
      کارشناس پاسخگوی اعتقادی
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 684 تشکر : 739
      مورد تشکر: 1,025 در 462 پست
      حضور : 3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      پاسخگوی اعتقادی 2 آنلاین نیست.



      بعد سوم

      علت نگارش نسخه های مختلف از کتاب مقدس

      قبل از تحلیل علت نگارش نسخه های مختلف از کتاب مقدس خصوصا اناجیل توجه به این نکته لازم است که وجود اناجیل مختلف که در برخی موارد با یکدیگر دارای تعارض و اختلافهتی نیز می باشند مهمترین گواه و شاهد بر غیر وحیانی بودن این کتابها و نوشته شدن آنها توسط افراد مختلفی است که نمیتوان به عنوان وحی یا سخن خداوند متعال به آنها اعتماد کرد.

      برخی از محققان تعداد اناجیل نگارش یافته را تا حدود 140 انجیل دانسته اند[1] که عمدتا تا قبل از قرن چهار میلادی به نگارش درآمده اند. و بسیاری از آنها از بین رفته و یا نابود شده اند.

      شاید بتوان گفت ریشه اصلی و منشا حقیقی این تعدد در واقع بر می گردد به وحیانی نبودن این اناجیل و عدم استناد آن به پیامبر خدا، چه اینکه اگر حقیقتا منشا این عبارات و کتابها سخنی وحیانی یا کلام پیامبری از پیامبران خدا می بود همگان می بایست در صحت استناد سخنان خود به آن تلاش کنند و نتیجه این تلاش مانع این تعدد و اختلاف ها می شد در هر حال یا اصل چنین تلاشی صورت نگرفته است و یا امکان چنین تلاشی (با توجه به فاصله زمانی بین نگارش انجیلها و پیامبر خدا) وجود نداشته است. در هر صورت این برای ما فرقی نمی کند مهم این است که آنچه امروزه به عنوان کتاب مقدس در بین ما رایج است نمیتواند(به طور کامل) وحیانی باشد.

      نکته ای که مطرح شد زمینه ساز مطلبی دیگر شد :
      به گفته برخی مورخان انجیل نگاری در فاصله زمانی قرن دوم میلادی به یک حس مذهبی تبدیل شد بگونه ای که اکثر مردم به قصد ترویج روح صدق و پاکی انگیزه و تمایل زیادی به چنین کاری داشتند و حتی به دنبال انتقال برخی اندیشه هایی که قبل از میلاد در بین یهودیت مطرح بود، به عالم مسیحیت پشتوانه فکری نیز پیدا کرد. مانند اینکه خیلی از مردم معتقدند بودند امثال افلاطون و فیثاغورث استفاده از دروغ و داستان را برای ترویج حق جایز میدانسته اند.

      کنار هم قرار گرفتن این دو اندیشه زمینه را برای رواج انجیل نگاری آن هم بدون التزام عملی در دقت و راستی آزمایی مطالب نگارش یافته، فراهم کرد.[2] لوقا نیز در ابتدای انجیل خود به طور ضمنی به این نکته اشاره می کند: "از آن جهت که بسیاری دست‌ خود را دراز کردند به تألیف حکایت آن اموری که‌ نزد ما به اتمام رسید"[3]
      به هر حال رواج انجیل نویسی و وجود اختلافات فراوان و تناقضات مختلف بین این انجیلها باعث شد تا اربابان کلیسا در مجلسی به نام "شورای لائودیسه" که در سال 364 میلادی تشکیل شد؛ از بین این همه انجیل چهار انجیل را قانونی و بقیه را غیر قانونی معرفی کند و حفظ و نگهداری این کتب غیر قانونی را به عنوان یک جرم معرفی کنند. البته این ادعای اصحاب کلیسا مورد نقد قرار گرفته است.[4]

      برخی از انجیلهایی که غیر قانونی شمرده شدند :
      "انجیل سن توماس" و "انجیل سن ژاک" که تقریبا به طور کامل محفوظ مانده اند و انجیلهایی که بخشهایی از انها امروزه در دسترس هستند : انجیل مصریان، انجیل اثنی عشر، انجیل ابدی، انجیل آندره، انجیل آپل، انجیل برنابا، انجیل‌ بارتلمی، انجیل بازیلید، انیجل سیرنت، انجیل حوا، انجیل عبریان، انجیل مانوی‌ها، انجیل مارسیون، انجیل فلیپ، انجیل پطرس، انجیل تانین، انجیل والانتن، انجیل سوری‌ها، تاریخ ولادت مریم و انجیل صباوت. و موارد دیگر.[5]

      به هر حال نبود یک منبع حقیقی مورد اعتماد و قبول مسیحیان مختلف در کنار گرایشها و رویکردهای مختلف اقوام و طوایفی که به مسیحیت میگرویدند و حس رقابت بین ایشان و اشتیاق ایشان به داشتن انجیلی بومی و ملی سبب گسترش نسخه های مختلف با اختلافات و تناقضات فراوان شد. [6] زیرا عمده این افراد در نگارش این انجیلها به گفته های شفاهی دیگران اکتفا میکردند و تلاشی برای بررسی صحت یا عدم صحت آن انجام نمیدادند.

      در علت انتخاب اناجیل چهارگانه به عنوان اناجیل قانونی مباحث مختلفی مطرح شده است که عمدتا دو نکته مورد توجه قرار گرفته است :
      1. وجود طرفداران بیشتر در بین اقوام مسیحی. (عدم قبول انجیل آنها میتوانست واکنش هایی را به دنبال داشته باشد).
      2. همگرایی بیشتر این اناجیل با اندیشه های پولسی که برای نو مسیحیانی که تازه از یهودیت و بت پرستی به مسیحیت گرویده بودند باور پذیر تر بود.



      --------------------------------------------------
      [1] کری ولف / درباره مفهوم انجیلها ص 100 به بعد / ترجمه محمد قاضی .
      [2] فخر الاسلام / محمد صادق . انیس الاعلام ج2 ص 28.
      [3] انجیل لوقا باب 1 آیه 1.
      [4] کری ولف / درباره مفهوم انجیلها ص 97 / ترجمه محمد قاضی .
      [5] مطالعه بیشتر ر.ک : فصلنامه هفت آسمان شماره 34 ص 209 مقاله اناجیل غیر رسمی. http://old.noormags.com/view/fa/articlepage/328565 .
      [6] کری ولف / درباره مفهوم انجیلها ص 90 / ترجمه محمد قاضی .
      ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 2 : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت 12:17

      قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

      صُحْبَةُ الْأَخْيَارِ تَكْسِبُ‏ الْخَيْرَ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالطِّيبِ حَمَلَتْ طِيبا.
      همنشينى با نيكان كسب خير مى كند، مانند باد كه چون بر گل خوش بو وزد بوى عطر مى آورد.
      و
      صُحْبَةُ الْأَشْرَارِ تَكْسِبُ‏ الشَّرَّ كَالرِّيحِ إِذَا مَرَّتْ بِالنَّتْنِ حَمَلَتْ نَتْنا.
      همنشينى با اشرار و بدان كسب شر است مانند باد كه به مزبله بوزد، بوى بد مى رساند.

      تصنيف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص431



      ایدی قبلی بنده پاسخگوی کلامی بوده است.


    8. تشكر : hamid3pnn

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •