+ ارسال موضوع جدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: منظور از" أُوتُوا الْعِلْمَ "درآیه 6سوره سبا چه کسانی هستند؟

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
  1. #1
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت : جنسیت آذر 1386
    نوشته : 304 تشکر : 161
    مورد تشکر: 524 در 243 پست
    حضور : 22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ :
    نتگرد آنلاین نیست.

    منظور از" أُوتُوا الْعِلْمَ "درآیه 6سوره سبا چه کسانی هستند؟




    سلام و خسته نباشید
    منظور از" أُوتُوا الْعِلْمَ "درآیه 6سوره سبا چه کسانی هستند؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : 1391/06/30 در ساعت 02:30
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2
    کارشناس پاسخگوی قرآن و حدیث
    تاریخ عضویت : جنسیت خرداد 1395
    نوشته : 477 تشکر : 0
    مورد تشکر: 1,534 در 449 پست
    حضور : 7 روز 1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت : 0 آپلود : 0
    گالری : 0 وبلاگ : 0
    پیام آنلاین نیست.

    جمع بندی




    پرسش:
    منظور از" أُوتُوا الْعِلْمَ "در آیه 6 سوره سبا چه کسانی هستند.؟


    پاسخ:
    بعضى از مفسران " الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ" را در اين آيه به آن دسته از علماى اهل كتاب تفسير كرده‏اند كه با مشاهده آثار حقانيت قرآن مجيد در پيشگاه آن خاضع مى‏شوند و اعتراف به حق بودن آن مى‏كنند.
    مانعى ندارد كه علماى اهل كتاب يكى از مصاديق آيه فوق باشند، ولى محدود كردن در آن ها هيچ گونه دليلى ندارد، بلكه با توجه به جمله " يَرَى" (مى‏بينند) كه فعل مضارع است، و با توجه به گسترش مفهوم " الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ" همه دانشمندان و انديشمندان را در هر عصر و هر زمان و مكان در بر مى‏گيرد.

    علم به انسان ديد و بينش مى‏دهد. «وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» در نقل تاريخ گذشته، عملكرد همه‏ گروه‏ها را بيان كنيم، چه مؤمنان و چه كافران. «سَعَوْا فِي آياتِنا ... وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» دانشمندان، علم خود را از خدا بدانند. «أُوتُوا الْعِلْمَ» نشانه‏ علم واقعى دريافتن حقّانيّت قرآن و پذيرفتن آن است. بدون علم و معرفت، حق‏ شناسى ممكن نيست. «أُوتُوا الْعِلْمَ ... هُوَ الْحَقَّ» عالم حقيقى، آن چه را از سوى خدا نازل شده مى‏پذيرد. «الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ» نزول وحى، از شئون ربوبيّت خداوند است. «أُنْزِلَ ... مِنْ رَبِّكَ» ميزان حقّ، وحى و قرآن است. «أُنْزِلَ إِلَيْكَ ... هُوَ الْحَقَّ» راه انبيا راه عزّت و شرف است. «صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» راه الهى شكست‏ ناپذير و سعى مخالفان بيهوده است. «سَعَوْا فِي آياتِنا مُعاجِزِينَ ... صِراطِ الْعَزِيزِ» قدرتمندان دنيا معمولًا محبوب نيستند ولى خداوند قدرتمند محبوب و مورد ستايش است. «الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ».(1)

    ــــــــــــــــــــ
    (1) تفسير نمونه ج18ص20.


    ویرایش توسط عظيم : 1394/11/05 در ساعت 21:41 دلیل: همکار ویراستار تدوین

  4. تشكرها 3 : *zohreh*, Moamma, مدیر تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: 1393/01/12, 20:56
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/06/30, 13:39
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: 1391/05/03, 14:15
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: 1390/01/14, 23:43
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1388/11/10, 03:49

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •