• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۷
      نوشته : 88 تشکر : 96
      مورد تشکر: 195 در 75 پست
      حضور : 5 ساعت 37 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      جوشش آنلاین نیست.



      سلام و عرض ادب

      آيا شخصيّت انسان همان بدن و جسم اوست؟
      ممنونم



      کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 2
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۲۶ در ساعت 05:15

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 212 تشکر : 696
      مورد تشکر: 1,117 در 214 پست
      حضور : 5 روز 19 ساعت 30 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      استاد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
      سلام و عرض ادب

      آيا شخصيّت انسان همان بدن و جسم اوست؟
      ممنونم



      کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 2
      بسمه تعالی
      شخصیت مربوط به روح و نفس انسان است،منتها آثارش را گاهی در جسم نمایان می کند،مثلا رفتار با طمأنینه و رفتار عجولانه.
      اما در مورد چیستی شخصیت:
      آنچه از وارسی کتابهای گوناگون به ویژه کتابهای روانشناسی بر می آید و در مجموع،تعریف نسبتا جامعی است،اینست:
      شخصیت مجموعه ای از صفات طبیعی و اکتسابی ویژه هر فرد است که مسیر او را در زندگی و در روابط عمومی و سازش های اجتماعی تعین می کند.
      اما اسلام از آنجا که از دیدگاه واقع بینانه تر ،به پدیده می نگرد.در این زمینه نیز نظر اصلی آن به صفات روحی و فضائل ارزنده انسانی است و شخصیت فرد را به تقوا و پرهیزگاری و پاکدامنی و دانش می داند و داشتن ثروت،شوکت،مقام و لباس و . . . . را ملاک شخصیت نمی داند و مزیتی برای آنها قائل نمی باشد و تنها می گوید: إنّ أکرمکم عند الله أتقیکم - گرامی ترین شما نزد خداوند،پرهیزکارترین شماست.
      و نیز رسول خدا صل الله علیه و آله می فرمایند:
      عرب را به غیر عرب و سفید را بر سیاه برتری نیست،مگر به تقوی و پرهیزکاری.
      از دیدگاه اسلام،شخصیتی که از تقوا تهی باشد،ارزشمند نیست.چرا که پرهیزکاری باعث به وجود آمدن شخصیت حقیقی و ژرف می گردد آنکه از خدا بیم دارد،در کردار و برخوردها،آنچه را که او و جامعه ای را به نیکبختی می رساند رعایت می کند.
      آویزهای دیگری که شخصیت افراد بدان آذین می یابد،همه از لوازم پرهیزکاری است.
      پرهیزکار،بد کردار و بد رفتار و تند خو و خشن و کثیف نیست.
      اسلام،این مکتب برتر تربیت و عمل ،اهتمامی ویژه دارد که افرادی با منش بلند پرورش دهد تا بتواند در همه مراحل زندگی،سرافراز و مشخص و نمونه زیست کند.پس همه مراحل زندگی را تحت کنترل گرفته است.
      يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3

    4. #3
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۷
      نوشته : 88 تشکر : 96
      مورد تشکر: 195 در 75 پست
      حضور : 5 ساعت 37 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      جوشش آنلاین نیست.



      باتشکر از شما پاسخگوی محترم

      با توضیحات شما برداشت من اینه که هرچه فضائل اخلاقی فرد بیشترباشد در نتیجه شخصیت معقول و کاملتری خواهد داشت و طبعا داشتن چنین شخصیتی موجب افزایش ظرفیت روحی و کسب معرفت بیشترو تعالی و تقرب بیشتر می شود و بالعکس هرچقدر فضائل اخلاقی در فرد کمتر باشد شخصیت نامعقول و ناقص تری خواهد داشت و به همین میزان نیز ظرفیت های روحی کمتری برای درک و دریافت حقایق و معارف الهی خواهد داشت .

      آیا این برداشت صحیح است ؟ خیل خوشحال میشم اگر این برداشت ناقص است و یا صحیح نیست با توضیحات خود منو از اشتباه بیرون بیاورید

    5. تشكرها 2 : استاد, س.محمد.ک
    6. #4
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۹۱
      نوشته : 580 تشکر : 95
      مورد تشکر: 1,299 در 548 پست
      حضور : 12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 8 آپلود : 1
      گالری : 2 وبلاگ : 4
      فریاد : اگر "العجل" بگوییم و برای "ظهور" آماده نباشیم...کوفیان آخرالزمانیم...
      Sepasgozar
      nasim7 آنلاین نیست.





      به نظرمن شیوه رفتارآدما و عکس العمل آنها دربرابر محرک های مختلف زندگی بخشی از شخصیت آنهاست.


      هرکس کربلا را عشق می ورزد،
      باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
      بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


      بدوبیا
      رنگ خدایی بزن

    7. تشكر : استاد
    8. #5
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۷
      نوشته : 362 تشکر : 1,080
      مورد تشکر: 901 در 296 پست
      حضور : 89 روز 20 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 29 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ : 0
      Relax
      az4deh آنلاین نیست.



      با سلام

      بحث خوبی ست . بنده نیز دیدگاهم را بیان میکنم .

      بنظر بنده فضایل و نقیصه های اخلاقی در افراد (که نمود انها نمایانگر شخصیت افراد می باشد) میتواند به عواملی چون تربیت اخلاقی و نقص ها و استعداد های وجودی افراد وابسته باشد و نمیتوان گفت تماما اکتسابی و ارزشی هستند . در بسیاری موارد دیده شده افرادیکه ظاهرا از فضایل اخلاقی برخوردار نیستند دارای حس اخلاقی به قولی جسته و گریخته ای هستند و میتوانند مانند افراد با فضیلت عکس العمل مناسبی در بسیاری از امور اخلاقی نشان دهند البته این موضع بیشتر در رابطه با امور اخلاقی ساده تر صدق میکند نه پیچیده و همچنین ممکن است در بسیاری از موارد عکس العمل غیر صحیح افراد در امور اخلاقی به دلیل ناتوانی از دید صحیح در موقعیتیکه در ان هستند باشد بنابراین نمیتوان همیشه افراد را مقصر دانست و بنظر بنده بهتر است در امور اخلاقی با دید مطلقا مثبت یا منفی ننگریم .
      ویرایش توسط az4deh : ۱۳۹۱/۱۰/۰۹ در ساعت 16:01


      سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ



    9. #6
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 212 تشکر : 696
      مورد تشکر: 1,117 در 214 پست
      حضور : 5 روز 19 ساعت 30 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      استاد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
      باتشکر از شما پاسخگوی محترم

      با توضیحات شما برداشت من اینه که هرچه فضائل اخلاقی فرد بیشترباشد در نتیجه شخصیت معقول و کاملتری خواهد داشت و طبعا داشتن چنین شخصیتی موجب افزایش ظرفیت روحی و کسب معرفت بیشترو تعالی و تقرب بیشتر می شود و بالعکس هرچقدر فضائل اخلاقی در فرد کمتر باشد شخصیت نامعقول و ناقص تری خواهد داشت و به همین میزان نیز ظرفیت های روحی کمتری برای درک و دریافت حقایق و معارف الهی خواهد داشت .

      آیا این برداشت صحیح است ؟ خیل خوشحال میشم اگر این برداشت ناقص است و یا صحیح نیست با توضیحات خود منو از اشتباه بیرون بیاورید
      سلام علیکم
      خداوند شما را رحمت کند.حرف را خوب گرفتید.
      يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •