• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
    1. #1
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۹
      نوشته : 3,536 تشکر : 1,848
      مورد تشکر: 7,667 در 2,843 پست
      حضور : 36 روز 22 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 606
      فریاد : یا حی یا قیوم
      yanoor آنلاین نیست.

      منظور از آیات الاحکام چیست ؟




      منظور از آیات الاحکام چیست ؟

      مراد از آیات الاحکام آندسته از آیات قرآن کریم است که مبیّن یکی از احکام عملیّه دین مبین اسلام باشد
      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




      یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

      http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


    2.  

    3. #2
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۹
      نوشته : 3,536 تشکر : 1,848
      مورد تشکر: 7,667 در 2,843 پست
      حضور : 36 روز 22 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 606
      فریاد : یا حی یا قیوم
      yanoor آنلاین نیست.



      تعریف آیات الاحکام[ویرایش]

      آیات‌الاحکام، آیاتی است که به احکام فقهی و تکالیف عملی ارتباط دارد. [۱]
      به عبارت دیگر، بر آن دسته از آیات قرآن اطلاق می‌شود که بیان‌گر احکام عملی اسلام باشد. [۲]//////////////////////////
      آثار نوشته شده در آیات الاحکام
      و نخستین اثر در این موضوع از محمدبن سائب کلبی (م. ۱۴۶ ق) از اصحاب امام باقر و صادق (علیهما السلام)است؛ [۱۱] [۱۲]
      هم‌چنین اثر دیگری با عنوان تفسیر خمس مأة آیة فی الأحکام از مقاتل بن سلیمان (م. ۱۵۰ ق) نقل شده که باز به قرن دوم هجری مربوط است. [۱۳]
      سپس به تدریج همه طایفه‌های مسلمان و مذهب‌های فقهی، نوشته‌هایی را در این موضوع عرضه کردند.

      ////////////////////////////////
      به قول مشهور، تعداد آيات الاحکام پانصد آیه است.

      فاضل مقداد
      در شیعه نیز فاضل مقداد، مسأله ۵۰۰ آیه را مسلّم نگرفته و اعتقاد دارد که کم‌تر از این تعداد، آیات احکام داریم.
      محقق اردبیلی
      محقّق اردبیلی نیز در عمل، این آمار را نپذیرفته و فقط حدود ۳۷۰ آیه را تفسیر کرده است.
      ////////////////////////////////
      ویژگی‌های احکام قرآن[ویرایش]


      از آن‌جا که قرآن کریم، پیش از همه، کتابی هدایتی تربیتی است و همه آن‌چه را که در هدایت انسان به سعادت حقیقی و جاودانه مؤثّر است، بیان کرده، طرح مباحث فقهی در قرآن نیز با همین هدف متناسب است؛ لذا این امر سبب شده تا آیات الاحکام، ویژگی‌هایی متفاوت با کتاب‌های فقهی ـ حقوقی داشته باشد که برخی از آن ویژگی‌ها از این قرار است:

      ← بیان کلی و اشاره‌ای
      اوّل آن که معمولا احکام به گونه‌ای فشرده و در حدّ اشاره و کلّی بیان، و‌ به ویژه در احکام معاملات، به قاعده‌های بسیار عام نظیر «أَوفُوا بِالْعُقُود» [۲۹] و «تِجـرةً عَن تَرَاض» [۳۰] بسنده شده است.

      ←← فلسفه کلی‌گویی قرآن
      یکی از فلسفه‌های این ویژگی آن است که خصوصیاتِ احکام، متناسب با شرایط و احوال گوناگون استنباط شود. [۳۱]

      ← پراکندگی در کل قرآن
      دوم آن‌که بسیاری از احکام قرآن مانند احکام نماز، حج، جهاد، زکات، ارث، طلاق و غیر این‌ها به صورت پراکنده در سوره‌های گوناگون و جدا جدا آمده است.

      ← نص نبودن احکام قرآن
      ویژگی دیگر این است که قرآن به طور عام، احکام را به صورت نص و غیر قابل تردید بیان نکرده؛ بلکه به گونه‌ای آورده که قابل برداشت‌های گوناگون است؛ [۳۲] در نتیجه، استناد به بسیاری از آیات، دچار مشکل، و‌مدلول آن‌ها ظنّی الدلالة شده است. [۳۳] [۳۴]

      ←← مزیت نص نبودن احکام قرآن
      البتّه این شیوه بیان موجب سهولت و تنوع در احکام شده [۳۵] و به قرآن جاذبه و لطافت خاصّی بخشیده؛ مانند تعبیرهایی که درباره تشریع روزه و وصیت به «کُتِبَ» کرده یا در جاهای دیگر «فرضنا» «خیرٌ» و مانند آن را آورده است؛ امّا این شیوه بیان، کار مفسر و فقیه را هم دشوار ساخته، لازم می‌شود آنان با دقّت و رعایت قواعد و خصوصیات، مسأله را بررسی کنند.

      ← قرار گرفتن در میان مباحث دیگر
      چهارمین ویژگی آن است که آیات احکام در لابه‌لای دیگر معارف قرآن، مانند مباحث اعتقادی، اخلاقی و تاریخی قرار گرفته و میان آن‌ها ارتباطی قوی ایجاد شده است.

      ← همراهی انذار و تبشیر با احکام
      از دیگر ویژگی‌های قابل توجّه آن است که بیان احکام در قرآن به شکلی جذّاب همراه با ترغیب یا تهدید و انذار است و زبان تشریع، متناسب با اهمّیّت حکم، فراز و فرود می‌یابد.

      ←← لحن قرآن در باب وصیت
      به طور مثال در باب وصیّت با بیان نرم و ملایم می‌گوید: سزاوار است پرهیزگاران آن را ترک نکنند: «کُتِبَ عَلَیکُم إِذا حَضَرَ أَحدَکُمُ المَوتُ إِن تَرَکَ خَیرًا الْوَصِیّةُ لِلولِدَینِ و الأَقرَبِینَ بِالمَعرُوفِ حَقّـًا عَلَی‌المُتَّقِین». [۳۶]

      ←← لحن قرآن در وجوب روزه
      یا درباره وجوب روزه با لحن تشویقی، نتیجه روزه (تقوا) را باز می‌گوید:«یأیّهَا الَّذِینَ ءَامَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ... لَعَلّکُم تَتَّقُون». [۳۷]

      ←← الحان قرآن در بیان احکام
      گاه لحن کلام، تهدیدآمیز و مسأله ترک وظیفه با ذکر پیامدهای آن بیان می‌شود. [۳۸]
      گاه لحن انذار از این هم شدیدتر می‌شود و مسأله اعلام جنگ با خدا و پیامبر مطرح می‌شود: «یأَیّهَا الَّذِینَ ءَامَنوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ‌الرِّبواْ إِن کُنتُم مُؤمِنِین • فَإِن لَم تَفْعَلوا فَأذَنُوا بِحَرب مِن‌اللّهِ وَ رَسولِه...». [۳۹]

      ←← فواید این شیوه
      از جمله فواید این شیوه بیان، افزون بر بیان فلسفه و نتیجه عمل، آن است که مخاطب را به انجام عمل یا ترک فعل حرام سوق می‌دهد؛ هم چنین جایی که دَوَران امر میان اهمّ و مهمّ و تزاحم میان دو تکلیف باشد، موارد مهم‌تر را نمایان می‌سازد.

      /////////////////////////////
      ← از جهت حکم مورد دلالت آیه
      دلالت آیات الاحکام از نظر حکم دارای اقسامی می‌باشد.

      ←← حکم تکلیفی
      مدلول برخی آيات، حکم تکلیفی است مانند وجوب روزه و حرمت خوردن مردار که به ترتيب از آيه «... كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيٰامُ» [۴۶] و آيه «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ» [۴۷] استفاده می‌شود.

      ←← حکم وضعی
      و مدلول برخی ديگر، حکم وضعی است مانند بطلان روزه در حال مرض يا سفر که از آيه «... وَ مَنْ كٰانَ مَرِيضاً أَوْ عَلىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيّٰامٍ أُخَرَ» [۴۸] استفاده شده است.

      http://wikifeqh.ir/%D8%A2%DB%8C%D8%A...A9%D8%A7%D9%85
      شک نیست قرآن کریم مهمترین بلکه اصلی ترین دلیل بر اثبات احکام الهی است در حالیکه ادله دیگر مانند سنت، خود از قرآن گرفته شده اند. در کتاب " آیات الاحکام" سعی شده از شرح و تفسیر آیاتی که در بیان احکام شرعی اسلام نازل شده و از آنها به آیات الاحکام تعبیر می شود، استفاده شود .
      http://old.mehrnews.com/fa/NewsDetai...?NewsId=300586
      (وانزلنا الیک الذکر لتبیّن للناس ما نزل الیهم،وما انزلنا علیک الکتاب الا لتبیّن لهم الذی اختلفوا فیه)
      احکام و قوانین عملی اسلام که طی دوران رسالت به وسیله رسول اکرم ابلاغ می شد یا در قرآن آمده است و یا در احادیث منقول از آن حضرت(چه به بیان،چه به عمل،و چه به امضای عمل صادر از دیگران) تشریع گردید؛ لذا مسلمانان منبع اصلی احکام ومقررات اسلامی را کتاب و سنت، یعنی آیات قرآن و دستورات رسول خدا می دانند واین قولی است که جملگی برآنند. بعدها منابع دیگری به دو منبع مزبور اضافه شد مانند دلیل عقل و اجماع،نزد امامیه و اجماع و قیاس و استحسان و مصالح مرسله و سد ذرایع،نزد اهل سنت ،چون بحث ما درباره آیات احکام است مناسب است ابتدا تعریفی از آیات الاحکام بدانیم:
      مراد از آیات الاحکام آندسته از آیات قرآن کریم است که مبیّن یکی از احکام عملیّه دین مبین اسلام باشد
      http://meshkat-damavand.persianblog.ir/post/26



      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




      یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

      http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


    4. #3
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۹
      نوشته : 3,536 تشکر : 1,848
      مورد تشکر: 7,667 در 2,843 پست
      حضور : 36 روز 22 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 606
      فریاد : یا حی یا قیوم
      yanoor آنلاین نیست.



      آیات الاحکام چیست؟
      برخى از آیات قرآن, بیان کننده حکمى فقهى هستند و علماى شیعه و سنى اقدام به شرح و تفسیر این گونه آیات کرده اند. عنوان آیات الاحکام نام تألیفاتى است که عالمان شیعه در این زمینه نگاشته اند; مثل آیات الاحکام استرآبادى, و اهل سنت و جماعت این گونه تألیفات را احکام القرآن نامیده اند; مانند احکام القرآن جصّاص و ابن العربى و کیاهراس.

      اولین نویسنده آیات الاحکام

      به گفته علامه سید حسن صدر(۱۳۵۳ق) در کتاب تأسیس الشیعه اولین مؤلف در باب آیات الاحکام, محمد بن سائب کلبى است. او در تفسیر صاحب نظر و کتاب تفسیرى دارد. آرا و نظریات محمد بن سائب در کتاب هاى تفسیرى ذکر مى شود. وى در ۱۴۶ق رحلت کرد. علماى اهل سنت, ابوعبدالله محمد بن ادریس شافعى(۲۰۴ق) را اولین مؤلف در آیات الاحکام مى شمارند, ولى آیت الله مرعشى در مقدمه مسالک الافهام مى گوید: محمد بن سائب کلبى بر او مقدم است.
      ابوبکر بیهقى, صاحب کتاب السنن الکبرى, آرا و اقوال شافعى را در آیات الاحکام گردآورى کرده و در مقدمه احکام القرآن شافعى نوشته: شافعى بر همه شافعیان منّت دارد, مگر بیهقى که او بر شافعى منت دارد.
      مشهورترین کتابهاى آیات الاحکام
      ۱٫ اولین کتاب آیات الاحکام که از علماى شیعه در دست است, کتاب فقه القرآن راوندى است. ا ین کتاب در دو جلد به چاپ رسیده است. راوندى(م۵۷۳ق), از پیروان شیخ طوسى است و سه شرح بر النهایه نوشته و فتاوى او در فقه القرآن مورد توجه فقها بوده است.
      ۲٫کنزالعرفان فى فقه القرآن.
      ۳ .النهایه فى تفسیر الخسمائه آیة, از عبدالله بحرانى.
      ۴٫زبدة البیان فى احکام القرآن, تألیف ملا احمد اردبیلى(۹۹۳ق).
      ۵٫مسالک الافهام الى آیات الاحکام, از فاضل جواد(زنده در ۱۰۴۰ق). در میان علماى شیعه سه کتاب کنزالعرفان, زبدة البیان و مسالک الافهام, به ترتیب شهرت خاصى دارند.
      ۶٫تفسیر شاهى.
      ۷٫تفسیر البلابل و القلاقل که به فارسى است
      در پنجاه سال اخیر کتاب هاى ارزشمندى در آیات الاحکام نوشته شده است که از آن جمله است:
      ۱٫فقه القرآن, از آیت الله محمد یزدى(دو جلد).
      ۲٫آیات الاحکام, تألیف لاهیجانى امام جمعه لاهیجان که به زبان فارسى پنج جلد آن به چاپ رسیده نگاشته شده است.
      ۴٫آیات الاحکام, از باقر ایراوانى,(دو جلد).
      ۵٫آیات الاحکام, تألیف استاد کاظم مدیر شانه چى که انتشارات سمت آن را چاپ کرده است.
      ۶٫آیات الاحکام, نوشته محمد فاکر میبدى که مقارنه بین آراى شیعه و سنى است.
      تعداد آیات الاحکام
      فاضل مقداد سیورى مى گوید: در میان علما مشهور است که تعداد آیات احکام پانصد آیه است, ولى من در کتاب کنزالعرفان تمام آیات را آورده و تکرارى ها را حذف کرده ام و تعداد آنها به پانصد آیه نمى رسد.
      کسى گمان نکند که ما آیه اى را ترک کرده ایم; هدف آن بوده که آیات الاحکام بررسى شود, نه این که تعداد آنها زیاد شود.
      فاضل تونى(۱۰۷۲ق) در کتاب الوافیه و نیز ملا احمد نراقى(۱۲۴۵ق) در کتاب مناهج الاصول, یکى از شرایط اجتهاد را احاطه فقیه برآ یات احکام دانسته و گفته اند: بنابه اجماع شیعه تعداد آیات الاحکام, پانصد آیه است.
      گفتنى است که شیوه بحث از آیات الاحکام, در میان علماى شیعه سنى تفاوت دارد. علماى شیعه به همان سبک کتاب هاى فقهى و به صورت موضوعى از طهارت شروع مى کنند و تا دیات ادامه مى دهند و درباره یکایک آیات هر باب بحث مى کنند; همان گونه که در فقه القرآن و کنزالعرفان این گونه است.
      اما معمولاً اهل سنت از اول قرآن شروع مى کنند و هر جا حکمى از آیات استفاده شود, آن را ذکر مى کنند. از این رو, به نظر آنان هر آیه اى که بتوان از آن مطلبى را درباره فروع استخراج کرد, در شمار آیات الاحکام است.

      http://tazohor.com/%D8%A2%D9%8A%D8%A...3%D8%A7%D9%85/
      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




      یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

      http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


    5. #4
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۹
      نوشته : 3,536 تشکر : 1,848
      مورد تشکر: 7,667 در 2,843 پست
      حضور : 36 روز 22 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 606
      فریاد : یا حی یا قیوم
      yanoor آنلاین نیست.



      قرآن در نگاه فقه.
      ائمه هدي (ع) كه مفسران قرآن كريم و بيان كنندگان احكام و حدود الهي اند براي بيان احكام به قرآن تمسك كرده اند و آن بزرگواران اين كتاب الهي را مجموعه احكام و تشريع معرفي نموده اند.
      امام علي (ع) مي فرمايد:
      قرآن شامل امرونهي است و احكام و سنت ها در آن مشخص شده و مثل ها درآن آمده است احكام در آن تشريع شده تا مردم نسبت به حدود الهي عذري نداشته باشند و حجت برآن ها تمام شود.[1]
      دربيان ديگري مي فرمايند:
      كتاب خداوند در دسترس شماست حلال و حرام آن پيداست،واجب و مستحب آن هويداست، ناسخ و منسوخش روشن.[2]
      امام باقر (ع) از پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد:
      مردم حلال من تا قيامت حلال و حرام من تا قيامت حرام است بدانيد خداوند متعال آن ها را در قرآن بيان كرده است و من درسنت و سيرت خويش براي شما بيان كردم.[3]
      ظهور اين دسته از روايات كه تعدادشان كم نيست (به عنوان نمونه تعدادي ذكر شد) ثابت مي كند كه حداقل ريشه و پايه همه احكام فقهي در قرآن كريم وجود دارد.
      فقهاي شيعه به پيروي از اهل بيت(ع) قرآن را يكي از ادله احكام قرار داده اند و در موارد مختلف به آن استناد نموده اند.
      شيخ صدوق در المقنع:
      به پنجاه و هفت آيه تمسك كرده است.[4]
      شيخ مفيد در المقنعه:
      در موارد چندي به آيات تمسك مي كند.[5]
      شيخ طوسي در مبسوط:
      در كتاب طهارت به دو مورد، و در ابواب ديگر نيز تمسك نموده است.[6]
      و در كتاب تبيان نيز به مناسبت هاي مختلف به آيات قرآن استناد مي نمايد.[7]
      محمد ابن ادريس:
      در كتاب سرائر در موارد زيادي حتي بيشتر از شيخ طوسي در مبسوط به آيات كتاب الهي تمسك كرده است و به عنوان نمونه درباره اينكه آب قليل به ملاقات نجاست نجس مي شود.[8]
      و همچنين فقهاي ديگر نيز تمسك نموده اند و مشهور معتقدند كه 500 آيه به عنوان آيات الاحكام وجود دارند و بعضي اين آيات را تا 900 آيه نيز ذكر نموده اند.

      /////////////////////////////

      قرآن معمولاًاحكام را به صورت كلي ذكرمي كند مثل «اوفوا بالعقود» مائده/ 1 «واجتنبوا قول الزور» حج/ 30 «احل الله البيع» بقره / 275 كه در اين موارد فروعات حكم بايد از سنت گرفته شود و در مواردي به صورت جزئي هم وارد مي شود و همه فروعات را ذكر مي كند مثل ابواب جهاد، عقوبات، ازدواج و طلاق و ميراث.
      بيان قرآن در زمينه احكام همواره در قالب امر و نهي نيست و گاهي درقالب نقل يك داستان حكمي را بيان مي نمايد مثل: «اني اريد ان انكحك احدي ابنتي هاتين علي ان تاجرني ثماني حجج» قصص / 27. اين آيه در مقام بيان واقعه اي تاريخي است ولي به دليل نقل قرارداد اجاره حضرت شعيب و موسي (ع) و رد نكردن آن، فقها مشروعيت عقد اجاره را استنباط نموده اند.
      http://www.andisheqom.com/Files/qura...l=4&subid=3985
      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




      یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

      http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


    6. #5
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۹
      نوشته : 3,536 تشکر : 1,848
      مورد تشکر: 7,667 در 2,843 پست
      حضور : 36 روز 22 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 606
      فریاد : یا حی یا قیوم
      yanoor آنلاین نیست.



      مثالهایی از آیات الاحکام :


      • «وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَیهِمَا أَنْ یصْلِحَا بَینَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَیرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا»؛

      و اگر زنی، از طغیان و سرکشی یا اعراض شوهرش، بیم داشته باشد، مانعی ندارد با هم صلح کنند (و زن یا مرد، از پاره‌ای از حقوق خود به خاطر صلح، صرفنظر نماید) و صلح، بهتر است؛ اگر چه مردم (طبق غریزه حب ذات، در این گونه موارد) بخل می‌ورزند. و اگر نیکی کنید و پرهیزگاری پیشه سازید (و به خاطر صلح، گذشت نمایید)، خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است (و پاداش شایسته به شما خواهد داد). (آیه 128)




      • «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیدِیهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ»؛

      دست مرد دزد و زن دزد را، به کیفر عملی که انجام داده‌اند، به عنوان یک مجازات الهی، قطع کنید! و خداوند توانا و حکیم است. (آیه 38)

      //////////////////////////////


      سوره نحل

      • «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیكُمُ الْمَیتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیرِاللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛

      خداوند تنها مردار، خون، گوشت خوک و آن‌چه را با نام غیرخدا سر بریده‌اند، بر شما حرام کرده است؛ اما کسانی که ناچار شوند، در حالی که تجاوز و تعدی از حد ننمایند، (خدا آن‌ها را می‌بخشد؛ چرا که) خدا بخشنده و مهربان است. (آیه 115)

      ///////////////////////////////


      سوره اسراء

      • «وَلَاتَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِیلًا»؛

      و نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و بد راهی است! (آیه 32)

      ///////////////////////////////


      سوره جمعه

      • «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِنْ یوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِاللَّهِ وَ ذَرُواالْبَیعَ ذَلِكُمْ خَیرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»؛

      ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر می‌دانستید! (آیه 9)

      ادامه در

      http://wiki.ahlolbait.com/index.php/...B1%D8%A2%D9%86
      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




      یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

      http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


    7. #6
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۹
      نوشته : 3,536 تشکر : 1,848
      مورد تشکر: 7,667 در 2,843 پست
      حضور : 36 روز 22 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 606
      فریاد : یا حی یا قیوم
      yanoor آنلاین نیست.



      تفسیر آیات الاحکام در سخنان امام علی (ع)

      چکیده
      علی (ع) آگاه‌ترین فرد به قرآن کریم و تفسیر و تبیین آن کتاب الهی بعد از رسول خدا (ص) بوده است. نقل‌های متنوعی از ایشان در ابواب گوناگون فقهی برجای مانده است که نشان‌دهندة دیدگاه‌های حضرت درمورد آیات فقهی است.
      براساس روایات، علی (ع) در موضوعات مختلف احکام توصیه‌ها و تبیین‌هایی داشته است که مراجعه به کتب تفسیری، مخصوصاً تفاسیر روایی، صحت این ادعا را اثبات می‌کند. علی (ع) در سخنان خود به تفسیر آیات مرتبط با طهارت، نماز، زکات، خمس، روزه، حج، و جهاد پرداخته است که از فروع دین‌اند. علاوه‌بر این، در میان بیانات ایشان به برخی دیگر از مباحث تفسیری در برخی معاملات و عقود مثل دَین، وصیت، نذر، قسم، نکاح، و طلاق پرداخته شده است. حضرت امیر (ع) به اموری مثل اطعمه و اشربه، ارث، حدود، قصاص، و قضا نیز می‌پردازند که از مباحث فقهی هستند. این مقاله به تحلیل و بررسی روایات مربوط به احکام از دیدگاه علی (ع) می‌پردازد.

      اصل مقاله در

      http://alavi.ihcs.ac.ir/?_action=art...fo&article=462
      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




      یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

      http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


    8. #7
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۹
      نوشته : 3,536 تشکر : 1,848
      مورد تشکر: 7,667 در 2,843 پست
      حضور : 36 روز 22 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 606
      فریاد : یا حی یا قیوم
      yanoor آنلاین نیست.



      تعریف آیات الاحکام

      آیات‌الاحکام، آیاتی است که به احکام فقهی و تکالیف عملی ارتباط دارد. [۱]
      به عبارت دیگر، بر آن دسته از آیات قرآن اطلاق می‌شود که بیان‌گر احکام عملی اسلام باشد. [۲]

      .................................
      آثار نوشته شده در آیات الاحکام
      و نخستین اثر در این موضوع از محمدبن سائب کلبی (م. ۱۴۶ ق) از اصحاب امام باقر و صادق (علیهما السلام)است؛ [۱۱] [۱۲]
      هم‌چنین اثر دیگری با عنوان تفسیر خمس مأة آیة فی الأحکام از مقاتل بن سلیمان (م. ۱۵۰ ق) نقل شده که باز به قرن دوم هجری مربوط است. [۱۳]
      سپس به تدریج همه طایفه‌های مسلمان و مذهب‌های فقهی، نوشته‌هایی را در این موضوع عرضه کردند.

      کتب شیعه در آیات الاحکام
      در شیعه، نخستین کتاب از کلبی است؛ امّا قدیم‌ترین اثر بر جای مانده، فقه‌القرآن تألیف قطب‌الدین راوندی (م. ۵۷۳ ق) به‌ شمار‌ می‌رود.
      از دیگر آثار مشهور شیعه، کنزالعرفان فی فقه القرآن تألیف فاضل مقداد (م.‌۸۲۶‌ق) تفسیر شاهی و آیات الاحکام (به فارسی) از سید امیر ابوالفتح جرجانی (م. ۹۷۶ یا ۹۸۶‌ق) زبدة‌البیان از مقدس اردبیلی (م.‌۹۹۳‌ق) و مسالک الافهام الی آیات الاحکام از فاضل جواد کاظمی (م.ق. ۱۱ ق) است.
      بنا به آن‌چه شیخ آقا‌بزرگ تهرانی در الذریعه آورده، علمای شیعه بیش‌از ۳۰ کتاب در تفسیر آیات‌الاحکام نگاشته‌اند. [۱۴]

      کتب اهل‌تسنن در آیات الاحکام
      در میان اهل سنت نیز قدیم‌ترین کتاب موجود از آنِ شافعی (م. ۲۰۴ ق) با نام احکام قرآن است که بیهقی آن را گرد آورده و بیش‌ترین کتاب‌ها در زمینه تفسیر آیات الاحکام را فقیهان مالکی عرضه کردند که مشهورترین آن‌ها احکام‌القرآن ابن عربی (م. ۵۴۳ ق) و الجامع لأحکام القرآن قرطبی (م. ۶۷۱ ق.) است.
      از کتاب‌های معروف فقیهان شافعی نیز یکی احکام‌القرآن کیاهرّاسی (م. ۵۰۴ ق) و دیگری الحاوی الکبیر ماوردی (م. ۴۵۰ ق) است.
      سیوطی (م. ۹۱۱ ق) نیز از دیگر فقیهان شافعی کتاب الاکلیل فی استنباط التنزیل را در این موضوع نگاشته است.
      احکام القرآن جصاص (م.‌۳۷۰ یا ۳۷۶ ق) نیز درباره تفسیر آیات الاحکام محور فقه حنفی است. کم‌ترین تألیفات در این زمینه، به فقیهان حنبلی تعلّق دارد آن‌چه به آنان نسبت داده شده، چندان قابل توجّه نیست و اصلاً خود امام احمد بن حنبل در استنباط احکام عنایت چندانی به آیات نداشته و توجّه بیش‌تر وی به حدیث بوده است. [۱۵]

      شیوه تفسیر آیات الاحکام[ویرایش]


      در شیوه تفسیر آیات الاحکام علما روش‌های مختلفی را پیش گرفته‌اند.

      ← روش بیشتر علما اهل‌تسنن
      تقریباً همه مفسران اهل سنت (جز احکام القرآن شافعی و برخی معاصران)، آیات احکام قرآن را به ترتیب سوره‌ها بحث و تفسیر کرده‌اند؛ یعنی از نخستین سوره‌ای که آیه‌ای در احکام را در بر داشته، آغاز کرده و تا واپسین سوره ادامه داده‌اند.

      ←← تفسیر ابن‌عربی
      به طور مثال ابن‌عربی از سوره حمد تا سوره ناس را به ترتیب، تفسیر کرده و در مجموع، ۱۰۵ سوره را مشتمل بر آیات احکام می‌داند.

      ←← تفسیر سیوطی
      هم‌چنین سیوطی در الاکلیل، ۱۰۹ سوره را مشتمل بر آیات احکام دانسته و آن‌ها را تفسیر کرده و جصاص از فاتحة الکتاب تا سوره فلق را تفسیر نموده است.
      وی فقط ۸۱ سوره را مشتمل بر آیات احکام می‌داند.

      ←← تفسیر کیاهرّاسی
      این در حالی است که کیاهرّاسی فقیه و مفسّر شافعی، از تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم» سپس سوره بقره آغاز کرده و تا سوره نصر ادامه داده و بیش از ۷۳ سوره را تفسیر نکرده است.

      ← روش تفسیر اهل‌تسنن
      برخی دیگر از علمای اهل‌تسنن، آیات الاحکام را به صورت موضوعی تفسیر کرده‌اند.

      ←← احکام القرآن شافعی
      بر خلاف این کتاب‌ها، احکام‌القرآن شافعی به صورت موضوعی تنظیم شده و مشتمل بر ۱۹ باب اصلی است.

      ←← تفسیر بیهقی
      البتّه این تبویب، از بیهقی بوده است که عبارتند از: تفسیر آیات متفرّقه، فی‌الطّهارة والصلوة، فی الزکوة، فی‌الحج، فی‌البیوع والمعاملات، فی قَسم الفیء والغنیمة والصدقات، فی‌النکاح والصداق، فی الطلاق والرِجعة، فی العدّة والرضاع والنفقات، فی‌الجِراح و ما الیه، فی قتال اهل البغی، فی الحدود، فی‌السَیر والجهاد، فی الصید والذبائح، فی‌الأَیمان، فی‌القضایا والشهادات، فی‌القرعة والعتق والولاء والکتابة، و‌تفسیر آیات متفرّقه اخری.

      ← روش شیعه در تفسیر آیات الاحکام
      بر خلاف روش متداول میان اهل سنّت، در شیعه از آیات الاحکام همواره به صورت موضوعی بحث می‌شده و تقسیم ابواب گوناگون فقه به چهار بخش اصلی عبادات، عقود، ایقاعات، احکام و سیاسات، [۱۶] کم و بیش بر تبویب آیات احکام، تأثیرگذار بوده است.

      ←← قطب راوندی
      به طور مثال راوندی در فقه‌القرآن آیات احکام را در ۲۱ باب به این شرح جای داده است: طهارت، صلوة، صوم، زکوة، حج، جهاد، دیون و کفالات و حوالات و وکالات، قضایا، مکاسب، متاجر، نکاح، طلاق، عتق و أیمان و نذور و کفارات، صید و ذباحه، اطعمه و اشربه، وقوف و صدقات، وصایا، مواریث، حدود و دیات.

      ←← فاضل مقداد
      فاضل مقداد نیز گرچه مجموع آیات احکام را در ۲۱ کتاب (باب) جای داده، تقسیمی متفاوت با راوندی ارائه کرده است که از این قرار است: طهارة، صلاة، صوم، زکاة، خمس، حج، جهاد، مکاسب، بیع، دَیْن، رهن، ضمان، صلح، وکالة، کتابٌ فیه جملة من العقود، نکاح، مطاعم و مشارب، مواریث، حدود، جنایات، قضاء و شهادات.
      وی باب‌های رهن، ضمان، صلح و وکالت را از توابع باب دَیْن به شمار آورده است؛ هم چنین در باب «کتاب فیه جملة من العقود»، ۲۱ باب ذیل را قرار داده است. وجوب وفاء به عقد، اجاره، شرکت، مضاربه، اِبضاع، ودیعه، عاریه، سبق و رمایه، شفعه، لُقَطه، غصب، اقرار، وصیت، وقف، سکنی، صدقه، هبه، نذر، عهد، یمین و عتق.

      تعداد آیات الاحکام[ویرایش]


      درباره تعداد آیات الاحکام نظرات فقها و مفسران متفاوت است.

      ← مشهورترین نظر
      مشهورترین آمار درباره تعداد آیات‌احکام ۵۰۰ آیه و حتی برخی مفسّران، کتاب خود را بر همين اساس نام نهاده‌اند مانند «النهاية فی تفسير خمسمأة آية» نوشته «ابن متوج بحرانی». [۱۷] ممکن است مراد آنان از اين رقم، تقريبی باشد.

      ←← نخستین ارائه دهنده نظریه
      نخستین فردی که در این باره سخن گفته، مقاتل‌بن سلیمان (م.۱۵۰ ق) است. [۱۸]
      به قول مشهور، تعداد آيات الاحکام پانصد آیه است.

      ..............................
      نظریه بیش از ۵۰۰ آیه
      از تاریخ نگارش آیات احکام، مرحله‌ای می‌گذرد که درباره گزینش و شمارش آیات احکام تردید می‌شود؛ به طور مثال ابن دقیق (م. ۷۰۲ ق) مقدار آیات الاحکام را منحصر در این عدد نمی‌داند و معتقد است: تعداد آن به قریحه‌ها و ذهن‌های گوناگون بستگی دارد؛ زیرا برای کسی که خدا، باب استنباط را در دل او گشوده و در علم شریعت راسخ کرده است و اصول احکام و فروع را می‌شناسد، بیش از این تعداد وجود دارد؛ بر همین اساس می‌گوید: آیات وارد در قِصَص و امثال را می‌توان در احکام مورد استفاده قرار داد. [۲۰]
      به همین دلیل، ابن مبارک، آیات احکام را ۹۰۰ آیه می‌داند. شوکانی‌ نیز با اعتراض‌ به غزالی و ابن‌عربی که تعداد ۵۰۰ آیه را پذیرفته‌اند، بر آن است که می‌توان چندین برابر این تعداد آیات احکام را استخراج کرد. [۲۱]

      ← نظریه کمتر از ۵۰۰ آیه
      در برابر این کسان، افراد دیگری بوده‌اند که کم‌تر از ۵۰۰ آیه را مطرح کرده‌اند.

      ادامه در
      http://www.wikifeqh.ir/%D8%A2%DB%8C%...A9%D8%A7%D9%85

      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




      یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

      http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


    9. #8
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۹
      نوشته : 3,536 تشکر : 1,848
      مورد تشکر: 7,667 در 2,843 پست
      حضور : 36 روز 22 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 606
      فریاد : یا حی یا قیوم
      yanoor آنلاین نیست.



      بررسي و نقد «پنج ديدگاه مطرح درباره تعداد آيات الاحكام قرآن كريم»


      نويسنده(گان):
      سيدجعفر صادقي فدكي،
      چکيده:
      بخش عمده اي از آيات قرآن كريم به احكام و قوانين شرعي مورد نياز بشر در موضوعات مختلف، اعم از موضوعات عبادي، سياسي، اقتصادي، قضايي و كيفري اختصاص دارد كه در اصطلاح مفسران و فقيهان اسلامي به «آيات الاحكام» شهرت يافته است. اما در اين كه اين آيات چه تعداد است از دير باز در ميان عالمان اسلامي اختلاف است و هر يك آراي متفاوتي را دراين باره ارايه داده اند كه مجموع اين ديدگاه ها به پنج نظريه عمده باز مي گردد. مشهور عالمان شيعه و اهل سنت شمار اين آيات را 500 دانسته و برخي تعداد اين آيات را كم تر و عده اي بيش تر از اين تعداد عنوان كرده اند. برخي تعداد آيات فقهي قرآن را با توجه به ذوق و قريحه افراد متغير دانسته و عده اي نيز برآنند كه همه آيات قرآن كريم جزء آيات الاحكام است. به نظر مي رسد هيچ يك از اين نظريات پنج گانه بر اساس تحقيق دقيق و تفحص كامل آيات قرآن ارايه نگرديده و نظريه صحيح در اين باره، ديدگاهي به جز ديدگاه هاي پنج گانه مذكور است. در اين تحقيق، ضمن اشاره به ديدگاه هاي متعدد مطرح در اين باره و نقد آن ها، ديدگاه صحيح همراه با دلايل اثبات آن ارايه گرديده است.
      http://www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=986566

      ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۴/۰۹ در ساعت 18:38
      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




      یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

      http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


    10. #9
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۹
      نوشته : 3,536 تشکر : 1,848
      مورد تشکر: 7,667 در 2,843 پست
      حضور : 36 روز 22 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 606
      فریاد : یا حی یا قیوم
      yanoor آنلاین نیست.



      آیات الاحکام و نگاهی به کتاب «کنزالعرفان فی فقه القرآن»

      محمدمهدی کریمی نیا

      قرآن کریم یکی از دو ثقل گران بهاست که در تشریع اسلامی و شناخت احکام شرعی به آن اعتماد می شود. فقیهان در شناخت احکام شرعی، به تفسیر و تبیین آیات خداوند پرداخته اند و هیچ فقیهی در تبیین فروع و احکام اسلامی، از شناخت و بررسی آیات قرآن کریم بی نیاز نیست.
      یکی از دغدغه های برخی از مفسّران و دانشمندان فقه، نگارش کتابی حاوی تمام آیات قرآنی است که درباره احکام شرعی باشد. برخی از این کتاب ها به «احکام القرآن» و برخی تحت عنوان: «آیات الاحکام» یا «فقه القرآن» معروفند.
      «آیات الاحکام» یا «احکام القرآن» تفسیر موضوعی قرآن کریم در باب احکام شرعی است که مفسّر در آن تمام آیات مربوط به احکام شرعی را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.
      یکی از مهم ترین کتاب های شیعه در این باب، کتاب کنزالعرفان فی فقه القرآن نوشته فاضل مقداد (م 826 هـ. ق) است که در دو جلد و در 1252 صفحه در سال 1377 شمسی. همراه با تحقیق و پاورقی به چاپ رسیده است. نوشتار ذیل علاوه بر بررسی آیات الاحکام، کتاب مزبور را نیز مورد ارزیابی قرار داده و مزایا و ویژگی های آن را شمرده است.

      ................................................

      این کتاب در دو جلد، مجموعاً 1252 صفحه، به چاپ رسیده است. محقق این کتاب برای تهیه منابع و مآخذ آیات و روایات زحمات زیادی کشیده و در پایان جلددوم، فهرست کاملی از آیات، روایات، اعلام، مصادر و فهرست مطالب کتاب ارائه داده است.



      http://www.ensani.ir/fa/content/69023/default.aspx



      ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۴/۰۹ در ساعت 18:43
      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




      یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

      http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •