• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11
    1. #1
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۷
      نوشته : 19 تشکر : 9
      مورد تشکر: 39 در 16 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      آرش.و آنلاین نیست.

      خجالت و من كلّ شيء خلقنا زوجين




      با سلام خدمت قرآن دوستان.
      آیه و من كلّ شيء خلقنا زوجين رو می خواستم مورد بحث قرار بدم.
      بدیهتا شيء فقط به موجودات زنده بر نمی گرده و تمام اشیاء رو خداوند مورد شمول قرار داده.
      اما سوال من این است که به فرض زوجیت موجودات زنده رو تذکیر و تأنیث اونها در نظر بگیریم، سایر اشیاء زوجشان چیست؟
      به نظر من این تفسیر که اکثرا استفاده شده غلط هست چه بسا که خیلی از موجودات مذکر و مونث ندارن (ستاره دریایی)
      خیلی ها سعی کرده اند برای هر چیز یک زوج بسازند (مثلا می گن زوج الکترون پوزیترونه)...
      اما واقعیت امر اینه که هیچ کدوم از این حرف ها قانع کننده و جهان شمول نیست.
      دوست داشتم راجع به این مسئله بحث بشه.
      آیا این آیه صحه
      ای بر مسأله عالم مثل افلاطون نیست؟
      نقل قول نوشته اصلی توسط ویکیپدیا راجع به تمثیل افلاطون

      تمثیل غار افلاطون، به در بند بودن انسان‌ها در عقاید خوداشاره دارد، که شرح آن به این صورت است:
      ابتدا یک غار را در نظر بگیرید، که در آن تعدادی انسان در حالی که به همدیگر غل وزنجیر شده اند، به طرف دیواری که بر روی آن، پردهٔ سفیدی قرار دارد، نشسته اند و آنها همیشه به طرف دیوار بوده اند و هیچگاه پشت سر خود را نگاه نکرده اند. در پشت این افراد آتشی روشن است و در پشت این آتش نیز مجسمه هایی قرار دارند و هنگامی که آنها حرکت می‌کنند سایه آنها به روی دیوار می اقتد. در واقع این مجسمه ها همان اعتقادات وعقاید این گروه از افراد هستند که سایه آنها بر روی دیوار منعکس می شود. در این میان، ناگهان زنجیر از پای یکی از این زندانیان که به سوی دیوار غار نشسته است باز میگردد.وآن شخص به عقب برمیگرددوپشت خود را میبیند و سپس از دهانه غار به بیرون میرود. او تازه متوجه می شود که حقیقت چیزی جز آن است که در داخل غار قرار داشت . در واقع، این عالم خارج همان عالم مَثَل افلاطونی است که شخص، هنگامی که به آن میرسد متوجه می‌شود که حقایق عالم چیزی جز این است و داخل غار کجاو وخارج آن کجا! این شخصی که به عالم خارج از غار رفته وازآن آگاهی کسب کرده است تصمیم میگرید که به غار برگردد ودیگران را نیز از این حقیقت آگاه کند.وهنگامی که به سوی آنان می رود تا آنها را نسبت به عالم خارج آگاه کند و بگوید که حقیقت چیزی جز این است که شما به آن دل بسته اید با برخورد سرد زندانیان مواجه می شود، وآنان حرف وی را دروغ میپندارند.
      در واقع این تمثیل بیان می کند که این عالم سایه ایست از آن عالم حقیقی که همان عالم کلی یا مثل میباشد.و غار نیز تمثیلی است از این عالم که همان سایه مثل است و تنها کسی که میتواند خود را به عالم حقیقی برساند فیلسوف است و وظیفه فیلسوف این است که خود را از این عقاید باطل وغیر عقلانی مردم درباره خدا وعالم هستی به دور کند و حقیقت را از خاستگاه حقیقی آن یعنی همان عالم مثل لایتغیر جستجو کند.

      ویرایش توسط آرش.و : ۱۳۸۷/۰۴/۲۸ در ساعت 11:52

    2. تشكر : nematiali
    3.  

    4. #2
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۷
      نوشته : 102 تشکر : 47
      مورد تشکر: 110 در 54 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      hessam.dev آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط آرش.و نمایش پست
      آیه و من كلّ شيء خلقنا زوجين رو می خواستم مورد بحث قرار بدم.
      بدیهتا شيء فقط به موجودات زنده بر نمی گرده و تمام اشیاء رو خداوند مورد شمول قرار داده.
      اما سوال من این است که به فرض زوجیت موجودات زنده رو تذکیر و تأنیث اونها در نظر بگیریم، سایر اشیاء زوجشان چیست؟
      به نظر من این تفسیر که اکثرا استفاده شده غلط هست چه بسا که خیلی از موجودات مذکر و مونث ندارن (ستاره دریایی)
      خیلی ها سعی کرده اند برای هر چیز یک زوج بسازند (مثلا می گن زوج الکترون پوزیترونه)...
      اما واقعیت امر اینه که هیچ کدوم از این حرف ها قانع کننده و جهان شمول نیست.
      دوست داشتم راجع به این مسئله بحث بشه.
      آیا این آیه صحه ای بر مسأله عالم مثل افلاطون نیست؟


      با سلام خدمت جناب آرش ،

      این آیه یکی از بحث برانگیز ترین آیات قرآن است . این آیه از ابتدای نزول مورد بحث بوده و مفسّران بسیاری در تفسیر آن به مشکل بر خورده اند .
      یکی از موارد در این آیه به نظر شخصی بنده ( که چون نظر شخصی است در تفسیر قرآن هیچ اعتباری ندارد ) ، این است که مشخّص نشده است که چه زوجی مورد نظر است . این آیه ( باز هم به نظر شخصی بنده ) بدین خاطر باعث شده است که نتوان بدین راحتی در موردش تصمیم گرفت . چون این آیه مفهومی بسیار جامع و کامل را در پی دارد .

      ( به نظر بنده ) یکی از نظریه هایی که بسیار شبیه این آیه ی قرآن است ، نظریه ی ماده و پاد ماده است که در سال 1928 توسّط « پل آدرین موریس دیراک » ( Paul Adrien Maurice Dirac ) فیزیکدان مشهور انگلیسی و برنده ی جایزه ی نوبل مطرح شد و بر مبنای آن برای هر ماده ای ، پاد ماده ای وجود دارد که اگر بدان برخورد کند ، ناپدید شده و پرتوی گاما تولید خواهد شد . دیراک مدّعی شد که برای هر ذرّه ای ، پاد ذرّه ای وجود دارد و از همین طریق ، پاد اتم ها و پاد اجسام تولید خواهند شد . یعنی احتمال دارد پاد انسان و حتّی پاد کهکشان ها وجود داشته باشند . شاید دلیل اینکه ما امروز پاد ماده ها را مشاهده نمی کنیم بدین خاطر است که یا از بین رفته اند و یا دور از دسترس ما هستند . البته این نظریه ، تنها در دنیای مادّه ها صدق می کند . این نظریه هر روز در حال پیشروی است . در سال 1932 پاد الکترون ( پوزیترون ) ، در سال 1955 پاد پروتون و در سال 1956 پاد نوترون کشف شد . در مورد پاد اتم و پاد مولکول هم بنده اطلاعات کافی ندارم . ( برای اطّلاعات بیشتر به اینجا و اینجا بنگرید ) .

      این یکی از نظریاتی است که در مورد مفهوم آیه ی قرآن ، محتمل می نماید ( باز هم تأکید می کنم این نظرات تنها نظر شخصی است و در فهم معارف قرآنی هیچ اعتباری ندارد ) .

      احتمالا برای درک و فهم مفهوم این آیه نیازمند گذر زمان هستیم ...

      این بود نظر شخصی بنده ...

    5. #3
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۷
      نوشته : 19 تشکر : 9
      مورد تشکر: 39 در 16 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      آرش.و آنلاین نیست.



      خیلی ممنون از توضیحات شما.
      اگر نظریه ای که شما اشاره کردید اثبات شده باشد که خیلی جالب است،
      و اما این که آیا بالاخره این آیه ممکن است به عالم مثل مشار باشد؟ اصلا آیا این نظریه افلاطون تأیید شده؟

    6. #4
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۷
      نوشته : 102 تشکر : 47
      مورد تشکر: 110 در 54 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      hessam.dev آنلاین نیست.



      با سلام خدمت جناب آرش گرامی ،

      نقل قول نوشته اصلی توسط آرش.و نمایش پست
      خیلی ممنون از توضیحات شما.


      خواهش می کنم . بنده چیزی که به نظرم رسید را خدمتتان اعلام کردم . اگر درست بوده ، وظیفه بوده است و اگر اشتباه بوده ، خداوند ببخشد .

      نقل قول نوشته اصلی توسط آرش.و نمایش پست
      اگر نظریه ای که شما اشاره کردید اثبات شده باشد که خیلی جالب است


      بنده اطّلاعاتم چندان به روز نیست . در مورد اثبات این نظریه اطّلاعات به روز ندارم . ولی فکر می کنم دانشمندان نسبت بدین نظریه تا بدینجا خوش بین هستند ( بنابر مقالاتی که بنده خواندم ) .

      نقل قول نوشته اصلی توسط آرش.و نمایش پست
      و اما این که آیا بالاخره این آیه ممکن است به عالم مثل مشار باشد؟ اصلا آیا این نظریه افلاطون تأیید شده؟


      بنده نظریه ی افلاطون را مطالعه کردم ولی این نظریه ارتباطی با این آیه ی قرآن ندارد . چون نظریه ی جناب افلاطون در مورد تصوّر و برداشت انسان از پدیده ها است در صورتی که آیه ی قرآن در مورد خلقت است . یعنی در نظریه ی افلاطون می خوانیم که انسان دو تصوّر از پدیده های اطرافش دارد : حقیقی و مجازی . ولی در آیه ی قرآن می خوانیم که هر چیزی در اطراف ما زوج است و خداوند از آن زوج آفریده است .

      با تشکّر ...

    7. #5
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,181 تشکر : 3,671
      مورد تشکر: 7,049 در 2,713 پست
      حضور : 23 روز 3 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط آرش.و نمایش پست
      با سلام خدمت قرآن دوستان.
      آیه و من كلّ شيء خلقنا زوجين رو می خواستم مورد بحث قرار بدم.
      بدیهتا شيء فقط به موجودات زنده بر نمی گرده و تمام اشیاء رو خداوند مورد شمول قرار داده.
      اما سوال من این است که به فرض زوجیت موجودات زنده رو تذکیر و تأنیث اونها در نظر بگیریم، سایر اشیاء زوجشان چیست؟
      به نظر من این تفسیر که اکثرا استفاده شده غلط هست چه بسا که خیلی از موجودات مذکر و مونث ندارن (ستاره دریایی)
      خیلی ها سعی کرده اند برای هر چیز یک زوج بسازند (مثلا می گن زوج الکترون پوزیترونه)...
      اما واقعیت امر اینه که هیچ کدوم از این حرف ها قانع کننده و جهان شمول نیست.
      دوست داشتم راجع به این مسئله بحث بشه.
      آیا این آیه صحهای بر مسأله عالم مثل افلاطون نیست؟

      با سلام و درود


      مثل افلاطونی می گوید هر چیزی یک رب النوعی در عالم ملکوت دارد؛ در صورتی آیه شریفه ناظر به عالم ملکوت نیست.


      همچنین در مثل افلاطونی، انواع دارای رب النوع هستند، نه افراد؛ یعنی مثل افلاطون ناظر به انواع است نه افراد؛ در حالی که آیه شریفه اشاره اش به افراد است.


      بنابر این آیه شریفه ناظر به مثل افلاطون نیست.
      ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۱۰/۰۹ در ساعت 21:17

      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    8. #6
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,181 تشکر : 3,671
      مورد تشکر: 7,049 در 2,713 پست
      حضور : 23 روز 3 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.




      " وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ" (ذاریات، 49)



      كلمه "زوجين" به معناى هر دو چيزى است كه مقابل هم باشند، يكى فاعل و مؤثر باشد، ديگرى منفعل و متاثر، از آنكه فاعل است عملى سر زند، و بر آنكه منفعل است واقع شود، مانند زن و شوهر.


      بعضى گفته‏اند: اين كلمه به معناى مطلق هر دو چيز متقابل است، مانند زن و شوهر، زمين و آسمان، شب و روز، خشكى و دريا، و انس و جن.


      و بعضى گفته‏اند: اصلا اين كلمه به معناى زن و شوهر است نه به معناى دو چيز متقابل.


      "لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ"- يعنى اگر از هر چيزى جفت خلق كرديم براى اين است كه شايد شما متذكر شويد و بفهميد كه خالق آن، خودش زوج ندارد و منزه از داشتن زوج و شريك است، بلكه واحدى است كه سراسر جهان شاهد بر يكتايى او است.


      ________________
      (ترجمه الميزان، ج‏18، ص 573)


      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    9. #7
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,181 تشکر : 3,671
      مورد تشکر: 7,049 در 2,713 پست
      حضور : 23 روز 3 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.




      خداوند تمام ممكنات و مخلوقات را دو نقطه مقابل زوج قرار داد: شب و روز، آسمان و زمين، نور و ظلمت، جن و انس، روح و بدن، برّى و بحرى، پرنده و چرنده، دنيا و آخرت، بهشت و جهنم، ايمان و كفر، مؤمن و كافر، صالح و طالح، حق و باطل، ذكر و انثى، حيات و موت، صحت و مرض، غنى و فقر، و غير اينها.


      حتى گفتند: الممكن زوج تركيبى، و مركبات سه قسم است.


      اما ماديات از اجرام سماوى و ارضى ماده و صورت. و اما مجردات از وجود و ماهيت و انواع از جنس و فصل.


      براى اين كه دليل باشد از براى اين كه ممكن شدت احتياج دارد به تركيب و مركب، و ذات اقدس پروردگار بسيط صرف، وجود صرف بدون ماهيت و حدى از براى وجودش نيست، ازلا و ابدا، وحده لا شريك له، لا ضد له و لا ند؛ لذا مي فرمايد:


      "وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ"، ما يشي‏ء وجوده، كه سرتاسر ممكنات را شامل مى‏شود.


      "خَلَقْنا زَوْجَيْنِ"، كه از لوازم امكان است.


      _________________________
      (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏12، ص 285)


      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    10. #8
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,181 تشکر : 3,671
      مورد تشکر: 7,049 در 2,713 پست
      حضور : 23 روز 3 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      [وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ‏]


      و از هر چيز چه در خشكى و چه در دريا، چه انسى و وحشى، زوج آفريديم.


      و لفظ «كلّ» از باب حمل حكم اكثريّت بر كلّ مى‏باشد، يا مقصود هر حيوان مذكّر و مؤنّث است، يا مقصود اين است كه از هر چيزى از كيفيّات و كميّات و چشيدنى‏ها و بوييدنى‏ها دو ضدّ متنافى آفريديم، مانند گرمى و سردى، تلخ و شيرين، كوتاه و بلند، زيبا و زشت ... و غير اينها، در اخبار به اين معنا اشاره شده است.


      [لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‏]


      باشد كه شما علم و حكمت و قدرت و عنايت به خلق و مهربانى او را به ياد آوريد و شايد شما متذكّر شويد كه ضديّت قرار دادن بين اشياء دلالت مى‏كند كه خداى تعالى ضدّ ندارد. و جدا كردن بين چيزهاى جدا متفارق دلالت مى‏كند بر اين كه اشياى جدا كننده‏اى دارند و الفت قرار دادن بين اشياى هم جنس دلالت دارند بر آنكه آن اشياء داراى مؤلّف و الفت دهنده‏اى است.


      _______________________
      (ترجمه بيان السعادة، ج‏13، ص: 411)

      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    11. #9
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,181 تشکر : 3,671
      مورد تشکر: 7,049 در 2,713 پست
      حضور : 23 روز 3 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.




      وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ: و از هر چيزى از اصناف موجودات و اجناس مخلوقات، خَلَقْنا زَوْجَيْنِ: آفريديم دو صنف كه هر يكى زوج ديگرى است مانند مرد و زن.


      يا به حسب تعاقب مانند روز و شب، آفتاب و ماه، بهار و پائيز، تابستان و زمستان؛


      و يا به جهت مخالفت ذاتى مانند نور و ظلمت، و رطب و يا بس، سهل و جبل. و بر اين قياس است آسمان و زمين، صحرا و دريا، جن و انس و غير آن.


      يا به طريق مخالفت صفات مانند حلم و قهر، شيرين و تلخ، سلامتى و مرض، غنى و فقر، خنده و گريه، فرح و غم، موت و حيات، و غير آن.


      لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ: براى آنكه شايد شما بندگان پند پذيريد و بدانيد كه تعداد، از خواص ممكنات است و ذات واجب الوجود قابل انقسام نيست بلكه واحد احد فرد است.



      تنبيه:


      آيه شريفه دال است بر اثبات وحدانيت الهى و تنزيه ذات احديت سبحانى از شرك و ضد و ند.


      _____________________
      (تفسير اثنا عشري، ج‏12، ص 281)


      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    12. #10
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3,181 تشکر : 3,671
      مورد تشکر: 7,049 در 2,713 پست
      حضور : 23 روز 3 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      میقات آنلاین نیست.



      ادامه:


      در كتاب كافى، از حضرت رضا عليه السّلام در خطبه‏اى می فرمايد:


      "و بمضادّته بين الاشياء عرف ان لا ضدّ له، و بمقاربته بين الاشياء عرف ان لا قرين له، ضاد النّور بالظلمة و اليبس بالبلل و الخشن باللّين و الصّرد بالحرور، مؤلّفا بين متعادياتها فابين متبايناتها؛
      دالة بتفريقها على مفرّقها و بتاليفها على مؤلّفها و ذلك قوله: «و من كلّ شي‏ء خلقنا زوجين لعلّكم تذكّرون» ففرّق بين قبل و بعد ليعلم ان لا قبل له و لا بعد »...


      به مضاده قرار دادن ميان اشياء دانسته شود كه ضدى براى ذات الهى نيست. و به مقارنه بين اشياء دانسته شود كه قرينى براى او نيست. ضد قرار داد نور را به ظلمت، و خشكى را به ترى، و خشنى را به نرمى، و سرما را به گرما.


      تأليف متخالفان و تفريق متباينان، دال است تفريق آن بر مفرق، و تأليف آن بر مؤلف؛ اين است فرمايش «و من كل شي‏ء خلقنا زوجين» پس جدائى انداخت ما بين (بعد و قبل) تا دانسته شود قبل و بعدى براى ذات احديت نيست.


      __________
      (همان)

      أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


      خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •