• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12
    1. #1
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 853 تشکر : 1,053
      مورد تشکر: 3,528 در 811 پست
      حضور : 16 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      askari110 آنلاین نیست.

      شاد سوره هاي مكي ومدني




      باسلام خدمت علاقه مندان مباحث علوم قرآنيدر اين تاپيك قصد داريم درباره سوره هاي مكي ومدني بحث كنيم .
      لذا در چند سوال خلاصه مي كنم واز اهلش براي بحث دعوت مي كنم
      :x
      معيار و ملاك‌ تشخيص‌ سوره‌هاي‌ مكي‌ و مدني‌ در چيست وتفاوت سوره هاي مكي ومدني چيه؟:102:
      منتطر طرح ديدگاههاي شما هستم

    2. تشكرها 2 : ریحانه
    3.  

    4. #2
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 1,255 تشکر : 140
      مورد تشکر: 2,234 در 906 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 10 وبلاگ :
      شهيدان آنلاین نیست.

      خونسرد نقل قول : سوره هاي مكي ومدني




      نقل قول نوشته اصلی توسط askari110 نمایش پست
      باسلام خدمت علاقه مندان مباحث علوم قرآنيدر اين تاپيك قصد داريم درباره سوره هاي مكي ومدني بحث كنيم .
      لذا در چند سوال خلاصه مي كنم واز اهلش براي بحث دعوت مي كنم
      :x
      معيار و ملاك‌ تشخيص‌ سوره‌هاي‌ مكي‌ و مدني‌ در چيست وتفاوت سوره هاي مكي ومدني چيه؟:102:
      منتطر طرح ديدگاههاي شما هستم
      معيار و ملاك تشخيص سوره‏هاى مكى و مدنى

      طبق آمارى كه از روايات ترتيب نزول به دست مى‏آيد،86 سوره مكى و 28سوره مدنى است كه در اين گروه بندى سه معيار وجود دارد:
      1- معيار زمان:بيش‏تر مفسرين معتقدند كه معيار مكى يا مدنى بودن هجرت‏پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از مكه به مدينه است. هر سوره‏اى كه پيش از هجرت نازل شده مكى‏و هر سوره‏اى كه پس از هجرت نازل شده است مدنى به شمار مى‏رود،خواه درمدينه نازل شده باشد خواه در سفرها.و حتى در مكه در سفر حج‏يا عمره يا پس ازفتح،چون پس از هجرت بوده است،مدنى محسوب مى‏شود.ملاك هجرت نيزداخل شدن به مدينه است.بنابر اين آياتى كه پس از هجرت از مكه و پيش از ورودبه مدينه،در راه بر پيامبر نازل شده است،مكى محسوب مى‏شود.مثلا آيه ان الذي‏فرض عليك القرآن لرادك الى معاد... بر اساس اين تعريف و ملاك كه پس از خروج ازمكه در راه بر پيامبر نازل شده،مكى است.
      2- معيار مكان:هر چه در شهر مكه و پيرامون آن نازل شده مكى است.و هر چه‏در مدينه و پيرامون آن نازل گرديده مدنى است، خواه پيش از هجرت يا پس از آن‏نازل شده باشد.پس آن چه در غير اين دو منطقه نازل شده باشد نه مكى است و نه‏مدنى.در اين زمينه جلال الدين سيوطى روايتى آورده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند:
      «انزل في ثلاثة امكنة:مكة و المدينة و الشام‏»كه طبق گفته ابن كثير،مقصود از شام‏تبوك است
      3- معيار خطاب:هر سوره‏اى كه در آن،خطاب به مشركان مى‏باشد مكى و هرسوره‏اى كه در آن خطاب به مؤمنان مى‏باشد،مدنى است.در اين زمينه ازعبد الله بن مسعود حديثى آورده‏اند كه گفته است:«هر سوره كه يا ايها الناس در آن‏به كار رفته باشد،مكى است و هر سوره كه يا ايها الذين آمنوا در آن به كار رفته باشدمدنى است‏» ،زيرا در مدينه غلبه با مؤمنان بوده و در مكه با مشركان. البته درسوره‏هاى مدنى مانند سوره بقره، يا ايها الناس به كار رفته كه كليت اين معيار راخدشه‏دار مى‏كند.
      براى تشخيص سوره‏هاى مكى و مدنى،ملاك‏هايى را مشخص كرده‏اند كه هريك به تنهايى نمى‏تواند ملاك جامع و مانع باشد.بلكه اين ملاك‏ها روى هم رفته تاحدودى تعيين كننده است.به طور كلى ملاك‏ها و علايم براى تشخيص،عبارت‏است از:1)نص و خبر،2) علايم صورى و ظاهرى،3)علايم محتوايى و معنوى.
      علامه برهان الدين ابراهيم بن عمر بن ابراهيم جعبرى(متوفاى 732)مى‏گويد:«براى‏شناخت مكى و مدنى دو راه وجود دارد: سماعى،كه از راه نقل و روايت‏به دست‏مى‏آيد.قياسى،كه از روى ضابطه تشخيص داده مى‏شود».آن گونه كه علقمة بن قيس(متوفاى 62)از عبد الله بن مسعود روايت كرده است:«هر سوره‏اى كه در آن يا ايهاالناس آمده باشد يا لفظ‏«كلا»استعمال شده باشد يا در ابتداى آن حروف مقطع‏باشد-جز زهراوين(بقره و آل عمران)و نيز سوره رعد كه بنا بر قولى مدنى است-يادر آن قصه آدم و ابليس آمده باشد-جز سوره‏هاى طولانى-يا سوره‏اى كه در آن‏سر گذشت انبياى سلف و امت‏هاى گذشته آمده باشد مكى است،و هر سوره‏اى كه‏در آن از فريضه و تكاليف و حدود شرعى سخن گفته شده باشد،مدنى است‏».
      ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ در ساعت 11:50

    5. #3
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 1,255 تشکر : 140
      مورد تشکر: 2,234 در 906 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 10 وبلاگ :
      شهيدان آنلاین نیست.

      مكي يا مدني بودن آيات ؟ وراه شناخت آنها




      قرآن پژوهان اعلم از اهل سنت يا شيعه براى شناخت سوره ها ( و آيات ) مكى و مدنى , سه قاعده يا معيار نهاده اند. 1 ) ( قاعده همگانى ) آنچه در مكه ( و پيرامون آن ) نازل شده , ولو بعد از هجرت , مكى است . و آنچه در مدينه ( و پيرامون آن ) نازل شده , مدنى است . 2 ) قاعده ناظر به انسانها. آنچه خطاب به اهل مكه باشد ( غالبا يا يا ايها الناس يا يا بنى آدم مكى است , و آنچه خطاب به مدينه باشد ( غالبا با خطاب يا ايها الذين آمنوا مدنى است . 3 ) ( قاعده زمانى ) كه محققان آن را جامع و مانع تر شمرده اند , اين است كه آيات و سوره هايى كه پيش از هجرت نازل شده است , مكى است , و آيات و سوره هايى كه پس از هجرت فرود آمده است , مدنى است . چه در مكه نازل شده باشد , چه در مدينه يا در سفرها و غزوات . ( ترجمه اتقان , 1/46 ـ 47 ; مناهل العرفان , 1/186 ـ 187 ; تاريخ قرآن , راميار , 601 ـ 603 ).

    6. #4
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 1,255 تشکر : 140
      مورد تشکر: 2,234 در 906 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 10 وبلاگ :
      شهيدان آنلاین نیست.

      پاسخ: مكي يا مدني بودن آيات ؟ وراه شناخت آنها




      شـنـاخت مكى و مدنى سماعى است و ملاك همان است كه از پيامبر (ص ) و صحابه و تابعان به ما رسيده است . بعضى نيز معيارهايى ديگر وضع كرده اند. از جـمله : الف ) مشخصات سوره هاى مكى : 1 ) هر سوره اين كه كلا دارد ( و اين كلمه فقط در نيمه دوم قرآن آمده است ). 2 ) هر سوره اى كه سجده دارد. 3 ) سوره هايى كه درآغاز آن حروف مقطعه ( مانند الم و الر كه بحثش گذشت ) آمده است ( جز بقره و آل عمران , و درباره رعد اختلاف است ). 4 ) هر سوره اى كه قصص انبياء و امتهاى پيشين دارد ( جز بقره ). 5 ) هر سوره اى كه قصه آدم و ابليس دارد ( جز بقره ). 6 ) سوره اى كه يا ايها الناس و يا ايها الذين آمنوا ندارد. ( جز سوره حج ). 7 ) سوره هاى مفصل يعنى سوره هاى كوتاه اواخر قرآن . مـرحـوم صـبـحى صالح پس از برشمردن همين ضوابط يا مشخصات , و با قيد اين تصريح كه اين ضوابط نشانه هاى قطعى نيست , پنج نشانه ديگر براى سوره ها يا آيات مكى برمى شمارد. 1 ) كوتاهى آيات و سوره ها و ايجاز آنها و شدت و گرمى تعبير آنها , و تجانس آوايى و موسيقايى . 2 ) دعوت به اصول ايمان به خداوند و روز قيامت و تصوير و توصيف بهشت و دوزخ . 3 ) دعوت به تمسك به اخلاق كريمه و استقامت در راه خير. 4 ) مجادله با مشركات و نفى احوال و انديشه هاى آنان . 5 ) فراوانى سوگند , بر وفق اساليب عرب . ب ) مـشـخصات سوره هاى مدنى : 1 ) هر سوره اى كه در آن حدود ( احكام ) و فرايض و قوانين اجتماعى و مدنى آمده است . 2 ) هر سوره اى كه در آن اذن جهاد و احكامش آمده است . 3 ) هر سوره اى كه در آن ذكر منافقان آمده است ( جز عنكبوت ) ( مناهل العرفان , 1/189 ـ 191 ; تاريخ قرآن , راميار , 605 ـ 607 ). صـبحى صالح نشانه اى ديگرى هم براى شناخت سوره هاى مدنى برمى شمارد : 1 ) مجادله با اهل كتاب و دعوتشان به عدم غلو در دينشان . 2 ) طول اكثر سوره ها و بعضى آيات و اطناب آنها و اسلوب تشريعى آنها. 3 ) تفصيل براهين و ادله در مورد حقايق دينى . ( مباحث فى علوم القرآن , 183 ـ 184 ). از اقوال مشهور اين است كه سوره ها و آياتى كه به اصطلاح شعرگونه تر يا شاعرانه ترند مكى اند , از جمله سوره هاى پرشور آخر قرآن . سوره هاى قرآن از نظر مكى و مدنى به چهار دسته تقسيم مى شوند : 1 ) سوره هاى مكى . 2 ) سوره هاى مدنى . 3 ) سوره هاى مكى با آيات مدنى . 4 ) سوره هاى مدنى با آياتى مكى . بـعـضـى فـهارس كه در عصر جديد براى آيات و كلمات قرآن تدوين شده است , از جمله المعجم الـمـفـهـرس لالفاظ القرآن الكريم , تدوين محمد فؤاد عبدالباقى , و فرهنگ آمارى كلمات قرآن كـريـم , تـاليف دكتر محمود روحانى مكى [ ك ] , و مدنى [ م ] بودن هر آيه را با علامت نامبرده , تعيين كرده اند. مـنـبـع اخـير حتى آيات مستثنيات ( مكى در مدنى و مدنى در مكى ) را هم با جدولهاى صريح و روشن نشان مى دهد. طـبق آمار و جداول فرهنگ آمارى كلمات قرآن كريم ( 1/39 ) 4468 آيه مكى با 45653 كلمه و 1768 آيه مدنى با 32154 كلمه در قرآن مجيد وجود دارد. يـعـنـى هـفتاد و يك و شش دهم درصد آيات قرآن مكى , و بيست و هشت و چهاردهم درصد آن مدنى است . همچنين در فرهنگ آمارى علاوه بر ضابطه هاى جديد و جدا از آنچه از منابع ديگر نقل كرديم ( 1/627 ) , فـهرست الفاظ و ماده هايى كه آيات متضمن آنها مكى يا مدنى است , آمده است ( 1/631 به بعد ). قرآن پژوهان , فوايدى براى شناخت مكى و مدنى برشمرده اند : 1 ) چون سوره ها و آيات مكى زمانا بر آيات مدنى مقدم است , لذا معار خوبى براى تعيين ناسخ و منسوخ و خاص و عام و مطلق و مقيد و نظاير آن دارد. ( التمهيد , 1/99 ; تاريخ قرآن , راميار , 603 ). 2 ) شناخت تاريخ تشريع و حكمت تدريجى بودن آن . 3 ) اطـمـيـنان به سلامت و مصونيت قرآن از تغيير و تحريف كه از اهتمام عظيم مسلمانان صدر اسـلام به امر قرآن و همه شئون كوچك و بزرگ آن برمى آيد كه حتى آياتى را كه در سفر يا حضر , در شب يا روز , در تابستان يا زمستان و در بستر يا در حالت عادى بر پيامبر (ص ) نازل شده تعيين كرده اند. ( مناهل العرفان , 1/188 ; تاريخ قرآن , راميار , 603 ). قـرآن پژوهان همچنين از سوره هاى مكى كه حكم مدنى و سوره هاى مدنى كه حكم مكى دارند ( يعنى با آنها معامله سوره هاى مكى مى شود ) سخن گفته اند. ( مباحث ... صبحى صالح , 173 ـ 174 ).

    7. #5
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 853 تشکر : 1,053
      مورد تشکر: 3,528 در 811 پست
      حضور : 16 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      askari110 آنلاین نیست.

      معيار و ملاك تشخيص سوره هاى مكى و مدنى




      طبق آمارى كه از روايات ترتيب نزول به دست مى آيد, 86 سوره مكى و 28سوره مدنى است كه در اين گروه بندى سه معيار وجود دارد:
      1- مـعـيار زمان: بيش تر مفسرين معتقدند كه معيار مكى يا مدنى بودن هجرت پيامبر اكرم (ص) از مـكه به مدينه است هر سوره‌اى كه پيش از هجرت نازل شده مكى و هر سوره‌اى كه پس از هجرت نازل شده است مدنى به شمار مى‌رود, خواه درمدينه نازل شده باشد خواه در سفرها و حتى در مكه در سـفـر حـج يا عمره يا پس ازفتح, چون پس از هجرت بوده است, مدنى محسوب مى‌شود ملاك هـجـرت نـيـز داخـل شـدن به مدينه است بنابراين آياتى كه پس از هجرت از مكه و پيش از ورود بـه مـدينه, در راه بر پيامبر نازل شده است, مكى محسوب مى شود مثلا آيه «ان الذي فرض عليك الـقـرآن لـرادك الى معاد»((1)) بر اساس اين تعريف و ملاك كه پس ازخروج از مكه در راه بر پيامبر نازل شده, مكى است.

      2- مـعـيار مكان: هرچه در شهر مكه و پيرامون آن نازل شده مكى است و هرچه درمدينه و پيرامون آن نـازل گـرديده مدنى است‌, خواه پيش از هجرت يا پس از آن نازل شده باشد پس آن چه در غير ايـن دو مـنطقه نازل شده باشد نه مكى است و نه مدنى در اين زمينه جلال الدين سيوطى روايتى آورده است كه پيامبر(ص) فرمودند: «انزل في ثلاثة امكنة: مكة و المدينة و الشام» كه طبق گفته ابن كثير, مقصود از شام تبوك است((2)).

      3- مـعـيار خطاب: هر سوره‌اى كه در آن, خطاب به مشركان مى باشد مكى و هرسوره اى كه در آن خـطـاب بـه مـؤمـنان مى‌باشد, مدنى است در اين زمينه ازعبداللّه بن مسعود حديثى آورده اند كه گـفته است: «هر سوره كه «يا ايها الناس» در آن به كار رفته باشد, مكى است و هر سوره كه «يا ايها الذين آمنوا» در آن به كار رفته باشد مدنى است» ((3)), زيرا در مدينه غلبه با مؤمنان بوده و در مـكـه بـا مشركان البته درسوره هاى مدنى مانند سوره بقره, «يا ايها الناس» به كار رفته كه كليت اين معيار راخدشه دار مى كند. بـراى تـشـخـيـص سـوره هـاى مكى و مدنى, ملاك‌هايى را مشخص كرده‌اند كه هريك به تنهايى نـمى‌تواند ملاك جامع و مانعى باشد بلكه اين ملاك ها روى هم رفته تاحدودى تعيين كننده است بـه طـور كـلـى مـلاك ها و علايم براى تشخيص, عبارت است از:
      1) نص و خبر
      2) علايم صورى و ظاهرى
      3) علايم محتوايى ومعنوى

      علامه برهان الدين ابراهيم بن عمربن ابراهيم جعبرى (متوفاى 732) مـى گـويـد: «بـراى شـنـاخـت مـكى و مدنى دو راه وجود دارد: سماعى‌, كه از راه نقل و روايـت بـه دسـت مـى آيـد قـيـاسـى‌, كـه از روى ضـابـطـه تـشـخيص داده مى شود» آن گونه كه علقمة بن قيس (متوفاى 62) از عبداللّه بن مسعود روايت كرده است‌: «هر سوره اى كه در آن «يا ايها الناس» آمده باشد يا لفظ «كلا» استعمال شده باشد يا در ابتداى آن حروف مقطع باشد ـ جز زهراوين (بقره و آل عمران) و نيز سوره رعد كه بنا بر قولى مدنى است ـ يا در آن قصه آدم و ابليس آمـده بـاشـد ـ جـز سـوره هاى طولانى ـ ياسوره اى كه در آن سرگذشت انبياى سلف و امت هاى گـذشـتـه آمده باشد مكى است, و هر سوره اى كه در آن از فريضه و تكاليف و حدود شرعى سخن گفته شده باشد, مدنى است» ((4)). برخى خصوصيات ديگرى براى شناخت سوره هاى مكى و مدنى ذكر كرده اندكه عبارت است از:
      1- كوتاهى آيات درون يك سوره و نيز كوتاهى سوره, نوعا مكى بودن آن رامى رساند و بلندى آيه هاى يك سوره علاوه بر بلندى سوره نوعا مدنى بودن آن راثابت مى كند.
      2- لـحـن تـنـد و شديد سوره بيش تر با اهل مكه است كه اهل عناد و لجاج ومقاومت در مقابل حق بـوده انـد, ولـى لحن ملايم و خفيف, مدنى بودن سوره رامى رساند كه بيش تر خطاب به مؤمنين است.
      3- بحث درباره اصول معارف و اصل ايمان و دعوت به اسلام از ويژگى هاى سوره هاى مكى است و در سوره هاى مدنى بيش تر از تفاصيل احكام و بيان شريعت اسلام سخن گفته شده است.
      4- دعـوت بـه پـايبند بودن به اخلاق و استقامت در راى و سلامت عقيده و ترك لجاج و عناد و نيز بـرخورد تند با عقايد باطل مشركان و ناچيز شمردن انديشه هاى تهى و بى اساس آنان, از خصايص سـوره هـاى مـكى به شمار مى رود در حالى كه برخورد با اهل كتاب و دعوت آنان به ميانه روى در عـقـايـد و افـكـار و انديشه ها و نيزمبارزه با منافقين و ذكر خصايص و صفات آنان از ويژگى هاى سوره هاى مدنى است.
      5- غالبا خطاب ها با عنوان «يا ايها الناس» از ويژگى هاى سور مكى است و باعنوان «يا ايها الذين آمنوا» از خصايص سور مدنى است.

      البته اين ويژگى ها هرگز كليت ندارد, بلكه صرفا درباره برخى از انواع صدق مى كند و در صورت اجتماع چندين خصيصه, اگر موجب علم و يقين شود و نص معارضى در ميان نباشد, قابل اعتماد اسـت, و مـوجـب قـوت احتمال و اطمينان مى شود در اين صورت است كه نتيجه كاربرد فقهى و تاريخى و غيره دارد بنابراين ملاك تشخيص مكى و مدنى, يا نقل و خبر است كه اصطلاحا سماعى مـى‌گويند يا اجتهاد و شواهد ظاهرى و صورت جمله بندى و داشتن سجع و وزن و كوتاهى آيات و سوره‌هاست يا شواهد محتوايى است بدين معنا كه شكل بيان اصول عقايد واحكام و برخورد با كفار و منافقين نشانه مكى و مدنى بودن سوره است.


      پاورقي‌ها:
      1- قصص 28: 85.
      2- الاتقان , ج1 , ص 23.
      3- المستدرك , ج3 , ص 18 ـ 19.
      4- البرهان , ج1 , ص 189.


      منبع نقل : كتاب علوم قرآني آيت الله معرفت (ره)
      مولایم علی فرموند:
      يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
      هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
      چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

    8. #6
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 853 تشکر : 1,053
      مورد تشکر: 3,528 در 811 پست
      حضور : 16 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 9 وبلاگ :
      askari110 آنلاین نیست.

      فوايد شناخت مكي ومدني بودن آيات




      يكى از مسايل مهم علوم قرآنى, مساله شناخت سوره هاى مكى و مدنى است تشخيص آن‌ها به دلايل ذيل ضرورى است:

      1- شـنـاخـت تـاريـخ و مخصوصا تسلسل آيات و سور و تدريجى بودن نزول آن ها, ازطريق شناخت سوره هاى مكى از مدنى است انسان پيوسته در اين جست و جوست تا هر حادثه تاريخى را بشناسد, در چـه زمـانـى و در كـجـا اتفاق افتاده, عوامل و اسباب پديد آورنده آن چه بوده است. بدين طريق دانـسـتن سوره ها و آيه هاى مكى و تشخيص آن ها از آيه ها و سوره هاى مدنى از اهميت به‌سزايى در فهم تاريخ تشريعات اسلامى برخوردار است.

      2- فـهـم مـحـتواى آيه در استدلال‌هاى فقهى و استنباط احكام نقش اساسى داردچه بسا آيه‌اى به ظـاهـر مـشـتـمل بر حكم شرعى است, ولى چون در مكه نازل شده و هنگام نزول, هنوز آن حكم تـشـريـع نشده بود, بايد يا راه تاويل را پيش گرفت يا به گونه ديگر تفسير كرد مثلا مساله تكليف كـافـران بـه فـروع احكام شرعى مورد بحث فقهاست و بيش تر فقها, آنان را در حال كفر, مكلف به فـروع نـمـى دانـنـد و در ايـن زمـينه دلايل و روايات فراوانى در اختيار دارند, ولى گروه مخالف (كـسـانـى كـه كـافـران را در حـال كـفـر مـكـلـف بـه فروع مى دانند) به آيه هفت سوره فصلت تمسك جسته‌اند آن‌جا كه مشركان را به دليل انجام ندادن فريضه زكات مورد نكوهش قرارداده است غـافـل از اين كه سوره فصلت مكى و فريضه زكات در مدينه تشريع شده است يعنى هنگام نزول آيه يـاد شـده, زكات حتى بر مسلمانان هم واجب نبوده است, پس چگونه مشركان را مورد عتاب قرار مى دهد؟

      اين آيه دو تاويل دارد:

      اول, مـقـصود از زكات در اين جا تنها پرداخت صدقات بوده است كه مشركان ازآن محرومند, زيرا شرط صحت صدقه قصد قربت است كه كافران از انجام آن عاجزند.

      دوم, مـقـصـود محروميت از اداى زكات است و آن بدان جهت است كه كفر مانع آنان شده است و اگر ايمان داشتند, از اين فيض محروم نبودند((1)).

      3- در استدلالات كلامى, آيات مورد استناد ـ مخصوصا آياتى كه درباره فضايل اهل بيت نازل شده ـ بـيـش تر مدنى است, چون اين مباحث در مدينه مطرح بوده است برخى آن سوره‌ها يا آيات را مكى دانـسـته‌اند كه در آن صورت نمى‌تواند مدرك استدلال قرار گيرد بنابراين شناخت دقيق مكى و مدنى بودن سوره‌ها و آيات يكى از ضروريات علم كلام در مبحث امامت است مثلا برخى تمام سوره دهـر را مكى دانسته اند و گروهى مدنى و بعضى جز آيه «فاصبر لحكم ربك و لا تطع منهم آثمااو كـفـورا» ((2)) هـمه را مدنى دانسته اند ديگران هم از ابتداى سوره تا آيه 22 رامدنى و بقيه را مكى دانسته اند اختلاف درباره اين سوره بسيار است, ولى ما آن را تماما مدنى مى دانيم.

      دربـاره شـان نـزول آيه هاى: «يوفون بالنذر و يخافون يوما كان شره مستطيرا, و يطعمون الطعام على حبه مسكينا و يتيما و اسيرا, انما نطعمكم لوجه اللّه لا نريد منكم جزا و لا شكورا, انا نخاف من ربنا يوما عبوسا قمطريرا فوقاهم اللّه شر ذلك اليوم و لقاهم نضرة و سرورا, وجزاهم بما صبروا جنة و حـريـرا»((3)) گـفته اند كه حسنين بيمار شده بودند پيامبرگرامى و گروهى از بزرگان عرب به عيادت آنان آمدند و به مولى اميرمؤمنان پيش نهاد كردند: چنان چه براى شفاى فرزندانت نـذر كـنـى خداوند شفاى عاجل مرحمت خواهد فرمود حضرت اين پيش نهاد را پذيرفت و سه روز روزه نـذركـردآن گـاه كـه حـسـنـيـن شفا يافتند در صدد اداى نذر برآمد قرص هاى نانى براى افطارتهيه كرد, روز اول هنگام افطار مسكينى در خانه را زد و تقاضاى كمك كرد حضرت نان هاى تهيه شده را به او داد روز دوم نيز يتيمى آمد و نان تهيه شده را دريافت كردروز سوم اسيرى آمد و نان ها به او داده شد.

      حضرت در اين سه روز خود با اندك نان خشك و كمى آب افطار كرد طبرسى دراين زمينه روايات بسيارى از طرق اهل سنت و اهل بيت عصمت (ع) گردآورده وتقريبا آن ها را مورد اتفاق اهل تفسير دانـسته است آن گاه براى اثبات مدنى بودن تمام سوره, روايات ترتيب نزول را ـ كه سوره دهر جز سـوره هـاى مـدنـى بـه شـمـار رفـتـه ـ بـاسندهاى معتبر آورده است ((4)) ولى كسانى مانند عـبـداللّه بـن زبـير كه مايل نبودنداين فضيلت به اهل بيت (ع) اختصاص يابد اصرار داشتند كه اين سـوره را كـامـلا مـكى معرفى كنند ((5)) غافل از آن كه در مكه اسيرى وجود نداشت مجاهد و قـتـاده ازتـابـعـيـن تـصـريـح كـرده انـد كـه سـوره دهـر تماما مدنى است, ولى ديگران تفصيل قـايـل شـده انـد ((6)) سـيد قطب, از نويسندگان معاصر به قرينه سياق, سوره را مكى دانسته است ((7)).

      4- بسيارى از مسايل قرآنى, تنها از طريق مكى و مدنى بودن سوره يا آيه ها, حل و فصل مى شود مثلا در مـسـاله نسخ قرآن به قرآن برخى راه افراط پيموده اند و بيش از دويست و بيست آيه را منسوخ مـعـرفـى كـرده انـد در صـورتـى كه چنين عدد بزرگى نمى تواند صحت داشته باشد و با واقعيت سـازگـار نـيست و گروهى راه تفريط درپيش گرفته اند اصلا قرآن را غير قابل نسخ مى دانند ـ به ويژه نسخ قرآن به قرآن, زيراشرط تحقق نسخ , تنافى ميان دو آيه است كه اين گونه تنافى با نفى اختلاف در آيه «ولو كان من عند غيراللّه لوجدوا فيه اختلافا كثيرا» ((8)) منافات دارد ((9)) و دسـتـه اى حـد وسط را برگزيده و اصل نسخ را پذيرفته‌اند و در كميت آيات نسخ شده اعتدال را رعـايـت كرده اند از جمله آياتى كه افراطيون آن را منسوخ مى دانند, آيه «فمااستمتعتم به منهن فـتـوهـن اجورهن» ((10)) است كه درباره ازدواج موقت نازل شده است, كه ناسخ آن را ـ طبق گـفـتـه امام شافعى محمدبن ادريس ـ آيه «والذين هم لفروجهم حافظون, الا على ازواجهم او ما ملكت ايمانهم فانهم غير ملومين, فمن ابتغى ورا ذلك فاولئك هم العادون» ((11)) دانسته اند.

      نظر مذكور را به دو دليل نمى توان پذيرفت: اولا, زنى كه با عقد متعه گرفته مى شود زوجه است, گـرچـه احكام او با زوجه دايمى كمى تفاوت دارد. ثانيا, آيه اى را كه ناسخ فرض كرده اند در سوره مـؤمـنـون است كه تماما مكى است و كسى اين آيه را استثنا نكرده است در صورتى كه معمولا بايد ناسخ پس از منسوخ باشد مطلب فوق را استاد زرقانى نيز يادآور شده است ((12)).

      پاورقي‌ها:

      1- ر ك : تفسير طبرسى , ج 9, ص 5 الميزان , ج17 , ص 384.
      2- انسان 76: 24.
      3- انسان 76: 12 ـ 7.
      4- ر ك : تفسير طبرسى , ج10 , ص 406 ـ 404 حاكم حسكانى , شواهد التنزيل , ص 315 ـ 229.
      5- الدرالمنثور, ج6 , ص 297.
      6- ر ك : التمهيد, ج1 , ص 155 ـ 154.
      7- في ظلال القرآن , ج29 , ص 215.
      8- نسا4: 82.
      9- ابوالقاسم خويى (آيت اللّه ), البيان في تفسير القرآن , ص 206.
      10- نسا4: 24.
      11- مؤمنون23 : 7 ـ 5.
      12- محمد عبدالعظيم زرقانى , مناهل العرفان , ج1 , ص 195.


      به نقل از كتاب :علوم قرآني آيت الله معرفت (ره)
      مولایم علی فرموند:
      يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
      هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
      چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

    9. #7
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 3,426 تشکر : 3
      مورد تشکر: 1,839 در 1,059 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      اخلاقي آنلاین نیست.



      جدول سوره‏های مکی و مدنی در پایان این فصل به پیروی از سایر کتب علوم قرآنی که اسامی سور مکی و مدنی را به ترتیب نزول فهرست می‏کنند، نظری اجمالی بر این سوره‏ها خواهیم داشت. دوروایت ابن عباس و جابر بن زید، که سیوطی و دیگران آنها را در ترتیب نزول سور ملاک قرار داده‏اند، معمولا مورد استناد قرار می‏گیرند; ولی بعضی معتقدند:

      این روایات به هیچ وجه قابل اعتماد نیست; زیرا روشن نیست که ابن‏عباس این ترتیب را از خود پیامبر اکرم‏6 فراگرفته یا از کسانی دیگر، که معلوم نیست چه کسانی بوده‏اند، یا از راه اجتهاد و نظر خود، که فقط برای خودش حجیت دارد. از نظر ارزش تاریخی نیز، ابن عباس جز زمان ناچیزی از حیات پیامبر را درک نکرده و بدیهی است که در نزول این همه سوره‏های قرآن حاضر و شاهد نبوده و اگر ترتیب او اجتهادی نباشد از دیگران شنیده که خبر بی‏مدرک است و حجیت ندارد. بنابراین تنها راه تشخیص ترتیب سوره‏های قرآنی و مکی یا مدنی بودن آنها، تدبر در مضامین آنها و تطبیق آن با اوضاع و احوال پیش از هجرت و پس از هجرت می‏باشد. چنان که مضامین سوره‏های انسان و عادیات و مطففین به مدنی بودن آنها گواهی می‏دهد; در حالی که در این روایات آنها را جزو سور مکی قرار داده‏اند (8) .

      سیوطی روایت ابن عباس در ترتیب سوره‏های مکی و مدنی را در الاتقان، (ج‏1، ص‏31 -32) ذکر نموده است; در این روایت‏سوره «فاتحة‏الکتاب‏» ذکر نشده است. اما در روایتی که از جابر (ص‏81) نقل‏می‏کند، سوره فاتحه پنجمین سوره در ترتیب نزول سوره‏های مکی است. براساس این روایات تعداد سوره‏های مکی 86 سوره، ورقم سوره‏های مدنی، 28 است.

      البته در مورد بعضی از سوره‏های قرآن کریم در مکی یا مدنی بودن آنها اختلاف نظر وجود دارد که به جهت پرهیز از طولانی شدن بحث، از آن صرف‏نظر می‏کنیم.

      ما به تبعیت از التمهید که سوره «فاتحة‏الکتاب‏» را در ترتیب روایت ابن عباس قرارداده، جدول سوره‏ها را تنظیم کرده‏ایم. در این ترتیب آغاز هر سوره مورد نظر است. بنابراین اگر چند آیه از آغاز یک سوره نازل شده باشد، بعد سوره‏ای دیگر نازل و سپس آیات سوره نخست، تکمیل شود، در ترتیب نزول، سوره اول بر سوره دوم مقدم می‏شود.

      جدول ترتیب نزول سوره‏های مکی (86 سوره)

      ترتیب نزول - ترتیب مصحف - نام سوره

      1 - 96 - العلق

      2 - 98 - القلم

      3 - 73 - المزمل

      4 - 74 - المدثر

      5 - 1 - الفاتحة

      6 - 111 - المسد

      7 - 81 - التکویر

      8 - 87 - الاعلی

      9 - 92 - اللیل

      10 - 89 - الفجر

      11 - 93 - الضحی

      12 - 94 - الانشراح

      13 - 103 - العصر

      14 - 100 - العادیات

      15 - 108 - الکوثر

      16 - 102 - التکاثر

      17 - 107 - الماعون

      18 - 109 - الکافرون

      19 - 105 - الفیل

      20 - 113 - الفلق

      21 - 114 - الناس

      22 - 112 - التوحید

      23 - 53 - النجم

      24 - 80 - عبس

      25 - 97 - القدر

      26 - 91 - الشمس

      27 - 85 - البروج

      28 - 95 - التین

      29 - 106 - قریش

      30 - 101 - القارعة

      31 - 75 - القیامة

      32 - 104 - الهمزة

      33 - 77 - المرسلات

      34 - 50 - ق

      35 - 90 - البلد

      36 - 86 - الطارق

      37 - 54 - القمر

      38 - 38 - ص

      39 - 7 - الاعراف

      40 - 72 - الجن

      41 - 36 - یس

      42 - 25 - الفرقان

      43 - 35 - فاطر

      44 - 19 - مریم

      45 - 20 - طه

      46 - 56 - الواقعة

      47 - 26 - الشعراء

      48 - 27 - النمل

      49 - 28 - القصص

      50 - 17 - الاسراء

      51 - 10 - یونس

      52 - 11 - هود

      53 - 12 - یوسف

      54 - 15 - الحجر

      55 - 6 - الانعام

      56 - 37 - الصافات

      57 - 31 - لقمان

      58 - 34 - سبا

      59 - 39 - الزمر

      60 - 40 - غافر

      61 - 41 - فصلت

      62 - 42 - الشوری

      63 - 43 - الزخرف

      64 - 44 - الدخان

      65 - 45 - الجاثیة

      66 - 46 - الاحقاف

      67 - 51 - الذاریات

      68 - 88 - الغاشیة

      69 - 18 - الکهف

      70 - 16 - النحل

      71 - 71 - نوح

      72 - 14 - ابراهیم

      73 - 21 - الانبیاء

      74 - 23 - المؤمنون

      75 - 32 - السجدة

      76 - 52 - الطور

      77 - 67 - الملک

      78 - 69 - الحاقة

      79 - 70 - المعارج

      80 - 78 - النبا

      81 - 79 - النازعات

      82 - 82 - الانفطار

      83 - 84 - الانشقاق

      84 - 20 - الروم

      85 - 29 - العنکبوت

      86 - 83 - المطففین

      87 - 2 - البقرة

      88 - 8 - الانفال

      89 - 3 - آل عمران

      90 - 33 - الاحزاب

      91 - 60 - الممتحنة

      92 - 4 - النساء

      93 - 99 - الزلزال

      94 - 57 - الحدید

      95 - 47 - محمد(ص)

      96 - 13 - الرعد

      97 - 55 - الرحمن

      98 - 76 - الانسان

      99 - 65 - الطلاق

      100 - 98 - البینة

      101 - 59 - الحشر

      102 - 110 - النصر

      103 - 24 - النور

      104 - 22 - الحج

      105 - 63 - المنافقون

      106 - 58 - المجادلة

      107 - 49 - الحجرات

      108 - 66 - التحریم

      109 - 62 - الجمعة

      110 - 64 - التغابن

      111 - 61 - الصف

      112 - 48 - الفتح

      113 - 5 - المائدة

      114 - 9 - براءة

      آیات مستثنیات آیا در سوره‏های مکی، آیات مدنی و یا در سوره‏های مدنی، آیات مکی وجود دارد؟ بسیاری به این سؤال پاسخ مثبت داده‏اند. سیوطی در بیانی مفصل، استثنائات آیات در سوره‏های مکی و مدنی را ذکر کرده‏است; مثلا گفته است: «در سوره بقره که مدنی است، دو آیه استثناست، که آیات 109 (فاعفوا واصفحوا) و 272 (لیس علیک هدیهم) است و....» (9)

      التمهید همین موارد را به تفصیل ذکر نموده ولی وجود استثنا را، چه در سوره‏های مکی و چه در سوره‏های مدنی، رد کرده است (10) .

      در فرهنگ آماری کلمات قرآن کریم، آیات مستثنیات براساس تفسیر کشاف زمخشری که با تنویر المقیاس من تفسیر ابن عباس و تاریخ القرآن، از ابوعبدالله زنجانی و المعجم المفهرس نیز هماهنگی دارد، در دو جدول توزیع کلمات مدنی در سوره‏های مکی به تفکیک سوره و آیه و توزیع کلمات مکی در سوره‏های مدنی به تفکیک سوره و آیه آورده شده و نتیجه بررسی آماری آن در جدول صفحه بعد نشان داده شده است (11) .

      تعداد سوره‏های قرآن: 114

      سوره‏های مکی: 86

      سوره‏های مدنی: 28

      تعداد آیات قرآن: 6236

      آیات مکی: 4468

      آیات مدنی: 1768

      تعداد کلمات قرآن کریم: 77807

      کلمات مکی: 45653

      کلمات مدنی: 32154

      تعداد سوره‏ها، آیات و کلمات قرآن کریم به تفکیک مکی و مدنی

      نوع سوره - تعداد سوره‏ها - تعداد آیات - مدنی - مکی - تعداد کلمات - مکی - مدنی

      مکی - 51 - 1683 - 1683 11492 - 11492-

      مدنی - 26 - 1419 1419 - 26412 26412

      مکی با آیات مدنی - 35 - 2930 - 2776 - 154 - 36154 - 34013 - 2142

      مدنی با آیات مکی - 2 - 204 - 9 - 195 - 3748 - 148 - 3600

      جمع - 114 - 6236 - 4468 - 1768 - 77807 - 45653 - 32154

      به موجب این آمار، 4468 آیه مکی با 45653 کلمه و 1768 آیه مدنی با 32154 کلمه در قرآن مجید وجود دارد; یعنی 6/71% آیات مکی و 4/28% آن مدنی است. این نسبت‏ها برای کلمات به ترتیب 7/58% (حدود سه پنجم) و 3/41% (حدود دو پنجم) است

    10. #8
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۸۷
      نوشته : 3,426 تشکر : 3
      مورد تشکر: 1,839 در 1,059 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      اخلاقي آنلاین نیست.



      ملاك در مكي و مدني بودن در اینکه چرا بعضی از آیات و سوره ها را مکی و برخی را مدنی به حساب آورده‌اند، معیارهای متفاوتی گفته شده است که در اینجا به آنها اشاره می شود .
      1* پیش از هجرت و پس از هجرت
      سوره ها و آیاتی که پیش از هجرت پیامبر اسلام (ص) به مدینه نازل شده باشد مکی نام دارد ( هر چند بیرون از مکه باشد ) و آنچه پس از هجرت باشد، مدنی است . این تقسیم بندی و این ملاک معروفترین و معتبرترین نظر شناخته شده است و همه آیات قرآن را در بر می گیرد .
      2* ملاک مدینه و مکه
      یعنی با معیار قرار دادن مکان نزول نه زمان آن، آیات و سوره هایی را که در مکه یا اطرافش نازل شده باشد مکی، وآنچه را در مدینه و اطرافش فرود آمده باشد، مدنی خوانده اند .
      3* مخاطبان
      آیات و سوره هایی را که خطابشان به اهل مکه است، مکی دانسته اند و آنها را که مخاطبش مردم مدینه اند، مدنی خوانده اند .

    11. #9
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۸
      نوشته : 1,122 تشکر : 4,648
      مورد تشکر: 3,299 در 1,012 پست
      حضور : 2 ساعت 46 دقیقه
      دریافت : 26 آپلود : 4
      گالری : 0 وبلاگ :
      raiat.hossin آنلاین نیست.

      راهنما مکی ومدنی




      ◄ مدعیان دین سه دسته اند: ساکنان مکه، ساکنان مدینه و مهاجر:

      این تقسیم بندی سوره های قرآنی به مکی و مدنی یک تقسیم بندی تاریخی یا تفسیری صرف نیست. فهم قرآن وابسته به درک این تقسیم بندی است. مکه مدینه خداست و مدینه مدینه النبی. مکه شهر وحدت است و مدینه شهر کثرت. مکه شهر مردن است و مدینه شهر زندگی. مکه شهر خلوت است و مدینه شهر تقلب (رفت و آمد). سوره های مکی از اصول می گویند و سوره های مدنی از فروع. در مکه نباید زیست چون نباید مسکونی باشد، چون مدینه نیست. مدنیت نباید در مکه باشد چون محل وحدت و برافتادن اسم و رسم و یکسان شدن مسافر و ساکن (حج/25)است. در جایی که لوازم زندگی (مدنیت) نباید باشد هر داد و ستد ی ظلم است و الحاد. مکه محضر خداست و در محضر او کارهای عادی حرام می شوند. ائمه علیهم السلام در مکه مقیم نشدند چون معتقد بودند کارهای عادی زندگی در مکه منجر به ظلم می شود ( علل الشرایع، باب 196).
      چاره چیست؟ هجرت! طی منزل بین مکه و مدینه هجرت است که اول بار پیامبر انجام داد و مبدأ تاریخ اسلام را پدید آورد. هجرت از واجبات است همانطور که حج واجب است، اساساً تا کسی هجرت نکند ادعایش صادق نیست و نمی شود از دوستان نامیدش (نساء/89) و هیچ ولایتی ندارد (انفال/72). مدعیان دین سه دسته اند: ساکنان مکه، ساکنان مدینه و مهاجرین بین مکه و مدینه(ای). مکی ها پر حرف و کم کار ند و به گمان فنا و مقام وحدت در اصول پابرجا هستند ولی از آنجا که آدمی در دنیا نیازمند رجوع به فروع (مدنیت) می شود، اینها هم با اعمالی که مجبور به بدعت شده یا از بیگانه می گیرند ظالم و روسیاه می شوند چون بعد از ایمان دوباره ایمان نمی آورند. ساکنان مدینه بی فکر، پرکار و احیاناً در اضطراب و خون دل خوردن هستند، اینها انسانهایی قشری و ظاهر پرست می شوند که از روح زندگی و عشق و آرامش بی خبر می مانند و کارشان به خشونت یا تفسیر به رأی می انجامد. اما درود خدا بر مهاجرین که هر جا بمیرند مأجور هستند. مهاجرین کسانی هستند که به جدایی تاریخی بین نظر و عمل پایان می دهند. آنها از فتنه ها سالم به در می روند و سوره های مکی را زمزمه کرده و به سوره های مدنی عمل می کنند.
      اعوذبالله
      ********
      ماشاالله لا قوة الا بالله
      *******
      یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی

    12. #10
      خادم قرآنی بخش تصاویر
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۸
      نوشته : 2,059 تشکر : 3,973
      مورد تشکر: 5,757 در 1,669 پست
      حضور : 6 روز 20 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 15 آپلود : 0
      گالری : 127 وبلاگ : 0
      yekta آنلاین نیست.



      آیات مکی :
      هر آیه ای که در آن کلمه ی «کلّا» باشد مکی است
      هر آیه ای که در آن کلمه ی «آلِهَت» به کار رفته باشد مکی(پیش از هجرت است) است
      هر آیه ای که در آن کلمه ی «شرکاء» به کار رفته باشد مکی(پیش از هجرت است) است
      هر آیه ای که در آن کلمه های «شعیب،قارون ، هامان » به کار رفته باشد مکی است

      آیات مدنی :
      هر آیه ای که در آن کلمه ی میثاق به کار رفته باشد مدنی(بعد از هجرت است) است
      هر آیه ای که در آن از منافقین یاد شده باشدمدنی است
      هر آیه ای که در آن کلمه های «جبرئیل، محمد» به کار رفته باشد مدنی است .

      سوره های مکی :

      هر سوره ای که در آن سجده وجود دارد مکی است .
      هر سوره ای که با حروف مقطعه از قبیل الم , و الر آغاز شده ( به جز سوره بقره و آل عمران ) مکی است (دقت کنید سوره رعد اختلافی است) .
      هر سوره ای که در آن قصص انبیا و ملل گذشته باشد (به جز سوره بقره) مکی است
      هر سوره ای که در آن داستان حضرت آدم و ابلیس آمده باشد (به جز سوره بقره) مکی است
      سور مکی دارای سوگند زیاد است
      آیات و سور مکی کوتاه و بین آیات آن متجانس صوتی وجود دارد.

      ویژگی های سوره های مدنی:

      سوره هایی که در آن ها فرمان جنگ و جهاد و احکام آن آمده باشد مدنی است .
      سوره هایی که در آن ها از احکام , حدود, حقوق و قوانین مدنی , اجتماعی و سیاسی بحث شده باشد مدنی است .
      سوره هایی که از منافقان یاد شده (غیر از سوره عنکبوت که یازده آیه اول آن مدنی است) بقیه مکی است .
      سوره هایی که با اهل کتاب (یهودی ها و مسیحی ها) مجادله نموده باشد.
      آیات و سوره های مدنی اکثراً طولانی و همراه با سبک آرام قانون گذاری است .
      سوره های مدنی با تفصیل و برهان و ادله اصول عقاید را مطرح می کند.

      موفق باشید بر گرفته از http://rbc.najva.ir


      ویرایش توسط yekta : ۱۳۸۹/۰۳/۰۲ در ساعت 16:18
      حالا که رفته ای
      این روزها دلتنگم
      دلتنگم که رفته اند
      آن روزها
      یادت بــــــــــــــــــــخیر




    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    موضوعات مشابه

    1. خدا رو كي منت مي‌گذاره؟
      توسط behnam-soft در انجمن سایر موارد
      پاسخ: 8
      آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۵/۳۱, 22:49
    2. ;;;;;;;از پروتكل سران صهيون تا آنفولانزاي خوكي;;;;;;;
      توسط مرصاد در انجمن دشمن شناسی
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۰/۰۱, 14:05
    3. دوست داشتني ترين لحظه زندگيتون كي بوده؟
      توسط شاماهي در انجمن بایگانی سایت
      پاسخ: 105
      آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۸/۱۸, 19:11
    4. محمد علي لساني فشاركي
      توسط ریحانه در انجمن هنرمندان و قرآن پژوهان
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۷/۲۹, 13:31
    5. خشكي و خارش پوست در زمستان
      توسط sarseda در انجمن علمی
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۱/۳۱, 11:55

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •