• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 38
    1. #1
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۷
      نوشته : 506 تشکر : 115
      مورد تشکر: 1,189 در 360 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 17 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      ناصح آنلاین نیست.

      روابط دختران و پسران از نگاه قرآن و روايات




      اشاره
      روابط پسران و دختران جوان، در كشور ما به عنوان يك معضل اجتماعي مطرح است لذا بر اولياي خانه و مدرسه و به تبع آنها مسئولين فرهنگي و اجتماعي لازم است اين مسئله را به طور علمي بررسي نمايند و از هرگونه تصميم احساسي خودداري كرده و با شناخت كامل آسيب ها، زمينه ها و راهكارهاي علمي و تخصصي با اين انحراف برخورد نمايند. زيرا به حكم «ولا تقف ما ليس لك به علم» (اسراء، 36) بايد از پيروي هر چيزي كه بدان علم نداريم پرهيز كنيم. درهر اعتقاد يا عملي كه تحصيل علم ممكن است، پيروي از غير علم حرام است و زماني اقدام و ارتكاب عملي جايز است كه دليل علمي آن را تجويز نمايد. (1) براي بررسي اين معضل با سؤال هايي روبرو هستيم: 1- چه نوع روابطي، معضل اجتماعي به شمار مي رود؟ 2- چه آسيب هايي دراين زمينه جوانان ما را تهديد مي كند؟ 3- زمينه هاي اين روابط آسيب زا چيست؟ 4- چه راهكارهايي براي پيشگيري و هدايت صحيح وجود دارد؟

      روابط آسيب زا

      ارتباط و برخورد پسران و دختران، امري اجتناب ناپذير است زيرا بديهي است كه در جامعه، كوچه و خيابان، هنگام خريد و هنگام معاشرت ها و... نمي شود ديوار و حائلي بين دو جنس كشيد. هنگامي كه از روابط دختران و پسران به عنوان معضل اجتماعي و آسيب زا ياد مي شود، منظور روابط پنهاني، غيرعادي و ناپخته اي است كه به دور از هرگونه شناخت كافي بوده و به صورت هيجاني، تخيلات و رؤياهاي غيرواقعي صورت مي گيرد. دختران و پسراني كه به منظور جلب توجه جنس مخالف و با هدف دوست يابي از بين آنان، ساعت ها در خيابان ها و اماكن عمومي از گوشه اي به گوشه ديگر مي روند و بدون اينكه به روشني بدانند به دنبال چه چيزي هستند، وقت و انرژي خود را تلف مي كنند. گاهي اوقات افرادي مانند خود را مي يابند و روابط نامتعادلي برقرار مي كنند، لكن در نهايت با احساس سرخوردگي و بيهودگي و نيز احساس بيزاري از خود به خانه باز مي گردند. تعاليم انسان ساز اسلام، اين نوع روابط را نهي مي كند نه اينكه زنان و دختران را از جامعه طرد نمايد و از هرنوع حضور و فعاليت هاي آنان و برخورد و ارتباط زنان و مردان جلوگيري كند.
      اسلام حفظ حريم ميان زن و مرد، عفت و حياء را مورد تاكيد قرار مي دهد.قرآن كريم يك نمونه از روابط سالم را بيان مي كند؛ دختران حضرت شعيب براي سيراب كردن گوسفندان صبر كردند تا مردان از سيراب كردن گوسفندانشان فارغ شوند و به كناري بروند. (قصص. 23) و هنگامي كه يكي از دختران شعيب از طرف پدر مأمور شد تا حضرت موسي را به خانه دعوت كند با كمال وقار و حياء با موسي سخن گفت (همان. 25) و حضرت موسي نيز بعداز قبول دعوت به دختر شعيب فرمود: راه را به من نشان بده و خودت پشت سر من بيا. براي اينكه ما دودمان يعقوب به زنان نگاه نمي كنيم. (2)
      اين الگوي شايسته به ما نشان مي دهد كه مي شود زنان و مردان در جامعه با يكديگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عين حال حريم يكديگر، حياء و عفت خود را نيز حفظ كنند.


      آسيب شناسي

      الف- آسيب رواني: فقدان حريم ميان زن و مرد وآزادي معاشرت هاي بي بند و بار، هيجان ها و التهاب هاي جنسي را فزوني مي بخشد. غريزه جنسي، غريزه اي نيرومند، عميق و دريا صفت است، هر چه بيشتر اطاعت شود، سركش تر مي گردد؛ همچون آتشي كه هر چه به آن بيشتر خوراك بدهند شعله ورتر مي شود. (3) روح بشر فوق العاده تحريك پذير است، اشتباه است كه گمان كنيم تحريك پذيري روح بشر محدود به حد خاصي است و از آن پس آرام مي گيرد. هيچ مردي ازتصاحب زيبا رويان و هيچ زني از متوجه كردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالاخره دلي از هوس سير نمي شود. از طرفي تقاضاي نامحدود خواه ناخواه انجام نشدني است و هميشه مقرون است با نوعي احساس محروميت، دست نيافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحي و بيماري هاي رواني مي گردد. (4) حال اگر در سطح جامعه، جاذبه هاي جنسي رواج يابد و دختر و پسر روابطي آزاد داشته باشند، جلوه گري هاي موجود در برخورد و حالات دختران موجب جلب توجه پسران شده، انحراف اذهان و آشفتگي فكر و دل آنها را در پي دارد. البته خود دختران نيز ضربه پذير هستند زيرا چه بسيار دختراني كه سبب شوق دست يابي به نشانه هاي مقبول زيبايي و زنانگي به اختلالات رواني دچار مي شوند. (5) از طرف ديگر اگر در كوچه و خيابان، دلبري مرسوم گردد و جلوه گري، هنر دختران محسوب شود و در روابط دختر و پسر تجاذب و دلبندي به ميان آيد، دختراني كه از زيبايي لازم برخوردار نيستند، در فشار و استرس قرار مي گيرند و هميشه احساس كمبود و حقارت مي نمايند و لطمه هاي جدي بر روح و روان آنان وارد مي شود. آفت ديگر اين است كه افراد در اين نوع روابط كه معمولاً ناپايدار بوده و براساس سودجويي است نه تعهد، به شكست در عشق منتهي مي شوند. و در نتيجه روح لطيف و با نشاط آنها گرفتار افسردگي مي شود.
      ويل دورانت مي گويد: «زني كه عاشق شد و معشوق خود را از دست داد، ممكن است اين گمشده برايش جبران ناپذير باشد. او روح خود را به تصوير خاصي پيوسته است وهر جا برود خاطراتش او را دنبال خواهند كرد. (6)
      عشق بازي هاي خياباني قبل از ازدواج، آسيب ديگري نيز دارد وآن اين است كه دائماً از فاش شدن روابط گذشته و تاثير آن بر زندگي آينده دچار تشويش خاطر و نگراني هستند و اين نگراني اثر مخربي بر بهداشت رواني انسان مي گذارد.
      ب- آسيب اجتماعي: آنچه موجب فلج كردن نيروي اجتماعي است، آلوده كردن محيط كار به لذت جويي هاي شهواني است(7) زيرا از طرفي شخصيت و كرامت زن را در حد يك كالا براي كام جويي مردان تنزل مي دهد و امنيت رواني لازم را براي فعاليت اجتماعي او از بين مي برد، و از طرف ديگر مردان، تمركز حواس و دقت كافي را براي كارهاي خود ندارند. هر چه روابط دختر و پسر ضابطه مند تر شود وجامعه از تحريكات شهواني وجلوه گري هاي جنسي دور گردد، اجتماع سالم تر خواهد شد و افراد جامعه بهتر به كار خود رسيدگي كرده، جوانان در محيط كار، درس و دانشگاه راحت تر خواهند بود و به پيشرفت هاي بيشتري خواهند رسيد.
      ج- آسيب خانوادگي: معاشرت هاي آزاد و بي حد و مرز در برخي خانواده ها، زمينه بي بند و باري پسران و دختران را فراهم ساخته و ازدواج را به صورت يك وظيفه، تكليف و محدوديت در آورده است.
      تفاوت جامعه اي كه روابط جنسي را به محيط خانوادگي و كادر ازدواج قانوني محدود مي كند با اجتماعي كه روابط آزاد در آن اجازه داده مي شود اين است كه ازدواج در اجتماع اول پايان انتظار و محروميت و در اجتماع دوم، آغاز محروميت و محدوديت است. در سيستم روابط آزاد جنسي، پيمان ازدواج به دوران آزادي دختر و پسر خاتمه مي دهد و آن ها را ملزم مي سازد كه به يكديگر وفادار باشند و در سيستم اسلامي به محروميت و انتظار آنان پايان مي بخشد. (8)
      اختصاص يافتن استمتاعات و التذاذهاي جنسي به نهان خانه زناشويي و محيط خانواده و در كادر ازدواج، پيوند زن و شوهري را محكم مي سازد و موجب اتصال بيشتر زوجين به يكديگر مي شود. پس آسيب اول، بي رغبتي به ازدواج و تشكيل خانواده است. آسيب ديگر همان است كه ويل دورانت مي گويد:«مرد، نگران و مضطرب است كه مبادا كسي پيش از او زنش را تصرف كرده باشد.» (9) پسري كه قبل از ازدواج با افراد زيادي ارتباط داشته است، به هنگام ازدواج به هر دختري كه نظر كند، مي پندارد او نيز با پسرهاي متعددي ارتباط داشته و پاك و عفيف نيست و در نتيجه روح بي اعتمادي و سوء ظن در جامعه ا وج مي گيرد و اين همان چيزي است كه قرآن كريم از آن نهي فرموده است (هجرات.12) بنابر اين روابط آزاد، زمينه ساز بسياري از سوء ظن ها است.
      نكته ديگري كه در جوامع آزاد و مختلط، خانواده ها را تهديد مي كند اين است كه زن و مرد، همواره در حال مقايسه اند، مقايسه آنچه دارند با آنچه ندارند وآنچه ريشه خانواده را مي سوزاند اين است كه اين مقايسه ها آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن مي زند. (10)
      زمينه ها و راهكارها
      ما در اين قسمت به عوامل ايجاد كننده اين روابط و راههاي پيشگيري آن مي پردازيم و چون هر زمينه، راهكار مخصوص به خود را دارد، براي حفظ پيوستگي و انسجام مطلب در ذيل هر يك از زمينه ها، راهكار آن را نيز ذكر مي كنيم.
      1- نگاه
      يكي از زمينه هاي ايجاد روابط ناسالم نگاه مسموم است. براي انساني كه حب شهوات براي او زينت داده شده است (آل عمران .14) يك نگاه كافي است تا او را از خود بي خود كند ومتحول سازد. نگاه، تيري است از تيرهاي شيطان چه بسا نگاهي كه حسرت هاي طولاني را در پي دارد. (11) لذا حضرت علي (ع) مي فرمايد:«ديده ها شكارگاههاي شيطانند». (12) بعضي «نگاه ها»، ويروس «گناه» منتشر مي كنند، پس فاصله چنداني بين نگاه و گناه نيست. كنار هر گناه دو فرمان است: شيطان مي گويد:«چشم بدوز» خداي رحمان مي گويد:«چشم و ديده فرو بند» تنها راهكار آسودگي دل و برچيدن اين زمينه همان است كه قرآن كريم مي فرمايد: مومنان نگاه خود را از نامحرم بگردانند.«قل للمومنين يغضوا من ابصارهم» (نور.30) و در روايات نيز آمده است كه كسي كه چشم خود را فرو بندد دل را آسوده كند (13) از پشت به زنان نامحرم نگاه نيفكنيد. (14) از رو به رو به زن نامحرم خيره نشويد. (15) و اگر به طور اتفاقي نگاه به نامحرم افتاد چشم را بگردانيد. (16) و بار ديگر نگاه خود را به وي نيفكنيد. (17) حفظ نگاه مخصوص مردان نيست؛ زليخا اسير نگاه شده بود و زنان مصر با ديدن يوسف دست خود را بريدند(يوسف.31) لذا قرآن كريم به زنان مومن نيز دستور مي دهد كه چشم را از نگاه به مردان اجنبي فرو بندند (نور.31) لذا هنگامي كه مردي نابينا خدمت رسول خدا (ص) آمد، آن حضرت از همسران خود خواست كه جلسه را ترك كنند و پشت پرده قرار بگيرند. آنان با تعجب گفتند:«وي كور است.» حضرت فرمود:«شما كه كور نيستيد و او را مي بينيد» (18) و الگوي زنان عالم حضرت زهرا(س) فرمودند:«خير زن در آن است كه نه او مردي را ببيند و نه مردي او را ببيند». (19)
      ز دست ديده و دل هر دو فرياد
      كه هرچه ديده بيند دل كند ياد
      بسازم خنجري نيشش ز فولاد
      زنم بر ديده تا دل گردد آزاد(20)
      2-خودآرايي و خودنمايي
      يكي ديگر از علل گرايش جوانان به جنس مخالف، خودآرايي و خودنمايي است. خودآرايي ناپسند نيست بلكه خودآرايي به قصد خودنمايي در برابر نامحرم ناپسند است زيرا زمينه فساد جوانان است. جوان در اين سن، در برابر هزارها محرك كه قبلا آنها را حس نمي كرد، حساس مي گردد. بعضي از صداها اين حساسيت را بر مي انگيزد... بعضي از حركات اين حساسيت را نيرو مي دهد، بعضي از مناظر در جلب آن بيش از همه مؤثر است، رنگها در فصل عشق، غوغايي برپا مي كند و رنگ سرخ منادي تملك و تصرف است(21)
      اگر جوان در معرض اين همه محرك هاي قوي قرار بگيرد، درياي شهوت او طوفاني مي شود و «غريزه جنسي، مخصوصا در پسران، تا سر حد وجدان نفوذ كرده و تحريكات شهواني همچون تصادم امواج به ساحل، شروع به مبارزه مي نمايد.»(22)
      قرآن كريم براي برچيدن اين زمينه فساد به زنان مؤمن دستور مي دهد كه در خانه هاي خود بنشينند و مانند زنان جاهليت نخست، خودنمايي نكنند.(احزاب.33) زينت و آرايش خود را جز آنچه قهرا ظاهر مي شود بر بيگانه آشكار نسازند و بايد سينه و دوش خود را با مقنعه بپوشانند.(نور.31) منظور از «زينت زنان» مواضع زينت است زيرا اظهار خود زينت از قبيل گوشواره و دست بند حرام نيست، پس مراد از اظهار زينت، اظهار محل آنهاست (23) زنان مؤمن نبايد پاي خويش را به زمين بكوبند تا آنچه از زينتشان كه پنهان است ظاهر شود.(نور.31) طبيعي است كه جوان جذب مي شود. جواني از انصار رسول خدا(ص) در كوچه هاي مدينه زني را ديد -در آن زمان، زنان مقنعه را پشت گوش مي انداختند- وقتي زن از او گذشت، او را تعقيب كرد و از پشت او را مي نگريست تا داخل كوچه تنگي شد و در آنجا استخوان يا شيشه اي كه در ديوار بود، به صورت مرد برخورد كرده آن را شكافت، همين كه زن از نظرش غايب شد تازه متوجه گرديد كه خون به سينه و لباسش مي ريزد، با خود گفت: نزد رسول خدا مي روم و جريان را به او خبر مي دهم. رسول خدا از او پرسيد چه شده است؟ جوان جريان را عرض كرد. سپس جبرئيل نازل شد و حفظ حجاب و زينت را بر زنان مسلمان واجب نمود تا مردان مسلمان حفظ شوند. (24)
      3-طنازي در سخن
      يعني زنان در برابر مردان آهنگ سخن گفتن را نازك و لطيف كنند، تا دل او را دچار ريبه و خيال هاي شيطاني نموده شهوتش را برانگيزانند و در نتيجه آن مردي كه در دل بيمار است به طمع بيفتد و منظور از بيماري دل نداشتن نيروي ايمان است، آن نيرويي كه آدمي را از ميل به سوي شهوات باز مي دارد.(25) قرآن كريم براي جلوگيري از روابط ناسالم ميان زنان و مردان مي فرمايد: «نازك و نرم با مردان سخن مگوئيد مبادا آنكه دلش بيمار است به طمع افتد بلكه درست و نيكو سخن بگوييد.»(احزاب.32) يعني سخن معمولي و مستقيم بگوييد، سخني كه شرع و عرف اسلامي (نه هر عرفي) آن را بپسندد و آن سخني است كه تنها مدلول خود را برساند، نه اينكه كرشمه و ناز را بر آن اضافه كني، تا شنونده علاوه بر درك مدلول كلام، دچار ريبه هم بشود(26) تاثير كلام به قدري است كه مولاي متقيان از سلام كردن به زنان جوان خودداري مي كند و مي فرمايد: «مي ترسم از اين كه صداي آنها مرا خوش آيد و از اجرم كاسته شود.»(27)
      4-تأخير در ازدواج
      زن و مرد، مكمل نيازهاي روحي و رواني يكديگرند و هر يك بدون ديگري احساس فقر و نياز مي نمايد. زن به دنبال تقديس از جانب مرد و در آرزوي اين است كه تنها ملكه كاخ عشق و محبتش باشد.(28) و به قول ويل دورانت: زن فقط وقتي زنده است كه معشوق باشد و توجه كردن به او مايه حيات اوست. (29) و مرد نيازمند كسي است كه قلبش براي او بتپد و با گرمي نگاه و كلام پرمهرش، او را در مواجهه با ناملايمات زندگي اميد بخشد و خلاصه اينكه «هر يك از ما، در جدايي فقط نيمه اي از انسان است و هميشه نگران آن نيم ديگر است»(30) و اين نگراني به آرامش تبديل نمي شود مگر از طريق آن يگانه راهي كه خداوند متعال ترسيم نموده و آسايش انسان را در آن قرار داده است.(روم.21)
      تا زماني كه دختر و پسر جوان اين نياز فطري را از راه ازدواج تأمين نكرده و به آرامش رواني نرسيده باشند در معرض خطر هستند لذا رسول خدا(ص) فرمود: آن كس كه ازدواج كند نيمي از دينش را حفظ كرده است.» (31)
      5-بستر اجتماعي
      يك عامل بسيار مهم در ايجاد چنين روابطي، وجود زمينه اي اجتماعي و گاه پنهان در ميان جوانان است. اگر در جامعه جوان چنين افكاري رايج شود كه داشتن دوست پسر و يا دوست دختر، نشانه قدرت و جاذبه اجتماعي است و يا اين انديشه كه داشتن چنين روابط، نشانه بزرگ شدن است و يا پيداكردن دوست براي يكديگر را بخشي از پيمان دوستي به شمار آورند، روز به روز بر ميزان اين روابط افزوده خواهد شد. براي رهايي از اين زمينه فساد راهكارهايي وجود دارد كه عبارتند از:
      الف- اصلاح فرهنگ جامعه: اگر چنين افكاري در جامعه رسوخ كرده باشد بر مسئولين فرهنگي جامعه واجب است كه تمام امكانات و تلاش خود را در اصلاح فرهنگ جامعه به كار بگيرند زيرا تا فرهنگسازي درست صورت نگيرد خورده كارها نتيجه مطلوب را به همراه نخواهد داشت.
      ب- دقت در انتخاب همنشين: بايد راههاي صحيح دوست يابي را آموزش داد تا جوانان با ديد باز و انديشمندانه همنشين و دوست خود را انتخاب نمايند زيرا رسول خدا(ص) مي فرمايند: «دين و منش هر شخصي، متناسب با دوست و همراه است.» (32)
      6-مرحله رشد
      اريكسون سن 12-20 سالگي را مرحله احساس هويت در مقابل سردرگمي هويت مي داند و مي گويد مشكل اين دوره خطر آشفتگي نقش به ويژه هويت جنسي و شغلي نوجوان است. در بعضي موارد جواناني كه قادر به رو در رويي با سردرگمي نقش جنسي و شغلي خود نيستند، هويتي منفي را انتخاب مي كنند و به هويت ها و نقش هايي متكي مي شوند كه به صورت نامطلوب ترين و خطرناك ترين اعمال به آنها عرضه شده است(33) كسي كه احساس پيشرفت و رضايت مندي از هويت، شغل و خانواده خود ندارد به رفتارهاي ناهنجار روي مي آورد كه به اين رفتارها «رفتارهاي جايگزين» مي گويند. يكي از اين رفتارهاي جايگزين، برقراري ارتباطهاي ناسالم است.
      براي پيشگيري از بروز اين مشكل، بايد به نوجوان و جوان در هويت يابي كمك كرد تا بتواند براي خويشتن، تصويري رضايت بخش و اميدآفرين به دست آورد. انسان بايد يك هويت منسجم داشته باشد زيرا هركس براساس ذات و طبيعت خود عملي انجام خواهد داد(اسراء.84)
      عمل انسان مترتب بر شاكله او است به اين معنا كه عمل هرچه باشد مناسب با اخلاق آدمي است چنانكه در فارسي گفته اند: «از كوزه همان برون تراود كه در اوست» پس شاكله يا هويت نسبت به عمل، نظير روح جاري در بدن است.(34) بنابراين بر والدين و مسئولين تعليم و تربيت واجب است كه در راه «هويت يا بي جنسي» به جوانان كمك كنند تا تصوير روشني از جنسيت خود و نقش هاي مربوط به آن، برخوردهاي اجتماعي و دوستي دختران و پسران و عشق و امثال آن پيدا كنند.
      7- عدم تقيد خانواده به مسائل ديني
      جوانان اولين برخوردها و معاشرت هاي ناسالم و مختلط را در خانه تجربه مي كنند.
      فرهنگ خانواده است كه حد و مرزها را به فرزندان مي آموزد. اگر خانواده ها حدود شرعي را در روابطشان مراعات نكنند، ديگر چه انتظاري از جوانان با آن شرايط روحي و هيجاني مي توان داشت لذا قرآن كريم مي فرمايد: «اي مومنان! خود و خانواده خويش را از آتش دوزخ نگاه داريد.»(تحريم.6) يعني خود و زن و بچه خود را تعليم خير دهيد و ادب نماييد.(35) و در نگهداري خانواده همين بس كه به آنها امر كنيد بدان چه كه خدا امر كرده و نهي كنيد از آنچه خدا نهي كرده است.(36)
      8- بي توجهي به نيازهاي جوانان در خانه
      زهاي جوانان در جوانان به محبت، برقراري صميميت، تنوع، تفريح و هر چيزي كه شور و نشاط آنان را حفظ كند، نيازمند هستند. اگر والدين اين نيازها را تأمين نكنند، خود آنان دست به كار مي شوند و از آنجا كه معمولا جوانان شتابزده و ناپخته عمل مي كنند، از هر طريقي براي رفع نياز خود اقدام مي كنند.
      نكته ديگري كه بايد به آن توجه داشت، پرهيز از بيكاري است. خداوند متعال به پيامبر گرامي اسلام(ص) توصيه مي فرمايد: «هنگامي كه از كار مهمي فارغ شدي خود را به كار ديگري مشغول كن»(انشراح.7) والدين بايد براي اوقات فراغت جوانان خود برنامه داشته باشند. فعاليت هاي اجتماعي، فرهنگي، ورزشي و تفريحي علاوه بر اينكه آنها را از بسياري از فسادها حفظ مي كنند، در رشد ابعاد مختلف جوان موثر است.
      والدين در برخورد با جوانان بايد طريق اعتدال را پيش بگيرند و از هرگونه افراط، تفريط، برخورد خشك، خشن و انعطاف ناپذير خودداري كنند. و در ضمن نظارت و كنترل نامحسوس بر رفت و آمد و رفتارهاي آنان، شخصيت و حريم خصوصي آنان راحفظ نمايند زيرا اگر شخصيت او از بين برود و عزت و كرامتي نداشته باشد، هيچ اميد خيري در او نيست.(37) و از سرزنش و ملامت نيز پرهيز كنند كه آتش لجاجت را در آنان شعله ورتر مي كند.(38)
      9- رسانه
      يكي ديگر از عوامل زمينه ساز روابط دختر و پسر رسانه ها اعم از صدا و سيما، نشريات، اينترنت و ماهواره است كه بررسي ميزان تأثير آنها و چگونگي مقابله با آنها به تدوين مقاله اي مستقل نياز دارد.

      پي نوشت ها:
      1) الميزان، ترجمه موسوي همداني، ج 13، ص 126- .127
      2) الميزان، ترجمه موسوي همداني، ج 16، ص .38
      3) مرتضي مطهري، مسئله حجاب، ص .69
      4) همان، ص .72
      5) خانم دكتر سعداوي، چهره عريان زن، ص 168؛ ر. ك: مقدمه اي بر روانشناسي زن ص .110
      6) ويل دورانت، لذات فلسفه، ص .146
      7) مرتضي مطهري، مسئله حجاب، ص .78
      8) مرتضي مطهري، مسئله حجاب، ص .75
      9) ويل دورانت، لذات فلسفه، ص .141
      10) حداد عادل، فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، ص .69
      11) وسايل الشيعه، ج 14، ص .138
      12) منتخب ميزان الحكمه، ترجمه شيخي، ج 2، ص 999، حديد .6129
      13) مستدرك الوسائل، ج 14، ص .271
      14) همان، ص .274
      15) الترغيب و الترهيب، ج 3، ص 35، حديث .6
      16) مسند احمد، ج 4، ص .358
      17) بحارالانوار، ج 104، ص .36
      18) مسند احمد، ج 6، ص .296
      19) بحارالانوار، ج 43، ص .54
      20) بابا طاهر عريان.
      21) ويل دورانت، لذات فلسفه، ص .128
      22) محمدتقي فلسفي، گفتار فلسفي (جوان)، ص .307
      23) الميزان، ترجمه موسوي همداني، ج 15، ص .156
      24) كافي، ج 5، ص 521، حديث .5
      25) الميزان، ترجمه موسوي همداني، ج 16، ص .461
      26) الميزان، ترجمه موسوي همداني، ج 16، ص .461
      27) شيخ حر عاملي، آداب معاشرت، ص .67
      28) مرتضي مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، ص .148

      29)
      ويل دورانت، لذات فلسفه، ص .141
      30) ابوالقاسم مقيمي حاجي، جوانان و روابط، ص 7، به نقل از لذات فلسفه .122
      31) ميزان الحكمه، ج 4، ص 272، حديث .7807
      32) ميزان الحكمه ، ج 5، ص 297، حديث .10221
      33) روانشناسي رشد (2)، دفتر همكاري حوزه و دانشگاه، ص .782
      34) الميزان، ترجمه موسوي همداني، ج 13، ص .262
      35) الدر المنثور، ج 6، ص .244
      36) كافي، ج 5، ص .62
      37) شرح غرر و درر، آمدي، ج 1، ص .394
      38) ميزان الحكمه ، ج 8، ص 485، حديث .17831

      السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


      http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362

    2.  

    3. #2
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 300 تشکر : 216
      مورد تشکر: 877 در 264 پست
      حضور : 49 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      از قرآن بپرس آنلاین نیست.

      روابط دختر و پسر1




      شکی نیست که علاقه به جنس مخالف نیاز طبیعی همه است اما پاسخ مناسب این نیاز چیست؟
      تذکر1: خداوند هر نیازی را خلق کرده عرضه مناسب برای ان ارائه کرده است و هر گونه افراط و تفریط برای ارضای این نیازها نه تنها پاسخ گو نیست بلکه مشکل ساز نیز هست.
      تذکر2: نیاز جنسی برخلاف دیگر غرایز حیوانی انسان تا محرک خارجی نداشته باشد احساس نمی شود شما وقتی تشنه شدی نیاز به آب پیدا می کنی احساس نیاز به غذا شما را گرسنه می کند واگر آب نخوری غذا نخوری از بین می روی اما اگر محرک خارجی وجود نداشته باشد نیاز جنسی شما تحریک نمی شود و گاه ممکن است از فرط فقدان محرک های خارجی ، فرد دچار سردمزاجی شود و نیاز جنسی به خواب برود.
      با ایجاد ارتباط بین دو جنس مخالف که خود محرکی بزرگ برای بیدار شدن غریزه جنسی در فرد است احساس نیاز ایجاد می شود اما چگونه باید این نیاز را پاسخ داد:


    4. تشكرها 3 : qalbesalim, tavvab, صالحین
    5. #3
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 300 تشکر : 216
      مورد تشکر: 877 در 264 پست
      حضور : 49 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      از قرآن بپرس آنلاین نیست.

      روابط دختر و پسر2




      پیشنهاد اول : دختر و پسر با هم باشند بدون ازدواج با هم به دیسکو بروند باهم برقصند استخروکناردریا وو... بدین طریق نیاز خود را تامین کنند که نتیجه آن بی بندوباری اخلاقی است.
      اشکالات:
      1. با فرهنگ ما مسمانان تناسبی ندارد
      2. کانون خانواده از هم می پاشد رغبت به ازدواج کم می شود در غرب میانگین سن ازدواج بالای 40 است یعنی زمانی که آدم ها از تنهایی رنج می برند و دنبال شخصی هستند که آن ها را از تنهایی نجات دهد.
      3. نه تنها نیاز برطرف نمی شود بلکه تنوع طلبی جنسی و زندگی حیوانی تشدید میشود چون از امور طبیعی ارضا نمیشوند سراغ حیوانات و هم جنس بازی و.... می روند.



    6. تشكرها 4 : qalbesalim, rana_, tavvab, صالحین
    7. #4
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 300 تشکر : 216
      مورد تشکر: 877 در 264 پست
      حضور : 49 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      از قرآن بپرس آنلاین نیست.

      روابط دختر و پسر3




      پیشنهاد دوم: گاهی باهم پارک بروند، تلفنی باهم صحبت کنند، با هم چت کنند، نامه های عاشقانه برای هم بنویسند دست هم را بگیرند و....
      اشکالات
      1. وقتی دختر و پسرکنار یکدیگرقرار گرفتند آتشی در وجودشان شعله ور می شود و با مختصری سخن گفتن بایکدیگر، نامه نگاری یا چت و .... نه تنها احساس نیازشان برطرف نمی شود بلکه این احساس بیدار می شود هرکدام وقتی خانه می روند هنگام خواب و هنگامی که دلشان همدیگررا می طلبد نیاز دارند که همدیگر را ارضا کنند و نیاز یکدیگررا تامین کنند.



      2. تنها راه ارضا شدن این است که درآن لحظه درکنارهم باشند و از هم بهرمند شوند؛ اما چنین اتفاقی نیافتاده امکان آن فراهم نیست و فرهنگ آن ها این اجازه را نمی دهد.
      3. هرروزاین اتفاق می افتد و تکرار می شود اما هیچکدام نمی توانند نیاز یکدیگررا تامین کنند این کاربه نوعی درهم کوبیدن اعصاب است چون دل ها چیزی را می طلبد اما آن ها توان پاسخ گویی به این درخواست را ندارد یا در صورت امکان ارضای کامل ندارند
      4. هرروز به نوعی این نیازرا سرکوب می کنند و از نظر روانی سرکوب کردن نیازهای روحی مشکلات روحی روانی ایجاد می کند
      گاهی پسرها ممکن است دست به خود ارضایی بزنند که این کار هم آن ها را ارضای کامل نمی کند بلکه مشکلات عدیده دیگری را برایش ایجاد می کند.
      5. تصور کنید تا به حال که این رابطه نبوده هیچ مشکلی درکار نبود اما همینکه ارتباط ایجاد شد مشکلات و تقاضاها ایجاد می شود اما با هردو پیشنهاد ارائه شده نه تنها ارضای کامل نمی شود بلکه تحریکات جنسی بیشتر می شود.

      6. معمولا دختران فردي را كه انتخاب مي كنند به عنوان اولين مرد و آخرين مرد زندگي شون هست اما غافل از اين كه معمولا پسرها دختران متعددي را تجربه مي كنند تا لذا مي بينيد در ارتباط به اصطلاح عاشقانه خود ازكلمات مشترك استفاده مي كنند همان كلمات را براي همه دختراني كه باهاشون ارتباط دارند مي فرستند. در نتيجه ممكن است پسر خيلي متحمل مشكلات روحي نشود اما اين دختر است كه معمولا برايش وابستگي ايجاد شده و به دنبال عدم پاسخ مناسب به تقاضاهاي خود رفته رفته دچار بيماري هاي روحي از قبيل افسردگي ، عشق شكست خورده و.... مي شود
      7. يكي از تفاوت هاي روحي رواني با جسماني اين است كه بيماري هاي جسمي با اندك درمان و دارو برطرف مي شوند اما بيماري هاي روحي اگر چه ممكن است كم شود و يا از بين برود ولي همچون زخم سربسته مي شود كه هرازچند گاهي به بهانه اي مثل ناملايمات رواني و اجتماعي سرباز مي كند و هميشه با انسان خواهد بود.
      8.فراموش نشود بسياري از اين دوستي ها به بهانه ازدواج صورت مي گيرد اما مطمئن باشيد، تجربه ثابت كرده 90 درصدآن ها به ازدواج ختم نمي شود چون موقعيت افراد سن آن ها و نيازهايشان و وضعيت آن ها و... متفاوت مي شود در نتيجه ديدآن ها نيز نسبت به هم تغيير ميابد از ده درصدي هم كه به ازدواج مي انجامد معلوم نيست تا آخر باقي بمانند
      در نظر بگيريد وقتي زندگي از سر گرفته شد آرام آرام زندگي روال منطقي به خود گرفته و برخوردهاي عاطفي واحساسي جاي خود رابه موضع گيري هاي منطقي مي دهد مي بينم مرد نسبت به زن و زن نسبت به رفتارمرد مشكوك مي شود هر كدام مي گوينداين كه قبل از ازدواج به راحتي با من كه نامحرمش بودم ارتباط برقرار كرد نكند قبل از من هم باكسي ديگر چنين رابطه اي داشته اين مثل خوره اي به جانش مي افتد و روابط آن ها را آنچنان به سردي مي برد كه كار رابه طلاق مي كشاند بسياري از اين ده درصد هم تجربه نشان داده است كه به طلاق انجاميده ، شايد يكي از علت هاي زياد شدن طلاق درجامعه ما همين باشد(دقت كنيد)


    8. #5
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۶
      نوشته : 300 تشکر : 216
      مورد تشکر: 877 در 264 پست
      حضور : 49 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      از قرآن بپرس آنلاین نیست.

      روابط دختر و پسر4




      پس چه باید کرد؟
      پیشنهاد قرآن:
      1. ازدواج بهترین راه حل است وقتی فرد احساس نیاز کرد همسری اختیارکند و در کنار او به آرامش برسد
      2. کسانی که نمی توانند ازدواج کنند باید خویشتن داری کنند
      3. مردم نباید محرک های خارجی را در جامعه ایجاد کنند که مشکل ساز برای آن هاشود
      4. قرآن کریم در آیات متعددى ، ارتباط پنهانى میان مرد و زن نامحرم به خصوص جوان را منفى و نامشروع معرفى کرده (ولامتخذی اخدان .. .(مائده ، 5)
      5. کلمه «اخدان » که در آیه آمده ، جمع «خدن » و در اصل به معناى دوست و رفیق است ; امّا به طور معمولى به افرادى گفته مى شود که با جنس مخالف خود ارتباط نامشروع و پنهانى برقرار مى سازند.
      6. «.. .با آنان (زنان) قول و قرار پنهانى مگذارید ; مگر آنکه سخنى پسندیده بگویید.. .»(بقره ، 235)
      7. خطاب به همسران پیامبراکرم ص مى فرماید: «.. . به گونه اى هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان و شیاطین در شما طمع کنند ، و سخن شایسته بگویید .» ;(احزاب ، 32) بنابراین ، رابطه پنهانى میان زن و مرد نامحرم حتى اگر در حد صحبت کردن و آشنا شدن جهت ازدواج باشد ، بستر و دامى براى وسوسه شیاطین محسوب مى شود و بسیار خطرناک است .
      8. زنان مسلمان نیز باید در راه رفتن حیا داشته باشند

      قرآن ، ماجرای دختر حضرت شعیب(علیه السلام) .


    9. تشكرها 3 : rana_, آسمانی, عبدالله114
    10. #6
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۷
      نوشته : 2,087 تشکر : 2,873
      مورد تشکر: 2,649 در 1,398 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      rana_ آنلاین نیست.



      با بررسی روابط موجود بین دو جنس مذكر و مؤنث در جامعه ما ، می توان دسته های مختلفی از رفتار را مشاهده كرد كه هریك از این نوع برخوردها ارتباط مستقیمی با عوامل تعیین كننده رفتار ، از جمله سطح تحول شخصیت، سطح تحول هوش،و تراز فرهنگی انسان دارد . دسته های مهم در برخوردهای بین دودختر و پسرعبارتند از:
      1- برخورد مبتنی برشناخت و احترام متقابل :

      این نوع برخورد بر اساس دركی كه انسان از شأن انسانی خود و نیز جایگاه و رفعت انسانی دیگران دارد ، صورت می گیرد . انسانی كه برای انسانیت و شأن خود ارزش والایی قائل است ، روابطش را با دیگران به گونه ای تنظیم می كند كه در آن احترام متقابل و ارزش گذاری متعالی و متعامل رعایت شده باشد . چنین برخوردی زمانی ایجاد می شود كه انسان به نیازهای روانی خود در كنار نیازهای زیستی خویش توجه داشته باشد و نوع برخورد او با دیگران،بیشتر از سطوح بالاتر نیازها نشأت گرفته باشد . این نوع برخوردِ احترام آمیز ، به دور از پرخاشگری ، به دور از نیات سود جویانه و اندیشه های مبتنی بر سوء استفاده انجام می گیرد . حال برای این كه جایگاه این نوع برخورد را بهتر نشان دهیم ، ضروری است به بررسی انواع دیگر برخوردها نیز بپردازیم .
      بهترين كارها سه كار است:
      تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
      پيامبر اكرم (ص)
      http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg


    11. #7
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۷
      نوشته : 2,087 تشکر : 2,873
      مورد تشکر: 2,649 در 1,398 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      rana_ آنلاین نیست.



      2- برخورد مبتنی بر شرم افراطی :

      بهتر است پیش از توضیح این بند به تفاوت دو اصطلاح" شرم" و" حیا" بپردازیم . شرم كه بیشتر مترادف با خجالت كشیدن و یا كناره گیری كردن است ، اصطلاحی است ناظر بر ناتوانی انسان در یك برخورد اجتماعی . فردی كه دچار شرم است ، در یك موقعیت اجتماعی خاص نمی تواندرفتارمناسب و مطلوبازخود نشان دهد . اصطلاح دیگر حیاست . حیا یك صفت پسندیده اخلاقی است و آن عبارت است از خویشتنداری ارادی فرد در انجام اعمالی كه خلاف قاعده و شأن شرعی و عرفی باشد . حیا در حقیقت نوعی توانایی است ، در حالی كه شرم یا خجالت،نوعی ناتوانی به شمار می آید . انسان وقتی می باید سخنی را در مقابل جمعی بگوید ، ولی خود را ناتوان از بیان آن می یابد ، دچار شرم است؛ در حالی كه وقتی انسان تمایل دارد مثلاً نسبت به بزرگتر خویش از جمله پدر ، مادر ، معلم و یا مربی خود رفتاری مبتنی بر بی حرمتی نشان دهد و از عهده انجام چنین كاری نیز برمی آید ، ولی به دلیل داشتن صفت حیا خویشتن داری كرده ، آن را انجام نمی دهد ، نوعی توانایی و قدرت را از خود به نمایش گذاشته است . با این توصیف می باید برخورد مبتنی بر شرم و برخورد مبتنی برحیابا جنس مخالف را از یكدیگر تفكیك كنیم . برخورد مبتنی بر شرم برخوردی از روی ناتوانی است ، در حالی كه برخورد مبتنی برحیا ،برخوردی خویشتندارانه و ارادی است .
      كسانیهستندكه در مقابل جنس مخالف دچار خجالت زدگی شده ، از خود شرم افراطی نشان می دهند؛ دسته ای دیگرانواع برخوردهای اجتماعی بین دو جنس را می سازند . پسری كه به هنگام مواجهه با جنس مخالف دست و پای خود را گم می كند و نمی تواند بر اعصاب خود مسلط شود و یا دختری كه در مواجهه با جنس مخالف توانایی برخورد صحیح كلامی را از دست می دهد و نمی تواند مطالب را به درستی و مبتنی بر تفكر بیان نماید ، مصداق چنین برخوردی هستند . چنین فرد یا افرادی از این ناتوانی به نوعی دچار آسیب خواهند شد
      بهترين كارها سه كار است:
      تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
      پيامبر اكرم (ص)
      http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg


    12. #8
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۷
      نوشته : 2,087 تشکر : 2,873
      مورد تشکر: 2,649 در 1,398 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      rana_ آنلاین نیست.



      3- برخورد اضطراب آلود و هیجان زده:

      در ادامهیبرخورد مبتنی بر شرم افراطی ، برخورد هیجان زدهیافراد در مقابل جنس مخالف را می توان یافت . این نوع برخورد به صور مختلف مانند عصبانیت ، سرخ شدن و بالارفتن ضربان قلب ، عجولانه رفتار كردن و رفتار مبتنی بر ترس و یا خوشحالی افراطی دیده می شود . هیجان كه یك حالت برانگیختگی روانی است شامل تمامی مواردی كه نام بردیم اعم از ترس ، خوشحالی ، عصبانیت ، عجله و امثال این هاست . هر چند كه هیجانات اجزای لاینفك رفتارانسانی هستند و لی می باید برای اتخاذ تصمیم صحیح و نشان دادن رفتارمناسب تحت كنترل در آیند .برخورد با جنس مخالف به شكل هیجان زده،می تواند تصمیم گیری و نیز انجام اعمال صحیح ما را تحت الشعاع خود قرار دهد . به طور كلی ، توصیه روان شناسان به انسان ، كنترل هیجان ها و حفظ خونسردی در تمامی موقعیت های زندگی است.این توصیه،از رفتار اجتماعی ما با جنس مخالف نیز جدا نیست
      بهترين كارها سه كار است:
      تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
      پيامبر اكرم (ص)
      http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg


    13. #9
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۷
      نوشته : 2,087 تشکر : 2,873
      مورد تشکر: 2,649 در 1,398 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      rana_ آنلاین نیست.



      4- برخورد خشك و محدود :

      دستهیدیگری از انواع رفتارهای متقابل بین دو جنس در جامعه ما رفتار خشك و محدود است . در این نوع رفتار، زن و یا مرد به گونه ای با جنس مخالف مواجه می شود كه گویی از وی متنفر است و یا این كه بهشدت او را طرد می كند . هر چند كه حفظ حدود شرعی از جمله نحوه نگاه كردن به نامحرم می باید جزو صفات متعالی یك انسان به شمار آید .
      بهترين كارها سه كار است:
      تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
      پيامبر اكرم (ص)
      http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg


    14. #10
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۷
      نوشته : 2,087 تشکر : 2,873
      مورد تشکر: 2,649 در 1,398 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      rana_ آنلاین نیست.



      5- برخورد مبتنی بر پرخاشگری :

      در توضیح این مطلب بهتر است به تفاوت موجود بین عصبانیت یا خشم ( كه نوعی هیجان است )و پرخاشگری(كه یك نوع رفتار و تمایل است ) ، اشاره ای داشته باشیم . پرخاشگری در اصل تمایل و یا عمل فرد است در جهت آسیب زدن به یك شیء و یا شخص دیگر . در حالی كه عصبانیت یك حالت برانگیختگی هیجانی است كه در آن تغییرات بدنی آشكاری دیده می شود . در حالت عصبانیت،فرد كنترل خود را بر اعمالش تا حدودی از دست می دهد . پرخاشگری ممكن است با عصبانیت همراه باشد و گاه بدون آن بروز كند . فردی كه با خونسردی تمام در گوشه ای نشسته ، چیزی را عمداً تخریب می كند و یا حتی در پرخاشگری های افراطی با خونسردی تمام جان فردی را می گیرد ، پرخاشگری را بدون عصبانیت از خود نشان می دهد . ولی فردی كه با عصبانیت دست به شكستن چیزی و یا ضرب و جرح دیگری می زند ، پرخاشگری را با عصبانیت تواماً دارد . برخی از برخوردهای بین دو جنس در جامعهیما از نوع برخوردهای پرخاشگرانه است . اما این نوع از برخوردها را به نحو آشكار از برخوردهای هیجان زده منفك و مجزا می كنیم . پسری كه برای نشان دادن توجه خود به یك دختر،با موتور و یا ماشین از كنار او بهسرعت می گذرد و او را دچار ترس می كند و رفتارهایی از این قبیل ، نشانگر رفتارهای پرخاشگرانه است . پرخاشگری نسبت به جنس مخالف می تواند مشكلاتی را در زندگی آتی انسان ایجاد كند . پرخاشگری كه سرچشمهیآن یك تمایل درونی برای آسیب زدن می باشد،ممكن است به صورت اعمالی كه به نحوی فرد مقابل را ناراحت می كند و یا می رنجاند و نیز گفتن كلماتی كه به نوعی آزار دهنده است ، تجلی داشته باشد .
      بهترين كارها سه كار است:
      تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
      پيامبر اكرم (ص)
      http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg


    صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •